19 Mart 2015 Perşembe

DİN FELSEFESİ 1.ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI

BİLGİ AMAÇLIDIR
DEĞERLİ KARDEŞLERİM GECE GÜNDÜZ DEMEDEN BİZLER İÇİN HAZIRLADIĞIM BU
SORULARIN TAMAMI DİCLE İLİTAM KİTABINDAN HAZIRLANMIŞ KES-KOPYALA –
YAPIŞTIR ŞEKLİNDE OLMAMIŞTIR. VE HİÇ BİR YERDEN SORU ALINMAMIŞ
TAMAMİYLE OKUDUĞUM ÜNİTEDEN ÇIKARDADIĞIM SORULARDIR. BU SORULARI
HAZIRLARKENDE DEĞERLENDİRME SORULARINA BAKIPTA YAPMAMIŞIM. BU
ÇALIŞMANIN BİR AMACI VAR O AMAÇ SİZ KARDEŞLERİMDEN İLK RİCAM BÜTÜN
DÜNYADAKİ ZÜLÜM ALTINDA OLAN MÜSLÜMAN KARDEŞLERİMİZE VE BANA DUA
ETMENİZDİR. TEMENNİM HERKESİN BU SINAVLARDA BAŞARILI OLMASIDIR.
CENAB-I ALLAH HERKESİN YARDIMCISI OLSUN.
NOT: PDF ÜZERİNDE YAZDIĞIM İSMİ KESİNLİKLE SİLMEYİN UMULURKİ BU
SORULAR BAŞKA YERLERDE PAYLAŞILIRDA BİRİLERİ BİZLERE DUA EDER. BU İSMİN
HAKKI MAHFUZDUR. KESİNLİKLE SİLİNEMEZ. İSİMSİZDE HİÇ BİR YERDE BU
SORULAR PAYLAŞILAMAZ. ALLAH’U TEÂLA HEPİMİZDEN RAZI OLSUN
DİN FELSEFESİ 1.ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Aşağıdakilerden hangisi din felsefesi bakış tarzını ifade eder?
A) Dile getirme, kaynaştırma, konuyu kapalılık üzerine bırakmadan ibarettir.
B) Bütünleştirme, değerlendirme, parçalamadan ibarettir.
C) Değerlendirme, açığa kovuşturmama, dile getirmeden ibarettir.
D) Dile getirme, açıklığa kavuşturma, kaynaştırma, bütünleştirme ve değerlendirmeden ibarettir.
E) Açıklığa kavuşturma, bütünleştirme ve değerlendirmeden ibarettir.
S.2. Aşağıdakilerden hangisi din felsefesini ifade eder?
A) Felsefi bir araştırma metodudur.
B) Yüksek seviyede bir teolojidir.
C) Dini inançları tahlil etme ve eleştirel olarak değerlendirme girişimidir.
D)Tanrı denilen en yüksek varlığın özünün ne olduğunu açıklar.
E) Bağımsız bir disiplindir.
S.3.Filozof felsefe yapmak istediği bir konuyu mümkün olan en üst seviyede neyi dile
getirmelidir?
A) Açıklık, seçiklik B) Bütünleştirme, değerlendirme C) Kapalılık, parçalama
D) Seçiklik, incelik E) Açıklık, değerlendirme
S.4.Kitaplı dinler söz konusu olduğunda aşağıdaki hususlardan hangileri birbirleriyle bağlı
olmaları söz konusudur?
A) İbadet, inanç, akıl B) İnanç, ibadet, ahlak C) İnanç, akıl, ihlas
D) İbadet, ihlas, inanç E) İbadet, iman ,ihlas
S.5.Aşağıdakilerden hangisi din ile ilgili bir şeyler yazmak ya da ifade etmekle din felsefesi
arasında bir takım farkların olduğunu ilk dile getiren filozof kimdir?
A) Aristo B) Eflatun C) Hegel D) Sokrat E) A.Comte
S.6. Aşağıdakilerden hangisi din felsefesi için doğrudur?
A) Din felsefesi, dinleri karşılaştıran bir ilimdir
B) Din felsefesi, terimini ilk defa A.Comte kullanmıştır.
C) Din felsefesi, din hakkında bir düşünme ve tartışmadır.
D) Din felsefesi, sadece tarihi veriler ışığında dini anlatan bir ilimdir.
E) Din felsefesi , sadece hıristiyanlık dinini açıklar.
S.7.Din felsefesi ilk defa nerede ortaya çıkmıştır?
A) Doğu B) Kuzey C) Batı D) Güney E) Hiçbiri
S.8. Aşağıdakilerden hangisi tarih felsefesi deyimini kullanan filozoftur?
A) Hegel B) Ampere C) Bruno D) Voltaire E) M.S. Tunç
S.9. Aşağıdakilerden hangisi ilk defa bilim felsefesini kullanan filozoflardır?
A) Aristo ve bruno B) J.Caird ve ampere C) A. Comte ve hegel
D) Ampere ve a.comte E) M.S.Tunç ve Hegel
S.10.Hukuk ve din felsefesini ilk defa kullanan filozof kimdir?
A) A. Comte B) Ampere C) Hegel D) Bruno E) J. Guard
S.11.Olgunluk devrinin bir ürünü ve en son eser olarak bilinen din felsefesi üzerine dersler
adlı çalışma kime aittir?
A) Hegel B) Voltaire C) J.Caird D) Hotho E) A.Comte
S.12.Türkiye’de din felsefesi deyimi hangi dönemde başlamıştır?
A) I.Meşrutiyet B) II.Meşrutiyet C) Istılah fermanı D) Lale devri E) Islahat fermanı
S.13.Türkiyede din felsefesinden ilk söz edenlerden ve felsefe-i edyan makalesinde dinler
felsefesinden söz eden kişi kimdir?
A) Ubeydullah acat B) Mustafa sekip C) Mehmet aydın
D) Memduh Süleyman E) Hüseyin arraf dönner
S.14.Mederesilerin ıslahıyla ilgili olarak yazdığı medarisi İslamiye ıslahat programında din
felsefesinin medreseler ve durul funun üniversitesinde Okutulmasını isteyen ama bu görüşü
kabul edilmeyen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
A) eşrefzade Muhammed şevket B) Mustafa şekip tunç C) Celal Nuri
D) Hasan alan E) Recai bayram
S.15. Türkiye'de ilk defa din felsefesinden söz eden ve okutan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Memduh Süleyman B) Mustafa şekip tunç C) Mehmet Nuri
D) Muhammed Talha E) Mahmut kaya
DI)
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.16.Aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin problemleri arasında yer alır?
A) Metafizik, kozmolojik
B) Dini hükümlerin dil ve mantık açısından tenkit ve tahlili, dini sembolizmin anlam ve önemi
C) Dini ahlak, sanat ve ilimle münasebeti
D) Epistemolojik problemler
E) Hepsi
S.17. İslami ilimler arasında Din felsefesine en yakın olan alan aşağıdakilerden hangisidir?
A) İtikat B) Bilim C) Kelam D) Fıkıh E) Tarih
S.18.Aşağıdakilerden hangisi Din felsefesinde meselelere yaklaşımlardan biridir?
A) Rasyonel B) Objektif C) Tutarlı D) şümullü E) Hepsi
S.19. Din felsefesinin aşağıdakilerden hangisiyle ilişkisi yoktur?
A) Dinler tarihi B) Din bilimi C) Din sosyolojisi D) Din psikolojisi E) Hepsi
S.20.Aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin en çok yararlandığı alandır?
A) Dinler tarihi B) Din psikolojisi C) Din sosyolojisi D) Din bilimi E) Hepsi
S.21. Aşağıdaki söylenenlerden hangisi din felsefesi için doğrudur?
A) Din felsefesi sadece tarihi verilerle dini anlatan bir ilimdir.
B) Din felsefesi dinin temelini oluşturan bir ilimdir.
C) Din felsefesi dinin felsefi açıdan ele alınması, din hakkında bir düşünme ve tartışmadır.
D) Din felsefesi duyusal bilgiyi esas alan birimdir.
E) Din felsefesi sadece mantıki verilere değer veriri.
S.22.Bir Din Felsefesine Doğru adlı eser aşağıdakilerden kime aittir?
A) Süleyman Sırrı B) Celal Nuri C) M.Şekip Tunç D) Memduh Süleyman E) Zekeriya Ekin
S.23.Ders notlarını öğrencilerinin kullanımı için 1927 yılında Felsefe-i Din adıyla neşreden
kişi kimdir?
A) Süleyman Sırrı B) Mustafa Sekip Tunç C) Celal Nuri D) Muhammed Şevketi E) Ahmet işlek
S.24. Din felsefesi ifadesini ilk kullanan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A. Voltaire B) A.Comt C) Hegel D) Kant E) J.Guord
S.25. Aşağıdakilerden hangisi dinbilimleri olarak anılan disiplin alanına giren branşlardan
biri değildir.
A) Din sosyolojisi B) Din psikolojisi C) Dinler tarihi D) Din antropolojisi E) Din mantığı
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
DİN FELSEFESİ 2. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Aşağıdakilerden hangisi Hegele göre din felsefesinin tanımı arasında yer almaz?
A)Engel olmayan özgür inanç, duygu ve sezgi olarak din, vasıtasız bir bilgi, bir şuura dayanır.
B) Din felsefesi, dinin düşünen, anlayan bilgisidir; mutlak, içerik, özsel olan ve mutlak suret(bilgi)
aynı şeydir.
C) Din felsefesi, şümullü bilgi olarak akli şekilde Allah’ın bilgisi diye tarif ediyor.
D) Felsefi bilginin dışında dinin şuurun geri kalanıyla ilişkisidir.
E) Dinin felsefede felsefi olarak incelenmesidir.
S.2.Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in din felsefesinin konusunu oluşturur?
A) Allah B) Peygamber C) Melek D) Ahiret E) İman
S.3. Dinin konusu bizzat, en yüce mutlaktır; bu, aynı zamanda içeriği, mutlak içerik olan din
felsefesininde konusudur. Bizzat hakikat olan şeydir. Diyen felsefeci kimdir?
A) Pisagor B) J.J.Gourd C) Hegel D) P. Örtegat E) A.Comte
S.4.Din, konumuzu teşkil eder ve dinin içeriği de , bu tek ALLAH’tır diyen felsefeci kimdir?
A) Hegel B) M.Sekip Tunç C) İbn Arabi D) H. Dumary E) J.Gourd
S.5.Aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin amacıdır?
A) Dinin dünya anlayışının bilinmesi B) Dinin tabiatının bilinmesi
C) Dinin ahiret anlayışının bilinmesi D) Dinin bilim anlayışının bilinmesi
E) Dinin iman anlayışının bilinmesi
S.6. Hegel’e göre din felsefesinin amacı ve önemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Çağımızda dine engel olan herşeye karşı çıkmak
B) Dini düşüncelerde ciddi olarak dini inceleme riskine girmemek
C) Felsefi bilginin dışında ,dini şuurun geri kalanıyla ilişki kurmak
D) Sistematik bir tarzda var olagelen din –bilim çatışmasının ortadan kaldırmaya yönelik bir tavır
sergilemektir.
E) Dini konular üzerinde ciddi olarak hiçbir şekilde düşünmemek
S.7.Hegel’e göre din felsefesini zorunlu kılan şey nedir?
A) Batı düşüncesinde Rönesans ve reform hareketlerinin sona ermesidir.
B) Hıristiyanlığın sahasını sadece mutlak varlığa indirgemesidir.
C) Batı insanının iman tefekkürüyle, dünyalık tefekkürünü, birini diğerine alternatif olacak şekilde
ayırmasıdır.
D) Allah’ı bir yönüyle, bir tarzda insanın diğer boyutlarından, toplumdan, milletten ve doğadan
soyutlamaktır.
E) Dinin ve bilimin çatışmasından doğan ilmi gereklilik
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.8.Aşağıdakilerden hangisi Hegel’e göre din felsefesini zorunlu kılar?
A) Din- bilim zıtlığının çözümlenmesi
B) Din- insan zıtlığının çözümlenmesi
C) Din- kelam zıtlığının çözümlenmesi
D) Din- tarih zıtlığının çözümlenmesi
E) Din- iman zıtlığının çözümlenmesi
S.9. Hegel’e göre yöntem nedir?
A) Fikir B) düşünce C) Doktrin D) Bilgi E) Hepsi
S.10.Hegel’e göre yöntem ile aynı şey olan nedir?
A) Akıl B) Mantık C) Bilgi D) Fikir E) Hiçbir
S.11.Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in din felsefesinin temel presipleridir?
A) Dinlerin diyalektiği B) Panmantıkçılık (panlogisme) C) Şuursal tecrübecilik
D) tarihi gelişimi E) Hepsi
S.12.Hegel’e göre şuur kaça ayrılır?
A) 1- Doğal B) 2- Doğal ve felsefi C) 3- Doğal, felsefi ve mantıki
D) 4- Doğal, felsefi, mantıki ve tecrübe E) 5- Doğal, felsefi, mantıki, tecrübe ve fikirdir.
S.13 Aşağıdakilerden hangisi Hegel’e göre felsefi şuurdur?
A) Tefekkür B) Tarih C) Niyet D) Diyalektik E) Mantık
S.14. Aşağıdakilerden hangisi Hegel’e göre Doğal şuurdur?
A) Hakikat B) Tefekkür C) Tecrübe D) Tarih E) Bilim
S.15. Her bilgi, sadece bilerek oluşur. Bilmeden önce bilmeyi istemek, suya katlanma
zahmetine katlanmadan önce yüzmek isteyen skolastik düşünürün hakimane tedbiri kadar
saçmadır. Görüşü kime aittir?
A) M. Sekip Tunç B) H.Dumary C) Hegel D) Voltaire E) A.Comte
S.16. Hegel’in din felsefesi anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Felsefi ve bilimci bir anlayış B) Felsefi ve akılcı bir anlayış C) Felsefi ve tenkitçi bir anlayış
D) Felsefi ve mantıkçı bir anlayış E) Felsefi ve imancı bir anlayış
S.17. Felsefecilerin genel kanaatine göre Hegel nasıl bir ALLAH anlayışa sahiptir?
A) Panteist B) Ateis C) Materyalist D) Koyu bir Hristiyan E) Deruni
S.18. Hegel’e göre aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin amaçlarından biri değildir?
A) Hegel din felsefesinin en temel amacını dinin din olarak ne olduğunun; yani onun tabiatının
bilinmesi olarak anlamaktadır.
B) Genel olarak dinin şekil ve içerik olarak felsefede felsefi yani akli olarak incelenmesidir.
C) Mutlak olan yani ALLAH hakkındaki bilgiyi ortaya koyup değerlendirmektir.
D)Metafizik ve bilim değerlendirmeleri yapmaktır.
E) Din-bilim çatışmasını ortadan kaldırmaktır.
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.19. Osmanlılar zamanında, ilk din felsefesi dersi veren ve bu konuda ilk kitap yazan
kişi kimdir?
A) Mahmut durmuş B) Muhammed şevketi C) M.Sekip Tunç
D) Memduh Süleyman E) Fırat Ertekin
S.20.Din felsefesi kitabını yayınlayamadan vefat eden M.S.Tunç’un kitabını yayınlayan kişi
kimdir?
A) Hatice Hanım B) Raca Hanım C) Fatma Hanım D) Havva Hanım E) Elif Hanım
S.21.M.Sekip tunç’a göre din felsefesi nedir?
A) Tarafsız bir biçimde dinin esas mahiyeti ve değeri üzerine felsefi bir incelemedir.
B) Tarafsız bir biçimde dinin esas mahiyetini mantıki bir felsefe ile incelemedir.
C) Taraflı bir biçimde dinin esas mahiyeti ve değeri üzerine felsefi bir incelemedir.
D) Taraflı bir biçimde dinin esas mahiyetini mantıki bir felsefe ile incelemedir.
E) Hiçbiri
S.22. Tunç’a göre din felsefesinin tarafsızlığından ne kastedilmektedir?
A) Özel bir maneviyat hali B) Özel Deruni bir duygu C) Özel ve Derin bir ilim
D) Özel bir ruh hali, manevi ve deruni bir duygu
E) Özel bir ilim, manevi ve deruni bir duygu ve sübjektif bir anlayış
S.23.Aşağıdakilerden hangisi M.S.Tunç’a göre din felsefesine ihtiyaç duyulmuştur?
A) Bilim- ilim ayrılığı B) Bilim- mantık ayrılığı C) Bilim- din ayrılığı
D) Bilim- akıl ayrılığı E) Bilim- iman ayrılığ
S.24.M.Sekip tunç’a göre din felsefesinin dayanağı ve yöntemi neye dayanıyor?
A) Psikoloji B) Ahlak C) Sosyoloji D) Bilgi nazariyesi E) Hepsi
S.25.Aşağıdakilerden hangisi Tunç’a göre dinin esasıdır?
A) Realitedir B) Değerdir C) Pozitiftir D) Tarafsızdır E) Hiçbiri
S.26. M. Sekip Tunç’a göre din felsefesinin Hegel’den önce ortaya çıkmamasının temel sebebi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Felsefenin din konusunda her şeye hakim olmasından dolayı
B) O döneme kadar dinin her şeye hakim olmasından dolayı
C) Din ile felsefenin birbirlerinden bağımsız iki ilim olmasından dolayı
D) Hegel’de daha fazla din felsefesini önemseyen herhangi bir filozofun olmamasından dolayı
E)Din adamlarını din felsefesine karşı çıkmasından dolayı
DİN FELSEFESİ 4.ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Tanrı hakkında ileri sürülen kanıtların veya rasyonel-felsefi araştırmaların sonuç verici
olmaması olgusu, din konusunda bazı insanları hangi tutuma sürüklemiştir?
A) Tanrı tanımazlık (ateist) B) Putperestlik(şirk) C) İmancılık (fedeizm)
D) Hıristiyanlık ( teslis inancı) E) Müslümanlık (tek tanrı inancı)
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.2.Aşağıdakilerden hangisi fideist değildir?
A) Gazzali B) İbn Haldun C) Pascal D) Soren Kierkegard E) Golwesht
S.3. kalbin öyle nedenleri vardır ki akıl onları kavrayamaz. Sözü kime aittir?
A) Pascal B) İbn Haldun C) Platon D) Aristo E) Gazzali
S.4. her şeyin veya her fiilin bir nedeni olduğuna göre, insani veya Tanrısal seçme ve tercih
etme fiilinin de mutlaka bir nedeni olması gerekir. Görüşü kime aittir?
A) İbn tufeyl B) İbn Haldun C) İbn ravendi D) İbn rüşd E) Gazzali
S.5. İman, tamamen bireyin içselliğinin sonsuz tutkusu ile nesnel kesinsizlik arasındaki
çelişkidir. Fideizm tarifi kime aittir?
A) Pascal B) Golwesht C) Eflatun D) Soren Kierkegard E) Lebniz
S.6. Rasyonel düşüncenin imanı, eleştirmesini de mümkün ve uygun bulmayan, rasyonel
olmayan bir sahada, rasyonel eleştirilerin tutarlı, olmayacağını belirten felsefeci kimdir?
A) Pascal B) Marcel C) Eflatun D) Platon E) Lebniz
S.7. Aşağıdakilerden hangisi Katı akılcılığın tarifidir?
A) Bir dini inanç sisteminin hakkıyla ve akli bir şekilde kabul edilmesi için, bu inanç sisteminin
doğru olduğunun ispatlanmasının mümkün olması zorunludur.
B) Bir inancı kâfi delil olmadan kabul etmenin, kişinin kendisi için ve özellikle de başkaları için yol
açabileceği ciddi sonuçları vurgular.
C) Herhangi bir makul kişiye inandırıcı olacak şekilde belirli bir dini inanç sisteminin doğruluğunu
göstermektir.
D)Dini inanç sisteminin akli değerlendirmeye tabi olmadığı bir sistemdir.
E) Dini bakımdan kendini adama, akli, tefekküre dayalı ve alternatiflere açık bir zihin tavrıdır.
S.8. Yetersiz delile dayanan her inancın kınanmaya layık olduğunu iddia eden felsefeci
kimdir?
A) Pascal B) Marcel C) Soren Kierkegard D) İbn rüşd E) Clifford
S.9. Aşağıdakilerden hangisi eleştirel akılcılığın tarifidir?
A) Dini inanç sisteminin akli değerlendirmeye tabi olmadığı bir sistemdir.
B) Evrensel şüphe noktasından başlama girişimini iyi bilinen bir akıl yürütmedir.
C) dini inanç sistemlerinin kesin ispatı imkânsız olmakla birlikte, böyle bir sistemin aklen eleştirilip
değerlendirilebileceği ve bunun zorunlu olduğu görüşüdür.
D) Bir dini inanç sisteminin hakkıyla ve akli bir şekilde kabul edilmesi için, bu inanç sisteminin
doğru olduğunun ispatlanmasının mümkün olması zorunludur
E) Bir kimse inancını bütün akıllı kimseler için ikna edici olacak şekilde delille desteklemesidir.
S.10.Fideizmi savunan en önemli filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Eflatun B) Descartes C) Marcel D) Kierkegard E) Wittgeinstein
S.11.Gerçek inanan, iananmak için dokunmaya yani bilmeye ihtiyacı olmayandır. Görüşü
kime aittir?
A) Kant B) Marcel C) İbn rüşd D) İbn Haldun E) Kierkegard
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.12.Hakiki bir imancı için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) İspattan mahrum olmaktan herhangi bir sakınca duymaz. Hatta memnun kalır
B) İspattan mahrum olmaktan sakınca duyar. Hatta memnun kalmaz.
C) Her şeyi delilleriyle ister.
D) Körü körüne tam bir bağlılığı vardır.
E) Her şeye şüpheci gözüyle bakar.
S.13. Risk olmadan iman olmaz. İman kesinlikle bireyin içe dönüklüğündeki sonsuz arzu ile
objektif belirsizlik arasındaki çelişkidir. Sözü kime aittir?
A) Marcel B) Wittgeinstein C) Kierkegard D) Descartes E) Kant
S.14. Din felsefesi kavramında fideizm kavramını aşağıdakilerden hangisi karşılar?
A) Bilimselcilik B) İmancılık C) Mantıkçılık D) Akılcılık E) Metafizikçilik
DİN FELSEFESİ 5. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1. İlahiyatın temel konusunu aşağıdakilerden hangisi oluşturur?
A) Doğal afetler üzerinden konuşmak
B) insanların nasıl bir varlık olduğu hakkında konuşmak
C) Tabiat olayları üzerinden konuşmak
D) Tanrının nasıl bir varlık olduğu hakkında konuşmak
E) Canlıların nasıl bir varlık oldukları hakkında konuşmak
S.2. Bir hükmün doğrulanması, ya tecrübenin verileri aracılığı ile ya da -totolojik nitelikteki
hükümlerde olduğu gibi bir zihin işlemi sonunda mümkün olur. Bu yollardan biri veya ötekisi
ile doğrulanamayan hükümler anlamsızdır. Bu İlkeyi din diline en radikal biçimde
uygulayanların başında gelen felsefeci aşağdakiler hangisidir?
A) E.H.Bradley B) T.H. Green C) G.Ryle D) J.Locke E) A.J. Ayer
S.3. Bir cümlenin anlamı, onun doğrulanma yöntemine bağlıdır. Diyen filozof kimdir?
A) G.Ryle B) Moore C) E.H.Bradley D) Russel E) B.Bosanquet
S.4. Geleneksel İngiliz tecrübeciliğinin babası sayılan filozof kimdir?
A) E.H.Bradley B) G.Ryle C) J.Locke D) T.H. Green E) Calerist
S.5. Yanlışlama kavramını felsefe tartışmalarında ön plana çıkaran filozof kimdir?
A) İbn Haldun B) K.Popper C) Hilton D) Welsy E) İbn rüşd
S.6. Dini hükümlerin çoğunun ahlaki hükümler olarak görülüp değerlendirilmesi gerektiğini
en açık bir dille öne süren filozof kimidir?
A) R.B. Braithwaite B) E.Taylor C) K.Popper D) Jonh E) Marcel
S.7. Fonksiyonel tahlil anlayışının güç kazanmasında çok büyük etkisi olan filozof kimdir?
A) Calerist B) P.Ziff C) K.Nielsen D) L.Wittgenstein E) Russel
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.8. Tractatus Logico-Phllosophicus eseri kime aittir?
A) L.Wittgenstein B) P.Ziff C) A.J. Ayer D) J.Locke E) K.Nielsen
S.9. dini kavramının anlaşılabilmesi için onların ait olduğu hayat tarzının yaşanması
gerektiğini söyleyen filozof kimdir?
A) İbn Arabi B) İbn tüfeyl C) L.Wittgenstein D) P.Ziff E) İbn Haldun
S.10. Analitik felsefe çevresinde din dilinin pratik hayattaki fonksiyonuna bakılarak yapılan
bu şekildeki çözümleme yaklaşımına ne ad verilir?
A) Konafit çözümleme B) Komatif çözümleme C) Kolatif çözümleme
D)Konatif çözümleme E) Kopatif çözümleme
S.11. İnanç ve bilgi(faith and knowledge) eserin yazarı kimdir?
A) Fındley B) Startle C) John hick D) Resul balcı E) Kant
DİN FELSEFESİ 5.ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Tanrı’ın varlığı ispat etmek için bir çok sebebe başvurulmuştur. Aşağıdakilerden hangisi
bu sebeplerden biri değildir?
A) Delil ve ispat aramanın arka plandaki itici güçlerin başında bir çok dinin sahip olduğu kutsal
metinlerde yer alan ifadeler.
B) Bazen belli bir felsefi sistem de Tanrı’nın varlığı problemini-dolayısıyla delilleri tartışmayı
gerekli kılabilir.
C) Dini düşünce ve bilgiler, öteki alanlarda elde edilen düşünce ve bilgilerle sürekli temas
halindedir.
D) İnsanın inanç konusunda zaman zaman bir takım şüphelerin içine düşebilir yahut şüphe içinde
olan insanların bazı itirazlarıyla karşı karşıya kalabilir.
E) Ciddi bir düşünce sürecini de beraberinde getirmeye ihtiyaç olmadığından dolayı
S.2. Aşağıdakilerden hangisi Tanrı’nı varlığı ispat etmek için başvurulan sebeplerden bir
tanesidir?
A) Dini fikir ve kanaatlerin kişilerin hayatında taklit derecesinden çıkarak tahkik derecesi yönünde
yol alması, ciddi bir düşünce sürecini de beraberinde getirir.
B) İnancı ve fikri tek bir tanrılı dinlere indirgemek için bir sebep oluşmuştur.
C) Her tecrübeye dayalı akıl yürütme mantığını devreye koymak için
D) Aklın ve mantığın tanrı konusunda şüpheleri gidermek için
E) Tanrının mahiyet ve sıfatlarını anlayabilmek ve kavrayabilmekten dolayı
S.3. Delile ihtiyaç olduğunu düşünenlere göre akli bir temele aşağıdakilerden hangisinin
dayanmak durumunda olduğunu söylerler?
A) Felsefe B) İman C) Mantık D) Tarih E) Din
S.4.Ontolojik delili bir delil şekli içinde dile getirdikten sonra felsefeye mal eden Hristiyan
ilahiyatçı filozof kimdir?
A) Thomas B) Spinoza C) Aziz anselm D) Leibniz E) Jack maritain
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.5.Aşağıdakilerden hangisi Descartes’in ontolojik delilini ifade ediyor?
A) Mükemmel varlık kavramıyla başlıyor, sonra böyle bir varlık için varlığın zorunluluğunu öne
sürüyor.
B) Mükemmel varlık kavramıyla başlıyor sonra böyle bir varlık için vacibul vücudu öne sürüyor.
C) Mükemmel varlık kavramıyla başlıyor sonra böyle bir varlık için tek tanrılığı öne sürüyor.
D) Mükemmel varlık kavramıyla başlıyor sonra böyle bir varlık için mümkün-ül vacibi öne sürüyor
E) Mükemmel varlık kavramıyla başlıyor sonra böyle bir varlık için muharrik kavramını öne
sürüyor.
S.6.Birşeyin zihnimizde bulunması başka şeydir, onun gerçekten var olduğunu anlamamız
başka bir şeydir. Değerlendirmesi hangi delili ifade eder?
A) Kozmolojik B) Mümkün C) İmkan D) Gaye ve nizam E) Ontolojik
S.7.Tanrı hakkında bir tasavvura sahip olmak, bir cevheri tasavvur etmek demektir. Diyen
spinoza bunu hangi delili için söylemiştir?
A) İnayet B) Ihtıra C) Ontolojik D) Kozmolojik E) Hudus
S.8. Leibnize göre, tanrı kavramında varlığın yanı sıra üç ayrı sıfatta toplanabilecek
yetkinlikleri de dikkate almak zorundayız. Diyor. Aşağıdakilerden hangileri bu üç
yetkinliktir?
A) Kudret-İlim-akıl B) Kudret-kader-mantık C) Kudret-ilim-irade
D) Kudret-akıl-iman E) Kudret-ilim-iman
S.9. Aşağıdakilerden hangisi ontolojik delile ilk eleştiriyi yapmıştır?
A) Thomas aguinas B) Paul tilich C) Robinson
D) David hume E) Fichte
S.10. Ben tanrıyı düşündüğüm için o var değil, o var olduğu için ben onu düşünüyorum. Sözü
kime aittir?
A) Bacon B) Descartes C) Spinoza D) Leibniz E) Anselm
S.11. Kozmolojik delilin diğer adı nedir?
A) Kudret delili B) İlim delili C) Varlık delili D) Alem delili E) Kavram delili
S.12.Aşağıdakilerden hangisi alemden tanrının varlığına gitmeye çalışan bir delildir?
A) Ontoloji B) Kozmoloji C) Nizam D) Gaye E) İmkan
S.13. Kozmolojik delilin ilk ve basit şekillerini aşağıdakilerden hangisinde bulabiliriz?
A) İbni Sina’nın şifasında B) Mehmet bayraktar din felsefesine giriş
C) Abdurrahman bakırın risalesinde D) Platon'un Kanunlar ve Aristoteles'in Metafiziğinde
E) Yasin Ecevit’in din felsefesinde
S.14.Âlemdeki potansiyelliğin gerçeklik kazanmasını sağlayan bir ilk muharrikin olması
gerekir görüşü kime aittir?
A) Platon B) Rıdvan bakır C) Aristo D) İbn rüşd E) Anselm
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.15. Aşağıdakilerden hangisi İslam düşünce tarihinde sırasıyla kelamcıların ve filozofçuların
kullandığı delillerdir?
A) İmkan-gaye B) Hudus-nizam C) İnayet-ihtira D) Nizam-gaye E) Hudus-imkan
S.16. Aşağıdakilerden hangisi hudus delilinin diğer adıdır?
A) İlim delili B) Âlem delili C) Akıl delili D) Ahlak delili E) Kelam delili
S.17. Kuran’da Hz. İbrahim’in Allah’ın arayışını konu edinen ifadelerin gösterdiği yolla
aşağıdaki delillerden hangisi tutulan yol ile aynıdır.
A) Gaye ve nizam delili B) Hudus delili C) İmkan delili D) Ontolojik delil E) İnayet delili
S.18. Her hadisin hudus bulması için bir sebebe ihtiyacı vardır. Âlem hadistir.
O halde onun da hudusunun bir sebebi olması lazım
Hudus delili üzerine bu önermeyi hangi alim yapmıştır?
A) Kindi B) Razi C) Gazali D) Ravendi E) Recep Erenuluğ
S.19.Kozmolojik deliller ailesi içinde en meşhur olanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İmkan B) Gaye C) Hudus D) Nizam E) İnayet
S.20.Kozmolojik delili islam dünyasında en önemli eleştiriyi hangi alim yapmışır?
A) İbn hazm B) Gazali C) Mahmut kaya D) İbn rüşd E) Zeki işcan
S.21. 11 )Aşağıdaki delillerin hangisi kozmolojik delilin altında incelenmektedir?
A) Ahlak delili B) İnayet delili C) Nizam delili D) İmkân delili E) Gaye delili
S.22. İman etmek için akli deliller elbet şart değil diyen filozof kimdir?
A) İbn rüşd B) Farabi C) İbn Haldun D) İbn sina E) Mustafa kalkan
S.23.Batı dünyasında kozmolojik delili en çok eliştirenler arasındaki filozoflar
aşağıdakilerden hangileridir?
A) Kant- aziz Thomas- Aristoteles B) Kant- ibn Sina-descartes C) Kant-Luke-Anselm
D) Kant- J.S.Mill- Hegel E) Kant- David hume – J.S.Mill
S.24. Aşağıdaki delillerden hangisi Darwin’in Teorisine bir itiraz olarak çıkmış olabilir?
A) İnayet delili B) Ontolojik delil C) Kozmik delili D) İmkan delili E) ihtira delili
S.25.Batı dünyasında imkan delilinin en önemli temsilcisi aşağıdaki filozoflardan hangisidir?
A) Leibniz B) Kant C) David hume D) Anselm E) Thomas
S.26. Zorunlu varlı kavramı en çok hangi delil için kullanılır?
A)Hudus delili B) Ontoloji delili C) İmkan delil D) Kozmolojik delili E) İnayet delili
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.27. Bütün arazlar hâdistir. İfadesi ilk bakışta görüldüğü kadar açık değildir, diyerek hudus
deliline ciddi eleştiriler yönelten felsefecisi aşağıdakilerden hangisidir?
A) İbn sina B) İbn Rüşd C) İbn Haldun D) Thomas E) Kant
DİN FELSEFESİ 6.ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Nizam ve gaye delili aşağıdaki belli başlı basamaklardan hangisi bu delil için söylenemez?
A) Alemde varlıklarına şahit olduğumuz her şeyde bir düzen görmekteyiz
B) Varlıklarda grülen düzen belli gayelere hizmet etmekte alemde hayatın devamını sağlamaktadır.
C) Ne düzen ne gaye kendi başına ortaya çıkamaz.
D) Alemde bu nizam ve gayeyi veren ilim, kudret, irade ve inayet sahibi bir varlığın bulunması
gerekir.
E) Alemde insanoğlu bu düzeni bozmadan yaşamak zorundadır.
S.2.Gaye ve nizam delili aşağıdakilerden hangisini araştırmakla meydana bu delil gelir?
A) Düzenin ve gayenin sebebi B) Başlangıç ve sonun sebebi C) Düzen ve ahengin sebebi
D) Düzen ve intizamın sebebi E) Düzen ve dış dünyanın sebebi
S.3.Aşağıdakilerden hangisi bütün istidlal şekillerine dayanmak esastır?
A) İnayet prensibi B) İhtıra prensibi C) İllet prensibi D) Alem prensibi E) Teleolojik prensibi
S.4.İslam filozofları arasında teleolojik delil üzerinde en çok duran ve bu delili Kuran delili
olarak kabul eden düşünür kimdir?
A) İbn Haldun B) İbn Rüşd C) İbn Sina D) Farabi E) Kindi
S.5.İbn Rüşd iki delilden söz eder. Aşağıdaki şıklardan hangisi bu iki delildir?
A) İnayet- imkan B) İhtira-mümkün C) İnayet- telelojik D) İnayet-ihtira E) İmkan-vücud
S.6.Hayvanların, bitkilerin ve semavatın varlıklarını ihtiva edecek şekilde dile getirilen delili
hangisidir?
A) İhtira B) İnayet C) İmkan D) İllet E) Telelojik
S.7. Nizam ve gaye delilinin diğer adı nedir?
A) Nizam-intizam B) Nizam-düzen C) Nizam-imkan D) Nizam-illet E) Nizam-gaye
S.8.Telelojik delili en güçlü şekilde aşapıdakilerden hangisi eliştirir?
A) David hume-bacon B) David hume-anselm C) David hume-kant
D) David hume- ibn Rüşd E) David hume-descartes
S.9.Aşağıdakilerden hangisi David hume’un teleolojik delile getirdiği eliştirilerden birisi
değildir?
A) Telelojik delil hep akıl şuur sahibi bir ilk sebepten bahsediyor.
B) Dünyanın şimdiki durumuna bakarak oluşumunun ilk anları hakkında her hangi bir açıklama
getiremeyiz.
C) Telelojik delil hep düzenden gayeden söz ediyor, oysa alemde bir de düzensizlik vardır,kötülük
vardır.
D) Düzenden düzen koyucu fikrine ulaştığımızı var sayalım. Böyle bir varlığın sonlu ve sınırlı
olmadığının garantisi nedir?
E) Telelojik delili savunanlar Tanrı’yı bir mimara benzetmezler.
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.10.Darwin teorisi genellikle hangi noktalara çekilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu
noktalardan birisi değildir?
A) Her türlü açıklama için tabii çevre içinde kalmak şarttır.
B) Tabiat için nihai bir gaye söz konusu değildir.
C) Tabiatta barış ve düzen içinde akıp giden bir süreç kadar kanlı bir mücadele vardır ki bu, ancak
güçlü olana yaşama imkanı vermektedir.
D) Tabiat için nihai bir gaye söz konusudur.
E) Gaye ve nizam delilerinin bir çoğunda insan için tanınan imtiyazlı mevki tekamül nazariyesi
ışığında bakıldığında temelsiz kalmaktadır.
S.11.Telelojik delili altı fikir etrafında yeniden kurmaya çalışan felsefeci kimdir?
A) David Hume B) Tennant C) İbn Rüşd D) Darwin E) A.Comte
S.12.Tennant telelojik delili yeniden kurmaya çalışmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu
fikirlerden birisi değildir?
A) İnsan zihni ile dış dünya arasındaki uyum
B) Canlı varlıkların dış dünyaya uyumu
C) Alemin ahlaki gelişmeye imkan sağlamaması
D) İnorganik yapı ile organik yapı arasındaki uyum
E) Alemin estetik değeri
S.13.Aşağıdakilerden hangisi tennant’ın telelojik delili yeniden kurmaya çalıştığı altı fikirden
birisidir?
A) Tekamül sürecinde görülen top yekün ilerleme de ancak kozmik telelojiye yer verilerek
açıklanabilir
B) Canlı varlıların dış dünyaya uyumsuzlukları
C) İnsanların dış dünyaya merakı
D) Bitkilerin zihindeki değerleri
E) Organik yapı arasındaki ilerleme
S.14.Tennant’ın telelojik tutumu iki açıdan tenkit edilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi özellikle
iman kavramı ile bağdaşır görülmemiştir.
A) Tabiat için nihai bir gayenin söz konusu olması B) İnsan zihni ile dış dünya arasındaki uyum
C) Alemin estetik değeri D) Teolojiyi adeta bir devamı gibi görmesi
E) Dinin getirdiği açıklamayı bir hipotez olarak değerlendirmesi
S.15. Aşağıdaki hangi felsefeci teleolojik delili savunmaz?
A) Farabi B) İbn Rüşd C) Gazali
D) İbn Sina E) Darwin
S.16.Parçalar hakkında söylediğimiz herşeyin bütün hakkında da söylenemeyeceği fikir kime
aittir?
A) Darwin B) Gazali C) Tennant D) David Hume E) Kant
S.17.Teleolojik delilin diğer adı aşağı-dakilerden hangisidir?
A) Ontolojik B) Nizam ve gaye C) Felsefe D) Kozmolojik E) Monoteizm
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
DİN FELSEFESİ 7.ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Dini tecrübe yerine Türkçede uzun süre hangi tabir kullanılmıştır?
A) Dini yaşam B) Dini yaşantı C) Dini hayat D) Dini süreç E) Dini varım
S.2.Dini tecrübeyi ilahiyat ve felsefe eserlerinde teknik bir terim hüviyeti kazandıran filozof
kimdir?
A) Tennant B) William James C) Kant D) Russel E) Freud
S.3. Düşünürler dini tecrübe delilini nasıl tarif etmişler?
A) Tanrıdan tanrıya giden delil B) Alemden tanrıya giden delil C) Parçadan tüme giden delil
D) Tümden parçaya giden delil E) Zihinden dış dünyaya giden delil
S.4.İnsan dini bir tecrübe geçirmek için daha işin başındayken ne olmak zorundadır?
A) Akıllı B) Felsefeci C) Mümin D) Müslüman E) Filozof
S.5.Aşağıdakilerden hangisi Gazalinin inanç hayatında belli başlı üç safha nelerdir?
A) Taklid-ilim- akıl B) Taklid- akıl-zevk C) Taklid-mantık-felsefe
D) Taklid-kelam-ilim E) Taklid-ilim-zevk
S.6.Mişkatul envar aşağıdakilerden hangi ilim adamına aittir?
A) Farabi B) Kindi C) Gazali D) İbn Rüşd E) İbn Sina
S.7.Hakikat zahir olunca akıl geri çekilir. Sözü kime aittir?
A) Gazali B) Kant C) Taylor D) Feriduddin E) Mustafa
S.8.Dini tecrübe hakkında yapılan araştırmalara bakıldığında genellikle bazı özellikler
üzerinde durulmuş. Aşağıdakilerden hangisi bu özelliklerden değildir?
A) Bu tecrübe bir buluşma (vusul) söz konusudur.
B) Dini tecrübe başka kimseye aktarılamaz.
C) Tahlili mümkün olmayan bir bütündür.
D) Doğrudan doğruya yaşanan vasıtasız bir tecrübedir.
E) Kişiye özel değil umuma özel bir tecrübedir.
S.9.Dini tecrübenin, ortaya koyduğu sonuçlara göre değerlendirilmesine genellikle hangi ad
verilmektedir?
A) Paramatik deneme B) Paraktima deneme C) Pragmatik deneme
D)Aktiva deneme E) Aktivasyon deneme
S.10.Aşağıdakilerden hangisi dini tecrübe deliline yöneltilen eleştirilerden biri değildir?
A) Dinden dine, kültürden kültüre değişiklik arz etmektedir.
B) Dini tecrübe tamamiyle nesneldir.
C) Karekter üzerindeki müspet tesirlerini kabul etmektedir.buna rağmen bir şeyin yaraması ile
doğru olması arasında zaruri bir münasebetin olmadığı öne sürülerek delili tenkid etmişler.
D) Dini tecrübenin hazzını duyanlar onu şiddetle ve sürekli olarak arzu etmektedirler.
E) Dini tecrübe geçiren dürüst insan yalanmı söylüyor.
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.11.Ahlak delili denince akla ilk gelen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kant B) Gazali C) Farabi D) ibn Sina E) İbn Rüşd
S.12.Kant’ın en önemli eseri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dini tecrübe tenkidi B) Saf aklın tenkidi C) Mantık kitabı tenkidi
D) Akli delil tenkidi E) Safsataların tenkid
S.13.Does God Exist (Tanrı varmıdır) eseri kime aittir?
A) Descartes B) Philo C) Taylor D) Thomas E) Lalius
S.14.Aşağıdakilerden hangisi Taylor’ın ahlak delilinin basamaklarından biri değildir?
A) Ahlaki ideal objektif olup herkes için geçerli değildir.
B) Kesin bir olgu-değer ayrımından söz edilemez.
C) Ahlaki şuur ve ahlaki ilerleme bizi Tanrı’nın var olduğu inancına götürür.
D) Taleplerin son kaynağı ihsan olamaz. Yine uğruna her şeyimizi feda etmeye hazır olduğumuz bir
gaye dünyevi bir gaye olamaz.
E) Sürekli bir ahlaki ilerleyiş içinde bulunan insan, bir takım taleplerle karşılaşmakta ve ilahi
inisiyatif onu daima ileriye doğru çekmektedir.
S.15.Ahlak kanunu ve ahlaki idealler Tanrı postulatı dikkate alınmadan tam anlamıyla
açıklanamaz diyen filozof kimdir?
A) H.J.Newman B) Kant C) Taylor D) Plotinus E) Rashdall
S.16.Aşağıdakilerden hangisi Rashdall ahlak kanıtını oluştıran basamaklardan birisi
değildir?
A) Objektif veya mutlak bir ahlak kanunu vardır.
B) Varolmak bir yerde varolmak demektir.
C) Ahlaki ideal opjektif olup herkes için geçerlidir.
D) Ahlak kanunu ideal şekliyle ne maddede ne de sonlu varlıkların hayatında bulunabilir. Ne de o,
kendi başına bir varlık alanı oluşturur.
E) Ahlak kanununun ana yurdu olan bir zihin veya düşüncenin varolması zorunludur.
S.17.Ahlak delili daha sonra hangi adla dile getirilmiştir?
A) İnsani delil B) Vicdani delil C) Hissi delil D) Fıtri delil E) Tasavvufi delil
S.18.Tanrı’nın varlığını kabul etmek, bir bilgi meselesi değil iman meselesidir. Görüşü kime
aittir?
A) Farabi B) Taylor C) Ansmulselm D) Kant E) Gazali
S.19.Aşağıdakilerden hangisi Kant’ın ahlak deliline yöneltilen eleştirilerden biri değildir?
A) Ahlak delili inanç alalına bilgiyi sokmama konusunda tutarlı ve başarılı olamamıştır.
B) Arzu ve ihtiyaçtan Tanrı’nın varlığına geçmek istemesi.
C) Tanrı’ya inanmanın bir varsayıma dayandığını ileri sürmeleri.
D) Mutluluk ile ahlaklılık arasındaki ilişki hakkındadır.
E) Delillerin her birinin bir takım güçlüklerle karşı karşıya kalışından dolayı
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.20.Bir insanın baş ağrısı çekmesi aşağıdakilerden hangisine örnektir?
A) Vecd B) Zevk C) Taklit D) Tasavvuf E) İstek
DİN FELSEFESİ 8. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Tanrı alemi yaratmıştır ama bu işi olup bitmiştir. Şimdi Tanrı aleme müdahale etmiyor
artık. Aşağıdakilerden hangisi bu görüşü ifade eder?
A) Panteizm B) Deizm C) Ateizm D)Monoizm E) Determinizm
S.2.Zaten alem yokki Tanrı onu yaratmış olsun. Bir tek cevher vardır.alem de odur, Tanrı da
görüşü hangi akımı ifede ediyor?
A) Sıkı determinizm B) ontoloji C) kozmaloji D) Panteizm E) Ateizm
S.3. Ortaklaşa bir yaratma faaliyeti vardır. İnsan Tanrı ile el-ele vermiş sürekli oluşum içinde
olan alemde faaliyet göstermektedir. Görüşü hangi akımı ifade ediyor?
A) Katı determinizm B) Ateizm C) Pan-enteizm D) Deizm E) Monoizm
S.4.Semavi diye adlandırılan dinlerde hangi fikir hakimdir?
A) Monoteizm B) Kozmoloji C) Determinizm D)Panteizm E) Deizm
S.5.İslam filozof ve kelemcıları ilahi ezeliliği anlatmak için genellikle hangi terimleri
kullanmışlar?
A) Kıdem-Kadim-Akdem B) Kıdem-ilim-akıl C) Kıdem- mantık-felsefe
D) Kıdem-Alem-İlim E) Kıdem-Tanrı- Akıl
S.6.Allah yaratıcı gücünde sonsuz imkanların bulunduğu Mutlak bir Ben (Ene)dir. Sözü kime
aittir?
A) Farabi B) Aristo C) David Hume D) M.İkbal E) İbn Sina
S.7.Monoteist dinlerde Tanrı’nın hangi vasfı tartışma konusu edilmez?
A) İlim B) Kudret C) Yaratma D) Kıdem E) Ahlak
S.8.Tanrı mutlak hayr (el hayrul-mutlak) yahut mahza hayr (el hayrul-mahz) görüşünü
savunan filozof kimdir?
A) Platon B) Farabi C) Plotinus D) İbn Sina E) Hepsi
S.9.Allah cüz’ileri külli tarzda bilir görüşü kime aittir?
A) Farabi B) Kindi C) İbn Sina D) İbn Arabi E) Hiçbiri
S.10.Kudret sıfatı ile ilgili açıklamaları için nizam ve gaye delilini hareket noktası olarak
kabul eden ilim adamı kimdir?
A) Gazali B) M.İkbal C) İbn Teymiyye D) Farabi E) Eflatun
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.11. Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Panteizm, tanrı ya da evren gibi iki varlığın olmadığını savunur.
B) Ateizm, Tanrıya inanmama anlamına gelir.
C) Deizm, her şeye müdahil olmayan bir tanrı anlayışına sahiptir.
D) Pan-enteizm, her şey tanrıdadır der çift kutuplu bir yaklaşımı savunur.
E) Hiçbiri
S.12.İlahi bilgide süje-obje ilişkisi yoktur, çünkü alem,Allah’ın karşısında duran bir
muhalefet unsuru değildir.Alem, ilahi hayat içinde bir andır.Allah bir şeyi bilir, o şey de olur.
Görüşü kime aittir?
A) M.İkbal B) Metin Aydın C) Sait Yalçınkaya D) Nasır Yeşiltepe E) İbn Sina
S.13.Tabii Din Üstüne Diyaloglar adlı eser kime aittir?
A) Anselmus B) Thomas C) David Hume D) Kant E) Mill
S.14. Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'in Tanrı anlayışını ifade eder
A) Sınırlı bir varlıktır. B) Alemi bilen bir varlık değildir. C) İlk Muharriktir.
D)Evreni tam olarak kuşatamayan bir varlıktır. E) Hepsi
S.15.M. İkbal’e göre Tanrının bilme fiili hangi fiili ile alakalıdır?
A) Kudret B) Basar C) Yaratma D) Sem’i E) Tekvin
S.16. Aşağıdakilerden hangisi Teizm düşüncesini için doğru bir şıktır?
A) Teizm, Tanrının evrenin yaratıcısı ve koruyucusu olduğunu söyler.
B) Teizm, Tanrıya inanmayı ifade eder.
C) Teizm, Tanrı öncesiz ve sonrasızdır.
D) Teizm, Tanrı zaman –mekan dünyasıyla daimi bir ilişki içindedir.
E) Hepsi
S.17. Kötülük sorununu açıklamak için ve batı dünyasında Teodise tabirini meşhur eden
filozof kimdir?
A) Leibniz B) Thomas C) Hume D) Hobbes E) İbn Rüşd
S.18. Bu alemin münkün alemler arasında en iyisi, en güzeli ve en tamı olduğunu söyleyen
ilim adamı kimdir?
A) Farabi B) Kindi C) Gazali D) Ferhan E) Ravendi
S.19. 3) Platon’a göre kötülüğün sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) İnsanlar kendi istekleri ile kötülüğü yaparlar.
B) Allah tarafından yapılmaktadır.
C) İnsanların yaptıklarının cezasını çekmektedirler.
D) Kötü ruhlar tarafından yapılmaktadır.
E) Kötülük ilk insandan kaynaklanmaktadır.
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.20. Tanrı’nın adaleti ve alemin mevcut durumu ,felsefe tarihinde teknik bir terimle teodise
terimi ile anlatan filozof kimdir?
A) Farabi B) David hume C) Leibniz D)Pascal E) Voltaire
DİN FELSEFESİ 9. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Tanrı insana hürriyet vermek içinkndi kudretini sınırlandırıyorsa , ona kendi özel
kavramlarını, plan ve projelerini hazırlama imkanı vermek için bilgisini sınırlıyor demektir.
Görüşü kime aittir?
A) Thamas B) J.Lucas C) M. İkbal D) Fichte E) Sokrates
S.2. Her olayın bir takım yakın ve uzak sebeplere bağlı olarak ortaya çıktığını, ortaya
çıktıktan sonra o olayın bir takım başka olaylar için bir sebep olduğunu ve bütün olupbitenlerin
kozal bir açıklamasının yapılabileceğini en azından teorik bir imkan olarak kabul
eden görüş hangisidir?
A) Ateizm B) Determinizm C) Panteizm D) Katı determinizm E) Sıkı determinizm
S.3.İnsan yaptığından başkasını yapamaz, o halde başka türlü de hareket edebilirdim inancı
bir yanılmadan ibarettir. Görüşü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ateizm B) Deizm C) Panteizm D) Katı determinizm E) Sıkı determinizm
S.4.İnsan her harükarda bir takım sebeplere bağlı olarak hareket eder. Görüşü
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Shizm B) ılımlı determinizm C) Panteizm D) Katı determinizm E) Kozmoloji
S.5. İnsan hürriyeti dendiğinde ilk akla gelen nedir. Aşağıdakilerden hangisi bunu ifade eder?
A) Herhangi bir dış zorlama olmadan hareket etmek
B) Zorlanmadan istediğini yapmak
C) Bazen dış zorlama ile istemediği şeyleri yapmak
D) İstek dışı olağan üstü olayların vuku bulup insan hürriyetini engellemesi
E) Herkesin kabul ettiği tarzda hareket etmesi
S.6.Tanrı’nın bilgisi, objesini varkılan bir bilgidir. Görüşü hangi filozofa aittir?
A) Farabi B) İbn Sina C) M.İkbal D) Descartes E) Hepsi
S.7.İnsan hürriyetinde her şeyi yapıp eden Allah’tır. Görüşü hangi ekole aittir?
A) Maturidiye B) Eşariye C) Mutezile D) Cebriye E) Hiçbiri
S.8.Ağıdakilerden hangisi insan irade hürriyetine sahiptir ve kendi fiilinin yaratıcısıdır.
Görüşüne sahiptir?
A) Zeydiyye B) Maturidiye C) Mutezile D) Eşariye E) Şia
S.9.Başka türlü davranabilirdim görüşüne karşı çakan,Trent konseyinde aleyhinde belge
yayınlanan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Spinoza B) Whitehead C) Jules D)Luther E) Platon
S.10.Kral hikayesi olarak bilinen hikaye hangi filozofa aittir?
A) Descartes B) Anselmus C) L .Max D) Farabi E) Hiçbiri
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.11.Tanrı’nın şimdiyi şimdi, geleceğide gelecek olarak bilir görüşü hangi felsefeyi ifade eder?
A) Tarih felsefesi B) Din felsefesi C) Dehr felsefesi D) Süreç felsefesi E) İlim felsefesi
S.12. I.Tanrı hür varlıkları zorlamaz ikna eder. ( Whitehead)
II. Tanrı öteki varlıkları baskı altında tutmaz. ( Harsthome)
III. Mutlak ben öteki benleri onların ferdiyet ve hürriyetlerine zarar vermeden kuşatır
(M.İkbal)
Yukarıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III D) I ve III E) I,II ve III
S.13.İnsan hürriyetinin varolabilmesi için Allah kendi kudretini sınırlar. Görüşü kime aittir?
A) M.İkbal B) Mustafa sekip C) Kindi D) Luter E) Leibniz
S.14.Aşağıdakilerden hangisi felsefe ve ilahiyat eserlerinde belli başlı Tanrı tasavvur
sınıflarından biridir?
A) Ezeli olan ve sadece kendi özünü bilen varlık B) Ezeli, şuurlu ve alemi bilen varlık
C) Ezeli.şuurlu, alemi bilen ve onu ihtiva eden varlık D) Ezeli varlık E) Hepsi
S.15. Aşağıdakilerden hangisi felsefe ve ilahiyat eserlerinde belli başlı Tanrı tasavvurlarından
sınıflandırılanlardan biri değildir?
A) Ezeli, şuurlu, bilen zamanla ilgili bulunan, fakat alemi ihtiva etmeyen varlık
B) Kısmen alemi ihtiva eden varlık
C) Tanrı anlamıyla zamanın içinde olan ve tedricen ortaya çıkan varlık
D) Ezeli, şuurlu, alemi bilen ve ihtiva eden, değişebilen varlık
E) Zamana bağlı olup hiçbir şeye müdahele etmeyen varlık
S.16.Mekan-Zaman ve Tanrı eseri aşağıdakilerden hangi filozofa aittir?
A) William James B) Samuel Alxander C) Jules Leguier D) Laluis Socinus E) David Hume
S.17.Deizm için Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Tanrı’nın içkinliğini kabul eder
B) Tanrı’nın tam aşkınlığı fikrine dayanır ve içkinliği kabul eder
C) Tanrı’nın tam aşkınlığı fikrine dayanır ve içkinliği red eder
D) Tanrı’nın tam aşkınlığı fikrini red eder
E) Hiçbiri
S.18.Dini konulara akli metodları uygulayan, buna bağlı olarak da tarihi Hıristiyanlığa,
esrarengiz din anlayışına, dinde tabiat üstü olaylala igili inanışlara, kilisenin otoritesine karşı
çkan, bütün bunlardan dolayı da Hıristiyan aleminde taassubun, baskını kırılmasına
yardımcı olan yarı-dini yarı felsefi bir harekettir. Aşağıdakilerden hangis bu hareketin
ismidir?
A) Deizm B) Teizm C) Shizm D) Monoteizm E) Faşizm
S.19.Aşağıdakilerden hangisi deizme karşı yapılan eleştirilerden biri değildir?
A) Güçlü yanı da, zayıf yanı da katı bir akılcılığa dayanmasıdır.
B) Dinin esrarengiz yönünü tenkit ederken oldukça ifrata kaçmaktadır.
C) Dinin akli bir çerçeveye oturtulması, vahiy dahi önemli birçok konunun bir yana itilmesidir.
D) En zayıf yanı, dini hayatın mahiyet ve fonksiyonuna ters düşen bazı anlayışlara içinde yer
vermiş olmamasıdır.
E) Bir takım kelami problemleri de beraberinde getirmektedir.
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.20. Tanrı-Alem ikiliğini kaldıran, Tanrı’nın herşeyi ihtiva ettiğini, hatta O’nun herşey
olduğunu, dolayısıyla ne tabiatın için de insanın müstakil varlıklar gibi görünebileceğini,
onları sadece ilahi varlığın farklı tarzlardaki açılımlarında ibaret olduğunu ileri süren dini ve
felsefi bir doktrindir. aşağıdakilerden hangisinin tanımıdır?
A) Deizm B) Panteizm C)Ateizm D) Pan-enteizm E) Monoteizm
S.21.Aşağıdakilerden hangisi panteizm düşünürlerindendir?
A) Spinoza B) John Scottus C) Eriugena D) Giordano Bruno E) Hepsi
S.22.Maddeci monizmin ünlü temsilcisi, Kainatın Muamması eserin sahibi kimdir?
A) Jakop Boehme B) Fruet C) Ernst Haeckel D) Spinoza E) J.Locke
S.23.Batıda ve doğuda bir çok kimse panteist sufilik tabirini kullanmakta ve bu sistemin en
önemli temsilcisi olarak hatta Müslüman düşünürler arasında panteizmi en tutarlı şekilde öne
süren kişi olarak gösterilen ilim adamı kimdir?
A) İbn Sina B) İbnül Arabi C) İbn Rüşd D) Farabi E) Ravendi
S.24.Aşağıdakilerden hangis Spinoza’nı savunduğu paznteizme eleştirilerden biri değildir?
A) Aşkınlık fikrini reddettiği için ateizme yardımcı olmakta, kötülük probleminide daha karmaşık
hale getirmekte.
B) Tanrı her şeydir demekle varlık mertebeleri arasındaki ayırımı kaldırmakta, sözgelişi insanı taşla
bir tutmakta.
C) Sonlu ile sonsuz arasındaki bağlantıyı iyice kurarak birliğe ulaşmada başarılı olmamıştır.
D) Aşkın uluhiyet anlayışı olmadığı için, yaratma fikride yoktur.
E) Dini tecrübenin anlaşılmasıda oldukça rahat bir duruma sokmuştur.
S.25.Her şey Tanrıdadır demekte buna rağmen Tanrı ile alemi bir ve aynı saymamktadır. Çift
kutuplu veya diyalektik teizm terimleriylede kullanılan akım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Panteizm B) Deizm C) Pan-enteizm D) Teizm E) Shizm
S.26.Pan-enteizm terimini XIX. Yüzyıl başlarında ilk defa kullanan filozof kimdir?
A) Karl Krause B) Paul C) Fernand bıck D) Alexander E) J.J.Loce
S.27.Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Deizm: Tanrıyı ilk mutlak sebep olarakkabul eder, ama O’nu her türlü etkilenmeden uzak görür
B) Panteizm: Tanrıyı bütünüyle alemin içine getirir. Sıradan sebep ve sonuçlar bile ilahi mahiyetin
ayrılmaz parçası olur.
C) Pan-enteizm: Tanrıyı soyut, mutlak veçheleriyle alemin üstünde; somut, izafi veçheleriyle de
alemin içine götürür.
D) Hartshome: M.İkbal’i İslam pan-enteist yorumunu yapan bir düşünür olarak görür. Gazali’yi ise
klasik teizmin en tutarlı temsilcisi olarak takdim ediyor.
E) Hartshome: Değişen –değişmeyen Tanrı kavramını ikili aşkınlık ilkesi şeklinde adlandırdığı bir
prensibe dayandırarak açıklayamaz.
S.28. Whitehead izinden giderek Tanrı’nın bir soyut, bir de somut veçhesinin olduğunu
söylen filozof kimdir?
A) Spinoza B) Agustin C) Harsthome D) Anselmus E)Muller
S.29. Batı dünyasında pan-enteizmin en önemli temsilcileri aşağıdakilerden hangileridir?
A) Harsthome-Spinoza B) Leibniz- Locke C) Hartshorne -Whitehead
D)Agustin-Anselmus E) Spinoza- Hegel
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.30 Süreç felsefesi aşağıdaki akımlardan hangisine yakındır?
A)Ateizm B) Deizm C) Panteizm D) Pan-enteizm E) Dualizm
S.31. Aşağıdakilerden hangisi Panenteizm anlayışına ters bir ifadedir?
A) Tanrı ve âlemi aynı şey olarak görmez
B) Panenteizmin göre deizmin aşkınlık anlayışı ve panteizmin içkinlik anlayışı da yanlıştır
C) Panenteizm günümüzde süreç felsefesi aracılığı ile geliştirilmiştir.
D) Bu sistem evren-tanrı ilişkisinden çift kutuplu bir yaklaşıma gitmemize olanak sağlamıştır.
E) Her şey Tanrıdır anlayışına sahiptir
S.32.Aşağıdakilerden hangisi doğrudan Tanrı’ı âlem ilişkisiyle ilgili bir açıklama içermez?
A) Deizm B) Teizm C) Panteizm D) Pan-enteizm E) Sosyalizm
DİN FELSEFESİ 10. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1. Din litaretürümüzde ateizm terimine en yakın terim olarak kullanılan kelime hangisidir?
A) İlsak B) İlhad C) İsvat D) İnkar E) İmbat
S.2.Aşağıdakilerden hangisini kullanmamız ateizm yerine kullanacağımız cümle yerinde olur?
A) Tanrı’ya inanmazlık B) Allah’sızlık C) İnanç yolundan sapan D) Zındık E) Merhametsiz
S.3.Bir insanın gerçek anlamda ateist olabilmesi için hiçbir ahlaki ideale sahip olmaması
gerekir. Sözü kime aittir?
A) Gazali B) Farabi C) Fichte D) Hegel E) Thomas
S.4.Aşağıdakilerden hangisi ateistlikle suçlanmıştır?
A) Spinoza B) Sokrates C) Paul tilich D) Hegel E) Hepsi
S.5.Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A Spinoza Tanrı kavramı Yahova’dan daha geniş olduğu için ateistlikle suçlanmıştır.
B) Hegel’e teist, panteist diyenler olduğu gibi ateist diyenlerde olmuştur.
C) Sokrates Yunan popüler tanrılarını reddettiği ve bir tür monoteizme yöneldiği için ateistlikle
suçlanmıştır.
D) Paul Tilich Varlığın bizzat kendisi veya var olan her şeyin gerçek temeli şeklinde tanımladığı ve
O’nun evrenin dışında bulunan tek ve şahsi bir varlık olarak düşünmediği için ateistlikle suçlanmış
E) Hepsi
S.6.Ateist kime denir?
A) Tanrı’yı hayatına sokan kişiye denir
B) Tanrı’yı bir vasıtadan öte görmeyen kişi
C) Tanrı’yı hayatına sokma gereği duymayan kişi
D Allah’sız olarak tanınan kişi
E) Hiçbiri
S.7.Pozitif ateistlik nedir?
A) Tanrı’nın varlığını kanıtlamaya çalışan görüştür.
B) Tanrı’yı tanımayan ve ona denk koşacak tabiat olaylarıyla ilgilenen görüştür.
C) Zamana inananların görüşüdür
D) Tanrı’nın varlığına inanmakla kalmayıp O’nun yokluğunu ispatlamaya çalışan görüştür.
E) Tanrı’nın varlığına inanmakla kalmayıp O’nun yokluğunu ispatlayamayan görüştür.
S.8.Tanrı’nın varlığı ya da yokluğu hakkında hiçbir şey bilmediğini, dolayısıyla bu konuda
hiçbir şey söyleyemeyeceğini öne süren kişiye ne denir?
A) Agnostik B) Ateist C) Monist D) Teist E) Deist
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.9. Aşağıdakilerden hangisi ateizm ile ilgili değildir?
A) Zındık B) Allah’sızlık C) İlhad D) Tanrı tanımaz E) Münkir
S.10. Ateizm ile ilgili asağıdaki kavramlardan hangisi doğrudur?
A) Pozitif Ateizm-Negatif ateizm
B) Doğru Ateizm-Elestirel ateizm
C) Negatif Ateizm-Pratik ateizm
D) Aşırı Ateizm-Pratik ateizm
E) Mutlak Ateizm-Pratik ateizm
S.11.Ateizmin dini önemi kitap hangi yazarlara aittir?
A) J.A.T.Robinson - John B) Paul Riceur – A.Macintyre C) Robinson – Paul
D) John Baillie – A. Mancintyre E) Paul- John Baillie
S.12. Ateist iddialarının çoğu hangi düşünce etrafında dönüp dolaşmaktadır?
A) Kötülük vardır yargısı, etrafında
B) İnsanın gergin ve bunalımlı tarihi, etrafında
C) Dünyada gereğinden fazla kötülüğün bulunduğu yargısı, etrafında
D) Bir gün dünyamızın kötülükle dolacağı yargısı, etrafında
E)Mümkün olan en iyi dünya yargısı, etrafında
S.13.Sosyolojik teoriyi kim tarafından geliştirilmişitir?
A) John B) Emile durkheim C) Paul Riceur D) Robinson E) A. Mancintyre
S.14.Aşağıdakilerden hangisi sosyolojik teoriyi ifade eder?
A) Tanrı toplumun farkına varmadan uydurduğu hayal ürünü bir kavramdır
B) Tanrı toplum tarafından farkına varılarak tek yegane varlık unsurudur
C) Tanrı toplum tarafından katıksız bir ateizm iddiasından vazgeçip tanrıyı kabul etmektir
D) Tanrı toplum tarafından farkına varılmadan tek bir ilah anlayışına sahip olmak demektir
E) Tanrı toplum fikrini güç ve işlev bakımından varlığın birliğine götüren bir akımdır
S.15. Tanrı fikri çocuktaki baba imajının bir yansımasıdır görüşü kime aittir?
A) Feuerbach B) Paul C) Robinson D) Freud E) G.Allporf
S.16. Medeniyet ve gayrımemnunlar eseri kime aittir?
A) Robinson B) Raul C) Paul D) Anselm E) Freud
S.17.Sartre neden Tanrı’yı reddediyor?
A) İnsanın özünü belirleyemeyen bir kudret olduğu için
B) İnsan özündeki hürriyeti engellediği için
C) insan özünü belirleyen bir kudret olarak gördüğü için
D) İnsan özünün her şeyiyle bağımsız olamadığı için
E) Hepsi
S.18. Düşünerek ve tartışarak Tanrı'nın var olmadığını öne süren ateizme ne ad verilir?
A) Katı Ateizm B ) Pozitif Ateizm C) Aşırı Ateizm D) ılımlı Ateizm E) Negatif Ateizm
DİN FELSEFSİ 11. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Ölümü insana verilmiş bir ceza olarak gören filozof kimdir?
A) Thomas B)Russel C) Augustine D) Spinoza E) Darwin
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.2. Aşağıdakilerden hangisi ölüm korkusu nedenlerden biri değildir?
A) İnsanın sahip olduğu maddi ve manevi değerlerin yitirilmesinden
B) İnsanın sevdiği insanları ve ailesini geride bırakmasından
C) Çok zor şartlar altında ruhların teslim edilmesinden
D) Ölümün acı veren bir hadise olduğu düşünce ve inancından dolayı
E) Diğer dünya da mutlu olamacağından dolayı
S.3. Aşağıdaki kavramlardan hangisi ''ölümsüzlük'' ile ilgili bir ifade değildir?
A) Haşr B) İadetü'l- halk C) Ma’ad D)Neşet-i saniye E) Saika
S.4. Aşağıdakilerden hangisi ölümsüzlük ile ilgili ileri sürülen açılardan biri değildir?
A) Ahlaki açıdan ölümsüzlük B) Bilimsel açıdan ölümsüzlük
C) Metafizik açıdan ölümsüzlük D) Ruhun ölümsüzlüğü E) Dini ve mistik ölümsüzlük
S.5.Eğer Tanrı yoksa herşey mubaktır. Görüşü kime aittir?
A) Dostoyevski B) C.D. Broad C) G.Galloway D) Kant E) Hiçbiri
S.6.Tanrı’nın varlığı ispat edilince, ölümsüzlük inancı da teminat altına alınır diyen filozof
kimidir?
A) M.C. Taggart B) Bergson C) Willlam James D) M.Maher E) Dougal
S.7.Tanrı vardır fakat ruh ölümlüdür veya ruh ölümsüzdür fakat tanrı yoktur, demek
herhengi bir çelişkidoğurmaz diyen filozof kimdir?
A) F.c.s.Schiller B) J.Ducasse C) Henry D) Broad E) Freud
S.8.Neye inanmaktayım adlı ünlü yazısında öleceğim ve bedenim çürüyecektir. Kişiliğimden
hiçbir, şey geride kalmayacaktır. Diyen filozof kimdir?
A) Platon B) Aristo C) Russell D) Sidwick E) Ducasse
S.9.Aşağıdakilerden hangisi Kindi’nin görüşünü ifade etmez?
A) Ruh özünü Yaratıcı’dan alıyor. B) Ruh basit, mükemmel ve yücedir. C) Ruh ölümsüzdür
D) Ruhun bu dünyadaki varlığı gelip geçicidir E) Bu dünya sadece bir köprüden ibaret değildir
S.10.Kuran’ın keskin görüşüne göre ölüm hakkındaki görüşü nedir?
A) Ölüm bir yok olma halidir
B) Ölüm yok olmak değil, gerçek anlamda varolmak demektir
C) Ölümün var olması demek başaka hayat demektir
D) Ölümün var olmamsı ölümsüzlüğü ifade eder
E) Hiçbiri
S.11.Ölümün nefsin faaliyetine son verir varlığına değil görüşü hangi ilim adamına aittir?
A) İbn Sina B) İbn bace C) Farabi D) İbn Rüşd E) İbn Miskeveyh
S.12. Ölümle ilgili korku ve endişeyi yenmenin en kolay yolu, ölüm düşüncesinden kaçmakla
değil ölümü sürekli olarak düşünmekle mümkündür.görüşünü aşağıdakilerden hangisi
savunmuştur?
A) Yeni eflatuncular B) Stoacılar C) Ateistler D) Platoncular E) Eflatuncular
S.13.Ölümü düşüncenden sil ve gözlerini hayata çevir. Diyen filozof aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Spinoza B) Farabi C)Aristo D) Kant E) Hegel
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.14. Aşağıdakilerden hangisi ölüm sonrası hayat konusunda kelamcıların çoğunluğunun
savunduğu görüşü yansıtmaktadır?
A) Ölüm her şeyin sonudur insan tekrar diriltilmez.
B) Ölüm ile beden yok olur nefs var olmaya devam eder.
C) Ölümden sonra Tanrı bu dünyadaki bedenlerin aynısını diriltir.
D) Ölümden sonar nefs ve beden yeniden birleşecektir.
E) Ölümden sonra Tanrı bu dünyadaki bedenlerin benzerini diriltir.
S.15. Aşağıdakilerden hangisi ibn Sina’nın olum sonrası hayat görüşlerinden biridir?
A) Ölümden sonra ruh ferdiyetini yitirmektedir.
B) Ölümden sonra nefs ve beden yeniden birleşecektir.
C) İnsan sadece bedeni ile insandır.
D) Ölüm bedenin sonudur nefs varlığını sürdürür.
E) Ölümden sonra Tanrı benzer bedenler yaratacaktır.
S.16.Aşağıdakilerden hangisi Charles hartshume’un ferdi ölümsüzlük fikrine getirdiği
itirazlardan biridir?
A) Ölümsüzlük sadece Tanrı’yamahsustur.
B) İnsan imkan ve kabiliyrtleri sınırlı olan bir varlıktır
C) İnsana ebedi olma hakkı tanımak, sonluluk ve sınırlılığı ortadan kaldırmaktadır.
D) Ruhaniözgürlük kişilik problemini karşımıza çıkarıyor.
E) Hepsi
S.17. Aşağıdakilerden hangisi objektif ölümsüzlük fikrini savunanların başında gelir?
A) Taylor B) Freud C) Harsthurne D) Sokrates E) Plotinus
S.18.Nefis ve nefsin halleri konusunda Necat,Şifa, ve Kitabu'l adhaviyye fi emr’il-me’ad ve
Ahvalu-n-Nefs adlı eserleri yazan İslam alimi kimdir?
A) İbn Sina B) Kindi C) İbn Haldun D) İbn Cevzi E) İbn Rüşd
S.19. ateist, her ne kadar Tanrı'nın varlığına inanmadığını açıkça söylemekte ise de, onun
varlığının derinliklerinde Tanrı fikir gizlidir. Diyen filozof kimdir?
A) David Hume B) John Baillie C) Feuerbach D) Leibniz E) Bergson
DİN FELSEFESİ 12. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.Hıristiyan batı dünyası din-bilim çatışmasını ile ilgili tartışmalar, genellikle hangi
meseleler etrafında olmuştur?
A) Ontolojik B) Gaye- nizam C) Ateizm D) Kozmoloji E) Teizm
S.2.Hıristiyanlıkta bilim- din çatışması önemli bir kısmı hangi konu üzerinde olmuştur?
A) Ahiret B) Mucize C) Ölüm D) Tanrı E) Hepsi
S.3.Hıristiyan batının xıx yüzyıldaki kavgasını, bazen bilimcilik bazen müsbet düşünce bazen
batılılaşma adı altındaki kavgalarını nereye taşımışlardır?
A) İslam dünyasına B) Yahudi dünyasına C) Arap dünyasına D) Afrika dünyasına E) Hiçbiri
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.4.Bilim ve din münasebeti denince akla hemen hangi iki önemli bilim dalı gelir?
A) Astronomi- matematik B) Astronomi- kimya C) Astronomi- tarih
D) Astronomi- fizik E) Astronomi- biyolıji
S.5.Genellikle alemi düzenli bir makineye benzeten görüş aşağıdakilerden hangsidir?
A) Matematikçiler B) Newtoncular C) Fizikçiler D) Kimyacılar E) Platoncular
S.6.Mucize Einstein düşüncesinde ne olarak kullanılmaktadır?
A) Aleme düzen koyucu B) Aleme daima müdahele etme C) Dünyanın anlaşılırlığını
D)Bir dilin alfabesi E) Kanunların varlığını anlatmak
S.7.Newton ve Einstein göre alemin bizatihi anlaşılırlığı nasıl bir karektere sahiptir?
A) Safsatalarla dolu B) düzensiz bir karektere C) Mucizevi D) Saçma E) Hepsi
S.8.Din ile bilim arasında hiçbir çatışma yoktur: tam tersine biri ötekine daima yardımcı olur
diyen filozof kimdir?
A) Newton B) Planck C) Jeans D) Einstein E) Martin Buber
S.9. Esrarengiz alem eserinde Allah’ı bir salt matematikçi gibi gören ve evreni O’nun
düşüncelerinin oluşturduğunu söyleyen filozof kimdir?
A) Jeans B) Max Planck C) Eddington D) Darwin E) Bultman
S.10. Süreçci felsefe akımına mensup olan düşünürlerin evrim teorisinden büyük çapta
istifade ettikleri ve bu teoriyi aşağıdakilerden hangisinin lehinde kullanmışlardır?
A) Teizm B) Kozmoloji C) Ontoloji D) Gaye ve nizam E) Hiçbiri
S.11. Tanrı, kainatın bir nusus’u olarak alemi bugüne kadar elde edilememiş varlık
seviyelerini gerçekleştirme istikametinde itmektedir. Diyen filozof kimdir?
A) Lavejoy B) Wallece C) Morgan D) Morrison E) Martin
S.12.A.C.Morisson’a göre ...bize öğrettiği en önemli gerçek evrenin bu kadar zengin canlı türe
kucak açabilecek bir yapıya sahip olmasıdır. Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) Teizm B) Darwinizm C) Ateizm D) Panteizm E) Hiçbiri
DİN FELSEFESİ 13. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1.İnsanın deruni alemini görebilir, duyabilir şeylere yansıtan, böyle bir alemi mümkün
olduğu ölçüde objektifleştiren, değerli ve anlamlı objeleri farklı görünümlere sokan, onları
farklı mesajlar iletebilecek forma kavuşturan beşeri bir faaliyettir. Yukardaki tarif
aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) İlim B) Ahlak C) Tarih D) Bilim E) Sanat
S.2. Kuran’da estetik duyuyu dile getirmek için aşağıdaki kelimelerden hangisi
kullanılmıştır?
A) Husn – tayyip B) Cemal –ziynet C) Ferah – surur D) Kabih – kerih E) Ceyyid – leziz
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.3.Gazali estetik delil üzerinde ısrar etmesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gökyüzünün yıldızlarla süslendiğinden dolayı
B) Alemin güzelliği herkes tarafından görülüp takdir edilebilmesi
C) Sanii ve musavviri hakkında düşünebilmesi
D) Güzellik konusundaki olumlu tutumun Müslüman düşünürler tarfından son derece etkili olması
E) Hepsi
S.4…………Estetik delili ,sevilmeye layık güzel (Cemil) bir yaratıcı fikrine ulaştırmaya
çalışıyor. Boşluğa aşaıdakilerden hangisi gelebilir?
A) İbn Sina B) İbn Miskeveyh C) İbnül Arabi D) Gazali E) İbn Rüşd
S.5.Ne insanda ne de tabiattaki herhangi bir varlıkta uluhiyet gören hiçbir sanat türüne iltifat
etmeyen filozof kimdir?
A) Farabi B) Jeans C) Morgan D) Wellece E) Platonh
S.6.İslam estetiğinin temelindeki iki dini prensip aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevid – Teşbih B) Tevhid – Tescim C) Tevhid – Tenzih D) Tevhid – Terkip E) Hiçbiri
S.7.Birlikte çokluk, çokllukta birliği (vahdet’te kesreti, kesrette vahdeti) ortaya koyan en
başarılı sanat aşağıdakilerden hangisidir?
A) Resim B) Arabesk C) Hüsn-ü hat D) Heykeltıraş E) Rep
S.8.Vahye dayalı dinlerin gayesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Başarılı bir toplumu vücuda getirmek
B) Bilimde ilerlemiş bir toplum vücuda getirmek
C) Değerli ve dindar bir toplum vücuda getirmek
D) Zararsız bir toplum vücuda getirmek
E) Ahlaki bir toplum vücuda getirmek
S.9.Acaba bir şey, Tanrı istediği için mi iyidir, yoksa o iyi olduğu için mi Tanrı tarfından
buyrulmuştur. Aşağıdakilerden hangisi bu tartışmanın adıdır?
A) Euthyphro dilemi B) Anlamsız dilem C) Flamixten dilemi D) Estetik açı dilemi E) Hiçbiri
S.10.Birisi bir şeye iyi derse, o şey iyi olur, kötü derse kötü olur, eğer bu varlıklar insan ise
……….; Tanrı ise,……adını alır. Aşağıdakilerden hangilerinin boşluğa getirilmeleri gerekir?
A) Objektivizm – Objektifvizm Tanrı B) Objektivizm Tanrı- objektivizm
C) Subjektivizm – subjektivizm Tanrı D) Subjektivizm Tanrı – sübjektivizm E) Hiçbiri
S.11.Dinin ahlak için yararlı olması şöyle dursun, son derece zararlı olduğunu söyleyenler
kimlerdir?
A) Teistler B) Monistler C) Darwinciler D) Panteistler E) Ateistler
S.12.İnancın her çeşidi tehlikelidir diyen filozof kimdir?
A) Robinson B) Baillie C) Paul D) Macintyre E) Russell
S.13.Dini ve ahlaki duyu ayrı ayrı değil el ele vererek gelişecektir. Diyen filozof kimdir?
A) Russell B) Findley C) Wallece D) Whitehead E) Darwin
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.14. Ahlak ilkeleri ve doğruyu nasıl seçeceğimizi gösteren, dini inancın bu doğruya bütün
kalbimizle sarılmamız için yardımcı olacağını belirten filozof kimdir?
A) S.Toulmin B) Robinson C) Russell D) Farabi E) Einstein
DİN FELSEFESİ 14. ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
S.1. Hristiyanlık hangi dinden doğup gelişmiştir?
A) Haniflik B) Müslümanlık C) Yahudilik D) Mecusilik E) Şamanilik
S.2.Aşağıdaki dinlerden hangisi Hinduizm ve İslam’dan doğmuştur?
A) Mormonluk B) Kofüçyüsçülük C) Budizm D) Teozim E) Sihizm
S.3.Dini çeşitliliğe felsefi yaklaşımlar hangi başlık altında tasnif edilirler?
A) Çoğolculuk – dışlayıcılık - menfaatçılık
B) Çoğulculuk – içleyicilik – kapsayıcılık
C) Çoğulculuk – kapsayıcılık - kurtuluşculuk
D) Çoğulculuk - dışlayıcılık - kapsayıcılık
E) Hiçbiri
S.4.Kurtuluş, özgürleşme, insanın kemale ermesi, ya da dinin nihai amacı olarak kabul edilen
şey, her ne ise o, sadece hususi bir dinde bulunur veya onun aracılığıyla elde edilir. Bu görüş
aşağıdakilerden kime aittir?
A) Dışlayıcı B) Kapsayıcı C) İçleyici D) Kurtuluşçu E) Çoğulcu
S.5.Dini çeşitliliğe başvurmanın dışlayıcılığı iptal etmediği fakat zayıflattığı düşüncesi kime
aittir?
A) Paul B) Welece C) Platinga D) Hick E) Barth
S.6.Paul griffiths dini öğretilerin beş tür işe yaradığını iddia eder. Aşağıdakilerden hangisi
bunlardan biri değildir?
A) Sahih akidenin sınırlarını gösteren hakikatları ifade ederler.
B) Hangi inançların cemaat içinde kabul edileceğini veya edilmeyeceğini belirtirler.
C) Cemaatin manevi tecrübelerini ve dini adetlerini şekillendirirler.
D) Eğitim ve cemaate kazandırma faaliyetleri ile üyeleri dini cemaate katma aracı olarak iş görürler.
E) Kurtuluş için gerekli şeyleri izah eden yanlışları ifade ederler.
S.7.Çoğulculuk Kim tarfından benimsenmiştir?
A) Barth B) Russell C) Planck D) Hick E) Morgan
S.8.Gerçek bizi öyle etkilemelidir ki biz böylece dönüşmeliyiz görüşü kime aittir?
A) Hick B) Planck C) Morgan D) Macintyre E) Paul
S.9. ………’a Gerçek çoğulcu, dini geleneklerin gerçekten kabul edilmesi ve değerlendirilmesi
gereken bazı farklılıklar arz ettiğini kabul eder. Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) Heim B) Hick C) Hans D) Hume E) Hawcty
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
S.10……………. İnsanların ancak hususi bir kurtarıcı hadisesinin meydana gelmiş olması
sayesinde kurtuluşa erebildiklerini iddia etmiştir. Kurtuluş için sosyal bir şekil zorunludur.
Aşağıdakilerden hangisi bu boşluğa getirilmelidir?
A) Jeans B) Alvin plantinga C) Kant D) Hick E) Kari rahner
S.11. Dinİ bakımdan tarafsız olup, mesnetsiz olmayan harici bir ölçütler kümesinin
bulunabileceğinden şüphe eden filozoflar karşısında, Keith Yandell'in teklif ettiği
maddelerden biri değildir?
A) Bir sistem, insan tecrübesinin geniş menzillerini açıklayıp izah edebilmelidir.
B) Bir dinî sisteme aykırı olan delili bertaraf etmek için başvurulan suni hipotezler, o dini sistemin
aleyhine delildir.
C) Bir dini sistemin doğru olduğunu bilmek onun doğru olduğunu bilmekle uyumlu olmak
zorundadır.
D) Bir dinin vazgeçilmez önermeleri birbirleriyle tutarlı olmak zorunda değildir.
E) Sistemin vazgeçilmez hakikatleri kesinlikle kanıtlanmış, mesela bilimlerdeki veya
psikolojideki verilerle çelişmemelidir.
S.12. Rahner Tanrı'nın ruhu, diğer dinlerde ibadet eden insanların hayatlarında iş başındadır,
bunlar açık bir Hıristiyan inancından mahrum olsalar da, ya şuurlu ya da şuursuz olarak Tanrı'yı
arar ve ona ibadet ederler. Aşağıdakilerden hangisi rajner’in tarif ettiği topululuğun adıdır?
A) Protestan hıristiyanları B) Anonim hıristiyanları C) Yahova hıristiyanları
D) Katolik hıristiyanları E) Ortodoks hıristiyanları
ZEKERİYA EKİN EMEĞE SAYGI VE DUA İLE.
DİN FELSEFESİ HAZIRLIK SORULARININ CEVAPLARI
ÜNİTE:1 ÜNİTE:2 ÜNİTE:4 ÜNİTE:5 ÜNİTE:5 ÜNİTE:6 ÜNİTE:7 ÜNİTE:8 ÜNİTE:9 ÜNİTE:10 ÜNİTE:11 ÜNİTE:12 ÜNİTE:13 ÜNİTE:14
1 D D C E E E C B B B C D E C
2 C A E E A A B D B A E B C E
3 A C A C B C A C E C E A B D
4 B A D C C B C A B E E D D A
5 C B D B A D E A A E A B A C
6 C D B A E A C D E C D E C E
7 C C A D C E D E D D B C B D
8 D A E A C C E E C A C B E A
9 D E C D A E C C D E E A A A
10 C E D D B D B A A A B A C E
11 A E B C D B A E D B D C E D
12 B B A B C B A E C B B E B
13 D A C D A C C A B A B
14 A D A E A E E A C A
15 B C E E E C E D D
16 E C E D C E B E E
17 C A B B B A C C C
18 E D C D C A B A
19 E C A E D D A B
20 A B D B A B
21 C A D E
22 C D A C
23 B C E B
24 C E C E
25 E B A C
26 B B A
27 E
28 C
29 C
30 D
31 E

32 E

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder