19 Mart 2015 Perşembe

DİNLER TARİHİ II. ÜNİTE SORU VE CEVAP ÇALIŞMASI

DİNLER TARİHİ II. ÜNİTE SORU VE CEVAP ÇALIŞMASI
S.1)Dinler tarihinin en önemli konusu nesir?
C.1) Dinler tarihinin en önemli konusu; Dinin kayneğı nedir konusudur.
S.2)Dinin Kaynağını bilimsel olarak açıklayan batılı bilginler kimdir?
c.2) a- E. Bûrnette Tylor: 1871 yılında yayınladığı İlkel Kültür (Primitieve culture) isimli kitabında Din'in kaynağının "Animizm" yani "ruhculuk" olduğunu ileri sürmüştür. İlkel toplumlarda hakim olan Atalara tapmanın, Fetişizm'in ve Büyünün, Animizm'den kaynaklandığını belirtmiştir. Ona göre ilk insan, ruh'un farkına rüyada varmıştır. Uyku halinde, insandan ayrılan ve dolaşan ruh'a ilk insan inanmış ve ona saygı göstermiştir. Tylor'a göre, ilk din ve çok tanrıcılık (politeizm) Animizm’den çıkmıştır.
b- R. R. Marett: 1900 yılının başında yayınladığı "Animizm Öncesi Din"
(Preanismistic Religion) isimli makalesinde, Marett, dinin ilk şeklinin ruh inancı
olmadığını; soyut bir güç olan Mana ile karşılaşmanın meydana getirdiği "Mistik korku ve
hayret duygusu" nun, dinin ilk şeklini meydana getirdiğini ileri sürüyordu.
c- J. G. Frazer: 1900 yılında "Altın Dal" isimli eserinde bir başka Animist öncesi
hipotez ileri sürmüştür. Buna göre insanlık tarihinde büyü, dinden önce gelmektedir.
Böylece, insanlığın ilk dinî törenlerinin büyü törenleri olduğunu belirtmektedir.
d- Herbert Spencer: İngiliz felsefecisi Spencer de dinin kaynağı hakkında ilkel kabile
dinlerinin kaynağının korku olduğunu ve bunun da Atalara Tapınma şeklinde kendini
gösterdiğini, atalara tapınmanın da diğer ibadet şekillerinin gelişmesini sağladığını
söylemiştir.
e- E. Durkheim: 1912 yılında yazdığı "Dini Hayatın İbtidâî Şekilleri" isimli kitabında
Durkheim, dinin kaynağına sosyolojik bir yaklaşımla yaklaşmaktadır. Durkheim, bu
kitabında, Din'in, sosyal tecrübenin bir yansıması olduğunu savunmaktadır. Durkheim'e
göre ilk sosyal ünite klan'dır. Klan ise bir totem etrafında şekillenmiştir.
g- Max Müller: Dinin kaynağı hakkında görüş ileri süren diğer bir bilgin de Müller olmuştur. Mülller'e göre, insanlığın ilk dini Naturizm (tabiatçılık) yani tabiat varlıklarına tapınmadır. Müller bu görüşü ileri sürerken, Hinduizmin Veda'larına dayanmıştır. Ona göre Veda'lardaki Tanrı İsimlerinin tabiat olayları ile yakın ilişkisi vardır. Meselâ, Agni, ateş; Dyans, gök anlamına gelmektedir. İnsanların "Güneşe taptıklarını" da ifade etmiştir. Ona göre, ilk insan için tabiat, büyük bir korku unsuru olmuştur. Böylece de tabiat kuvvetlerine tapınma meydana gelmiştir. Bu da dinin kaynağını meydana getirmiştir.
h- Andrevv Lang ve Wilhem Schmidt: Dinin kaynağı hakkında görüş ileri süren diğer bir bilgin de İskoçyalı Lang idi. Lang, Avusturalya'nm ilkel kabilelerinde ne Animizm'e ne de Totemizm'e rastlanmadığını, ancak "Bir Yüce Varlık" kavramına, insanların inandıklarını ileri sürerek bu yüce Varlık, insanları denetliyordu demektedir.
S.2)Dinler tarihinin amacı nedir?
C..2)Dinler tarihinde her din bir kültürdür; Dinler tarihi bu kültürleri araştırmaya yönelik çıkan bir bilimdir.
 S.3)Gerçekte ilk insanın dini ile bilgiler nerede mevcuttur?
C.3)Sadece ilahi kitaplarda mevcuttur.
S.4.)İlkeller üzerinde yaptığı araştırma sonucunda dinin ilk şeklinin tek tanrıcılık olduğun tespit eden bilim adamı hangisidir?
C.4)Andrew lang
S.5.) Din duygusunun kaynağı İslama göre nedir?
C.5) Doğuştandır (Fıtridir)
S.6.) Monoteizmdin karakteristik yapısını en iyi açıklayan aşağıdakilerden hangisidir?
C.6) Tek Tanrının kabul edilmesi, bu tanrının yaratıklarına karşı rahim olması 
S.7.) Yeryüzündeki dinler içinde Monoteizmi en açık şeklide gösteren tek din aşağıdakilerden hangisidir? 
C.7) İslam
S.5.) Dinin en fıtri olanı, insanın tabiatına uygun olanı aşağıdakilerden hangisidir?
C.5)Monoteizm


*Bûrnette Tylor, Animizmi; Andrevv Lang ve Wilhem Schmidt Yüce Tanrı İnanışını, Max Müller Naturizmi savunmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder