18 Mart 2015 Çarşamba

dinler t.

...
Yahudilik ve Hıristiyanlık ağırlıklı olacak;
Mesela Yahudilik ve Hıristiyanlıkta şu konular öncelikli olarak çalışabilirsiniz.

Yahudilikte:
. On Emir:
1. Seni esaret evinden çıkaran Tanrı benim; başka tanrın olmayacak
2. Yontma put yapmayacaksın; hiçbir şeyin resmini yapıp tapmayacaksın
3. Tanrının adını boş yere ağzına almayacaksın
4. Cumartesi gününü daima hatırlayıp, onu kutsal bileceksin; o günde..
5. Babana ve anana hürmet edeceksin
6. Öldürmeyeceksin
7. Zina yapmayacaksın
8. Çalmayacaksın
9. Komşuna karşı yalancı şahitlik yapmayacaksın
10. Komşunun evine, kölesine .. hatta öküzüne tamah edip, göz dikmeyeceksin

,Giysiler

Sabah âyininde bir dua atkısı (Tallit) alınır. Elbisenin altında taşınan küçük bir kumaş parçası da (arba kanfot) bunun yerine kullanılabilir. Şabat'ın (sebt) dışındaki günlerde sabah âyininde iki dua kayışı bağlanır. Bu kayışlara, içindeki kağıdın üzerine Tevrat'ın Çıkış ve Tesniye bölümlerinden ikişer parça yazılı birer küçük kutu takılır. Duaların en önemlisi sayılan 16 tanesi, ayakta yapılır. Ötekileri okurken, dize gelme, vücudu sallama, secde etme gibi hareketler yapılır. Dua ederken geleneklere bağlı Yahudilerde özel elbise giyme usûlü de vardır.

,Topluca ibadet,
İbadet
Sinagog, İslâm'daki "cami" gibi, topluca ibadet edilen yerdir. Sinagogda toplu ibadet ancak erginlik çağına ulaşmış (onüç yaş) en az on erkekle yapılabilir. Buna "Minyan" denir. İbadeti haham veya cemaatten biri yönetir.
Yahudîler, ibadetlerini "sinagoglarda (kendileri "Bet ha Kneset"derler) yaparlar. Sinagog, Kudüs'teki Ma'bed'in yıkılmasından sonra Yahudîlerin ibadet için kullandıkları yapılara verilen addır. Türkiye'de havra olarak bilinir. Sinagoglarda rulo halinde elyazması Tevrat tomarlarının saklandığı "Aran ha-Kodeş" denilen Kudüs'e yönelik bir kutsal bölme vardır.
Yahudilerde ibadet, günlük ve haftalık olmak üzere ikiye ayrılır. Günlük ibadet; sabah, öğle ve akşam yapılır. Haftalık ibadet, Cumartesi günü Singogda olur.
Haftalık Cumartesi ibadeti Şabat: Sebt, Cuma akşamı Güneş'in batışıyla başlar, Cumartesi akşamı sona erer. Bu ibadet, Sinagogda yapılır. O gün, ateş yakmak, çalışmak, hatta taşıt kullanmak bile yasaktır.
                     Bayramlar…
                      Şabat / Sebt
Her Cuma, gün batımından başlayıp, cumartesi akşam saatlerine kadar süren kutsal tatil günüdür. Şabat, Yahudiliğin en önemli günüdür, tarih boyunca Yahudi hayatının temelini oluşturmuştur. Şabat’a riayet etmek Hz. Musa ya verilen On Emir’in 4. sünde emredilmektedir
                 Roş HaSana ve Yom Kippur
Tişri ayının (Eylül-Ekim) ilk ve ikinci günü kutlanır; bu gün, dini yılbaşı olarak kabul edilir. On günlük dönemde Tanrı insanları yargılamakta, onların yeni dönemdeki kaderlerini tayin etmektedir. Kader kitabına yazı bugünde yazılmaktadır.
                      Yom Kippur
Yahudiliğin en önemli dini bayramıdır. Kameri Tişri ayının 10. günüdür. (Roş ha-sana’dan 10 gün sonrası). (levililer 23:27-33). Günahların kefaretini ödeyerek Tanrıyla tekrar barışma günüdür. Dua, tefekkür, muhasebe edilir. Bu günde Şabat yasaklarının tümü geçerlidir; yıkanmak yasak; Oruç tutulması farzdır. Sağlıklı her insan oruçla mükelleftir
Rabbin Önünde Görünme Bayramları (Çıkış 23:14-17):
               Pesah / Fısıh / Hamursuz / Mayasız
Yahudi bayramları arasında en eskisi sayılabilecek olanı
Pesah’tır. Nisan ayının 15’inde 7 veya 8 gün boyunca kutlanmaktadır. İsrail de yaşayanlar için 1. ve 7. günler; Diaspora’dakiler için 2. ve 8. günleri Yom Tov’dur (iş yapılması tamamen yasak).
Pesah, İsrailoğullarının Mısırdan Çıkış ve kurtuluşlarını hatırlamak ve ilk defa bir millet olmanın şuurunu hissetmek için kutlanmaktadır. Bu gün, bir tür “Bağımsızlık Bayramı”dır. Bu olay, ‘oğluna söylenmeli ve ona anlatılmalıdır’,

               Şavuot / Haftalar / Hasat Bayramı
Pesahın ikinci gününden itibaren, tam yedi hafta (Pentakost, Ellinci gün) sonra kutlanır (Sivan ayının 6. gününe denk gelir). Pesahın ardından gelen en eski Yahudi bayramlarındandır. Bu da Pesah gibi üç hac bayramından biridir.
                       Sukkot / Haymeler / Çardaklar Bayramı:
Eski Ahitte sözü edilen üç büyük bayramdan biridir. Mısırdan çıkışın anısını ve çölde ilk defa yerleşik hayata geçişin simgesi olan çadırlarda kendi ürünlerini biçme anılarını tazelemek için kutlanır; bayramların en neşelisidir: “..ve Rabbin önünde yedi gün şenlik edeceksiniz” (Levililer 23:40). Bkz. (Levililer 23:39-43). Atalar Mısırdan ayrıldıktan sonra vaat edilmiş topraklara varmadan önce çöllerde 40 yıl .. çadırda yaşadılar.. Tişrinin 15. günü, Yom kippurdan 5 gün sonra kutlanır. İlk gün Yom Tov’dur (her şey yasak).
                      Purim / Zarlar Bayramı:
Adar ayının 14 ve 15. günleri kutlanan bir neşe bayramıdır. Purim arefesinde Ester orucu tutulur. Talmudcu din adamları bu bayramın mutlaka kutlanmasını isterler.
kralı etkileyerek tüm Yahudilerin öldürülmesini.. Ester sayesinde kurtuluş.. anısına..
                   Hanuka / Işıklar Bayramı:
Yahudilerin Helenlere karşı savaşa girişleri (M.Ö. 169-166) anısına.. İskender’in ölümüyle .. valilerinden .. Antiochus Epiphanes .. Kudüs Mabedine yunan tanrılarının heykelleri konmuştur.. Makabiler döneminde Tanrıya olan inancın neticesi olarak, ancak bir gün yetecek kandil yağının 8 gün boyunca yanması anısına.. Kislev ayının 25. günü başlar Sekiz gün sürer. Her türlü iş yapılabilir. Sekiz mum yakılır.

Hıristiyanlarda:
İsimleri,
Hıristiyanlık, bugün dünyanın en fazla nüfusa sahip dinidir. Yedi milyarlık dünya nüfusunun yaklaşık iki milyar üç yüz milyonu Hıristiyan olarak bilinir.
Hıristiyanlık kelimesi Türkçeye Batı dillerinden geçmiş olmalıdır. Zira ‘Mesih yanlısı’ anlamdaki bu kullanım en yaygın biçimini oluşturmaktadır. Elçilerin İşleri’nde geçen Mesih yanlısı anlamındaki kelimenin ilk olarak Antakya cemaati için kullanıldığı tahmin edilmektedir. Gerekçe metinlerde aynı anlamla Christianos şeklinde geçmektedir. Mesih anlamına gelen Christos ise İbranice’de “kutsal yağ sürülmüş, yağlanmış” anlamına gelen Meşiah kelimesinin Grekçe çevirisidir. Latince’de Christus şeklindedir ve bugünkü batı dillerinde de Christ şeklinde yaygındır. Mesih kelimesi Yeni Ahit’te İsa için kullanılmaktadır.
Hıristiyanların yaygın olarak kullandıkları kelimelerden birisi de ‘kilise’ kelimesidir. Bu kelime Yeni Ahit’in Grekçe metninde ekklesia şeklinde geçmektedir. Birinci yüzyıldan sonra yaygınlık kazanmıştır. Cemaat anlamına gelmektedir. Hıristiyan toplumunun bütününü anlatan bir kelimedir. Bu nedenle bugün Hıristiyan mezheplerini/kollarını ifade etmede yaygın olarak kullanılmaktadır.

 Başlangıcından Bağımsız Kiliselerin Oluşumuna Hıristiyanlık
14.2.1. İsa Mesih . 5

14.2.2. Havariler ve Kudüs Cemaati 7

14.2.3. Aziz Pavlus: Antakya’dan Roma’ya Hıristiyanlık

14.2.4. Hıristiyanlığın Yayılması ve Kurumsallaşması (I-IV. Yüzyıllar)

14.2.5. Bağımsız Kiliselerin Oluşumu

14.3. Bağımsız Kiliseler 2

14.3.1. Roma Katolik Kilisesi

14.3.2. Protestan Kiliseler .

14.3.3. Doğu Ortodoks Kilisesi

14.3.4. Doğu Asur Kilisesi (Nasturiler)

14.3.5. Antakya Süryani Ortodoks Kilisesi

14.3.6. Ermeni Kilisesi

14.3.7. Kıbti Kilisesi

14.3.8. Habeş Kilisesi

14.4. Hıristiyan Kutsal Metinleri

14.4.1. Eski Antlaşma

14.4.2. Yeni Antlaşma

İnciller,
1. -Matta İncili
2. -Markos İncili
3. -Luka İncili
4. -Yuhanna İncili
5. -Elçilerin İşleri

 Dört İncilin dışındaki İncillerden örnekler:,
Pavlus’tan Romalılara Mektup
7. -Pavlus’tan Korintlilere Birinci Mektup
8. -Pavlus’tan Korintlilere İkinci Mektup
9. -Pavlus’tan Galatyalılara Mektup
10. -Pavlus’tan Efeslilere Mektup
11. -Pavlus’tan Filipililere Mektup
12. -Pavlus’tan Koleselilere Mektup
13. -Pavlus’tan Selaniklilere Birinci Mektup
14. -Pavlus’tan Selaniklilere İkinci Mektup
15. -Pavlus’tan Timoteos’a Birinci Mektup
16. -Pavlus’tan Timoteos’a İkinci Mektup
17. -Pavlus’tan Titus’a Mektup


18. -Pavlus’tan Filimon’a Mektup
19. -İbranilere Mektup
20. -Yakup’un Mektubu
21. -Petrus’un Birinci Mektubu
22. -Petrus’un İkinci Mektubu
23. -Yuhanna’nın Birinci Mektubu
24. -Yuhanna’nın İkinci Mektubu
25. -Yuhanna’nın Üçüncü Mektubu
26. -Yahuda’nın Mektubu
27. -Vahiy
Bu kitaplar içinde ilk yazılanların Pavlus’un mektupları‚ son yazılanların ise Yuhanna’ya ait olan mektuplar olduğu genel kabul gören bir husustur. Ancak bu İnciller dışında başka İnciller de vardır. Yakub’un Çocukluk İncili, Tomas’ın Çocukluk İncili bunlardandır. Bunlardan başka Nag Hammadi metinleri arasında yer alan başka kitaplar vardır.

Barnaba gibi
Barnaba İncili'nin diğer dört İncil'den ayrıldığı en önemli noktalar şunlardır:
1. Barnaba İncili, Hz. İsa'nın ilâh veya Allah'ın oğlu olduğunu kabul etmez.
2. Hz. İbrahim'in kurban olarak takdim ettiği oğlu Tevrat'ta belirtildiği ve Hıristiyan inançlarında anlatıldığı gibi İshak değil, İsmâil (a.s.)'dır.
3. Beklenen Mesih Hz. İsa değil Hz. Muhammed'dir.
4.Hz. İsa çarmıha gerilmemiş, Yahuda İskariyoth adında biri ona benzetilmiştir.
 Sankramentler,
Vaftiz

Vaftizin temel şartları su, din adamı, aday ve kutsal sözleri ihtiva eden formüldür. Bunlar vaftizin varlığını sağlar. Vaftiz adayın üç defa suya dalması esnasında din adamının formülü söylemesiyle/okumasıyla gerçekleşmiş olur. Ancak törene dönüştüğünde bunları içinde barındıran uzun ayinlerden, dua, ilahi, inanç ilkeleri, tövbe, güçlendirme ayini, komünyon verme ayini gibi geniş ritüeller yapılır.
Vaftiz ömürde bir defadır ve Hıristiyanlığa giriş ve kabul ayinidir.

         Güçlendirme (Konfirmasyon, Mühürleme)
 Elçiler döneminde ve ilerleyen yüzyıllarda vaftiz su ve ruh vaftizi olmak üzere bütündü. Sonradan ikincisi Güçlendirme/Mühürleme adı verilen ayrı bir ayine dönüşmüştür. Aslında en eski gelenek vaftizle güçlendirme ayinlerinin peşpeşe yapılması şeklindeydi. Sonradan bazı kiliseler vaftizi bebeğe/çocuğa uyguladığı taktirde ikincisinin ergenlik döneminde (13-16 yaş) yapılmaya başlandı. Vaftiz olmuş birisi bu sakramenti ömründe bir defa alabilir.

                 Evharistiya (Rab’bin Sofrası)
Evharistiya İsa’nın havarilerle yediği son akşam yemeği hatırasına uygulanan bir toplum/birlik ayinidir. En eski ve temel amacı birlik olmak ve şükretmektir. Evharistiya’nın kelime anlamı da şükretmektir.
Evharistiya ayini tekrarlanan bir ayindir. Kiliseler arasında her gün icra eden (Katolik Kilise) kiliseler vardır. Ortodokslar, Ermeniler ve daha az olmak üzere Süryaniler Pazar günlerinde ve yılın belli günlerinde/yortularında icra ederler. Bireyin istediği zaman katılabileceği bir ayin olup ne kadar katılım gerçekleşirse iyi olacağı şeklinde genel bir değerlendirme vardır. Yılda en azından bir defa katılım yeterlidir.

                   Tövbe (İtiraf ve Bağışlama)
Tövbe’nin sakramental bir ayine dönüşmesi vaftizin bütün günahlardan arındırıp kurtuluşu kazandırması anlamına ilişkin gelişmelerin etkisiyle olmuştur. Kişinin vaftizden sonra kazandığı, işlediği günahların ne olacağı konusu ve Kutsal Kitap’ta tövbe ve itirafa, bağışlamaya yer verilmesi (Yuh.20:23;Yak.5:16) itiraf ve bağışlama ritüelini doğurmuştur. Ancak bu tövbe ritüelinin uygulaması sırasıyla günahlardan dolayı pişmanlık, itiraf, bağışlama ve kefaret uygulamaları şeklinde biçimlenmesine yol açmıştır. Bu, kefaret olarak endülüjansa ve ceza olarak afaroza kadar uzanan bir süreçtir.

                  Evlilik
Evlilik, yaratılışta Adem ile Havva’nın göksel evlilikleri hatırasına ve İsa’nın İncil’de düğünü kutsamasına matuf olan sakramental ayin kabul edilir.
Evlenmeye manisi olmayan çiftin kiliseye müracaatı sonrasında din adamının huzurunda ahitleşmelerde bulunmasıdır.
Evlilik ayini çoğunlukla kiliselerde uygulanır. Evlenecek çift kilisede ayin yapılan alanın girişinde din adamının önünde iki şahitle birlikte durur. Evlilik tacı ve yüzükler de orada bulunur. Din adamı, çiftlerden ömür boyu bağı koparmayacaklarına dair söz alır. Birbirlerine önce teker teker, sonra ikisi birlikte söz verirler. Din adamı bu arada kutsama sözlerini ifade eden formülü de söyler. Böylece Tanrı’nın, şahitlerin ve kilisenin huzurunda evlenmiş olurlar.

                   Ruhban Takdisi
Hıristiyanlıkta kilise hiyerarşisinin bütün rütbeleri için düzenlenen ayinleri sakramental ayin değildir.
Ruhban takdisi ayinleri hiyerarşideki üç rütbe için geçerlidir. Bu üç rütbe üç temel hiyerarşi olup elçiseldir. Bunlar, diyakos, papaz ve piskopos rütbeleridir. Bu hiyerarşik rütbelerin üzerinde gözüken her rütbede bulunan ruhban bu üçünden altta olanı mutlaka almış demektir. Diğer, papalık, patriklik, başpiskoposluk, başdiyakos gibi rütbeler görev/makam rütbeleridir.

               Hasta Yağı
Hasta yağı ritüeli hastalara ve ölümü yakın olduğu düşünülenler uygulanan bir ritüeldir. Hasta din adamı tarafından okunarak kutsanmış yağ ile meshetme biçiminde icra edilir. Şifa ve günahların affı için uygulanır. Bu uygulama toplu halde veya özel olarak yapılabilir.
Toplu halde yapılırsa hasta olan kişiler cemaatle birlikte kilisede toplanırlar, kısa bir duadan sonra İncil’den parçalar okunarak uygulanır. Özel şekilde yapılırsa kısa bir tören yapılırken hastanın alnına ve ellerine kutsal yağ sürülür.

                      Hıristiyanlıkta İbadet
İbadet söz konusu olunca ibadet mekanları akla gelmektedir. İlk Hıristiyanların Yahudi geleneğini sürdürerek havralara gittikleri anlaşılmaktadır. Ancak hemen Havariler çağında evlerde toplanarak icra edilen uygulamalar görülmektedir. Bu, toplumun genelinin ibadet
mekanından uzaklaşarak kendilerine göre birlik ve beraberlik oluşturma (Son Akşam Yemeği hatırasına ekmek bölerek şükretme/Evharistiya ritüeli gibi), dolayısıyla yeni ibadet mekanı zuhur etmesi anlamı taşımaktadır. Sonraki süreçte Hıristiyanlık kovuşturmaya tabi tutulduğu için evlerde, gizli mekanlarda ibadetlerini icra etmişlerdir.
Bilinen en eski kilisenin Suriye’de Dura Europos’da bulunmuştur. III. Yüzyılın ilk yarısına ait olduğu tahmin edilmektedir.
-     Noel: İsa’nın doğum günü kutlamasıdır. Eski İngilizce ‘Mesih’in ayini’ anlamına gelen ‘Christes maesse’ kelimesinden Christmas şekline dönüşmüş haliyle isimlendirilmektedir. Ermeni Kilisesi doğuş anlamında Tznunt kelimesini kullanmaktadır.
Ortodoks, Katolik ve Protestan kiliseler 25 Aralıkta kutlamaktadırlar. Ermeni Kilisesi ise 6 Ocakta kutlar. Ermeniler Epifani’yi, yani İsa’nın tanrı olarak yeryüzünde görünüşü anısına kutlanan yortuyu da bu günde kutlar. İsa’nın doğumu, vaftizi, sünneti hepsini bir arada kutlar.
Noel kutlamaları kilisede Evharistiya ayiniyle icra edilir. Yeni yıl kutlamaları anlamı taşıdığından evlerdeki kutlama noel ağacı, noel baba ve hediyelerin yer aldığı neşeli kutlamalar anlamına gelmektedir.
Noel öncesinde büyük oruç devrelerinden birisi Noel perhizi (Advent) yer almaktadır.
-                                Paskalya:
 Yahudi geleneğindeki Pesah (Fısıh)’ın dönüşmesi ile oluşmuş ve İsa Mesih’in çarmıhta ölümü ve dirilişi hatırasına düzenlenen bir yortudur. Kilise Babalarının eserlerinde Mesih’in paskalyası biçimiyle de ifade edilmiştir. Başlangıçta Yahudi paskalyasıyla aynı dönemde (14 Nisan) kutlanırdı. İznik Konsili’nde bahar ekinoksunun ardından gelen ilk dolunaydan sonraki Pazar olarak belirlenmiştir.
Paskalya İsa Mesih’in ölümden dirilişi hatırasına kutlanan bir ayindir. Ancak öncesinde elli günlük (yedi hafta kadar) Büyük Oruç vardır. Büyük Oruç öncesindeki gün Kül
Çarşambası diye isimlendirilir. Kül, acı ve tövbe işareti olarak kullanılırdı. Bu nedenle acılı tövbe günlerinin başlaması nedeniyle yapılan Evharistiya ayini yanında küllerin takdis edilmesi ve inananların üzerine serpilmesi şeklinde uygulanan bir ayindir. Paskalya öncesi hafta İsa’nın son haftası anısına düzenlenmiş biçimdedir. Paskalya sonrasında da 40 gün sonra Mesih’in göğe yükselişi anısına kutlama yapılır.
-Pentekost:
Paskalyadan elli gün sonra Havarilerin üzerine Kutsal Ruh’un ateşten dillere benzer şekilde inmesi hatırasına uygulanan bir yortudur.
Bunlar dışında bir çok kutlama vardır. 15 Ağustos’ta Meryem’in Göğe Alınışı anısına kutlanan bir yortu vardır. 14 Eylül’de Haç Yortusu vardır.
-
Oruç
, Noel ve Paskalya öncesi oruçları dışında Çarşamba ve Cuma oruçları vardır. Bu günlerin acı olması hatırasınadır. Çarşamba, İsa Mesih’in Yahudilerce ele verilmesi Cuma ise çarmıha gerilmesinin acı hatırasına tutulmaktadı

Hıristiyanlığın temeli…  
Hıristiyanlık öğretisinin temelinde İsa Mesih fikri vardır. Buna göre İsa Mesih hem tanrıdır (Oğul) hem de tanrının bedenlenmiş insan halidir. O, kurtarıcıdır.
gibi konulara ağırlık vererek çalışalım.

GEÇMİŞ SINAVLARDAN SORU ÖRNEKLERİ

Uluslararası Dinler Tarihi Derneği (International Assosiation for History of Religions: IAHR), nerede ve ne zaman kurulmuştur?
1873 CENEVREDE

İslamın içinde büyüyüp de Cahiliye Dönemini bilmeyen bir kimse İslam’ı merhale merhale bozar dediği nakleden İslam Büyüğümüz kimdir?
HZ ÖMER

Diğer dinleri bilmek birçok faydalar içermektedir.
Dinler Tarihinde tartışılan önemli konulardan biri de "Dinin Kaynağı" konusunda olmuştur. Dinin kaynağını, bilimsel yoldan izaha yönelen birçok Batılı bilgin, kendi zamanlarında hâkim olan teorilere göre dinin kaynağını izaha çalışmışlardır. Aşağıdaki eşleştirmede dinin kaynağı konusunda hangisi yanlış olarak eşleşmiştir?
 (bunlar doğru şıklar 5.şık biraz değiştirilip sorulabilir  cevap durkheim olan şıkk olacak
1- E. Bûrnette Tylor: 1871 yılında yayınladığı İlkel Kültür (Primitieve culture) isimli
kitabında Din'in kaynağının "Animizm" yani "ruhculuk" olduğunu ileri sürmüştür. İlkel
toplumlarda hakim olan Atalara tapmanın, Fetişizm'in ve Büyünün, Animizm'den
kaynaklandığını belirtmiştir. Ona göre ilk insan, ruh'un farkına rüyada varmıştır. Uyku
halinde, insandan ayrılan ve dolaşan ruh'a ilk insan inanmış ve ona saygı göstermiştir.
Daha sonra çevresindeki varlıklarda da ruh'un olduğuna inanan ilkel insanlar, etraflarında
iyi ve kötü ruhlar tasarlamaya başlamışlar ve böylece Animizm yaygınlaşmıştır. Tylor'a
göre, ilk din ve çok tanrıcılık (politeizm) Animizm’den çıkmıştır.
2- R. R. Marett: 1900 yılının başında yayınladığı "Animizm Öncesi Din"
(Preanismistic Religion) isimli makalesinde, Marett, dinin ilk şeklinin ruh inancı
olmadığını; soyut bir güç olan Mana ile karşılaşmanın meydana getirdiği "Mistik korku ve
hayret duygusu" nun, dinin ilk şeklini meydana getirdiğini ileri sürüyordu. Marett'in
doğrultusunda bir grup bilgin, bu teoriyi benimsemiş ve geliştirmiştir.
3- J. G. Frazer: 1900 yılında "Altın Dal" isimli eserinde bir başka Animist öncesi
hipotez ileri sürmüştür. Buna göre insanlık tarihinde büyü, dinden önce gelmektedir.
Böylece, insanlığın ilk dinî törenlerinin büyü törenleri olduğunu belirtmektedir.
4- Herbert Spencer: İngiliz felsefecisi Spencer de dinin kaynağı hakkında ilkel kabile
dinlerinin kaynağının korku olduğunu ve bunun da Atalara Tapınma şeklinde kendini
gösterdiğini, atalara tapınmanın da diğer ibadet şekillerinin gelişmesini sağladığını
söylemiştir.
5- E. Durkheim: 1912 yılında yazdığı "Dini Hayatın İbtidâî Şekilleri" isimli kitabında
Durkheim, dinin kaynağına sosyolojik bir yaklaşımla yaklaşmaktadır. Durkheim, bu
kitabında, Din'in, sosyal tecrübenin bir yansıması olduğunu savunmaktadır. Durkheim'e
göre ilk sosyal ünite klan'dır. Klan ise bir totem etrafında şekillenmiştir. Totem olarak
kabul edilen varlık, kutsaldır. Klan buna saygı duymaktadır. İnsanlığın ilk dinî şekli de
Totemizmdir demiştir. O, Totemizmin aynı zamanda "Kutsal" ve "Klanı" sembolize
ettiğine işaret ediyordu. Durkheim'in ileri sürdüğü Totemizm fikri, büyük etnoloğlar
tarafından şiddetle eleştirilmiştir. Durkheim, görüşlerinde sübjektif davranmakla itham
edilmiştir. A. Goldenweiser, en ilkel kabilelerin ne toteme, ne de klana sahip olmadıklarını
ortaya koymuştur.
6- Max Müller: Dinin kaynağı hakkında görüş ileri süren diğer bir bilgin de Müller
olmuştur. Mülller'e göre, insanlığın ilk dini Naturizm (tabiatçılık) yani tabiat varlıklarına
tapınmadır. Müller bu görüşü ileri sürerken, Hinduizmin Veda'larına dayanmıştır. Ona göre
Veda'lardaki Tanrı İsimlerinin tabiat olayları ile yakın ilişkisi vardır. Meselâ, Agni, ateş;
Dyans, gök anlamına gelmektedir. İnsanların "Güneşe taptıklarını" da ifade etmiştir. Ona
göre, ilk insan için tabiat, büyük bir korku unsuru olmuştur. Böylece de tabiat kuvvetlerine
tapınma meydana gelmiştir. Bu da dinin kaynağını meydana getirmiştir. Bunun için
Müller, dinin kaynağı olarak Naturizm'i kabul etmektedir. Ancak 1870 yıllarında
Sanskritçe uzmanı Abel Bergaigne, Veda ilâhilerinin tabiatçı bir dinin ifadesinden uzak
olduğunu ve onların yüksek kültürlü aşırı kuralcı rahipler sınıfının eseri olduğunu ispat
etmiştir.
7- Andrevv Lang ve Wilhem Schmidt: Dinin kaynağı hakkında görüş ileri süren diğer
bir bilgin de İskoçyalı Lang idi. Lang, Avusturalya'nm ilkel kabilelerinde ne Animizm'e ne
de Totemizm'e rastlanmadığını, ancak "Bir Yüce Varlık" kavramına, insanların
inandıklarını ileri sürerek bu yüce Varlık, insanları denetliyordu demektedir. The Making
of Religion (Dinin Oluşumu) isimli eserinde Lang, Animizmi, Tabiatçılığı, Atalar kültünü
reddediyordu. O, delillerini ilkel kabilelerde mevcut olan "Yüce Varlıklar" üzerine
dayandırıyordu. Lang'ın bu görüşü, daha sonra hararetli bir şekilde Wilhem Scmidt
tarafından savunuldu. Schmidt, "Tanrı Fikrinin Kökeni" (Der Ursprung Der Gottesidee) adı
ile yazdığı muhteşem kitabında, insanlığın ilk önce "Bir Yüce Tanrı'ya" inandığını, ancak
daha sonra bu Tanrıyı unutarak veya ihmal ederek, putlara saygı gösterdiğini açıklıyordu.
Böylece insanlığın başlangıçta "Bir Yüce Tanrı'ya" inandığını ifade etmiş oluyordu.
Schmidt'e göre, İlk Din, gökte yaşadığına inanılan, iyilik sever, her şeyi bilen, yaratıcı ve
ebedî bir "Büyük Tanrı" inancından ibarettir. Bunun için Schmidt'e göre başlangıçta her
yerde bir İlkel Monoteizm mevcuttu. Schmidt'in bu görüşü de bir takım tenkidlerle
karşılaşmıştır. Özellikle Batıda geliştirilen pozitivist ve Materyalist teorilerle etkisiz hale
getirilmiştir.
Dinin ilk şeklinin Monoteizm olduğunu savunan bunu da bütün ilkel kabilelerin inançlarında mutlaka yüce tanrı düşüncesi olduğunu ileri sürerek delillendiren iki bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
E.Andrew Lang-Wilhelm Schmidt


Geleneksel Kabile Dinlerinin genel ortak özellikleri bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bu ortak özelliklerden biri değildir?
C. Geleneksel Kabile Dinlerinin bir kurucusu bulunur

Japonya’nın en kuzeyindeki Hokkaido adasında avcılık ve toplayıcılık yapan, ancak XIX. Yüzyıl sonlarına doğru yerleşik hayata geçmeye, ardından modern yaşama ayak uydurmaya zorlanan yerli kadim bir halkın dinidir. Onların arasında üç husus dikkat çekicidir. Bunlar, ruh-enerji (ramat), tanrı-ruh (kamui) ve sunak (ınau) kavramlarıyla özetlenebilir. Bu geleneksel kabile dini hangisidir?
AİNU

Afrika Kabile Dinlerinden olup Sudan’da yaşayan yirmi civarında klanı bulunan bir kabilenin dinidir. Yüce Tanrıları ya Nihailik ya da Jok diye isimlendirilen yağmur yağdıran göksel tanrıdır. Bunun yanında her insanın koruyucu ruhu gibi bir tanrısal varlığı var olduğuna inanırlar. Bu geleneksel Kabile dininin adı nedir?
DİNKA

Aşağıdakilerden hangisi Gondların Yüce Tanrısıdır?
BHAGAVAN

Konfüçyanizm’de Wu king ve si-shu neyin ifadesidir?
5 KLASİK 4 KİTAP

Dünyanın en eski bekar keşişler teşkilatı hangi dinde ortaya çıkmıştır?
B.Budizm

Aşağıdakilerden hangisi Yahudiler için kullanılan isimlerden biri değildir?
SAMİRİ  B. İbrani  C. İsrailli D. Musevi E. Yahudi cevap samiri

Dinde ahlaki öğretileri ön plana çıkaran Çin dini aşağıdakilerden hangisidir?
A.TAOİZM  B.Caynizm C.Konfüçyüsçülük D.Budizm E.Hinduizm cevap Taoizm


16. Aşağıdaklerden hangisi tabiattaki düzeni takip etmeyi en temel felsefe oalrak ela alan Çin dinidir?
 A.İslam  B. TAOİZM  C.Konfüçyüsçülük D. Şintoizm E.Sihizm cevap taoizm

GEÇMİŞ DİNLER TARİHİ VİZE SINAVI SORULARINDANÖRNEKLER
Dinler tarihinin konusunu en iyi aşağıdakilerden hangisi açıklamaktadır?
YAŞAYAN YADA ÖLÜ BÜTÜN DİNLER

Batıda, modern anlamda Dinler Tarihi çalışmaları onun ile başlamıştır. O, dilbilim, mitoloji ve din araştırmalarına geniş ilgi uyandıran bir Alman Şarkiyatçısı yani doğubilimcisidir. 1845’te, Zerdüşt dininin kutsal kitabı Avesta üzerinde çalışmaya başlamıştır. Kimdir bu bilim adamı?
MAX MÜLLER

Karşılaştırmalı Dinler Tarihi alanında dünyanın en önde gelen simasıdır. Onun, Kitabu’t-Tahkik ma li’l-Hind adlı eseri, mukayeseli Dinler Tarihi açısından büyük önem taşımaktadır. Günay Tümer onun hakkında doktora tezi hazırlamıştır. Kimdir bu büyük İslam Alimi?
BİRUNİ

Aşağıdakilerden hangisi Tarihi Edyan yazarlarından biri değildir?
ÖMER BUDDA    ÖMER RİZA DOĞRUL
yazarla r mitthat  seydişehri esad şemsettin

Aşağıdakilerden hangisi diğer dinler hakkında bilgi sahibi olmanın önemini ifade etmez?
İSLAMIN ÜSTÜNLÜĞÜNÜ DİĞER DİN MENSUPLARINA GÖSTERMEM

Dinin kaynağı hakkında görüş ileri süren diğer Batılı bilginlerin zıddına  "Bir Yüce Varlık" kavramına, insanların inandıklarını ileri sürerek bu yüce Varlık, insanları denetliyordu diyen bilim adamı kimdir?
ANDREW LANG

İslama göre din duygusunun kaynağı nedir?
DOĞUŞTANDIR

Yeryüzündeki dinler içinde monoteizmi en iyi şekilde açıklamış olan din hangisidir?
İSLAM

AşağıdLakilerden hangisi Geleneksel Kabile Dinlerinin genel özelliklerinden biri değildir?
TEK TANRI İNANCI VARDIR

Hangisi Yorubaların yaratılışa dair inançları arasında yer almaz?
İNSAN ÇİFTİ TTANRILARDAN DOĞUM YOLUYLA

Japon evlerindeki minyatür mabedlere ne ad verilir?
KAMİDANA

Tabiatla ilgili inançlardan hangisi Geleneksel Türk Dininde bulunmaktadır
GÖK TENGRİ YÜCE TTANRIDIR

Konfüçyanizmde Ren ne demektir?
HERKESİN HAK VAZİFELERİNE SAYGILI OLMAK

Aşağıdakilerden hangisi Beş klâsik (Wu King) eserlerinden biri değildir?
KONFİÇYUS KONUŞMALARI   ( tören şiir tarih değişik)

Tao, alemin işleyişini sağlayan ezeli güçtür. Bunun altında oluşu sağlayan iki zıt güç vardır: Yin-Yang (Olumsuz, dişi, soğuk, karanlık ile; olumlu, erkek, sıcak, aydınlık). Bunların işleyişini kim sağlar?
TAO

Çok sayıda kutsal kitabı var. En önemlileri Vedalardır. Aşağıdakilerden hangisi bu Vedalardan biri değildir?
 KİRİŞNA VEDA   (RİG SAMA YAJUR ATTHARYA)

Aşağıdakilerden hangisi Hint Avatarlarından biridir?
 RAMA

Maha-Devi nedir?
TANRI ÇAKÜLTÜ

Budizm'de göze batan iman ilkesi yani üç cevher kabul edilen ilke hangisidir?
BUDA DHARMA SANGHA

Çinlilerde aşağıdakilerden hangisi en büyük günah olarak kabul edilmiştir?
EVLENMEDEN YADA OĞUL BIRAKMADAN ÖLMEK

Aşağıdakilerden hangisi Laik Budistlerin uymakla mükellef bulundukları beş emirden biri değildir?
MEYVE VE BAL YEMEMEMEK
(canlı gayrı yalan hırsızlık alkol

İslam Bilginleri hak ve batıl dinler için hangi ibareyi kullanmıştır?
MİNEL NİHAL

Tri-Pitaka nedir?
BUDİZMİN KUTSAL KİTAPLAR
                                                                   TUBA OKUR

 3 dersi başarıyla geçmem için dualarızda bulunmak dileğiyle …..başarılar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder