19 Mart 2015 Perşembe

DİN FELSEFESİ 11.ÜNİTE SORU VE CEVAP ÇALIŞMASI

DİN FELSEFESİ 11.ÜNİTE SORU VE CEVAP ÇALIŞMASI
    1)Ölümsüzlük inancını temellendirebilmek için felsefe tarihinde öne sürülen gerekçeler aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ahlaki/Ontolojik/Metafizik
B)Metafizik/Kavramsal/Ontolojik
C)İlmi/Metafizik/Kavramsal
D)Ahlaki/Metafizik/İlmi
E)Kavramsal/Ahlaki/İlmi
2)Ölümsüzlük Konusunda ciddi yazıları olan çağdaş bir düşünüre göre’’Tanrı vardır fakat ruh ölümlüdür’’ veya ‘’Ruh ölümsüzdür fakat Tanrı yoktur’’ demek herhangi bir çelişki doğurmaz diyen bu düşünür kimdir?
A)Gazali
B)İbn Rüşd
C)J.M.E Mctaggart
D)Sokrates
E)J.Ducasse
3) Londra'da 1882 yılında tanınmış filozof Henry Sidwick'in başkanlığında, 1885'de ise Amerika'da Willlam James önderliğinde kurulan Psişik Araştırmalar Demeğine önderlik eden Düşünürler ve Filozoflar kimlerdir?
A) Bergson/F.C.S. Schiller/WiIliam Mc. Dougal
B)Ducasse/Gazali/Mctaggart
C)Mc Dougal/Bergson/Sokrates
D)Schiller/Ducasse/Sokrates
E)Hiçbiri
4)’’Neye inanmaktayım’’adlı yazısında "Öleceğim ve bedenim çürüyecektir. Kişiliğimden hiçbir , şey geride kalmayacaktır." Diyen düşünür kimdir?

A)Schiller    B)Bergson          C)Russell       D)Dougal      E)Ducasse
5) Gerek Phaedrus'ta gerekse Phaedo’da ruhun beden içinde nasıl mahkûm olduğunu ve bu durumdan kurtulmak için nasıl bir çaba gösterdiğini anlatır.Felsefesinde insan, esas itibariyle ve son tahlilde ruhtur. Beden ise sadece bir vasıta.  Descartes'ta sistemli bir biçimde ortaya çıkan dualist insan anlayışının ilk önemli kaynağı bu düşünürün felsefesi oluşturmaktadır.Bu filizof aşağıdakilerden hangisidir?
A)Platon
B)Sokrates
C)Ducasse
D)Descartes
E)Russell
6)Ölümsüzlük konusunda aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A)Aristotales ruhu bedenin bir formu olarak görmekte ve aklın ölümsüzlüğünden söz etmektedir. Akıl ise, son tahlilde bir kapasitedir.
B) Platon'a göre, bizzat ruhun kendi öz yapısından, yani onun basitliğinden, çözülüp-dağılmazlığından gelmektedir.
C) Ruhun ölümsüzlüğü konusu üzerinde en ciddî şekilde duran filozofların başında Farabî, özellikle de İbn Sînâ gelir.
D) Kindî'ye göre, "Özünü Yaratıcı'dan alan ruh, basit, mükemmel ve yücedir". Ruh ölümsüzdür.
E) İslâm filozofları, Gazali'nin de haklı olarak işaret ettiği gibi, Platon'un ruhun ezeliliği fikrini kabul etmektedirler.
7)El-milletül Fadıla adlı eser kime aittir?
A)Kindi
B)Gazali
C)Farabi
D)İbn Sina
E)İbn Rüşd
8) Ona  göre ‘’ölümsüzlük ilahi hayatta "objektifleşmek" demektir. bu anlamda sadece insanlar değil, var olan her şey, bir bakıma ölümsüzdür.’’Diyen düşünür kimdir?

A)Harshorne     B)Platon     C)Descartes     D)İbn Rüşd      E)Farabi


9) Felsefe ve kelâm literatürümüzde en yaygın şekilde kullanılan……….terimidir ki, lafız olarak, dönülen yer anlamına gelir. Başka bir deyişle,…….insanın dönüp karar kılacağı "Ahiret yurdu" demektir…………. İslâm amentüsü'ndeki adı, "ba’su ba'de'l-mevt"', yani ölümden sonra dirilmedir.Boşluğa gelecek olan terim aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mahşer
B)Ma’ad
C)Haşr
D)Ölüm
E)Ahiret
10) Ona göre ölümsüzlük,’’verilen bir şey değil, nazarî ve ameli uzun çabalar neticesinde kazanılan bir şeydir’’ diyen filozof  kimdir?
A)İbn Sina   B)Gazali   C)Farabi    D)İbn Rüşd      E)Sokrates
CEVAP ANAHTARI:
1)D 2)E 3)A 4)C 5)A 6)E 7)C 8)A 9)B 10)C                                 

                                                                                         Dua İle Rabbim
Cümlemizi Muafak Eylesin
                                                                                            Kardeşiniz Sait










ÜNİTE SONU DEĞERLENDİRME SORULARI
SORULAR
S.1. Aşağıdakilerden hangisi ölüm korkusu ile ilgili değildir?
a- Ölüm korkusu ölümün acı veren bir hâdise olduğu düşünce ve inancından kaynaklanabilir.
b- Ölüm korkusu günahkâr insanların çok zor şartlar altında ruhlarını teslim ettiklerinden kaynaklanır.
c- Ölüm tabiî bir olaydır.
d- Ölüm korkusu, insanın sahip olduğu maddî ve manevi değerlerin yitirilmesinden kaynaklanmaktadır.
e- Korku zaten hayatın top yekün dokusunda vardır zaten.

S. 2. Aşağıdakilerden hangisi ahlaki açıdan ölümsüzlük inancıyla ilgili değildir?
a- Tanrı'nın adâleti
b- Tanrı'nın değerleri koruması
c- En yüksek iyinin gerçekleşebilmesi
d- Bilimsel araştırmalar
e- Allah'ın değerleri yaratan olması

S.3. Ruhun "ezeli" olduğu fikrini ilk defa kim ileri sürmüştür?
a- Platon
b- Sokrates
c- Aristoteles
d- Plotinus
e- İbn Sina

S. 4. Farabi'ye göre aşağıdaki nefislerden hangisi ölümsüz değildir?
a- Akılları potansiyel seviyede kalan "câhiller"
b- Akılları bilfiil hâle gelmekle birlikte âmeli kemâle sahip olmayanlar
c- Müstefâd akıl seviyesine erişenler
d- Amelî kemâle sahip olanlar.
e- Fâsıklar

S.5. Aşağıdakilerden hangisi ölümsüzlük konusunda İbn Sina'nın Farabi'den farklı olan görüşüdür?
a- Düşünen nefis bizatihi ölümsüzdür
b- Düşünen nefis kendi çabasıyla ölümsüz olur
c- Düşünen nefis bilgisine bağlı olarak ölümsüz olur
d- Düşünen nefis ameline bağlı olarak ölümsüz olur
e- Hiçbiri

S.6. İbn Rüşd ahiretteki hayat konusunda aşağıdakilerden hangisini tercih etmiştir?
a- Ahiretteki varoluş, bu dünyadaki ile aynıdır
b- Ahiretteki hayat sürekli iken bu dünyadaki sonludur.
c- Ahiretteki hâyat tam anlamıyla ruhanî niteliktedir.
d- Ahiretteki hayat cismanî olmakla birlikte oradaki cismanîlik ile bu dünyadaki cismanîlik birbirine benzemez.
e- Hepsİ
S.7. Aşağıdakilerden hangisi Charles Hartshorne'un ferdî ölümsüzlük fikrine karşı yaptığı itirazlar dan değildir?
a- Ölümsüzlük sadece Tanrıya mahsustur.
b- İnsan imkân ve kabiliyetleri sınırlı olan bir varlıktır.
c- İnsana ebedî olma hakkı tanımak, sonluluk ve sınırlılığı ortadan kaldırmaktadır.
d- Ruhani özgürlük kişilik problemini karşımıza çıkarıyor. Bedenli ölümsüzlük ise aynı problemi başka açılardan karşımıza çıkarıyor.
e- İnsan ölümsüzdür demek, ölüm gerçeğini ortadan kaldırmaz.

CEVAP ANAHTARI
1.C  2. D  3.A   4.A  5.A   6.D  7. E


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder