DİN
FELSEFESİ 11.ÜNİTE SORU VE CEVAP ÇALIŞMASI
1)Ölümsüzlük inancını
temellendirebilmek için felsefe tarihinde öne sürülen gerekçeler
aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ahlaki/Ontolojik/Metafizik
B)Metafizik/Kavramsal/Ontolojik
C)İlmi/Metafizik/Kavramsal
D)Ahlaki/Metafizik/İlmi
E)Kavramsal/Ahlaki/İlmi
2)Ölümsüzlük Konusunda ciddi yazıları olan
çağdaş bir düşünüre göre’’Tanrı vardır fakat ruh ölümlüdür’’ veya ‘’Ruh
ölümsüzdür fakat Tanrı yoktur’’ demek herhangi bir çelişki doğurmaz diyen bu
düşünür kimdir?
A)Gazali
B)İbn Rüşd
C)J.M.E Mctaggart
D)Sokrates
E)J.Ducasse
3)
Londra'da 1882 yılında tanınmış filozof Henry Sidwick'in başkanlığında, 1885'de
ise Amerika'da Willlam James önderliğinde kurulan Psişik Araştırmalar Demeğine
önderlik eden Düşünürler ve Filozoflar kimlerdir?
A) Bergson/F.C.S.
Schiller/WiIliam Mc. Dougal
B)Ducasse/Gazali/Mctaggart
C)Mc
Dougal/Bergson/Sokrates
D)Schiller/Ducasse/Sokrates
E)Hiçbiri
4)’’Neye inanmaktayım’’adlı yazısında
"Öleceğim ve bedenim çürüyecektir. Kişiliğimden
hiçbir , şey geride kalmayacaktır." Diyen düşünür kimdir?
A)Schiller B)Bergson C)Russell D)Dougal E)Ducasse
5)
Gerek Phaedrus'ta gerekse Phaedo’da ruhun beden içinde nasıl
mahkûm olduğunu ve bu durumdan kurtulmak için nasıl bir çaba gösterdiğini
anlatır.Felsefesinde insan, esas itibariyle ve son tahlilde ruhtur. Beden ise
sadece bir vasıta. Descartes'ta sistemli
bir biçimde ortaya çıkan dualist insan anlayışının ilk önemli kaynağı bu
düşünürün felsefesi oluşturmaktadır.Bu filizof aşağıdakilerden hangisidir?
A)Platon
B)Sokrates
C)Ducasse
D)Descartes
E)Russell
6)Ölümsüzlük
konusunda aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A)Aristotales ruhu
bedenin bir formu olarak görmekte ve aklın ölümsüzlüğünden söz etmektedir. Akıl
ise, son tahlilde bir kapasitedir.
B) Platon'a göre,
bizzat ruhun kendi öz yapısından, yani onun basitliğinden,
çözülüp-dağılmazlığından gelmektedir.
C) Ruhun ölümsüzlüğü
konusu üzerinde en ciddî şekilde duran filozofların başında Farabî, özellikle
de İbn Sînâ gelir.
D) Kindî'ye göre,
"Özünü Yaratıcı'dan alan ruh, basit, mükemmel ve yücedir". Ruh
ölümsüzdür.
E) İslâm filozofları,
Gazali'nin de haklı olarak işaret ettiği gibi, Platon'un ruhun ezeliliği
fikrini kabul etmektedirler.
7)El-milletül
Fadıla adlı eser kime aittir?
A)Kindi
B)Gazali
C)Farabi
D)İbn Sina
E)İbn Rüşd
8) Ona göre ‘’ölümsüzlük ilahi hayatta
"objektifleşmek" demektir. bu anlamda sadece insanlar değil, var olan
her şey, bir bakıma ölümsüzdür.’’Diyen düşünür kimdir?
A)Harshorne B)Platon
C)Descartes D)İbn Rüşd E)Farabi
9)
Felsefe ve kelâm literatürümüzde en yaygın şekilde kullanılan……….terimidir ki,
lafız olarak, dönülen yer anlamına gelir. Başka bir deyişle,…….insanın dönüp
karar kılacağı "Ahiret yurdu" demektir…………. İslâm amentüsü'ndeki adı,
"ba’su ba'de'l-mevt"', yani ölümden sonra dirilmedir.Boşluğa gelecek
olan terim aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mahşer
B)Ma’ad
C)Haşr
D)Ölüm
E)Ahiret
10)
Ona göre ölümsüzlük,’’verilen bir şey değil, nazarî ve ameli uzun
çabalar neticesinde kazanılan bir şeydir’’ diyen filozof kimdir?
A)İbn Sina B)Gazali
C)Farabi D)İbn Rüşd E)Sokrates
CEVAP
ANAHTARI:
1)D
2)E 3)A 4)C 5)A 6)E 7)C 8)A 9)B 10)C
Dua İle Rabbim
Cümlemizi Muafak Eylesin
Kardeşiniz
Sait
ÜNİTE
SONU DEĞERLENDİRME SORULARI
SORULAR
S.1. Aşağıdakilerden hangisi ölüm
korkusu ile ilgili değildir?
a- Ölüm
korkusu ölümün acı veren bir hâdise olduğu düşünce ve inancından
kaynaklanabilir.
b- Ölüm
korkusu günahkâr insanların çok zor şartlar altında ruhlarını teslim
ettiklerinden kaynaklanır.
c- Ölüm
tabiî bir olaydır.
d- Ölüm
korkusu, insanın sahip olduğu maddî ve manevi değerlerin yitirilmesinden
kaynaklanmaktadır.
e- Korku
zaten hayatın top yekün dokusunda vardır zaten.
S. 2. Aşağıdakilerden hangisi
ahlaki açıdan ölümsüzlük inancıyla ilgili değildir?
a- Tanrı'nın
adâleti
b- Tanrı'nın
değerleri koruması
c- En yüksek
iyinin gerçekleşebilmesi
d- Bilimsel
araştırmalar
e- Allah'ın
değerleri yaratan olması
S.3. Ruhun "ezeli"
olduğu fikrini ilk defa kim ileri sürmüştür?
a- Platon
b- Sokrates
c-
Aristoteles
d- Plotinus
e- İbn Sina
S. 4. Farabi'ye göre aşağıdaki
nefislerden hangisi ölümsüz değildir?
a- Akılları
potansiyel seviyede kalan "câhiller"
b- Akılları
bilfiil hâle gelmekle birlikte âmeli kemâle sahip olmayanlar
c- Müstefâd
akıl seviyesine erişenler
d- Amelî kemâle
sahip olanlar.
e- Fâsıklar
S.5. Aşağıdakilerden hangisi
ölümsüzlük konusunda İbn Sina'nın Farabi'den farklı olan görüşüdür?
a- Düşünen
nefis bizatihi ölümsüzdür
b- Düşünen
nefis kendi çabasıyla ölümsüz olur
c- Düşünen
nefis bilgisine bağlı olarak ölümsüz olur
d- Düşünen
nefis ameline bağlı olarak ölümsüz olur
e- Hiçbiri
S.6. İbn Rüşd ahiretteki hayat
konusunda aşağıdakilerden hangisini tercih etmiştir?
a-
Ahiretteki varoluş, bu dünyadaki ile aynıdır
b-
Ahiretteki hayat sürekli iken bu dünyadaki sonludur.
c-
Ahiretteki hâyat tam anlamıyla ruhanî niteliktedir.
d-
Ahiretteki hayat cismanî olmakla birlikte oradaki cismanîlik ile bu dünyadaki
cismanîlik birbirine benzemez.
e- Hepsİ
S.7. Aşağıdakilerden hangisi
Charles Hartshorne'un ferdî ölümsüzlük fikrine karşı yaptığı itirazlar dan
değildir?
a-
Ölümsüzlük sadece Tanrıya mahsustur.
b- İnsan
imkân ve kabiliyetleri sınırlı olan bir varlıktır.
c- İnsana
ebedî olma hakkı tanımak, sonluluk ve sınırlılığı ortadan kaldırmaktadır.
d- Ruhani
özgürlük kişilik problemini karşımıza çıkarıyor. Bedenli ölümsüzlük ise aynı
problemi başka açılardan karşımıza çıkarıyor.
e- İnsan
ölümsüzdür demek, ölüm gerçeğini ortadan kaldırmaz.
CEVAP ANAHTARI
1.C 2. D
3.A 4.A 5.A
6.D 7. E
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder