19 Mart 2015 Perşembe

DİN FELSEFESİ 10. ÜNİTE ATEİZM

DİN FELSEFESİ 10. ÜNİTE
ATEİZM
S1)Dini literatürümüzde ateizm terimine en yakın kullanılan terim nedir?
C1)İLHAD
S2)Felsefe tarihinde ateistlikle suçlanan düşünürler kimlerdir?
C2)Fichte,Spinoza,Hegel,Paul Tilich,Sokrates ve İlk hristiyanlar.
S3)’Bir insanın gerçek anlamda ateist olabilmesi için hiçbir ahlaki ideale sahip olmaması gerektiğini’ öne süren düşünür kimdir?
C3)FİCHTE
S4)Tanrı’yı  Varlığın bizzat kendisi veya var olan her şeyin gerçek temeli şeklinde tanımladığı ve  O’ nu evrenin dışında bulunan tek ve şahsi  bir varlık olarak düşünmediği için ateistlikle suçlanan düşünür kimdir?
C4)PAUL TİLİCH
S5)Ateist sözü hangi anlamlarda kullanılmaktadır?
C5)Ateist sözü, genellikle biri geniş,diğeri dar anlamda olmak üzere iki şekilde kullanılır.Geniş anlamda ateist,sadece teist olmayan,Tanrı’yı hayatına sokma gereğini duymayan kişi(negatif ateist)Dar anlamda ise ateist,düşünerek ve tartışarak Tanrı’nın var olmadığını öne süren kişidir.(pozitif ateist)felsefede önemli olan bu ikinci tür ateisttir.
S6)Agnostik kime denir?
C6)Tanrı’nın varlığı ya da yokluğu hakkında hiç bir şey bilmediğini öne süren kişiye denir.
S7)’’Kalbinde ‘Tanrı yoktur’ diyen bir aptalın zihninde bile kendisinden daha yetkini düşünülemeyen bir Tanrı fikri vardır’’ diyen düşünür kimdir?
C7)ANSELM.
S8)’’Tanrım sen bizi kendin için yarattın;kalplerimiz Senin varlığında sükun buluncaya kadar huzursuz olmaya devam edecektir’’duası kime aittir?
C8)AUGUSTİNE.
S9)Sartre’a göre Varoluşçuluk nedir?
C9)Tutarlı bir ateizmin her çeşit sonucunu belirleme çabasıdır.
S10)Sartre Tanrıyı neden reddediyor?
C10)İnsanın özünü belirleyen bir kudret olarak gördüğü için.
S11)’’Eğer Tanrı var olsaydı,bu derece akıl,bilgi ve hikmet sahibi bir varlık kendisi hakkında bize akıl ve mantık dışı mucizelerle değil,daha doğrudan bilgi ulaştırırdı’’diyen ateist kimdir?
C11)Baron D’Holbach
S12)Fideizm nedir?
C12)’İnanıyorum ama kanıtlayamıyorum’.
S13)Sokrates neden ateistlikle suçlanmıştır?
C13)Yunan popüler tanrılarını reddettiği ve bir tür monoteizme yöneldiği için.
S14)Günümüz ateizminde önemli bir yeri olan’ahlaki gerekçelere dayanarak Tanrı’yı reddetme görüşü kimlere aittir?
C14)Nietzsche ve ateist varoluşçulara.
S15)’’Eğer tanrı hem güçlü hem de kötülüğü ortadan kaldırmak niyetinde ise bunca kötülük nasıl oldu da var oldu’’görüşü kime aittir?
C15)DAVİD HUME.
S16)Ateizmin kötülükle ilgili iddiası nedir?
C16)Dünyada gereğinden fazla kötülük vardır.
S17)Emile Durkheim in geliştirdiği sosyolojik teoriyle savunduğu düşünceler nelerdir?
C17)Tanrı toplumun farkına varmadanuydurduğu hayal ürünü bir kavramdır.İnsan dini bir duyguyla kendisini aşan bir varlık karşısında korku ve ümit içinde beklerken aslında Tanrı adı verilen evrenin ötesinde bir varlık karşısında değil,kendisini çepeçevre saran toplum realitesi karşısında durmaktadır.Tanrı fikri,toplumun yaptırım güç ve işlevini gösteren bir sembolden başka bir şey değildir.
S18)Freud veFeurbach ın Yansıtma Din Teorisi ile ilgili görüşleri nelerdir?
C18)Tanrı fikri,çocuktaki baba imajının bir yansımasıdır.Bu fikrin kaynağı insan soyunun,çocukluk döneminde karşı karşıya kaldığı zorluk ve felaketler karşısında geliştirdiği zihinsel bir savunma mekanizmasıdır.Hayat,dayanılması çok zor sıkıntılarla doludur.Tabii ve ahlaki kötülükler,hastalık ve ölüm,insanı her yerde rahatsız edecek boyuttadır.İşte insan dine inanarak bütün bunlardan kurtulmanın çaresini arıyor.
S19)Freud ve Feurbach ın Yansıtma Din Teorisine yöneltilebilecek eleştiriler nelerdir?
C19)Freudun görüşü teizm alayhine kullanılabildiği kadar ateizmin de aleyhine kullanılabilir.Ateizm bir olgunluk işareti değildir.Freud un tabiatın kişileştirilmesi ve tabiata rüşvet verilmesi ile ilgili görüşleri de her din için geçerli olabilecek bir eleştiriye çıkış noktası sağlayacak güçye değildir.Dinin arzuları tatmin ettiği ve rahatlık getirdiği fikri de bir takım açıklamalara gidilmeden kabul edilemez.
S20)Varoluşçulara yöneltilebilecek eleştiriler nelerdir?
C20)Onların ispat etmeye, hatta ikna etmeye ne vakit ne de sabırları vardır.Onlar bir haykırış içindedirler.muhatapları ne teolog ne de filozoftur,sadece bunalım içerisinde olan insanlardır.Onların ki bir bunalım felsefesidir.Onlar’’Tanrı yoktur’’ demekten çok ‘’Tanrı var
olmamalıdır’’diyorlar.Onların gösterdiği gerekçeler aşırılıklarla doludur.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder