DİN FELSEFESİ/ 1.
ÜNİTE /ÖZET NİTELİĞİNDE SORU- CEVAP ÇALIŞMASI
S1 ) Dinin insan ve insanlık tarihi açısından önemi
nedir ?
C1)Din, bilim ve sanat gibi
temel insani kurumlardan biridir. Hatta dinin tarihi, bilim veya sanatın
tarihinden daha eskidir. Felsefenin din üzerinde düşünmesi, felsefenin kendisi
kadar eskidir
S2) Din felsefesini basit olarak nasıl tanımlarız ?
C2) Din üzerinde felsefi
olarak düşünmek, dinin kendisini, çeşitli görüntülerini veya türlerini, temel
kavramlarını, iddialarını felsefenin eleştirisel, tutarlı, sistemli ve akılsal
incelemesinin konusu yapmaktır
S3) Gelişmiş bir din nasıldır ?
C3) Gelişmiş bir din, inançlarımız, davranşılarımız, ve duygularımızla
ilgili önemli iddialarda bulunur. Eşyanın en son kaynağı, evreni yöneten güç,
nihai amacı ve insanın evrendeki yeri ile ilgili açıklamalara sahiptir.
Tanrıyı, insanlardan neyi talep ettiği, insanların onunla nasıl temas
kurabileceği belirtir, insani hastalıklar konusunda teşhis koyar, kurtarmak
için çareler teklif eder
S4) Bir “şeyin felsefesi” terkibinde birinci ve ikinci
terim neyi ifade eder ?
C4) Birinci terim bir alanı,
ikinci terim bakış tarzını dile getirir
S5) Din felsefesi yapmanın tarzı nedir ?
C5) Din felsefesi
yapmak, dinin temel iddialarını hakkında
Rasyonel, objektif, şümullü ve tutarlı
bir düşünmek ve konuşmaktır
S6) İslam filozofları ve bir çok düşünüre göre din ve
felsefe ilişkisi nasıldır ?
C6) Başta Farabi, İbni Sina, İbni Rüşd gibi tanınmış İslam filozofları
ve bir çok düşünüre göre, din ve felsefe
aynı hakikatin iki ayrı vechesi şeklinde görmüşlerdir. Dolayısıyla rasyonel
açı, felsefi bir bakış tarzının önemli özelliklerinden biri olarak kabul edilmiştir
S7) Felsefi bakış tarzının şümullü olması neyi ifade
eder ?
C7) Konuya kaç açıdan bakmak
mümkünse, hepsini nazara almaktır.
S8) Felsefi bakış tarzının tutarlı olması neyi ifade eder ?
C8) Söz gelimi her şeyin önceden bilinmesi ile insanın irade
hürriyeti konusunu aynı anda savunmak
mümkün değildir.
S9) Felsefi
bakış tarzının objektif olması neyi
ifade eder ?
C9) Dinin lehinde veya aleyhinde bir tutum içinde olmaya peşinen karar
vermeden araştırmaya incelemeye koyulmak
gerekir. Objektif olmak, felsefi bir araştırma esnasında dini inançları
bir tarafa bırakmak anlamına gelmez
S10) Felsefi bakış tarzı nelerden ibarettir ?
C10) Dile getirme, açıklığa
kavuşturma, kaynaştırma, bütünleştirme ve değerlendirmeden ibarettir
S11) Bir psikolog, sosyolog ve kelamcı gözüyle din
nasıldır ?
C11) Bir psikolog, dini çok
kere yaşanan bir tecrübe, bir sosyolog ictimai bir müessese, bir kelamcı akıl
ve nakil ile müdafa edilen bir sistem olarak görür
S12) Üç kitaplı din (Yahudilik, Hristiyanlık ve İslam)
açısından din nasıl bir kurumdur ?
C12) Ferdi ve ictimai yanı
bulunan, fikir ve tatbikat açısından sistemleşmiş planı olan,inanlarına bir
yaşam tarzı sunan, onları belli bir
dünya görüşü etrafında toplayan bir kurumdur
S13) Özellikle kitaplı dinler söz konusu olduğunda bir
birine bağlı hangi yönler bulunmaktadır ?
C13) İnanç, ibadet ve ahlakla
ilgili hususlar olmak üzere bir birine bağlı üç yön bulunmaktadır
S14) İlk defa din felsefesini kim yapmıştır ve din
felsefesi tarihçesi kaça ayrılarak incelenir ?
C14) İlk defa Hegel
tarafından din felsefesi yapıldığı söylenebilir. Din felsefesinin tarihçesi Batı’da
ve Türkiye’de olmak üzere iki başlık halinde incelenebilir
S15) Hegel’in ölümünden sonra yayınlanan eserinin ismi
nedir ?
C15) Ölümünden bir yıl sonra
1832’de “Din Felsefesi Üzerine Dersler” adıyla Berlin’de Ph. Mazheineke ve
Bruno Bauer tarafından yayınlanmıştır
S16) Din felsefesi alanında fazla mesafe kat edemedi, din felsefesi hakkında bu suskunluk ne ile
açıklanabilir ?
C16) 1-
Hegel’in din felsefesi anlayışının iyi kavranamaması 2- Metafiziğe yakın
tanımlandığı ve metafizik felsefe tarihinde filozoflarca zaten yapıldığı için
3- Katolik- Protestan Hristiyan teologlar ve bu geleneğe bağlı filozoflar
Hegel’in Allah ve din görüşlerini eleştirdiği için 4- Hegel idealizminin
Almanya ve Germen ırkına verdiği yeni ruhun bu devleti güçlendirmesi ve bu
durumun Avrupa’yı korkutmasıdır
S17) Batı’da Hegel’den sonra Din felsefesinin bir
disiplin olması için çaba harcayan kimlerdir ?
C17) İsviçre’de Jean- JAcque
Gourd, Fransa’da, Henry Dumery, Danimarka’da Harald Höffding ve Belçika’da Paul
Ortegat’tır.
S18) Günümüzde Din Felsefesinin konumu nedir ?
C18) Bir çok üniversitede
okutulmakta ve akademik bir uğraşı haline gelmiştir
S19) Türkiye’de din felsefesinden ilk söz edenler
kimdir ve bu ders müfredata kaç yılında girmiştir ?
C19) 2. Meşrutiye döneminde
bu kavram adından söz edilmiştir. Mehmduh Süleyman 1326 yılında Felsefe-i Edyan
adlı makalesinde din felsefesinden söz etmiştir. Eşrefzade Muhammed Şevketi’de
1911 yılında Darülfünün Şeri İlimler Fakültesinin kelam dersi müfredatına
konulmasını tavsiye etmiştir ama bu olmamıştır. Din felsefesi dersi 1926
yılında ders programına girmiştir. Ancak 1910 yılından itibaren din
felsefesinin Osmanlı düşünür ve yazarların ilgili alanına girmeye başladığı
söylenebilir. Buna örnek olarak 1913 yılında Celal Nuri’nin kaleme aldığı “ Din
Felsefesinden” adlı makalesi zikredilebilir
S20 ) 1926 yılında Darü’l – fünunda Ulum-o Şer’iye
Şubesi, ilahiyat fakültesine dönüştürülmüş ve din felsefesi müfredata
konmuştur. Bu dersi 1933 yılına kadar kim okutmuştur ?
C20) İlahiyat fakültesi
kapatılasıya kadar (1933) bu dersi Edebiyat Fakültesi, psikoloji kürsüsü hocası
Mustafa Sekip Tunç okutmuştur
S21) Mustafa Sekip Tunç’un 1927 yılında ders notları
olarak neşrettiği kitabının ismi nedir ?
C21) Felsefe-i Din’dir
S22) Mustafa Sekip Tunç’un ölümünden sonra eşi Raca
hanım’ın 1959 yılında neşrettiği eserin ismi nedir ?
C22) Bir Din Felsefesine
Doğru’dur
S23) A. Ü İlahiyat fakültesinde din dersi fiilen kaç
yılında ve kim tarafından okutulmuştur ?
C23)1975-76 yılında Mehmet
Aydın tarafından okutulmuştur. Mehmet Aydın’ın Din Felsefesi adlı eseri, M. S.
Tunç’un eserinden sonra yazılan ikinci eserdir
S24) Din felsefesi hangi ortamın içerisinde doğmuştur
?
C24) Din felsefesi Rönesans
sonrası, özellikle Aydınlanmada din ile felsefenin veya din ile ilmin sahasını
ayıran düzlemsel rasyonalizme karşı ve ona bir tepki olarak Hegel’in
geliştirdiği küresel diye niyelendirdiğimiz rasyonalizim çerisinde doğmuştur.
Hegel din ile bilimin kopukluğunu gidermek için bu felsefeye ihtiyaç duymuştur
S25) Din Felsefesinin problemlerini maddeler halinde
sıralayınız ?
C25) 1-
Metafizik ve kozmolojik problemler (Tanrının varlığı, Alemin yaratılışı, Vahyin
imkanı, ölümden sonraki hayat, ruhun ölümsüzlüğü
2- Epistemolojik problemler (Alemle ilgili bilgilerimizden Tanrının
bilinmesine gitme çabalarının epistemolojik değeri)
3- Dini hükümlerin dil ve mantık
açısından tenkit ve tahlili
4-Dinin ahlak, sanat ve ilimle
münasebeti
5-Din sembolizmin anlam ve önemi ( kıssaların
ve ayetlerin ilk anlaşılan boyutları)
Bu maddelerin her biri bir
çok açıdan öteki maddeler ile çok yakından ilgilidir
S26) Konusu itibariyle Din Felsefesine en yakın ve çok
yararlandığı alan hangisidir?
C26) En yakın Kelam, en çok
yaralandığı dinler tarihidir
S27) Din Felsefesi ile Kelam arasındaki fark nedir ?
C27) Kelamın
amacı, inanılan inancı savunmak iken, din felsefesinin amacı genel olarak dinin doğası, dinsel deneyin yapısı vb. din
alanındaki konuları rasyonel olarak anlamak, açıklamak ve değerlendirmektir
S28) Din felsefesine Laik kelam diyenler bile
olmuştur. Bunun sebebi nedir ?
C28) Bunun sebebi, filozofun
belli bir inanç sistemini, bir düşünce veya niyetle savunmayı gaye edinmemesi
ve yaptığı faaliyette bir karakter veya ekzistansiyel bir motif görmemesidir
DEĞERLENDİRME SORULARI
S1-Aşağıdakilerden hangileri din felsefesinin konusuna
girmez ?
C1) Sadece ilahi olan dinleri
incelemek
S2) Hangisi din felsefesinin konusuna girer ?
C2) Tanrının varlığı üzerinde
açıklamalarda bulunmak
S3) Aşağıdakilerden hangisi Felsefi bakış tarzı ile
ilgili değildir ?
a)
Şümullü olması b)
Tutarlı olması c) Objektif olması d) Rasyonel olması e) Duyusal olması (Cevap duyusal olması)
S4) Ölümünden bir yıl sonra olgunluk devrinin ürü
olarak kabul edilen ‘Din Felsefesi
Üzerine Dersler” adıyla Berlin’de Ph. Mazheineke ve Bruno Bauer tarafından
yayınlanan eser kime aittir ?
C4) Hegel’e aittir
S5) Aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin sonradan
ortaya çıkmış olmalarına rağmen dinler tarihi, din psikolojisi ve din
sosyolojisi gibi ilimlerden daha az gelişmesine kat etmesinin sebeplerinden
biri değildir ?
C5) a) Hegel’in din
felsefesinin iyi kavranamaması b) Din Felsefesinin, felsefenin diğer alanları
gibi metafiziği konu edinmesi c) Hegel idealizminin Almanya ve Germen ırkına
verdiği yeni ruhun bu devleti güçlendirmesi ve bu durumun Avrupa’yı
korkutmasıdır d) Hegel’den sonra
Batı düşüncesinin büyük ölçüde yön ve mahiyet değiştirmesi,diğer bir ifadeyle
XIX Yüzyılda din felsefesinin çok sınırlı batılı düşünürleri ilgilendirmesi e) Din felsefesi ile sadece Müslüman
filozofların ilgilenmesi ( Cevap şıkkı e)
Hazırlayan : Süleyman Kökten
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder