Dinler tarihi ünite 5
Geleneksel Türk dini
Soru1 Türkler
islam dininin kabulünden önce hangi dinlere inanmışlardı ?
Cevap1 Budizm, Hinduizm, Maniheizm, Mecusilik, Musevilik
ve hıristiyanlık gibi dinleri kabul ettikleri olmuştur. Ancak bu dinleri kabul
toplu şekilde olmayıp bazı boyların her hangi birdini kabul etmele eri
biçimindedir. Türkiyede, Türklerin geleneksel dinleri için tarihçiler
tarafından genel kabul gören isim geleneksel Türk Dini’dir. Bu isimlendirme
ü.günay h.güngöre aittir
Soru2 eski Türk’lerin Gök Tanrı ile ilgili inançları
hakkında bilgi veriniz.
Cevap2 geleneksel Türk Din’inde göksel yüce varlık
inancı vardır. onun en yaygın ve belirgin ismi “gök tengridir”. Türkiye Tükçe’sinde
kullanılan tanrı kelimesi “tengri” kelimesinin dönüşmüş halidir. Tengri gök
anlamındadır. Gök Tanrı inancında yaratıcı Tanrı fikrinin yer aldığı bunun
yanında tanrıya eş ve çocuklar isnad edildiğini kabul edenlerde vardır.
Altaylarda gök-yer–yer altı evren algısında göksel yüce
varlık ulu tanrı Ülgen şeklinde kendisini göstermektedir.Ülgenin oğulları
vardır ve Altayboylarından herbiri bu oğullardar birini kendilerinin koruyucu
ruhları olduğunu kabul ederler. Altay Türklerine Ülgen altın kaplı bir sarayda
, altın bir taht üzerinde oturmaktadır. O, evreni, göğü, güneşi, ayı, yeri,
dağları, ovaları, ormanları, ateşi yaratan ve idare edendir. Kaderi
belirleyendir .O iyilik tanrısıdır, ondan kötülük çıkmaz / Yer altı ruhları
için ise kötülüğü temsil eden Erlik kan bulunmaktadır Erlik kan’a da ,oğullar
ve kızlar atf edilmişdir. Bunları yine kötü ruhlar şeklinde telakki ederler.
Benzer bir algı Lebed türklerin de de yer almaktadır Altay ve lebet Türklerinde
düalist algı mevcuttu
Eski Türklerde Gök Tanrı aşkın, kurdetli yüce tanrıdır bunu
kitabelerdeki semavi, yüce ve güçlü şeklindeki vasıflandırmalardan anlamak
mümkündür. Ancak ebedi geç bir dönemde , Moğollar çağında Bengü kelimesi
ile rastlanır . Bu ahiret dolayısıyla son fikrini sonradan gelişmesiyle
ilişkili olmalıdır.
Gök Tanrı’nın yaratıcı, herseye gücü yeten, ezeli ve edebi,
hakanlara kut ve güç verip tahta çıkaran ve indiren, kozmik düzeni ve toplumsal
organizasyonu sağlayan, kaderi belirleyendir. Bu özellikleriyle evren ve insan
hayatına dokunan canlı bir tanrıdır. Bununla birlikte Gök Tanrı’nın tapınağı
mevcut değildir.
Türklerde Tanrı inancıyla ilişkili olarak Umay’dan da
bahsetmek yerinde olur. Göktürk kitabelerinde zikri geçen Umay’ı Gök Tengri’nin
dişil müadili olarak düşünenler olmuştur. Ancak, zikri geçen kitabelerde,
Kültigin ve Tonyukuk yazıtlarında kağan’ın Gök’e, eşi ise Umay’a nisbet
edilmektedir.
Ayrıca Türkler’in Tanrı’yı ifade etmek için idi, iz, ugan,
çolab, bayat, ve benzeri terimleride zamanla kullandıklarını belirtmek gerekir.
Ancak bunlar daha çok farklı dil ve dinlerin etkisiyle oluşmuştur.
Soru3: Eski Türklerin evren algısı nasıldır ?
Cevap3: Eski Türklerde gök ve yer şeklinde iki
katmanlı bir evren algısı mevcuttu. Tabiatla ilgili inanç ve uygulamalarında da
kendisini gösterir bu evren algısı. Orhun Kitabelerindeki “mavi gök” ile “yağız
yer” ifadeleri bu iki katmanlı evren algısını ortaya koyar. Ancak burada
evrenin ikiliğinden ziyade birliği ve birlikteliği algılanmaktadır.
Soru4: Eski Türklerin tabiat ve tabiat varlıklarına
dair inançlarıyla ilgili bilgiler nelerdir ?
Cevap4: Eski Türklerin tabiat ve tabiat varlıklarına
dair inançlarının önemli bir boyutu ruh inancı ile ilgilidir. Eski Türklerdeki
Gök Tanrı inancında ruh inancının ilgisi açıktır.
Gök Tanrı ve tabiat ruhlarina dair inançların birbiri ile
ilişkisin e yer-su inancı ve kültünde daha açık şekilde görmek mümkündür. Dağ
kültünün doğrudan Gök Tanrı ile ilişkili olduğu anlaşılmaktadır. Adeta dağ Gök
Tanrı’ya adanmış tapınak, ormandaki kayın ağcı veya mağara mezbah anlamını taşımaktadırlar.
Ayrıca, eski Türklerde tabiattaki her bir varlığın sahibi
bir ruh vardır. Bunlar hiyerarşik olarak vazife yaparlardı. Bütün nehirlerin,
denizlerin, göllerin, dağların, tepelerin, içinde veya yaşayanların koruyucu
ruhları vardır.
Soru5: Geleneksel Türk dinindeki temel inanç nedir ?
Cevap5:Geleneksel Türk dinindeki temel inanç Göksel
yüce varlık inancı denebilir. Görünen alemin en yüce varlığı gök, tek tanrı
fikrini anlatırken göğün tabiat varlıklarına dair inançları da kendisinde
barındırmaktadır
Güneş, Ay ve yıldızlara ilişkin inançlar merkezi bir noktada
durmazlar. Bununla birlikte onlara kutsallık atfedildiğine dair bilgiler vardır
Hunların ay’a ve güneşe saygılı bir duruşla yücelttiklerine dair bilgiler
vardır
Türkler yıldızlar ve gezegenlere dair inançlara yer
vermişlerdir ay ve güneşten sonra en fazla dini anlam ve önem yıldız Venüs
(zühre, çoban , çolpan , sabah yıldızı ) olmuştur
Soru6: eski Türklerdeki “yersu “ inancı nedir ?
Cevap6: eski Türklerdeki “yersu “ inancı yeryüzünün
kutsal olarak algılanmasıdır. Yersu ifadesi Göktürk ve Uygurlarda bulunmakla
beraber bütün Türk topluluklarında tabiat kuvvetlerine dair inançlar yer
almaktadır yersu kültünün en belirgin örneği dağ kültüdür. Öte yandan tabiata
dair inançlardan daha kültü Gök tanrı inancıyla ilişkisi en yakın olanıdır.
Eski Türk aklı dağları tanrı ile insanın ilişki kurma alanlarının başında kabul
etmiştir. Bunun için dağları kutsal ve tapınak olarak telakki etmişlerdir. Dağ kültüyle paralel ve
iç içe olan başka bir yersu kültü ise orman ve ağaç kültüdür. Ötüken’in ormanla kaplı bir dağ olduğu,
ötüken yış (ötüken ormanı) ‘ın kutsal olduğu bilinmektedir.
Türkler arasında ne ateş ne su ne de toprağa dair inançlar
bu tabiat varlıklarını tapınma biçiminde değildir fakat tabiat varlıklarına
genel bir kutsallık atfetmekle beraber olay, yer ve duruma göre görünür hale
gelmektedir. Bu kutsallaştırma genelde ateş, su, ırmak, toprak , kay gibi
tabiat varlıklarının bir izisi yani sahibi veya ruhu olduğu kabul edilmektedir
. Bu tür varlıklar ıduk, yani kutsal olarak telakki edilmektedir.
Soru7: Eski Türklerdeki
“ot izi“ anlayışı nedir ?
Cevap7: Ateşe
kutsallık ve temizleyicilik anlamını yüklemişler ona karşı saygı
beslemişlerdir. Altaylar ve Yakutlar ateşteki bu kutsal ve temizleyici güce “ot
izi” ateş sahibi veya ateş ruhu ismini vermişlerdir. Yakutların ava çıkmadan
önce ateşin üzerinden atlama veya tütsüleme yoluyla elbiselerini ve silahlarını
arındırma uygulamasını gerçekleştirirlerdi . Göktürklerde veya Moğollarda ateş
kültüne dair örnekler mevcuttur.
Baş kurtar ve kazaklar arsında hastaları kötü ruhlardan
temizleme amaçlı alaslama uygulaması devam etmektedir. Ateşle ilgili sihir ve
büyü amaçlı yorumlarda yer almaktadır ateşle ilgili inançlar bağlamında
değerlendirilecek bir hususda ocak kültüdür. Ateş yanan ev, ocak tüten ev, aş
pişen ev anlamına gelmektedir. Bu da toplumsal birliktelikte ve atalar kültü
ile ilişkilidir. Bunun hayata yansıması aileye, ocağa, ateşe, atalara ve
benzeri hususlara saygı ve hürmet biçimindedir.
Eski Türklerin dini inançlarına ilave olarak su kültüyle
ilgili olarak Göktürkler ve Uygurlarda Tamir nehrinin kaynağına kutsallık atfedilmesi
örnek verilebilir . Toprak, taş ve kaya kültüne dair inançları bütün olarak
yersu inancındaki yer kelimesi ile açıklamak mümkündür.
Soru8: Eski Türklerdeki Atalar kültü nedir?
Cevap8: Eski Türklerde atalar kültü ölmüş belli
ataları yüceltme ve onlar adına mezarlarına kurbanlar takdim etmedir. Atalar
kültünde, bireysel/ailevi atalar yanında topluma mal (a şapkalı) olmuş, atalar
ve onlara saygı gelişmiştir. Bununla birlikte ölmüş herkesin kültünü
oluşturmamışlardır. Bu nedenle ölüler kültü ile atalar kültü birbirinden
farklıdır. Atalar kültünde dikkat çeken hususlardan biride babaerkil
toplumlarda daha uygundur. Bu nedenle tazimde ve ziyarette bulunulan ata
mezarları daha çok erkek atalarınki olmuştur
Soru9: Türklerde
atalar kültüne en eki örnekler nelerdir?
Cevap9: Hunların her yıl mayıs ayı ortalarında
atalarına kurban taktim ettiklerini yine Gök Türk ve uygurların aynı mevsimde
kutsal dağ üzerine çıkıp tanrıya ve atalara kurban kestikleri bilinmektedir.
Ayrıca ataların mezarlarına kıymetli eşyalarınında gömüldüğü bilinmektedir.
Soru10: Türklerdeki Ongon veya Töz inancı nedir ?
Cevap10: Moğollar ve Türklerce isimlendirilen bu
suretler genelde tavşan, ayı, kartal, sincap gibi hayvan suretlerinde
algılanmaları ve bu hayvanların karşılığı olan isimlerle isimlendirilmiş
olmalarıdır. Bu durum, ruh inancı ile ilişkili olup onun uçucu bir şey olduğunu
algılama söz konusudur. Mesela Yakutlara göre çocuğun ruhu bir kuş biçiminde
gökten inerek anne karnına girer. Hayvan suretinde töz algısına Altayların
genelde kuş ve çoğunlukla kartalı sembol olarak kullandıklarına örnek
verebiliriz. Oğuzların bir kuşun (şahin, kartal, tavşancıl, sungur, üçkuş ve
çakır kuşu) dört boyu sembolize eden ongon olduğunu kabul etmeleri koruyucu ruh
inancı ile ilişkilendirilebilir.
Soru11: Türklerde ölüm ve ölüm sonrasına ilişkin
inançlar nasıldır ?
Cevap11: Türklerdeki kıyamet tasavvuru geç dönemde,
düalist algını gelişmesine paralel olarak bilgi düzeyine çıkmıştır. Bu konuda
Altaylar’ın üç katmanlı evren algısı ışık – karanlık / ak – kara veya gök –
yeraltı şeklindeki düalist algı kıyamete ilişkin bir değişimi de ortaya koyar
Soru12: Eski Türklerden Altaylar’ın kıyamet ile
ilgili ilişkileri nasıldır ?
Cevap12:Altaylar kıyamete “kalkanç , çak “ derledi.
Onlara göre kıyamette önce yer altı / cehennem tanrısı Erlik yeryüzüne
yaklaşacak, bu arada iyilik tanrısı Ülgen unutulacak, böylece iyi ve kötü
tanrılar savaşacak fakat sonunda Ülgen tek başına kalacak ve haşri
başlatacaklardır. Bu kıyamet algısını sonradan geliştiği anlaşılmaktadır. Bunun
gibi kıyamete “uluğ gün” denmesi de geç dönemlere aittir.
Soru13: Eski Türkler ölen
kişi için ne tür yas tutarlardı ?
Cevap13: Eski Türk
dininde, ölen kişi için duyulan acı çeşitli şekillerde ve bazı merasimlerle
ifade edilirdi. Mesela Hunlar, adetleri üzerine saçlarını keserlerdi, Kahram
için daha çok yüzlerini yaralayarak kan akıtırlardı. Ölünün çadırı etrafında
dolanarak, kapısının karşısına gelince yüzleri kanatma biçiminde yas
uygulamaları vardı. Yine Göktürk Kitabelerinde kağanların ölümü münasebetiyle
komşu kabilelerden gelenler arasında özel yascıların bulunduğu görülmektedir.
Çin kaynaklarının verdiği bilgilere göre Moğolistan’ın kuzeyinde oturan Hunlar,
I. Yüzyılda kabile reislerini sırmalı elbiseler içinde gömerlerdi.
Göktürklerdeki “balbal” yani hakan gibi ileri gelen kişileri mezarlarına
öldürdüğü düşmanları temsilen yerleştiren taş heykeller ise ruhsal alemde ölene
hizmetkar olduklarını anlatmaktadır.
Soru14: Eski Türkler’in
ölü gömme ve cenaze merasimleri nasıl olmuştur?
Cevap14: Türklerde yoğ
töreni ve yoğ aşından bahsetmek mümkündür, cenaze töreni ile ilgili yoğ aşı
geleneği Altay ve Yeniseyli türklerde ; Sakalr, Kırgızlar, Kazakla, Göktürkler
yani kadim dönemden günümüze bütün Türklerde mevcut olmuştur. Arkeolojik kazılardan elde edilen bilgilere
göre ve bilinen ölü gömme adetlerindeki uygulamalarda, özellikle ölüyle
birlikte gömülen kişiler insanları temsil eden heykeller, eşyalar ahirete dair
inançların varlığına delil olarak görülmektedi.
Soru15: Eski Türklerin
kurban kültü ve diğer uygulamaları ile ilgili neler söylenebilir?
Cevap15: Eski Türklerde,
Gök Tengri olsun yer altı dünyasının ruhları olsun ata ruhları olsun yani
görünmeyen alemin bütün ruhları ve ruhsal / tanrısal varlıklarına ilişkin temel
kült ve uygulama biçimi kurban kültüdür. Hatta Türklerin tek ibadet biçimi
olduğunu söylemek mümkündür. Türklerde sistemli, günlük ve kişisel İbadetlerden
ve tapınaklardan bahsetmek mümkün gözükmemektedir. Ancak, bu Türklerin Gök Tengri
başta olmak üzere dualarıyla dileklerde, şükranlarda bulunmadıkları anlamına
gelmez. Türklerdeki en belirgin ibadet doğaya, doğa varlıklarına karşı saygılı
davranış olarak kendini gösterir. Ayrıca Türklerin yoğ törenlerinde, cenaze
merasimlerinde kurban kültü birincil rol oynamaktadır.
Soru16: Türklerde kaç
türlü kurban geleneği vardır ?
Cevap16: Türklerde 2 türlü
kurban etme vardır.
1-Canlı hayvanı kurban etme
“tayılgan” ismini verdikleri uygulama Bunlar içinde en makbul olanı at idi.
Ayrıca sığır ve davar cinsinin erkek olanları ikinci derecede makbul olanıdır.
2-Kansız kurban “saçılgan” ismini
verdikleri uygulama bunlar ise kımız, süt, şarap, darı, buğday, pirinç gibi
gıda maddeleridir.
Soru17: Eski Türklerdeki
şaman geleneği nasıldır?
Cevap17: Eski Türklerdeki
şamanlar dini ayin ve kurban merasimlerini yöneten ruhlarla insanlar arasında
aracılık yapan kişilerdir. Şamanlar ruhlarla iletişim kurma uzmanıdırlar. Bu
iletişimde at ruhlarından aldıkları kuvvet ve ilham ile ruhlar hakkında bilgi
ve tecrübe sahibidirler.
Şamanların ayinlerinde kurban
kültünün önemli bir yeri vardır. Şamanlar bu kurbanları 7, 9 veya 16 kat göğe
uçarlar, yeraltının katlarına yine bu kurbanların araç olarak kullanılmasıyla
inerler
Şamanların genelde Gök Tanrı,
bunun yanında 2. Derecede veya ona rakip olarak gözüken kutsal ruhlar, kötü
ruhların sebep oldukları hastalıklar ve ölüm öteki alemde ruhun geleceği,
sosyal hayatın çeşitli sıkıntı ve problemler gibi hususlarda rol aldıkları
görülmektedir
Şamanların gelecekten haber
verdiklerine de inanılır. Altaylara göre şamanlık aileden irsen geçer.
Çoğunlukla çocukluk çağında sar’a nöbetleriyle birlikte gelen bir hastalın
olarak kabul edilir. Şaman olmak için belirli bir eğitim görmek yeterli ve
gerekli değildir. Doğal, zorunlu ve kaçınılmaz bir şekilde kişiye sirayet eder.
Şamanlığın başlangıcına dair Radlof nöbetlerinin beklenmedik bir zamanda
geldiğini söyler.
Değerlendirme soruları
1)Geleneksel Türk dininde Tanrı inancı ile ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisi yalnlıştır?
A)Yüce Tanrı inancı vardır B)Göksel
yüce varlık inancı vardır
C)Gök Tengri ismiyle bilinen bir tanrıdı
D)eşi ve çocukları olan bir panteonda Baba Tanrı inancı
vardır
E) Tek Tanrı inancı vardır.
2) Gelenkesel Türk dininde tapınağın ismi nedir?
A) Vihara B)Tapınak yoktur
C)Dağ tapınağı D)Kilise
E)Mağra tapınak
3)Tabiatla ilgili inançlardan hangisi Gelenkesel Türk Dininde
bulunmaktadır?
A)Güneş tanrıçası Ama terasun’dur B)Türkler güneşe
ve aya dönüp ibadet ederlerdi
C)Dağ tanrısı kurttur. D)Ağaçlara saygı olup
onun adına kurban kesilir
E) Gök Tengri yüce tanrıdır
4)Geleneksel Türk Dininde cansız kurbana ne isim verilirdi?
A)Saçılgan B)Tayılgan
C)Atılgan D)Kut
E)Yuğ
5)Eski Türk Yazıtlarında yeryüzüne dair inançlara ne isim verilir?
A)Toprak ana inancı B)Kutsal dağ
inancı
C)Yer-su inancı D)Ongon
inancı
E)Tabiat inancı
CEVAP ANAHTARI
1-d/2-b/3-e/4-a/5-c/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder