DİNLER TARİHİ
1.Ünite Sorular
S.1: Bu bağlamda dinin gerçekte ne olduğu sorusuna cevap arayan din
bilimcileri arasında dini sadece sosyal bir fenomen olarak anlaşılması
gerektiğini ifade eden “indirgemeciler” ve dinin sui generis yani kendine özgü
bir olgu olduğunu, kutsalın tecrübesinin tartışılmaz olduğunu ifade eden iki
temel yaklaşımın nelerdir.?
C.1 Bunlardan
birincisi dine dışardan bakanlar ikincisi ise dine içerden bakanlar yani
dindarlardır. Bir de orta yolu izleyen içerden veya dışardan bakışın
savunuculuğunu yapmaksızın hakikatı araştırmak için her türlü çabayı
önemseyenlerdir.
S.2: Din bilimciler
dinleri araştırırken bunu genel olarak dinin kökeni, fonksiyonu, amacı ve
taşıdığı hakikat bağlamında yapmakta ve hangi sorulara cevap ararlar.?
C.2: 1. Dinin başlangıç noktası
yani kökeni nedir? 2. Dinin işlevi nedir? 3. Din, yaşayanları için ne anlama
gelir? 4. Dinin iddiaları doğru mudur?
S.3: metodolojik agnostisizm” nedir.?
C.3: hakikatı
araştırmak için her türlü çabayı önemseyen ve onları birbirleriyle mukayese
eden nötürcü bir bakış açısı daha vardır ki buna “metodolojik agnostisizm”
denilmiştir
S.4: dini kendine özgü
bir olgu olarak kabul eden üç önemli din bilimciler kimlerdir.?
C.4: Rudolph
Otto (1869-1937), Gerardus van der Leeuw
(1890-1950), Mircea Eliade (1907-1986)
S.5: köken itibariyle
din hangi anlamlara gelir.?
C.5:
"yol, hüküm, mükafat, millet, itaat, ibadet, şeriat, yönetme, yönetilme,
hesap" gibi anlamlara sahiptir
S.6: Tam bir din tanımı
nasıldır.?
C.6: Din insanın kutsal
saydığı şeylerle olan ilişkisidir. **Din ruhsal varlıklara inançtır.** Din
mutlak itaat duygusundan ibarettir.** Din melekelerimizin serbest olarak
kullanılmasını engelleyen yasaklar bütünüdür**. Din bir inançlar davranışlar ve
sosyal hayatın muayyen şartlarına göre oluşturulmuş kurumlar sistemidir**. Din
dua, kurban ve inançla kendini gösteren bir arzudur. **Din akıl sahiplerini
kendi iradeleriyle halde salaha, ahirette felaha sevkeder.** Din, kul ile rabbi
arasındaki muameleden ibarettir.
S.7: Dinler tarihi nasıl
tanımlanır.?
C.7: Biraz
daha genişleterek Dinler tarihi, tarih ve filoloji yardımı ile dinlerin
doğuşunu, gelişmesini, inanç, ibadet ve ahlâkî değerlerini, tarihî seyir içinde
inceleyen ve fenomenolojik metoddan da yararlanarak dinî fenomenlerin yapısını
ve özünü araştıran bir ilim dalıdır diye de tarif edebiliriz
S.8: Karşılaştırmalı
Dinler Tarihi nasıl ifade edilir.?
C.8:
Dinlerin benzeyen ve ayrılan yönlerini, dinî kurumları, itikadî, pratik ve
sosyal yönden karşılaştırmalı olarak Tarihî ve fenomenolojik gelişme içinde
inceleyen bir bilim dalıdır.
S.9: Dinler Tarihi'nin
konusu nedir.?
C.9: Tarihin
derinliklerinden, günümüze kadar gelen ve gelmeyen bütün dinlerdir. Bunun için
bütün dinler, Dînler Tarihinin konusuna girmektedir. Dinleri ele alırken de
hak, batıl, ilkel veya muharref olup olmadığına bakmaksızın ele alır.
S.10: Dinler tarihinin
yakından ilişkili olduğu bilimler hangileridir.?
C.10: Tarih
ve Filoloji ile değil, Arkeoloji, Etnoloji, Antropoloji ve Sosyoloji ile de
yakın işbirliği yaparak, insanlığın ile dinî tarihini kendine özgü metodolojisi
incelemektedir.
S.11: bugün yeryüzünde
yaşamakta olan bütün dinleri inceleme konuları nelerdir.?
C.11: Bu
incelemede; dinlerin doğuşlarını, gelişmelerini, birbirleriyle etkileşimlerini,
karşılaştırmalı tarihlerini, inanç, ibadet ve ahlâk sistemlerini, dinî
kurumlarını, kültlerini ve mezheplerini ele alır.
S.12: Dinleri çeşitli
şekillerde sınıflandıranlar kimlerdir.?
C.12: Joachim Wach (Yoakim Vah) dinleri sınıflandırırken
kurucusu olan dinler ve geleneksel dinler diye tasnif etmektedir. ***Gustave Mensching (Güstav Menşing) ise milli dinler ve
evrensel dinler diye ayırmaktadır. ***Annemarie Schimmel (A. Şimmel) de dinleri
ilkel kabile dinleri, milli dinler ve evrensel dinler diye üçe ayırmaktadır.
S.13: Dinler Tarihi'nin temel metodu
nedir.?
C.13: tarihî-karşılaştırmalı
metottur. Bu bakımdan Dinler Tarihi'ne "Karşılaştırmalı Dinler
Tarihi" de denilir.
S.14:
Dinler Tarihi,hangi konularda tarih metoduna başvurur.?
C.14: dinlerin doğuşu,
gelişmesi, yok olması gibi konularda tarih metoduna baş vurur
S.15: Dinler Tarihinin metodu nedir.?
C.15: tarihî-karşılaştırma
metodunu kullanır.
S.16: Dinler Tarihi’nin, Batı dünyasında
ortaya çıkmasının sebebi nedir.?
C.16: Batıda, Kilise'ye karşı
olan tavır yüzünden her şeyin kökenini bilimin ve aklın verileriyle belirleme
gayretleri başlamıştır. Bu anlamda, dinin de kökeninin ne olduğu sorusu gündeme
gelmişti
S.17: ilk Dinler Tarihi kürsüsü nerede
ve kaç tarihinde kurulmuştur.?
C.17: 1873’de Cenevre’de
kurulmuş.
S.18: Din bilimleri başlığı altında
toplanan din bilim dalları hangileridir.?
C.18: Dinler Tarihi, Din
Fenomenolojisi, Din Sosyolojisi, Din Psikolojisi ve Din Felsefesinden oluşur.
S.19: Din fenomenolojisi neleri konu
edinir.?
C.19: Tarihî gelişmesini
dikkate almaksızın, dinî olguları, görünen yönleriyle konu edinir.
S.20: Din Fenomenolojisini kim
kurmuştur.?
C.20: 20. yy’ın başlarında E.
Husserl tarafından kurulmuş yeni bir bilim dalı ya da yöntemdir.
S.21:Din sosyalajisi kısaca nasıl tarif
edilir.?
C.21: dinin toplumla, toplumun
dinle münasebetlerini ve bu münasebetlerden doğan toplum olaylarını inceleyen
bir bilimdir diye tarif edebiliriz.
S.22: Çağımızın en büyük iki din
sosyoloğu kımdir.?
C.22: J. Wach ve G. Mensching
S.23: Din psikolojısının konular içinde
neler yer almaktadır.?
C.23: her türlü dinî eğitim,
dinî kabiliyet, dinî arzular, dinî tecrübeler ve her türlü dua, ibadet, hidayet
olayı, tövbe, dinden çıkma, dinî heyecanlar, vecd ve istiğrak halleri hep din
psikolojisinin konular içinde yer almaktadır.
S.24: Din felsefesi, Dinler Tarihini
neden laboratuar gibi kullanır.?
C.24: Din felsefesinin gayesi,
dinî emirdeki mantıksallığı ortaya koymaktır. Din felsefesi, diğer Din
Bilimleri arasında normatifliği ile, yani hüküm verme özelliği ile dikkati
çekmektedir
S.25: Etnoloji nedir.? Etnoloji neyi
konu alır.? Filoloji nedir.? Şarkiyatçılık ( Oryantalizm) nedir.?
C.25: 1.Etnoloji, toplumun gelişimini ortaya
koyabilmek için ırkların özelliklerini ortaya koyan ilim dalıdır.
2.Ayrıca insanın ve insanlığın
incelenmesini konu alan bilim dalıdır.
3.Bir dilin, o dili bize tanıtan
yazılı belgelerden inceleyen bilim dalıdır.
4.Doğu ülkelerinin kültürüyle
uğraşan bilim dallarının tümüne verilen addır.
S.26: Dinler tarihiyle ilgili olarak ilk
neşriyat nerede kim tarafından kurulmuştur.?
C.26: 1880 yılında, M. Vernes
tarafından Fransa’da kurulan, Revue de l’Histoire des Religions’dur.
S.27: Din bilimleriyle ilgili ilk kongre
nerede ve kimin öncülük ve katkısıyla gerçekleşmiştir.?
C.27: Din Bilimleriyle ilgili
ilk uluslar arası kongre 1897 yılında Stockholm’de gerçekleştirilmiştir. Bunu,
1900 yılında Paris’te toplanan Dinler Tarihi Kongresi adı verilen toplantı
izlemiştir. IX. Uluslar arası Dinler Tarihi Kongresi, 1958 senesinde Tokyo’da
toplanmıştır.
S.28: Ülkemizde, 1993 yılında Ankara
merkezli, Dinler Tarihi Derneği ile ilgili bilgi verırmısınız.?
C.28: Dernek, 2003 yılında
isminin başına, Bakanlar Kurulu kararıyla Türkiye adını almış, böylece adı,
Türkiye Dinler Tarihi Derneği (TÜDTAD) olmuştur. Bu dernek, Avrupa Din
Bilimleri Derneği (EASR) üyeliğine de kabul edilmiştir. Dernek ayrıca, Tokyo’da
2005 yılı Mart ayında yapılan Genel Kurul’unda, Uluslararası Dinler Tarihi
Derneği’ne (IAHR) de üye olmuştur.
Batıda, m
S.29: Batıda, modern anlamda Dinler
Tarihi çalışmalarınıkım başlatmıştır.?
C.29: Max Müller (1823-1900) ile başlamıştır.
S.30: Arkaik cemiyetlerin spiritüel
yaratılışlarına ilgi uyanmasına vesile olduğu kim söylenebilir?
C.30: . Lucien Lévy Bruhl’dür.
S.31: Karşılaştırmalı Dinler Tarihi
alanında dünyanın en önde gelen siması kimdir.?
C.31: Biruni’dir… Asaru’l-Bakiye
ve Kitabu’t-Tahkik ma li’l-Hind adlı eserleri,
S.32: Abbasiler devrinde Eski İran dini
ve mitolojisi hakkındaki eserleri Arapça'ya kim tercüme etmiştir.? Ve eserleri
nelerdir.?
C.32: İbn Mukaffa
(723-759), “Kitab-ı Mezâhib
ul-Keldâniyyin fi'1-Asnam”, “Kitab-ı Esrar ul-Kevâkîb” ve “Kitab’ul-Karâbîn”
isimli eserler Arapça'ya çevrilmişlerdir.
S.33: Gerçek anlamda ilk Dinler Tarihini
eseri kim vermiştir.? Ve eseri nedir.?
C.33: Ebu Mansur Bağdâdî … “El-Fark beyne'1-Firak
S.34: Yahudilik ve Hıristiyanlıktan
bahsetmiş, Tevrat ve İncil'deki tahribatları ispata çalışan kimdir.? İslâm Mezhepleri hakkında bilgi veren ve eseri
nedir.?
C.34: Hicrî 4. yüzyılda
Kurtubalı Ebu Muhammed Ali b. Ahmed b. Hazm'ın (944-1064) “Kitabu'1-Fasl
fi'1-Milel ve'1-Ahvâî ve'n-Nihal” adlı dört ciltlik eseri, bu konuda
yazılanların en önemlisidir
S.35: Dinlerle ilgili çalışmalar yapan
İslam bilginleri kimlerdir.?
C.35: Abdullah el-Mukaffa, İbn
Kelbi, Muhammed b. Huzeyl, İbn Nedim, Ebu Bekir Bakıllani, Abdulkadir Bağdadi,
El-Biruni, İbn Hazm, Gazzali, Abdulkerim eş Şehristani, Muhsin Keşmiri dinlerle
ilgili çalışmalar yapan İslam bilginlerindendir.
S.36: Bizim için diğer dinleri bilmek hangi
açılardan önem arzeder.?
C.36: Özetle diğer dinleri
bilmek …genel kültür açısından,... diğer din mensuplarıyla sağlıklı bir
iletişim kurma açısından,.. Misyonerlik faaliyetlerini tanıma ve tedbir alma
açısından, ..İslâm'ı diğer din mensuplarına daha iyi anlatabilmek açısından,
..İslâm'a karışmış hurafeleri tanıyıp tespit edebilmek açısından,
eksikliklerimizi ve yanlışlarımızı tanımak açısından,.. İslâm'ı günümüz
şartlarında daha iyi yorumlamak ve yaşanılır bir din haline getirmek açısından
ve …Din hizmetlerini daha verimli hale getirmek açısından önemlidir.
DEĞERLENDİRME SORULARI
1. Aşağıdakilerden hangisi Dinler Tarihi’nin konusuna
girmez?
A. Din-toplum ilişkisi
B. Dinlerin karşılaştırmalı
tarihi
C. İbadetler
D. Mezhepler
E. Dini kurumlar
2. Aşağıdakilerden hangisi diğer dinler hakkında bilgi
sahibi olmanın önemini ifade etmez?
A. Diğer din mensupları ile
sağlıklı iletişim kurmak
B. Misyonerlik faaliyetlerini
tanımak
C. İslama karışmış hurafeleri
tanımak
D. Din hizmetlerini daha
verimli hale getirmek
E. İslamın üstünlüğünü diğer
din mensuplarına göstermek
3. İslam öncesi cahiliye adetlerini bilmeyen kimsenin
İslama zarar verebileceğini söyleyen sahabe aşağıdakilerden hangisidir?
A.Hz. Ali
B. Hz.Ömer
C. Hz. Ebu Bekir
D. Hz. Aişe
E. Hz. Osman
4. Aşağıdakilerden hangisi Tarihi Edyan yazarlarından
birisi değildir?
A. Ahmet Mithat Efendi
B. Mahmud Esat b. Emin
Seydişehri
C. Esad 22
D. M. Şemseddin Günaltay
E. H. Ömer Budda
5. Aşağıdakilerden hangisi dinin fert üzerindeki
etkilerini inceleyen bilim dalıdır?
A. Din Psikolojisi
B. Din Sosyolojisi
C. Din Fenomenolojisi
D. Din Felsefesi
E. Dinler Tarihi
Cevap Anahtarı: 1. D 2. B 3.
C 4. A 5. E
RECAİ BAYRAM
SELAM, DUA, FAYDALI VE ALLAH
RIZASI OLMASI DİLEĞİYLE…!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder