İSLAM FELSEFESİ 10.
ÜNİTE
Hazırlayan: ESRA YILDIRIM
1.
Gelişme
Devri felsefe hareketleri genelde hangi coğrafi bölgede görülmektedir?
YANIT:
Doğu İslam Dünyasında görülmektedir.
2.
Batı
İslam Dünyası Endülüs’te gelişme devri felsefe hareketliliğine rastlanmamasının
sebepleri nelerdir?
YANIT:
Sosyal, siyasal, mezhepsel farklı sebepleri vardır.
3.
Endülüs’te
felsefe asıl gelişimini hangi devrede göstermiştir?
YANIT:
İbni Sina sonrası dediğimiz devrede göstermiştir.
4.
Endülüs’ün
yetiştirdiği en önemli filozoflar kimlerdir?
YANIT:
İbni Bacce, İbni Tufeyl, İbni Rüşt ve İbni Haldun’dur.
5.
Batı
İslam dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof kimdir?
YANIT:
İbnü’s-Saiğ olarak da tanınan İbni Bacce dir. Batı literatüründe genellikle
Avempace olarak anılır.
6.
İbni
Bacce nerede doğdu, gençlik yılları nerede geçmiştir?
YANIT:
Sarakusta (Saragossa) şehrinde dünyaya geldi. Gençlik yılları Hudiler
devletinin yönetimindeki Sarakusta’da geçti.
7.
Murabıkların
eline geçmesi üzerine buraya vali tayin edilen İbni Tifelvit ile İbni Bacce
arasında oluşan dostluk İbni Bacce’ye hangi yolu açtı?
YANIT:
Vezirlik yolunu açtı.
8.
İbni
Bacce bilim ve felsefe üstünlüğü yanında hangi alanlardaki orjinalliği ile de
dikkat çekmiştir?
YANIT:
Şiir ve müzik konusundaki derinliği ile dikkat çekmiştir.
9.
İbni
Bacce’nin bugün elde bulunan müzikle ilgili tek eseri nedir?
YANIT: Vemin kelamihi
fi’l – elhân, iki sayfadan ibarettir.
10.
İbni
Bacce hangi iki kaynaktan doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenmiştir?
YANIT: Eflatun ve
Aristo gibi Grek filozoflarının yanı sıra doğulu İslam filozoflarının birçok
eseri ya bizzat ya da şerhleri aracılığı ile Endülüs’e ulaşmış, bu iki
kaynaktan etkilenmiştir.
11.
İslam
filozofları arasında İbni Bacce’nin ismen zikrettiği ve büyük ölçüde
etkilendiği filozof kimdir?
YANIT: Farabi
12.
İbni
Bacce kimin eserini şerh edip bazı telif çalışmaları yapmıştır?
YANIT: Aristo’nun
çeşitli eserlerini şerh etmiştir.
13.
İbni
Bacce’nin teorik bilgi ve akli araştırma lehine, mistizme yönelttiği eleştiri, Endülüs’te
nasıl bir ortamın oluşmasına katkı sağlamıştır?
YANIT: Akla dayalı
bir kültür ortamının oluşmasına ciddi katkılar sağlamıştır.
14.
İbni
Bacce hangi çağ filozofodur?
YANIT: Felsefenin
hemen hemen bütün alanlarına ilgi duymuş tipik bir Ortaçağ filozofudur.
15.
İbni
Bacce’nin eserleri nelerdir?
YANIT:
1. Tedbîrül-mütevahhid.
İbn Bâcce’nin daha çok ahlâk ve siyaset felsefesiyle ilgili görüşlerinin yer
aldığı en büyük eseridir.
2. Risâletü’l-vedâ.
Uzun bir yolculuğa çıkmadan önce bir arkadaşı için yazdığı bu eserinde İbn
Bâcce Tedbîrü’l-mütevahhid’de ele aldığı bazı meseleleri incelemekte ve
insanın, bilginin ve felsefî araştırmanın gerçek amacının ne olduğuna ilişkin
konuları tartışmaktadır.
3. Kitâbü’n-Nefs.
Nefis ve nefsin güçlerini konu alan eserin neşrini Muhammed Sagir Hasan
el-Ma’sûmî gerçekleştirmiştir.
4.
İttisâlü’l-‘akl bi’l-insân. Bir akıl varlığı olan insanın oluşum ve
gelişimiyle insan varlığının bu doğrultudaki son amacına dair olan eser.
5.
el-Vukuf ile’l-akli’l-fa’âl. Faal akla vâkıf olmanın mümkün olup olmadığını
soruşturan ve bunun hangi yollardan gerçekleştirilebileceğini araştıran eseri.
6.
Fi’l-gâyeti’l-insâniyye. Bazı metafizik temellerden ve nefsin güçlerinden
hareketle insanın gayesinin ne olabileceğinin araştırıldığı bir risaledir.
İbn
Bacce’nin bunun dışında Aristo’nun ve Farabi’nin eserlerine yazmış olduğu
şerhleri bulunmaktadır.
16.
İbni
Bacce’nin felsefesinin temel konusu nedir?
YANIT: İnsan ve insan
mutluluğudur. İnsanı evrenin küçük bir modeli olarak ele alan İbni Bacce, onun
tabii, hayvani (özel ruhani) ve akli (genel ruhani) yönlerine işaret eder. Buna
göre insan bir “küçük alem”dir.
17.
İbni
Bacce’ye göre insanın gerçek tanımı nedir?
YANIT: “Genel Ruhani”
yani akli yönünde yatmaktadır.
18.
İbni
Bacce’nin psikoloji görüşü kimi model almaktadır?
YANIT: Aristo’nun De
Animas’ını model almaktadır.
19.
İbni
Bacce’ye göre insan nefsinin temel özelliği nedir?
YANIT: İnsan nefsinin
temel özelliği düşünmedir. Düşünme yetisinin en temel fonksiyonu ise tümel
kavramlar oluşturma işlemidir.
20.
İbni
Bacce’ye göre mutluluk ve sevince nasıl ulaşılır?
YANIT: Teorik aklın
yetkinleştirilmesi ile ulaşılabilir.
21.
İbni
Bacce’ye göre idrak kaça ayrlır?
YANIT: Duyusal,
hayali ve akli olmak üzere 3 bölüme ayrılır. İdrakin algılanabilme sürecini
ruhanileşme olarak nitelendirir.
22.
İnsanın
bilgisi İbni Bacce’ye göre nasıl oluşur?
YANIT: İnsanın
bilgisi duyu, mütehayyile ve akıl duraklarından geçerek oluşur. Gerçek bilginin
tümel olanın bilgisi olduğunu bunu ise ancak aklın elde edebileceğini özellikle
belirtir.
23.
İbni
Bacce’ye göre kaç insan tipi vardır?
YANIT: Sıradan
insanlar (Cumhur), teorik düşünme yeteneğine sahip olan insanlar (Nüzzâr) ve
mutlu insanlar (Suadâ) olmak üzere 3 insan tipi vardır.
24.
İbni
Bacce’nin bilgide olduğu gibi ahlak ve siyasette de temel ölçütü nedir?
YANIT: Akıldır.
25.
İbni
Bacce düşünmeye dayalı iradeye ne ad vermektedir?
YANIT: Bir düşünme
izi taşımayan hayvani iradeden ayırt etmek üzere “Hür isteme” yahut “Seçme
hürriyeti” anlamında “İhtiyar” adını vermektedir.
26.
İbni
Bacce ahlaki faziletlerin hangi karakterine dikkat çeker?
YANIT: “Hizmetçi”
karakterine dikkat çekerek onların hayvani nefisle ilişkili olduğunu bu sebeple
de insan için son gaye durumunda bulunamayacağını belirtir.
27.
İbni
Bacce hayat tecrübesinin de izlerini taşıyan kuramını hangi nitelikteki soru
üzerine temellendirir?
YANIT: “Elverişli
olmayan bir ortamda yaşamak zorunda kalan erdemli bir insan yahut filozof nasıl
bir hayat tarzı seçmelidir ki mutlu olabilsin?” sorusu üzerine temellendirir.
28.
İbni
Bacce’ye göre erdemli toplum nasıldır?
YANIT: Erdemli
toplumda siyasi ve ictimai düzenin temel dinamiğini sevgide bulur ve böyle bir
toplumun doktorlara, yargıçlara ihtiyaç duymayacağını vurgular.
29.
İbni
Bacce’ye göre “Mütevahhid” nedir?
YANIT: Mütevahhid
(Yalnız insan) kavramı, insanın maddi yönüyle ilgili, gelip geçici zevklerin
amaç edildiği bir toplumda maddi olana sırt çevirip maneviliğe yönelen ve
hayatını bu doğrultuda yönlendiren bir çabayı, içinde bulunduğu toplum
tarafından dışlanan fakat gerçeği temsil eden bir düşüncenin zorunlu
yalnızlığını ifade eder.
30.
İbni
Tufeyl nerede dünyaya gelmiştir?
YANIT: Gırnata’nın
yaklaşık 50 km kuzeydoğusundaki Vâdiâş (Guadix) kasabasında dünyaya gelmiştir.
31.
İbni
Tufeyl nasıl tanındı?
YANIT: Arapların Kays
kabilesine mensup olduğu için Kaysi nisbesiyle anıldı. Latin dünyasında Ebubekir
künyesinden dolayı Albubacer şeklinde tanınır.
32.
İslam
tarihçileri İbni Tufeyl’in hangi alanda daha ileride olduğu kanaatindedir?
YANIT: İslam
tarihçileri İbni Tufeyl’in astronomideki yetişmişliğinin tıptan daha ileride
olduğu kanaatindedir.
33.
İbni
Tufeyl’in ilgi alanının genişliğine bir başka örnek nedir?
YANIT: Hz. Osman’ın
mushafını Kurtuba’ya intikalinin hikayesini, seçili bir üslupla kaleme almış
olmasıdır.
34.
İbni
Tufeyl’in eserleri nelerdir?
YANIT: Hay b. Yakzân,
İbni Tufeyl’in sistemini oluşturan ana fikrilerin yer aldığı en önemli
eseridir. Ayrıca Urcûze fit’tıb ve Koşide
(Arapları cihada teşvik etmek amacıyla yazılan manzume) dir.
35.
İbni
Tufeyl’in felsefe tasavvuru hangi kavram etrafında şekillenmiştir?
YANIT: Meşriki Hikmet
kavramı etrafında şekillenmiştir.
36.
İbni
Tufeyl, felsefi gerçeği nasıl kavramıştır?
YANIT: Felsefi
gerçeği önce teorik araştırma yöntemi ile kavramış daha sonra müşahade yoluyla
belli bir manevi tecrübeye ulaşmıştır. Filozof okuyucusunu kendi yaşadığı
tecrübeler alanına çekmek ve böylece taklitten tahkike ulaştırmak istemektedir.
37.
Hay
b. Yakzân’daki Hay tipi neyi temsil eder?
YANIT: Birtakım
metafizik bilgilere ulaşan ideal özneyi temsil eder.
38.
İbni
Tufeyl’e göre varlık alanı nedir?
YANIT: Kendisine
şuurlu bir bilme etkinliğiyle yönelebilen özneye fizik ve metafizik yasaları
hakkında bilgi sağlayan ontolojik imkandır.
39.
“Hay”,
mantıki çıkarım yoluyla hangi fikre ulaşır?
YANIT: Tabiattaki
işleyiş, bütünlük, düzen ve gayenin akledilir ve soyut gerçekliğine bütün bu
kozmolojik delillerle de yaratıcı tanrı fikrine ulaşacaktır.
40.
“Hay”ın
gelişim aşamalarını belirtmek için İbni Tufeyl tarafından kullanılan anlayış
nedir?
YANIT: Her aşamanın
yedi ve katları ile ifade edilen yaşlarda kaydedildiği bilgi gelişim anlayışı
ortaya koymuştur.
41.
İbni
Tufeyl’in felsefe tasavvurunu en iyi şekilde yansıtan eseri nedir?
YANIT: Hay b. Yakzân
dır.
42.
İbni
Tufeyl, tabiat felsefesini neye dayandırmıştır?
YANIT: Organizman
bir evren görüşüne dayandırmıştır. Evreni oluşturan canlı ve cansız varlık
mertebeleri, Evren denilen organizmayı oluşturur. Mertebeler, cansız
varlıklardan canlı organizmalara doğru yükseldikçe Aristo fiziğindeki suret
kavramını, canlılık ilkesi olan “Nefis” karşılar. Bitkiler için “Nebati Nefis”,
hayvanlar için “Hayvani Nefis” denilen bu suretler, düşünme ve bilmenin ilkesi
sayılan zat olarak insanı diğer canlılardan ayırır.
43.
Alemin
varlığa gelişini İbni Tufeyl nasıl açıklar?
YANIT: Farabi’nin
ortaya attığı “Feyiz” yahut “Sudur” teorisini terimleri ile açıklar. Feyiz
teorisi ile gerçek varlığın olduğunu ve kozmik varoluşun O’nun zatının tecellilerinden
ibaret olmasıdır.
44.
İbni
Tufeyl’in en önemli etkisi nedir?
YANIT: En önemli
etkisi batı düşüncesine olmuştur. Tanrının kilise kurumuna ihtiyaç olmaksızın
doğrudan manevi tecrübe ile kavranabileceği ilhamını vermiştir. Hay b. Yakzân, Daniel
de Foe’ya, Robinson Crusoe adlı romanında ilham kaynağı olmuştur.
DEĞERLENDİRME
SORULARI
1. İbn Sina sonrası Batı İslam dünyasında
yetişen ilk filozof kimdir?
a. İbn Rüşd
b. İbn Tufeyl
c. İbn Miskeveyh
d. İbn Sina
e. İbn Bacce
2. İbn Bacce’yi en çok etkileyen İslam filozofu
kimdir?
a. İbn Rüşd
b. İbn Tufeyl
c. Farabi
d. İbn Miskeveyh
e. İbn Sina
3. Aşağıdaki eserlerden hangisi İbn Bacce’ye ait
değildir?
a. Hay b. Yakzan
b. Tedbîrül-mütevahhid
c. Kitâbü’n-Nefs
d. İttisâlü’l-‘akl bi’l-insân
e. el-Vukuf ile’1-akli’l-fa’âl
4. Felsefesinin özü, meşriki hikmet denilen
bahis ve nazar yöntemiyle zevk ve müşahede tecrübesinin bir sentezi olan
filozof kimdir?
a. İbn Rüşd
b. İbn Tufeyl
c. Farabi
d. İbn Miskeveyh
e. İbn Sina
5. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi İbn Tufeyl’in
Batı düşüncesine olan etkilerinden biridir?
a. Aristoteles külliyatını batı dillerine
tercüme etmesi.
b. Robinson Cruseo adlı romanı yazması
c.
İslam felsefesi şiir haline getirmesi.
d. Tanrı'nın kilise kurumuna ihtiyaç
olmaksızın doğrudan manevî tecrübeyle kavranabi-leceği anlayışına ilham
vermesi.
e.
Mantık çalışmalarıyla batıda yeni bir çığır açması.
CEVAP ANAHTARI: 1. E
2. C 3. A 4. B 5. D
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder