19 Mart 2015 Perşembe

DİNLER TARİHİ 1.Ünite Sorular

                                                                                 DİNLER  TARİHİ  
                                                                                        1.Ünite Sorular
S.1: Bu bağlamda dinin gerçekte ne olduğu sorusuna cevap arayan din bilimcileri arasında dini sadece sosyal bir fenomen olarak anlaşılması gerektiğini ifade eden “indirgemeciler” ve dinin sui generis yani kendine özgü bir olgu olduğunu, kutsalın tecrübesinin tartışılmaz olduğunu ifade eden iki temel yaklaşımın nelerdir.?
C.1 Bunlardan birincisi dine dışardan bakanlar ikincisi ise dine içerden bakanlar yani dindarlardır. Bir de orta yolu izleyen içerden veya dışardan bakışın savunuculuğunu yapmaksızın hakikatı araştırmak için her türlü çabayı önemseyenlerdir.
S.2: Din bilimciler dinleri araştırırken bunu genel olarak dinin kökeni, fonksiyonu, amacı ve taşıdığı hakikat bağlamında yapmakta ve hangi sorulara cevap ararlar.?
C.2: 1. Dinin başlangıç noktası yani kökeni nedir? 2. Dinin işlevi nedir? 3. Din, yaşayanları için ne anlama gelir? 4. Dinin iddiaları doğru mudur?

S.3: metodolojik agnostisizm” nedir.?

C.3: hakikatı araştırmak için her türlü çabayı önemseyen ve onları birbirleriyle mukayese eden nötürcü bir bakış açısı daha vardır ki buna “metodolojik agnostisizm” denilmiştir
S.4: dini kendine özgü bir olgu olarak kabul eden üç önemli din bilimciler kimlerdir.?
C.4: Rudolph Otto (1869-1937),  Gerardus van der Leeuw (1890-1950), Mircea Eliade (1907-1986)
S.5: köken itibariyle din hangi anlamlara gelir.?
C.5: "yol, hüküm, mükafat, millet, itaat, ibadet, şeriat, yönetme, yönetilme, hesap" gibi anlamlara sahiptir
S.6: Tam bir din tanımı nasıldır.?
C.6: Din insanın kutsal saydığı şeylerle olan ilişkisidir. **Din ruhsal varlıklara inançtır.** Din mutlak itaat duygusundan ibarettir.** Din melekelerimizin serbest olarak kullanılmasını engelleyen yasaklar bütünüdür**. Din bir inançlar davranışlar ve sosyal hayatın muayyen şartlarına göre oluşturulmuş kurumlar sistemidir**. Din dua, kurban ve inançla kendini gösteren bir arzudur. **Din akıl sahiplerini kendi iradeleriyle halde salaha, ahirette felaha sevkeder.** Din, kul ile rabbi arasındaki muameleden ibarettir.

S.7: Dinler tarihi nasıl  tanımlanır.?
C.7: Biraz daha genişleterek Dinler tarihi, tarih ve filoloji yardımı ile dinlerin doğuşunu, gelişmesini, inanç, ibadet ve ahlâkî değerlerini, tarihî seyir içinde inceleyen ve fenomenolojik metoddan da yararlanarak dinî fenomenlerin yapısını ve özünü araştıran bir ilim dalıdır diye de tarif edebiliriz
S.8: Karşılaştırmalı Dinler Tarihi nasıl ifade edilir.?
C.8: Dinlerin benzeyen ve ayrılan yönlerini, dinî kurumları, itikadî, pratik ve sosyal yönden karşılaştırmalı olarak Tarihî ve fenomenolojik gelişme içinde inceleyen bir bilim dalıdır.
S.9: Dinler Tarihi'nin konusu nedir.?
C.9: Tarihin derinliklerinden, günümüze kadar gelen ve gelmeyen bütün dinlerdir. Bunun için bütün dinler, Dînler Tarihinin konusuna girmektedir. Dinleri ele alırken de hak, batıl, ilkel veya muharref olup olmadığına bakmaksızın ele alır.
S.10: Dinler tarihinin yakından ilişkili olduğu bilimler hangileridir.?
C.10: Tarih ve Filoloji ile değil, Arkeoloji, Etnoloji, Antropoloji ve Sosyoloji ile de yakın işbirliği yaparak, insanlığın ile dinî tarihini kendine özgü metodolojisi incelemektedir.
S.11: bugün yeryüzünde yaşamakta olan bütün dinleri inceleme konuları nelerdir.?
C.11: Bu incelemede; dinlerin doğuşlarını, gelişmelerini, birbirleriyle etkileşimlerini, karşılaştırmalı tarihlerini, inanç, ibadet ve ahlâk sistemlerini, dinî kurumlarını, kültlerini ve mezheplerini ele alır.
S.12: Dinleri çeşitli şekillerde sınıflandıranlar kimlerdir.?
C.12: Joachim Wach (Yoakim Vah) dinleri sınıflandırırken kurucusu olan dinler ve geleneksel dinler diye tasnif etmektedir. ***Gustave Mensching (Güstav Menşing) ise milli dinler ve evrensel dinler diye ayırmaktadır. ***Annemarie Schimmel (A. Şimmel) de dinleri ilkel kabile dinleri, milli dinler ve evrensel dinler diye üçe ayırmaktadır.

S.13: Dinler Tarihi'nin temel metodu nedir.?

C.13: tarihî-karşılaştırmalı metottur. Bu bakımdan Dinler Tarihi'ne "Karşılaştırmalı Dinler Tarihi" de denilir.

S.14: Dinler Tarihi,hangi konularda tarih metoduna başvurur.?

C.14: dinlerin doğuşu, gelişmesi, yok olması gibi konularda tarih metoduna baş vurur

S.15: Dinler Tarihinin metodu nedir.?

C.15: tarihî-karşılaştırma metodunu kullanır.

S.16: Dinler Tarihi’nin, Batı dünyasında ortaya çıkmasının sebebi nedir.?

C.16: Batıda, Kilise'ye karşı olan tavır yüzünden her şeyin kökenini bilimin ve aklın verileriyle belirleme gayretleri başlamıştır. Bu anlamda, dinin de kökeninin ne olduğu sorusu gündeme gelmişti

S.17: ilk Dinler Tarihi kürsüsü nerede ve kaç tarihinde kurulmuştur.?

C.17: 1873’de Cenevre’de kurulmuş.

S.18: Din bilimleri başlığı altında toplanan din bilim dalları hangileridir.?

C.18: Dinler Tarihi, Din Fenomenolojisi, Din Sosyolojisi, Din Psikolojisi ve Din Felsefesinden oluşur.

S.19: Din fenomenolojisi neleri konu edinir.?

C.19: Tarihî gelişmesini dikkate almaksızın, dinî olguları, görünen yönleriyle konu edinir.

S.20: Din Fenomenolojisini kim kurmuştur.?

C.20: 20. yy’ın başlarında E. Husserl tarafından kurulmuş yeni bir bilim dalı ya da yöntemdir.

S.21:Din sosyalajisi kısaca nasıl tarif edilir.?

C.21: dinin toplumla, toplumun dinle münasebetlerini ve bu münasebetlerden doğan toplum olaylarını inceleyen bir bilimdir diye tarif edebiliriz.

S.22: Çağımızın en büyük iki din sosyoloğu kımdir.?

C.22: J. Wach ve G. Mensching

S.23: Din psikolojısının konular içinde neler yer almaktadır.?

C.23: her türlü dinî eğitim, dinî kabiliyet, dinî arzular, dinî tecrübeler ve her türlü dua, ibadet, hidayet olayı, tövbe, dinden çıkma, dinî heyecanlar, vecd ve istiğrak halleri hep din psikolojisinin konular içinde yer almaktadır.

S.24: Din felsefesi, Dinler Tarihini neden laboratuar gibi kullanır.?

C.24: Din felsefesinin gayesi, dinî emirdeki mantıksallığı ortaya koymaktır. Din felsefesi, diğer Din Bilimleri arasında normatifliği ile, yani hüküm verme özelliği ile dikkati çekmektedir

S.25: Etnoloji nedir.? Etnoloji neyi konu alır.?   Filoloji nedir.?   Şarkiyatçılık ( Oryantalizm) nedir.?

C.25:  1.Etnoloji, toplumun gelişimini ortaya koyabilmek için ırkların özelliklerini ortaya koyan ilim dalıdır.
           2.Ayrıca insanın ve insanlığın incelenmesini konu alan bilim dalıdır.
           3.Bir dilin, o dili bize tanıtan yazılı belgelerden inceleyen bilim dalıdır.
           4.Doğu ülkelerinin kültürüyle uğraşan bilim dallarının tümüne verilen addır.

S.26: Dinler tarihiyle ilgili olarak ilk neşriyat nerede kim tarafından kurulmuştur.?

C.26: 1880 yılında, M. Vernes tarafından Fransa’da kurulan, Revue de l’Histoire des Religions’dur.

S.27: Din bilimleriyle ilgili ilk kongre nerede ve kimin öncülük ve katkısıyla gerçekleşmiştir.?

C.27: Din Bilimleriyle ilgili ilk uluslar arası kongre 1897 yılında Stockholm’de gerçekleştirilmiştir. Bunu, 1900 yılında Paris’te toplanan Dinler Tarihi Kongresi adı verilen toplantı izlemiştir. IX. Uluslar arası Dinler Tarihi Kongresi, 1958 senesinde Tokyo’da toplanmıştır.

S.28: Ülkemizde, 1993 yılında Ankara merkezli, Dinler Tarihi Derneği ile ilgili bilgi verırmısınız.?

C.28: Dernek, 2003 yılında isminin başına, Bakanlar Kurulu kararıyla Türkiye adını almış, böylece adı, Türkiye Dinler Tarihi Derneği (TÜDTAD) olmuştur. Bu dernek, Avrupa Din Bilimleri Derneği (EASR) üyeliğine de kabul edilmiştir. Dernek ayrıca, Tokyo’da 2005 yılı Mart ayında yapılan Genel Kurul’unda, Uluslararası Dinler Tarihi Derneği’ne (IAHR) de üye olmuştur.
Batıda, m

S.29: Batıda, modern anlamda Dinler Tarihi çalışmalarınıkım başlatmıştır.?

C.29: Max Müller (1823-1900) ile başlamıştır.

S.30: Arkaik cemiyetlerin spiritüel yaratılışlarına ilgi uyanmasına vesile olduğu kim söylenebilir?

C.30: . Lucien Lévy Bruhl’dür.

S.31: Karşılaştırmalı Dinler Tarihi alanında dünyanın en önde gelen siması kimdir.?

C.31: Biruni’dir… Asaru’l-Bakiye ve Kitabu’t-Tahkik ma li’l-Hind adlı eserleri,

S.32: Abbasiler devrinde Eski İran dini ve mitolojisi hakkındaki eserleri Arapça'ya kim tercüme etmiştir.? Ve eserleri nelerdir.?

C.32: İbn Mukaffa (723-759),   “Kitab-ı Mezâhib ul-Keldâniyyin fi'1-Asnam”, “Kitab-ı Esrar ul-Kevâkîb” ve “Kitab’ul-Karâbîn” isimli eserler Arapça'ya çevrilmişlerdir.

S.33: Gerçek anlamda ilk Dinler Tarihini eseri kim vermiştir.?  Ve eseri nedir.?

C.33: Ebu Mansur Bağdâdî …  “El-Fark beyne'1-Firak

S.34: Yahudilik ve Hıristiyanlıktan bahsetmiş, Tevrat ve İncil'deki tahribatları ispata çalışan kimdir.?  İslâm Mezhepleri hakkında bilgi veren ve eseri nedir.?

C.34: Hicrî 4. yüzyılda Kurtubalı Ebu Muhammed Ali b. Ahmed b. Hazm'ın (944-1064) “Kitabu'1-Fasl fi'1-Milel ve'1-Ahvâî ve'n-Nihal” adlı dört ciltlik eseri, bu konuda yazılanların en önemlisidir

S.35: Dinlerle ilgili çalışmalar yapan İslam bilginleri kimlerdir.?

C.35: Abdullah el-Mukaffa, İbn Kelbi, Muhammed b. Huzeyl, İbn Nedim, Ebu Bekir Bakıllani, Abdulkadir Bağdadi, El-Biruni, İbn Hazm, Gazzali, Abdulkerim eş Şehristani, Muhsin Keşmiri dinlerle ilgili çalışmalar yapan İslam bilginlerindendir.

S.36: Bizim için diğer dinleri bilmek hangi açılardan önem arzeder.?

C.36: Özetle diğer dinleri bilmek …genel kültür açısından,... diğer din mensuplarıyla sağlıklı bir iletişim kurma açısından,.. Misyonerlik faaliyetlerini tanıma ve tedbir alma açısından, ..İslâm'ı diğer din mensuplarına daha iyi anlatabilmek açısından, ..İslâm'a karışmış hurafeleri tanıyıp tespit edebilmek açısından, eksikliklerimizi ve yanlışlarımızı tanımak açısından,.. İslâm'ı günümüz şartlarında daha iyi yorumlamak ve yaşanılır bir din haline getirmek açısından ve …Din hizmetlerini daha verimli hale getirmek açısından önemlidir.


DEĞERLENDİRME SORULARI
1. Aşağıdakilerden hangisi Dinler Tarihi’nin konusuna girmez?
A. Din-toplum ilişkisi
B. Dinlerin karşılaştırmalı tarihi
C. İbadetler
D. Mezhepler
E. Dini kurumlar
2. Aşağıdakilerden hangisi diğer dinler hakkında bilgi sahibi olmanın önemini ifade etmez?
A. Diğer din mensupları ile sağlıklı iletişim kurmak
B. Misyonerlik faaliyetlerini tanımak
C. İslama karışmış hurafeleri tanımak
D. Din hizmetlerini daha verimli hale getirmek
E. İslamın üstünlüğünü diğer din mensuplarına göstermek
3. İslam öncesi cahiliye adetlerini bilmeyen kimsenin İslama zarar verebileceğini söyleyen sahabe aşağıdakilerden hangisidir?
A.Hz. Ali
B. Hz.Ömer
C. Hz. Ebu Bekir
D. Hz. Aişe
E. Hz. Osman
4. Aşağıdakilerden hangisi Tarihi Edyan yazarlarından birisi değildir?
A. Ahmet Mithat Efendi
B. Mahmud Esat b. Emin Seydişehri
C. Esad 22

D. M. Şemseddin Günaltay
E. H. Ömer Budda
5. Aşağıdakilerden hangisi dinin fert üzerindeki etkilerini inceleyen bilim dalıdır?
A. Din Psikolojisi
B. Din Sosyolojisi
C. Din Fenomenolojisi                                                                          
D. Din Felsefesi
E. Dinler Tarihi
Cevap Anahtarı: 1. D 2. B 3. C 4. A 5. E                                                          RECAİ BAYRAM
                                                                                   
                                                                                                                SELAM, DUA, FAYDALI VE ALLAH         
                                                                                                                     RIZASI OLMASI DİLEĞİYLE…!

                                                                     

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder