16 Mart 2015 Pazartesi

Ünite 5-6 -Ehl-i sünnet kelamı -Yeni ilmi kelam


23 Mart 2012 Cuma

Ünite 5-6-Ehl-i sünnet kelamı

Ünite 5-6
-Ehl-i sünnet kelamı
-Yeni ilmi kelam

1) Aşağıdakilerden hangisi ehl-i sünnetin kader anlayışına ters düşmektedir?

A) Allah ezelde her şeyi takdir etmiştir.
B) Allah takdir ettiği şeyleri zamanı gelince yaratır.
C) ınsan fiillerinde tam bir özgürlüğe sahiptir.
D) Allah ezelde her şeyi tespit etmiştir.
E) Allah ezelde her şeyi Levh-i Mahfuz’a yazmıştır.

2) Aşağıdaki ifadelerden hangisi Kur’an’daki ‘’kader’’ kavramının içeriğini oluşturur?

A) Allah’ın her şeyi ezelde bilmesi
B) Allah’ı her şeyi ezelde tespit etmesi
C) Her şeyin ezelde yazılması
D) Allah’ın her şeyi bir ölçü dahilinde yaratması
E) Allah’ın her şeyi ezelde murat etmesi

3) Aşağıdaki ifadelerden hangisi Ehl-i sünnetin iman anlayışını yansıtır?

A) ıman ile amel aynı şeylerdir.
B) Amelsiz iman fayda etmez.
C) Amel imandan bir cüz değildir.
D) Amel imanın bir parçasıdır.
E) ıbadet etmeyen iman etmiş olmaz.

4) Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın uygun gördüğü iman anlayışıdır?

A) ıstisnai iman
B) Taklidi iman
C) Tahkiki iman
D) Teslimiyetçi iman
E) Septik iman

5) Eş’ariler ‘’kader’’ inancını Allah’ın aşağıdaki sıfatlarından hangilerine dayandırmışlardır?

A) Kelam ve hayat
B) ılim ve irade
C) Kıdem ve beka
D) Tekvin ve ilim
E) ırade ve kudret

6) Aşağıdaki ifadelerden hangisi Ehl-i Sünnet tarafından imanın konusu yapılan peygamberlik sıfatlarından biri değildir?

A) Fahr-i kainat
B) Emanet
C) Tebliğ
D) Fetanet
E) Sıdk

7) Aşağıdaki ifadelerden hangisi Kur’an’daki ‘’ kader’’ kavramının içeriğini oluşturur?

A) Her şeyin ezelde yazılması
B) Allah’ın her şeyi bir ölçü dahilinde yaratması
C) Allah’ın her şeyi ezelde tespit etmesi
D) Allah’ın her şeyi ezelde bilmesi
E) Allah’ın her şeyi ezelde murat etmesi

8) Eş’ariler ve Maturidiler bilginin en temel kaynağı olarak aşağıdakilerden hangisini esas almışlardır?

A) şüpheyi
B) Tümevarımı
C) Vahiy ve semiyatı
D) Duyuları
E) Aklı

9) ıslam ve iman kavramları arasındaki doğru ilişki aşağıdakilerden hangisidir?

A) ıman islamdan geniştir.
B) ıman olmadan ıslam olmaz.
C) ıslam ve iman bir bütündür.
D) ıslam imanı kapsamaktadır.
E) ıslam imandan önce gelir.

10) Te’vilatu’l-Kur’an adlı kelam eseri kimindir?

A) ımam-ı Gazzali
B) Seyyid şerif Cürcani
C) ımam Maturidi
D) Fahreddin Razi
E) ımam el-Eş’ari

11) ‘’Cebri mutavassıt (orta derecede cebir) sıfatı aşağıdaki mezheplerde hangisine hangi konudaki görüşleri dolayısıyla verilmiştir?

A) Eş’arilik – kader konusu
B) Mu’tezile – kader konusu
C) Eş’arilik – Allah2ın adaleti konusu
D) Maturidilik – kader konusu
E) Maturidilik – Allah’ın sıfatları konusu

12) Ebü’l Muin en-Nesefi (ö.115) hangi kelam akımının temsilcisidir?

A) Eş’arilik
B) şi’a
C) Maturidilik
D) Cebriyye
E) Mu’tezile

13) Aşağıdakilerden hangisi ‘’Yeni ılm-i Kelam’’ hareketinin öncülerinden biri değildir?
A) Muhammed Abdüh
B) ımam el-Eş’ari
C) Seyyid Ahmed Han
D) ızmirli ısmail Hakkı
E) Cemaleddin Afgani

14) Aşağıdakilerden hangisi ‘’kader’’ in sözlük anlamını ifade eder?
A) Sınır, ölçü, miktar
B) Rızıklandırma
C) Yaratma
D) Zorlamak
E) Acımak

15) ‘’Yeni ılm-i Kelam’’ adlı eserin sahibi kimdir?
A) Ömer Nasuhi Bilmen 
B) ızmirli ısmail Hakkı
C) Ferid Kam
D) Ahmed Nam
E) Harputi

16) ‘’ış olacağına varır’’ sözünden aşağıdaki ifadelerden hangisi anlaşılır?

A) ış sonunda iyiye gider.
B) ış sonunda kötüye gider.
C) ış önceden nasıl takdir edilmiş ise o şekilde ortaya çıkar.
D) ış muhtemel sonuçlardan herhangi birine varır.
E) ış sonunda en uygun sonuca varır.

17) Osmanlı kelam düşüncesi baskın genel karakteri dikkate alındığında büyük ölçüde aşağıdakilerden hangisinin yorumlarına dayanır?

A) şia ve Melamilik
B) Mu’tezile
C) Kaderiyye
D) Eş’ariyye ve Maturidiyye
E) Cebriye ve şia

18) Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnetin kader anlayışını savunanlardan biridir?

A) Muhammed Davud Rahbar
B) Muhammed ıkbal
C) Muhammed Abduh
D) Nuredden Sabuni
E) Hüseyin Atay

19) ‘’ Acaibu’l- Mahlukat’’ adlı bilimsel eser aşağıdaki müelliflerden hangisine aittir?

A) Kazvini
B) Gazzali
C) Biruni
D) ıbn sina
E) ıbn rüşd

20) ‘’Kur’an’da iman esasları’’ isimli çalışmasında ‘’Kur’an’ın insanın hür iradesini kabul ettiğini; bu iradeyi yok sayan bir kader anlayışının Kur’an’da olmadığını’’ açıkça ortaya koyan alim aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mehmet Akif Ersoy
B) Davud Rahbar
C) Elmalılı Hamdi Yazır
D) Hüseyin Atay
E) Gazali

21) ‘’Tek tanrı inancı insanlık düşüncesini fakirleştirmektir’’ diyen ünlü filozof aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ca’d bin Dirhem
B) Cehm bin Safvan
C) Aristo
D) David Hume
E) Biruni

22) ıçtimai imanla ilgisi olan ‘’ ıslam dünyasında çöküş, iman sosyal boyutunu kaybettiğinde başlamıştır.’’ şeklindeki görüş aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?

A) Mehmet Akif Ersoy
B) Musa Carullah
C) Roger Garaudy
D) Fazlurruhman
E) Elmalılı Hamdi Yazar

23) ‘’Kur’an ayetleri göz önünde bulundurulduğunda iman ile Salih amel arasındaki ilişki nasıl anlaşılmaktadır?

A) Amel olmadan imanın olamayacağı
B) Amelsiz imanın teşvik edildiği
C) Amelin imandan bir cüz olduğu
D) ıman ile Salih amelin temelde birbirinden farklı şeyler olduğu
E) ıman ile amelin bir bütün olduğu

24) ‘’Akıl nakilden önce gelir.’’ Anlayışı aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Ahmet b. Hanbel
B) şafii
C) Hadis Ehli
D) Eş’ari
E) Rey ehli




1) c 2) d 3)d 4)c 5) e 6)a 7)b 8)c 9)c 10)c 11)a 12)c 13)b 14)a 15)b 16)c 17) d 18)d 19)a 20)d 21)d 22)c 23)e 24)e
alıntıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder