DİNLER
TARİHİ.11.HAFTA ÇALIŞMALARI***********************************
1-yahudiler
genellikle nerelerde yaşamaktadırlar?
1-büyük
bir kısmı da ABD, Rusya ve Fransa'da yaşıyor.
2-ilahi
kaynaklı en eski din hangisidir?
3-yahudilik.
Yahudilik, bilinen ilk büyük tektanrıcı dindir.
3-israiloğullarının
başına gelen bütün sıkıntıların nedeni nedi?
3-ahde
uymamalarından, verdikleri sözü yerine getirmemelerinden kaynaklandığıdır.
Önemli=Yahudilere
göre Allah, ataları ibrahim,ishak ve Yakup‟u
seçmiş; onlarla ahit yapmı ve soylarını kendisi için özel millet yapacağını
belirtmiştir. Seçilmişlik dışında Yahudiliğin temel özelliği, ahit dini
olmasıdır.
4-hristiyanlar
kendi kitaplarına ve Yahudilerin kitaplarına ne ismi vermişlerdir?
4-Yahudilerin
kutsal kitaplarına Eski Ahit, kendilerininkine Yeni Ahit (ikisine birden
„Kitab-ı Mukaddes‟) adını
verirler.
5-Nuh
kanunları, Talmud'ta geçen ve Musevilerce tüm insanlık için evrensel prensipler
olduğuna inanılan prensipler nelerdir?
5-Yedi
Adettir:
1.Puta
tapmamak,
2.Tanrı‟nın
ismini mübarek kılmak bu isimle lanet etmemek,
3.Cinayet
işlememek,
4.Cinsel
ahlaksızlık yapmamak,
5.Hırsızlık
etmemek,
6.Adil
bir yargı sistemi oluşturmak ve uyulmasını sağlamak.
7.Canlı
bir hayvanın etini kopartıp yememek. Musevilik inancı bu temel 7 ilkeye uyan
herkesin hangi dinden olursa olsun cennete gideceğine inanır.
6-Kur'an‟da,
Hz. Muhammed‟den sonra en çok önem verilen peygamber
kimdir?
6-hz.ibrahim.
Önceleri ismi Abram/Avram, „Baba yücedir‟
iken; sonrasında Abraham, „cumhurun babası‟
olmuştur
7-yahudilerde
rab kimlerle ahit yapmıştır?
7-Tekvin‟e
göre Rab, Hz. ibrahim‟in oğlu İshak
ile ve Hz.İsmail ve annesi Hacer ile de ahit yapmıŞtır.
Rab,
Yakup ilE Yusuf ve İsrailoğulları ile de ahit yapmıŞtır.
Harun
ile..
Davud
ile..
Süleyman
ile. “anlayışlı yürek, iyi ile kötünün arasını ayırt etme kabiliyeti..
dilemediği şeyi de verdi.. zenginlik, izzet.. baban Davudun yürüdüğü gibi sen
de yollarımda yürürsen, o zaman ömrünü uzatırım”. Ahdin yenilenmesi: Yeremya‟da Kral Josiah zamanında.. “Eğer ahde riayet
etmezlerse: “bu ev harap olacak .. seni bir çöl ve oturanı olmayan şehirler
edeceğim”. Ahit şarta bağlanmıştır.
Hz.
Musa ile Horeb‟de, Sina‟da
ve Moab‟da ahit yapılmıŞtır. Ahdin şartı On Emre
riayet.. ve şema duası‟dır: “Dinle, ey
İsrail...” Sembolü, Cumartesi yasağı‟dır
(Sebt günü).. “..bana bütün kavimlerden has kavim olacaksınız; çünkü bütün
dünya benimdir “..Benim Sebt günümü tutacaksınız..”
8-Ahd
kelimesi kuranda nasıl geçmektedir?
8-Ahd
kelimesi Kur'an'ın 17 suresinin 36 ayetinde 46 defa geçmektedir. Bu kelime
Kur'an'da; söz vermek,söz almak , antlaşma , yemin etmek , emretmek ve zaman,
süre anlamlarında kullanılmıştır. Bu kavramla aynı anlamda kullanılan diğer bir
kelime ise misak‟tır. Misak,
Kur'an'ın 9 suresinde 23 ayette yer almaktadır. Kur'an'ın üç ayetinde ise bu
iki kelime bir arada kullanılmıştır.
9-genel
kabule göre kuranda kaç çeşit ahıtten bahsedilir?
9-Kur'an'da
iki çeşit ahit yer almaktadır. Birincisi, evrenin yaratılmasından önce ruhlar
yaratıldığında (elest bezmi) Allah ruhlara sordu: “Ben sizin Rabbiniz değil
miyim?” onlar, “evet” dediler.Ne ahd ne de misak kelimeleri bu ayette yer
almamakla birlikte, bu durumun ilk ahit olduğu düşünülmüştür. Ayeti bu şekilde
anlamaya sebep, Adem oğulları ile yapılan genel ahde işaret eden
ayetlerdir.Kur'an, inanan her bir insanın inanç halkasına dahil olduktan sonra
Allah ile bir antlaşma yapmış olduğunu belirtmektedir.ikinci ve en yaygın ahit
tipi, tarih boyunca çeşitli toplulukların, peygamberleri aracılığıyla yapılan
ve Nuh ile başlayıp Hz. Muhammed sas ile sona eren ahittir. Kur'an, beni-adem
ile,Adem, ibrahim ve ismail,israiloğulları (3:183), Musa ve en sonunda Hz.
Muhammed ile ahit yapıldığından söz etmektedir.
Önemli=Adem
ile yapılan ahdin konusunun, yasak ağacın meyvesinden yememek olduğu
anlaşılmaktadır.Allah, Hz.ibrahim ve oğlu ismaili sınamış,onlar başarılı
olunca, onları insanlara önder yapma sözü vermiştir; karşılığında onlardan Ev‟ini
(Kabeyi) temiz tutmaları istenmiştir.israiloğulları ve Ehl-i kitap ile yapılan
ahit, Kur'an'da önemli yer tutmaktadır.Kur'an, ahdin mahiyetinden çok dünyada
insana yüklediği görevlere dikkatleri çeker:
Önemli=Hz.
Musa ile yapılan ahdin konuları çeşitlidir. Onun Mısır hayatı sırasında; Allah,
Musa‟dan, kavmini kendisiyle birlikte
salıvermesi karşılığında Firavun ile ahit yapmasını istemiştir. Mısırlı
idareciler ve Firavun, Musa‟nın kavminin
ülkeyi terk etmelerine izin vermemiş, Allah da onları, tufan, çekirge, haşere,
kurbağa ve kan gibi çeşitli azaplarla cezalandırmıştır.
10-kur'an'da,
Hz. Peygamberimiz ile ilgili olarak, „ahd’ ve „biat’ hangi konuları
kapsamaktadır?
10-*Hz.
Muhammed'in, kendisiyle birlikte savaşmak üzere kavminden biat alması; Düşmanla
karşılaşıldığında geriye dönüp kaçmama;
*Hz.
Muhammed birileriyle antlaşma yaptığında, karşı taraftan verilen söze sadık
kalmasının istenmesi;
*bazı
insanların, Allah, malca onları zengin ettiği takdirde sadaka verme sözü
vermeleri;
*inanmayanlarla
yapılan antlaşmalar kastedildiğindi; ve yahudilerin bir grubunun, Hz. Muhammed
ile yaptıkları antlaşmaya sadık kalmadıklarını belirtilmesi „
*Ahd‟
kelimesi Hz. Muhammed'in ümmetiyle ilgili olarak ayrıca, insanların
birbirlerine verdikleri sözleri ve yeminleri yerine getirmek anlamında
kullanılmıştır. Kur'an, ahdin mahiyetinden çok dünya hayatında inanana
yüklediği vazifelerin büyüklüğüne dikkatleri çekmektedir.. “Allahın eli ahd
edenlerin eli üzerindedir”
11-nuh
a.s çocuklarının isimleri nelerdir?
11-Ham,
Sam ve Yafes adında üç oğlu.
12-yahudi
soyu nereye dayanmaktadır?
12-Nuh‟un
seçkin oğlu Sam‟a dayanmaktadır.
Sam‟ın neslinden gelen Eber, Hz.ibrahim‟in
büyük atasıdır. Bu nedenle Yahudilerin en büyük atası Hz.ibrahim‟e
Eberin Neslinden anlamına ivri (ibrani), onun konuştuğu dile de ivrit
(ibranice) denilmiştir=İBRANİ=Yüzyıllarda Filistin'de görülen göçebe bir
kabîlenin adıdır; "öte tarafın insanları" anlamında, Fırat ve Ürdün
nehirlerinin öbür kıyısından gelmiŞ olan göçmenleri ifade etmektedir.
Yahudilere bu ad, Ken'an ülkesinin yerlileri tarafından verilmiŞtir.
13-israil
kelimesini açıklayınız?
13-İsrail:
Bu kelime, Tanrıyla ve insanlarla güreşip yenen anlamında Yakub'a Tanrı
tarafından verilmiş bir lakapdır. Babil Sürgününden sonra Yahudâ'ya geri dönen
ibrânîler, Yahuda kabilesine mensup olmalarına rağmen, geneldeisrailliler adını
almışlardır. "israil" kelimesine, ilk defa, II. Ramses'in oğlu
Merneptah tarafından diktirilen ve "israil Anıtı" diye anılan
kitabede rastlanmaktadır. Yahudi inancına göre Yakub'a bu ad, Tanrı tarafından
verilmiştir. Bundan dolayı Yahudilik millî bir din, Yehova da millî bir tanrı
olarak kabul edilmiştir. Onlara göre israiloğulları, seçkin bir kavimdir. Bu
ad, sonradan genelde bütün Yahudileri içine alacak bir şekilde
kullanılmıştır.şimdiki israil Cumhuriyeti de bu adı kullanmaktadır. Kur'ân'da
40 âyette, 41 defa "Benî israil" (israiloğulları) kelimesi
geçmektedir. Bu âyetlerde, Allah'ın israiloğulları'na verdiği nimetler
hatırlatılmaktadır. Bu nimetlere karşı israiloğulları'nın verdikleri sözler ve
onların sözlerinden dönmeleri işlenmiştir: Allah'a inanmaları, O'ndan başkasına
kullukta bulunmamaları, ibadet etmeleri, namaz kılıp zekât vermeleri,
peygamberlere uymaları, adam öldürmemeleri; anaya, ba-baya, akrabaya ve
yoksullara iyilik yapmaları, kendilerine haram ettikleri dışındaki bütün
yiyecekleri yemeleri, sözlerinden dönmemeleri.
14-yahudi
kelimesi hakkında bilgi veriniz?
14-Yahudi:
ishak oğlu Yakub'un oniki oğlu vardı;dördüncü oğlunun adı Yahuda'dır.Onun adına
izafeten israiloğullarına Yahudi denilmiştir. Bu kavim, Ken'an diyarına
(Filistin) yerleşmeden önce ibrânî, orada israilli, Sürgün'den sonra da genelde
toplum ' olarak,israiloğulları, ferd olarak da Yahudi diye adlandırılmıştır.
Ancak bu üç terim, birbirinin yerine kullanılmış ve kullanılmaktadır. Bu üç
kelimeyle de aynı din mensupları ve aynı topluluk ifade edilmektedir.
15-musevilik
kelimesi hakkında bilgi veriniz?
15-Musevi:
Musevilik, genellikle Türkiye‟de kullanılan bu
lakap Hz.Musa'ya izafetle bu şekli almıştır. Yahudilik, Musevilik olarak da
bilinir. Bilinen ilk büyük tektanrıcı dindir. Kuzey sami kavimlerinin atası
sayılan Hz. ibrahim‟in soyundan
geldiği kabul edilen ibranileri ve şsrailoğullarını Tanrı‟nın
„seçilmiş kavmi‟ saydığı için bu
halkın ulusal dini olarak gelişmiştir. Bu din, Musevilik olarak da bilinir. Hz.
Musa bu dinde en merkezi roldedir; çünkü israiloğullarını Mısır‟daki
esirlik hayatından, Allah‟ın yardımıyla, o
kurtarmıştır. Yahudi kutsal kitabı olan Tora (Kitab-ı Mukaddes'in ilk beş
kitabı) onun zamanında oluşmuştur.
Önemli=Üç
ilahi dinin kabul ettiği dini tarih, anahatlarıyla,Tora‟da
anlatılan tarihtir.Tora‟da dini tarih,
Yaratılış ile başlar. Sonra, çeşitli peygamberler ve ataların hayat hikayeleri,
Rab ile ilişkileri, kavimleri içindeki mücadelelerinden söz edilir. Bu açıdan,
yahudi tarihi denilince, tek kaynak olarak Tora ile Kitab-ı Mukaddes'in diğer
kitapları akla gelir. Yahudi, ibrani, Musevi ve israil terimleriyle de
Musevîlik kastedilir. Musevîliğin tek tanrıcılığın saf bir şekli olduğu
söylenmekle beraber O, yalnız başına ne bir mezhep ne bir ırk, ne de modern bir
millettir.
Bilgilen=Tevrat’a Göre
Yahudiliğin Tarihçesi
Yahudiliğin
tarihçesi, kutsal kitaplarına dayanır. Kutsal kitap, âlemin ve ilk insanın
yaratılışından peygamber Malaki'ye kadar geçen olayları içinde bulundurur; aynı
zamanda onların kutsal tarihini oluşturur. Samî ırktan sayılan ibrâniler,
Kildânîlerin Ur şehrinden çıkarlar ve Harran'a gelirler. Tanrı (Yahve), Abram'a
(Hz.ibrahim) Harran bölgesinden Ken'an diyarına göçetmesini emreder. O da
karısı Sara'yı, kardeşinin oğlu Lut'u (Hz. Lut) ve Harran'da kazandıklarını da
yanına alarak Ken'an diyarına varır. O vakit orada Ken'anîler bulunuyordu.
Tanrı, Abram'a görünüp o ülkeyi onun zürriyetine vereceğini bildirir. Abram da
kendine görünen Rab için bir mezbah yapar. Ülkede kıtlık çıkınca Abram Mısır'a
gider. Mısır'a yaklaştıklarında Abram, karısı Saray'a şöyle diyor: "işte
biliyorum ki, sen görünüşü güzel bir kadınsın ve olur ki, Mısırlılar seni
görünce: Bu onun karışıdır, derler ve beni öldürürler; fakat seni sağ
bırakırlar. Senin yüzünden bana iyi davranılsın, senin sebebinle canım yaşasın
diye: Onun kızkardeşiyim, de. Ve vaki oldu ki, Abram Mısır'a girdiği zaman,
Mısırlılar kadının çok güzel olduğunu gördüler ve Firavun'un emîrleri onu
gördüler ve onu Firavun'a medhettiler; kadın Firavun'un sarayına alındı. Ve
onun yüzünden Firavun Abram'a karşı iyi davrandı; ve onun koyunları, sığırları
oldu. Ve Rab Abram'ın karısı Saray'dan dolayı, Firavun'u ve onun sarayını büyük
vuruşlarla vurdu. Ve Firavun, Abram” çağırıp dedi: Bana bu yaptığın nedir? Bu
senin karın olduğunu niçin bana bildirmedin? Niçin bu benim kızkardeşimdir,
dedin, ben de onu karı olarak aldım? Ve şimdi, işte karın, al ve git. Ve
onların hakkında Firavun adamlarına emretti; onu ve karısını ve kendisine ait
olan her şeyi gönderdiler". Abram ve beraberindekiler, Mısır'dan böylece
çıkarlar. Çok zengindirler. Çobanları arasındaki bir tartışmadan sonra Abram'la
Lut, birbirinden ayrılırlar. Lut,şarka doğru gider. Abram ise Ken'an diyarında
oturur. Abram, bulunduğu bölgede hâkimiyetini kabul ettirir ve bu arada esir
edilen kardeşi (daha Önce kardeşinin oğlu olarak belirtilir.Lut'u kurtarıp
yanına alır. Bu olaylardan sonra Rab, rüyasında Abram'a görünür, ona yardım
edeceğini bildirir. Abram, O'ndan zürriyet ister. Tanrı da ona vereceğini
va'deder. Karısı Saray'ın teklifi üzerine cariyesi Hacerle evlenir ve ondan
ismail doğar. Bu sırada Abram, seksen altı yaşındadır. Doksan dokuz yaşına
geldiğinde Tanrı ona görünür ve onun zürriyetini çoğaltacağını bildirir. Bunun
üzerine Abram, yüzüstü düşer ve Allah onunla şöyle konuşur: "Ben ise,
işte, ahdim seninledir ve birçok milletlerin babası olacaksın ve artık adın
Abram (yüce baba anlamında) çağırılmayacak, fakat adın ibrahim (cumhurun babası
anlamında) olacak; çünkü seni birçok milletlerin babası ettim. Ve seni
ziyadesiyle semereli kılacağım, ve seni milletler yapacağım, ve senden sonra
zürriyetîne, Allah olmak için seninle ve senden sonra zürriyetinle benim aramda
ahdimi, nesillerince ebedî ahit olarak sabit kılacağım. Ve senin gurbet
diyarını, bütün Ken'an diyarını, sana ve senden sonra zürriyetine ebedî mülk
olarak vereceğim ve onların Allah'ı olacağım" Allah,ibrahim'den ve
zürriyetinden gelecek olanlardan ahit olarak her erkek çocuğun sünnet edilmesini
ister. Yine Allah,ibrahim'e, karısı Saray'ın bundan sonra Sara (prenses
anlamında) olarak çağrılmasını ve ondan bir oğul vereceğini, adının da ishak
olacağını bildirir. Böylece Sara, Hacer'i kıskanmaktan kurtulmuş olacaktır.
Önemli=ibrahim,
yüz yetmiş beş yaşında iken ölür. "Ve oğulları ishak ve ismail onu Mamre
karşısında olan Makpela Mağarasına, Hitti Tsohar oğlu Efron'un tarlasına,
ibrahim'in Het oğullarından satın aldığı tarlaya gömdüler.ibrahim ve karısı
Sara oraya gömüldüler. Ve vaki oldu ki, Allah ibrahim'in ölümünden sonra oğlu
ishak'ı mübarek kıldı".ishak'ın çocuğu olmadığından Allah'a yalvarır, Esav
ve Yakub adlı iki oğlu olur.
Bilgilen=Yusuf,
Mısır'da Firavun'un bir memuru olan Potifar tarafından satın alınır. Potifar'ın
karısı Yusuf'a aşık olup ilgisine karşılık görmeyince iftira ederek onu hapse
attırır . Yusuf, hapiste iken, Firavun'un gördüğü bir rüyayı tabir ederek
hapisten kurtulur ve Firavun'un yanında önemli bir mevkiye yükselir. Daha sonra
Filistin'de bulunan babası Yakup ve kardeĢlerini Mısır'a
getirtir.israiloğulları, böylece Mısır'a yerleşmiş olurlar. Mısır'da önceleri
rahat bir hayat geçirmekte olan Yahudiler, zamanla büyük sıkıntılara, köleliğe
düşerler . Onları bu sıkıntılardan kurtarıp "Arz-ı Mev'ud"a (vaad
olunmuş toprak Filistin) döndüren Moşe (Hz. Musa) olur.Musa, Firavun'un
ordusunun Kızıl Deniz'de boğulup onları/takip edememesi sonucu, Yahudileri
Sina'ya getirir. Burada, Sina Dağında, Hz. Musa'ya Tevrat ve On Emir verilir.
16-Babil
Sürgünü devresinde hangi peygamberler gelmiştir_?
16-işaya,
Yeremya gibi peygamberler gelmiştir. ilya-Mesih'ten Önceki peygamber, Mala-
ki'dir. Malaki, Kutsal Kitap'taki son Peygamberdir.
Okumalısın=Yahudiliğin
temel özellikleri Seçilmişlik: Tanrı, atalar, ibrahim, ishak ve Yakup ve Musa
ile ahit yapmıştır. Kutsal toprak: (Kudüs merkezli Filistin) sahip olma
zorunluluğu. Mabed: Kudüs Tapınağı etrafında toplanma zorunluluğu (yerinde
Mescid-i Aksa var). Mesihçilik fikri: Yahudiler, M.S. 70 yılından 1948‟e
kadar daima başka milletlerin egemenliğinde yaşamışlardır. Ortodoks yahudilerin
iman esasların arasında yer alır. Yahudiler soylarını, Hz.ibrahim ve onun soyu
olan ibraniler‟e, israiloğulları‟na
dayandırırlar. Bu iki kavmi, „Tanrının seçilmiş kavmi‟
sayarlar.
17-ibraniler
kimlerdir?
17-İbraniler,
Kitab-ı Mukaddes'e göre, israiloğullarının atalarını oluşturan kuzey Sami
kavimleridir.
18-Yahudiliğin
en önemli dini figürü kimdir?
18-h.z.musa.
19-Yahudaoğulları
kimdir?
19-israiloğullarını
oluşturan 12 kabileden biridir. Hz. Yakubun ilk karısı Lea‟nın
4. oğlu olan Yahuda‟nın soyuna
denir. Yahudaoğulları,Hz. Davud ve Süleyman gibi büyük krallar yetiştirmiştir.
Sürgün sonrası, Kudüs Tapınağını yeniden yapmışlardır. Yahudiler kendilerini,
Yahudaoğulları, Benyaminoğulları ve Levililer‟in
torunları sayarlar.
20-Benyaminoğulları
kimlerdir?
20-Yahudi
halkını oluşturan 12 kabileden biridir. Adını, Yakub‟un
(israil) ikinci karısı Rahel‟in iki çocuğunun
küçüğünden alır.israil krallarının ilki olan Saul ile Aziz Paulus bu soydan
gelmektedir.
21-İsrailoğulları
(Beni İsrail),kimlerdir?
21-Hz.
Yakub‟un soyundan gelenlere verilen addır.
israil, yakub‟un lakabıdır.israil‟in
12 kabilesine bu ad verilir. Yahuda krallığının soyundan gelenler
israiloğulları olarak anılmaya başlamıştır.
22-hz.davut
kral olunca ne olmuştur?
22-Hz.
Davud, Yahudaoğullarının kralı olunca, Filistinin üç parçasından güney
(Yahuda), kuzey (israil) ve orta (Samiriye) topraklarını ve Kenanlıların
başkenti Kudüs‟ü alarak iki krallığı birleştirmiştir.
Yahudiler, M.ö. yak. 990 larda Hz. Davud‟un
önderliğinde birleşik bir krallık biçiminde örgütlendiler. Kudüs‟ü
ele geçiren Davud, Ahit Sandığı‟nı buraya
getirdi. Oğlu kral Süleyman da Mabed‟i (Süleyan
Mabedi / Küdüs Tapınagı / I. Tapınak) inşa ettirdi. Hz. Süleyman Ahit Sandığı
için taşınabilir Tabernaculum yerine I. Mabed‟i
inşa ederek Ahit Sandığı‟nı buraya
getirmiştir.
23-I.Mabed:
( Kudüs Tapınağı, Süleyman Mabedi)açıklayınız?
23-Eski
israil‟de, yahudi ibadetinin merkezi ve yahudi
kimliğinin simgesi olarak Kudüs‟te, ilki Hz.
Süleyman döneminde 957‟de yapılmıştır.
Yerini Hz. Davud belirlemiştir. Yeri, Hz. ibrahim‟in
oğlu ishak‟ı kurban ettiği.. Moriya ya da Tapınak
Dağı.. Yapının kendisi küçük ama avlusu çok genişti. Ahit Sandığı da bunun
Kudüsülakdes bölümüne konuldu.
Önemli=Tevrat'ın,
Yahvist ve Elohist kaynak olarak, iki farklı üslubu bulunması, iki krallıktaki
yazarlar nedeniyle olabilir. Bu yazarlar, kuzeyde; ilya, Elişa, Amos, Hoşea;
güneyde, işaya, Mika‟dır.
Tevrat
ve Kur'an’a Göre Hz. Musa: Hz. Musa,israiloğulları ve Yahudiliğin en büyük
peygamberidir. Kutsal kitap indirildiği bilinen ilk
peygamberdir.israiloğullarının Mısır köleliğinden kurtulmalarına önderlik
etmiştir. On Emir ile birlikte kutsal yasaları yürürlüğe koymuştur. Tanrı, Sina
Dağında onunla yüz yüze diz dize konuşmuştur.
Önemli=Kur'an'da
Hz. Musa ve Hikayesi:(Taha ,Kasas,Naziat,Mümin,A‟raf
,isra,Neml ,Maide.sürelerinde geçmektedir.
24-Hz.
Musa ile ilgili konuların Kur'an ve Tevrat’taki Mukayesesi hangi konladran
oluşur?
24-Hz.
Musanın dünyaya gelişi,emzirilmesi :
Mısırdan
ayrılmasına sebep olan olay :
Medyene
gidişi :
şuaybın
kızı ile evlenmesi
Sina
Dağında ilahi vahye mahzar oluşu:
iki
mucize (asa – yed-i beyza):
Firavunun
alametler isetemesi:
Firavun
ve kavme gelen musibetler:
baplar
arası Mısırdan çıkış :
Çöldeki
macerası :
Kırk
gün dağda kalması
bap
iki levhayı alması :
israiloğullarının
altın buzağıya
25-tevratta
geçen 10 emir nelerdir?
25-1.
Seni esaret evinden çıkaran Tanrı benim; başka tanrın olmayacak
2.
Yontma put yapmayacaksın; hiçbir -şeyin resmini yapıp tapmayacaksın
3.
Tanrının adını boş yere ağzına almayacaksın
4.
Cumartesi gününü daima hatırlayıp, onu kutsal bileceksin; o günde..
5.
Babana ve anana hürmet edeceksin
6.
Öldürmeyeceksin
7.
Zina yapmayacaksın
8.
Çalmayacaksın
9.
Komşuna karşı yalancı şahitlik yapmayacaksın
10.
Komşunun evine, kölesine .. hatta öküzüne tamah edip, göz dikmeyeceksin.
26-Yahudilerin
kutsal kitap külliyatı nelerden oluşur?
26-
Tanah (yazılı dinî edebiyat) ve Talmut (sözlü dinî edebiyat) şeklinde ikiye
ayrılır. Yahudilerin Tanah adını verdikleri kutsal kitaplarına Hıristiyanlar
Eski Ahit derler. Tanah, üç bölümden oluşur:
Tora
(Tevrat),
Neviim
Ketuvim.
Önemli=Yahudiler
ve Protestanlarca, Hıristiyanlar tarafından Eski Ahit diye nitelendirilen
Yahudi kutsal kitabı Tanah'ın 39 kitaptan oluştuğu kabul edilir. Yahudiler ise
Tanah'ı, bazı kitapları birleştirerek, 24 kitap olarak kabul ederler.
Yahudilerin tasnifi şöyledir:
Tora
5, peygamberler 8, kitaplar 11. Bunların formülü, 5+8+11 'dir.
Önemli=a.
Tevrat (Tora): Tora:Tevrat; kanun,şariat, emir, ders, rehber gibi anlamlara
gelir. Yahudi kutsal kitabının birinci bölümüne Arapça Tevrat,ibranîce Tora
denir. Bu ilk bölüm, beş kitaptan oluşur. Beş Kitabın metinlerinin üç ana
kaynak veya gelenekten geldiği düşüncesindedirler:
1-Yahvist,
2) Elohist, 3) Ruhban metinleri. En eski kaynak olması tahmin edilen Yahvist
metinler. Tora, yazılı ve sözlü olarak ikiye ayrılır. Yazılı Tora, Yahudilere
göre, Yahve'nin Sina Dağında Musa'ya vahyettiği kitaptır. Sözlü Tora ise,
yazılı Tora'nın açıklaması olarak nesilden nesile intikal eden ve Yahudilerce o
olmaksızın yazılı Tora'nın anlaşılmasının mümkün olamayacağı kabul edilen
Talmud'dur. Yazılı Tora'ya Hz. Musa'dan sonra gelen peygamberlerin sözleri de
eklenmiş, böylece Hıristiyanlarca Eski Ahit, Yahudiler'ce Tanah denilen kutsal
kitap, tahminen M.S. II. Yüzyılda Yavne'de (Jamnia) toplanan bir meclis
tarafından nihaî hale kavuşturulmuştur. Kur'ân-ı Kerîm'de israiloğullarına
verildiği belirtilen Tevrat ile Yahudilerin kutsal kitabı olan Tanah'ın
kasdedildiği anlaşılmaktadır. Yahudi kutsal kitabı Tanah'ın, Tora'dan başka,
Neviim (peygamberler) ve Ketuvim (kitaplar) bölümleri de vardır.Genel tasnife
göre Tora 5, Neviim 21, Ketuvim ise 13 kitap olmak üzere Tanah 39 kitaptan
oluşmaktadır.
Okumalısın=Tora:
Bu bölümde, tarihî bilgiler dışında Allah'ın Yahudilere Musa vasıtasıyla
verdiği dinî esaslar bulunur. Tora'da yer alan beş kitap şunlardır:
1.Tekvin
(ibr. Bereşit: Genesis : Yaratılış): Bu bölümde, ilk insanın ve kâinatın
yaratılışı; Âdem'in işlediği suç, yeryüzüne inişi ve çocuklarının hikâyesi
anlatılır. Ayrıca Tufan olayından, Yusuf'un Mısır'daki hayatından ve
israiloğullannın Mısır'a gelişlerinden bahsedilir.50 bap tır.
2.Çıkış
(şemot: Exodus) : Bu kısımda, israiloğullannın Firavundan çektikleri, Musa'nın
ortaya çıkışı ve Mısır'dan Sina'ya gidişleri anlatılır;27 baptır.
3.Levililer
(Vayikra: Leviticus) : Burada, Kâhinler ile yardımcılarının Çadır Mabedindeki
(Mişkan) görevleri ve bazı önemli ahlâkî kurallar anlatılır. Ayrıca günahların kefareti,
haram kılınan yiyecekler, yasaklanmış evlilikler, dinî âyinler, bayramlar ve
adaklar yer alır; 27 baptır.
4.Sayılar
(Bamidbar: Numeri) : Sayılar,israiloğullannın çölde geçirdikleri hayat ve
olaylardan, birtakım sayımlardan, bazı şeriat kanunlarından, kayadan su
çıkarılmasından, ölüm ve yılan vasıtasıyla şifadan bahseder; 36 baptır.
5.Tesniye
(Dvarim: Deuteronomium: ikileme, tekrarlama): Tesniye'de; Musa'nın ölmeden önce
din konusunda Yahudilere verdiği öğütler, Musa'nın ölümü, gömülmesi ve tutulan
yas anlatılır; Musa zamanında bulunmayan birçok âdete ve geleneklere temas
edilir; bazı şariat kanunları tekrar edilir; insanların birbirine ve Tanrı'ya
karşı nasıl davranmaları gerektiği açıklanır; 34 baptır.
Okumalısın=Neviim
(Peygamberler) : Bu bölümde peygamberler, öncekiler 6, sonrakiler 15 kitap
olmak üzere sıralanır. (Yahudilerce ilk peygamberler 6; sonrakiler de, 12 küçük
peygamber bir kitap sayılarak, 4 kitaptır. Tamamı 10 kitap ediyor). Toplam 21
kitap, Hz. Musa'dan sonraki peygamberlerden bahseder. Hz. Musa en büyük
peygamberdir. Yahudilerce Neviim bölümündeki peygamberlerden öncekiler,
"ilk Peygamberler" (Neviim Rişonim), sonrakiler "Son
Peygamberler" (Neviim Ahoranim) diye tasnif edilir.
1.ilk
peygamberler : Bu bölümde yer alan kitaplarda Hz. Musa'nın ölümünden sonra
Yahudilerin Tanrı tarafından va'dedilmiş topraklara yerleşmeleri, krallığın
kuruluşu, kralların idaresi ve davranışları, Yahudilerin putperest
topluluklarla yaptıkları mücadeleler ve Kutsal Ma'bedin (Bet ha-Mikdaş)
kuruluşu, yıkılışı anlatılır.ilk peygamberlerden bahseden kitaplar şunlardır:
Yeşu, Hâkimler (ioftim), I ve II. Samuel (imuel), I. ve II. Krallar (Melahim).
2.Son
peygamberler: Bu bölümde yer alan kitaplarda peygamberlerin putperestliğe karşı
devamlı mücadeleleri, tek bir tanrı fikrini bütün insanlara yaymak için
gösterdikleri gayret, halka dinî telkinleri ve öğütleri anlatılır. Son
peygamberlerden bahseden kitapların başlıkları şu şekildedir: işaya (Yeşaya),
Yeremya (Yirmiya), Hezekiel (Yehezkel), Hoşea (Oşea), Yoel, Amos, Obadya
(Ovadya), Yunus (Yonah), Mika (Miha), Nahum, Habakkuk (Habakuku), Tsefanya,
Haggay (Hagay), Zekerya (Zaharya), Malaki (Malahi).
Okumalısın=Ketuvim
: Kitaplar, yazılar anlamına gelen Ketuvim, Yahudi Kutsal Kitabının üçüncü
bölümünü oluşturur ve bu bölümde yer alan 13 kitap (Yahudilerce 9 olarak tasnif
edilir) şunlardır:
1.Mezmurlar
(Tehilim): Yahudilerce çoğu Kral David (Hz. Davud) tarafından yazıldığı ileri
sürülen 150 Mezmur'dan oluşur.
(Bugün
Hıristiyan Kiliselerinde de Mezmurlar ilâhî olarak okunmaktadır). Süleyman'ın
(şilomo) Meselleri (Mişle): Bu kitap, Kral Süleyman'a (Hz. Süleyman) atfedilir.
2.Neşideler
Neşidesi (şiir aşirim): Kral Süleyman'ın bir şaheseri olarak kabul edilir. Bu
kitapta Allah ile Yahudiler'in karşılıklı sevgi bağları, iki nişanlının
birbirine karşı sevgilerine benzetilerek anlatılır;
3.Eyüp
(şyov-Job): Bu kitapta Iyov'un (Hz. Eyüp) ibret verici hikâyesi ve Tanrı'nın
iradesine boyun eğişi anlatılır; 42 baptır.
4.Vaiz
(Kohelet): Bu kitap, Kral Süleyman'a atfedilir. Kitapta hayatın zevkleri teker
teker sıralanır; onların geçici ve boş olduğu anlatılır. Neticede de yalnız
Allah korkusu ve Allah'ın emirlerine uymanın boş olmadığı hükmüne varılır; 12
baptır.
5.Rut:
Bu kitap, hâkimler zamanında vukubulan bir olayı hikâye eder. Bu olayda yabancı
bir kadın olan Rut'un dul kalması ve hiçbir tesir altında kalmadan Yahudi
Dinini kabul etmesi ve kayın validesi Neomi ile birlikte yaşaması konu edilir;
4 baptır.
6.Ester:
Bu kitapta Yahudiler'in Ester, adlı bir Yahudi kızı tarafından kesin bir
katliamdan kurtarılışları anlatılır.
7.Yeremya'mn Mersiyeleri:
Kudüs'ün, dolayısıyla Yahudi devletinin yıkılması üzerine peygamber Yeremya'nın
duyduğu büyük üzüntüyü dile getiren bir mersiyedir; 5 baptır.
8.Daniel:
Bu peygamber, Kutsal Ma'bedin yıkılışı ve Yahudilerin Babil'e sürgünü
devresinde yaşamıştır. Zamanında gördüklerini bu kitapta toplamıştır;
Önemli=10
ve 11. Ezra (Üzeyir) ve Nehemya: Bu kitaplar, Yahudilerin Babil esaretinden
dönüşlerini, Kudüs'ün ve Ma'bedin yeniden tamirini anlatır. 12 ve 13. I ve II.
Tarihler (Divre Ayamim) :Dünyanın kuruluşundan Babil esaretinin sonuna kadar
geçen bütün olaylar bu kitaplarda özetlenir.
Önemli=Zebur:
Zebur, Arapça kitap, ibranîce mektup anlamına gelir, islâm'da Hz. Davud'a
indirilen kutsal kitabın adıdır. şeytana uyma tehlikesi karşısında, buhranlı
anlarda, cesaretin kırıldığı, canın sıkıldığı, yalnızlık, endişe, hastalık ve
ağrı zamanlarında belirli Mezmurlar okunur. Yahudiler, sinagogdaki evlenme
törenlerinde,şabat Günü'nde evde ve ibadethanelerdeki dinî ayinlerde, ölülerin
gömülmesi sırasında Mezmurlardan parçalar okurlar.ibadet sırasında, ibadet
yönünü Kudüs'e göre belirlemek üzere, duvara üzerinde Mezmurlar yazılı levhalar
asılır. Bu levhalara "Mizrah Levhası" denilir.
İlginç=Yahudi
Kutsal Kitabına göre Davud; güçlü bir kumandan, meshedilmi-ş bir kral, hanedan
kurmuş ve Yahudileri geniş topraklara hâkim kılmış bir kimse olmakla beraber,
aynı zamanda emrindeki bir savaşçının karısını beğenip ona sahip olan, adamı da
savaşta ön safa sürdürüp desise ile ölümüne sebebiyet veren bir kimsedir.
Önemli=Talmut:
Talmut, Yahudiler indinde, Tevrat kadar öneme sahiptir. Onun da ilham ve vahiy
mahsulü olduğu kabul edilmektedir. Genelde, Talmut'u kabul etmeyen kimse
Yahudilerce gerçek Yahudi sayılmamaktadır. Talmut, iki bölüme ayrılır: Mişna ve
gemara. Mişna (tekrar ederek öğrenim anlamında), Yahudiliğin dinî, ahlâkî
kurallarının açıklanmasından ibarettir. gemara (son olarak gözden geçirilen,
an'ane haline gelmiş "öğrenim", "öğrenilen" anlamında) ise
Mişna'nın açıklanmasını ve bunların bir esasa bağlanması için Rabbilerin
tartışmalarını ihtiva etmektedir. Gemara'nın iki ayrı versiyonu vardır: Babil
ve Kudüs Gemarası. Babilde yapılmış olanına Babil Talmud'u; Kudüs'tekine de
Kudüs Talmudu denilmektedir.
Not=Tevrat,
tek nüsha idi. Ezberleme geleneği yoktu ve çoğaltılmamıştı. Ancak onun, 3 veya
7 senede bir, Ahit Sandığından çıkarılıp halka okunması Hz. Musa tarafından
vasiyet edilmiştir. Ezra (Hz. Üzeyr) zamanına kadar Tevrat kaybolmuş, bulunmuş,
Yahudiler sürgüne gönderilmiştir. Ma'bet yıkılmış ve sürgün dönüşü tekrar
onarılmıştır.
*****Yahudi
ve Hıristiyan bilginler, Tevrat'ın Ezra zamanında (M.Ö. V. yüzyıl) yeniden
ilhamla yazıldığında fikirbirliği etmektedir. M.Ö. II. yüzyılda Suriye Kralı
Antiyokos Epifanes, Ma'bed'i yakıp yıkmış, eldeki Tevrat nüshalarını
parçalamıştır. Ma'bet, M.S. 70'de Romalılar tarafından tamamen yıkılmıştır.
Bugün Yahudilere ait ibranîce, Hıristiyanlara ait Yunanca ve Samirîlere ait
Samirî Dilinde metinlerin verdiği bilgiler birbirini tutmamaktadır. Ayrıca
herbir nüsha içindeki bilgiler arasında da çelişkiler ve farklılıklar vardır.
Bunlardan birkaç misâl verilecektir:
1.Tekvin'in
ilk iki bâbında Allah'ın adı bir yerde Elohim, diğerinde Yahve olarak
geçmektedir. Yine I. ve II. bablarda yaratılış hikâyesi birinde insandan
başlayarak, ötekinde insanda biterek verilmektedir.insanın yaratılışı da, bir
tarafta Tanrı'nın insanı kendi suretinde, "erkek ve dişi" olarak
birden; öteki tarafda ise önce erkek ve onun kaburga kemiğinden kadının yaratıldığı
şeklinde yer almaktadır. 2.iki defa On Emirden, iki defa yasak yiyeceklerden ve
iki defa da israil lâkabıyla Yakub'un adlandırılışı olayından bahsedilmektedir.
Ancak verilen bilgiler arasında fark vardır. 3.Tufan olayının anlatılmasında
Tufan'ın bir yerde 40, öteki yerde 150 gün sürdüğü; Nuh'un gemisine getirilen
hayvanların her cinsinden bir yerde 2, Öteki yerde 7 çift alındığı
söylenmektedir. 4.Hz. ibrahim'in ve Hz. ishak'ın karısını kızkardeşi olarak
takdim ettiği yer almakta ve bu birkaç yerde de tekrarlanmaktadır. 5.Hz. Lût'u
kızlarının şarap içirerek sarhoş etmeleri ve onunla zina yapmaları yer
almaktadır. 6.Yüce Allah'a insânî nitelikler verilmektedir. Onun âlemi altı
günde yaratıp yedinci gün dinlendiği, ruhunun suların üstünde estiği, Hz.
Yakup'la güreştiği, Yakub'un onu yenip israil adını aldığı zikredilmektedir.
***********************************DİNLER
TARİHİ.12.HAFTA ÇALIŞMALARI*********************************
1-öldükten
sonra dirilmeye ve ahiret hayatının varlığına inanmayanlar kimlerdri?
1-Tevrat'ta
bulunmadığı gerekçesiyle Saduki mezhebi mensupları ile günümüzdeki bazı
reformcu Yahudiler.
2-Musa
ibn Meymun(Maimonides)‟in Derlediği iman esasları nelerdir?
2-Tam
bir imanla inanırım ki:
1.Allah,
vardır; her şeyin yaratıcısıdır; ve onları O takdir etmektedir.
2.
Allah, birdir.
3.
Allah ın bedeni yoktur (cisimsizdir), tasvir edilemez.
4.
Allah, ezeli ve ebedidir.
5.
Allah, alim-i mutlaktır.insanın bütün işlerini ve düşüncelerini bilir.
6.
Yegane ibadet edilecek olan O‟dur.
7.
Allah, burada ve öte tarafta mükafat ve ceza sahibidir.
8.
Peygamberlerin bütün sözleri doğrudur.
9.
Musa Efendimiz, bütün peygamberlerin en büyüğüdür.
10.
Tora, Musa‟ya Sina‟da
vahiy edilmiştir.
11.
Elimizdeki Tora (şeriat), vahiy eseri olup, değiştirilmemiştir.
12.
Mesih gelecektir. Geciktiği halde her gün gelmesini bekleyeceğim.
13.
Öldükten sonra dirilme esastır (Ruh ölümsüzdür).
Bu
on üç maddelik iman esasları yalnızca Ortodoks yahudiler tarafından kabul
görmektedir.
3-yahudi
iman esasları arasında yer almaYAN İNANÇ ESASI NEDİR?
3-meleklere
iman.
4-Yahudilere
göre Peygamberlik, kim ile sona ermiştir?
4-malaki.
5-Ortodoks
yahudilerin dışındaki yahudilerin çoğu mesih inancını terk etmesinin sebebi
nedir?
5-Beklenen
Mesih‟in hala gelmemesi.
6-Reformist
Amerika Yahudilerine Göre inanç Esasları nelerdir?
6-1.
Allah birdir. 2.insan onun timsalidir. 3. Ruh ölümsüzdür. 4. Mesihin gelmesi
haktır.
7-yahudilikteki
tanrı inancı nasıldır?
7-Yahudilik,
Tek "bir Tanrıya inanış ile bu inancı insanlara ulaştırmak için Tanrı‟nın
israil Oğullarını Seçmiş olduğu iki temel doktrine dayanmaktadır. Bu iki
doktrin, Yahudilerin Kelime-i şahadeti olan "Shema" sözünde
toplanmıştır.
8-Monoteizmin
(Tektanrıcılığın) en büyük duası olup iki bin yıldan beri Yahudi geleneğinde
günde iki kez okunmakta ve Yahudi çocukları konuşmayı öğrenir öğrenmez bu duayı
ezberlemekte olan dua nedir?
8-"şhema"
(işit) duası.
9-Eski
Ahid Talmud ve Kabala' da Tanrı Düşüncesi nasıldır?
9-"
Dinle, ey îsrael: Allahımız bir olan Rabdir". Bir olan Rab deyimi her
şeyden önce Çoktanrıcılığı (Politeizmi) dışlamaktadır. Allah'tan ba-şka ilah
yoktur. Ancak Allah vardır. Buna benzeyen bir fikir de Allah'ın varlığını
bölünmezliği fikridir. Tanrı tektir ve bölünemez. O her. şeyin sahibidir.
10-Eski
Ahid ilah kavramı için hangi isimleri kullanmıştır?
10-"El,
Elohim, Eloah" isimleri kullanılmıştır.
Bilgilen=Eski
Ahid 'de Tanrı isimleri: Yahudilik tarihinde Tanrı'ya çeşitli isimler
verilmekte ve bu isimler çoğunlukla Eski Ahid'de, Rabbilerin literatüründe,
Ortaçağ filozofları arasında ve Kabala'da geçmektedir. Eski Ahid'de Yahve
(YHWH-JHVH) ismi 6823 defa geçmektedir. Hıristiyan bilim adamlarınca genellikle
"efendi" olarak tercüme edilmiş olan Yahve'yi "Jehovah"
diye yanlış biçimde okumuşlarsa da bugün alimlerin büyük çoğunluğu sessiz harflerle
YHWH ve JHVH diye okumayı tercih etmektedirler. Yahve "Oluş" fikriyle
birleşen bir isimdir.
Önemli=b)Talmud'da:
Rabbilere ait leteratüre gelince; Tanrı'ya ait en eski isim Ha-Makom‟dur.
Allah'a iman, geleneksel ayet içinde, daima üç teklif üzerinde duruyor
görünmektedir: l) Tanrı bütünüyle iyidir 2) şeytan gerçektir 3) Tanrı
herşeyiyle güçlüdür. Yahudilikte Yahve tek Tanrı'dır. Ancak O'nun yarattığı ve
O'nun emrinde olan güçleri insanlarla mukayese edilemeyecek kadar fazla birçok
varlıklar da bulunmaktadır ki bunlar Meleklerdir. Daha sonra bunlar arasında
derecelendirmeler de yapılmıştır ki buna göre en başta Mihael bulunmakta, bu
meleği Gabriel, Uriel ve Rafael melekleri takip etmektedirler. Bu meleklerin
ayrı ayrı görevleri bulunmaktadır.
Önemli=Kabala'daki
korku dişi bir element olan"şevurah"a, "Sevgi" ise erkek
bir element olan "Hesed"e aittir.
Önemli=Meleklerin
Tasnifi:
***Enah'a
göre yedi başmelek bulunmaktadır:
1)Uriel:
Tanrı'nın ışığı olan bu Melek dünyanın ışık veren cisimleri' ay ile güneşin ve
yeraltı dünyasının mesuliyetini yüklenmiştir.
2)Raphael:iman
ruhlarının mesuliyetini üzerine almı-ştır.
3)Raguel:
Dehşet Meleği olup aydınlık dünyasını cezalandırmaktadır.
4)Miehael:israil
Halkının mesuliyetini yüklenmiştir.
5)Sariel:
Günaha sevk edici rol oynayan ruhların mesuliyetini üzerine almıştır.
6)Gabriel:
Cennetin Meleği olup yılan yüzlü ve melek yüzlüleri yönetmektedir.
7)
Jerahmeel; Kıyamet görevini üzerine almıştır. Babillerin yedi gezegen ruhuna
benzeyen bu yedi başmelek Enoh Kitabı'nda tekrarlanmış; Michael dördüncü Melek
olarak ortada şef görevini üstlenmiş, yedi Meleğin önderi olmuştur.
***Yine
Enoh Kitabı'nda Melekler yedi sınıfa ayrılmıştır. 1)Cherubim, 2)Seraphim,
3)Ofanim, 4)Kudret Melekleri, 5)Prensler, 6)Seçilmiş Melek (Mesih), 7)Toprağın
ve Suyun Kudreti,,,,,,,,,,,,,,,,,
***Maimomdes,
en büyüğünden başlayarak Melekleri sıralamış ve on Melek adı saymıştır:
1)Hayyot 2)Ofanım 3)Arelin 4)Hashmallim 5)Seraphim 6)Malakim
("Melekler") 7)Elohim veya Tanrısal Varlıklar 8)Tanrı'nm Oğulları
("Bene Elohim").şherubim
10)Ishim (insana benzer varlıklar).
***Kabbalistlerde
bu liste birat daha farklıdır:
1)şef
olan Michael'le birlikte Arehim
2)Zephaniah
ile beraber îshim
3)şef
olan Hofniel'le birlikte "Tanrının Oğulları"
4)Urıel'in
şefliğinde Malakim (Melekler)
5)Hashmal'ın
başkanlığında Hashmallim
6)Tarshish'in
önderliğinde Tarshishim
7)Zadkiel‟in
şefliğinde Shinannim
8)Cherub
şefliğinde Cherubim
9)Başkan
olan Rabhael birlikte Ofanim Maseket Azilut'da da on Melek sayılmış ve bunların
ilk önce yaratılan başmelekler olduğu belirtilerek diğerlerinin et ve kandan
yalaz aleve dönüştürüldüğü ifade edilmiştir.
Önemli=Melekler,
yardım eden "Yardımcı Melekler",baştan çıkaran "Kötü
Melekler", insanlara merhamet edip, iyilik yapan "iyilik Melekleri"
ve adaleti yerine getiren "Adalet Melekleri" diye de tasnif
edilmiştir. Ölümsüz hayatı tadan ve birinci yaratılış gününde varlığa gelen
melekler "itaatkâr Melekler; ikinci yaratılış gününde varlığa gelen ve
ateşten olan melekler Tanrı'ya isyan etmiş meleklerdir.
Önemli=Adem'in
Havva ile evlenmesi, Mikael ve Gabriel'in himayesinde gerçekleşmiştir. -Eden
Bahçesinde Adem'e eşlik etmiş olan Melekler sonradan Onu itham etmişlerdir.
Havva'yı gebe bırakan Melek Samael'dir.
10-siyonizm
nedir?
10-Siyonizm,
Yahudi devleti kurma amacını taşıyan milliyetçi Yahudi hareketine verilen
addır.
11-siyonizme
siyasal bir nitelik kazandıran kimdir?
11-Avusturyalı
yahudi Theodor Herzl.
12-ilk
Siyonist kongre nerede ne amaçla toplanmıştır?
12-isviçre‟nin
Basel kentinde ilk Siyonist Kongre‟de ,yahudi halkı
için israil topraklarında açık güvenceleri bulunan bir yurt yaratma amacıyla
toplanmıştır. Cemiyetin merkezi, Viyana-Köln-Berlin..
Not=Filistin‟de
ilk Rus yahudi yerleşmesi 1882‟de kurulmuştur.
14 Mayıs 1948‟de israil Devleti kuruldu.
13-hristiyanlık
dönemi Yahudi mezhepleri nelerdir?
13-Samiriler
(şomronim, şamerim). Hasidler. Sadukiler. Ferisiler (Peruşim). Esseniler
(isiyim).
14-Tarihteki
ilk büyük Yahudi itizal hareketi hangisidir?
14-(samiriler)şomroni‟lerdir.
Samiri inanç esasları:itikatta esasları yalnızca Tora‟dır.
Allah bir ve tektir, insana mahsus sıfatları yoktur, gerçek mahiyeti idrak
edilemez. Gerizim dağı Allahın meskeni olan tek yerdir.
15-Yahudi
şeriatına tavizsiz bağlılıklarıyla tanınan mezhep hangisidir?
15-hasidler.
16-Haşmoniler
zamanında hangi mezheblerin tarih
sahnesine çıktıgı görülür?
16-Ferisiler,
Sadukiler, Esseniler.
17-Bu
mezhep mensupları, devletin asil tabakasını, komutanlarını, kohenlerini, büyük
memurlarını oluştururlar.hangisidir?
17-sadukiler.
Görüş ve Prensipleri: Asalet, kudret ve servetin temsilcileri olarak
faaliyetlerini siyasi hayatta merkezileştirdiler.. Ferisilerle aralarında
alabildiğine bir üstünlük mücadelesi devam ediyordu. „istikbali Allaha
terketmeyerek‟ insanların kaderlerini kendi ellerine
almakla suçlandılar. Yeniden dirilme doktrinini reddettiler.
18-Yeni
Ahitte çok kötü şekilde anılan mezhep hangisidir?
18-ferisiler(peruşiler).
Üyelerine, Haverim (Kardeşler, arkadaşlar) demektedirler.Günlük ibadette takip
olunan sıra ve „şma okunması = „Dinle ey İsrail..‟‟
(Yahudilerin Fatihası: Tesniye 6:4-9) peruşi adetidir. Tanah‟ta
bulunmayan bazı adetleri Mabed ibadetine soktular: Sukot bayramı akşamında
ġloam kaynağında yıkanmak gibi. Evlilik mukavelesinde kadına, kocasını
boşayabilme hakkı verdiler. Sadukilerin aksine, ölülerin diriltileceğine ve
meleklere inanıyorlardı.Peruşimin kurmuş olduğu Sinagog müessesesi bundan sonra
adete Mabedin yerini tuttu.
19-Mistik
ve münzevi karakterde bir yahudi cemaati olup ve siyasi olaylara pek karışmayanlar
kimlerdir?
19-esseniler(isiyim).
Mezhebe girmek isteyenler hemen kabul edilmezdi. Deneme süreci .. yemin
merasimi .Bu mezhebin, Hıristiyanlığın temelini teşkil etmiş olduğu
söylenmektedir.Hz.isa'nı çöldeki hayatını bunlar arasında geçirdiği rivayet edilmektedir..
20-ortaçağdaki
Yahudi mezhepleri nelerdir?
20-Karailik
de Irak‟da doğmuştur.içinde oturan Yahudilerin
çokluğu nedeniyle Belh şehrine, „Yahudiye‟
denildiği de olmuştur.islamın etkisiyle Yahudiler arasında değişik görüşlere
sahip fırkalar oluşmuştur.iseviye - Yudganiye -Karaim veya Ananiye -Kabala
hareketi ve Sahte Mesihler; Dönmeler
21-„Amoraim
çağı‟nedir ve hangi olaylar bu çagda olmuştur?
22-Abba Areka‟nın,
219 yılında Irak‟ta Sura
akademisini kurmasıyla „Amoraim çağı‟ başlar.
Talmudların meydana geliĢleri bu çağdadır. Müslümanların himayesi altında tam
bir dini ve fikri serbestiyete kavuşan bu akademilerde Saadia gaon gibi
kimseler yetişmiştir.
23-iseviye
fırkası hakkında kısaca bilgi veriniz?
23-Kurucusu,
Ebu isa ishak b. Yakup‟tur.irandaki şii
isyanlarını fırsat bilerek, Mesihlik iddiasıyla ayaklanmıştır. Müslümanların ve
Hıristiyanların peygamberlerini kabul etmiştir.Rabbilerle enbiyanın aynı
mertebede olduklarını iddia etmiştir.
Bilgilen=Yudganiye:
Ebu isa‟nın ölümünden sonra yerini Yudgan veya
Yahuda aldı. Onun feci sonunu gördüğü için kendisini Rai (Çoban) olarak
tanıttı,israil peygamberi rolüne girişti. Torayı alegorik yorumlayarak tefsire
başladı.
24-Karai
hareketinin başlatıcısı kimdir ve bu fırkanın özellikleri nelerdri?
24-Karai
hareketinin başlatıcısı Irak‟ta
yaşamış olan Anan ben David‟dir. Sinagog‟a
girileceği ya da Tanah okunacağı zaman iki el ve ayağın yıkanmasını şart koştu.
- tişri ayının senebaşı değil, sadece bir tevbe günü.. yılbaşının Nisan başı
olduğunu .. - öşrün yalnız ekin ve hayvanlardan değil, ele geçen her şeyden
verilmesi gerektiğini .. - günlük ibadetlerde Mezmurlar yerine Tora dan
okunması gerektiğini .. - hastalıkta ilaç kullanmamayı yine Tanah‟a
dayandırıyordu. Karailiğin iman esasları: Bütün varlıkları yaratan, Allahtır;
O, ezelidir ve muavini yoktur. Bütün alem, hadistir. Mesihin gelmesini beklemek
haktır. Hesap günü vardır; Mükafat ve ceza haktır.
25-Osmanlı
devleti içinde doğup gelişmiş bir yahudi mesih hareketi hangi,sidir?
25-Sabetayistler
(Dönmeler, Mühtediler, Avdetiler): Sabetay Svi tarafından kurulmuştur. Tüccar
ve esnaf kesimi içinde etkili olan Dönmeler Jön Türk hareketine ve II.
Meşrutiyet‟in ilanına etkin biçimde katılmışlardır.
Ortaçağda islam dünyasında birçok mesih ortaya çıkmıştır. Bunlardan,iran
Yahudileri arasında çıkan David Alroy önemlidir. Ayrıca, Yemenli mesihler de
önemlidir. Bunların ayırt edici özellikleri, Kabala tarikatına mensup
olmalarıdır ve bu nedenle, Kabalist Mesihler
adını alırlar.
26-Avrupa
Yahudileri Arasında Ortaya Çıkan Mezhepler nelerdir?
26-Hasidut
hareketi (Hasidilik): Almanyada ve Polonyada
gelişen, çilecilikle gizemciliği birleştiren iki Yahudi dini akımın
ortak adıdır. Biçimsel ayinlerden hoşnut olmayan ve kişisel düzeyde ruhani bir
yaşama biçimi arayan insanların bir araya gelmesiyle.. Kabala mistisizminden
etkilenmişlerdir. Hareketin dünya görüşünü Sefer Hasidim (Dindarların Kitabı)
yansıtır.
Kabala
(=gelenek), Batıni mistisizmi, ancak kişisel bir klavuzun önderliği altında
öğrenilebilir. Kişiyi mistik tecrübenin tehlikelerinden yalnızca bu klavuzluk
koruyabilir. Bu nedenle kabala her zaman sözlü geleneğe dayanmıştır. O, Tanrıya
dolaysız yaklaşmanın yolu olarak görülmüştür. Bu bağlamda bu tür akımlar her
dini gelenek içinde görülmektedir. Örneğin, Budizmde, Tantra veya Vajrayana
Budist geleneğinde guruların, lamaların, üstatların rolü, aynı gerekçeyle,
önemlidir.
Sefer
Yetsira (Yaratılış Kitabı) M.S. 3-6. yüzyıllar, Sefer ha-Bahir (Aydınlık
Kitabı) 12. yy. kitapları Yahudiliğe ruh göçü kavramını sokmuşlardır.
Sefer
ha-Temuna (imge Kitabı: 13. yy. ispanya)‟nın
ortaya attığı kozmik çevrimler kuramına göre, Yahudilik değişmez hakikatlerden
oluşmak yerine, her dönem için farklı bir Tevrat geçerlidir.
Sefer
ha-Zohar (Nur Kitabı -ispanya) – 17. yy‟da
gelişen Sabetaycılık, Kabalacılığın bu kitaptaki öğretisine dayandırılmaktadır.
Polonya
Hasidiliğine göre (israel ben Eliezer) gerçek dindarlık; ne dünyadan elini
eteğini çekmektir ne de geleneksel din ilimleri üzerinde yoğunlaşmaktır. Ona
göre Gerçek dindarlık; - bütün yaratıklarda Tanrının içkinliğini görebilmektir.
- alçakgönüllülükle dua etmek ve uysallık içinde dine bağlılık duymaktır.
Başlangıçtaki özünü yitiren hasidiliği günümüzde, Martin Buber yorumlamaktadır.
27-Günümüzde
Yahudi Mezhepleri Ve Dini Akımları nelerdir?
27-Ortodoks Yahudilik:
Ortodoks
Yahudilik, isa dönemindeki Ferisilikle başlayan ve Rabbinik Yahudilik ile devam
eden ana bünyenin günümüze dek temsilcisidir.ikinci Mabedin yıkılışından
zamanımıza kadar gelen ve asıl Yahudiler denilebilecek topluluktur ki dünya
Yahudilerinin çoğunluğunu oluşturmaktadır. Onlara göre: Tevrat, bütün harf ve
kelimeleriyle Allahın Musa‟ya yazdırdığı
ilahi bir vahiydir; üstelik, onun lafızlarının dizilişi de mucizevidir.
Reformcu
(Liberal / ilerlemeci) Yahudilik: Liberal Yahudilik (Avrupa ayağı) veya
ilerlemeci Yahudilik de denilmektedir.inanç ve uygulamada modern düşünceyi,
toplumu adaptasyoncu yaklaşımı benimserler.ilk temsilcisi Moses Mendelsshon‟dur.O,ilk
defa din ve dünya işlerinin birbirinden ayrılmasının zorunluluğundan bahsetmiştir.
Bunlar ibadet şeklini, kadın erkek ayrılığını, cumartesi yasaklarının
bazılarını kaldırmışlardır. ideologları: Abraham Geiger (1810-74),isaac Mayer
Wise (öl. 1900). inanış ve Uygulamaları: Yahudiliğin birçok gelenekselci
biçiminin aksine onlar, ne yazılı şeriatın (Tora) ne de sözlü şeriatın (Talmud)
Tanrı tarafından kelimesi kelimesine Musa‟ya
Sina‟da vahyedildiği görüşünde değildirler.
Yahudiliğin diğer dalları gibi, onlar da din ile ahlak arasında yakın bir bağ
kurarlar. Sosyal adalette peygamberî mesajın önemini vurgulayarak, bunu
„israilin misyonu‟ olarak
görürler. Birçok Reformcu dini örgütlerde (congregations) haftanın en önemli
dini ibadeti Cuma akşam yemeğinden sonra başlar: kadın erkek bir arada oturur,
bazen kippa veya yarmulke gibi başörtüleri takılır, müzik olabilir, merkezi
rolü olan dualar ibranice diğerleri ingilizce okunur. Sinagog dışındaki
ibadetleri Yahudiliğin ahlaki ilkelerine uygun olarak sürdürürler: Cuma
akşamları şabat kandilleri yakılır. Seder yemeği yenir. Hanuka Kutlamaları
yapılır. Din değiştirme (Proselytism) yani, „tercihle Yahudi olma‟
evlilik yoluyla olabilmektedir.
Muhafazakar Yahudilik:
XIX.
yy‟ın ortalarında merkezi Avrupada kurulan
modern Yahudiliğin en önemli dini akımlarından biridir. Bugünkü Muhafazakar
Yahudiliğe asıl kimliğini veren, Solomon Schechter olmuştur. Muhafazakarlık
Siyonist karakter taşımaktadır. ġabatta, sinagoga arabayla gitmeye izin
verilmektedir. Tevrat hakkındaki anlayışı da tek tip değildir. Ondaki her harf
ve ifade Allah tarafından söylenmemiştir. Tevrat, Allah kelamı içerir fakat
detaylandırılmış emirler ve deyimler açık lafzi yapılarıyla Allah kelamı
değildir. Ancak günlük hayatta Tevrat'ın mutlak bağlayıcılığı vardır.
Yeniden
Yapılanmacı (Reconstructionist) Yahudilik: Yelpazede Muhafazakarlığın solunda,
Reformistliğin sağında yer alır. En önemli fikir babası Mordecai Menahem Kaplan‟dır
(1880-1983). Onun anlayışına göre, Allahın, Tevrat'ı değil, Tevrat'ın Allahı
vahyettiği gerçeği vardır. Tevrat'a pragmatik olarak bakılmalıdır. Tevrat'ın kendisi
değil, varlık planına çıkışı süreci ilahidir. Bu anlamda, kurtuluşu amaç edinen
diğer medeniyetlerin kanun ve doktrinleri de aynı sürecin bir parçası olmaları
itibariyle, ilahidir. Tekvindeki Nuh‟un 7 kanununa
riayet konusu tüm insanlık için geçerli görülmektedir. Bunlardan 6‟sı
olumsuzdur: Tanrıya küfretmeme-Putlara tapmama – Çalmama - Öldürmeme -
Cinsellikten kaçın - Canlı hayvanı etinden yememe - Adalet sarayları kurmak.
28-Her
Cuma, gün batımından başlayıp, cumartesi akşam saatlerine kadar süren kutsal
tatil günüdür.Yahudiliğin en önemli günüdür, tarih boyunca Yahudi hayatının
temelini oluşturmuştur. Bu güne riayet
etmek Hz. Musa ya verilen On Emir‟in 4. sünde
emredilmektedir. Bu gün hangisidir?
28-şabat
günü. Kur'an-ı Kerim Yahudilerin Sebt günü yasağına riayetle emrolunduklarını
açıklamaktadır. Kur'an-ı Kerim'de, bu konuda onlardan söz alındığı, bazılarının
bu güne riayette ihtilaf ettikleri, bu yasağı çiğneyenlere lanet edildiği ve
onlara „maynun olun‟
denildiği..onların sınanma olsun diye o günde balıkların akın akın geldikleri
nakledilir. Bu günde, Sinagog‟da, Haftara
okunur; 13 yaşına giren varsa Bar Mitzva töreni yapılır; evlerde ise Sebt
şamdanları yakılır, şabat yemeği yenir, Kidduş duası okunur. şabatın bir
dinlenme günü olduğu, Tanrının dünyayı altı günde yarattığı ve yedinci günde
dinlendiği.. Bu günde birçok işi yapmak yasaktır. Mişna‟da
din bilginleri bu yasakları 39 olarak belirtmişlerdir; özetle bunlar:
Çiftçilerle ilgili olarak tohum ekme, biçmeye değin gelen işler-Hayvanların
yününü kırpma, iplik haline getirilmesine değin yapılacak işler-Hayvanın
yakalanıp yenecek duruma getirilmesine yönelik işler-Yazı yazmak, silmek-Ateş
yakıp söndürmek-Son çekiç darbesini vurmak- Evden dışarı herhangi bir şeyi
taşımak…Bu yasaklar, her devrin hayat şartlarına göre yeniden
düzenlenmektedir.şabat ihlalleri: 1980 yılında yapılan bir araştırmaya göre
israilli Yahudilerin %22si şabat günü arabaya binmemektedir. Bazı insanlar,
ancak uzak bir Sinagog‟a gidebilmek
için arabaya binilebileceğini kabul ederler. Türk Yahudileri arasında ġabat
kutlamaları Perşembe akşamından başlar. Cuma akşamı ve özellikle cumartesi
sabahları dua sonrasında sinagoglarda toplu kahvaltı ..
29-Tişri
ayının (Eylül-Ekim) ilk ve ikinci günü kutlanır; bu gün, dini yılbaşı olarak
kabul edilir. On günlük dönemde Tanrı insanları yargılamakta, onların yeni
dönemdeki kaderlerini tayin etmektedir. Kader kitabına yazı bugünde
yazılmaktadır.Bu günde dua ve pişmanlıklar, yakarışlar,şofar çalınma günüdür.
Bugünde, çok önemli olayların olduğu: ilk insan o gün yaratılmış, Musa doğmuş,
Yusuf zindandan bugün kurtulmuş hangi gündür?
29-Roş
HaSana ve Yom Kippur.
30-Yahudiliğin
en önemli dini bayramıdır. Kameri Tişri ayının 10. günüdür. (Roş ha-sana‟dan
10 gün sonrası). Günahların kefaretini ödeyerek Tanrıyla tekrar barışma
günüdür. Dua, tefekkür, muhasebe edilir. Bu günde şabat yasaklarının tümü
geçerlidir; yıkanmak yasak; Oruç tutulması farzdır. günlerde hiçbir iş, ilişki
başlatılmaz; düğün yapılmaz; mahkeme açılmaz. Bugün, diğer bayramlardan farklı olarak,
ne milli ne tarihsel ne de toprağın değişimi ile ilgili bir olayı simgeler ..
bu günün en belirgin özelliği 25 saate yakın süren yeme-içme yasağıdır. Bu gün
hangi gündür?
30-Yom
Kippur.
31-Rabbin
Önünde Görünme Bayramları nelerdir?
31-Pesah
/ Fısıh / Hamursuz / Mayasız. Yahudi bayramları arasında en eskisi
sayılabilecek olanı Pesah‟tır. Nisan
ayında kutlanır. Pesah, israiloğullarının Mısırdan Çıkış ve kurtuluşlarını
hatırlamak ve ilk defa bir millet olmanın şuurunu hissetmek için
kutlanmaktadır. Bu gün, bir tür “Bağımsızlık Bayramı”dır. Bu gecenin
diğerlerinden farkı (şiilerin 10 Muharrem günü gibi): -Haggada‟da:
“olduğu gibi oğluna anlatacaksın” denilmektedir. -yalnızca matsa (un ve su
karışımıyla..) yenir; Hamets yenemez (sadelik göstergesi). -bu gece yalnızca
acı ot yenebilir. -bir yana yaslanarak ve başı dik olarak yenmelidir (Mişna‟ya
göre kurtuluş neşesi..) -şayet Tanrı kurtarmasaydı, halen esir bir millet
olunacaktı. Pesah, Yahudilere, özgürlük yolunda hiçbir zaman ümitsitliğe
kapılmamaları mesajını vermektedir.
şavuot
/ Haftalar / Hasat Bayramı..Pesahın ikinci gününden itibaren, tam yedi hafta
(Pentakost, Ellinci gün) sonra kutlanır. Pesahın ardından gelen en eski Yahudi
bayramlarındandır. Bu da Pesah gibi üç hac bayramından biridir. Bu bayram aynı
zamanda “Toranın Yahudilere veriliş zamanı” anısına da kutlanır.
Sukkot
/ Haymeler / Çardaklar Bayramı: Eski Ahitte sözü edilen üç büyük bayramdan
biridir. Mısırdan çıkışın anısını ve çölde ilk defa yerleşik hayata geçişin
simgesi olan çadırlarda kendi ürünlerini biçme anılarını tazelemek için
kutlanır; bayramların en neşelisidir:
Purim
/ Zarlar Bayramı: Adar ayının 14 ve 15. günleri kutlanan bir neşe bayramıdır.
Purim arefesinde Ester orucu tutulur. Talmudcu din adamları bu bayramın mutlaka
kutlanmasını isterler. Ester sayesinde kurtuluş.. anısına..
Hanuka
/ Işıklar Bayramı: Yahudilerin Helenlere karşı savaşa girişleri anısına.. Kislev ayının 25. günü başlar Sekiz
gün sürer. Her türlü iş yapılabilir. Sekiz mum yakılır.
32-Yahudilerde
ibadetler nasıldır?
32-Yahudîler,
ibadetlerini "sinagoglarda (kendileri "Bet ha Kneset"derler)
yaparlar. Sinagog, Kudüs'teki Ma'bed'in yıkılmasından sonra Yahudîlerin ibadet
için kullandıkları yapılara verilen addır. Türkiye'de havra olarak bilinir.
Sinagoglarda rulo halinde elyazması Tevrat tomarlarının saklandığı "Aran
ha-Kodeş" denilen Kudüs'e yönelik bir kutsal bölme vardır. Sinagoglarda
Yahudilerin dinî ve millî sembollerinden biri olan yedi kollu şamdan bulunur.
Onların diğer sembolü, Kral David'in mührü olarak kabul edilen iki üçgenden
meydana gelmiş. Magen David denilen altı köşeli bir yıldızdır. Kadınlar,
ibadete katılamaz. Ancak başları örtülü olarak ibadeti seyredebilirler.
Yahudîlikte ibadet, islâm'da camideki huşu ve belirli bir disiplin içinde
yapılan ibadete benzemez. Yahudî ibadetinde bir düzen, disiplin yoktur. Herkes
canının istediği gibi ilâhîlere katılır veya yanındakilerle sohbet eder.
Sinagogun içinde cemaat dolaşır, birbiriyle konuşur, okunanları dinleyen pek
azdır. Onlara göre sinagog, bir tapınaktan ziyade, bir toplantı yeridir.
ilâhîler, Yahudî ibadetinin esasını teşkil eder. Yahudîlikteki ilâhî ve dualara
Baruh'un ilâhisi ile şema israel Duası en iyi örnek olacaktır. Baruh'un ilâhisi
şöyledir: Hamdedin Tanrı'ya, Adı yüce olana hamdedin. Hamdedin, evet, Tanrı'ya
hamdedin, Adı Yüce olana; Bugün de, sonsuzluğa kadar da. Eskiden beri Yahudîler
dinlerine bağlılığı ve imanlarını şema israel Duası ile açıklarlar.
***Yahudilerde
ibadet, günlük ve haftalık olmak üzere ikiye ayrılır. Günlük ibadet; sabah,
öğle ve akşam yapılır. Haftalık ibadet, Cumartesi günü Singogda olur. Günde üç
vakit yapılan günlük ibadet, 13 yaşına girmiş en az 10 kişinin katılmasıyla
yapılır. Bu, tercih edilen bir durumdur. Mecburî hallerde fert, tekbaşına da
dua edebilir. Haftalık Cumartesi ibadeti şabat: Sebt, Cuma akşamı Güneş'in
batışıyla başlar, Cumartesi akşamı sona erer. Bu ibadet, Sinagogda yapılır. O
gün, ateş yakmak, çalışmak, hatta taşıt kullanmak bile yasaktır. Yahudi
inancına göre Tanrı âlemi altı günde yaratmış, yedinci günü istirahat etmiştir.
Bunun için Yahudîler, yedinci gün olan Cumartesi gününü dinlenmeye ve ibadete
tahsis etmişlerdir. Cumartesi onlar için resmî tatil günüdür. Sinagog,
islâm'daki "cami" gibi, topluca ibadet edilen yerdir. Sinagogda toplu
ibadet ancak erginlik çağına ulaşmış (onüç yaş) en az on erkekle yapılabilir.
Buna "Minyan" denir. ibadeti haham veya cemaatten biri yönetir. bütün
sinagoglarda mutlaka üç eleman yeralır. Bunlar; Aron Ha-Kodeş, Ner Ha-Tamid ve
Teva'dır. Aron Ha-Kodeş, içinde Tevrat tomarlarının bulunduğu yerdir, camideki
"mihrab" benzeri bir fonksiyona sahiptir ve giriş kapısının tam
karşısında yer alır. Üzeri, kaliteli bezden dokunmuş; Yahuda aslanı denilen
aslan resimleri, yedi kollu şamdan (Menora), altıgen Davud Yıldızı (Magen
David) ve çeşitli ibranice yazılarla süslenmiş bir örtü ile örtülüdür.
Sinagoglar kutsal yerlerdir. Oralarda heykele benzer şeyler bulunmaz. Çünkü
bunların bulunduğu yerde ibadet yasaktır. Sinagoga mütevazi elbiseyle girmek ve
başı örtmek gerekir. Baş açık olarak Sinagoga girmek, oranın kutsallığına ve
Tanrı'ya saygısızlık kabul edilir. Bunun için Musevî erkekleri başlarına
"Kipa" denilen ve takkeye benzeyen birşey giyer. Kadınlar da
başlarını örtülü tutar. Sinagogda ibadet ederken kadınlarla erkekler ayrı ayrı
oturur. Okula törenle gidilir. Haham, bu konuda bir konuşma yaparak öğretimi
başlatır. Çocuğa Sinagogda 6-7 yaşında dinî eğitim verilir. Her erkek çocuk,
oniki yaşını bir ay geçince,şeriatın oğlu anlamında "Bar Mitzva"
adını alır. O, artık Yahudî şeriatına uymak zorundadır. Bu, bulûğ çağına erme
anlamındadır. Çocuk artık sinagoga gitmeye, "tefilin" denilen ibadet
kayışını, "tallit" denilen dua atkısını kullanmaya başlar. O, oruç
tutmakla da mükelleftir; Sinagogda Tevrat okumaya çağrılır. Yahudilerde gusül,
ya tamamıyla suya dalmak veya akan su, yağmur suyu ile yıkanmak suretiyle olur.
Yahudilikte kadının boşanma hakkı yoktu. Erkek, istediği zaman karısını
boşayabilirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder