**************************DİNLER
TARİHİ .7.HAFTA ÇALIŞMALARI***************************
BİLGİLEN=Hinduizmdeki
kast sistemine ve Brahman sınıfının otoritesine karşı bir tepki olarak doğan bu
dinlerden Buddizm, evrensel; Caynizm, ve Sihizm, millî bir karaktere sahiptir.
1-cayinizmin
kurucusu kimdir?
1-mahavira.
2-mahavira
ruh göçünden kurtuluş yolunu nasıl bulmuştur?
2-
Ruh göçü (samsara) çemberinin özüne nüfuz edinceye kadar murâkabe ile dolu bir
züht hayatı yaşamış ve nihayet ruh göçünden kurtuluş yolunu bulmuştur. Bundan
dolayı Vardhamana'ya "büyük kahraman" anlamına Mahavira;
"muzaffer" veya "insanî ihtiraslardan kurtulmuş" anlamında
Cina denilmiştir
3-vardghamana
taraftarlarına ne denir?
3-caynist.
4-caynistlerin
özellikleri nelerdir?
4-Caynistler
ayrıca, heykeltraşlıkta, insanları tamamen çıplak göstermektedirler.
5-hipler
arasında giyinme konusundaki tartışma, Caynistleri hangi mezheblere ayırmıştır?
5-
1) Digambara (hava giyinenler). Bunlar, Mahavira'ya uyarak tamamen çıplak
gezerler. 2) Svetambara (beyaz giyinenler). Bu ismi, üzerlerine giydikleri
beyaz elbiseden almışlardır.
Bilgilen=Bu
iki mezhep arasında doktrin bakımından büyük farklılıklar yok¬tur.Yoga'yı
uygularlar;Cina,Tirtankara ve "mükemmel azizler"in varlığına
inanırlar. Tirtankaraların zamanın her devrinde 24 kadar olduğunu ve
Mahavira'mn bunların sonuncusu bulunduğunu kabul ederler.
6-cayinizm
ortaya nasıl çıkmıştrı?
6-Caynizm,
Brahmanların etkisine ve bazı Hint düşünce sistemlerine karşı olarak ortaya
çıkmıştır.
7-caynizm
hinduizmin hangi kavramlarını benimsemiştir?
7-Ahimsa,
Kast, Moksa, Karman, Yoga .
8-caynizmin
etiğinin temelini ne oluşturur?
8-hiçbir
canlıya zarar vermeme prensibi (ahimsa) oluşturur.
9-caynizmin
gerçek kurucusu kimdir?
9-Caynacılığın
gerçek kurucusu, 24.Tirthankara olan ve Buda’nın çağdaşı olan, Mahavira (Büyük
Kahraman) lakabıyla anılan Vardhamana’dır.
10-ermiş
kişilerin hiç mülk edinmemelerini gerektiğini savunuyor ve kadınların kurtuluşa
asla eremeyeceklerine inanan caynist mezhep hangisidir?
10-digambaralar(çıplak
giyinenler.)
11-caynistlerin
ahlak prensipleri nelerdir?
11-Öldürmemek,
yalan Söylememek, hiçbir şekilde çalmamak, mümkün olduğu kadar az bir malla
yetinmesini bilmek.
12-cayinizmin
gaye ve hedefi nedir?
12-
Caynizmin gaye ve hedefi, ruhu doğumla ölüm arasında cereyan eden
bağdan,karma'dan kurtarmak ve nirvana'ya ulaştırmaktır(Bu dinin amacı, ruhu
nirvanaya kavuşturmak yani onu ruhgöçünden kurtarmaktır. Bunun için üç yol
öğütler: Doğru görüş, Bilgi, ve Ahlak.. )))Karma'ya karşı kendini koruma,
yukarıda bahsedilen beş yasağa uymakla olabilir.
13-
düşünce (niyet) eylemin babası sayan din hangisidir?
13-cayinizm.
14-islamın
cayinizm üzerindeki en büyük etkisi ne olmuştur?
14-Lonkasah
grubunun tasvirlere tapınmayı reddetmesidir. Bu din, Hint-Türk imaparatoru
Ekber yanında büyük itibar kazanmıştır; o,Caynacıların bulunduğu yerlerde
hayvan kesilmesini yasaklamıştır.
15-
Keşişlerin uyması gereken büyük tövbeler nelerdir?
15-Hiçbir
canlıyı incitmemek, yalan söylememek, çalmamak, cinsel ilişkiye girmemek, mülk
edinmemek, geceleri yemek yememektir.
Bilgilen=Halktan
kişiler Sekiz kurala (et, bal, meyve yememek,şarap içmemek, geceleri aç durmak
vb.) ve 12 tövbeye (Kaba şiddete, yalana, hırsızlığa başvurmamak, karısından
hoşnut olmak, az mülk edinmek, hareket alanını dar tutmak, eğlendirici
şeylerden uzak durmak, bir süre oruç tutmak, keşişlere armağan vermek ve
yeminlere uyamayacak duruma geldiğinde gönül rızasıyla ölmek) uymak
zorundadırlar.
Oku=Bu
din mensupları alemi 7 kategoriye ayırır: Ruh veya Canlı öz (Siva), Ruhsal
olmayan öz (Asiva).. nihayet en büyük kurtuluş (Moksa)’dır.. Ruh ile madde aynı
tözdendir; biri bilinçlidir, diğeri..
16-sihizm
vaazlarının temel esası nedir?
16-
Bir tek Tanrı vardır; o, yaratıcıdır ve tüm hayatı sürdürendir.
17-sihizmin
kurucusu kimdir?
17-guru
nanak.
18-
Sihlerin en önemli şahsiyeti kimdir?
18-
Gobind Ray’dır.
19-sihlerin
milli tapınagı neresidri?
19-amritsardaki
altın tapınkatır..
20-on
guru kimlerdir?
20-
Guru Nanak*Guru Angad*Guru Amar Das *Guru Ram Das*Guru Arjan *Guru
Hargobind*Guru Har Rai*Guru Har Krishan*Guru Tegh Bahadur*Guru Gobind Singh.
21-sihlerin
kutsal kitabı nedri?
21-adi
grant.
22-
EN önemli Sih teşkilatı olan askeri
kardeşlik örgütü Khalsa’yı kuran guru kimdri?
22-gobni
singh.
23-dinî
olmaktan daha çok felsefî bir monoteizm içinde Hıristiyanlık ve Yahudilik de
dahil,Hindistan'da bulu¬nan bütün dinleri uzlaştırmayı deneyenler kimlerdir?
23-kebir
ve ekber.
23-sihizme
mensup kişiler sihizm için hangi isimi kullanmışlardrı?
23-gurmat.
Bilgilen=Guru
Gobind Singh başlıca icraatı, taraftarlarını "Khalsa" (Halsa) denilen
bir cemaat teşkilatı içinde sıkı sıkıya kaynaştırmasıdır. Khalsa'ya girenler
Pahul denilen bir takdis merasiminden geçmekte ve "k" ile başlayan şu
beş esası yerine getirmektedir:
1.
Saç ve sakalların kesilmemesi (kesh),
2.
Tarak takılması (kangha) ve sarıkla onların intizamının sağlanması,
3.
Diz altında bağlanan kısa pantolon giyilmesi (kach),
4.
Sağ bilek ~ üzerine çelik bilezik takılması (karâ),
5.
Kama taşınması (kırpan).
Oku=
Sih dininin kutsal metinleri iki kitap altında toplanmıştır.ilki, Adi Granth ya
da Guru Granth Sahib; diğeri, Dasam Granth’dır. Adi Granth, BeĢinci Guru
Arcun’un derlediği, ilk gurulardan kalma
ilahi metinlerinden oluşur. Sih ibadeti bu kitapların içeriğine dayanmaktadır.
Adi Granth, hiçbir anlatı içermez; Kitab-ı Mukaddes'deki Mezmurlar gibi, tanrıyı
öven ilahi tarzındaki şiirlerdir. Putlar ve tasvirlerle temsil edilmeyen tek
bir Tanrıya inanırlar.
24-sihlerin
mabetlerinde sembol olarak ne bulunur?
24-kılıç.
25-
Dindar bir Sihin günlük ibadeti,hangi dinî hükümler altında toplanmaktadır?
25-
1) Adi Granth'tan ve. Guru Nanak'a ait pasajlardan ezber okunması,
2)
Ailevî bir vecibe olarak her sabah toplanıp Adi-Granth'tan herhangi bir yerin
okunması,
3)
Tapınağa (gurdwara) ibadet için gidilmesi.
Önemli=
Hindistan'ın koruma ve güvenlik görevlilerinin çoğunluğunu Sihler oluşturur.
26-
Sihlerin dört alameti nelerdir?
26-
saçlarına toka takıyor, kılıç veya bıçak taşıyor, iç çamaşırı giyiyor ve
demirden bilezikleri bulunuyor.. Sihlerin Mekke’si, Amritsar’daki Altın
Tapınak’tır.
***********************DİNLER
TARİHİ.8.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************
BİLGİLEN=ZerdüŞt
Dini‟nin tek tanrısı Ahura-Mazda isminden
hareketle „Mazdaizm‟ veya iran
ülkesine ait din olması münasebetiyle „Parsizm‟
dendiği de olmuŞtur. ZerdüĢtiler yakın komşuları Müslüman Araplar tarafından
Kutsal Kitapları Kur‟an‟a
paralel olarak Mecusi Şeklinde tanımlanmışlardır.ateşperest isimlendirmesi
yaygın olanlardandır.
1-zerdüşte
görünen hangi melek hangi tanrıdan vahiy getirmiştri?
1-Daitya
nehrinden ibadet için arnma amaçlı yıkanmasından sonra sudan çıkarken nehrin
kıyısında Vohu-Manah isimli bir melek kendisine görünmüş ve Yüce Tanrı
Ahura-Mazda‟nın vahyini iletmiştir.
2-Zerdüşt
öğretisini yayma konusunda başarısız olduğu ve onu göçe zorladığı dönem sıkıntılı
bir süreçtir. O,hangi sözlerinde bu durumu açık hale getirmektedir?
2-“Hangi
çevre beni gizler? Beni gizleyecek nereye gitmeliyim? Asaletten ve rahiplikten
uzaklaştırılıyorum, Kendilerine hizmet ettiğim vatandaşlarım beni rahat
bırakmıyor. Hatta ülkemin yabancı hakimleri bile! Ey her şeyi bilen Rabbim,
artık Seni nasıl memnun edebilirim?”
3-Zerdüşt
hangi kralın korumasında otuz sene kadar vaazlarına devam etmiştir?
3-
Kral Viştaspa.
4-
Zerdüştiliğin tarihsel sürecini kaç biçim ve dönemde incelemek mümkündür?
4-
ı--Tek Tanrı Ahura Mazda öğretisi (Mazdaizm)= Bu dönemde çok tanrıcılığa karşı
çıkılmış, paganist kült ve ritüeller reddedilmiştir.
ıı--Din
adamı rahiplerin öne çıktığı dönem (Mecusilik)= Tapınak ve tapınım konusunda
Mitra‟nın ön plana çıkması örnek olarak
gösterilebilir.
ııı--Düalist
tanrı algısının devlet dini şeklinde hakim olduğu dönem (Zürvanizm?)= Bu
dönemde iyi ve kötü düalizmine dayalı öğreti genel kabul görmüştür. Mecusiliğin
sözlü gelenekleri yazıya geçirilmeye çalışılmıştır. Zerdüştilik resmi devlet
dini haline gelmiştir. Diğer dinlere karşı kovuşturma başlatılmıştır.
ıv—Zerdüştiliğin
gerilediği dönem (Zerdüştilik)= Sasaniler hakimiyetine Müslümanlar son vermekle
kalmamışlar hızla Müslümanlaşmaya ve kısmen Hıristiyanlaşmaya yol açmıĢlardır.
Zerdüştilik düşüşe geçmiştir Müslüman yazarların eserlerinden bu dönemde bir
çok Zerdüşti fırkalar olduğu anlaĢılmaktadır. Mesela şehristani, Keyumartiyye,
Zürvaniyye, Zeradaştiyye ve Seneviyye fırkalarından bahseder. Abdulkahir
el-Bağdadi ise Zürvaniyye, Mesihiyye, Hurremdiniyye ve Bihaferidiyye gibi
akımların isimlerini verir.. Bugün Zerdüştilerin önemli oranı Hindistan‟da
yaşayan Parsilerdir.
5-zerdüştiliğin
kutsal kitabı nedri?
5-avesta.
Külliyatın içerisindeki bölümler şunlardır: Yesna, Visperad, Yaşt, Videvdat
(Vendidat) ve Hurda Avesta (Küçük Avesta).
6-ahura
mazdanın isimleri nelerdri?
6-
„kendinden istenilen‟, „sürüleri
bahşeden‟, „mükemmel yücelik‟,
„güçlü olan‟, „Mazda tarafından yaratılan bütün iyi
şeyler/yüce ülkenin bütün ürünü‟, „anlayıŞ‟,
„kavrayan‟, „ilim‟
ve „bilge olan‟ Şeklindedir.
7-zerdüştilikte
Kötü ruhlardan başta geleni kimdir?
7-
Angra Mainyu.
8- iyiliğin ve kötülüğün kökenini tek
başlangıçta birleştiren düşünceye ne denir?
8-zürvanizm.
Zürvan her şeyin var edicisi, zamanın kaynağıdır.iyiliğin ve kötülüğün
dağıtıcısı, kaderin efendisidir. Zürvanizmdeki teklik fikriyle, iyilik ile
kötülüğün müsebbibi bir tutulup kötülük problemi çözülmeye çalışılmıştır.
9-
Gayomart‟ın yeryüzüne dökülen tohumlarından
fiziki alemin ilk insan çifti kimler meydana gelmiştir?
9-
Maşye ile Maşyane doğmuştur.
Bilgilen=
Zerdüştilikte kozmik zaman algısı üç aşamalıdır. Birincisi yaratılış sürecini
içine alan zamandır.Ezeli zaman denebilir.ikincisi ise kötülük tanrısı Angra
Mainyu tarafından kötülüğün yeryüzünde başlatıldığı aktif mücadele zamanıdır.
Bu mücadelede kurtuluş Ahura Mazda ve iyiliğe yönelmeyle gerçekleşir.Üçüncü
zaman ise iyilikle kötülüğün birbirinden tekrar ayrılarak aslına döneceği
gelecek zamandır. Zerdüştilikte ölüm sonrasında ruh önce yıldızlara, aya ve
güneşe, ardından tanrısal aleme ulaşır. Zerdüştilikte ahirette sorgu ve yargı
fikri de vardır. Sorgulamayı Sraoşa, Mitra ve Raşnu‟nun
yaptığına dair inançlar vardır. Sorgulama neticesinde yargılama Cinvat köprüsü
(ayrışma köprüsü) fikri üzerine kuruludur. Buna göre eğer iyilikler ağır
basarsa köprü genişler, tersi durumda ise bıçak ağzı gibi daralır ve „yalan evi‟
denen cehenneme düşer. Köprüden geçen ruhlar ise „övgü evi‟
denen cennete ulaşır ve tanrısal alemdeki suretine/eşine/ruhsal bedeniyle
(fravaşi) birleşir.
Bilgilen=
Ateşlerin toplumsal sınıflara veya ateşin özelliklerine göre çeşitlerinden
bahsetmek mümkündür. Buna göre; rahipler sınıfının ateşine Adur Farnbag,
askerlerinkine Adur Guşnasb, çiftçilik ve hayvancılıkla uğraşanlarınkine Adur
Burzen Mihr ismi verilmiĢtir. Ataş Bahram ismi ise tapınakta yirmi dört saat,
yani sürekli yanık tutulan en kutsal ateşe verilen isimdir.
Bilgilen=
Zerdüştilerin günlük ibadetleri çok zengindir. Günde beş vakit dua edilir. Bu
vakitler saatlere göre düzenlenir. Gündoğumu vakti (Havan Geh), öğle vakti
(Rapithavan Geh), ikindi vakti (Uziren Geh), akşam vakti (Aevişuthrem Geh) ve
gece vaktidir (Uşen Geh). Bu vakitlerde dua etmenin en uygun zamanları vardır.
Bilgilen=
Zerdüştilikte yılın belli zamanlarında takvime bağlı olarak icra edilen veya
özel olarak belirlenmiş zamanlara göre uygulanan anma törenleri vardır. Üzücü
veya neşeli bir olayı kutlama/anma merasimi caşan diye isimlendirilir. Caşanlar
belli uygulamaları gerektiren ayinlerdir. Mevsimler veya mevsimlik şenliklerle
ilişkili olan caşanlar şunlardır: Gambarlar, Cemşidi Nevroz, Meherengan,
Rapithavan, Tirangan, Khordadsal ismindeki kutlamalardır. Nevroz yıllık
caşanlardan ilkidir. Sonbaharda bitkilerin ve suların koruyucusu tanrısal
varlık olan Rapithavan çekilip yeni yılda, baharda yeryüzüne dönüşü hatırasına
Rapithavan kutlaması yapılır. Bunlar dışında başka bir çok yıllık bayram ve
kutlamalar vardır. Yılın belli günlerine dağılmış olan bu bayram ve kutlamalar
şunlardır: Ardıbeheşt, Khordad, Tir, Amerdad, şehrivar, Meher, Aban, Adar, Deh,
Bahman, Aspandad ismi verilenlerdir.
10-Zerdüştilik
cemaatine üye olma veya sorumlu din adamı olmayla ilgili bir defalığına
uygulanan törenler nelerdir?
10-
Cemaate giriş töreni (navzote)… Kuşak takma (kusti) töreni… Evlilik töreni…
Cenaze töreni
Bilgilen=
Cenaze ile ilgili ayinlerin her birine (baj) denir.
Bilgilen=Zerdüşt‟ün
öğretisinde Ahura Mazda‟nın habercisi
konumundaki Vohu Manah‟tan başka
tanrısal varlıklar da vardır. Bunlardan birisi Gathalarda Sraoşa (itaat) adı
verilenidir.
11-zerdüştilikte
tanrısal varlıklar hangileridir?
11-Bunlar
Ameşa Spentalar (kutsal ölümsüzler) şeklinde isimlendirilen yedi varlıktır.
Bunlardan birincisi Ahura Mazda‟nın kutsal ruhu
Spenta Mainyu‟dur. Diğer altısı ise, Vohu Manah (iyi
düĢünce), Aşa Vahişta (iyi gerçek), Spenta Armaiti (iyi sadakat), Khşatriha
Vairya (cazip hükümdarlık), Haurvatat (bütünlük), ve Ameratat (ölümsüzlük)‟tır.
Bilgilen=Fravaşiler bütün canlıların ruhlarına verilen isimdir.
Bilgilen=iyilik
(Aşa) ve Kötülük (Drug) Fikri.iyilik Ahura Mazda‟dandır.iyilik
boyutunda yer alan tanrısal varlıklar da iyidirler.iyi ruhları niteleyen
Ahuralar şeklinde genel bir isim kullanılmaktadır.kötü ruhlardan başta geleni
Angra Mainyu‟dur. Aka Mainyu (kötü ruh) ve Aşme (ölüm
sarhoşluğu) da ifade edilebilir.Daevalar (devler) ise kötü ruhların geneline
verilen bir isimlendirmedir.
***************************DİNLER
TARİHİ.9.HAFTA ÇALIŞMALARI*********************************
1-Sabiler
kendilerini NE diye isimlendirmektedirler?
1-.Mandenler
(bilenler, kutsal bilgiyi almıŞ olanlar)
2-
Nasura ismini Sabiler kim için kullanırlar?
2-tanrılar
için.
3-sabilik
dininin gelen özellikleri nelerdir?
3-
Sabilerin Kutsal Kitap ve ibadet dili Mandencedir. Mandence, Aramcanın
lehçelerinden olup Sami dil grubunda yer alan bir dildir.
--Sabilik
Sabilere ait evrensel karakterli milli bir dindir.
--Sabiliğin
temel öğretisi yüce tanrıdan neşet etmiş Işık ve Karanlık düalizmidir
--Sabiliğin
en belirgin öğretilerinden birisi gnostisizmdir, yani kutsal bilginin (manda)
tanrı tarafından insana bahşedilmesi öğretisidir.
--Sabilikte
gnostik öğretilerin temel özelliklerinden olan demiurg düşüncesi vardır.
Demiurg (Ptahil) evrenin ve insanın karanlık, kötü, süfli olan maddi yönünün
başlatıcısı olarak düşünülen güçtür. Zira, kötü ve kötülüğü temsil eden her ne
varsa bunların müsebbibi Ptahil diye isimlendirilen güçtür, ancak her şeyin
asıl yaratıcısı hayat/dirilik veren yüce tanrıdır.
--
--Sabilikte kurtuluş fikri, karanlığa hapsolmuş ışık zerrelerinin kurtulup
aslına dönmesi anlamına gelmektedir. Kurtuluş insan için ancak kutsal bilgiyi
hak etmek ve tanrının bu bilgiyi bahşetmesiyle mümkündür.
4-sabiler
tarih boyunca hangi bölgelerde yaşamışlardrı?
4-
Bu süreçlerin üç bölgede belirginleştiğini belirtmek gerekir. Bu bölgeler
sırasıyla, Filistin-Ürdün bölgesi, Kuzey Mozopotamya‟da
dağlık Medye bölgesi ve Güney Mezopotamya‟da
bugünkü yaşam bölgeleridir.
5-sabiilerin
kutsal metinleri nelerdir?
5-
Kutsal metinlerin dili Mandencedir. Sabilerin kutsal kitapları genelde iki ana
grupta toplanmıştır. Bunlar yazılı metinler ve sır metinleri şeklindedir.
--Yazılı
metinler=-Temel kitaplar:( Ginza, Draşia d Yahya ve Kolasta ) ginza=Sabilerin
dini öğretilerinin temeli bu kitapta yer almaktadır. Ginza, Adem'in Kitabı diye
de isimlendirilmektedir Draşia d Yahya=
isimli kitap „Yahya'nın Öğretileri‟ anlamına
gelmektedir. Bu kutsal kitabın içeriği Yahya, hayatı ve öğretilerini konu
almaktadır. Kolasta= ise koleksiyon veya övgü anlamına gelmektedir. Dualar ve
ilahiler vardır. Bunların konusu çoğunlukla vaftiz, ayin yemekleri ve ölümle
ilgili dua ve uygulamalardır. -Gizli (esoterik) metinler; bu kutsal metinler
sadece rahipler ve rahip adaylarının kullanmasına izin verilen kitaplar olduğu
için gizli kitaplar şeklinde isimlendirilmektedir.
--Sır
metinleri ise çeşitli dönemlerde hastalık, kara büyü, sihir, bela, afet ve
benzeri kötülüklere karşı çanak, çömlek gibi eşyalar üzerine ya da metal veya
papirüs sayfalara yazılan kısa muskalar ve sihir metinleridir.
6-
Rahiplerin yıl sonunda genellikle bu kitabı okuyarak gelecek yıl için tahmin ve
yorumlarda bulundukları eser nedir?
6-
„Sfar Malvaşia‟ (burçlar kitabı).
Bilgilen=Sabilerin
tanrı fikrini tek ve yüce tanrı şeklinde ifade etmek mümkündür. Ancak, var olma
ve diri olmayı birbirinden ayırmışlardır. Yüce tanrı yaratmıştır ve hayat
vermeye devam etmektedir. Ancak iyilik ve kötülük arasındaki mücadelede yüce
tanrı iyilik tarafında yer almaktadır. Kötülüğün nedeni değildir, çünkü
kötülüğün hakimi bir kutsal/tanrısal varlık vardır. Bu Sabi düalizmini anlatır.
Düalizmi, bunların oluşturduğu bütünlüğü, birbirlerinden ayrılığını her alanda
ifade etmek mümkündür. Sabi düalizminde öncelikli olarak bir tarafta ışık
alemi, diğer tarafta ise karanlık aleminin bulunduğunu söylemek gerekir.
Işık
aleminin hakimi „Malka d Nhura‟ (Işık Kralı)‟dır.
Kutsal kitaplardan anlaşıldığına göre kuzeyde bulunan Işık alemi ve bu alemin
varlıkları kötülükten uzak, iyi ve iyilik varlıklarıdır. Çünkü bu alemin düzen,
varlık, dirilik ve verimliliği anlatan Hayat (Hiia) prensibinden oluştuğu kabul
edilmektedir. Sabi düalizminin olumsuz ve kötü tarafını oluşturan unsur karanlık
alemidir. Güneyde olduğuna inanılan karanlık alemin hakimi „Malka d Hşuka‟
(Karanlık Kralı)‟dır.
7-
yüce tanrının temel karakteri olan prensip Sabi teolojisinin de temel kurgusunu
ve inançlarını oluşturan prensip nedir?
7-
Hayat (Hiia).
8-sabilerde
evren alem insan anlayışı nasıldrı?
8-
başlangıçta iki alem vardı. Bunlar ışık alemi ile karanlık alemiydi ve
birbirlerinden ayrı idiler. Aralarında bir perde vardı.Karanlık alemi, kaos ve
düzensizlik halinde Kara Su‟dan oluşmuştu,
hayat ve verimlilik özellikleri yoktu.ışık aleminin hakimi Işık Kralı ise
durumdan haberdar olup onun planlarını engellemek için ışık elçisi „Manda d
Hiia‟yı görevlendirmişti. Karanlık alemine
gidip kutsal silahlarıyla Karanlık Kralı‟nı
yakalamış ve zincirlemişti. Manda d Hiia, birinci hayat diye
isimlendirilebilir. Sonra ışık aleminin bazı ışık varlıkları başka alemleri ve
varlıkları merak etmeleri düşüşe giden yolun başlangıcı olmuştur. Bu merakla
ışık alemiyle karanlık alemi arasındaki perdeleri aralayıp Kara Su‟ya
(karanlık alemine) bakmışlardır. Işık aleminin bu varlıkları hayatı/diriliği
temsil eden varlıklardır. Bu varlıklar içerisinde evrenin yaratılışında etkin
rol oynayan Yuşamin, Abatur ve Ptahil‟in düşüşleri
önemlidir. Bu ışık varlıkları sırasıyla ikinci Hayat, Üçüncü Hayat ve Dördüncü
Hayat şeklinde de isimlendirilmektedir. Hayat/dirilik kaynağı bu üç nurani
varlığın görevi yaratılış sürecindeki karanlık aleme düşüşün üç aşamasını
gerçekleştirmede aracı varlık olmalarıdır.ilk iki aşamada Yuşamin ve Abatur
karanlık alemine düşerler ve karanlık aleminin sınırlarında kendilerine ait
ayrı bir dünya kurmak isterler. Fakat bunda başarılı olamazlar. Abatur, kendi
oluşturduğu alemin perdesini aralar ve Kara Su‟ya
bakar. Kara Su‟ya kendi sureti yansır. Ptahil, yani
Dördüncü Hayat Abutur‟un yansıyan
suretinden oluşur. Bunun üzerine Ptahil, kendisinde bulunan ışık
zerrecikleriyle Kara Su‟da bir ışık
alemi oluşturmaya çalışır. Fakat bunda başarılı olamadığı gibi Karanlık Aleme
sıkışıp kalmıştır ve bu, maddi evrenin ve insanının oluşumunun başlangıcı
anlamına gelir. Hayat ve dirilik anlamı taşıyan ışık varlığı dişi figür Ruha
ile Karanlık Kralı planları doğrultusunda birleşirler.Bu ikisinin
birleşmelerinden kötü varlıklar olan 7 gezegenle 12 burç doğar. Sabilerin evren
algısında dünyanın yaratılışında yüce Işık Tanrısının değil de düşmüş ışık
varlığı olan demiurg Ptahil olduğu anlaşılmaktadır. Aslında bu yaratılışın
dolaylı olarak Işık Kralı olduğunu gösterir. Ptahil‟in
ise aracı olduğu anlamına gelir. Bu nedenle yaratıcı unsurun demiurg olduğunu
söyleyenler bulunduğu gibi yaratılışta tek ve yüce tanrının etken olduğu
görüşünü ileri sürenler de olmuştur. Sabilerin insan algısı, evrenin
yaratılışına ilişkin oluşumun devamı niteliğindedir. Buna göre oluşturduğu
dünyanın kötü güçlerin eline geçmesi üzerine Ptahil, dünyada kendisine vekalet
edecek bir varlığı, insanı yaratmaya karar verir. Ancak evrenin
yaratılı-şındaki gelişmeler burada da işler. Kötü güçler onu tekrar kandırarak
işbirliğine ikna ederler. Ptahil, insanın maddi yönünü temsil eden teni/cesedi
yaratır. Fakat bu varlık, hayat/dirilik unsurundan yoksun olduğu için, yani
canlı olmadığı için yaratma işi başarısız olur. Kötü güçler bu cansız tene can
vermek ve onu diriltmek için bir çok yol denerler ancak başarısız olurlar.
Bunun üzerine Ptahil, yine yüce Işık Tanrısına yalvararak yardım ister. Işık
Kralı ise insan canlılık veren ruhu/ışığı/nuru ışık aleminden yeryüzüne
gönderir. Ruh, bir ışık elçisi (Manda d Hiya) aracılığıyla bedene yerleştirilir
ve böylece can ve nefs almış olan insan (Adem) ayağa kalkar ve konuşur.
Bilgilen=
Sabilikte Adem inanan bir insandır. Hatta Yüce Tanrı‟nın
vahyettiği bir peygamberdir. Bu nedenle Sabi kutsal metinlerinin Adem‟e
vahyedildiğine inanırlar. Yüce Tanrı insanı kötü varlıkların eline
bırakmamıştır. Hatta insanoğlunu eğitmesi için ışık elçisi Manda d Hiia‟yı
görevlendirmiştir. Işık elçisini korumaları için de üç tanrısal koruyucu
varlığı (Hibil, Sitil ve Anuş) ışık aleminden yeryüzüne indirmiştir. Sabi
inancına göre ilk insan olan Adem‟in yüce Tanrı‟nın
yolunda, koruma altında itaatkar bir varlıktır. Sabilikte insanın
yaratılışındaki iki temel unsur madde ve ruhtur.
Bilgilen=
Sabi düşüncesinde kurtuluş için gerekli olan şeyler vardır. Bedene hapsolmuş
ruh, yani insan maddi alem ve nefsine karşı mücadele edip kurtuluşu
gerçekleştirmesi gerekir. Sabi düşüncesinde kurtuluşun ilk örneğini ilk insan
olan Adem ortaya koymuştur. O, inanan bir insan olmuş, kötü varlıklardan uzak
durup Malka d Nhura‟ya yönelmiştir.
Bilgilen=
Sabi düşüncesinde kıyamet fikrinin kurgulandığı yerde dünya zamanının yüz
binlerce yıl olup dört zaman dilimine ayrılması bulunmaktadır. Buna göre ilk üç
zaman diliminin sonunda bir çift kalmıştır. Üçüncüsü tufan ile son bulurken Nuh
ve ailesi kurtulmuştur. Dördüncü zaman dilimi ise kıyamete kadar sekiz bin yıl
sürecek olan zaman dilimidir. Bu dönem kötülük, zulüm, fitne ve savaşların
gittikçe arttığı ahir zamanı temsil eder. Ahir zamanda Sabilere karşı zulüm ve
takibat yoğunlaşmıştır. Altüst olan dengeler, kıtlık, kuraklık, doğal felaketler,
salgın hastalıklar ve çeşitli belalar dünyayı ve insanı kuşatmıştır. Kıyametin
küçük işaretleri olan bu durumu gökten bir yıldızın okyanusa düşmesi, yedi
denizde kırmızı suların akması ve bundan içenlerin kısır kalması, son olarak
büyük bir fırtınanın çıkması gibi büyük işaretleri takip edeceğine
inanılmaktadır. Ancak bunların ardından ahir zaman kurtarıcısı Praşai Sıva (son
savaşçı, son kral) ortaya çıkıp yeryüzüne hakim olacaktır. Onun yeryüzünde
olduğu dönem, kurtuluş için uygun ve olumlu olup dünyanın sonuna kadar devam
edecektir. Böylece maddi alemdeki bütün ışık unsurları kurtulmuş olacaktır.
Bilgilen=
Sabi düşüncesinde hesap fikri de vardır. Ancak hesap genel olup yalnızca
günahkar ruhlar için geçerlidir. Dünya hayatında kurtuluşu gerçekleştiren ruhlar
ise ölüm sonrasında bedeni dünyada bırakarak ışık alemine, yani cennetine
yükselir. Bu yolculukta ruhlar önce dünyayı çevreleyen yedi gezegenden
sırasıyla geçer. Sonra Abatur‟un terazisine
ulaşır ve oradan ışık alemine yükselirler. Bu ışık aleminden uzak ve sürgün
hayatı anlamına gelen sürecin uzunluğu ve kısalığı ceza-mükafat anlamı
taşımaktadır. Eğer inanan bir kimsenin ruhuysa şimşek hızıyla bu gözetim
evlerini geçer ve ışık alemindeki cennete (Munai Kuşta) ulaşır. Fakat
inanmayan, günahkar bir kimsenin ruhuysa kötü güçlerin hakim olduğu yedi
gezegenin oluşturduğu gözetim evlerinde uzun süre takılır ve cezasını çeker. Bu
ruhlar ve kıyamette ölenlerin ruhları genel hesapta Abatur‟un
terazisinde tartılarak yargılanırlar.Günahları varsa, miktarınca cezalarını
çekmek üzere Suf Denizi‟ne
atılırlar.Günahları sona eren ruhlar ışık alemine yükselecektir. Sabi
düşüncesinde ebedi ceza fikri de vardır. Buna göre Sabi olup kutsal bilgiyi
alamayanlar ebediyen Suf Denizi‟nde
kalacaklardır.
9-Sabi
ayin ve uygulamalarının başında ne gelir?
9-vaftizler
yer almaktadır.Üç çeşit vaftiz vardır. Bunlar, masbuta, tamaşa ve rişama
şeklinde üç çeşit vaftiz vardır. Masbuta, tam vaftiz şeklinde
isimlendirilmektedir. Sabi vaftizinin en geniş uygulamasının yer aldığı vaftiz
çeşididir. Her Sabinin haftada en az bir kere Pazar günü katılması gereken bir
ayindir. Masbuta haftada en az bir defa yapılması uygun olan bir ayindir. başka
dini günlerde, yıllık kutlamalarda, evlilik, doğum, ölüye dokunma, ciddi
hastalıklar, yolculuktan dönüş gibi durumlarda ve kavga, yalan söyleme ve
küfretme gibi günah sayılan fiillerden sonra arınma amaçlı olarak da
uygulanabilir. Tamaşa isimli olan vaftiz ise dini kirlenmeler sonrasında
yapılan bireysel uygulanan temizlenme ayinidir. Gusül anlamı taşımaktadır.
Rişama vaftizi ise el-yüz yıkama biçimli dini bir işe başlarken küçük
temizlenme usülünde bir yıkanmadır. Sabilerde vaftizin mutlaka bir akarsuda
veya en azından akarsudan açılan kanallarda yapılması uygundur.
Bilgilen=Kapalı
bir toplum olan Sabiler için en önemli ritüel anlam taşıyan uygulamalardan biri
de ayin yemekleridir. Bu yemekler birlikte yenen tören sofralarıdır. Tören
sofralarından en dikkat çeken ve önem verileni ölünün ardından yapılan masikta
adı verilen törendir. Masikta, ölen bir kişinin ruhunun gözetim evlerini
oluşturan yedi gezegenden ışık alemine yükselmesinin daha hızlı olmasını
amaçlayarak yapılır.
Bilgilen=Sabilerde
günlük ibadet duadır. Bu dualar ışık aleminin bulunduğuna inanıldığı yöne, yani
kuzeye dönerek icra edilir. Kutsal kitaplarından Ginza‟ya
göre bu bireysel ayin üç gündüz iki gece olmak üzere günde beş kez uygulanır.
Duanın yönelimi yüce tanrı Işık Kralı‟dır. Sabilerde
eli, dili, kalbi, kulağı ve diğer organları kötülükten uzak tutma önemlidir.
Birey bu çeşit bir oruca davet edilir.
Bilgilen=Bayramlar
arasında Panja (Parvania) dikkat çekmektedir. Bu bayram, Sabi takvimindeki iki
yıl arasındaki artık günlerde, beş gündür, kutlanan bayramdır. Bunun dışında
başka bayramlar da vardır. Bunlar Dihba Rabba, Dihba Hnina ve Dihba Daimana
isimli olanları söylemek mümkündür.
Bilgilen=Sabiler
için gizlilik prensipleri vardır ve bir Sabinin bunlara riayet etmesi çok
önemlidir. Sabiliğin herhangi bir kuralı ya da bir öğretisinin Sabi olmayan
birilerine iletilmesi büyük günah -hatta küfür- olarak görülür. Sabiler için
önemli olan toplumsal uygulamalardan birisi beyaz kutsal elbisesini
giyinmesidir. Bu elbiseyi giymek zorunludur ve bunsuz ölmek ölüm sonrası büyük
cezalar anlamına gelmektedir.
Bilgilen=Sabilerde
toplumun ileri gelenleri, bunlar içerisinde özellikle din adamları, özel bir
yere yerleiştirilerek Nasuralar diye „kutsal öğretileri koruyup gözetenler‟
anlamında kullanılırlar.
Bilgilen=Sabi
rahipleri dört hiyerarşide yer alırlar. Bunlar rişama, ganzibra, tarmida ve
aşganda şeklinde isimlendirilirler. Rişama rahiplikteki en üst makamı temsil
eder. Bütün Sabi toplumunun tek lideri anlamına gelir. Bugün Sabilerin bir
rişaması bulunmamaktadır. Ganzibralık ise yöresel baş rahiplik şeklinde ifade
edilebilecek bir göreve tekabül etmektedir. Normal rahiplere tarmida, yardımcı
rahiplere ise aşganda adı verilmektedir. Rahiplik işaretlerinden en dikkat
çekeni ve önemli olanı sağ elin küçük parmağına takılan altın bir yüzük, zeytin
dalından yapılan ve törenlerde sağ elle tutulan uzunca bir asa, ağzı ve burnu
kapatacak şekilde başa sarılan sarık ve saçları bağlamak üzere başa bağlanan
bir kurdeledir. Bu objelerden yüzükle asa rahibin ölümünde kendisiyle birlikte
gömülür.
Özeti
degerlendir=Sabilerin dini öğretileri bir yüce tanrı olan iyilik tanrısı Işık
Kralı ile karanlık-kötülük tanrısı Karanlık Kralı’nda ifadesini bulan düalizm
dikkat çekmektedir. Kurtuluş, kıyamet, yargı ve ahiret fikri vardır. Bunlar,
ışığın ışık alemine karanlığın ise karanlık alemine tekrar çekilmesi anlamına
gelir. Sabiler kapalı bir toplumdur. Ayin ve uygulamaların başında akarsuda
yıkanma anlamındaki vaftiz ile ayin yemekleridir.
***************************DİNLER
TARİHİ.10.HAFTA ÇALIŞMALARI*********************************
1-maniheizmin
özellikleri nelerdri?
1---Mani‟nin
öğretisi gnostik düalizmdir. Işık ve karanlık düalizmi başlangıçtan (evrenin
oluşumundan) sona (ebetteki yaşama) kadar hakimdir. --Maneheizm, herkesin bu
dine girebileceği evrensel karakterli, yayılmacı bir dindir. --Maniheizm,
devlet dini haline geldiği Uygurlar arasında „iki kök üç zaman dini‟şeklinde
tanımlanmıştır.iki asıl düalizmi, üç zaman ise geçmiş (ezeli), şimdiki (evren
ve insanın varlık zamanı veya maddeyle mananın birbirine karışık olduğu aktif
mücadele zamanı) ve gelecek (ebedi) zamandır.
2-maniheizmin
kutsal metinleri nelerdri?
2---Hayat
incili, --Hayat Hazinesi, --Pragmateia, --şapuragan, --Sırlar Kitabı,
--Mektuplar --ilahiler ve Dualar.
Önemli=Uygur
Maniheist metinlerinde Maniheizm, „iki kök-üç zaman dini‟
(eki ıltız üç ödki nom) şeklinde tanımlanırken Mani‟nin
öğretisini özetlemektedir.
3-ışık
aleminin özellikleri nelerdir?
3-Işık
aleminin yüce varlığın nitelikleriyle paralel beş özelliği vardır. Bunlar ise
akıl, düşünce, idrak, bilgi ve temkindir. Işık aleminin başka özellikleri ise
sevgi, iman, sadakat, iyilik ve hikmettir. Ayrıca ışık alemi yüce tanrı ile
birlikte muhtemelen Hıristiyanlık bakış açısıyla „hayat ağacı‟
şeklinde de tasvir edilmiştir.
4-karanlık
aleminin özellikleri nelerdr?
4-Karanlık
alemi ışık aleminin zıt özellikleri her noktada ihtiva eder. Karanlık aleminin
başında „Karanlık prensi‟ vardır.
Karanlık Prensi kötü özellikleri havi şekilde tanımlanırken bazen yılan başlı,
ejderha vücutlu, kuş kanatlı, balık kuyruklu ve yabani hayvan ayaklı bir
canavar, yani ucube şeklinde tasvir edilmektedir. Karanlık prensinin etrafında
kötü karanlık varlıkları ve beş karanlık alemi vardır. Bunlar duman, ateş,
rüzgar, su ve karanlıktır. Bu karanlık alemlerin temel özellikleri karanlık
prensinin de özellikleridir. Bu alemlerin her birinde ikamet eden kötü
varlıklar ve bir kötü yönetici (arkon) vardır. Karanlık alemini kaplamış duman
vardır ve „ölüm zehiri‟ diye
tanımlanır. Ayrıca karanlık aleminde bir de „ölüm ağacı‟
vardır.
5-maniheizmde
evren ve insan anlayışı nasıldrı?
5-Maniheizm‟e
göre ışık alemi hayat, düzen ve verimlilik niteliklerine sahiptir. Oysa
karanlık alemi ölüm, kaos ve verimsizlik özelliklerini haizdir. Bu nedenle ilk
hareket kaos ve düzensizlik anlamına gelir ve bu hareket karanlığın ışık alemi
ve ışık varlıklarını ele geçirme arzusuyla ışık alemine saldırısıyla başlar.
yüce Işık Kralı önce „Yüce Ruh‟u (hikmet)
yaratır. Sonra ondan „Hayatın Anası‟ ortaya çıkar.
Hayatın Anasından ise karanlık güçlerine karşı mücadele edecek olan „ilk insan‟ı
yaratır.ilk insan, mücadelesindeki silahları olan şu beş unsura sahip şekilde
yaratılmıştır: ateş, rüzgar, su, ışık ve hava.
6-Maniheist
düşüncede insanın var olma müsebbibi nedri?
6-yüce
tanrı değil, kötülük güçleridir.insan vücudu ifritlerden gelmektedir, dolayısıyla
onların bedensel görünüşüdür.insanlardaki şehvet te ifritlerden insanlara geçen
bir mirastır.
Bilgilen=Maniheistlere
göre şit, Adem‟in gerçek oğlu ve kendilerinin atasıdır.
Devamında Sindid, Havva‟yı Adem‟le
birleşmesi konusunda tekrar kışkırtır ve yine Adem meyleder. Adem‟den
türeyen insanlığın kurtuluşu için Muhteşem isa, bütün ışık elçilerinin babası
olarak kabul edilen „Işık Zihni‟ni (Manuhmed)
görevlendirir.
7-manihestle
deccale ne isism vermişlerdir?=
7-yalancı
mithra.
8-Maniheistlerin
dikkat etmesi gereken temel uygulamalar nelerdri?
8-„Beş
Emir‟ ve „Üç Mühür‟
kuralı şeklinde ifadesini bulmuştur.
--Beş
Emir şunlardır:
-Oruç,
dua ve sadakaya devam etmek,
-Yalan
söylememek, -Herhangi bir canlıyı öldürmemek ve et yememek,
-Temizlik
ve saflığa dikkat etmek,
-Mala
mülke önem vermeyip fakirliği gözetmek, alçakgönüllü ve mütevazi olmak.
--Üç
Mühür ise eline, diline ve duygularına (ya da düşüncene veya beline) hakim
olmak prensibidir.
Bilgilen=-Ağzın
mührü ağızla yapılan kötü işlerden ve kötülüklerden uzak durmaktır. Buna göre
kötü söz söylemek, et yemek ve içki içmek kötü eylemlerdendir. Maniheist
düŞüncede ette karanlık unsurları daha yoğun olduğundan onunla beslenmek dünya
tutsaklığını uzatmak anlamına gelir.
Bilgilen=-Elin
mührü ise elle yapılan kötü işlerden ve kötülüklerden uzak durmaktır. Elin
mührü kuralına uymak için hiç bir hayvanı öldürmemek, hiç bir bitkiye zarar
vermemek, hatta bunlar için toprağı sürmemek ve hasat yapmamak gerekir.
Bilgilen=-Gönlün
ya da belin mührü ise evlenmemeyi ve cinsellikten uzak durmayı gerektiren
kuraldır. Bu nedenle en önemli yasaktır. Fakat, Maniheistlerin yok olmasının
nedenlerinden birinin de evlilik yasağı olsa gerektir. Bununla birlikte bu katı
kurallara uyma noktasında birbirinden ayrılan bir Maniheist cemaat yapılanması
söz konusudur. Cemaat yapılanmasının iki toplumsal grubu seçkinler ve
dinleyicilerdir.
Bilgilen=Seçkinler,
beş emir ve üç mühür kuralına tam olarak uymak zorunda olan cemaatin elit
kısmıdır. Bu kurallara riayet eden seçkinlerin öldüklerinde arınmış ve
kurtulmuş olarak ışık alemine yükseleceklerine inanılır.
Önemli=Seçkinlerin
görevleri arasında dini öğretilerin vaaz ve talimi, cemaati temsil etme,
ayinleri idare etme gibi işlerdir. Bunlar arasında da bir hiyerarşik
yapılanmadan söz edilmektedir. Bu hiyerarşik yapılanmanın Hıristiyanlıkla
ilişkisi olduğu anlaşılmaktadır. Bunlar sırasıyla şöyledir:
-Mani'nin
vekili konumunda olup cemaati yöneten tek lider.
-Havarileri
temsil eden 12 öğretici.
-72
piskopos.
-360
kişilik yaşlılar grubu.
Önemli=Dinleyiciler
ise bu kuralların çoğuna (özellikle evlenmeme, toprağı ekip-biçmeme gibi
kurallara) tam olarak riayet etmeyen cemaatin çoğunluğunu oluşturan kısımdır.
Ayrıca dinleyiciler için özel kurallar da vardır. Bunlara „on kural‟
denir ve şunlardır: „tek evlilik yapmak‟;
„zina‟ „yalan‟,
„hırsızlık‟, „riyakarlık‟,
„putperestlik‟, „sihir‟,
„hayvanları öldürmek‟ ve „din
konusunda herhangi bir şüphe‟den uzak durmak
ve son olarak „seçkinlere hizmet etmek‟.
Önemli=-Günlük
dua ve uygulamalar: Maniheizmde seçkinler ve dinleyiciler için farklı günlük
dua uygulamaları vardır. Seçkinlerin günde yedi vakit, dinleyicilerin ise
yalnızca dört vakit kuzeye yönelerek dua etmeleri gerekir. Dua yüce Işık Kralı‟na
yönelik yapılır, onu yücelten sözler ve ilahiler okunur.
Önemli=-Oruç:
yılın çeşitli zamanlarında zorunlu oruç günlerinden seçkinlerin yüz gün oruç
tutmaları gerekir. Bunun otuz günü yılın son ayında Berna Bayramı öncesindeki
otuz gündür. Pazar günleri tutulan haftalık oruçlar da bunlardandır.
Önemli=-Tövbe
ve itiraf:
Önemli=Yıllık
kutlamalar ve bayramlar: Maniheistlerin yıllık icra ettikleri çeşitli kutsal
gün ve bayram kutlamaları da vardır. En önemlisi Bema bayramıdır. Bema, bir
bayramdan çok yıllık kutlanan bir anma törenidir. Bu tören şubat veya Martta, yani
bahar aylarında Mani‟nin öldürülmesi,
ölmesi ve ışık elçisinin ışık alemine (ayda kıyamete kadar beklediğine
inanılır) yükselmesi hatırasına kutlanır.
Özeti
degerlendir=Maniheizm ‘iki asıl üç zaman dini’ şeklinde tanımlanır. Buradaki
iki asıl Işık-Karanlık düalizmini anlatırken üç zaman Işık-Karanlık ilişkisinin
biçim farkına vurgu yapan devrelerini (geçmiş, şimdiki ve gelecek zaman) ifade
eder. Geçmiş zamanda (ezeli zaman) Işık ve Karanlık birbirlerinden ayrıydı,
karanlığın hücumuyla birbirlerine karışmaları şimdiki zamanı başlattı ve
aralarındaki mücadele (dolayısıyla şimdiki zaman süreci) kıyamette her şey
aslına dönünceye kadar devam edecektir, gelecek zaman (ebedi zaman) iki zıt
gücün tekrar geçmiş zamandaki pasif halinde var olmayı sürdürmesidir. Mani’nin
dini öğretileri arasında bir yüce tanrı olan iyilik tanrısı Işık Kralı ile
karanlık-kötülük tanrısı Karanlık Prensi’nde ifadesini bulan düalizm dikkat
çekmektedir. Maniheizmde evren ve insan, dünya hayatı ve gelecek alem düalizm
ile anlamını bulmaktadır. Işık parçacıklarının bu arada insan ruhunun karanlık
alemindeki maddi dünyaya/bedene hapsolması söz konusudur. İnsanın amacı bu
mahpushanedeki ışığı/ruhu kurtarmaktır. Maniheizmde insanın yaratılışı iki
süreçlidir. Birincisinde maniheist olmayanların doğduğu Havva’nın ifrit vb
varlıklarla birleşmesinden türeyen Kabil ve Habil çocuklarıdır. Havva’nın
Adem’le birleşmesinden ise Şit evlatları Maniheistler türemiştir. Kurtuluş,
kıyamet, yargı ve ahiret fikri vardır. Bunlar, ışığın ışık alemine karanlığın
ise karanlık alemine tekrar çekilmesi anlamına gelir. Ölmüş insanların bedeni
süfli alemde kalır. Ruhları ise ölmezler ve ışık alemlerine yolculuk ederler.
En önemli kutlamaları Bema Bayramıdır. Bu bayramı Mani’nin işkenceleri, ölümü
ve ışık alemine yükselişi hatırasına yapılan otuz günlük oruç ve kutlama
günlerinden (yeni yıl ve bahar bayramı anlamı da vardır) ibarettir.
*************************DİNLER
TARİHİ.11.HAFTA ÇALIŞMALARI***********************************
1-yahudiler
genellikle nerelerde yaşamaktadırlar?
1-büyük
bir kısmı da ABD, Rusya ve Fransa'da yaşıyor.
2-ilahi
kaynaklı en eski din hangisidir?
3-yahudilik.
Yahudilik, bilinen ilk büyük tektanrıcı dindir.
3-israiloğullarının
başına gelen bütün sıkıntıların nedeni nedi?
3-ahde
uymamalarından, verdikleri sözü yerine getirmemelerinden kaynaklandığıdır.
Önemli=Yahudilere
göre Allah, ataları ibrahim,ishak ve Yakup‟u
seçmiş; onlarla ahit yapmı ve soylarını kendisi için özel millet yapacağını
belirtmiştir. Seçilmişlik dışında Yahudiliğin temel özelliği, ahit dini
olmasıdır.
4-hristiyanlar
kendi kitaplarına ve Yahudilerin kitaplarına ne ismi vermişlerdir?
4-Yahudilerin
kutsal kitaplarına Eski Ahit, kendilerininkine Yeni Ahit (ikisine birden
„Kitab-ı Mukaddes‟) adını
verirler.
5-Nuh
kanunları, Talmud'ta geçen ve Musevilerce tüm insanlık için evrensel prensipler
olduğuna inanılan prensipler nelerdir?
5-Yedi
Adettir:
1.Puta
tapmamak,
2.Tanrı‟nın
ismini mübarek kılmak bu isimle lanet etmemek,
3.Cinayet
işlememek,
4.Cinsel
ahlaksızlık yapmamak,
5.Hırsızlık
etmemek,
6.Adil
bir yargı sistemi oluşturmak ve uyulmasını sağlamak.
7.Canlı
bir hayvanın etini kopartıp yememek. Musevilik inancı bu temel 7 ilkeye uyan
herkesin hangi dinden olursa olsun cennete gideceğine inanır.
6-Kur'an‟da,
Hz. Muhammed‟den sonra en çok önem verilen peygamber
kimdir?
6-hz.ibrahim.
Önceleri ismi Abram/Avram, „Baba yücedir‟
iken; sonrasında Abraham, „cumhurun babası‟
olmuştur
7-yahudilerde
rab kimlerle ahit yapmıştır?
7-Tekvin‟e
göre Rab, Hz. ibrahim‟in oğlu İshak
ile ve Hz.İsmail ve annesi Hacer ile de ahit yapmıŞtır.
Rab,
Yakup ilE Yusuf ve İsrailoğulları ile de ahit yapmıŞtır.
Harun
ile..
Davud
ile..
Süleyman
ile. “anlayışlı yürek, iyi ile kötünün arasını ayırt etme kabiliyeti..
dilemediği şeyi de verdi.. zenginlik, izzet.. baban Davudun yürüdüğü gibi sen
de yollarımda yürürsen, o zaman ömrünü uzatırım”. Ahdin yenilenmesi: Yeremya‟da Kral Josiah zamanında.. “Eğer ahde riayet
etmezlerse: “bu ev harap olacak .. seni bir çöl ve oturanı olmayan şehirler
edeceğim”. Ahit şarta bağlanmıştır.
Hz.
Musa ile Horeb‟de, Sina‟da
ve Moab‟da ahit yapılmıŞtır. Ahdin şartı On Emre
riayet.. ve şema duası‟dır: “Dinle, ey
İsrail...” Sembolü, Cumartesi yasağı‟dır
(Sebt günü).. “..bana bütün kavimlerden has kavim olacaksınız; çünkü bütün dünya
benimdir “..Benim Sebt günümü tutacaksınız..”
8-Ahd
kelimesi kuranda nasıl geçmektedir?
8-Ahd
kelimesi Kur'an'ın 17 suresinin 36 ayetinde 46 defa geçmektedir. Bu kelime
Kur'an'da; söz vermek,söz almak , antlaşma , yemin etmek , emretmek ve zaman,
süre anlamlarında kullanılmıştır. Bu kavramla aynı anlamda kullanılan diğer bir
kelime ise misak‟tır. Misak,
Kur'an'ın 9 suresinde 23 ayette yer almaktadır. Kur'an'ın üç ayetinde ise bu
iki kelime bir arada kullanılmıştır.
9-genel
kabule göre kuranda kaç çeşit ahıtten bahsedilir?
9-Kur'an'da
iki çeşit ahit yer almaktadır. Birincisi, evrenin yaratılmasından önce ruhlar
yaratıldığında (elest bezmi) Allah ruhlara sordu: “Ben sizin Rabbiniz değil
miyim?” onlar, “evet” dediler.Ne ahd ne de misak kelimeleri bu ayette yer
almamakla birlikte, bu durumun ilk ahit olduğu düşünülmüştür. Ayeti bu şekilde
anlamaya sebep, Adem oğulları ile yapılan genel ahde işaret eden
ayetlerdir.Kur'an, inanan her bir insanın inanç halkasına dahil olduktan sonra
Allah ile bir antlaşma yapmış olduğunu belirtmektedir.ikinci ve en yaygın ahit
tipi, tarih boyunca çeşitli toplulukların, peygamberleri aracılığıyla yapılan
ve Nuh ile başlayıp Hz. Muhammed sas ile sona eren ahittir. Kur'an, beni-adem
ile,Adem, ibrahim ve ismail,israiloğulları (3:183), Musa ve en sonunda Hz.
Muhammed ile ahit yapıldığından söz etmektedir.
Önemli=Adem
ile yapılan ahdin konusunun, yasak ağacın meyvesinden yememek olduğu
anlaşılmaktadır.Allah, Hz.ibrahim ve oğlu ismaili sınamış,onlar başarılı
olunca, onları insanlara önder yapma sözü vermiştir; karşılığında onlardan Ev‟ini
(Kabeyi) temiz tutmaları istenmiştir.israiloğulları ve Ehl-i kitap ile yapılan
ahit, Kur'an'da önemli yer tutmaktadır.Kur'an, ahdin mahiyetinden çok dünyada
insana yüklediği görevlere dikkatleri çeker:
Önemli=Hz.
Musa ile yapılan ahdin konuları çeşitlidir. Onun Mısır hayatı sırasında; Allah,
Musa‟dan, kavmini kendisiyle birlikte
salıvermesi karşılığında Firavun ile ahit yapmasını istemiştir. Mısırlı
idareciler ve Firavun, Musa‟nın kavminin
ülkeyi terk etmelerine izin vermemiş, Allah da onları, tufan, çekirge, haşere,
kurbağa ve kan gibi çeşitli azaplarla cezalandırmıştır.
10-kur'an'da,
Hz. Peygamberimiz ile ilgili olarak, „ahd’ ve „biat’ hangi konuları
kapsamaktadır?
10-*Hz.
Muhammed'in, kendisiyle birlikte savaşmak üzere kavminden biat alması; Düşmanla
karşılaşıldığında geriye dönüp kaçmama;
*Hz.
Muhammed birileriyle antlaşma yaptığında, karşı taraftan verilen söze sadık
kalmasının istenmesi;
*bazı
insanların, Allah, malca onları zengin ettiği takdirde sadaka verme sözü
vermeleri;
*inanmayanlarla
yapılan antlaşmalar kastedildiğindi; ve yahudilerin bir grubunun, Hz. Muhammed
ile yaptıkları antlaşmaya sadık kalmadıklarını belirtilmesi „
*Ahd‟
kelimesi Hz. Muhammed'in ümmetiyle ilgili olarak ayrıca, insanların
birbirlerine verdikleri sözleri ve yeminleri yerine getirmek anlamında
kullanılmıştır. Kur'an, ahdin mahiyetinden çok dünya hayatında inanana
yüklediği vazifelerin büyüklüğüne dikkatleri çekmektedir.. “Allahın eli ahd
edenlerin eli üzerindedir”
11-nuh
a.s çocuklarının isimleri nelerdir?
11-Ham,
Sam ve Yafes adında üç oğlu.
12-yahudi
soyu nereye dayanmaktadır?
12-Nuh‟un
seçkin oğlu Sam‟a dayanmaktadır.
Sam‟ın neslinden gelen Eber, Hz.ibrahim‟in
büyük atasıdır. Bu nedenle Yahudilerin en büyük atası Hz.ibrahim‟e
Eberin Neslinden anlamına ivri (ibrani), onun konuştuğu dile de ivrit
(ibranice) denilmiştir=İBRANİ=Yüzyıllarda Filistin'de görülen göçebe bir
kabîlenin adıdır; "öte tarafın insanları" anlamında, Fırat ve Ürdün
nehirlerinin öbür kıyısından gelmiŞ olan göçmenleri ifade etmektedir.
Yahudilere bu ad, Ken'an ülkesinin yerlileri tarafından verilmiŞtir.
13-israil
kelimesini açıklayınız?
13-İsrail:
Bu kelime, Tanrıyla ve insanlarla güreşip yenen anlamında Yakub'a Tanrı
tarafından verilmiş bir lakapdır. Babil Sürgününden sonra Yahudâ'ya geri dönen
ibrânîler, Yahuda kabilesine mensup olmalarına rağmen, geneldeisrailliler adını
almışlardır. "israil" kelimesine, ilk defa, II. Ramses'in oğlu
Merneptah tarafından diktirilen ve "israil Anıtı" diye anılan
kitabede rastlanmaktadır. Yahudi inancına göre Yakub'a bu ad, Tanrı tarafından
verilmiştir. Bundan dolayı Yahudilik millî bir din, Yehova da millî bir tanrı
olarak kabul edilmiştir. Onlara göre israiloğulları, seçkin bir kavimdir. Bu
ad, sonradan genelde bütün Yahudileri içine alacak bir şekilde
kullanılmıştır.şimdiki israil Cumhuriyeti de bu adı kullanmaktadır. Kur'ân'da
40 âyette, 41 defa "Benî israil" (israiloğulları) kelimesi
geçmektedir. Bu âyetlerde, Allah'ın israiloğulları'na verdiği nimetler hatırlatılmaktadır.
Bu nimetlere karşı israiloğulları'nın verdikleri sözler ve onların sözlerinden
dönmeleri işlenmiştir: Allah'a inanmaları, O'ndan başkasına kullukta
bulunmamaları, ibadet etmeleri, namaz kılıp zekât vermeleri, peygamberlere
uymaları, adam öldürmemeleri; anaya, ba-baya, akrabaya ve yoksullara iyilik
yapmaları, kendilerine haram ettikleri dışındaki bütün yiyecekleri yemeleri,
sözlerinden dönmemeleri.
14-yahudi
kelimesi hakkında bilgi veriniz?
14-Yahudi:
ishak oğlu Yakub'un oniki oğlu vardı;dördüncü oğlunun adı Yahuda'dır.Onun adına
izafeten israiloğullarına Yahudi denilmiştir. Bu kavim, Ken'an diyarına
(Filistin) yerleşmeden önce ibrânî, orada israilli, Sürgün'den sonra da genelde
toplum ' olarak,israiloğulları, ferd olarak da Yahudi diye adlandırılmıştır. Ancak
bu üç terim, birbirinin yerine kullanılmış ve kullanılmaktadır. Bu üç kelimeyle
de aynı din mensupları ve aynı topluluk ifade edilmektedir.
15-musevilik
kelimesi hakkında bilgi veriniz?
15-Musevi:
Musevilik, genellikle Türkiye‟de kullanılan bu
lakap Hz.Musa'ya izafetle bu şekli almıştır. Yahudilik, Musevilik olarak da
bilinir. Bilinen ilk büyük tektanrıcı dindir. Kuzey sami kavimlerinin atası
sayılan Hz. ibrahim‟in soyundan
geldiği kabul edilen ibranileri ve şsrailoğullarını Tanrı‟nın
„seçilmiş kavmi‟ saydığı için bu
halkın ulusal dini olarak gelişmiştir. Bu din, Musevilik olarak da bilinir. Hz.
Musa bu dinde en merkezi roldedir; çünkü israiloğullarını Mısır‟daki
esirlik hayatından, Allah‟ın yardımıyla, o
kurtarmıştır. Yahudi kutsal kitabı olan Tora (Kitab-ı Mukaddes'in ilk beş
kitabı) onun zamanında oluşmuştur.
Önemli=Üç
ilahi dinin kabul ettiği dini tarih, anahatlarıyla,Tora‟da
anlatılan tarihtir.Tora‟da dini tarih,
Yaratılış ile başlar. Sonra, çeşitli peygamberler ve ataların hayat hikayeleri,
Rab ile ilişkileri, kavimleri içindeki mücadelelerinden söz edilir. Bu açıdan,
yahudi tarihi denilince, tek kaynak olarak Tora ile Kitab-ı Mukaddes'in diğer
kitapları akla gelir. Yahudi, ibrani, Musevi ve israil terimleriyle de
Musevîlik kastedilir. Musevîliğin tek tanrıcılığın saf bir şekli olduğu
söylenmekle beraber O, yalnız başına ne bir mezhep ne bir ırk, ne de modern bir
millettir.
Bilgilen=Tevrat’a Göre
Yahudiliğin Tarihçesi
Yahudiliğin
tarihçesi, kutsal kitaplarına dayanır. Kutsal kitap, âlemin ve ilk insanın
yaratılışından peygamber Malaki'ye kadar geçen olayları içinde bulundurur; aynı
zamanda onların kutsal tarihini oluşturur. Samî ırktan sayılan ibrâniler,
Kildânîlerin Ur şehrinden çıkarlar ve Harran'a gelirler. Tanrı (Yahve), Abram'a
(Hz.ibrahim) Harran bölgesinden Ken'an diyarına göçetmesini emreder. O da
karısı Sara'yı, kardeşinin oğlu Lut'u (Hz. Lut) ve Harran'da kazandıklarını da
yanına alarak Ken'an diyarına varır. O vakit orada Ken'anîler bulunuyordu.
Tanrı, Abram'a görünüp o ülkeyi onun zürriyetine vereceğini bildirir. Abram da
kendine görünen Rab için bir mezbah yapar. Ülkede kıtlık çıkınca Abram Mısır'a
gider. Mısır'a yaklaştıklarında Abram, karısı Saray'a şöyle diyor: "işte
biliyorum ki, sen görünüşü güzel bir kadınsın ve olur ki, Mısırlılar seni
görünce: Bu onun karışıdır, derler ve beni öldürürler; fakat seni sağ
bırakırlar. Senin yüzünden bana iyi davranılsın, senin sebebinle canım yaşasın
diye: Onun kızkardeşiyim, de. Ve vaki oldu ki, Abram Mısır'a girdiği zaman,
Mısırlılar kadının çok güzel olduğunu gördüler ve Firavun'un emîrleri onu
gördüler ve onu Firavun'a medhettiler; kadın Firavun'un sarayına alındı. Ve
onun yüzünden Firavun Abram'a karşı iyi davrandı; ve onun koyunları, sığırları
oldu. Ve Rab Abram'ın karısı Saray'dan dolayı, Firavun'u ve onun sarayını büyük
vuruşlarla vurdu. Ve Firavun, Abram” çağırıp dedi: Bana bu yaptığın nedir? Bu
senin karın olduğunu niçin bana bildirmedin? Niçin bu benim kızkardeşimdir,
dedin, ben de onu karı olarak aldım? Ve şimdi, işte karın, al ve git. Ve onların
hakkında Firavun adamlarına emretti; onu ve karısını ve kendisine ait olan her
şeyi gönderdiler". Abram ve beraberindekiler, Mısır'dan böylece çıkarlar.
Çok zengindirler. Çobanları arasındaki bir tartışmadan sonra Abram'la Lut,
birbirinden ayrılırlar. Lut,şarka doğru gider. Abram ise Ken'an diyarında
oturur. Abram, bulunduğu bölgede hâkimiyetini kabul ettirir ve bu arada esir
edilen kardeşi (daha Önce kardeşinin oğlu olarak belirtilir.Lut'u kurtarıp
yanına alır. Bu olaylardan sonra Rab, rüyasında Abram'a görünür, ona yardım
edeceğini bildirir. Abram, O'ndan zürriyet ister. Tanrı da ona vereceğini
va'deder. Karısı Saray'ın teklifi üzerine cariyesi Hacerle evlenir ve ondan
ismail doğar. Bu sırada Abram, seksen altı yaşındadır. Doksan dokuz yaşına geldiğinde
Tanrı ona görünür ve onun zürriyetini çoğaltacağını bildirir. Bunun üzerine
Abram, yüzüstü düşer ve Allah onunla şöyle konuşur: "Ben ise, işte, ahdim
seninledir ve birçok milletlerin babası olacaksın ve artık adın Abram (yüce
baba anlamında) çağırılmayacak, fakat adın ibrahim (cumhurun babası anlamında)
olacak; çünkü seni birçok milletlerin babası ettim. Ve seni ziyadesiyle
semereli kılacağım, ve seni milletler yapacağım, ve senden sonra zürriyetîne,
Allah olmak için seninle ve senden sonra zürriyetinle benim aramda ahdimi,
nesillerince ebedî ahit olarak sabit kılacağım. Ve senin gurbet diyarını, bütün
Ken'an diyarını, sana ve senden sonra zürriyetine ebedî mülk olarak vereceğim
ve onların Allah'ı olacağım" Allah,ibrahim'den ve zürriyetinden gelecek olanlardan
ahit olarak her erkek çocuğun sünnet edilmesini ister. Yine Allah,ibrahim'e,
karısı Saray'ın bundan sonra Sara (prenses anlamında) olarak çağrılmasını ve
ondan bir oğul vereceğini, adının da ishak olacağını bildirir. Böylece Sara,
Hacer'i kıskanmaktan kurtulmuş olacaktır.
Önemli=ibrahim,
yüz yetmiş beş yaşında iken ölür. "Ve oğulları ishak ve ismail onu Mamre
karşısında olan Makpela Mağarasına, Hitti Tsohar oğlu Efron'un tarlasına,
ibrahim'in Het oğullarından satın aldığı tarlaya gömdüler.ibrahim ve karısı
Sara oraya gömüldüler. Ve vaki oldu ki, Allah ibrahim'in ölümünden sonra oğlu
ishak'ı mübarek kıldı".ishak'ın çocuğu olmadığından Allah'a yalvarır, Esav
ve Yakub adlı iki oğlu olur.
Bilgilen=Yusuf,
Mısır'da Firavun'un bir memuru olan Potifar tarafından satın alınır. Potifar'ın
karısı Yusuf'a aşık olup ilgisine karşılık görmeyince iftira ederek onu hapse
attırır . Yusuf, hapiste iken, Firavun'un gördüğü bir rüyayı tabir ederek
hapisten kurtulur ve Firavun'un yanında önemli bir mevkiye yükselir. Daha sonra
Filistin'de bulunan babası Yakup ve kardeĢlerini Mısır'a
getirtir.israiloğulları, böylece Mısır'a yerleşmiş olurlar. Mısır'da önceleri
rahat bir hayat geçirmekte olan Yahudiler, zamanla büyük sıkıntılara, köleliğe
düşerler . Onları bu sıkıntılardan kurtarıp "Arz-ı Mev'ud"a (vaad
olunmuş toprak Filistin) döndüren Moşe (Hz. Musa) olur.Musa, Firavun'un
ordusunun Kızıl Deniz'de boğulup onları/takip edememesi sonucu, Yahudileri
Sina'ya getirir. Burada, Sina Dağında, Hz. Musa'ya Tevrat ve On Emir verilir.
16-Babil
Sürgünü devresinde hangi peygamberler gelmiştir_?
16-işaya,
Yeremya gibi peygamberler gelmiştir. ilya-Mesih'ten Önceki peygamber, Mala-
ki'dir. Malaki, Kutsal Kitap'taki son Peygamberdir.
Okumalısın=Yahudiliğin
temel özellikleri Seçilmişlik: Tanrı, atalar, ibrahim, ishak ve Yakup ve Musa
ile ahit yapmıştır. Kutsal toprak: (Kudüs merkezli Filistin) sahip olma
zorunluluğu. Mabed: Kudüs Tapınağı etrafında toplanma zorunluluğu (yerinde
Mescid-i Aksa var). Mesihçilik fikri: Yahudiler, M.S. 70 yılından 1948‟e
kadar daima başka milletlerin egemenliğinde yaşamışlardır. Ortodoks yahudilerin
iman esasların arasında yer alır. Yahudiler soylarını, Hz.ibrahim ve onun soyu
olan ibraniler‟e, israiloğulları‟na
dayandırırlar. Bu iki kavmi, „Tanrının seçilmiş kavmi‟
sayarlar.
17-ibraniler
kimlerdir?
17-İbraniler,
Kitab-ı Mukaddes'e göre, israiloğullarının atalarını oluşturan kuzey Sami
kavimleridir.
18-Yahudiliğin
en önemli dini figürü kimdir?
18-h.z.musa.
19-Yahudaoğulları
kimdir?
19-israiloğullarını
oluşturan 12 kabileden biridir. Hz. Yakubun ilk karısı Lea‟nın
4. oğlu olan Yahuda‟nın soyuna
denir. Yahudaoğulları,Hz. Davud ve Süleyman gibi büyük krallar yetiştirmiştir.
Sürgün sonrası, Kudüs Tapınağını yeniden yapmışlardır. Yahudiler kendilerini,
Yahudaoğulları, Benyaminoğulları ve Levililer‟in
torunları sayarlar.
20-Benyaminoğulları
kimlerdir?
20-Yahudi
halkını oluşturan 12 kabileden biridir. Adını, Yakub‟un
(israil) ikinci karısı Rahel‟in iki çocuğunun
küçüğünden alır.israil krallarının ilki olan Saul ile Aziz Paulus bu soydan
gelmektedir.
21-İsrailoğulları
(Beni İsrail),kimlerdir?
21-Hz.
Yakub‟un soyundan gelenlere verilen addır.
israil, yakub‟un lakabıdır.israil‟in
12 kabilesine bu ad verilir. Yahuda krallığının soyundan gelenler
israiloğulları olarak anılmaya başlamıştır.
22-hz.davut
kral olunca ne olmuştur?
22-Hz.
Davud, Yahudaoğullarının kralı olunca, Filistinin üç parçasından güney
(Yahuda), kuzey (israil) ve orta (Samiriye) topraklarını ve Kenanlıların
başkenti Kudüs‟ü alarak iki krallığı birleştirmiştir.
Yahudiler, M.ö. yak. 990 larda Hz. Davud‟un
önderliğinde birleşik bir krallık biçiminde örgütlendiler. Kudüs‟ü
ele geçiren Davud, Ahit Sandığı‟nı buraya
getirdi. Oğlu kral Süleyman da Mabed‟i (Süleyan
Mabedi / Küdüs Tapınagı / I. Tapınak) inşa ettirdi. Hz. Süleyman Ahit Sandığı
için taşınabilir Tabernaculum yerine I. Mabed‟i
inşa ederek Ahit Sandığı‟nı buraya
getirmiştir.
23-I.Mabed:
( Kudüs Tapınağı, Süleyman Mabedi)açıklayınız?
23-Eski
israil‟de, yahudi ibadetinin merkezi ve yahudi
kimliğinin simgesi olarak Kudüs‟te, ilki Hz.
Süleyman döneminde 957‟de yapılmıştır.
Yerini Hz. Davud belirlemiştir. Yeri, Hz. ibrahim‟in
oğlu ishak‟ı kurban ettiği.. Moriya ya da Tapınak
Dağı.. Yapının kendisi küçük ama avlusu çok genişti. Ahit Sandığı da bunun
Kudüsülakdes bölümüne konuldu.
Önemli=Tevrat'ın,
Yahvist ve Elohist kaynak olarak, iki farklı üslubu bulunması, iki krallıktaki
yazarlar nedeniyle olabilir. Bu yazarlar, kuzeyde; ilya, Elişa, Amos, Hoşea;
güneyde, işaya, Mika‟dır.
Tevrat
ve Kur'an’a Göre Hz. Musa: Hz. Musa,israiloğulları ve Yahudiliğin en büyük
peygamberidir. Kutsal kitap indirildiği bilinen ilk
peygamberdir.israiloğullarının Mısır köleliğinden kurtulmalarına önderlik
etmiştir. On Emir ile birlikte kutsal yasaları yürürlüğe koymuştur. Tanrı, Sina
Dağında onunla yüz yüze diz dize konuşmuştur.
Önemli=Kur'an'da
Hz. Musa ve Hikayesi:(Taha ,Kasas,Naziat,Mümin,A‟raf
,isra,Neml ,Maide.sürelerinde geçmektedir.
24-Hz.
Musa ile ilgili konuların Kur'an ve Tevrat’taki Mukayesesi hangi konladran
oluşur?
24-Hz.
Musanın dünyaya gelişi,emzirilmesi :
Mısırdan
ayrılmasına sebep olan olay :
Medyene
gidişi :
şuaybın
kızı ile evlenmesi
Sina
Dağında ilahi vahye mahzar oluşu:
iki
mucize (asa – yed-i beyza):
Firavunun
alametler isetemesi:
Firavun
ve kavme gelen musibetler:
baplar
arası Mısırdan çıkış :
Çöldeki
macerası :
Kırk
gün dağda kalması
bap
iki levhayı alması :
israiloğullarının
altın buzağıya
25-tevratta
geçen 10 emir nelerdir?
25-1.
Seni esaret evinden çıkaran Tanrı benim; başka tanrın olmayacak
2.
Yontma put yapmayacaksın; hiçbir -şeyin resmini yapıp tapmayacaksın
3.
Tanrının adını boş yere ağzına almayacaksın
4.
Cumartesi gününü daima hatırlayıp, onu kutsal bileceksin; o günde..
5.
Babana ve anana hürmet edeceksin
6.
Öldürmeyeceksin
7.
Zina yapmayacaksın
8.
Çalmayacaksın
9.
Komşuna karşı yalancı şahitlik yapmayacaksın
10.
Komşunun evine, kölesine .. hatta öküzüne tamah edip, göz dikmeyeceksin.
26-Yahudilerin
kutsal kitap külliyatı nelerden oluşur?
26-
Tanah (yazılı dinî edebiyat) ve Talmut (sözlü dinî edebiyat) şeklinde ikiye
ayrılır. Yahudilerin Tanah adını verdikleri kutsal kitaplarına Hıristiyanlar
Eski Ahit derler. Tanah, üç bölümden oluşur:
Tora
(Tevrat),
Neviim
Ketuvim.
Önemli=Yahudiler
ve Protestanlarca, Hıristiyanlar tarafından Eski Ahit diye nitelendirilen
Yahudi kutsal kitabı Tanah'ın 39 kitaptan oluştuğu kabul edilir. Yahudiler ise
Tanah'ı, bazı kitapları birleştirerek, 24 kitap olarak kabul ederler.
Yahudilerin tasnifi şöyledir:
Tora
5, peygamberler 8, kitaplar 11. Bunların formülü, 5+8+11 'dir.
Önemli=a.
Tevrat (Tora): Tora:Tevrat; kanun,şariat, emir, ders, rehber gibi anlamlara
gelir. Yahudi kutsal kitabının birinci bölümüne Arapça Tevrat,ibranîce Tora
denir. Bu ilk bölüm, beş kitaptan oluşur. Beş Kitabın metinlerinin üç ana
kaynak veya gelenekten geldiği düşüncesindedirler:
1-Yahvist,
2) Elohist, 3) Ruhban metinleri. En eski kaynak olması tahmin edilen Yahvist
metinler. Tora, yazılı ve sözlü olarak ikiye ayrılır. Yazılı Tora, Yahudilere
göre, Yahve'nin Sina Dağında Musa'ya vahyettiği kitaptır. Sözlü Tora ise,
yazılı Tora'nın açıklaması olarak nesilden nesile intikal eden ve Yahudilerce o
olmaksızın yazılı Tora'nın anlaşılmasının mümkün olamayacağı kabul edilen Talmud'dur.
Yazılı Tora'ya Hz. Musa'dan sonra gelen peygamberlerin sözleri de eklenmiş,
böylece Hıristiyanlarca Eski Ahit, Yahudiler'ce Tanah denilen kutsal kitap,
tahminen M.S. II. Yüzyılda Yavne'de (Jamnia) toplanan bir meclis tarafından
nihaî hale kavuşturulmuştur. Kur'ân-ı Kerîm'de israiloğullarına verildiği
belirtilen Tevrat ile Yahudilerin kutsal kitabı olan Tanah'ın kasdedildiği
anlaşılmaktadır. Yahudi kutsal kitabı Tanah'ın, Tora'dan başka, Neviim
(peygamberler) ve Ketuvim (kitaplar) bölümleri de vardır.Genel tasnife göre
Tora 5, Neviim 21, Ketuvim ise 13 kitap olmak üzere Tanah 39 kitaptan
oluşmaktadır.
Okumalısın=Tora:
Bu bölümde, tarihî bilgiler dışında Allah'ın Yahudilere Musa vasıtasıyla
verdiği dinî esaslar bulunur. Tora'da yer alan beş kitap şunlardır:
1.Tekvin
(ibr. Bereşit: Genesis : Yaratılış): Bu bölümde, ilk insanın ve kâinatın
yaratılışı; Âdem'in işlediği suç, yeryüzüne inişi ve çocuklarının hikâyesi
anlatılır. Ayrıca Tufan olayından, Yusuf'un Mısır'daki hayatından ve
israiloğullannın Mısır'a gelişlerinden bahsedilir.50 bap tır.
2.Çıkış
(şemot: Exodus) : Bu kısımda, israiloğullannın Firavundan çektikleri, Musa'nın
ortaya çıkışı ve Mısır'dan Sina'ya gidişleri anlatılır;27 baptır.
3.Levililer
(Vayikra: Leviticus) : Burada, Kâhinler ile yardımcılarının Çadır Mabedindeki
(Mişkan) görevleri ve bazı önemli ahlâkî kurallar anlatılır. Ayrıca günahların
kefareti, haram kılınan yiyecekler, yasaklanmış evlilikler, dinî âyinler,
bayramlar ve adaklar yer alır; 27 baptır.
4.Sayılar
(Bamidbar: Numeri) : Sayılar,israiloğullannın çölde geçirdikleri hayat ve
olaylardan, birtakım sayımlardan, bazı şeriat kanunlarından, kayadan su
çıkarılmasından, ölüm ve yılan vasıtasıyla şifadan bahseder; 36 baptır.
5.Tesniye
(Dvarim: Deuteronomium: ikileme, tekrarlama): Tesniye'de; Musa'nın ölmeden önce
din konusunda Yahudilere verdiği öğütler, Musa'nın ölümü, gömülmesi ve tutulan
yas anlatılır; Musa zamanında bulunmayan birçok âdete ve geleneklere temas
edilir; bazı şariat kanunları tekrar edilir; insanların birbirine ve Tanrı'ya
karşı nasıl davranmaları gerektiği açıklanır; 34 baptır.
Okumalısın=Neviim
(Peygamberler) : Bu bölümde peygamberler, öncekiler 6, sonrakiler 15 kitap
olmak üzere sıralanır. (Yahudilerce ilk peygamberler 6; sonrakiler de, 12 küçük
peygamber bir kitap sayılarak, 4 kitaptır. Tamamı 10 kitap ediyor). Toplam 21
kitap, Hz. Musa'dan sonraki peygamberlerden bahseder. Hz. Musa en büyük
peygamberdir. Yahudilerce Neviim bölümündeki peygamberlerden öncekiler,
"ilk Peygamberler" (Neviim Rişonim), sonrakiler "Son Peygamberler"
(Neviim Ahoranim) diye tasnif edilir.
1.ilk
peygamberler : Bu bölümde yer alan kitaplarda Hz. Musa'nın ölümünden sonra
Yahudilerin Tanrı tarafından va'dedilmiş topraklara yerleşmeleri, krallığın
kuruluşu, kralların idaresi ve davranışları, Yahudilerin putperest
topluluklarla yaptıkları mücadeleler ve Kutsal Ma'bedin (Bet ha-Mikdaş)
kuruluşu, yıkılışı anlatılır.ilk peygamberlerden bahseden kitaplar şunlardır:
Yeşu, Hâkimler (ioftim), I ve II. Samuel (imuel), I. ve II. Krallar (Melahim).
2.Son
peygamberler: Bu bölümde yer alan kitaplarda peygamberlerin putperestliğe karşı
devamlı mücadeleleri, tek bir tanrı fikrini bütün insanlara yaymak için
gösterdikleri gayret, halka dinî telkinleri ve öğütleri anlatılır. Son
peygamberlerden bahseden kitapların başlıkları şu şekildedir: işaya (Yeşaya),
Yeremya (Yirmiya), Hezekiel (Yehezkel), Hoşea (Oşea), Yoel, Amos, Obadya
(Ovadya), Yunus (Yonah), Mika (Miha), Nahum, Habakkuk (Habakuku), Tsefanya,
Haggay (Hagay), Zekerya (Zaharya), Malaki (Malahi).
Okumalısın=Ketuvim
: Kitaplar, yazılar anlamına gelen Ketuvim, Yahudi Kutsal Kitabının üçüncü
bölümünü oluşturur ve bu bölümde yer alan 13 kitap (Yahudilerce 9 olarak tasnif
edilir) şunlardır:
1.Mezmurlar
(Tehilim): Yahudilerce çoğu Kral David (Hz. Davud) tarafından yazıldığı ileri
sürülen 150 Mezmur'dan oluşur.
(Bugün
Hıristiyan Kiliselerinde de Mezmurlar ilâhî olarak okunmaktadır). Süleyman'ın
(şilomo) Meselleri (Mişle): Bu kitap, Kral Süleyman'a (Hz. Süleyman) atfedilir.
2.Neşideler
Neşidesi (şiir aşirim): Kral Süleyman'ın bir şaheseri olarak kabul edilir. Bu
kitapta Allah ile Yahudiler'in karşılıklı sevgi bağları, iki nişanlının
birbirine karşı sevgilerine benzetilerek anlatılır;
3.Eyüp
(şyov-Job): Bu kitapta Iyov'un (Hz. Eyüp) ibret verici hikâyesi ve Tanrı'nın iradesine
boyun eğişi anlatılır; 42 baptır.
4.Vaiz
(Kohelet): Bu kitap, Kral Süleyman'a atfedilir. Kitapta hayatın zevkleri teker
teker sıralanır; onların geçici ve boş olduğu anlatılır. Neticede de yalnız
Allah korkusu ve Allah'ın emirlerine uymanın boş olmadığı hükmüne varılır; 12
baptır.
5.Rut:
Bu kitap, hâkimler zamanında vukubulan bir olayı hikâye eder. Bu olayda yabancı
bir kadın olan Rut'un dul kalması ve hiçbir tesir altında kalmadan Yahudi
Dinini kabul etmesi ve kayın validesi Neomi ile birlikte yaşaması konu edilir;
4 baptır.
6.Ester:
Bu kitapta Yahudiler'in Ester, adlı bir Yahudi kızı tarafından kesin bir
katliamdan kurtarılışları anlatılır.
7.Yeremya'mn Mersiyeleri:
Kudüs'ün, dolayısıyla Yahudi devletinin yıkılması üzerine peygamber Yeremya'nın
duyduğu büyük üzüntüyü dile getiren bir mersiyedir; 5 baptır.
8.Daniel:
Bu peygamber, Kutsal Ma'bedin yıkılışı ve Yahudilerin Babil'e sürgünü
devresinde yaşamıştır. Zamanında gördüklerini bu kitapta toplamıştır;
Önemli=10
ve 11. Ezra (Üzeyir) ve Nehemya: Bu kitaplar, Yahudilerin Babil esaretinden
dönüşlerini, Kudüs'ün ve Ma'bedin yeniden tamirini anlatır. 12 ve 13. I ve II.
Tarihler (Divre Ayamim) :Dünyanın kuruluşundan Babil esaretinin sonuna kadar
geçen bütün olaylar bu kitaplarda özetlenir.
Önemli=Zebur:
Zebur, Arapça kitap, ibranîce mektup anlamına gelir, islâm'da Hz. Davud'a
indirilen kutsal kitabın adıdır. şeytana uyma tehlikesi karşısında, buhranlı
anlarda, cesaretin kırıldığı, canın sıkıldığı, yalnızlık, endişe, hastalık ve
ağrı zamanlarında belirli Mezmurlar okunur. Yahudiler, sinagogdaki evlenme
törenlerinde,şabat Günü'nde evde ve ibadethanelerdeki dinî ayinlerde, ölülerin
gömülmesi sırasında Mezmurlardan parçalar okurlar.ibadet sırasında, ibadet
yönünü Kudüs'e göre belirlemek üzere, duvara üzerinde Mezmurlar yazılı levhalar
asılır. Bu levhalara "Mizrah Levhası" denilir.
İlginç=Yahudi
Kutsal Kitabına göre Davud; güçlü bir kumandan, meshedilmi-ş bir kral, hanedan
kurmuş ve Yahudileri geniş topraklara hâkim kılmış bir kimse olmakla beraber,
aynı zamanda emrindeki bir savaşçının karısını beğenip ona sahip olan, adamı da
savaşta ön safa sürdürüp desise ile ölümüne sebebiyet veren bir kimsedir.
Önemli=Talmut:
Talmut, Yahudiler indinde, Tevrat kadar öneme sahiptir. Onun da ilham ve vahiy
mahsulü olduğu kabul edilmektedir. Genelde, Talmut'u kabul etmeyen kimse
Yahudilerce gerçek Yahudi sayılmamaktadır. Talmut, iki bölüme ayrılır: Mişna ve
gemara. Mişna (tekrar ederek öğrenim anlamında), Yahudiliğin dinî, ahlâkî
kurallarının açıklanmasından ibarettir. gemara (son olarak gözden geçirilen,
an'ane haline gelmiş "öğrenim", "öğrenilen" anlamında) ise
Mişna'nın açıklanmasını ve bunların bir esasa bağlanması için Rabbilerin
tartışmalarını ihtiva etmektedir. Gemara'nın iki ayrı versiyonu vardır: Babil
ve Kudüs Gemarası. Babilde yapılmış olanına Babil Talmud'u; Kudüs'tekine de
Kudüs Talmudu denilmektedir.
Not=Tevrat,
tek nüsha idi. Ezberleme geleneği yoktu ve çoğaltılmamıştı. Ancak onun, 3 veya
7 senede bir, Ahit Sandığından çıkarılıp halka okunması Hz. Musa tarafından
vasiyet edilmiştir. Ezra (Hz. Üzeyr) zamanına kadar Tevrat kaybolmuş, bulunmuş,
Yahudiler sürgüne gönderilmiştir. Ma'bet yıkılmış ve sürgün dönüşü tekrar
onarılmıştır.
*****Yahudi
ve Hıristiyan bilginler, Tevrat'ın Ezra zamanında (M.Ö. V. yüzyıl) yeniden
ilhamla yazıldığında fikirbirliği etmektedir. M.Ö. II. yüzyılda Suriye Kralı
Antiyokos Epifanes, Ma'bed'i yakıp yıkmış, eldeki Tevrat nüshalarını
parçalamıştır. Ma'bet, M.S. 70'de Romalılar tarafından tamamen yıkılmıştır.
Bugün Yahudilere ait ibranîce, Hıristiyanlara ait Yunanca ve Samirîlere ait
Samirî Dilinde metinlerin verdiği bilgiler birbirini tutmamaktadır. Ayrıca
herbir nüsha içindeki bilgiler arasında da çelişkiler ve farklılıklar vardır.
Bunlardan birkaç misâl verilecektir:
1.Tekvin'in
ilk iki bâbında Allah'ın adı bir yerde Elohim, diğerinde Yahve olarak
geçmektedir. Yine I. ve II. bablarda yaratılış hikâyesi birinde insandan
başlayarak, ötekinde insanda biterek verilmektedir.insanın yaratılışı da, bir
tarafta Tanrı'nın insanı kendi suretinde, "erkek ve dişi" olarak
birden; öteki tarafda ise önce erkek ve onun kaburga kemiğinden kadının
yaratıldığı şeklinde yer almaktadır. 2.iki defa On Emirden, iki defa yasak
yiyeceklerden ve iki defa da israil lâkabıyla Yakub'un adlandırılışı olayından
bahsedilmektedir. Ancak verilen bilgiler arasında fark vardır. 3.Tufan olayının
anlatılmasında Tufan'ın bir yerde 40, öteki yerde 150 gün sürdüğü; Nuh'un
gemisine getirilen hayvanların her cinsinden bir yerde 2, Öteki yerde 7 çift
alındığı söylenmektedir. 4.Hz. ibrahim'in ve Hz. ishak'ın karısını kızkardeşi
olarak takdim ettiği yer almakta ve bu birkaç yerde de tekrarlanmaktadır. 5.Hz.
Lût'u kızlarının şarap içirerek sarhoş etmeleri ve onunla zina yapmaları yer
almaktadır. 6.Yüce Allah'a insânî nitelikler verilmektedir. Onun âlemi altı
günde yaratıp yedinci gün dinlendiği, ruhunun suların üstünde estiği, Hz.
Yakup'la güreştiği, Yakub'un onu yenip israil adını aldığı zikredilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder