HADİS METİNLERİ-2
1.ÜNİTE SORU CEVAP ÇALIŞMASI
S-1) Tenkid kavramını açıklayınız.
C-1) Bir şeyin ayıbını ortaya koymak ve içindeki kusurlarını
ayıklayarak,sözdeki güzellikleri ortaya çıkartmak demektir. Ayrıca tenkid;bir
eser,kişi veya olay hakkında hüküm yürütme,iyi ve kötü taraflarını ortaya koyma
anlamına da gelir
. S-2) Hadis tenkidi ne demektir ?
C-2) Hadis tenkidi;hadisin sahihini sakîminden ayırt
etmek,Hz. Peygamberimize atfedilen kötü ve yanlış hadisleri ayıklamak anlamına
gelir.
S-3) Sened tenkidi nedir ?
C-3) Sened üzerinde yapılan incelemeye ve bu inceleme
sonucunda ravilere ve sened zincirine yönelik değerlendirme ve tenkidlere
kısaca,sened veya isnad tenkidi denilmektedir.
S-4) II. asrın büyük hadis alimi şu'be,hangi sözüyle isnadın
önemini belirtmiştir ?
C-4) "İçinde 'ahberanâ' veya 'haddesenâ' olmayan her
hadis boş bir sözdür" diyerek isnadın önemini belirtmiştir.
S-5) İmâm-ı şâfiî hazretlerinin isnadla alakalı sözü nedir ?
C-5) "İsnadsız hadis taleb eden kişi,geceleyin odun
toplayan kişi gibidir.İçinde zehirli yılan olan bir odun demetini farkında
olmadan alır" demiştir.
S-6) Sened üzerinde
yapılacak inceleme nasıl olmalıdır ve sonuçları nedir ?
C-6) Sened üzerinde
yapılacak incelemede,ilk önce râvî silsilesinde bir kopukluk olup olmadığına
bakılır.Eğer kopukluk varsa bu kopukluğun önemi ve şekline göre hadis çeşitli
isimlerle anılır. Bu tür senedi kopuk olan hadislerin tamamı zayıf sayılır ve
dini bir delil olarak kabul edilmez.
S-7) Metin tenkidi nedir ?
C-7) Metin tenkidi; bir hadisin veya genel anlamda bir
rivayetin peygamber efendimize ait olup olmadığını,sözün kendisine bakarak
karar vermektir.Daha teknik bir ifadeyle,rivayetlerin sahihini sakîminden
ayırmak için başvurulan bir yöntemdir.
S-8) Hz. Âişe validemizin
sahabe-i kirâm'a istidraklerini ve dolayısıyla hadislerin metin açısından
tenkidini konu alan eserler nelerdir ?
C-8) --
ez-Zerkeşî'nin el-İcabe li îrâdi mâ'stedrekethu Âişe ale's Sahabe --
es-Suyûtî'nin Aynu'l-İsabe fî istidrâki Âişe ale's-Sahabe isimli eserlerdir.
S-9) Mütevâtır,maruf
ve sünnetlerin hususiyeti nedir ?
C-9) Bu tür sünnetler peygamber efendimizin döneminden
günümüze kadar yüzyıllarca,nesilden nesile kitlesel rivayetler yoluyla
nakledilen ve müslüman bireyin ve toplumun kimliğini oluşturan uygulamalar
olup,bunların güvenilirliği konusunda bugüne kadar müslümanlar arasında
herhangi bir ihtilaf söz konusu olmamıştır.
S-10) İmâm-ı Ebû Yûsuf'un sahih olan ve olmayan hadis-i
şeriflerle alâkalı görüşü nedir ?
C-10) "Rivayetler çoğalınca bunlar içinde,maruf
olmayan,fukaha tarafından bilinmeyen, Kur'an-ı Kerim ve Sünnet'i seniyye'ye
uymayan rivayetler ortaya çıktı.Onun için sen yaygın olarak bilinmeyen
hadislerden sakın. Fukaha tarafından bilinen rivayetler ile Kur'an ve sünnete
uygun olanları al" demiştir.
S-11) Tarihi
gerçeklere ters düşen hadislerin kontrolü kaç şekilde yapılır. Bir kısmını
açıklayınız.
C-11) Nakledilen hadis-i şerif peygamber efendimiz
zamanındaki tarihi olaylarla karşılaştırıldığında bir takım yanlışlıklar ve uyumsuzluklar
söz konusu olur. Bu durumda kesin tarihi verilere ters düşen rivayetler
reddedilir.
S-12) Rivayetinde şübhe olan hadislerden birinin rivayet
şekline misal veriniz.
C-12) Kalabalık bir
grup huzurunda cereyan eden bir olayın veya söylenen bir sözün,sadece bir iki
kişi tarafından rivayet edilmesi de onun uydurma olma ihtimalini gündeme
getirir.
S-13) Hadis-i
şeriflerin bilimsel gerçeklere ters düşmesiyle alakalı görüş nedir ?
C-13) Peygamber efendimizin sözleri olarak kabul edilen
hadisler arasında muhteva olarak tarih,astronomi ve tıp gibi bilimlere konu
olabilecek nitelikte olanların bir kısmı geçmişte de zamanın bilimsel
gerçeklerine aykırı olduğu gerekçesiyle tartışma konusu yapılmış ve bazılarının
hadis olamayacağı ifade edilmiştir.
S-14) Mevzu hadisin
lûgat anlamını yazınız.
C-14) Mevzu kelimesi bir şeyi kalpte gizleyip açığa
vurmamak,yere bırakmak,atmak,mahvetmek anlamlarına geldiği gibi, "vad'u
şey-in vad'an" şeklinde kullanıldığı zaman da icad etmek,uydurmak manasına
gelir.
S-15) Mevzu hadisin
ıstılah manasını yazınız.
C-15) İster
kasıtlı,isterse hata ile olsun,peygamber efendimizin ağzından olduğu söylenerek
ve iftira edilerek ona nisbet edilen sûnî söz manasındadır.
S-16) Mevzu
hadislerin kaynakları nelerdir ? Yazınız.
C-16) İsrâiliyyât ve
mesîhiyyât türü sözler Filozof ve tabiblerin sözleri Acayib hikayeler,meşhur
sözler ve meseller Güzel görülen bazı sözler Hadis uyduranların kendi sözleri
S-17) Hadisin uydurma
olduğunu gösteren ifadeler nelerdir ?
C-17) Hadisciler bir hadisin uydurma olduğunu göstermek
için; "Bu hadis uydurmadır"Bu hadis batıldır"Bu hadis
yalandır"Bu hadis asılsızdır" gibi sözler kullanırlar. Güvenilir
hadis münekkidlerinden birinin "Ben bunu bilmiyorum" demesi de
hadisin uydurma olduğunu gösterir.
S-18) Hadisin uydurma
olduğunu gösteren kinayeli ifadeler nelerdir ?
C-18) Bunlar;" Bu hadis falanca kimsenin sünnetin
başına sardığı belalardan biridir" "Bu hadisin senedi
karanlıktır" "Bu hadisin üzerinde karanlık noktalar vardır"
S-19) Mevzu hadisleri içine alan kitaplarda,uydurma hadisler
için hangi ifadeler kullanılır ?
C-19) "Bu hadis
sabit değildir" "Bu hadis sahih değildir" gibi ifadeler,hadisin
uydurma olduğunu gösterir.
S-20) Mevzu hadisleri
toplayan kitaplar nelerdir ?
C-20)- 1- Makdisî (507/113) Tezkiretu'l Mevzûât. Bu eserde
hadisler alfabetik olarak sıralanmıştır.
2- İbnu'l Cevzî (597/1200)el-Mevzûât
3- Ömer el-Mevsilî (622/1225) el-Muğnî ani'l-Hıfzı ve'l
Kitab (Mısır,1342)
4- es-Sâğânî
(650/1252),el-Mevzûât
5- İbn teymiye
(728/1328)'in, er-Risâle fî Ehâdîsi'l-Mevzûa'sı
6- es-Suyûtî (911/1505)'nin el-Leâli'l-Masnûa
fi'l-Ehâdîsi'l-Mevzûa'sı
7- İbn Arrak
(963/1556)'ın Tenzîhu'ş-Şerî'a ani'l ahbâri'ş-Şenî'ati'l-Mevzûa'sı
8- Fettenî
(986/1578)'nin, Tezkiretu'l-Mevzû'ât'ı
9- Ali el-Kârî
(1014/1605),el- Mevzû'âtu'l-Kubrâ (Diğer ismi:el-Esrâru'l-Merfûa fi'l-
Ahbâri'lMevzû'a) Bu eser alfabetiktir. Yazar bu eserde sadece mevzû ve asılsız
olan hadisleri biraraya getirmeye çalışmıştır.
10- eş-Şevkânî (1250/1832) el- Fevâidu'l-Mecmû'a fi'l-Ehâdîsi'l-
Mevzû'a 11- el-Leknevî (1304/1886)'nin el- Âsâru'l-Merfûa fi'l-Ahbâri'l-
Mevzû'a'sı
~~DEĞERLENDİRME SORULARI~~
1. Aşağıdakilerden
hangisi metin tenkidi kriterlerinden biri değildir?
A) Akıl ve mantığa
ters düşmesi veya saçma olması
B) Târihî gerçeklere ters düşmesi
C) Buhârî'nin şartlarına ters düşmesi
D) Bilimsel gerçeklere ters düşmesi
E) Mübâlağalı vaad ve
tehditler ihtiva etmesi
2. Aşağıdakilerden
hangisi mevzû hadisleri toplayan eserlerden değildir?
A) el-Âsâru'l-Merfûa
fi'l-Ahbâri'l- Mevzû'a
B)
el-Fevâidu'l-Mecmû'a fi'l- Ehâdîsi'l-Mevzû'a
C) el-Muğnî
ani'l-Hıfzı ve'l-Kitab
D) el-Mevzûât
E) el-Müstedrek
3. Eser-Müellif
karşılaştırmalarından yanlış olanı bulunuz.
A) el-Leknevî---> el-Âsâru'l-Merfûa fi'l-Ahbâri'l-Mevzû'a
B) İbn Arrak---> Tenzîhu'ş-Şerî'a ani'l
ahbâri'ş-Şenî'ati'l-Mevzûa
C) es-Suyûtî--->
el-Leâli'l-Masnûa fi'l-Ehâdîsi'l-Mevzûa
D) Ömer
el-Mevsilî---> er-Risâle fî Ehâdîsi'l-Mevzûa
E) Makdisî--->
Tezkiretu'l-Mevzû'ât
4. Aşağıdakilerden
hangisi uydurma hadis kaynaklarından değildir?
A) Hadis uyduranların
kendi sözleri
B) Mevzû hadisleri
toplayan eserler
C) Acâib
hikâyeler,meşhur sözler ve meseller
D) Güzel görülen bazı sözler
E) İsrâiliyyât ve mesîhiyyât türü sözler
5. Aşağıdaki
sözlerden hangisi bir hadisin mevzû olduğunu gösteren sözlerden biri değildir?
A) Bu hadisi hiç
duymadım
B) Bu hadisin senedi
karanlıktır
C) Ben bunu
bilmiyorum
D) Bu hadis batıldır
E) Bu hadis asılsızdır
CEVAP ANAHTARI 1.C
2.E 3.D 4.B 5.A
EYYÜB ENSÂR ESEN
MEDİNE-İ MÜNEVVERE
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder