DİNLER
TARİHİ 11. HAFTA SORU VE CEVAPLAR
Soru 1- günümüz yahudleri ile alakalı
bilgi verir misiniz?
Cevap 1-Dünyanın her bir yanında yaklaşık 13
milyon Yahudi yaşıyor. Bu 6,6 milyar olan dünya nüfusunun küçücük bir parçası.
Yahudilerin yarıya yakını İsrail'de; büyük bir kısmı da ABD, Rusya ve Fransa'da
yaşıyor. Son 30 yılda dünya nüfusunda yüzde 60 artış olmasına rağmen
Yahudilerin nüfusu sadece yüzde iki artmıştır.
2-en eski ilahi kaynaklı yahudiliğin
en önemli özelliği nedir?
2-Geçmişi birkaç bin yıl geriye giden bu dinin en önemli
özelliklerinden biri, israiloğulları ile Tanrı arasındaki "ahd"e
kutsal kitaplarında geniş yer ayrılmasıdır. Bundan dolayı bu din, bir
"ahit" dini olarak da bilinmektedir
3-seçilmişlik ile ilgili bilgi verir
misiniz?
3-Yahudilik, bilinen ilk büyük tektanrıcı dindir. Kuzey
sami kavimlerinin atası sayılan Hz. İbrahim’in soyundan geldiği kabul edilen
İbranileri ve İsrailoğullarını Tanrı’nın ‘seçilmiş kavmi’ saydığı için bu
halkın ulusal dini olarak gelişmiştir. Bu halk, O’nun tasarısını, yeryüzündeki
öteki halklara bildirmek üzere aracı olarak seçilmiştir. Yahudilere göre Allah,
ataları İbrahim, İshak ve Yakup’u seçmiş; onlarla ahit yapmış ve soylarını
kendisi için özel millet yapacağını belirtmiştir. Seçilmişlik dışında
Yahudiliğin temel özelliği, ahit dini olmasıdır.
4-hristiyanlar Yahudilerin kutsal
kitaplarını nasıl isimlendirirler?
4-Hıristiyanlar, Yahudilerin kutsal kitaplarına Eski
Ahit, kendilerininkine Yeni Ahit (ikisine birden ‘Kitab-ı Mukaddes’) adını
verirler. Ancak bu adlandırmayı yalnızca Hıristiyanlar yapmaktadır.
5-yahudilere göre Allah kimler ile
ahit yapmıştır:
5-hz. Adem , haz nuh ,hz İbrahim ve eşi hacer ,hz. İshak
,hz İsmail , hz Yakup, Yusuf, hz musa ,hz Harun , hz Davut, hz Süleyman ve
israiloğluları, yeni ümmetler ..
6- Talmud'ta
geçen ve Musevilerce tüm insanlık için evrensel prensipler olduğuna inanılan
nuh kanunları nelerdir ?
6- Yedi Adettir:
1.Puta tapmamak,
2.Tanrı’nın ismini mübarek kılmak bu isimle lanet etmemek,
3.Cinayet işlememek,
4.Cinsel ahlaksızlık yapmamak,
5.Hırsızlık etmemek,
6.Adil bir yargı sistemi oluşturmak ve uyulmasını sağlamak.
7.Canlı bir hayvanın etini kopartıp yememek.
Musevilik inancı bu temel 7 ilkeye uyan herkesin hangi dinden
olursa olsun cennete gideceğine inanır. Ancak Museviler için cennete gitmek
sadece bu 7 maddeye uymakla gerçekleşecek kadar kolay değildir. Tanrı Tevrat’ta
Musevi’nin yapması ve yapmaması gereken toplam 613 Mitsvot (emir)
sıralamaktadır.
7-yahudilere göre hz. İbrahim nasıl
bir peygamberdir
7- Önceleri ismi Abram/Avram, ‘Baba yücedir’ iken;
sonrasında Abraham, ‘cumhurun babası’ olmuştur .Tekvin'deki kişilik
özellikleri: -Allah’a bütün yüreğiyle bağlı; doğru bir insan; barış adamı;
acıma duygusu olan; konuksever biri; atak ve cesur bir insan (Kur'anıkerim de
onu insanlar için ‘üsve -iyi örnek- olarak anlatır). Hz. İbrahim’in kişiliğinde
İsrailoğulları ile antlaşma (berit): Yahova onları, yalnızca kendisine tapmakla
ve O’nun hakikatini dünyanın bütün kavimleri arasında yaymakla
görevlendirmiştir. Tanrının kendisini görevlendirmesiyle zürriyetsiz olarak 75
yaşında göç etmiş, yeni bir kavim kurmuştur. Kendisine zürriyet ile yeni
topraklar (Kenan diyarı) vaat edilmiştir. Bu diyarın onun zürriyetine (İshak,
İsmail) miras kalacağı bildirilmiştir. Sınanmış … oğlunu kurban … sünnetle emir
olunmuş .. mezar yeri olması için, ilk defa vaat edilmiş topraklardan Makpela
Mağarasını kendi parasıyla satın almıştır. 175 yaşında ölmüştür.
8-hıristiyan kutsal kitaplarında ki
ahit hakkında bilgi veriniz.
8- Hıristiyanlıktaki ahit anlayışı, Yeni Ahit'teki İsa
(iman, sevgi, salih amel) üzerinde odaklaşır. Hıristiyanlara göre Eski Ahit
iptal edilmiş, Hz. İsa'nın bir kurban olarak ölümü, cemaatin eski ahdi bozmuş
olmasının bir cezasıdır; onun ölümü Eski Ahit’i hükümsüz kılmış ve Tanrı ile
yeni bir ilişki kurulmasının yolu açılmıştır. Yeniden dirilişiyle insanlık
alemiyle yeni bir ahit yapılmıştır. İsa’nın son akşam yemeğindeki.. kendi eti
ve kanı, yeni ahdin sembolü olarak görülmüştür.
Sina ahdi
ile yeni ahit arasındaki farklar Pavlus tarafından ortaya konulmuştur
9- Kur’an’da ‘Ahit’, ‘Misak’ Ve ‘Salih Olma’ Kavramları hakkında bilgi
veriniz.
9- Ahd kelimesi
Kur'an'ın 17 suresinin 36 ayetinde 46 defa geçmektedir. Bu kelime Kur'an'da; söz
vermek (Bakara 2:100, 124, 177; Tevbe 9:75, 111; Müminun 23:8; Mearic
70:32) söz almak (Meryem 19:78, 87), antlaşma (Bakara 2: 177), yemin
etmek (Nahl 16:91, 95; İsra 17:34), emretmek (Bakara 2:125; Taha
20:115) ve zaman, süre (20:86) anlamlarında kullanılmıştır. Bu kavramla
aynı anlamda kullanılan diğer bir kelime ise misak’tır. Misak, Kur'an'ın
9 suresinde 23 ayette yer almaktadır. Kur'an'ın üç ayetinde ise bu iki kelime
bir arada kullanılmıştır (Bakara 2:27; Ra’d 13:20, 25)
10- kuran da kaç çeşit ahit yer
almaktadır ,ahit konusu açıklayız?
10- Genellikle kabul edilmektedir ki Kur'an'da iki çeşit
ahit yer almaktadır. Birincisi, evrenin yaratılmasından önce ruhlar
yaratıldığında,
İkinci ve en yaygın ahit tipi, tarih boyunca
çeşitli toplulukların, peygamberleri aracılığıyla yapılan ve Nuh ile başlayıp
Hz. Muhammed sas ile sona eren ahittir. Kur'an, beni-adem ile (Yasin 36:60-61;
Araf 7:102), Adem, ibrahim ve ismail, İsrailoğulları (3:183), Musa ve en
sonunda Hz. Muhammed ile ahit yapıldığından söz etmektedir. “Biz
peygamberlerden, Senden, Nuhdan, ibrahimden, Musa’dan ve Meryem Oğlu
İsa’dan misak almıştık...” (Ahzab 33:7).
Kur'an,
ahdin mahiyetinden çok dünyada insana yüklediği görevlere dikkatleri çeker.
Kur'an ahd kelimesini öldükten sonraki hayatla ilgili olarak da kullanmaktadır.
Kur'anı Kerim'e göre Allah, İsrailoğulları ile yaptığı ahdi, ‘salih olmaları’
şartına bağlamıştır.
11-İbrani terimi ne anlama
gelmektedir, açıklaınız
11-Tevrata göre bütün insanlar tek bir atadan gelmişve
Nuh’un oğulları zamanına kadar insanlar arasında ırki bir farklılaşma
olmamıştır. Geleneksel Yahudi anlayışına göre Nuh’un Ham, Sam ve Yafes adında
üç oğlu, değişik milletlerin atası olmuştur. Yahudi soyu Nuh’un seçkin oğlu
Sam’a dayanmaktadır. Sam’ın neslinden gelen Eber, Hz. İbrahim’in büyük
atasıdır. Bu nedenle Yahudilerin en büyük atası Hz. İbrahim’e Eberin Neslinden
anlamına İvri (İbrani), onun konuştuğu dile de İvrit (İbranice) denilmiştir. Bu
kelime, "İbrî" veya "Hibrî" kelimelerinden gelmektedir. Bu
kelimeler, M.Ö. XV-XIV. Yüzyıllarda Filistin'de görülen göçebe bir kabîlenin
adıdır; "öte tarafın insanları" anlamında, Fırat ve Ürdün
nehirlerinin öbür kıyısından gelmiş olan göçmenleri ifade etmektedir.
Yahudilere bu ad, Ken'an ülkesinin yerlileri tarafından verilmiştir. Yahu¬di
Kutsal Kitabı’nda Kenan'a atıf yapılmaktadır.
12-israil terimi ne anlama
gelmektdir, geniş bilgi veriniz.
12- Bu kelime,
Tanrıyla ve insanlarla güreşip yenen anlamında Yakub'a Tanrı tarafından
verilmiş bir lakapdır. Bu husus, Tevrat'ta yer almaktadır. Evrensel Yahudi
Ansiklopedisinde kelimenin asıl anlamının belirsiz olduğu, Tevrat'ta
"Tanrı ile güreşen" şeklinde yer almasına rağmen, "Tanrı ile
mücadele eden" anlamına gelebileceği belirtilmektedir.
Ancak
belirtilmelidir ki bu ad, Hz. Süleyman'dan sonra ikiye ayrılan ülkenin kuzeyde
kalan bölümünü oluşturan kabilelerin krallığını nitelendirmek üzere kullanılmıştır.
Bununla beraber, Babil Sürgününden sonra Yahudâ'ya geri dönen İbrânîler, Yahuda
kabilesine mensup olmalarına rağmen, genelde İsrailliler adını almışlardır.
13-taberi İsrail kavramını nasıl
açıklamaktadır?
13- Taberî, Hz. Yakub'a "gece
içinde Allah'a giden" anlamında "İsrail" denildiğini
kaydetmektedir.
14-israil kelimesi ilk defa nerede
rastlanmaktadır?
14- İsrail" kelimesine, ilk defa, II. Ramses'in oğlu
Merneptah (M.Ö. 1232-1224) tarafından diktirilen ve "İsrail Anıtı"
diye anılan kitabede rastlanmaktadır.
15- Yahudi
inancına göre Yakub'a İsrail adı kim tarafında verilmiştir?
15- Yahudi inancına göre Yakub'a bu ad Tanrı tarafından
verilmiştir. Bundan dolayı Yahudilik millî bir din, Yehova da millî bir tanrı
olarak kabul edilmiştir. Onlara göre İsrailoğulları, seçkin bir kavimdir. Bu
ad, sonradan genelde bütün Yahudileri içine alacak bir şekilde kullanılmıştır.
Şimdiki İsrail Cumhuriyeti de bu adı kullanmaktadır.
16-kuran da İsrail kelimesi hakkında
bilgi verniz?
16- Kur'ân'da 40 âyette, 41 defa "Benî İsrail"
(İsrailoğulları) kelimesi geçmektedir. Bu âyetlerde, Allah'ın İsrailoğulları'na
verdiği nimetler hatırlatılmaktadır. Bu nimetlere karşı İsrailoğulları'nın
verdikleri sözler ve onların sözlerinden dönmeleri işlenmiştir: Allah'a
inanmaları, O'ndan başkasına kullukta bulunmamaları, ibadet etmeleri, namaz
kılıp zekât vermeleri, peygamberlere uymaları, adam öldürmemeleri; anaya,
babaya, akrabaya ve yoksullara iyilik yapmaları, kendilerine haram ettikleri
dışındaki bütün yiyecekleri yemeleri, sözlerinden dönmemeleri.
17-yahudi terimi hakkında bilgi
veriniz
17- ishak oğlu
Yakub'un oniki oğlu vardı; dördüncü oğlunun adı Yahuda'dır. Onun adına izafeten
İsrailoğullarına Yahudi denilmiştir. Filistin'in güney bölgesinde kurulan
Yahuda Krallığı da ayrıca bu adın kaynağı olarak iteri sürülmektedir. Zira
Ürdün'ün batısı, Samariye'nin güneyindeki bölge, Yahuda adına nispet
edilmiştir.. Esaretten sonra umûmî olarak halk İsrailliler diye
adlandırılırken, şahıslar birbirine Yahudi demişlerdir. Böylece onların
torunları da günümüze kadar bu isimle anılmışlardır.
Bu kavim, Ken'an diyarına (Filistin) yerleşmeden önce İbrânî,
orada İsrailli, Sürgün'den sonra da genelde toplum ' olarak, İsrailoğulları,
ferd olarak da Yahudi diye adlandırılmıştır. Ancak bu üç terim, birbirinin
yerine kullanılmış ve kullanılmaktadır. Bu üç kelimeyle de aynı din mensupları
ve aynı topluluk ifade edilmektedir.
18-musevi terimi hakkındabilgi
veriniz
18- Musevilik, genellikle Türkiye’de kullanılan bu lakap
Hz.Musa'ya izafetle bu şekli almıştır. Yahudilik, Musevilik olarak da bilinir.
Bu din, Musevilik olarak da bilinir. Yahudi, İbrani, Musevi ve İsrail
terimleriyle de Musevîlik kastedilir. Musevîliğin tek tanrıcılığın saf bir şekli
olduğu söylenmekle beraber O, yalnız başına ne bir mezhep ne bir ırk, ne de
modern bir millettir
19- Tevrat’a göre Yahudiliğin tarihçesi nasıldır?( olduğu gibi kopyalıyorum,
önemli )
19- Yahudiliğin tarihçesi, kutsal kitaplarına dayanır. Kutsal
kitap, âlemin ve ilk insanın yaratılışından peygamber Malaki'ye kadar geçen
olayları içinde bulundurur; aynı zamanda onların kutsal tarihini oluşturur.
Samî ırktan sayılan İbrâniler, Kildânîlerin Ur şehrinden çıkarlar ve Harran'a
gelirler. Tanrı (Yahve), Abram'a (Hz. İbrahim) Harran bölgesinden Ken'an
diyarına göçetmesini emreder. O da karısı Sara'yı, kardeşinin oğlu Lut'u (Hz.
Lut) ve Harran'da kazandıklarını da yanına alarak Ken'an diyarına varır. O
vakit orada Ken'anîler bulunuyordu. Tanrı, Abram'a görünüp o ülkeyi onun
zürriyetine vereceğini bildirir. Abram da kendine görünen Rab için bir mezbah
yapar. Ülkede kıtlık çıkınca Abram Mısır'a gider. Mısır'a yaklaştıklarında
Abram, karısı Saray'a şöyle diyor: "İşte biliyorum ki, sen görünüşü güzel
bir kadınsın ve olur ki, Mısırlılar seni görünce: Bu onun karışıdır, derler ve
beni öldürürler; fakat seni sağ bırakırlar. Senin yüzünden bana iyi
davranılsın, senin sebebinle canım yaşasın diye: Onun kızkardeşiyim, de. Ve
vaki oldu ki, Abram Mısır'a girdiği zaman, Mısırlılar kadının çok güzel
olduğunu gördüler ve Firavun'un emîrleri onu gördüler ve onu Firavun'a
medhettiler; kadın Firavun'un sarayına alındı. Ve onun yüzünden Firavun Abram'a
karşı iyi davrandı; ve onun koyunları, sığırları oldu. Ve Rab Abram'ın karısı
Saray'dan dolayı, Firavun'u ve onun sarayını büyük vuruşlarla vurdu. Ve
Firavun, Abram” çağırıp dedi: Bana bu yaptığın nedir? Bu senin karın olduğunu
niçin bana bildirmedin? Niçin bu benim kızkardeşimdir, dedin, ben de onu karı
olarak aldım? Ve şimdi, işte karın, al ve git. Ve onların hakkında Firavun
adamlarına emretti; onu ve karısını ve kendisine ait olan her şeyi
gönderdiler". Abram ve beraberindekiler, Mısır'dan böylece çıkarlar. Çok
zengindirler. Çobanları arasındaki bir tartışmadan sonra Abram'la Lut, birbirinden
ayrılırlar. Lut, şarka doğru gider. Abram ise Ken'an diyarında oturur. Abram,
bulunduğu bölgede hâkimiyetini kabul ettirir ve bu arada esir edilen kardeşi
(daha Önce kardeşinin oğlu olarak belirtilir. Bkz. Tekvin XII : 5. Karş. Tekvin
XIV : 14-16) Lut'u kurtarıp yanına alır. Bu olaylardan sonra Rab, rüyasında
Abram'a görünür, ona yardım edeceğini bildirir. Abram, O'ndan zürriyet ister.
Tanrı da ona vereceğini va'deder. Karısı Saray'ın teklifi üzerine cariyesi
Hacerle evlenir ve ondan İsmail doğar. Bu sırada Abram, seksen altı yaşındadır.
Doksan dokuz yaşına geldiğinde Tanrı ona görünür ve onun zürriyetini
çoğaltacağını bildirir. Bunun üzerine Abram, yüzüstü düşer ve Allah onunla
şöyle konuşur: "Ben ise, işte, ahdim seninledir ve birçok milletlerin
babası olacaksın ve artık adın Abram (yüce baba anlamında) çağırılmayacak,
fakat adın İbrahim (cumhurun babası anlamında) olacak; çünkü seni birçok
milletlerin babası ettim. Ve seni ziyadesiyle semereli kılacağım, ve seni
milletler yapacağım, ve senden sonra zürriyetîne, Allah olmak için seninle ve
senden sonra zürriyetinle benim aramda ahdimi, nesillerince ebedî ahit olarak
sabit kılacağım. Ve senin gurbet diyarını, bütün Ken'an diyarını, sana ve
senden sonra zürriyetine ebedî mülk olarak vereceğim ve onların Allah'ı
olacağım" Allah, İbrahim'den ve zürriyetinden gelecek olanlardan ahit
olarak her erkek çocuğun sünnet edilmesini ister. Yine Allah, İbrahim'e, karısı
Saray'ın bundan sonra Sara (prenses anlamında) olarak çağrılmasını ve ondan bir
oğul vereceğini, adının da İshak olacağını
bildirir. Böylece Sara, Hacer'i kıskanmaktan kurtulmuş olacaktır.
İbrahim, ahit gereği, kendisi
doksan dokuz, İsmail de on öç yaşında iken, aynı gün sünnet olurlar. Öte yandan
Sara, İshak'ı doğurur. İbrahim, oğlu İshak'ı sekiz günlük iken sünnet ettirir.
Çocuk büyüyüp sütten kesildiğinde İbrahim, oğlu için bir ziyafet verir. Bu
sırada İsmail'in güldüğünü gören Sara, İbrahimden onu kovmasını ister. Bu durum
İbrahim'e kötü gürünür. Ancak Allah, İbrahim'e, Sara'nın dediğini yapmasını, çünkü
neslinin İshak'ın adıyla çağırılacağını söyler. Hacer, İsmail'i alıp çöle
gider;Birgün Allah, İbrahim'i denemek için, ondan biricik oğlu ishak'ı kurban
etmesini ister. İbrahim, emri yerine getirmek üzere bir mezbah yapıp bıçağı
eline aldığında Rabbın Meleği göklerden ona seslenip çocuğu boğazlamamasını,
çünkü emri yerine getirdiğini bildirir. Bunun üzerine İbrahim, gözlerini
kaldırdığında, çalılıkta bir koçun hazır olduğunu görür ve onu kurban eder. Bu
olay üzerine Rab, ona sözünü yerine getirdiğinden dolayı, zürriyetinin
düşmanlarının kapısına hâkim olacağını ve zürriyetinden gelen bütün milletlerin
mübarek kılınacağını bildirir. İbrahim, yüz yetmiş beş yaşında iken ölür.
"Ve oğulları İshak ve İsmail onu Mamre karşısında olan Makpela Mağarasına,
Hitti Tsohar oğlu Efron'un tarlasına, İbrahim'in Het oğullarından satın aldığı
tarlaya gömdüler. İbrahim ve karısı Sara oraya gömüldüler. Ve vaki oldu ki,
Allah İbrahim'in ölümünden sonra oğlu İshak'ı mübarek kıldı". İshak'ın
çocuğu olmadığından Allah'a yalvarır, Esav ve Yakub adlı iki oğlu olur. Bir gün
ülkesindeki kıtlık dolayısıyla İshak, Filistîlerin kralı Abimelek'in ülkesi
Gerara'ya gider. Orada karısını kızkardeşi olarak takdim eder. Durumu anlayan
Abimelek, niçin böyle yaptığını sorar. O da, elinden alınıp kendisine zarar
gelme korkusundan böyle yaptığını söyler. Abimelek, bunun üzerine onları korur.
Varlık sahibi olurlar. Ancak Filistîler, onları kıskanıp ülkelerinden
çıkarırlar. İshak yaşlanıp gözleri görmez olunca Yakub, babasının sevdiği
Esav'ın yerine hile ile kendisini mübarek kıldırır. Esav, bunu öğrendiğinde çok
kızjp onu öldüreceğini söyler. Yakub, Haran'a gitmek üzere ayrılır. Gecelediği
bir yerde rüya görür. Rüyasında yerden göğe doğru yükselen bir merdiven vardır.
Bu merdivenden Allah'ın melekleri çıkıp inmektedir. Başı, göklere ermiştir.
Rab, ona şöyle diyor: "Baban İbrahim'in Allah'ı ve İshak'ın Allah'ı Rab
benim: üzerinde yatmakta olduğun diyarı sana ve senin zürriyetine vereceğim; ,
senin zürriyetin yerin tozu gibi olacak, garba ve şarka, şimâle ve cenuba
yayılacaksın; ve yerin bütün kabileleri sende ve zürriyetinde mübarek
kılınacaktır...".
Yakub, uyanınca burası Allah'ın
evidir ve bu, göklerin kapısıdır deyip oraya "Beyt-el" (Allah'ın evi)
adını koyar, yoluna devam edip Haran'a varır. Orada annesinin kardeşi Laban'ın
yanında çalışır. Onun, Laban'ın iki kızından ve bunların yanında gelen iki de
cariyeden on. iki oğlu ve bir kızı olur. Onları alıp babasının yanına Ken'ana
döner.
Yakub,
çocukları arasında en fazla Yusuf'u sever. Kardeşleri bundan dolayı onu
kıskanırlar. Yusuf, bir rüya görüp onu kardeşlerine anlatır. Rüyasında
kardeşleriyle birlikte bir tarlada buğday demetleri bağladıklarını, kendi demetinin dik
durduğunu, ötekilerin demetlerinin ise kendisininkinin etrafını kuşatıp
eğildiğini söyler. Kardeşleri, bu rüyadan onun kendilerine hâkim olacağını
çıkarırlar ve ona karşı kin ve kıskançlıkları artar. Yusuf, diğer bir rüyasında
Güneş, Ay ve on bir yıldızın kendisine secde ettiğini görür. Bu rüyayı babası
ve kardeşlerine anlattığında babası onu azarlayıp "Gerçek, ben ve anan ve
kardeşlerin yere kadar sana eğilmek için
mi geleceğiz?" der. Kardeşleri onu kıskanır, babası da bu sözü yüreğinde
tutar. Yakub, Yusuf'u sürüleri otlatmakta olan kardeşlerinin yanına gönderince
onlar da onu elbiselerini çıkararak bir kuyuya atarlar. Daha sonra da kuyudan
çıkarıp onu Mısır'a giden tüccarlara yirmi gümüşe satarlar. Babalarına,
kardeşlerini bir canavarın yediğini söyleyip onun kana batırılmış entarisini
gösterirler.
Yusuf,
Mısır'da Firavun'un bir memuru olan Potifar tarafından satın alınır. Potifar'ın
karısı Yusuf'a aşık olup ilgisine karşılık görmeyince iftira ederek onu hapse
attırır . Yusuf, hapiste iken, Firavun'un gördüğü bir rüyayı tabir ederek
hapisten kurtulur ve Firavun'un yanında önemli bir mevkiye yükselir. Daha sonra
Filistin'de bulunan babası Yakup ve kardeşlerini Mısır'a getirtir.
İsrailoğulları, böylece Mısır'a yerleşmiş olurlar.
20-yahudileri büyük sıkıntılardan
kurtaran kimdir?
20- Mısır'da önceleri rahat bir hayat geçirmekte olan
Yahudiler, zamanla büyük sıkıntılara, köleliğe düşerler . Onları bu
sıkıntılardan kurtarıp "Arz-ı Mev'ud"a (vaad olunmuş toprak Filistin)
döndüren Moşe (Hz. Musa) olur (Tah.M.Ö.1250). Musa, Firavun'un ordusunun Kızıl
Deniz'de boğulup onları/takip edememesi sonucu, Yahudileri Sina'ya getirir.
Burada, Sina Ddğında, Hz. Musa'ya Tevrat ve On Emir verilir. Yahudiler Sina
Çölünde kırk yıl dolaşırlar. Musa'dan sonra Yeşu, onları Filistin'e götürür.
21-yahudilerin en parlak dönemi kimin
döneminde yaşanmıştır?
21- Filistin'de Hâkimler ve Krallar devrinden sonra Kral
David (Hz. Davud 1013- 973), Kudüs'ü alır ve Yahudilerin en parlak devresini
başlatır.
22-babası hz Davut un ölümünden sonra
kim ne yapmıştır?
22- Oğlu Kral Şlomo (Hz. Süleyman : M.Ö. 973-933), babası
tarafından hazırlatılan yere kutsal Mabed'i yaptırır. O zamana kadar bir
çadırda muhafaza edilen ve içinde On Emir tabletleri bulunan kutsal Ahit
Sandığı, Ma'bedin bir odasına konulur.
23- hz Süleyman ın vefatından sonra
ne olmuştur?
23- Hz. Süleyman'ın ölümünden sonra, krallık, güneyde
Yahuda, kuzeyde İsrail olmak üzere ikiye ayrılır. On kabîle, İsrail'e; ikisi de
Yahuda Krallığına tâbi' olur.
24-israil krallığı ve yahuda
kırallığı kimler tarafından yıkılır..
24- Önce İsrail Krallığı, Asurlular tarafından M.Ö.
721'de; sonra da Yahuda Krallığı, Babilliler tarafından M.Ö. 586'da yıkılır.
Ma'bet, tahrip edilir ve Yahudiler Babil'e sürgün edilir. Sürgünde Yahudi
halkı, Ezra'nın etrafında birleşir ve M.Ö. 538'de Kudüs'e döner
25-kutsal kitaptaki son peygamber
kimdir?
25- Malaki, Kutsal Kitap'taki son Peygamberdir.
26-yahudi mabedinin yıkılışı hakkında bilgi veriniz?
26- Yahudi tarihinde Kudüs, İskender'den sonra Agid'lerin
ve Selefkî'lerin eline geçti. Ma'bet, M.Ö. 168'de yağma edildi. Makkabiler,
yeniden hâkimiyeti sağladılarsa da, M.Ö. 63'de başlayan Roma esareti devresi,
M.S. 70'de Roma'lı kumandan Titus'un Kudüs'ü ve bu arada Ma'bedi de yakıp
yıkmasiyle sonuçlandı. Yahudiler, dünyanın her tarafına dağıldılar. Ma'bed'den arta kalan Batı Duvarı
(Ağlama duvarı) yüzyıllarca onlarda millî ve dînî şuuru ayakta tutmuştur. Mesîh
inancının verdiği ümit, onlarda bu şuurun devamlı varlığını sürdürmesini
sağlamıştır.
27- Şehristanî
yahudi terimini nasıl açıklamaktdır?
27-Yahudi kelimesinin Arapça "hade" kökünden
"dönmek" ve "tevbe etmek" anlamına geldiğini, bu ismin
Yahudilere verilmesinin de Hz. Musa'nın "Biz sana dönüp yalvardık"
sözü sebebiyle olduğunu belirtmektedir
28-seçilmişlik fikri Yahudilerde
nasıl bir şuur uyandırmıştır?
28- Seçilmişlik (Chosen people) fikri onları daima diğer
milletlerden farklı kılmıştır. Yahudiler, her türlü baskı ve sürgün karşısında
milli ve dini kimliklerini bu fikir sayesinde koruyabilmişlerdir. Dindar
Yahudiler, seçilmişliği, bir imtiyaz değil, bir külfet olarak görürler. Onlar,
hayatın her alanını kurallara bağlayan bir dini yaşamak zorunda olduklarını
düşünürler (Kur'an, Bakara Suresinin 47. ayetinde bu durumlarını belirtir).
29-yahudiliğin temel özellikleri
nelerdir?
29- 1- Seçilmişlik:
Tanrı, atalar, ibrahim, ishak ve Yakup ve Musa ile ahit yapmıştır.
Yahudiler soylarını, Hz. İbrahim ve
onun soyu olan İbraniler’e, İsrailoğulları’na dayandırırlar. Bu iki kavmi,
‘Tanrının seçilmiş kavmi’ sayarlar. Bu nedenle dinleri, bu halkın milli dini
olarak gelişmiştir.
2- Kutsal toprak: (Kudüs merkezli
Filistin) sahip olma zorunluluğu
3 – Mabed: Kudüs Tapınağı etrafında toplanma
zorunluluğu (yerinde Mescid-i Aksa var).
4- Mesihçilik
fikri: Yahudiler, M.S. 70 yılından 1948’e kadar daima başka milletlerin
egemenliğinde yaşamışlardır. Ortodoks yahudilerin iman esasların arasında yer
alır.
30-ibraniler hakkında bilgi veriniz.
30- Kitab-ı Mukaddes'e göre, İsrailoğullarının atalarını
oluşturan kuzey Sami kavimleridir.
31-yahudaoğluları hakkında bilgi
veriniz.
31- İsrailoğullarını oluşturan 12 kabileden biridir. Hz.
Yakubun ilk karısı Lea’nın 4. oğlu olan Yahuda’nın soyuna denir.
32-benyaminoğulları hakkında bilgi
veriniz
32- Yahudi halkını oluşturan 12 kabileden biridir. Adını,
Yakub’un (İsrail) ikinci karısı Rahel’in iki çocuğunun küçüğünden alır. Yeşu,
güney Filistin’in orta yerlerini bunlara vermiştir. Hz. Süleyman’ın ölümünden
sonra kurulan iki ayrı krallık bunların topraklarını paylaşmıştır. İsrail
krallarının ilki olan Saul ile Aziz Paulus bu soydan gelmektedir.
33- İsrailoğulları
(Beni İsrail) hakkında bilgi veriniz
33- Hz. Yakub’un soyundan gelenlere verilen addır.
israil, yakub’un lakabıdır. İsrail’in 12 kabilesine bu ad verilir: güney
topraklarındaki Yahudaoğulları, Benyaminoğulları ile kuzeydeki kayıp diğer 10
kabile (İsrail’in Kayıp On Kabilesi).. Kuzeydeki İsrail devleti Asurlularca
(M.ö. 721) ve güneydeki Yahuda devleti Babillilerce yıkılınca (M.ö. 586),
kuzeydeki 10 kabile zamanla başka halklarla karışarak tarihten silinmişlerdir.
Bundan sonra, Yahuda krallığının soyundan gelenler İsrailoğulları olarak
anılmaya başlamıştır.
34-kohen kime denir?
34- hz Harun’un soyundan gelenlere denir
35-levi kime denir?
35- ilk din görevlilerinin soyundan gelenlere denir
36-1. Mabed ( Kudüs Tapınağı, Süleyman Mabedi): hakkında bilgi veriniz
36- Eski İsrail’de, yahudi ibadetinin merkezi ve yahudi
kimliğinin simgesi olarak Kudüs’te, ilki Hz. Süleyman döneminde 957’de
yapılmıştır. Yerini Hz. Davud belirlemiştir. Yeri, Hz. İbrahim’in oğlu İshak’ı
kurban ettiği.. Moriya ya da Tapınak Dağı..
37.israil tarihi kimin döneminde
yazılmaya başlanmıştır?
37- İsrail’in tarihi tahminen Süleyman zamanından bu yana
kaleme alınmaya başlamıştır.
38-yahudilerce hz musa tevratta nasıl
bilinir?
38- Hz. Musa, İsrailoğulları ve Yahudiliğin en büyük
peygamberidir. Kutsal kitap indirildiği bilinen ilk peygamberdir.
İsrailoğullarının Mısır köleliğinden kurtulmalarına önderlik etmiştir. On Emir
ile birlikte kutsal yasaları yürürlüğe koymuştur. Tanrı, Sina Dağında onunla
yüz yüze diz dize konuşmuştur. Dönemin Firavunu II. Ramses’tir. Söz konusu
denizin, Kızıldeniz değil, Saz Denizi veya Papirüs Bataklığı olduğu da rivayet
edilmektedir.
39- hz musa ya göre on emir nelerdir?
39- 1. Seni esaret
evinden çıkaran Tanrı benim; başka tanrın olmayacak
2. Yontma put yapmayacaksın;
hiçbir şeyin resmini yapıp tapmayacaksın
3. Tanrının adını boş yere ağzına
almayacaksın
4. Cumartesi gününü daima
hatırlayıp, onu kutsal bileceksin; o günde..
5. Babana ve anana hürmet
edeceksin
6. Öldürmeyeceksin
7. Zina yapmayacaksın
8. Çalmayacaksın
9. Komşuna karşı yalancı şahitlik
yapmayacaksın
10. Komşunun evine, kölesine .. hatta öküzüne tamah edip, göz
dikmeyeceksin
40-Yahudi Kutsal Metinleri nelerdir?
40-Yahudilerin kutsal kitap külliyatı, Tanah (yazılı
dinî edebiyat) ve Talmut (sözlü dinî edebiyat) şeklinde ikiye ayrılır.
Yahudilerin Tanah adını verdikleri kutsal kitaplarına Hıristiyanlar Eski Ahit
derler.
41-tanah kaç bölümden oluşur?
41-Tanah, üç bölümden oluşur: Tora (Tevrat), Neviim ve
Ketuvim.
42-tanah hakkında bilgi veriniz.
42 -Tanah adı, bu üç bölümün İbranice baş
harflerinin birleştirilmesinden meydana gelmiş bir kelimedir. (Bazen Tora,
kutsal kitabın tamamını ifade etmek ve Tanah'la eşanlamlı olmak üzere de
kullanılır).
Tanah'ın 39 kitaptan oluştuğu kabul
edilir. Yahudiler ise Tanah'ı, bazı kitapları birleştirerek, 24 kitap olarak
kabul ederler. Yahudilerin tasnifi şöyledir:
Tora 5,
peygamberler 8, kitaplar 11. Bunların formülü, 5+8+11 'dir.
43- Tevrat (Tora)
hakkında bilgi veriniz.
43- Tora:Tevrat; kanun, şariat, emir, ders, rehber gibi
anlamlara gelir. Yahudi kutsal kitabının birinci bölümüne Arapça Tevrat,
İbranîce Tora denir. Bu ilk bölüm, beş kitaptan oluşur. Beş kitabı ifade etmek
üzere İbranîce "humaş", Arapça "el-Esfâru'l-Hamse" (sifr:
kitap, çoğulu esfâr), Yunanca "Pentateukhos" (penta: beş, teukhos:
kitap), batı dillerinde Pentatök (Pentateuch-Pentateuque gibi) kelimeleri
kullanılır.
44- beş kitaptan oluşan tora hangi
kaynak ve gelenekten oluşur
44- 1) Yahvist, 2) Elohist, 3) Ruhban metinleri
45-tora kaça ayrılır?
45- Tora, yazılı ve
sözlü olarak ikiye ayrılır. Yazılı Tora, Yahudilere göre, Yahve'nin Sina
Dağında Musa'ya vahyettiği kitaptır.
Sözlü Tora ise, yazılı Tora'nın
açıklaması olarak nesilden nesile intikal eden ve Yahudilerce o olmaksızın
yazılı Tora'nın anlaşılmasının mümkün olamayacağı kabul edilen Talmud'dur.
46-Allah'ın Yahudilere Musa
vasıtasıyla verdiği Tora kaç kitaptan oluşur?
46-beş kitaptan oluşur bunlar :
1.Tekvin (Yaratılış): Bu bölümde, ilk insanın ve kâinatın
yaratılışı; Âdem'in işlediği suç, yeryüzüne inişi ve çocuklarının hikâyesi
anlatılır. Ayrıca Tufan olayından, Yusuf'un Mısır'daki hayatından ve
İsrailoğullannın Mısır'a gelişlerinden bahsedilir; 50 baptır.
2.Çıkış : Bu kısımda, İsrailoğullannın
Firavundan çektikleri, Musa'nın ortaya çıkışı ve Mısır'dan Sina'ya gidişleri
anlatılır; 40 baptır.
3.Levililer
: Burada, Kâhinler ile yardımcılarının Çadır Mabedindeki (Mişkan)
görevleri ve bazı önemli ahlâkî kurallar anlatılır. Ayrıca günahların kefareti,
haram kılınan yiyecekler, yasaklanmış evlilikler, dinî âyinler, bayramlar ve
adaklar yer alır; 27 baptır.
4.Sayılar: Sayılar, İsrailoğullannın çölde
geçirdikleri hayat ve olaylardan, birtakım sayımlardan, bazı şeriat
kanunlarından, kayadan su çıkarılmasından, ölüm ve yılan vasıtasıyla şifadan
bahseder; 36 baptır.
5.Tesniye (İkileme, tekrarlama): Tesniye'de; Musa'nın ölmeden önce
din konusunda Yahudilere verdiği öğütler, Musa'nın ölümü, gömülmesi ve tutulan
yas anlatılır; Musa zamanında bulunmayan birçok âdete ve geleneklere temas
edilir; bazı şariat kanunları tekrar edilir; insanların birbirine ve Tanrı'ya
karşı nasıl davranmaları gerektiği açıklanır; 34 baptır.
47-Neviim (Peygamberler) hakkında bilgi veriniz.
47-Bu bölümde peygamberler, öncekiler 6, sonrakiler 15
kitap olmak üzere sıralanır. Toplam 21 kitap, Hz. Musa'dan sonraki
peygamberlerden bahseder. Hz. Musa en büyük peygamberdir
48-neviim nasıl tasniflendirilir?
48-Yahudilerce Neviim bölümündeki peygamberlerden
öncekiler, "İlk Peygamberler" (Neviim Rişonim), sonrakiler "Son
Peygamberler" (Neviim Ahoranim) diye tasnif edilir.
49 –ilk Peygamberler"
(Neviim Rişonim) hakkında bilgi veriniz
49- Bu bölümde yer alan kitaplarda Hz. Musa'nın ölümünden
sonra Yahudilerin Tanrı tarafından va'dedilmiş topraklara yerleşmeleri,
krallığın kuruluşu, kralların idaresi ve davranışları, Yahudilerin putperest
topluluklarla yaptıkları mücadeleler ve Kutsal Ma'bedin (Bet ha-Mikdaş)
kuruluşu, yıkılışı anlatılır. İlk peygamberlerden bahseden kitaplar şunlardır:
Yeşu, Hâkimler (Şoftim), I ve II. Samuel (Şmuel), I. ve II. Krallar (Melahim).
50- Son peygamberler kakında bilgi
veriniz.
50- Bu bölümde yer alan kitaplarda peygamberlerin
putperestliğe karşı devamlı mücadeleleri, tek bir tanrı fikrini bütün insanlara
yaymak için gösterdikleri gayret, halka dinî telkinleri ve öğütleri anlatılır.
Son peygamberlerden bahseden kitapların başlıkları şu şekildedir: İşaya
(Yeşaya), Yeremya (Yirmiya), Hezekiel (Yehezkel), Hoşea (Oşea), Yoel, Amos,
Obadya (Ovadya), Yunus (Yonah), Mika (Miha), Nahum, Habakkuk (Habakuku),
Tsefanya, Haggay (Hagay), Zekerya (Zaharya), Malaki (Malahi).
51- Ketuvim hakkına bilgi veriniz.
51- Kitaplar, yazılar anlamına gelen Ketuvim, Yahudi
Kutsal Kitabının üçüncü bölümünü oluşturur ve bu bölümde yer alan 13 kitap
(Yahudilerce 9 olarak tasnif edilir)
52-ketuvim de yer alan 13 kitap
hangileridir?
52- 1.Mezmurlar (Tehilim): Yahudilerce çoğu Kral David (Hz.
Davud) tarafından yazıldığı ileri sürülen 150 Mezmur'dan oluşur. Mezmur'ların
bazıları dinî âyinlerde, bazıları da Yahudi bayramlarında ve önemli günlerde
okunur (Bugün Hıristiyan Kiliselerinde de Mezmurlar ilâhî olarak okunmaktadır.
.
2.Neşideler Neşidesi
(Şir aşirim): Kral
Süleyman'ın bir şaheseri olarak kabul edilir. Bu kitapta Allah ile Yahudiler'in
karşılıklı sevgi bağları, iki nişanlının birbirine karşı sevgilerine
benzetilerek anlatılır; 8 baptır.
3.Eyüp :Bu kitapta Hz. Eyübun ibret verici
hikâyesi ve Tanrı'nın iradesine boyun eğişi anlatılır; 42 baptır
4.Vaiz :Bu kitap, Kral Süleyman'a
atfedilir. Kitapta hayatın zevkleri teker teker sıralanır; onların geçici ve
boş olduğu anlatılır. Neticede de yalnız Allah korkusu ve Allah'ın emirlerine
uymanın boş olmadığı hükmüne varılır; 12 baptır.
5.Rut: Bu kitap, hâkimler zamanında
vukubulan bir olayı hikâye eder. Bu olayda yabancı bir kadın olan Rut'un dul
kalması ve hiçbir tesir altında kalmadan Yahudi Dinini kabul etmesi ve kayın
validesi Neomi ile birlikte yaşaması konu edilir; 4 baptır.
6.Ester: Bu kitapta
Yahudiler'in Ester, adlı bir Yahudi kızı tarafından kesin bir katliamdan
kurtarılışları anlatılır. Pers Kralı Ahaşveroş'un veziri Haman (Aman), kraldan
ülkesindeki Yahudileri yok etme yetkisi alır; fakat kralın karısı olan Ester,
kadınlığını kullanarak, Ya-hudileri kurtarıp Haman'la adamlarının öldürülmesini
sağlar. Kitap, 10 baptır
7.Yeremya'mn
Mersiyeleri: Kudüs'ün,
dolayısıyla Yahudi devletinin yıkılması üzerine peygamber Yeremya'nın duyduğu
büyük üzüntüyü dile getiren bir mersiyedir; 5 baptır. 19
8-Süleyman'ın (Şlomo) Meselleri
(Mişle): Bu kitap,
Kral Süleyman'a (Hz. Süleyman) atfedilir. Atasözleri, ahlâk ve doğru yolu
gösteren sözleri ihtiva eder; 31 baptır
9.Daniel: Bu
peygamber, Kutsal Ma'bedin yıkılışı ve Yahudilerin Babil'e sürgünü devresinde
yaşamıştır. Zamanında gördüklerini bu kitapta toplamıştır; 12 baptır. M.Ö. 164
tarihinde yazıldığı tahmin edilmektedir. Yunan Kralı Antiyokus Epifanes'in
baskısı sırasında Yahudilerin dinlerine sadık kalmasını sağlamak üzere yazılan
bu kitap, Yahudi folklorunun tanınmış kahramanı Daniel'e nisbet edilmiştir.
10 ve 11. Ezra
(Üzeyir) ve Nehemya: Bu kitaplar, Yahudilerin Babil esaretinden
dönüşlerini, Kudüs'ün ve Ma'bedin yeniden tamirini anlatır. Ezra 10 bap;
Nehemya ise 13 baptır.
12 ve 13. I
ve II. Tarihler (Divre Ayamim) : Dünyanın kuruluşundan Babil esaretinin
sonuna kadar geçen bütün olaylar bu kitaplarda özetlenir. I. Tarihler
29; II. Tarihler 36 baptır.
53-zebur hakkında bilgi veriniz.
53- Zebur, Arapça kitap, İbranîce mektup anlamına gelir,
islâm'da Hz. Davud'a indirilen kutsal kitabın adıdır. İbranîce "Sefer
Tehilim" (Şarkılar Kitabı) diye adlandırılmaktadır. Mezmurlarda, Tevrat'ta
olduğu gibi, Yahudi dininin kurallariyle, ibadet şartlariyle, kurumlarla ve
onların yönetimiyle ilgili emirler yoktur. Sadece, insanlara iyiliği,
doğruluğu, fazileti ve ahlâkî meziyetleri tavsiye eden telkinler vardır.
Yahudilerin ibadetlerinde ve günlük hayatlarında Mezmurların önemli bir yeri
vardır (Hıristiyanlarda da aynı öneme, sahiptir). Şeytana uyma tehlikesi
karşısında, buhranlı anlarda, cesaretin kırıldığı, canın sıkıldığı, yalnızlık,
endişe, hastalık ve ağrı zamanlarında belirli Mezmurlar okunur. Yahudiler,
sinagogdaki evlenme törenlerinde, Şabat Günü'nde evde ve ibadethanelerdeki dinî
ayinlerde, ölülerin gömülmesi sırasında Mezmurlardan parçalar okurlar.
Mezmurların belirli bir melodi ile söylenmesi gelenek haline gelmiştir. İbadet
sırasında, ibadet yönünü Kudüs'e göre belirlemek üzere, duvara üzerinde
Mezmurlar yazılı levhalar asılır. Bu levhalara "Mizrah Levhası"
denilir
54- talmut hakkında bilgi veriniz.
54-Talmut, Yahudiler indinde, Tevrat kadar öneme
sahiptir. Onun da ilham ve vahiy mahsulü olduğu kabul edilmektedir. Genelde,
Talmut'u kabul etmeyen kimse Yahudilerce gerçek Yahudi sayılmamaktadır
55-talmud haç bölüme ayrılır?
55- Talmut, iki bölüme ayrılır: Mişna ve Gemara.
Mişna (tekrar ederek öğrenim anlamında),
Yahudiliğin dinî, ahlâkî kurallarının açıklanmasından ibarettir. O,
İbranîce'dir. M.S. 190-200 yılları arasında Yahuda ha-Nasi (135-220) tarafından
derlenmiştir.
Gemara (son olarak gözden geçirilen, an'ane
haline gelmiş "öğrenim", "öğrenilen" anlamında) ise
Mişna'nın açıklanmasını ve bunların bir esasa bağlanması için Rabbilerin
tartışmalarını ihtiva etmektedir.
Gemara, Yahudi din bilginlerinin ahlâk öğretimini misallerle
canlandırmakta; ahlâkî, hukukî, felsefî ve sosyal konulardan geniş olarak
bahsetmektedir. Gemara'nın iki ayrı versiyonu vardır: Babil ve Kudüs Gemarası.
Babilde yapılmış olanına Babil Talmud'u; Kudüs'tekine de Kudüs Talmudu
denilmektedir.
56- Yahudi Kutsal Kitabı'nın Yazılışı ve Muhtevası hakkındaki görüşler
nelerdir?
56- Yahudi Kutsal Kitabını oluşturan bölümlerin ilk
nüshaları bugün elde bulunmamaktadır, Tanah'ı oluşturan kitaplar M.Ö. Xlll-I.
Yüzyıllar arasında yazı ile tespit edilmiş olmasına rağmen bugün elde bulunan
en eski İbrâni elyazması nüshalar, M.S.VIl. ve X. Yüzyıla aittir
“ Hz. Musa'nın M.Ö.XIII. Yüzyılda
yaşadığı gözönünde bulundurulursa, bu uzun süre içerisinde cereyan eden olaylar
sebebiyle, ilk nüshanın günümüze kadar korunabilmesi zaten imkânsızdır.
DEĞERLENDİRME SORULARI:
1. Aşağıdakilerden hangisi İsrail oğulları için zorunluluk
taşımaz.
A. Seçilmişlik
B. Kutsal toprak
C. Mabed
D.
Eski Ahid’e sahip olmaları
E. Mesihçilik fikri
2. Yeni ahit ile Eski ahid’in
en önemli farkı aşağıdakilerden hangisidir?
A.Eski ve Yeni Ahid İkisi de
Tanrı ile yapılmıştır, bir farkı yoktur
B. Eski Ahid sahipleri tek
geçerli ahdin kendileri ile ilgili olan ahdin olduğunu söylerler
C. Eski Ahid daha geniş
kapsamlıdır
D. Yeni Ahid Eski Ahidden daha
kapsamlıdır, diğer kavimleri de kapsamaktadır
E. Son Ahid tek gerçek ahiddir
3. İsrail kelimesinin
anlamından İslama en yakın olanı aşağıdakilerden hangisidir?
A. Tanrı ile güreşendir
B. Gece içinde Allah’a gidendir
C.Tanrı ile mücadele edendir
D. Tanrı ile uğraşandır
E. Hiç biri
4. Tanah ne demektir?
A. Tevrât, Tesniye ve
Ketüvimden oluşmuştur
B. Tora, Neviim ve Ketuvim
bölümlerinin baş harflerinin bir araya gelmesiyle oluşmuş
C. Neviim ve Ketüvimdir
D. Yunus, Mika, Nahum gibi son
peygamberlerdir
E. Hiç biri
5. Mezmurlar kitabı hangi
peygambere gönderildiği kabul edilen kutsal kitaptır?
A. Musa-Tevrat
B. Süleyman- Tevrat
C. Davud- Zebur
D. Kuranı Kerim-Muhammed
E. Hiç biri
Cevap
Anahtarı: 1.D 2.D 3.D 4.B 5.C
HAZIRLAYAN: ilhan HASAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder