18 Mart 2015 Çarşamba

ilmihal dhbt 4

2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları KARMA " TEST-25
1:)Kadınların erkeklerle aynı safta namaz kılmasının hükmü nedir?

Cevap:) İster cuma, ister bayram, ister cenaze namazı,isterse başka bir namaz olsun, kadınlar erkeklerlebirlikte namaz kıldıkları takdirde, erkeklerden ayrı,uygun bir yerde namaza durmaları gerekir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s) namaz saflarını önce erkekler, sonra erkek çocuklar, en arkada da kadınlar olmak üzere düzenlemiş; "Namazda erkek saflarınınen faziletlisi en önde olanı, fazileti en az olanı ise enarkada bulunanıdır. Kadın saflarının en faziletlisi iseen arkada kalanı, en az faziletlisi ise en önde olanıdır."(Müslim, “Salat” , 132; Ebu Dâvud, “Salat”, 97. Tirmizi, “Mevakıt”, 52; Nesai, “İmame”, 32; İbn Mace, “İkame”,52) buyurmuştur. Bu şekildeki uygulama, kadınların ikinci sınıf konuma indirgenmesi anlamına olmayıp, herkesin anlayabileceği tabiî, fıtrî birtakım sebepler yüzünden, hem kadınların hem de erkek cemaatin daha fazla huşu ve sükûn içerisinde namaz kılabilmeleri içindir.


2:) Mesleği gereği sürekli olarak yolcu olan kişi namaz ve oruç ibadetlerini nasıl yerine getirebilir? 

Cevap:) İslâm dini Ramazan ayında oruç tutamayan hasta ve yolcuların sonradan kaza etmelerini emreder. Mazeret devam ettiği sürece ruhsat da devam eder. Sürekli mazereti bulunan kişiler, mazeretleri ortadan kalkınca, zamanında tutamıkı Ramazan oruçlarını kaza ederler. Kur'anı Kerim'de; "… Kim de hasta veya yolcu olursa, (oruç) tutmadığı günler sayılınca başka günlerde tutsun." buyurulmaktadır. (Bakara, 185) Namaz yolculuk sebebiyle kazaya bırakılamaz. Ancak seferi sayıldığı sürece dört rek'atlı farz namazlar iki rek'at olarak kılınır. Devamlı olarak uzun yola giden kaptan ve sürücülerin durumu da aynıdır.

3:) Astım hastalarının ağızlarına püskürttükleri sprey orucu bozar mı? 

Cevap:) Sprey kullanmak zorunda olan astımı hasta, Ramazan orucunu tutmayıp, tutamağı günler sayıınca fidye verebilir.İleride sağlığına kavuşursa, fidye vermiş olsa da, tutamadığı orucunu kaza eder. Ancak böyle bir kişi oruç tutmak isterse, kullanmak zorunda kaldığı sprey orucunu bozmaz


4:) Nisap ne demektir? Miktarı ne kadardır? 

Cevap:) Nisap, zekât, sadaka-i fıtır ve kurban gibi ibadetler için konulan bir zenginlik ölçüsüdür. Nisap, asgarî zenginlik ölçüsü şeklinde de tanımlanabilir. Borcundan ve aslî ihtiyaçlarından fazla olarak bu kadar mala sahip olan kişi dinen zengin sayılır. Böyle bir kişi, zekât veya sadaka alamayacağı gibi; sadaka-i fıtır vermek ve kurban kesmekle de yükümlü olur. Fazla olan bu malın nâmi olması ve üstünden bir yıl geçmesi halinde zekatının verilmesi gerekir. Zenginliğin asgari sııı olan "nisap" Hz. Peygamber tarafından belirlenmiştir. Bu asgarî sınırlar, o dönem İslâm toplumunun ortalama hayat standardıdıı ve zenginlik ölçüsünü göstermektedir. Hadislerde belirlenen nisap miktarları şöyle sıralanabilir; 80,18 gr. altın veya bunun tutarında para veya ticaret mı; 40 koyun veya keçi, 30 sığır, 5 deve. Nisap miktarının belirlenmesinde kullanılan bu malların, o dönemin en yaygın zenginlik aracı olduğu açıktır. Nisanın bu mallar üzerinden belirlenmesi, sosyal ve ekonomik şartların fazla değişmeği ileriki dönemlerde de aynen korunmuştur.


5:)Bir zengin vadeli alacağına dair bir senedi fakire zekât olarak verebilir mi? 

Cevap:) Zekât gıda ve giyim eşyaları gibi aynî olarak, para, döviz, altın gibi nakdî olarak da verilebilir. Senet ise; bir hakkın, bir malın, ödünç bir paranın kime ait olduğunu belirten, iki veya daha fazla kişi arasında tanzim edilmiş bir belgedir. Dolayısıyla üzerinde yazıı miktardaki parayı temsil etmektedir. Bu nedenle, zekât mükellefi olan bir zengin, vadesinde ödeneceğini kesin olarak bildiği senedi, zekâtına mahsuben fakire ciro edebilir.

6:) Taksitli olarak zekât verilebilir mi? 

Cevap:) Asıl olan kişinin üzerine terettüp eden zekâtı ödemesidir. Bu itibarla, zekât bir defada ödenebileceği gibi, taksitle de ödenebilir.

7:)Zekât vermenin belirli bir zamanı var mıdır?

Cevap:) Zekât vermenin belli bir zamanı olmayıp, farz olduğu andan itibaren verilmesi gerekir. Bunun için belli bir ayı veya Ramazanı beklemeye gerek yoktur. Ancak, zekât vermekle yükümlü olanların, yükümlü oldukları andan itibaren en ısa zamanda zekâtlarını vermeleri uygun olur.

8:)Ticaret malının zekâtı neye göre hesaplanır? 

Cevap:) Zekât, ileride elde edilmesi muhtemel kârdan değil, mevcut sermayeden ödenmesi gereken mali bir ibadettir. Bu itibarla, ticaret malının zekâtı verilirken, kârsız olarak zekâtının verildiği tarihteki değeri esas alınmasıdır.

9:)Alacakların zekâtı nasıl verilir? 

Cevap:) Geri ödeneceği kesin olan alacakların, her yıl alacaklı tarafından zekâtlarının ödenmesi gerekir. Alacak tahsil edilmeden önce zekâtı verilmemişse, tahsil edildikten sonra, geçmiş yıllara ait zekâtlar da ödenmelidir. İnkâr edilen veya geri alınma ihtimali olmayan alacakların her yıl zekâtının verilmesi gerekmez. Şayet böyle bir alacak daha sonra ödenirse, alacaklı bu tarihten itibaren zekât mükellefi olur; geçmiş yıllar için zekat ödemez.

10:) Ziynet eşyasına zekât verilir mi? 

Cevap:) Altın ve gümüş dışındaki ziynet eşyaları zekâta tabi değildir. Altın ve gümüşten yapılış ziynet eşyaları ise, zekât için gerekli diğer şartları da taşıdığı takdirde zekâta tabidir. Bu itibarla altından yaıış zîynet eşyaları, 80.18 gr. veya daha fazla ve üzerinden bir yıl geçmiş ise zekâta tabîdir.

11:) Emlâkçılar, mülkiyetindeki dairelerin zekâtını vermekle yükümlü müdür? 

Cevap:) Emlâkçıların ticari amaçlı olarak alınıp satılan daireler zekâta tabidir. Buna göre, büro, ikamet gibi kullanım amaçlı olmayıp alıp satmak için emlâkçıların ellerinde bulunan dairelerin, borçları çıktıktan sonra değeri nisap miktarına ulaşış ve üzerinden bir yıl geçmiş ise kırkta bir oranında zekâtının verilmesi gerekir.

12:) Şirket ortakları nasıl zekât verirler? 

Cevap:) Fiilî olarak bir şirketin ortağı olan kişi, şirketin büro, alet vb. duran varlıkları dışındaki dönen varlı- ğından kendi hissesine düşen miktarın, nisaba ulaşması ve üzerinden bir yıl geçmesi halinde zekâtını vermesi gerekir. Sanayi sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin; duran varlıkları (üretim aletleri, makine vb.) zekâttan muaf; borçlar, malzeme, işçilik, üretim, pazarlama, yönetim, finansman vb. giderlerin maliyet hesapları yapılıp çıkarıldıktan sonra dönen varlıkları(yarı mamul ve üretilmiş mallar, hammaddeler, nakit para, çek vs.) ise net kâr ile birlikte % 2,5 oranında zekâta tabidir.

2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları KARMA " TEST-26
1:)Hisse senetleri zekâta tabî midir?

Cevap: Borsada alınıp satılan hisse senetlerin yatırım yapan kişinin, sahip olduğu hisse senetlerinin diğeri, nisap miktarına ulaşması ve üzerinden bir yıl geçmesi halinde 1/40 oranında zekâtını vermesi gerekir.

2:)Zekât ve fitre, hayır kurumlarına verilebilir mi?

Cevap: Aldıkları zekât ve fitreleri bir fonda toplayıp bu- nu yalnızca Tevbe suresinin 60. ayetinde belirtilen yerlere sarf ettikleri bilinen ve kendilerine her bakımdan güvenilen kimseler eliyle yönetilen dernek, kurum ve yardımlaşma fonlarına zekât ve fitre verilmesinde dinen bir sakınca yoktur.

3:)Ücretlilere zekât verilebilir mi?

Cevap: İslâm'da zekât ve fitrenin, kişilerin sınıf ve meslek gruplarına bakılmaksızın, kimlere verilip verilemeyeceği açıkça belirlenmiştir. Bu itibarla, belli bir geliri olduğu halde, bu geliriyle asgari temel ihtiyaçlarıı karşılayamayan ve başka bir mal varlığı da bulunmayan kişilere zekât verilebilir.

4:)Sadaka-i fıtır vermekle kimler yükümlüdür?

Cevap: Sadaka-i fıtır, borcundan ve aslî ihtiyaçlarından fazla olarak nisap miktarı mala sahip olan her Müslümana vaciptir. Bireyin sadaka-i fıtır ile mükellef olması için öngörülen zenginlik ölçüsü, zekâtta aranan nisaptır. Ancak sadaka-i fıtırda, zekâtta öngörülen, malın artıcı olması ve üzerinden bir yıl geçmesi şartı aranmamaktadır.

5:)Sadaka-i fıtır ne zaman verilir?

Cevap: Sadaka-i fıtır, Ramazan Bayrı’nın birinci günü tan yerinin ağarmasıyla vacip olmakla birlikte, Ramazan ayı içinde de verilebilir. Hatta fakirlerin bayram ihtiyaçlarını karşılaması için, bayramdan önce verilmesi daha iyidir. Ancak bayram sabahına kadar sadaka-i fıtır verilmemiş ise, bayram günlerinde ödenmesi gerekir.

6:)Vaktinde ödenmeyen sadaka-ı fıtır borcu nasıl ödenir?

Cevap: Bütün ibadetlerde olduğu gibi sadaka-i fıtır yükümlülüğü de geciktirilmeyip zamanında yerine getirilmelidir. Bununla birlikte zamanında ödenmemişse, bu fitrelerin mümkün olan ilk fırsatta ödenmesi gerekir.

7:) Sadaka-ı fıtır kimlere verilir, kimlere verilemez? 

Cevap: Sadaka-i fıtır, zekât verilebilecek kimselere verilir. Zekât verilmesi caiz olmayan kişilere sadaka-i fıtır da verilemez.

8:) Oruçlu kimse diş tedavisi yaptırabilir mi?

Cevap: Oruçlu bir kimsenin morfinli veya morfinsiz olarak dişlerini tedavi ettirmesi veya çektirmesi orucu bozmaz. Ancak tedavi esnasında, kan veya tedavide kullanılan maddelerden herhangi bir şeyin yutulması orucu bozar.


9:)Kadınlar Ezan okuyabilirler mi?

Cevap: Sözlükte bildirmek, duyurmak, çağrıda bulunmak, îlân etmek anlamlarına gelen ezan, dinî bir terim olarak, farz namazlarının vaktinin girdiğini belli sözlerle ve özel bir sekilde îlân etmek/bildirmek demektir.Namaz, Mekke’de farz kılınmıs, ezan ise hicretten sonra uygulamaya konulmustur. Medine’ye hicretten sonra, Mescid-i Nebevî’nin insası tamamlanıp düzenli bir sekilde cemaatle namaz kılınmaya baslanınca, Hz.Peygamber vakitlerin girdiğini duyurmak için ne yapabileceğini arkadaslarıyla görüsmeye baslamıstır. Bu esnada Hz. Peygamber’e vahiyle, ayrıca sayıları yirmiyi bulan sahabeye, rüyalarında bugünkü ezanın sekli öğretilmistir. Ezan, ilk defa Hz. Bilal tarafından sabah namazında, yüksekçe bir evin damında okunarak uygulamaya konulmustur. Ezan, sünnet-i müekkede olup İslâm’ın siarlarından biridir. Ezan aracılığıyla hem halka namaz vaktinin girdiği duyurulmakta hem de Allâh’ın varlığı, birliği, yüceliği, Peygamberimizin O’nun kulu ve elçisi olduğu ve namazın kurtulus yolu olduğu bildirilmektedir. Ezan, erkekler tarafından okunur. Bunu belirleyen Peygamberimizdir. Müezzinlerin erkek olması, İslâm’ın ilk yıllarından itibaren günümüze kadar devam ede gelmis bir uygulamadır. Peygamberimizin dört müezzini vardı, bunların hepsi de erkekti. Dolayısıyla kadınların ezan okuması, Hz. Peygamberin uygulaması ile örtüsmez. (Kâmil MİRAS, Sahîhi Buhâri Muhtasarı Tecrîd-i Sarîh Tercümesi ve fierhi, II, 560. Diyanet İ.B.Yay.)

10:)Kadınlar imamlık yapabilirler mi?

Cevap: Cemaatle namaz, İslâm'ın ilk dönemlerinden itibaren tesvik edilmis, sağlığında camide namazları bizzat Hz. Peygamberin kendisi kıldırmıstır. Ondan sonraki dönemlerde ise halifeler bu görevi yapmıslardır. Daha sonraları yeni açılan camilerde, cemaat içerisinden en bilgin kimseler imamlık yapmaya baslamıslardır. İlk dönemlerde imamlık fahrî bir görev olarak ifâ edilirken,zamanla camilere bu isle görevli kimseler atanmaya ve devlet bütçesinden maas bağlanmaya baslanmıstır. İmâm olacak kimsenin Müslüman, akıllı, buluğ çağına erismis ve erkek olması, ayrıca namaz sıhhatli olacak kadar ezbere Kur’ân bilmesi ve namazın sıhhat
sartlarından birisini yitirmis olmaması gerekir. Cami dısında veya görevlisi bulunmayan camilerde, namaz hükümlerini en iyi bilip Kur’ân’ı daha güzel okuyan,daha müttakî olan, yasça büyük olan ve ahlâken daha üstün olan kimsenin imam olması tercih edilir.Buluğ çağına erismeyen mümeyyiz çocuklar, kendi gibi çocuklara; aynı sekilde kadınlar da kadınlara imamlık yapabilirler.Peygamberimizin hanımlarından Ümmî Seleme ve Hz. Âise'nin kadınlara namaz kıldırdıklarına dair ilk hadis kaynaklarında bilgiler vardır. Kadınlar namazlarını aralarında cemaat halinde kılacak olurlarsa, imamlık yapan kadın önde değil, aralarında durur. (Mevsilî, I,59; Merğinânî, I, 56)Ahmed b. Hanbel'in Müsned, Ebû Davud ve Beyhakî’nin Sünen, İbn Huzeyme'nin Sahih ve Hâkim'in Müstedrek adlı eserlerinde yer alan bir rivayete göre Peygamberimiz, Ümmî Varaka isimli hâfız bir kadına kendi ev halkına imamlık yapması için izin vermistir. Ümmî Varaka'nın ev halkı ise, ölümünden sonra özgürlüğüne kavusması kaydıyla hür kıldığı biri erkek diğeri hanım iki köleden ibaretti. İslâm bilginlerinin çoğunluğu, Ümmü Varaka’nın kadın ve erkek olan kölelerine imamlık yapmasını özel bir izin olarak kabul etmisler ve kadının erkeklere imamlığını câiz görmemislerdir.

11:)Kadınların ticaret ve iş hayatına girmeleri dinen sakıncalımıdır?

Cevap: Yeryüzünde, göklerde ve bu ikisi arasında bulunan her seyi insanlar için yaratan Allah, (Bakara, 29; Lokman,20) insanların çalısarak rızıklarını elde etmelerini istemekte ve insan için ancak çalıstığının karsılığını görebileceğini bildirmektedir. (Necm, 39) Çiftçilik, isçilik ve zanaatkârlık gibi, ticaret de rızk ve servet elde etme yollarından biridir. İslâm dini, mesrû yollardan ticaret yapılmasınıtesvik etmektedir. "Ey iman edenler! Mallarınızı aranızda batıl yollarla yemeyin. Ancak karsılıklı rıza ile yapılan ticaretle olursa baska. Kendinizi helâk etmeyin. fiüphesiz Allah ,size karsı çok merhametlidir." (Nisa, 29), "... Allah, alıs-verisi helal, faizi haram kılmıstır." (Bakara, 275) âyetleri ile Peygamber Efendimizin; "Sizden herhangi birinizin ipini alıp da dağdan sırtına bir bağ odun yüklenerekgetirip satması, dilenmesinden daha hayırlıdır." (Buhârî,Büyû’, 5) anlamındaki hadisi "ticareti" tesvik etmektedir. Zikredilen ayetler ile hadiste geçen "ticaret" yapmak, erkek ve kadın için söz konusudur. Ticaret kurallarına, edep ve ahlâka uymak kaydıyla, erkekler gibi kadınlar da her alanda ticaret yapabilirler. Peygamberimiz zamanında kadınlar ticaret yapıyorlardı.

2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları KARMA " TEST-27

1. İslâm Hukûku’nun temel kaynaklarından olan, “el-Muvâfakât” isimli eser aşağıdaki âlimlerden hangisine aittir?

a) Ebû Hanîfe.
b) Ahmet b. Hanbel.
c) İmâm-ı Mâlik.
d) İmâm-ı Şâtıbî.

2 İlk Diyanet İşleri Başkanı aşağıdakilerden hangisidir?

a) Ömer Nasûhî Bilmen.
b) Ahmet Hamdi Akseki 
c) Mehmet Rıfat Börekçi 
d) Elmalı Hamdi Yazır.

3.“Kitâbü’t Tevhîd ve Te’vîlâtü’l Kur’ân” isimli eserin müellifi kimdir?

a) Eş’arî. 
b) Mâtürîdî. 
c) Cürcânî. 
d) İmâm Rabbânî.

4. Hz. Peygamber ikinci Akabe biatını nerede ve ne zaman yapmıştır? 

a) Mekke’de M. 622 tarihinde Zilhicce ayında.
b) Mekke’de M. 623 tarihinde Zilkâde ayında.
c) Mekke’de M. 621 tarihinde Recep ayında. 
d) Mekke’de M. 622 tarihinde Ramazan ayında.

5. Aşağıdakilerden hangisi İslâmiyet öncesi Araplarda Kâbe’yi ziyaret için gelen hacıların içeceklerini temin etme görevidir?
a) Hicâbe. 
b) Rifâde. 
c) Sikâye. 
d) Sidâne.

6. Kocanın 4 ay veya daha fazla süreyle eşine yaklaşmayacağına dair yemin etmesine ne ad verilir?

a) Liân. 
b) Zıhâr. 
c) Îlâ.
d)İddet.

7. İslâm öncesinde Araplarda “başlık ve mehir vermemek için kızların değiştirilmesine dayalı gerçekleştirilen nikâha” ne ad verilir?

a) Nikâh-ı şığar. 
b) Normal nikâh.
c) Nikâh-ı bedel. 
d) Mut’a nikâhı.

8. Harem bölgesi ile mîkât yerleri (sınırları) arasında kalan alana ne denir?

a) Hill Bölgesi. 
b) Arafât Bölgesi.
c) Âfâkî. 
d) Âfâk Bölgesi.

9. “Hac aylarından önce ihrâma girilemez” görüşü kime aittir?

a) İmâm Şâfiî. 
b) İmâm Ahmed ibn Hanbel. 
c) Ebû Hanîfe ve Mâlikî. 
d) Dâvûd ez-Zâhirî.

10. Hangisi zekât olarak verilecek malda aranan şartlardan değildir?

a) Nemâ.
b) Nisâb.
c) Temlîk.
d) Yıllanma.

11. Kamerî ayların her 13, 14 ve 15. günlerinde tutulan oruç aşağıdakilerden hangisidir?

a) Âşûrâ.
b) Eyyâm-ı bîd.
c) Reyyân.
d) Visâl.

12. Cemaatle namaz kılmanın hükmü ile ilgili olarak aşağıdaki hükümlerden hangisi yanlıştır?

a) Hanbelîlere göre farz-ı ayndır.
b) Mâlikîlere göre farz-ı ayndır.
c) Şâfiîlere göre farz-ı kifâyedir.
d) Hanefîlere göre sünnettir.

13. Cemaatle namaz kıldırırken abdesti bozulan imamın yerine bir başkasının getirilmesi, aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifâde edilir?

a) İstibrâd.
b) İlhâk.
c) İktidâ.
d) İstihlâf.

14. Abdestsizlik veya cünüplük sebebiyle insanda meydana geldiği varsayılan hükmî kirliliğe ne denir?

a) Hades.
b) Necâset.
c) Murdâr. 
d) Nefâset.

15. “Suçlananın suçu ispat edilmedikçe suçlanan kişi suçsuzdur. ” Bu durum aşağıdaki dini delillerden hangisine örnektir?

a) İstislah. 
b) İstihlaf. 
c) İstishab. 
d) İstihsan.

CEVAPLAR:)

1. D
2. C
3. B
4. A
5. C
6. C
7. A
8. A
9. B
10. C
11. B
12. B
13. D
14. A
15. C



2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları KARMA " TEST-28

16. İmâm Şâfiî’nin yazdığı ve günümüze ulaşan ilk Fıkıh Usûlü kitabı sayılan eser aşağıdakilerden hangisidir?

a) el-Muvattâ. 
b) er-Risâle. 
c) el-Müsned. 
d) el-Fıkhu'l –Ekber.

17. İslâm hukûkuna göre, kişinin haklara sahip olabilme ve borç altına girebilme ehliyetine ne denir?

a) Edâ ehliyeti. 
b) Teklîf.
c) Vücûp ehliyeti. 
d) Rüşd.

18.“Tilâvet esnasında, bir kelimeyi, sesi ve nefesi kesmeden kendisinden sonra gelen kelimeye bağlayarak okumaya ne denir?

a) Vakf.
b) Vasl.
c) Sekte.
d) İmâle.

19. Seb'u-l mesânî de denilen sûre aşağıdakilerden hangisidir?

a) Fâtihâ.
b) Kevser.
c) Nasr.
d) Âl-i İmrân

20. Hz. Peygamber’in kişiyi herhangi bir şeye teşvik etmek veya sakındırmak için söylediği hadislere ne denir?

a) Fiten hadisler. 
b) Darb-ı meseller. 
c) Tergîb ve terhîb hadisleri. 
d) Ahkâm hadisleri.

21. Amelin imandan bir cüz olduğunu söyleyen iki mezhep hangisidir?

a) Mu’tezile – Cebriyye.
b) Mu’tezile – Eş’ariyye.
c) Mu’tezile – Mâtürîdiyye.
d) Mu’tezile – Hâriciyye.

22. İslâmî kaynaklarda bâtıl dinler için genellikle hangi terim kullanılır?

a) Nihal. 
b) Milel.
c) Mezâhib. 
d) Butlân.

23. Günümüzde varlığını sürdüren ve görüşleriyle Hanefi mezhebine en yakın olan ve şia mezheplerinden sayılan aşağıdakilerden hangisidir?

a) İbâdiyye. 
b) Keysâniyye. 
c) Ezarika. 
d) Zeydiyye.


24. Aşağıdakilerden hangisi batıda ortaya çıkan yeni dînî akımlardan biri değildir?

a) Yahova şahitleri.
b) Mormonlar ve Mounculuk.
c) Hümanizm ve Postmodernizm.
d) Taoizm ve Konfüçyanizm.

25. Hangi dinde insanlar günahkâr olarak doğarlar?

a) Budizm. 
b) İslâm. 
c) Îsevîlik. 
d) Mûsevîlik

26. Seb'u't-Tıvâl, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Bakara, A'râf, Nisâ, Âl-i İmrân, En'âm, Mâide, Enfâl.
b) Bakara, A'râf, Kehf, Âl-i İmrân, En'âm, Mâide, Enfâl.
c) Bakara, Nisâ, Meryem, A'râf, En'âm, Mâide, Enfâl.
d) Bakara, Nisâ, Âl-i İmrân, İsrâ, Mâide, Enfâl, A'râf.

27. Aşağıdakilerden hangisi Fâtihâ sûresinin isimlerinden biri değildir?
a) El-Hamd. 
b) Seb’u’l-Mesânî. 
c) Ümmü’l-Kur’ân. 
d) Ğafir

28. Kur’ân-ı Kerîm’in en yavaş, ta’lîm yaparak okunduğu tilâvet biçimi aşağıdakilerden hangisidir?

a) Tertîl.
b) Tedvîr.
c) Tahkîk.
d) Hadr.

29. Aşağıdaki kelimelerden hangisinde Medd-i Lâzım Kelime-i Musakkale vardır?
a) الْحآقَّةُ
b) الْآنَ
c) اَلَمَ
d) يَسَ

30. Bugün İslâm ülkelerinin tek çatı altında toplandığı tek kurum hangisidir?

a) İslâm Ülkeleri Örgütü.
b) İslâm Konferansı Örgütü.
c) Müslüman Devletler Birliği.
d) İslâm Kardeşlik Örgütü


CEVAPLAR:)

16. B
17. C
18. B
19. A
20. C
21. D
22. A
23. D
24. D
25. C
26. A
27. D
28. C
29. A
30. B

2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları KARMA " TEST-29

1. Hinduizm ve İslâm'dan etkilenerek Hindistan'da ortaya çıkan dînî inanç aşağıdakilerden hangisidir?

a) Şintoizm.
b) Sihizm.
c) Konfüçyanizm.
d) Taoizm.

2. Hristiyanlıktaki kilisenin karşılığı Mûsevîlikte nedir?

a) Patrikhane. 
b) Katedral. 
c) Haham. 
d) Havra (Sinagog).





3. Hadisi bize nakleden hadisin ravilerine ne ad verilir?

a) İsnâd. 
b) Metin. 
c) Tabaka. 
d) Tarîk

4. Senedinde arka arkaya iki ve daha fazla ravinin zikredilmediği hadise ne ad verilir?

a) Munkatı
b) Muallak
c) Mu’dal
d) Mürsel

5. Ezanın hükmü nedir?

a) Farz
b)Vacip
c) Sünneti Müekkede
d) Müstehap

6. Aşağıdaki hadis terimlerinden hangisi, söz, fiil veya takrîrin doğrudan Peygambere dayandırıldığı, kaynağı Peygamber olan hadis çeşidini ifade eder?

a) Maktû’ hadis.
b) Mevkûf hadis. 
c) Mevzû’ hadis.
d) Merfû’ hadis.

7. Kütüb-i Sitte olarak bilinen altı hadis kitabı ve müellifleri aşağıda eşleştirilmiştir. Hangisi yanlıştır?

a) es-Sünen: Ahmet b. Hanbel.
b) el-Câmiu’s-Sahîh: Müslim. 
c) es-Sünen: Ebû Dâvûd.
d) es- Sünen: İbn Mâce.

8."Müşkilü'l-Kur'ân" ifâdesinin tanımı aşağıdakilerden hangisidir?

a) Kur’ân’ın anlamı kapalı olan âyetleri.
b) Kur’ân’ın aralarında tenâkuz ve ihtilâf olduğu zannedilen âyetleri.
c) Kur’ân’ın sahîh hadislerle çelişkili olduğu zannedilen âyetleri.
d) Kur’ân’ın anlaşılması zor olan âyetleri.

9. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân ilimleri arasında yer almaz?

a) Cerh ve ta'dil. 
b) Esbâbü'n-nüzûl. 
c) Hurûf-u mukattaa. 
d) Garîbu'l-Kur’ân.

10. Medd-i Lîn ne demektir ve harfleri nelerdir?

a) Lîn harfinden sonra, sebeb-i med olan ârız veya lâzım sükûn bulunursa medd-i lîn olur. Cezimli (وْ) ve (ىْ)’dir.
b) Lîn harfinden önceki harfte durulursa medd-i lîn olur. Harekeli (و) ve (ى )’dir.
c) Med harfi ile hemze aynı kelimede olmasıdır. ا و ى
d) Cezimli ن'dan sonra "ب" gelirse ن 'u م harfine dönüştürmek demektir.

11. Sâkin mîmin okunuş şekilleriyle ilgili hangisi yanlıştır? 
a) Sâkin (م) den sonra harekeli (ب) harfi gelirse İhfâ-i Şefevî olur.
b) Sâkin (م) den sonra harekeli (م) harfi gelirse İdğâm-ı Misleyn Mealğunne olur.
c) Sâkin (م) den sonra harekesiz (ب ) harfi gelirse Dudak İhfâsı olur.
d) Sâkin (م) den sonra (ب) ve (م) harfleri dışında bir harf gelirse izhâr (İzhâr-ı Şefevî) olur.

12. Dudak ihfâsı ne demektir?

a) Cezimli م'den sonra "ب" harfinin gelmesi ile م'in dudakta gizlenerek okunmasıdır.
b) Cezimli م’den sonra "ب" harfinin gelmesi ile dudakta şeddelenerek okunmasıdır.
c) Cezimli م'den sonra "ب" harfinin gelmesi ile açıkça okunmasıdır.
d) Cezimli ن'dan sonra "ب" gelirse ن'u م harfine dönüştürmek

13. Peygamberimizin, yanında olan bir davranış karşısında sessiz kalarak o davranışı tasvîb ettiğini belirten sünnet çeşidine ne denir?

a) Fiilî sünnet. 
b) Sözlü sünnet. 
c) Takrîrî sünnet. 
d) Taklidi sünnet

14. Hükmî kirlilikle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

a) Dînî usûle göre kesilmeyen kara hayvanları hükmen kirlidir. 
b) İstibrâ ve istincâ birer hükmî temizliktir. 
c) Hafif necâset hükmî kirlilikten sayılmazken ağır necâset hükmî kirlilikten sayılmaktadır. 
d) Hükmî kirlilik sadece abdest, gusül ve teyemmümle giderilmektedir.

15. Hz. Peygamberden (s.a.v.) sonra, belli bir asırdaki müctehit İslâm bilginlerinin, dînî konularda görüş birliği içinde olmalarına ne ad verilir?

a) İctihât. 
b) Kıyâs. 
c) İcmâ’. 
d) İstihsân.

CEVAPLAR:
1.B
2.D
3.A
4.C
5.C
6.D
7.A
8.B
9.A
10.A
11.C
12.A
13.C
14.D
15.C


2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları KARMA " TEST-30
16. Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Düşmanla çarpışma esnasında şehit olan kimse yıkanmaz. 
b) Düşük neticesinde ölü doğan çocuk yıkanmaz. 
c) Suda boğulmuş olan bir kimse yıkanmaz. 
d) Su bulunmadığı zaman ölünün yıkanma işlemi teyemmüm ile gerçekleşir.

17. Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

a) Mest, yaklaşık 6 km yürünebilecek özellikte olması gerekir. 
b) Mukîm için mest üzerine meshin süresi 24 saattir. 
c) Mest üzerine meshin yolculuktaki süresi 72 saattir. 
d) Süre, mestin giyilmesiyle başlar.



18.Aşağıdakilerden hangisinde nifâsın tanımı yapılmıştır?

a) Kadınlarda her ay düzenli olarak gelen kandır.
b) Kadının hâmile kalmasıdır.
c) Doğumdan sonra kadının rahminden gelen akıntıdır.
d) Ölü doğan çocuktur.

19. Hanefilere göre aşağıdakilerden hangisi abdestin sünnetlerindendir?

a) Başın dörtte birini meshetmek.
b) Kolları dirseklere kadar yıkamak.
c) Yüzü yıkamak.
d) Abdest almaya niyet etmek

20. Aşağıdakilerden hangisi sehiv secdesi yapmayı gerektirir?

a) Farzın üç veya dördüncü rekâtında Fâtihâ’yı terk etmek.
b) Tahiyyât duâsını okumayı unutarak terk etmek.
c) Sübhâneke duâsını terk etmek.
d) Ruku yapmayı unutmak

• Bir insanın doğup büyüdüğü veya evlenip içinde yaşamak istediği veya içinde barınmayı kastettiği yerdir. 
• Bir kimsenin doğduğu, evlenip ailesini yerleştirdiği veya kendisi yerleşmeye karar verdiği yer olmamak kaydıyla on beş günden fazla kalmak istediği yerdir. 
• Bir yolcunun on beş günden az kalmayı planladığı yerdir. 
21. Yukarıdaki tanımlar sırasıyla aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmektedir?

a) Vatan-ı aslî, vatan-ı ikâme, vatan-ı süknâ.
b) Vatan-ı ikâme, vatan-ı süknâ, vatan-ı aslî.
c) Vatan-ı aslî, vatan-ı süknâ, vatan-ı ikâme. 
d) Vatan-ı ikâme, vatan-ı aslî, vatan-ı süknâ.

22. Aşağıdakilerden hangisi, namazda iken imam yapmasa bile cemaat tarafından yapılması gerekir?

a) Kunut. 
b) Kâde-i ûlâ.
c) Kâde-i âhire. 
d) Tilâvet secdesi.

23. Mesbûk kime denir?
a) İmama tekbîrle birlikte uyan kişiye. 
b) İmama birinci rekâtta yetişen kişiye. 
c) İmama birinci rekâtta yetişip 2. rekâtta ayrılan kişiye.
d) Birinci rekâttan sonra imama yetişen kişiye. 

24. Aşağıdakilerden hangisi namazla ilgili bir kavram değildir?

a) Tağlîs.
b) İsfâr.
c) İtikaf.
d) İbrâd.

25. Güneşin tam tepe noktasında olduğu ve namaz kılmanın mekrûh olduğu vakte ne denir?

a) Gurûb.
b) İstivâ vakti.
c) Fecr-i sâdık.
d) İmsâk.

26. Cenazenin tekfîn işleminde kullanılacak olan kefen parçalarının sıralaması dıştan içe doğru aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

a) Lifâfe - kamîs – izâr. 
b) Kamîs - lifâfe – izâr.
c) Lifâfe - izâr – kamîs. 
d) İzâr - lifâfe – kamîs.

27. Aşağıda belirtilen hangi günlerde oruç tutulmaz?

a) Ramazan bayramının tüm günleri ve kurban bayramının ilk günü. 
b) Kurban bayramının ilk iki günü ve ramazan bayramının tüm günleri. 
c) Kurban bayramının tüm günleri ve ramazan bayramının tüm günleri. 
d) Ramazan bayramının ilk günü ve kurban bayramının tüm günleri.

28. Aşağıdakilerden hangisi orucu bozmaz?

a) Göze ve burna damla damlatmak. 
b) Bedenin tümüne anestezi uygulamak.
c) Kulak zarında delik bulunanların kulak yıkatması. 
d) Enerji ve güç verici iğne yaptırmak.

29. Aşağıda verilen nisâb ölçülerinden hangisi doğru değildir?

a) Büyükbaş hayvanlarda 30 adet sığır.
b) Küçükbaş hayvanlarda 40 adet koyun.
c) Altında 20 miskâl.
d) Gümüşte 200 miskâl.

30. Aşağıdakilerden hangisi haccın müstakil vaciplerindendir?

a) Telbiye getirmek. 
b) Arafat’ta güneş batıncaya kadar beklemek.
c) Müzdelife vakfesini yapmak. 
d) Tavâf namazı kılmak.

CEVAPLAR:)

16.C
17.D
18.C
19.D
20.B
21.A
22.C
23.D
24.C
25.B
26.C
27.D
28.A
29.D
30.C

2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları KARMA " TEST-31
31. Ziyâret tavâfının son üç şavtını âdetli olarak yapmak hangi cezâyı gerektirir?

a) Üç sadaka-i fıtır. 
b) Dem. 
c) Bedene. 
d) Tavâfı geçerli olmaz.

32. Aşağıdakilerden hangisi Arafat vakfesinin geçerli olmasının şartlarından biridir?

a) Vakfeyi kıbleye yönelik olarak yapmak. 
b) Vakfeyi arefe günü zevâl vaktinden sonra yapmak. 
c) Vakfeyi niyet ederek yapmak. 
d) Öğle ve ikindi namazlarını cem’i takdîm ile kılmak.

33. Erkeklerin hacda izâr ve ridâ denilen iki parçadan ibaret örtüye bürünmelerinin hükmü aşağıdakilerden hangisidir?

a) Sünnet.
b) Vacip.
c) Farz.
d) Hiçbiri.

34. Aşağıdakilerden hangisi evliliğin geçerlilik (sıhhat) şartlarından değildir?

a) Ehliyetin olması.
b) İkrâhın olmaması.
c) Evliliğin gizlenmemesi.
d) Şahitlerin olması.

35. Sahih nikâhla evliyken boşanan ya da kocası ölen her kadın iddet beklemek zorundadır. Buna göre aşağıdaki hükümlerden hangisi yanlıştır?

a) Ric’î talâk iddeti beklerken kocası ölen kadının talâk iddeti sona erer, ölüm iddeti bekler. 
b) Kocası ölen ve hamile olmayan kadın dört ay on gün iddet bekler.
c) Bâin talâk iddeti beklerken kocası ölen kadın ölüm iddeti beklemez. 
d) Bâin talâk iddeti beklerken kocası ölen kadın ölüm iddeti bekler.

36. Aşağıdakilerden hangisi İslâmiyet öncesi Araplarda Kâbe’nin muhâfızlığını yapma görevidir?

a) Hicâbi. 
b) Sidâne. 
c) Sikâye. 
d) Rifâde.

37. Evlilik akrabalığından dolayı meydana gelen evlenme yasağına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?

a) Kan Hısımlığı. 
b) Hurmeti Müebbede. 
c) Hurmet-i Musahare. 
d) Mahrem.

38. Peygamberimizin emriyle savaşa gidilen ancak Peygamberimizin iştirâk etmediği seferlere ne denir?

a) Hicret.
b) İcazet.
c) Seriyye. 
d) Sefer.

39. Aşağıdakilerden hangisi, İslâmiyet öncesi Araplarda savaşmanın yasak kabul edildiği haram aylardan biri değildir?

a) Muharrem. 
b) Recep. 
c) Zilhicce. 
d) Ramazan.

40. Efendimizin, inzivaya çekilerek Hira mağarasında yaptığı tefekkürî ibâdete ne denir?

a) Tehannüs.
b) İrhâsât.
c) İnzivâ.
d) Îtikâf.

41. Habeşistan’a ilk hicret eden aile aşağıdakilerden hangisidir?

a) Hz. Ali ve Fâtıma.
b) Hz. Zübeyr ve hanımı.
c) Hz. Osman ve eşi Rukiye.
d) Hz. Ammâr ve ailesi.

42. Aşağıdakilerden hangisi Diyanet İşleri Eski Başkanlarından değildir?

a) Ord.Prof. M.Şerafettin YALTKAYA.
b) Ömer Nasuhi BİLMEN.
c) M.Tevfik GERÇEKER.
d) Elmalılı Muhammed Hamdi YAZIR.

43. Yardımlaşma kavramı, dînî kullanımda aşağıdaki terimlerden hangisi ile ifâde edilir?

a) Müsâmaha.
b) Teâvün. 
c) Birr.
d) Müsâlaha.

44. Yahûdîlikten, Hristiyanlıktan ve diğer kültürlerden, İslâmiyet’e giren rivâyetlere ne denmektedir?

a) Esatiru-l Evvelin. 
b) Kıssa. 
c) İsrâiliyyât. 
d) Bidat-ı Hasene.

45. Aşağıdaki tanımlardan hangisi yanlıştır?

a) Tenâsüh: Ölümden sonra canlı varlıkların ruhlarının bir bedenden diğer bedene göçmesidir, ruh göçü.
b) Sekülerizm: Dinden bağımsız olan ve dînî mâhiyeti olmayan.
c) Oryantalizm: Doğu’ya hâkim olmak, doğuyu yeniden kurmak ve onun âmiri olmak için İslâm ülkelerinin geliştirdiği düşünce akımıdır. 
d) Brahmanizm: Hinduizm de denilen Hindistan’da yaygın olan çok tanrılı din.

CEVAPLAR:

31.A
32.B
33.A
34.A
35.D
36.B
37.C
38.C
39.D
40.A
41.C
42.D
43.B
44.C
45.C 

2012 yeterlilik sınavına hazırlık soruları DİYANET " TEST-32
1:) Diyanet İşleri Başkanı kimdir?

a:)Prof. Dr. Mehmet Yılmaz
b:)Prof. Dr. Mehmet Nuri Yılmaz
c:)Prof. Dr. Mehmet Emin Özafşar
d:)Prof. Dr. Mehmet Görmez

2:) Kurulduğu günden günümüze kadar kaç tane Diyanet İşleri Başkanı görev yapmıştır?

a:)10
b:)12
c:)15
d:)17

3:)Diyanet işleri Başkanının görev süresi kaç yıldır?

a:)6
b:)4
c:)8
d:)5

4:)Diyanet işleri Başkanlığında bir kişi en fazla kaç kez Başkan olarak atanabilir?

a:)1
b:)2
c:)3
d:)4

5:)Diyanet işleri Başkanılının kuruluş kanun numarası aşağıdakilerden hangisidir?

a:)633
b:)622
c:)643
d:)655

6:)Diyanet işleri Başkanlığının kuruluş kanununun kabul edildiği tarih aşağıdakilerden hangisidir?

a:)1965
b:)1966
c:)1975
d:)1978

7:)Diyanet işleri Başkanlığının dini konularda en yüksek karar ve danışma organı aşağıdakilerden hangisidir?

a:)Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü
b:)Mushafları İnceleme ve Kıraat Kurulu Başkanı
c:)Din işleri Yüksek Kurulu
d:)Diyanet işleri Başkanı


8:) Din işleri Yüksek Kurulu kaç üyeden oluşur?

a:)10
b:)12
c:)14
d:)16

9:) Din işleri Yüksek Kurulu üyelerinin görev süresi kaç yıldır?

a:)3
b:)4
c:)5
d:)6

10:) Mushafları İnceleme ve Kıraat Kurulu kaç üyeden oluşur?

a:)7
b:)8
c:)9
d:)11

11:) Mushafları İnceleme ve Kıraat Kurulu Başkan ve Üyelerinin görev süresi kaç yıldır?

a:)3
b:)4
c:)5
d:)6

12:)Bir kişi en fazla kaç kez Din İşleri Yüksek Kurulu üyesi olarak atanabilir?

a:)1
b:)2
c:)3
d:)4

13: Aşağıdakilerden hangisi Diyanet işleri Başkanlığının hizmet birimlerinden biri değildir?

a:)İnsan Kaynakları Genel Müdürülüğü
b:)Strateji Genel Müdürlüğü
c:)Özel Kalem Müdrülüğü
d:)Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü

14:)Diyanet İşleri Başkanlığının protokoldeki yeri kaçıncı sıradadır?

a:)70
b:)62
c:)50
d:)51

15:)Diyanet İşleri Başkanlığının protokoldeki yeri kaçıncı sıraya alınmak istenmektedir?

a:)5
b:)8
c:)9
d:)10

CEVAPLAR:)

1:Cevaplar:)D
2:Cevaplar:)D
3:Cevaplar:)D
4:Cevaplar:)B
5:Cevaplar:)A
6:Cevaplar:)A
7:Cevaplar:)C
8:Cevaplar:)D
9:Cevaplar:)C
10:Cevaplar:)C
11:Cevaplar:)C
12:Cevaplar:)B
13:Cevaplar:)B
14:Cevaplar:)D
15:Cevaplar:)D

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder