DİNLER
TARİHİ 1.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************
1-MİLLİ
DİNLER NELRDİR?
1-
Milli Dinler Hinduizm; Budizm; Zerdüştîlik ve Maniheizm
2-EVRENSEL
DİNLER NELERDİR?
2-
Evrensel Dinler Yahudilik; Hıristiyanlık ve İslam
3-
din bilimcileri arasında dini sadece sosyal bir fenomen olarak anlaşılması
gerektiğini ifade edenlere nedenir?
3-indirgemeciler.
4-METODOLOJIİK
AGNOSTİSİZM NEDR?
4-
orta yolu izleyen içerden veya dışardan bakışın savunuculuğunu yapmaksızın
hakikatı araştırmak için her türlü çabayı önemseyen ve onları birbirleriyle
mukayese eden nötürcü bir bakış açısı daha vardır ki buna “metodolojik
agnostisizm” denilmiştir.
5-DİN
BİLİMCİLER DİNLERİ ARAŞTIRIKEN BUNU DA YAPARLARKEN DİNİN KÖKENİ,FONKSİYONU,AMACI
VE TAŞIDIGI HAKİKAT BAGLAMINDA YAPMAKTADIRLAR VE HANGİ SORULARI SORMAKTADIRLAR?
5-(1).Dinin
başlangıç noktası yani kökeni nedir?(2).Dinin işlevi nedir?3.Din, yaşayanları
için ne anlama gelir?(4).Dinin iddiaları doğru mudur?
6-DİNİ
KENDİNE ÖZGÜ BİR OLGU OLARAK KABUL EDENLER KİMLERDİR?
6-
Rudolph Otto, Gerardus van der Leeuw ve Mircea Eliade dini kendine özgü bir
olgu olarak kabul eden üç önemli din bilimcidir.
7-DİNİN
KENDİNE ÖZGÜ BİR TABİATI OLDUGUNU VURGULAYAN KİMDİR?
7-
- Rudolph Otto.
8-GERARDUS
VAN DER LEEUV DİNİ NASIL ANALİZ EDER?
8-
dört dinsel tecrübenin içeriğini dinsel özne, dinsel nesne, dinsel etki ve
dinsel ifade çerçevesinde analiz eder.
9-DİNİ;DİNİ
DEMBOLLERİN OLUŞTURDUGU DİNDAR İNSAN (HOMO RELİGİOS)VE SEMBOL YAPAN İNSAN(HOMO
SEMBOLİCUS)OLARAK İFADE EDEN KİMDRİ?
9-mircae
eliade.dir.
10-BİR
DİNLER TARİHİ DERSİNİN KONUSU OLAN DİNE YAPILAN TANIMLAR NELERDRİ?
10-**Din
insanın kutsal saydığı şeylerle olan ilişkisidir.**Din ruhsal varlıklara
inançtır.**Din mutlak itaat duygusundan ibarettir.**Din melekelerimizin serbest
olarak kullanılmasını engelleyen yasaklar bütünüdür.**Din bir inançlar
davranışlar ve sosyal hayatın muayyen şartlarına göre oluşturulmuş kurumlar
sistemidir.**Din dua, kurban ve inançla kendini gösteren bir arzudur.**Din akıl
sahiplerini kendi iradeleriyle halde salaha, ahirette felaha sevkeder.**Din,
kul ile rabbi arasındaki muameleden ibarettir.
BİLGİLEN=
Türk Dil Kurumu sözlüğünde: "Tanrı'ya, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal
varlıklara inanmayı ve tapınmayı sistemleştiren toplumsal bir kurum,
diyanet" ve "Bu nitelikteki inançları kurallar, kurumlar, töreler ve
semboller biçiminde toplayan, sağlayan düzen" şeklinde tanımlanır.
11-DİNLER
TARİHİ NASIL TANIMLANIR?
11-
Dinler tarihi, tarih ve filoloji yardımı ile dinlerin doğuşunu, gelişmesini,
inanç, ibadet ve ahlâkî değerlerini, tarihî seyir içinde inceleyen ve
fenomenolojik metoddan da yararlanarak dinî fenomenlerin yapısını ve özünü
araştıran bir ilim dalıdır diye de tarif edebiliriz.
12-KARŞILAŞTIRMALI
DİNLER TARİHİ NASIL TARİF EDİLİR?
12-
Dinlerin benzeyen ve ayrılan yönlerini, dinî kurumları, itikadî, pratik ve
sosyal yönden karşılaştırmalı olarak Tarihî ve fenomenolojik gelişme içinde
inceleyen bir bilim dalıdır.
13-DİNLER
TARİHİNİN YAKINDAN İLİŞKİ İÇERİSNDE OLDUGU BİLİM DALLARI NELERDRİ?
13-
Tarih,Filoloji,Arkeoloji,Etnoloji,Antropoloji,Sosyoloji ile de yakın işbirliği
yaparak, insanlığın dinî tarihini kendine özgü metodolojisi ile
incelemektedir.(İLGİ KURDUGU DALLAR İSE=TARİH VE COĞRAFYA)DIR.
14-DİNLER
TARİHİNİN KONUSU NEDİR?
14-
Dinler Tarihi'nin konusu, tarihin derinliklerinden, günümüze kadar gelen ve
gelmeyen bütün dinlerdir. Bunun için bütün dinler, Dînler Tarihinin konusuna
girmektedir. Dinleri ele alırken de hak,
batıl, ilkel veya muharref olup olmadığına bakmaksızın ele alır.
15-DİNLERİ
SINIFLANDIRIRKEN KURUCUSU OLAN DİNLER VE GELENEKSEL DİNLER OLARAK SINIFLANDIRAN
KİMDRİ?
15-joachim
wach.
16-
GUSTAVE MENSCHİNG DİNLERİ NASIL SINIFLANDIRMIŞTIR?
16-milli
dinler ve evrensel dinler diye ayırmaktadır.
17-ANNEMARİE
SCHİMMEL DİNLERİ NASIL SINIFLANDIRMIŞTIR?
17-dinleri ilkel kabile dinleri, milli dinler
ve evrensel dinler diye üçe ayırmaktadır.
BİLGİLEN=
Ayrıca dinler sakramental (dini ayin ve törene dayanan) din, Profetik
(peygambere dayanan) din ve Mistik (tasavvufi) din olarak da tasnif edilmiştir.
18-DİNLER
TARİHİNİN METODU NEDİR?
18-
Dinler Tarihi'nin temel metodu, tarihî-karşılaştırmalı metottur. Bu bakımdan
Dinler Tarihi'ne "Karşılaştırmalı Dinler Tarihi" de denilir.
19-DİNLER
TARİHİ HANGİ KONULARDA TARİH METODUNA BAŞVURUR?
19-
Dinler Tarihi, dinlerin doğuşu, gelişmesi, yok olması gibi konularda tarih
metoduna baş vurur. O, malzemesini daima tarihten, yaşanan, tecrübe edilen
hayattan alır.
20-İLK
DİNLER TARİHİ KÜRSÜSÜ NEREDE KAÇ YILINDA KURULMUŞTUR?
20-cenevre’de
.1873.
21-DİN
BİLİMLERİ BAŞLIGI ALTINDA TOPLANACAK BİLİM DALLARI HANGİLERİDİR?
21-Dinler
tarihi,din fenomenolojisi,din sosyolojisi,din psikolojisi ve din felsefesidir.
22-DİN
FENOMENOLOJİSİ NEYİ KONU EDİNİR?
22-
Tarihî gelişmesini dikkate almaksızın, dinî olguları, görünen yönleriyle konu
edinir.E.Husserl tarafından kurulmuş yeni bir bilim dalı ya da yöntemdir.
23-DİN
SOSYOLOJİSİ NASIL TARIF EDİLİR?
23-
dinin toplumla, toplumun dinle münasebetlerini ve bu münasebetlerden doğan
toplum olaylarını inceleyen bir bilimdir diye tarif edebiliriz.Çağımızın en
büyük iki Din sosyologu olan J. Wach ve G. Mensching…
24-DİN
FELSEFESİ HAKKINDA BİR ŞEY SÖYLEMEK GEREKİRSE NE DENİR?
24-
Tanrı inancına felsefi bir temel bulmaya çalışır. Dini hükümlerin mantığını
bulmaya çalışır; Allah'ın varlığı delillerini tenkit ve tahlile tabi tutar. Din
Felsfesi normatiftir, yani hüküm bildirir. Konuları; Allah'ın varlığı,
sıfatları, Allah-alem ilişkisi, alemin gayesi, ilim-din, din-kültür (sanat,
siyaset, dil) ilişkisidir. Dinler Tarihinin, Din felsefesi ile de ilişkisi, Din
Bilimleri arasında önem taşımaktadır. Din felsefesi, dini, felsefi açıdan ele
alır ve inceler. Din felsefesi, incelemelerinde, aklı ön plân da tutmaktadır.
Din felsefesinin gayesi, dinî emiıierdeki mantıksalhğı ortaya koymaktır. Din
felsefesi, diğer Din Bilimleri arasında normatifliği ile, yani hüküm verme
özelliği ile dikkati çekmektedir. Din felsefesi de Dinler Tarihini bir
laboratuar olarak kullanır.(UZUNCANA OLDU AMA ÖYLE OLMASI GEREKİYOR)
25-TOPLUMUN
GELİŞİMİNİ ORTAYA KOYABİLMEK İÇİN IRKLARIN ÖZELLİKLERİNİ ORTAYA KOYAN İLİM DALI
NEDİR?
25-etnoloji.
26-DİNLER
TAİRHİNİN KAYNAGINI NE OLUŞTURUR?
26-asya
kültürleri ve ilkel kabilelerin inançları oluşturur.
27-DİNLER
TARİHİYLE İLGİLİ OLARAK İLK NEŞRİYAT NEREDE KİM TARAFINDAN KURULMUŞLTUR?
27-
M. Vernes tarafından Fransa’da kurulan, Revue de l’Histoire des Religions’dur.
28-DİN
BİLİMLERİYLE İLGİLİ İLK KONGRE NEREDE VE KİMİN ÖNCÜLÜK VE KATKISIYLA
GERÇEKLEŞMİŞTRİ?
28-max
müllerin katkı ve öncülüğünde,Stockholm da gerçekleşmiştir. Bunu,Paris’te
toplanan Dinler Tarihi Kongresi adı verilen toplantı izlemiştir. IX. Uluslar
arası Dinler Tarihi Kongresi de Tokyo’da toplanmıştır.
29-BATIDA
MODERN ANLAMDA DİNLER TARİHİ ÇALIŞMALARI KİM İLE BAŞLAMIŞTIR?
29-max
müler.Müller, dilbilim, mitoloji ve din araştırmalarına geniş ilgi uyandıran
Alman Şarkiyatçısı yani doğubilimcisidir.
30-zerdüşt
ve Hindu kutsal kitaplarının isimleri nelerdri?
30-zerdüşt
dininin kutsal kitabı=avesta…Hindu kutsal kitabının adı=rigveda..
31-MÜLLERİN
EN TANINMIŞ ESERİ HANGİSİDİR?
31-dogunun
kutsal kitabları (sacred boks of the east).
32-
KARŞILAŞTIRMALI DİNLER TARİHİ ALANINDA DÜNYANIN EN ÖNDE GELEN SİMASI KİMDİR?
32-biruni.eseri
ise= Asaru’l-Bakiye ve Kitabu’t-Tahkik ma li’l-Hind adlı eserleri, mukayeseli
Dinler Tarihi açısından büyük önem taşımaktadır. Ondan sonraki en önemli iki
isim, C.P. Tiele ile Max Müllerdir.diğeride mircea eliade .
33-ÇEŞİTLİ
KAVİMLERİN DİNLERİ KONUSUNDA ARAŞTIRMA YAPAN ÖNEMLİ İSİM KİMDİR?
33-george
dumezil.dir.
34-DİNLER
TARİHİ HAKKINDA MİRCEA ELİADE NİN TÜRKÇEYE ÇEVRİLMİŞ ESERLERİ HANGİLERİDİR?
34-
--Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu--Dinler Tarihine Giriş--İmgeler ve
Simgeler--Kutsal ve Dindışı--Mitlerin Özellikleri--Dinler Tarihi Sözlüğü..
35-gerçek
anlamda ilk dinler tarihini kimlerden hangi eserlerinde görmekteyiz.?
35-
Gerçek anlamda ilk Dinler Tarihini Ebu Mansur Bağdâdî'nin (ö. 1037) “El-Fark
beyne'1-Firak” ve Ebû Nasr Mutahhir ibn Tâhir el-Makdîsî'nin (ö.l.340)
“Kitabu'l-Bed'i ve't-Tarih" adlı eserinde görmekteyiz.
36-dinlerle
ilgili çalışma yapan İslam bilginleri kimlerdri?
36-
Abdullah el-Mukaffa, İbn Kelbi, Muhammed b. Huzeyl, İbn Nedim, Ebu Bekir
Bakıllani, Abdulkadir Bağdadi, El-Biruni, İbn Hazm, Gazzali, Abdulkerim eş
Şehristani, Muhsin Keşmiri dinlerle ilgili çalışmalar yapan İslam
bilginlerindendir.
37-dinler
tarihini öğrenmek ve tanımak ne için gereklidir?
37-
Ülkemizdeki misyonerlik faaliyetleri ile girdiğine inanılan Mormonlar, Yehova
Şahitleri, Bahailik gibi yeni dini hareketlerin mensuplarının propagandalarına
karşı dik durabilmek için de dinler tarihini öğrenmek gerekmektedir.
38-diğer
dinleri bilmek hangi açılardan kişi için çok öenmlidir?
38-
**genel kültür açısından**diğer din mensuplarıyla sağlıklı bir iletişim kurma
açısından**Misyonerlik faaliyetlerini tanıma ve tedbir alma açısından**İslâm'ı
diğer din mensuplarına daha iyi anlatabilmek açısından**İslâm'a karışmış
hurafeleri tanıyıp tespit edebilmek açısından**eksikliklerimizi ve
yanlışlarımızı tanımak açısından**İslâm'ı günümüz şartlarında daha iyi
yorumlamak ve yaşanılır bir din haline getirmek açısından**Din hizmetlerini
daha verimli hale getirmek açısından önemlidir.
Bilgilen=
Dinler Tarihi, beşerî kültürün çeşitli halkalarında uzun zaman yaşamış ve daha
sonra çeşitli nedenlerle ortadan kalkmış dinler de dahil olmak üzere, bugün
yeryüzünde yaşamakta olan bütün dinleri inceleme konusu yapar.
Bilgilen=
İslam Aleminde Dinler Tarihi Çalışmalarına gelince ilk kaynak Kur’an-ı Kerim,
Hadis metinleri olup bunun dışında Milel, Nihal, Reddiye, El-Firak,
Seyahatnameler ve coğrafya kitaplarıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder