19 Mart 2015 Perşembe

dinler tarihi 12-14

***********************************DİNLER TARİHİ.12.HAFTA ÇALIŞMALARI*********************************

1-öldükten sonra dirilmeye ve ahiret hayatının varlığına inanmayanlar kimlerdri?
1-Tevrat'ta bulunmadığı gerekçesiyle Saduki mezhebi mensupları ile günümüzdeki bazı reformcu Yahudiler.
2-Musa ibn Meymun(Maimonides)in Derlediği iman esasları nelerdir?
2-Tam bir imanla inanırım ki:
1.Allah, vardır; her şeyin yaratıcısıdır; ve onları O takdir etmektedir.
2. Allah, birdir.
3. Allah ın bedeni yoktur (cisimsizdir), tasvir edilemez.
4. Allah, ezeli ve ebedidir.
5. Allah, alim-i mutlaktır.insanın bütün işlerini ve düşüncelerini bilir.
6. Yegane ibadet edilecek olan Odur.
7. Allah, burada ve öte tarafta mükafat ve ceza sahibidir.
8. Peygamberlerin bütün sözleri doğrudur.
9. Musa Efendimiz, bütün peygamberlerin en büyüğüdür.
10. Tora, Musaya Sinada vahiy edilmiştir.
11. Elimizdeki Tora (şeriat), vahiy eseri olup, değiştirilmemiştir.
12. Mesih gelecektir. Geciktiği halde her gün gelmesini bekleyeceğim.
13. Öldükten sonra dirilme esastır (Ruh ölümsüzdür).
Bu on üç maddelik iman esasları yalnızca Ortodoks yahudiler tarafından kabul görmektedir.
3-yahudi iman esasları arasında yer almaYAN İNANÇ ESASI NEDİR?
3-meleklere iman.
4-Yahudilere göre Peygamberlik, kim ile sona ermiştir?
4-malaki.
5-Ortodoks yahudilerin dışındaki yahudilerin çoğu mesih inancını terk etmesinin sebebi nedir?
5-Beklenen Mesihin hala gelmemesi.
6-Reformist Amerika Yahudilerine Göre inanç Esasları nelerdir?
6-1. Allah birdir. 2.insan onun timsalidir. 3. Ruh ölümsüzdür. 4. Mesihin gelmesi haktır.
7-yahudilikteki tanrı inancı nasıldır?
7-Yahudilik, Tek "bir Tanrıya inanış ile bu inancı insanlara ulaştırmak için Tanrının israil Oğullarını Seçmiş olduğu iki temel doktrine dayanmaktadır. Bu iki doktrin, Yahudilerin Kelime-i şahadeti olan "Shema" sözünde toplanmıştır.
8-Monoteizmin (Tektanrıcılığın) en büyük duası olup iki bin yıldan beri Yahudi geleneğinde günde iki kez okunmakta ve Yahudi çocukları konuşmayı öğrenir öğrenmez bu duayı ezberlemekte olan dua nedir?
8-"şhema" (işit) duası.
9-Eski Ahid Talmud ve Kabala' da Tanrı Düşüncesi nasıldır?
9-" Dinle, ey îsrael: Allahımız bir olan Rabdir". Bir olan Rab deyimi her şeyden önce Çoktanrıcılığı (Politeizmi) dışlamaktadır. Allah'tan ba-şka ilah yoktur. Ancak Allah vardır. Buna benzeyen bir fikir de Allah'ın varlığını bölünmezliği fikridir. Tanrı tektir ve bölünemez. O her. şeyin sahibidir.
10-Eski Ahid ilah kavramı için hangi isimleri kullanmıştır?
10-"El, Elohim, Eloah" isimleri kullanılmıştır.
Bilgilen=Eski Ahid 'de Tanrı isimleri: Yahudilik tarihinde Tanrı'ya çeşitli isimler verilmekte ve bu isimler çoğunlukla Eski Ahid'de, Rabbilerin literatüründe, Ortaçağ filozofları arasında ve Kabala'da geçmektedir. Eski Ahid'de Yahve (YHWH-JHVH) ismi 6823 defa geçmektedir. Hıristiyan bilim adamlarınca genellikle "efendi" olarak tercüme edilmiş olan Yahve'yi "Jehovah" diye yanlış biçimde okumuşlarsa da bugün alimlerin büyük çoğunluğu sessiz harflerle YHWH ve JHVH diye okumayı tercih etmektedirler. Yahve "Oluş" fikriyle birleşen bir isimdir.
Önemli=b)Talmud'da: Rabbilere ait leteratüre gelince; Tanrı'ya ait en eski isim Ha-Makomdur. Allah'a iman, geleneksel ayet içinde, daima üç teklif üzerinde duruyor görünmektedir: l) Tanrı bütünüyle iyidir 2) şeytan gerçektir 3) Tanrı herşeyiyle güçlüdür. Yahudilikte Yahve tek Tanrı'dır. Ancak O'nun yarattığı ve O'nun emrinde olan güçleri insanlarla mukayese edilemeyecek kadar fazla birçok varlıklar da bulunmaktadır ki bunlar Meleklerdir. Daha sonra bunlar arasında derecelendirmeler de yapılmıştır ki buna göre en başta Mihael bulunmakta, bu meleği Gabriel, Uriel ve Rafael melekleri takip etmektedirler. Bu meleklerin ayrı ayrı görevleri bulunmaktadır.
Önemli=Kabala'daki korku dişi bir element olan"şevurah"a, "Sevgi" ise erkek bir element olan "Hesed"e aittir.
Önemli=Meleklerin Tasnifi:
***Enah'a göre yedi başmelek bulunmaktadır:
1)Uriel: Tanrı'nın ışığı olan bu Melek dünyanın ışık veren cisimleri' ay ile güneşin ve yeraltı dünyasının mesuliyetini yüklenmiştir.
2)Raphael:iman ruhlarının mesuliyetini üzerine almı-ştır.
3)Raguel: Dehşet Meleği olup aydınlık dünyasını cezalandırmaktadır.
4)Miehael:israil Halkının mesuliyetini yüklenmiştir.
5)Sariel: Günaha sevk edici rol oynayan ruhların mesuliyetini üzerine almıştır.
6)Gabriel: Cennetin Meleği olup yılan yüzlü ve melek yüzlüleri yönetmektedir.
7) Jerahmeel; Kıyamet görevini üzerine almıştır. Babillerin yedi gezegen ruhuna benzeyen bu yedi başmelek Enoh Kitabı'nda tekrarlanmış; Michael dördüncü Melek olarak ortada şef görevini üstlenmiş, yedi Meleğin önderi olmuştur.
***Yine Enoh Kitabı'nda Melekler yedi sınıfa ayrılmıştır. 1)Cherubim, 2)Seraphim, 3)Ofanim, 4)Kudret Melekleri, 5)Prensler, 6)Seçilmiş Melek (Mesih), 7)Toprağın ve Suyun Kudreti,,,,,,,,,,,,,,,,,
***Maimomdes, en büyüğünden başlayarak Melekleri sıralamış ve on Melek adı saymıştır: 1)Hayyot 2)Ofanım 3)Arelin 4)Hashmallim 5)Seraphim 6)Malakim ("Melekler") 7)Elohim veya Tanrısal Varlıklar 8)Tanrı'nm Oğulları ("Bene Elohim").şherubim  10)Ishim (insana benzer varlıklar).
***Kabbalistlerde bu liste birat daha farklıdır:
1)şef olan Michael'le birlikte Arehim
2)Zephaniah ile beraber îshim
3)şef olan Hofniel'le birlikte "Tanrının Oğulları"
4)Urıel'in şefliğinde Malakim (Melekler)
5)Hashmal'ın başkanlığında Hashmallim
6)Tarshish'in önderliğinde Tarshishim
7)Zadkielin şefliğinde Shinannim
8)Cherub şefliğinde Cherubim
9)Başkan olan Rabhael birlikte Ofanim Maseket Azilut'da da on Melek sayılmış ve bunların ilk önce yaratılan başmelekler olduğu belirtilerek diğerlerinin et ve kandan yalaz aleve dönüştürüldüğü ifade edilmiştir.
Önemli=Melekler, yardım eden "Yardımcı Melekler",baştan çıkaran "Kötü Melekler", insanlara merhamet edip, iyilik yapan "iyilik Melekleri" ve adaleti yerine getiren "Adalet Melekleri" diye de tasnif edilmiştir. Ölümsüz hayatı tadan ve birinci yaratılış gününde varlığa gelen melekler "itaatkâr Melekler; ikinci yaratılış gününde varlığa gelen ve ateşten olan melekler Tanrı'ya isyan etmiş meleklerdir.
Önemli=Adem'in Havva ile evlenmesi, Mikael ve Gabriel'in himayesinde gerçekleşmiştir. -Eden Bahçesinde Adem'e eşlik etmiş olan Melekler sonradan Onu itham etmişlerdir. Havva'yı gebe bırakan Melek Samael'dir.
10-siyonizm nedir?
10-Siyonizm, Yahudi devleti kurma amacını taşıyan milliyetçi Yahudi hareketine verilen addır.
11-siyonizme siyasal bir nitelik kazandıran kimdir?
11-Avusturyalı yahudi Theodor Herzl.
12-ilk Siyonist kongre nerede ne amaçla toplanmıştır?
12-isviçrenin Basel kentinde ilk Siyonist Kongrede ,yahudi halkı için israil topraklarında açık güvenceleri bulunan bir yurt yaratma amacıyla toplanmıştır. Cemiyetin merkezi, Viyana-Köln-Berlin..
Not=Filistinde ilk Rus yahudi yerleşmesi 1882de kurulmuştur. 14 Mayıs 1948de israil Devleti kuruldu.
13-hristiyanlık dönemi Yahudi mezhepleri nelerdir?
13-Samiriler (şomronim, şamerim). Hasidler. Sadukiler. Ferisiler (Peruşim). Esseniler (isiyim).
14-Tarihteki ilk büyük Yahudi itizal hareketi hangisidir?
14-(samiriler)şomronilerdir. Samiri inanç esasları:itikatta esasları yalnızca Toradır. Allah bir ve tektir, insana mahsus sıfatları yoktur, gerçek mahiyeti idrak edilemez. Gerizim dağı Allahın meskeni olan tek yerdir.
15-Yahudi şeriatına tavizsiz bağlılıklarıyla tanınan mezhep hangisidir?
15-hasidler.
16-Haşmoniler zamanında hangi  mezheblerin tarih sahnesine çıktıgı görülür?
16-Ferisiler, Sadukiler, Esseniler.
17-Bu mezhep mensupları, devletin asil tabakasını, komutanlarını, kohenlerini, büyük memurlarını oluştururlar.hangisidir?
17-sadukiler. Görüş ve Prensipleri: Asalet, kudret ve servetin temsilcileri olarak faaliyetlerini siyasi hayatta merkezileştirdiler.. Ferisilerle aralarında alabildiğine bir üstünlük mücadelesi devam ediyordu. „istikbali Allaha terketmeyerek insanların kaderlerini kendi ellerine almakla suçlandılar. Yeniden dirilme doktrinini reddettiler.
18-Yeni Ahitte çok kötü şekilde anılan mezhep hangisidir?
18-ferisiler(peruşiler). Üyelerine, Haverim (Kardeşler, arkadaşlar) demektedirler.Günlük ibadette takip olunan sıra ve „şma okunması = „Dinle ey İsrail.. (Yahudilerin Fatihası: Tesniye 6:4-9) peruşi adetidir. Tanahta bulunmayan bazı adetleri Mabed ibadetine soktular: Sukot bayramı akşamında ġloam kaynağında yıkanmak gibi. Evlilik mukavelesinde kadına, kocasını boşayabilme hakkı verdiler. Sadukilerin aksine, ölülerin diriltileceğine ve meleklere inanıyorlardı.Peruşimin kurmuş olduğu Sinagog müessesesi bundan sonra adete Mabedin yerini tuttu.
19-Mistik ve münzevi karakterde bir yahudi cemaati olup ve siyasi olaylara pek karışmayanlar kimlerdir?
19-esseniler(isiyim). Mezhebe girmek isteyenler hemen kabul edilmezdi. Deneme süreci .. yemin merasimi .Bu mezhebin, Hıristiyanlığın temelini teşkil etmiş olduğu söylenmektedir.Hz.isa'nı çöldeki hayatını bunlar arasında geçirdiği rivayet edilmektedir..
20-ortaçağdaki Yahudi mezhepleri nelerdir?
20-Karailik de Irakda doğmuştur.içinde oturan Yahudilerin çokluğu nedeniyle Belh şehrine, „Yahudiye denildiği de olmuştur.islamın etkisiyle Yahudiler arasında değişik görüşlere sahip fırkalar oluşmuştur.iseviye - Yudganiye -Karaim veya Ananiye -Kabala hareketi ve Sahte Mesihler; Dönmeler
21-„Amoraim çağı‟nedir ve hangi olaylar bu çagda olmuştur?
22-Abba Arekanın, 219 yılında Irakta Sura akademisini kurmasıyla „Amoraim çağı başlar. Talmudların meydana geliĢleri bu çağdadır. Müslümanların himayesi altında tam bir dini ve fikri serbestiyete kavuşan bu akademilerde Saadia gaon gibi kimseler yetişmiştir.
23-iseviye fırkası hakkında kısaca bilgi veriniz?
23-Kurucusu, Ebu isa ishak b. Yakuptur.irandaki şii isyanlarını fırsat bilerek, Mesihlik iddiasıyla ayaklanmıştır. Müslümanların ve Hıristiyanların peygamberlerini kabul etmiştir.Rabbilerle enbiyanın aynı mertebede olduklarını iddia etmiştir.
Bilgilen=Yudganiye: Ebu isanın ölümünden sonra yerini Yudgan veya Yahuda aldı. Onun feci sonunu gördüğü için kendisini Rai (Çoban) olarak tanıttı,israil peygamberi rolüne girişti. Torayı alegorik yorumlayarak tefsire başladı.
24-Karai hareketinin başlatıcısı kimdir ve bu fırkanın özellikleri nelerdri?
24-Karai hareketinin başlatıcısı  Irakta yaşamış olan Anan ben Daviddir. Sinagoga girileceği ya da Tanah okunacağı zaman iki el ve ayağın yıkanmasını şart koştu. - tişri ayının senebaşı değil, sadece bir tevbe günü.. yılbaşının Nisan başı olduğunu .. - öşrün yalnız ekin ve hayvanlardan değil, ele geçen her şeyden verilmesi gerektiğini .. - günlük ibadetlerde Mezmurlar yerine Tora dan okunması gerektiğini .. - hastalıkta ilaç kullanmamayı yine Tanaha dayandırıyordu. Karailiğin iman esasları: Bütün varlıkları yaratan, Allahtır; O, ezelidir ve muavini yoktur. Bütün alem, hadistir. Mesihin gelmesini beklemek haktır. Hesap günü vardır; Mükafat ve ceza haktır.
25-Osmanlı devleti içinde doğup gelişmiş bir yahudi mesih hareketi hangi,sidir?
25-Sabetayistler (Dönmeler, Mühtediler, Avdetiler): Sabetay Svi tarafından kurulmuştur. Tüccar ve esnaf kesimi içinde etkili olan Dönmeler Jön Türk hareketine ve II. Meşrutiyetin ilanına etkin biçimde katılmışlardır. Ortaçağda islam dünyasında birçok mesih ortaya çıkmıştır. Bunlardan,iran Yahudileri arasında çıkan David Alroy önemlidir. Ayrıca, Yemenli mesihler de önemlidir. Bunların ayırt edici özellikleri, Kabala tarikatına mensup olmalarıdır ve bu nedenle, Kabalist Mesihler  adını alırlar.
26-Avrupa Yahudileri Arasında Ortaya Çıkan Mezhepler nelerdir?
26-Hasidut hareketi (Hasidilik): Almanyada ve Polonyada  gelişen, çilecilikle gizemciliği birleştiren iki Yahudi dini akımın ortak adıdır. Biçimsel ayinlerden hoşnut olmayan ve kişisel düzeyde ruhani bir yaşama biçimi arayan insanların bir araya gelmesiyle.. Kabala mistisizminden etkilenmişlerdir. Hareketin dünya görüşünü Sefer Hasidim (Dindarların Kitabı) yansıtır.
Kabala (=gelenek), Batıni mistisizmi, ancak kişisel bir klavuzun önderliği altında öğrenilebilir. Kişiyi mistik tecrübenin tehlikelerinden yalnızca bu klavuzluk koruyabilir. Bu nedenle kabala her zaman sözlü geleneğe dayanmıştır. O, Tanrıya dolaysız yaklaşmanın yolu olarak görülmüştür. Bu bağlamda bu tür akımlar her dini gelenek içinde görülmektedir. Örneğin, Budizmde, Tantra veya Vajrayana Budist geleneğinde guruların, lamaların, üstatların rolü, aynı gerekçeyle, önemlidir.
Sefer Yetsira (Yaratılış Kitabı) M.S. 3-6. yüzyıllar, Sefer ha-Bahir (Aydınlık Kitabı) 12. yy. kitapları Yahudiliğe ruh göçü kavramını sokmuşlardır.
Sefer ha-Temuna (imge Kitabı: 13. yy. ispanya)nın ortaya attığı kozmik çevrimler kuramına göre, Yahudilik değişmez hakikatlerden oluşmak yerine, her dönem için farklı bir Tevrat geçerlidir.
Sefer ha-Zohar (Nur Kitabı -ispanya) – 17. yyda gelişen Sabetaycılık, Kabalacılığın bu kitaptaki öğretisine dayandırılmaktadır.
Polonya Hasidiliğine göre (israel ben Eliezer) gerçek dindarlık; ne dünyadan elini eteğini çekmektir ne de geleneksel din ilimleri üzerinde yoğunlaşmaktır. Ona göre Gerçek dindarlık; - bütün yaratıklarda Tanrının içkinliğini görebilmektir. - alçakgönüllülükle dua etmek ve uysallık içinde dine bağlılık duymaktır. Başlangıçtaki özünü yitiren hasidiliği günümüzde, Martin Buber yorumlamaktadır.
27-Günümüzde Yahudi Mezhepleri Ve Dini Akımları nelerdir?
27-Ortodoks Yahudilik:
Ortodoks Yahudilik, isa dönemindeki Ferisilikle başlayan ve Rabbinik Yahudilik ile devam eden ana bünyenin günümüze dek temsilcisidir.ikinci Mabedin yıkılışından zamanımıza kadar gelen ve asıl Yahudiler denilebilecek topluluktur ki dünya Yahudilerinin çoğunluğunu oluşturmaktadır. Onlara göre: Tevrat, bütün harf ve kelimeleriyle Allahın Musaya yazdırdığı ilahi bir vahiydir; üstelik, onun lafızlarının dizilişi de mucizevidir.
Reformcu (Liberal / ilerlemeci) Yahudilik: Liberal Yahudilik (Avrupa ayağı) veya ilerlemeci Yahudilik de denilmektedir.inanç ve uygulamada modern düşünceyi, toplumu adaptasyoncu yaklaşımı benimserler.ilk temsilcisi Moses Mendelsshondur.O,ilk defa din ve dünya işlerinin birbirinden ayrılmasının zorunluluğundan bahsetmiştir. Bunlar ibadet şeklini, kadın erkek ayrılığını, cumartesi yasaklarının bazılarını kaldırmışlardır. ideologları: Abraham Geiger (1810-74),isaac Mayer Wise (öl. 1900). inanış ve Uygulamaları: Yahudiliğin birçok gelenekselci biçiminin aksine onlar, ne yazılı şeriatın (Tora) ne de sözlü şeriatın (Talmud) Tanrı tarafından kelimesi kelimesine Musaya Sinada vahyedildiği görüşünde değildirler. Yahudiliğin diğer dalları gibi, onlar da din ile ahlak arasında yakın bir bağ kurarlar. Sosyal adalette peygamberî mesajın önemini vurgulayarak, bunu „israilin misyonu olarak görürler. Birçok Reformcu dini örgütlerde (congregations) haftanın en önemli dini ibadeti Cuma akşam yemeğinden sonra başlar: kadın erkek bir arada oturur, bazen kippa veya yarmulke gibi başörtüleri takılır, müzik olabilir, merkezi rolü olan dualar ibranice diğerleri ingilizce okunur. Sinagog dışındaki ibadetleri Yahudiliğin ahlaki ilkelerine uygun olarak sürdürürler: Cuma akşamları şabat kandilleri yakılır. Seder yemeği yenir. Hanuka Kutlamaları yapılır. Din değiştirme (Proselytism) yani, „tercihle Yahudi olma evlilik yoluyla olabilmektedir.
Muhafazakar Yahudilik:
XIX. yyın ortalarında merkezi Avrupada kurulan modern Yahudiliğin en önemli dini akımlarından biridir. Bugünkü Muhafazakar Yahudiliğe asıl kimliğini veren, Solomon Schechter olmuştur. Muhafazakarlık Siyonist karakter taşımaktadır. ġabatta, sinagoga arabayla gitmeye izin verilmektedir. Tevrat hakkındaki anlayışı da tek tip değildir. Ondaki her harf ve ifade Allah tarafından söylenmemiştir. Tevrat, Allah kelamı içerir fakat detaylandırılmış emirler ve deyimler açık lafzi yapılarıyla Allah kelamı değildir. Ancak günlük hayatta Tevrat'ın mutlak bağlayıcılığı vardır.
Yeniden Yapılanmacı (Reconstructionist) Yahudilik: Yelpazede Muhafazakarlığın solunda, Reformistliğin sağında yer alır. En önemli fikir babası Mordecai Menahem Kaplandır (1880-1983). Onun anlayışına göre, Allahın, Tevrat'ı değil, Tevrat'ın Allahı vahyettiği gerçeği vardır. Tevrat'a pragmatik olarak bakılmalıdır. Tevrat'ın kendisi değil, varlık planına çıkışı süreci ilahidir. Bu anlamda, kurtuluşu amaç edinen diğer medeniyetlerin kanun ve doktrinleri de aynı sürecin bir parçası olmaları itibariyle, ilahidir. Tekvindeki Nuhun 7 kanununa riayet konusu tüm insanlık için geçerli görülmektedir. Bunlardan 6sı olumsuzdur: Tanrıya küfretmeme-Putlara tapmama – Çalmama - Öldürmeme - Cinsellikten kaçın - Canlı hayvanı etinden yememe - Adalet sarayları kurmak.
28-Her Cuma, gün batımından başlayıp, cumartesi akşam saatlerine kadar süren kutsal tatil günüdür.Yahudiliğin en önemli günüdür, tarih boyunca Yahudi hayatının temelini oluşturmuştur. Bu güne  riayet etmek Hz. Musa ya verilen On Emirin 4. sünde emredilmektedir. Bu gün hangisidir?
28-şabat günü. Kur'an-ı Kerim Yahudilerin Sebt günü yasağına riayetle emrolunduklarını açıklamaktadır. Kur'an-ı Kerim'de, bu konuda onlardan söz alındığı, bazılarının bu güne riayette ihtilaf ettikleri, bu yasağı çiğneyenlere lanet edildiği ve onlara „maynun olun denildiği..onların sınanma olsun diye o günde balıkların akın akın geldikleri nakledilir. Bu günde, Sinagogda, Haftara okunur; 13 yaşına giren varsa Bar Mitzva töreni yapılır; evlerde ise Sebt şamdanları yakılır, şabat yemeği yenir, Kidduş duası okunur. şabatın bir dinlenme günü olduğu, Tanrının dünyayı altı günde yarattığı ve yedinci günde dinlendiği.. Bu günde birçok işi yapmak yasaktır. Mişnada din bilginleri bu yasakları 39 olarak belirtmişlerdir; özetle bunlar: Çiftçilerle ilgili olarak tohum ekme, biçmeye değin gelen işler-Hayvanların yününü kırpma, iplik haline getirilmesine değin yapılacak işler-Hayvanın yakalanıp yenecek duruma getirilmesine yönelik işler-Yazı yazmak, silmek-Ateş yakıp söndürmek-Son çekiç darbesini vurmak- Evden dışarı herhangi bir şeyi taşımak…Bu yasaklar, her devrin hayat şartlarına göre yeniden düzenlenmektedir.şabat ihlalleri: 1980 yılında yapılan bir araştırmaya göre israilli Yahudilerin %22si şabat günü arabaya binmemektedir. Bazı insanlar, ancak uzak bir Sinagoga gidebilmek için arabaya binilebileceğini kabul ederler. Türk Yahudileri arasında ġabat kutlamaları Perşembe akşamından başlar. Cuma akşamı ve özellikle cumartesi sabahları dua sonrasında sinagoglarda toplu kahvaltı ..
29-Tişri ayının (Eylül-Ekim) ilk ve ikinci günü kutlanır; bu gün, dini yılbaşı olarak kabul edilir. On günlük dönemde Tanrı insanları yargılamakta, onların yeni dönemdeki kaderlerini tayin etmektedir. Kader kitabına yazı bugünde yazılmaktadır.Bu günde dua ve pişmanlıklar, yakarışlar,şofar çalınma günüdür. Bugünde, çok önemli olayların olduğu: ilk insan o gün yaratılmış, Musa doğmuş, Yusuf zindandan bugün kurtulmuş hangi gündür?
29-Roş HaSana ve Yom Kippur.
30-Yahudiliğin en önemli dini bayramıdır. Kameri Tişri ayının 10. günüdür. (Roş ha-sanadan 10 gün sonrası). Günahların kefaretini ödeyerek Tanrıyla tekrar barışma günüdür. Dua, tefekkür, muhasebe edilir. Bu günde şabat yasaklarının tümü geçerlidir; yıkanmak yasak; Oruç tutulması farzdır. günlerde hiçbir iş, ilişki başlatılmaz; düğün yapılmaz; mahkeme açılmaz. Bugün, diğer bayramlardan farklı olarak, ne milli ne tarihsel ne de toprağın değişimi ile ilgili bir olayı simgeler .. bu günün en belirgin özelliği 25 saate yakın süren yeme-içme yasağıdır. Bu gün hangi gündür?
30-Yom Kippur.
31-Rabbin Önünde Görünme Bayramları nelerdir?
31-Pesah / Fısıh / Hamursuz / Mayasız. Yahudi bayramları arasında en eskisi sayılabilecek olanı Pesahtır. Nisan ayında kutlanır. Pesah, israiloğullarının Mısırdan Çıkış ve kurtuluşlarını hatırlamak ve ilk defa bir millet olmanın şuurunu hissetmek için kutlanmaktadır. Bu gün, bir tür “Bağımsızlık Bayramı”dır. Bu gecenin diğerlerinden farkı (şiilerin 10 Muharrem günü gibi): -Haggadada: “olduğu gibi oğluna anlatacaksın” denilmektedir. -yalnızca matsa (un ve su karışımıyla..) yenir; Hamets yenemez (sadelik göstergesi). -bu gece yalnızca acı ot yenebilir. -bir yana yaslanarak ve başı dik olarak yenmelidir (Mişnaya göre kurtuluş neşesi..) -şayet Tanrı kurtarmasaydı, halen esir bir millet olunacaktı. Pesah, Yahudilere, özgürlük yolunda hiçbir zaman ümitsitliğe kapılmamaları mesajını vermektedir.
şavuot / Haftalar / Hasat Bayramı..Pesahın ikinci gününden itibaren, tam yedi hafta (Pentakost, Ellinci gün) sonra kutlanır. Pesahın ardından gelen en eski Yahudi bayramlarındandır. Bu da Pesah gibi üç hac bayramından biridir. Bu bayram aynı zamanda “Toranın Yahudilere veriliş zamanı” anısına da kutlanır.
Sukkot / Haymeler / Çardaklar Bayramı: Eski Ahitte sözü edilen üç büyük bayramdan biridir. Mısırdan çıkışın anısını ve çölde ilk defa yerleşik hayata geçişin simgesi olan çadırlarda kendi ürünlerini biçme anılarını tazelemek için kutlanır; bayramların en neşelisidir:
Purim / Zarlar Bayramı: Adar ayının 14 ve 15. günleri kutlanan bir neşe bayramıdır. Purim arefesinde Ester orucu tutulur. Talmudcu din adamları bu bayramın mutlaka kutlanmasını isterler. Ester sayesinde kurtuluş.. anısına..
Hanuka / Işıklar Bayramı: Yahudilerin Helenlere karşı savaşa girişleri  anısına.. Kislev ayının 25. günü başlar Sekiz gün sürer. Her türlü iş yapılabilir. Sekiz mum yakılır.
32-Yahudilerde ibadetler nasıldır?
32-Yahudîler, ibadetlerini "sinagoglarda (kendileri "Bet ha Kneset"derler) yaparlar. Sinagog, Kudüs'teki Ma'bed'in yıkılmasından sonra Yahudîlerin ibadet için kullandıkları yapılara verilen addır. Türkiye'de havra olarak bilinir. Sinagoglarda rulo halinde elyazması Tevrat tomarlarının saklandığı "Aran ha-Kodeş" denilen Kudüs'e yönelik bir kutsal bölme vardır. Sinagoglarda Yahudilerin dinî ve millî sembollerinden biri olan yedi kollu şamdan bulunur. Onların diğer sembolü, Kral David'in mührü olarak kabul edilen iki üçgenden meydana gelmiş. Magen David denilen altı köşeli bir yıldızdır. Kadınlar, ibadete katılamaz. Ancak başları örtülü olarak ibadeti seyredebilirler. Yahudîlikte ibadet, islâm'da camideki huşu ve belirli bir disiplin içinde yapılan ibadete benzemez. Yahudî ibadetinde bir düzen, disiplin yoktur. Herkes canının istediği gibi ilâhîlere katılır veya yanındakilerle sohbet eder. Sinagogun içinde cemaat dolaşır, birbiriyle konuşur, okunanları dinleyen pek azdır. Onlara göre sinagog, bir tapınaktan ziyade, bir toplantı yeridir. ilâhîler, Yahudî ibadetinin esasını teşkil eder. Yahudîlikteki ilâhî ve dualara Baruh'un ilâhisi ile şema israel Duası en iyi örnek olacaktır. Baruh'un ilâhisi şöyledir: Hamdedin Tanrı'ya, Adı yüce olana hamdedin. Hamdedin, evet, Tanrı'ya hamdedin, Adı Yüce olana; Bugün de, sonsuzluğa kadar da. Eskiden beri Yahudîler dinlerine bağlılığı ve imanlarını şema israel Duası ile açıklarlar.
***Yahudilerde ibadet, günlük ve haftalık olmak üzere ikiye ayrılır. Günlük ibadet; sabah, öğle ve akşam yapılır. Haftalık ibadet, Cumartesi günü Singogda olur. Günde üç vakit yapılan günlük ibadet, 13 yaşına girmiş en az 10 kişinin katılmasıyla yapılır. Bu, tercih edilen bir durumdur. Mecburî hallerde fert, tekbaşına da dua edebilir. Haftalık Cumartesi ibadeti şabat: Sebt, Cuma akşamı Güneş'in batışıyla başlar, Cumartesi akşamı sona erer. Bu ibadet, Sinagogda yapılır. O gün, ateş yakmak, çalışmak, hatta taşıt kullanmak bile yasaktır. Yahudi inancına göre Tanrı âlemi altı günde yaratmış, yedinci günü istirahat etmiştir. Bunun için Yahudîler, yedinci gün olan Cumartesi gününü dinlenmeye ve ibadete tahsis etmişlerdir. Cumartesi onlar için resmî tatil günüdür. Sinagog, islâm'daki "cami" gibi, topluca ibadet edilen yerdir. Sinagogda toplu ibadet ancak erginlik çağına ulaşmış (onüç yaş) en az on erkekle yapılabilir. Buna "Minyan" denir. ibadeti haham veya cemaatten biri yönetir. bütün sinagoglarda mutlaka üç eleman yeralır. Bunlar; Aron Ha-Kodeş, Ner Ha-Tamid ve Teva'dır. Aron Ha-Kodeş, içinde Tevrat tomarlarının bulunduğu yerdir, camideki "mihrab" benzeri bir fonksiyona sahiptir ve giriş kapısının tam karşısında yer alır. Üzeri, kaliteli bezden dokunmuş; Yahuda aslanı denilen aslan resimleri, yedi kollu şamdan (Menora), altıgen Davud Yıldızı (Magen David) ve çeşitli ibranice yazılarla süslenmiş bir örtü ile örtülüdür. Sinagoglar kutsal yerlerdir. Oralarda heykele benzer şeyler bulunmaz. Çünkü bunların bulunduğu yerde ibadet yasaktır. Sinagoga mütevazi elbiseyle girmek ve başı örtmek gerekir. Baş açık olarak Sinagoga girmek, oranın kutsallığına ve Tanrı'ya saygısızlık kabul edilir. Bunun için Musevî erkekleri başlarına "Kipa" denilen ve takkeye benzeyen birşey giyer. Kadınlar da başlarını örtülü tutar. Sinagogda ibadet ederken kadınlarla erkekler ayrı ayrı oturur. Okula törenle gidilir. Haham, bu konuda bir konuşma yaparak öğretimi başlatır. Çocuğa Sinagogda 6-7 yaşında dinî eğitim verilir. Her erkek çocuk, oniki yaşını bir ay geçince,şeriatın oğlu anlamında "Bar Mitzva" adını alır. O, artık Yahudî şeriatına uymak zorundadır. Bu, bulûğ çağına erme anlamındadır. Çocuk artık sinagoga gitmeye, "tefilin" denilen ibadet kayışını, "tallit" denilen dua atkısını kullanmaya başlar. O, oruç tutmakla da mükelleftir; Sinagogda Tevrat okumaya çağrılır. Yahudilerde gusül, ya tamamıyla suya dalmak veya akan su, yağmur suyu ile yıkanmak suretiyle olur. Yahudilikte kadının boşanma hakkı yoktu. Erkek, istediği zaman karısını boşayabilirdi.


******************************DİNLER TARİHİ .13.HAFTA ÇALIŞMALARI*******************************

1-bugün dünyanın en fazla nüfusa sahip dini hangisidir?
1-Hıristiyanlık, bugün dünyanın en fazla nüfusa sahip dinidir. Yedi milyarlık dünya nüfusunun yaklaşık iki milyar üç yüz milyonu Hıristiyan olarak bilinir. Hristiyanlık için„Mesih yanlısı anlamdaki bu kullanım en yaygın biçimini oluşturmaktadır. Elçilerin işlerinde geçen Mesih yanlısı anlamındaki kelimenin ilk olarak Antakya cemaati için kullanıldığı tahmin edilmektedir. Mesih kelimesi Yeni Ahitte isa için kullanılmaktadır. Hıristiyanların yaygın olarak kullandıkları kelimelerden birisi de „kilise kelimesidir.
2-hristiyanlıgın özellikleri nelerdir?
2--1-Hıristiyanlık öğretisinin temelinde isa Mesih fikri vardır. Buna göre isa Mesih hem tanrıdır (Oğul) hem de tanrının bedenlenmiş insan halidir. O, kurtarıcıdır.
-2-Hıristiyanlıkta kurtuluş fikri vardır. Kurtuluş, tanrı katından kovulan insan için ceza anlamı taşıyan dünyadan kurtulup tanrı katına yeniden yükselme anlamına gelmektedir.
-3-Hıristiyanlıkta önemli şahsiyetlerin başında Pavlus gelir. Onu Hıristiyanlığın kurucu peygamberi olarak görenler vardır.
-4-Hıristiyanlık yaklaşık iki bin yıllık tarihsel sürece sahiptir. Bu süreç içerisinde çok çeşitli Hıristiyan cemaatler, akımlar, görüşler, fikirler, kiliseler ortaya çıkmıştır. Bugünün kadim kiliseleri arasında nüfus bakımından en kalabalık olanları ve en bilinenleri Katolik Kilise, Ortodoks Kilise ve Protestanlıktır. Ancak kadim geleneklerini sürdürmede ısrarlı olan Nasturi, Süryani, Ermeni, Kıpti ve Habeş kiliselerini de belirtmek yerinde olur.
-5-Hıristiyan düşüncesinde kurtuluş ruh için söz konusudur. Ancak kiliseye dahil olanlar, yani Hıristiyanlar kurtulabilir.
3-Hıristiyanlığın biçimlenmesindehangi hususlar etkendir?
3- Kutsal Kitap, öncekilerin uyguladığı gelenek, Kilise Babaları ve kilise konsilleri.
4-isanın tarihsel olarak üç yıl kadar süren öğretisini yaymasının çarmıh hadisesiyle son bulması hangi senede olmuştur?
4-Miladi 33 veya 36da gerçekleştiği yönündedir.inciller isanın Yahudi soyundan geldiğini şecere vererek ortaya koyarlar. Meryemin oğlu olduğunu belirtir.isa, şecerede Meryemin kocası Yusufla Yahudi soyuna bağlanır. Nasıralı olarak isimlendirilir. Sinoptik incillerde Davutoğlu, Mesih, ilyas, Yahudilerin Kralı, Rab, Öğretmen, Tanrı Oğlu, Tanrının Mesihi gibi birçok isim ve sıfat konumunda tanımlama vardır. Ancak Yuhanna incilinin tanımlamasını bu ve başka isimler yanında şöyle özetlemek mümkündür: Aziz Bakire Meryemden ve Ruhtan doğan, Davutoğlu, Tanrının Biricik Oğlu Rab isa Mesihtir.
5-isanın mesajında ağırlıklı hangi konular dikkat çekmektedir?
5-Birincisi ansızın gelecek kıyameti hatırlatma ve buna tövbe ederek hazır olmaya davettir. Buradaki kıyameti daha çok dünyanın sonunda kurulacak „ilahi Mesih Devleti (Tanrı Krallığı) gibi tanımlamalar anlatmaktadır. ikincisi ise, “Musa ġeriatı”dır.isa, sinagoglara gitmiş, şeriatı yıkmaya değil tamamlamaya geldiğini söylemiş ve hahamların elinde oyuncak haline gelmiş şeriatı düzeltmek için mücadele etmiştir.
6-isanın seçkin havarileri kimlerdir?
6-Petrus ve kardeşi Andreas, Zebedenin oğulları Yakup ve Yuhanna, Filipus, Bartolomeus, Matta, Tomas, Alfeusun oğlu Yakup, Taddeus, ayur Simun, Yahuda iskaryot. Sonuncusu isayı ihbar ederek çarmıha gerilmesine neden olur. Onun yerine sonradan isanın öğrencilerinden Mattias (Matiya) seçilir.
7-Havarilerin Kudüs merkezli faaliyetleri hakkındaki temel kaynak nedir?
7-Elçileri işleri kitabının ilk yarısıdır.ikinci yarısı ise daha çok Pavlusun işlerini anlatır.
8-Kudüs merkezli Yahudi-Hıristiyan cemaatini diğer Yahudilerden ayıran temel özellik nedir?
8-isa-Mesih inancıdır.
9-Hıristiyanlığın ilk şehidi kimdir?
9-Stepanos.
10-yahudi ve hristiyanlıgın Kudüsün tahrip edilmesinden kısa bir süre önce şehri terk ederek ve Pellaya yerleşenlere ne denir?
10-Ebiyonitler denir.
11-Pavlus kimdir?
11-arsuslu bir Yahudi olup hahamdır. Roma vatandaĢıdır. Azılı bir isa taraftarlığı düşmanıdır.Kudüs merkezli ilk cemaate büyük eziyetler vermektedir.
12-Putperestlikten dönenlerin Musa Şeriatına uymamaları üzerine cemaat arasında ilk ayrılıklar ortaya çıkar ve nerede  kimin başkanlığında oluşturulan toplantıda mesele yatıştırılmıştır?
12-kudüste Yakup başkanlıgında.
Bilgilen=Pavlus Antakyadan ayrıldıktan sonra bugünkü Hıristiyanlığın oluşumunun temelini attığı seyahatlerini gerçekleştirir. Bu seyahatlerinde Pavlus, mesajlarını daha çok şentileler (Yahudiler dışındaki yabancılar) arasında yayar. Bu sebeple O, “Yabancıların Havarisi” olarak isimlendirilir.
13-hristiyanlıgın yayılma ve kurumsallaşma süreci olarak hangi yüzyılda olmuştur?
13-5.y.yılda.
14-Hıristiyanlık, M. 381 senesinde yapılan istanbul Konsilinde istanbulun cemaat merkezi (Patriklik) ilan edilmesine kadar geçen sürede kaç merkezde gelişim gösterir?
14-Daha çok Suriye, Anadolu ve doğuda Antakya Piskoposluğu; Mısır ve Libyada İskenderiye Piskoposluğu; italya ve çevresinde ise Roma Piskoposluğu merkezlerinden Hıristiyanlık yayılmıştır. Bu merkezler, başka piskoposluklar oluşması üzerine 325 iznik Konsilinde patrikliğe yükseltilmişlerdir.
Bilgilen=M. 306 tarihinde Roma imparatorluğunun başına geçen Konstantinin iç barışı temin gayesine matuf, bütün dinlere müsamaha gösteren ve tarihe Milano Fermanı diye geçen bir ferman yayınlatmasıyla başlar (M. 313). Böylece Hıristiyanlık serbestlik kazanır ve Hıristiyanların önceki imparatorlar tarafından alınan malları ve bütün hakları iade edilir. Bununla Hıristiyanlık devlet himayesi altına girmiş olur.
Önemli=Hıristiyan inanç ve doktrinleri‚ Kitab-ı Mukaddes öncesi havari inançlarına‚ bu inançların belirlendiği kutsal yazılara ve konsil kararlarına dayanmaktadır. “Havarilerin inanç esasları” denilen metin,iznik ve istanbul konsillerinde sistemleştirilmiş ve tarihe İznik-İstanbul Kredosu olarak geçmiştir. Geleneksel izaha göre Hıristiyanlıkta Tanrı anlayışı, teslis doktrinine dayanmaktadır. Baba-Oğul-Ruhulkudüs unsurlarından müteşekkil teslisin birinci unsuru olan Babanın görevi, sevgisi dolayısıyla insanlığı yaratmak; Oğulun görevi‚ insanlığı kurtarmak; Ruhulkudüsün görevi ise insanlara inayet bahşetmektir. Birbiriyle bağlantılı çalışan bu üç unsur tek bir Tanrıyı oluşturmaktadır.
15-Hıristiyanlıkta, genellikle kiliselerde icra edilen ibadet hangi kelime ile ifade edilir?
15-batı dillerinde Liturgy (Türkçede Litürji) kelimesiyle ifade edilir. Bu kelime Grekçe umuma ait faaliyet anlamına gelen Litourgiadan türetilmiştir
16-Hıristiyan kiliselerinde uygulama noktasında, içerdikleri anlamda, sayılarında ve ifadelendirilen kelimelerde farklı olmakla beraber hangi sekramentler vardir?
16-Vaftiz, Evharistiya, Konfirmasyon, Evlilik Töreni, Ruhbanlık Sırrı, Günah itirafı ve Son Yağlama genel olarak kabul edilen Sakramentlerdir. Genel olarak bütün kiliselerde sakramentlerden Ruhbanlık Gizemi ile iliĢkilendirilen üç hiyerarşik kademe oluşmuştur. Bunlar Piskopos, Rahip ve Diyakosdur.
17-isa Mesihin Tanrı olup olmadığı konusundaki tartışmaların doğurduğu konsil hangisidir?
17-325 iznik Konsilidir. Konsildeki Kristolojik tartışmaların ilk ayağı teslisin unsurlarından isa Mesihin, yani Oğulun Tanrı olup olmadığı ile alakalıydı.iskenderiyeli rahip bilgin Arius  Oğulun Tanrı olmadığına dair görüşü savunuyordu. Ariusun karşısında ise iskenderiye piskoposu Athanasius  yer alıyordu.imparator gözetimindeki iznik piskoposlar meclisinde Arius ve fikri aforoz edilerek Oğulun mahiyetinin Baba ile aynı cevherden (homoousios) olduğu, yani Athanasiusun fikri kabul edildi. Böylece isa Mesihin ezelden beri Tanrı olduğu, Baba ile aynı mahiyete sahip olduğu karara bağlanmıştı.
Önemli=Kutsal Ruhun da Baba ve Oğul gibi tanrısal cevhere (üç uknumda yalnız bir tanrısal cevher) sahip olduğu kararı alınır. Böylece Teslisin Tanrılığı ifade etmesi imparatorluk inancı haline gelmiş olur. Bu inanç tarihe „iznik-istanbul inanç ilkesi diye geçer.istanbul Konsilinde alınan kararlar meselenin bitmesinden çok yeni bir boyutunun açılmasına katkı sağlar. Bu isanın insani ve ilahi tabiatları meselesidir.
18-hz.isanın tabiatı hususunda konsıller ne görüştelerdir?
18-Antakya ekolü içinde yetişen istanbul Patriği Nestorius (328-331) “birleşmiş ayrı iki tabiat” (diofizit) fikrini benimseyerek hocası Mopsuesteli Theodoreun izinden gider.iskenderiye ekolü ise “birleşmiş iki tabiat” görüĢüne sahiptir.imparator II. Thedosius (408–450)un tabiatlar meselesini halletmek üzere topladığı Efes Konsili(431)nde “insani ve ilahi tabiatların birleşmiş” olduğu fikri, baĢka bir ifadeyle “biricik kişilikli iki tabiatlı İsa” fikri hakim olmuştur. Ayrıca Bakire Meryemin „Tanrı annesi (teotokos) olduğu kararı alınmıştır.
19-Kilise konsillerinden hareketle değerlendirildiğinde bağımsız kiliselerin oluĢumunun nedenleri nelerdir?
19-isa Mesihin tanrılığı gibi inançla ilgili ayrılıklar; beş patrikliğin (Roma, istanbul, Antakya,iskenderiye ve Kudüs) önceliği meselesi gibi dini siyasi anla-şmazlıklar; Hıristiyanlığın devlet dini haline gelerek imparatorların dini kararları etkileyebilecek şekilde hareket etmeleri gibi siyasi çıkarlar; ve Romanın ikiye ayrılması gibi coğrafi ve siyasi değişiklerin kiliselerin farklı bölgelerde kurumsallaşmasını desteklemesi.
20-XVI. Yüzyıl itibariyle Protestan düşüncenin tetiklemesiyle kendisini yenileyerek misyon faaliyetlerini genişletmesi sonucunda dünyanın bir çok yerinde yeni Katolik kiliseler oluşmuştur. Eskiçağ Hıristiyan coğrafyasında ise Doğu Kiliselerinden ayrılan Katolik kiliseler nelerdir?
20-Melkit, Ermeni, Süryani, Keldani, Kıbti gibi Katolik Kiliseler oluşmuştur.
Önemli=Doğu Kiliseleri inanç bağlamında ikiye ayrılmıştır.isanın tabiatı konusunda, beşeri ve insani olarak ayrılmış iki tabiat kabul eden Diyofizit Nasturiler ve tabiatların birleşik ve tek olduğunu kabul eden Monofizit Kiliseler şeklindedir. 451 Kadıköy Konsilinde aforoz edilen bu görüşün taraftarı Süryaniler, Ermeniler, Kıptiler ve Habeşler tarihsel süreç içerisinde bağımsızlıklarını ilan etmişlerdir.
21-ismini evrensel ya da genel anlamına gelen Katolik kelimesinden alan kilise hangisidir?
21-Roma Katolik Kilisesi. Katolik kelimesi, birlik içinde evrensellik, yani her yerde, her zamanda aynı hakikatlara inananların cemiyeti anlamında kullanılmaktadır. Bu kelimeyi ilk defa II. Yüzyılın başında Antakyalı ignatius bir mektubunda kullanmıştır.Dünya Hıristiyan nüfusunun yaklaşık üçte ikisini oluşturmaktadır. Hıristiyanlığın gelişim tarihi sürecinde merkezi bir konumda bulunan Roma Piskoposluğu Katolik Kilisesinin menşeidir. Bugün Kilise merkezi hala Romada, bir site devleti olan Vatikan Ruhani Devletidir. Roma piskoposu olan Papa tarafından idare edilmektedir. Papa, Petrusun halefi, isanın vekili olan tek ruhani liderdir. Papayı ise Kardinaller seçmektedir.
Katolik hiyerarşi; Papa, Kardinaller, Başpiskoposlar, Piskoposlar, rahipler şeklinde en küçük mahalle rahiplerine kadar uzanmaktadır.
-Papanın yanılmazlığı ilkesini kabul eder.
-Kutsal Ruhun hem baba hem de oğuldan (filioque) çıktığını,
-isada ilahi ve insani iki tabiat olduğunu kabul etmektedirler.
-Ayin dili Latincedir fakat II. Vatikan Konsilinde (1962-5) değişik dillerde yapılmasına karar verilmiştir.
-isa gibi Meryem de günahsızdır, asli suçtan uzaktır. Meryem, Tanrı yanında şefaatta bulunabilir. O, göğe yükselmiştir.
-Azizler de Tanrı katında sözcü olur, şefaatte bulunabilir. Onların resimleri ve kutsal emanetlerine saygı gösterilir. Yılın hemen her günü bir azize adanmıştır.
-Tövbe ritüeli itiraf ve bağışlama ayini olup günah çıkarma hücresinde papaza itiraf ve papazın bağışlandığını belirtmesi şeklinde olur. Ergenlik çağma giren her Hıristiyanın yılda en az bir defa günah çıkartması 1215 Lateran Konsilinde karara bağlanmıştır. -Yedi Sakramenti dogmalaştırmıştır. Vaftiz, su dökülerek yapılır. Vaftiz olmadan ölenin kurtuluşunu kabul etmez. Evharistiyada ekmeğe maya katılmaz. -Son yargı gününü, cenneti, cehennemi ve a'rafı kabul ederler.
22-XVI. Yüzyılda Batı Hıristiyanlığı bünyesinde gelişip, onu bir reforma tabi tutma yönünde ortaya çıkmış, protesto hareketlerinden oluşmuş belli ana noktalarda birleşen kurumsallaşmış bağımsızolan kiliselerdir?
22-Protestan Kiliseler. Bu hareketin ilk öncüsü Martin Lutherdir. Lutherin 95 maddelik bir bildiriyi Wittenberg Kilisesinin kapısına asması Almanyada hareketin başlamasına neden olmuştur.
23-Bu erken dönem Protestan kiliselerden başka Avrupa ve Amerika başta olmak üzere dünyanın hemen her yerine dağılmış bağımsız Protestan kiliseler vardır.bunlar nelerdri?
23-Adventistler, Metodistler, Baptistler, Anabaptistler, Evanjelikler, Yahova ġahitleri, Mormonlar, Mennonitler, Pentekostallar, Üniteryanlar
24-Protestan Kiliselerin genel özellikleri nelerdir?
24-a-Cemaatin olduğu yerde mutlaka kilisenin de olması gerektiğini kabul ederler. -Ruhban sınıfına imtiyaz vermezler. Her Protestanın bir rahip olabileceğini belirtirler.
-b-Protestan kileselerin çoğunluğu sadece iki sakrament (vaftiz ve evharistiya) kabul ederler. Ancak diğer sakramentlerin uygulamasına bir şekilde yer verirler.
-c-Kilise görevlilerinin günah çıkarma yetkisini kabul etmezler.
-d-Vatikanın yani Papanın otoritesini kabul etmezler.
-e-incilleri anlamak için rahiplere ihtiyaç olmadığını söylerler. Böylece Kutsal Kitap dini olmak istemektedirler.
-f-Kadınların da ruhani lider olabileceğini kabul etmektedirler.
-g-Genelde ayinlerini bulundukları çevrenin konuşma dilinde yaparlar.
-h-Arafa ve ebedi cezaya inanmazlar.
 -ı-Katoliklerin Meryem inançlarına katılmazlar.
-i-Teslis bütün Protestanlarda vardır. Ana konularda diğer kiliselerden farkları yoktur.
25-Ortodoksluk terimi ne anlama gelmektedir?
25-doğru inanç, doğru doktrin anlamına gelmektedir. Kilisede ise terim anlamından çok, doğru ibadet, doğru iman ikrarı ve papalık kilisesinde vücut bulup zamanımıza kadar kesintisiz devam eden hiyerarşi ile mukaddes ayin iĢtirakinin tümünü ifade eder. Ortodoks dünyasında dört büyük tarihi patriklik vardır: ü
1-istanbul Fener Rum Patrikliği
2-iskenderiye Apostolik Patrikliği
3-Antakya Patrikliği
4-Kudüs Patrikliği.
Bunlardan başka otosefal kiliseler arasında Rus, Rumen, Sırp, Yunan, Bulgar, Gürcü, Kıbrıs, Çek, Slav Polonya ve Arnavut kiliseleri vardır. Otonom kiliselere ise Finlandiya, Çin ve Japonya örnek verilebilir. Ortodoks Kilisenin en yüksek organı Patrik değil, ekümenik konsillerdir. Patrik, Patrikliklerin baĢkanıdır ve metropolitler arasından seçilir.
26-ortodoksların özellikelri nelerdir?
26-a-Papanın yanılmazlığını kabul etmezler.
b-Kutsal Ruhun Babadan ve Oğuldan çıktığını değil de Oğul yoluyla Babadan çıktığını kabul ederler.
c-ilk yedi konsili ve kararlarını Katolik Kilise ile ortaklaşa kabul ederler.
d-ikonlara geniş yer vererek saygı gösterirler.
e-Papazlar evlenebilir. Keşişler, piskoposlar ve Patrikler evlenemezler. Boşanmaya bazı şartlarla izin verilir.
27-nasturi kilisesi adını nerden alır ve hangi ismler verilir?
27-Nasturi Kilisesi adını, diyofizit görüşün sahibi Nestoriustan almaktadır. Nasturiler için Doğu Süryani Kilisesi, Doğu Asur Kilisesi, Asuri Kilise de denmektedir.
28-Nasturiler arasında meydana gelen ayrılma sonucunda oluşmuş Katolik cemaate verilen isim nedir?
28-Keldani (Gildani). Bunlar, Urfadan sonra Nusaybini merkez edinmişler ve böylece bir Doğu Hıristiyanlık akımı geliĢmiĢtir.
29-Nestoriusun fikirlerini Sasanilere benimseten kimdir?
29-Nusaybin Episkoposu Mar Barsaumadır.
Önemli=Nasturi Kilisesinin baĢında Patrik makamında Katolikos bulunmaktadır. Kilise Hiyerarşisi Patrik, Metropolit (Başpiskopos), Piskopos (Abuna), Başdiyakon, Papaz, Diyakonlar, Diyakon Çömezi ve Papaz Çırağından oluşmaktadır.
30-nasturi sekramentleri nelerdri?
30-Qurbana (Komünyon-Kurban, Assay Rabbani de derler), Vaftiz, Papaz Atama ve Kutsama Ayini, Günahların Affı Ayini, Haç, Kutsal Yağ ile Yağlama ve Malka (Kutsal ekmek Hamuru veya Hamur Mayası: Bu hamur isadan beri her Perşembe mayalanan hamura katılarak günümüze kadar getirilmiş hamur mayasıdır)dır. Nasturiler, isada çift tabiatın varlığını kabul ederler, ikon kullanmazlar ve kiliseleri sadedir.
ÖNEMLİ=Nasturiler gibi kendilerini havarilere dayandıran bu Doğu Kilisesine Yakubi ve Batı Süryani Kilisesi de denmektedir. ġimdi Antakya Kadim Süryani Ortodoks Kilisesi kullanılmaktadır.
31-Kadim Süryanilerin Kilise merkezi NERSİDİR?
31-ŞAM. Süryani Kilisesi patrik tarafından idare edilmektedir. Süryaniler yedi sakramenti kabul ederler. Bunlar Vaftiz, Murun (konfirmasyon-mühürleme), Kurbano (Evharistiya), Kehnüt (ruhanilik), Tövbe, Hasta Yağı ve Evliliktir.
Bilgilen=Ermeni Kilisesi, Ermeni Ortodoks Kilise, Gregoryanlar Ģeklinde de isimlendirilirler. Ermeni Kilisesinin ruhani lideri katoğikos diye isimlendirilir. Aziz Grigorun ilk katoğikos olduğu kabul edilir. Bugün Ermenistan Cumhuriyetindeki Ecmiatzin Katoğikosunun unvanı „Başpatrik ve Bütün Ermenilerin Katoğikosu Ģeklindedir. Ermeni Kilisesi yedi sakramenti kabul ederler, Yedi sakrament Vaftiz, Mühürleme (konfirmasyon), Tövbe, Evharistiya (Surp Badarak), Evlilik, Ruhbanlık ve Hasta Yağı şeklindedir.
32-ermeni kilisesinin özellikleri nelerdir?
32--Ermeni Kilisesi, isada ilahi ve insani tabiatın birleştiğini, tek tabiat olduğunu kabul ederler. -Evharistiyada ekmek ve şarabın isa'nın etine ve kanına dönüştüğünü kabul ederler. -Zina dışında boşanmaya izin vermezler. -ikonaları, eski putperest adeti sayarak reddederler. -Arafı kabul etmezler.
33-kıpti kilisesinin kabul ettikleri sekramentler nelrdir?
33-Bunlar Vaftiz, Evharistiya, Tövbe, Rahip Takdisi, Evlilik ve Hasta Yağıdır. Kıbtilerin ibadetlerinde zahitlik ön plandadır.
Bilgilen=Habeş Kilisesi Habeşistanda (Etiyopya) yaylalarda yaşayan belli bir halkın ismi olan Habeş kelimesinden ismini almaktadır. Bu kiliseye Habeşistan Kilisesi ya da Etiyopya Ortodoks Kilisesi de denmektedir.Habeş Kilisesi Abuna denilen Patrikle idare edilmektedir.
HRİSTİYAN KUTSAL METİNLERİ=Hıristiyan Kutsal Metinleri genel kabul gören boyutuyla ele alındığında iki kutsal kitap geleneğinin bir araya getirildiği anlaşılmaktadır. Birincisi Yahudi kutsal kitap geleneğinin ilk yarısıdır ve Eski Antlaşma (Eski Ahit, Yahudilerde Tanah) şeklinde isimlendirilen koleksiyonu içermektedir. Diğeri ise isa, Havariler ve onların öğrencileri ile ilişkili şekilde oluşmuş olan öz Hıristiyan geleneğinin tüm kutsal metinleridir ve Yeni Antlaşma (Yeni Ahit) şeklinde isimlendirilmektedir.
34-ESKİ ANTLAŞMA NEDİR?
34-Eski AntlaĢma isa ve havarilerinin ilk yüzyılda kullandıkları kutsal kitapları içinde barındıran kısmı oluşturmaktadır. Eski Antlaşma denmesinin sebebi Tanrının israiloğullarıyla yaptığı kabul edilen antlaşmayla/antlaşmalarla ilgilidir. Bu vurgulu isimlendirme Hıristiyanlara aittir. Yahudi geleneğinin oluşturduğu ve Hıristiyanların da kabul ettiği Tanah, Eski Antlaşma diye isimlendirilmiştir.
Bilgilen=Hıristiyan kutsal metinlerinden Eski Antlaşma Yahudilerle ortak metinlerdir. İsa ve havariler döneminde kullanılan kutsal metinlerdir. Onların döneminde oluşmuş olduğuna inanılan kutsal kitaplar ise Yeni Antlaşma diye isimlendirilmektedir. Yeni Antlaşma 27 kitap olup 4 İncil, Elçilerin İşleri, 21 mektup ve Vahiy kitabından oluşmaktadır. Hıristiyanlar bu kitapların yazarlarının Havariler ve onların öğrencileri olduğunu kabul ederler. Tanrı’nın yazarlara vahyettiğine/esinlediğine inanırlar


******************************DİNLER TARİHİ.14.HAFTA ÇALIŞMALARI*********************************

1-hristiyanlıkta evren ve insan algısı nelerden oluşur?
1-Hıristiyanlığın isa Mesih merkezli bir din olması evren ve insan algısında da kendisini göstermektedir. Bu yüzden konu da isa Mesih merkezli olarak ortaya konmuştur. Bu temel hususların „yaratılış, „asli günah ve düşüş, „Tanrının kurtuluş planı ve „kıyamet, yargı ve sonsuz yaşam başlıkları altında ele alınır.
2-hristiyanlıkta yaratılış nasıl tasvir edilir?
2-Hıristiyanlığın dini sistemi, insan ve insanı konumlandırdığı evren için bir „yaratılış kurgusuna sahiptir. Yaratılış ile ilgili kurgunun temel metni Yahudilerle ortak kutsal metin olan “Yaratılış” kitabıdır.insan, yani Adem, Tanrı tarafından topraktan yaratılmış ve burnuna yaşam soluğu üflenmiştir. Yaratılışa bağlanan insanın temel özelliği, onun Tanrının suretinde, benzeyişinde yaratılmış olmasıdır. Hıristiyan Tanrı-insan ilişkisinin ve öğretisinin temelinde bu özellik yer almaktadır. Yüce ve sonsuz olan Tanrı insanı ve evreni ihtiyacı olmadığı, ihtiyaçtan ari olduğu halde neden yaratmıştır? Hıristiyan düşüncesinde, bu soruya “sevgisinden dolayı” yaratmıştır cevabı hakimdir. Başlangıç, Tanrının isteğiyle, sevgisiyle olmuştur.
3-hristiyanlıkta aslı günah ve düşüş nasıl gerçekleşmiştir?
3-insanlık tarihini en fazla meşgul eden konulardan bir diğeri kötülük problemidir.Hıristiyanlık için kötülüğün kaynağına dair metinlerin başında yine Yaratılış kitabı gelmektedir.Kötülüğün başlangıcı yaratılışa yerleştirilirken kaynağı Tanrının bizzat kendisi değildir. Fakat insan da değildir. Ancak insan, kötülüğe karşı seçme yetisine sahip konumdadır. Kötülüğün kaynağı ise kötü olandır, yani şeytandır. Bu durumda her şeyin yaratıcısı olan Tanrı, dolaylı şekilde kötülüğün de yaratıcısı değil midir? Hıristiyanlık, kötü olanın yaratılışta kötü olduğunu kabul etmez. Onun Tanrının planı doğrultusunda Tanrı katından düşme nedeniyle kötü olduğunu kabul eder. Bu düşüş, Hıristiyan aklının kabul ettiği bir tanrısal mekandan, göksel alemden, Adenden uzaklaştırılmaktır. Aden Bahçesi yeryüzünde tanımlanır. Adem, Havva aracılığıyla yılan tarafından, kandırılarak yasak meyveyi yemiş, günaha düşürülmüş. insana ölümsüzlük veren hayat ağacı, Ademin serbestçe dolaşıp meyvesini yediği ağaçtır. iyiyi kötüyü bilme ağacı ise meyvesi yasak olan ağaçtır.ilki ölümsüzlük verirken ikincisi ölümlülüğü vermektedir. Hıristiyan düşüncesinde „hayat ağacıisa Mesihin kendisidir. Yılan, hayvanların en lanetlisidir ve insanla düşman olmuştur.insanın düşüşü böyle iken bunu insana yaptıran yılandır. Hıristiyan düşüncesinde yılanın „kötü olanı, „şeytanı temsil ettiği açıktır. şeytan fikri Yeni Ahit metinlerinde daha açık ve belirgindir. Bu nedenle, şeytanın kötülüğün kaynağı olduğu, melek iken düştüğü ve sonra insanı düşürdüğüne inanılmaktadır. Neticede Ademin günahından dolayı bütün insan soyu günaha batmıştır. Bu „asli günah diye isimlendirilmektedir. Eski Ahitten çıkarılan „asli günah fikri, Hıristiyanlığa aittir ve Yeni Ahit metinlerine dayandırılmaktadır.insan serbest iradesini kullanırken işlediği ilk günah ile tanrısal özelliğinde bozulma meydana getirmiştir. Kutsallığını, Tanrı ile birlikteliğini ve günahsızlığını yitirmiştir. Bu, düşüşü getirmiştir.
4-hristiyanlıkta tanrının kurtuluş planı nasıl gerçekleşmektedir?
4-Tanrının kurtuluş planı, insan için dünya hayatının başlangıcından sonuna dek sürecek insanlık tarihidir. Bu plan, aşamalar şeklinde dilimlenen zamanlarla da ifade edilebilir. Buna göre insanın dünyadaki yaşamının başlamasından „kurtarıcının doğumuna kadarki dönem.ikincisi, isa Mesihin kurtuluş reçetesini, öğretisini ortaya koyarken insanlık için kendisini gönüllü olarak feda edip çarmıhta asli günahı sırtlandığı, “göksel krallığı” kurduğu ve insanlığı yaratılıştaki haline getirdiği süreçtir. Biricik Oğul isa Mesih, kurtuluş reçetesiyle insana kurtuluş imkanını vermiştir. Bunun için Kiliseyi kurmuştur.insana tanrıyla birlikteliği, kutsiyeti ve ölümsüzlüğü kazandıracak olan artık Kilisedir, Mesihe imandır. insanlık tarihinin yeryüzündeki yaşamını ifade eden isa Mesihin göğe yükselişinden kıyamete kadarki zaman dilimi iki mekan kurgusu ile ifadesini bulmaktadır. Birincisi insan algısının kavrayabileceği dünya hayatının mekanı yeryüzü; ikincisi ise insan duyularının dışındaki göksel, ruhsal yaşam alanıdır. Hıristiyan düşüncesinde yer, aciz olan insanın mekanını, gök ise ruhsal ve kutsal Tanrının krallığını, ruhsal mekanı temsil eder.insan, hem topraktan yaratıldığı için yerseldir, hem de Tanrı, ruhundan üfleyerek can verdiği için gökseldir.insan göksel özelliklerini bozmuştur. Bu özellikleri tekrar elde etmek için bu geçici hayatta mücadele etmesi gerekmektedir. Mücadeleyi kazandığında “sonsuz yaşam”ı elde edecektir. Sonsuz yaşam isa Mesihtir;isa Mesihte yaşamak ve onda dirilmektir.Bu, Hıristiyan kurtuluş doktrininin özüdür. Her şey Tanrının bilgisi ve isteği dahilindedir. Tanrı, insan ve dünya hayatının özelliklerine göre bir oluşum süreci kurgulamıştır. Kurtuluş sisteminin alt yapısını oluşturmuştur. Kurtarıcının gelişini hazırlamıştır. Kurtarıcı ise Aziz Bakire Meryemden ve Ruhtan doğan, Davutoğlu, Tanrının Biricik Oğlu Rab isa Mesihtir.
5-isa mesihin tanrısal görevi nedri?
5-isa Mesihin tanrısal görevi, insanları asli günah suçundan kurtarmak, insanlık için bir örnek oluşturmak ve kurtuluşun devamı için Kilisesini kurmaktı.
6-hristiyanlıkta tanrı anlayışı nasıldır?
6-Hıristiyanlıkta Tanrı (Baba, Oğul, Kutsal Ruh) tektir. Tek öze, tek iradeye ve tek yetkiye sahiptir. Kendisini üç şahıs olarak vahyetmiştir. Bu Ģahıslar birbirlerinden tanrısal görevleriyle ayrılır. Oğul, Tanrının yeryüzünde bedenlendiği ve zikri geçen görevi ifa ettiği tezahürüdür. O, Tanrının düşüncesi ve „sözüdür. Tanrının Ruhu ise öze tabi ve serbest olan üçüncü şahıstır. Kutsal Ruh, hem Babanın hem de Oğulun ruhudur. Ruhun görevi, tanrılığı icra etmektir. Babaya gelince; Kutsal Kitapta Tanrı diye ifade edilen ile Baba diye ifade edilen aynıdır. Bu yüzden Baba öz olarak kabul edilir.
7-insanlık asli günahından ne zaman kurtulmuştur?
7-insanlık çarmıhta acı çeken isa ile asli günahından kurtuldu.
Not=isa Mesih kaybedilenleri insanlığın elde edebilmesi için Kilisesini kurdu.Kilise,isa Mesihin bedenidir. Kilisenin başı ise isa Mesihtir. insan, ancak Kiliseye dahil olmakla, o bedenin bir parçası olmakla kurtulabilir.
8-hristiyanlıkta kurtuluş nerede gerçekleşir?
8-Kilise, cemaat anlamına gelmektedir. O, aynı zamanda isa Mesihin bedenidir. Kilise aynı zamanda Tanrının kurtuluş planının işleyişini gerçekleştiren kurumdur. Artık kurtuluş Kilisede,isa Mesihe iman edip onun cemaatinin bir üyesi olmakta mümkündür.
Not=Sakramentler,imandan sonra ikinci olmazsa olmazları içerirler.İman edip vaftiz olmak ilk ve temel adımdır.
9-HRİSTİYANLIKTA KURTULUŞ PLANINDA SEKRAMENTLERİN İŞLEVİ VE FAYDALARI NELERDRİ?
9-ilk olarak iman edip tövbe eden insan vaftizle Kilisenin kapısından içeri girmekte ölümsüz ve gerçek hayatı yaşamaya başlamaktadır. Mühürleme ile Kutsal Ruhun gücünü alan insan tövbe sakramenti ile günahlarından temizlenmekte ve evharistiya-komünyon ile isa Mesihin bedeninde yaşam gıdasını alarak doruk noktasına çıkmaktadır. Evlilik ile Kilisenin bütünlüğü perçinlenmekte, yaratılıştaki bütünlüğe dönülmektedir. Ruhban takdisi sakramenti ile Kilisenin yürütme organı bütünlüğe dahil olarak kutsal yaşamın idaresini sağlamaktadır. Hasta yağı ile iman eden ruhların ruhsal ve fiziksel rahatsızlıkları giderilerek gerçek hayata imanlı gidişin yolu açılmaktadır.
10-hristiyanlıkta yargı,kıyamet ve sonsuz yaşam anlayışı nasıldır?
10-Yargı gününde bütün insanlar ve melekler yargılanacaktır. O günün yargıcı isa Mesihtir ve herkes onun huzuruna çıkacaktır.iman eden ruhların geçişi kolay olacak. Yargı onlar için sadece sonsuz yaşamdaki makamlarının derecesini belirleyecektir.iman etmeyenlerin yargısı ise zor olacak ve cehennemdeki cezalarının yerini belirleyecektir.Cehennemde cezalarını çekenler için de sonsuz yaşam vardır.Cennete girene dek arafta (Ermeni Kilisesi arafı kabul etmez) duracaklardır.Cezalarını çekecek ve sonrasında göklerin krallığına dahil olacaklardır.
11-hristiyanlıktaki inançlar nelerdir?
11-Hıristiyanlıkta evrene ve insana dair inançları özetlenmesi durumunda yaratılış, asli günah,kurtuluş,kurtarıcı Tanrı Oğlu isa Mesih, Kilise, Sakramentler ve kıyamet yargı ve sonsuz yaşam (Tanrının Krallığı) gibi konularla alakalı inançlardan bahsedilebilir. Hıristiyan kiliselerin genelinin kabul ettiği formüller IV. Yüzyıla aittir. Bunlar 325 iznik Konsili ile 381 istanbul Konsilinde belirlenen inanç ilkeleridir.
12-hristiyanlıktaki tanrı inancı geniş olarak nasıl anlatılır?
12-Hıristiyanlıkta Tanrı fikri tektir. Ancak Tanrı cevher ve mahiyet bakımından aynı ve tek olan üç şahısta tezahür eder. Bu üç şahıs Kutsal Üçlü (Teslis=Baba, Oğul, Kutsal Ruh) şeklinde ifade edilir.Kutsal Üçlü birdir. Oğul, Tanrının yeryüzünde bedenlendiği ve düşmüş insanlığı kurtarıcılık görevini ifa ettiği tezahürüdür. O, Tanrının düşüncesi ve „sözüdür. Baba ile aynı öze sahiptir. Tanrıdır. Tanrının Ruhu ise öze tabi ve serbest olan üçüncü şahıstır. Babaya gelince; Kutsal Kitapta Tanrı diye ifade edilen ile Baba diye ifade edilen aynıdır. Bu yüzden Baba öz olarak kabul edilir.
13-tanrının inkarnasyonu nasıldır?
13-Tanrının yeryüzünde insan suretinde beden alması fikri Hıristiyan düşüncesinin temel inanç konularındadır. Tanrı, insanı kendisine benzer ve tanrısal özelliklere sahip yaratmıştır.yasak meyveye yemesiyle bu özelliklerini kaybetmiş ve yeryüzüne düşmüştür.Bu düşüşten, yani dünya hayatından kurtulması kendi başına mümkün olmamıştır.Bunun için Tanrı ezelden beri kurguladığı plan dahilinde isa Mesihi,yani kendi Oğlunu göndermiştir.Yani Tanrının kendisi Oğul tezahürüyle yeryüzüne inmiş ve Meryem Oğlu isada bedenlenmiştir. Oğulun, yani inkarne olan Tanrının görevi düşmüş insanı kurtarmaktır. Bunun için isa Mesih çarmıhta acı çekip insanlığın günahını yüklenmiş kendisini kan akıtarak kurban olarak sunmuştur. Bunun karşılığında insanlığın yeryüzüne inmesine sebep olan asli suçu kaldırmıştır. Bu Hıristiyan teolojisinde kefaret öğretisiyle ilişkilidir. Çarmıhta akıtılan kan tüm insanlığın suçu için kefarettir.
14-meryemin kutsallıgını kabul eden kilise hangisidir?
14-katolik kilise.
15-hristiyanlıkta kurtuluş ve ahiret fikri nasıl şekillenmiştir?
15-isa döneminde isaya katılmakla ve isadan sonra kilisesine katılmakla kurtuluş mümkündür. Bu nedenle kilisenin dışında kurtuluş yoktur. kiliseye girenler nihai olarak isa Mesihin gökteki kilisesine (Göksel Krallık, Tanrısal Krallık, cennet, sonsuz yaşam) girecektir.Göksel krallığın şimdi kurulduğunu kabul edenler mukabilinde Araf inancını kabul edenler vardır. Kiliseye girmeyenler için ise sönmeyen ateş, ebedi cehennem vardır. Kıyamet, isanın ikinci gelişi, yargılamayı isa Mesihin yapacağı inancı vardır.
16-hritiyanlıgın kutsal kitapta açık şekilde ayin olarak tek uygulama hangisidir?
16-vaftiz.
17-sekrament inancını kabul etmeyen kiliseler hangileridir?
17-Kuveykırlar, Kurtuluş Ordusu kiliseleri
18-hristiyanlıgın çoğu kaç tane sekrament kabul ederler?
18-7 tane.sıralama şöyledir: Genel olarak, Vaftiz, Güçlendirme, Evharistiya, Tövbe, Evlilik, Ruhbanlık ve Hasta Yağı şeklinde sıralanır.
19-sekrament kelimesi hakkında kısaca bilgi veriniz?
19-Sakrament kelimesi „sır anlamına gelir. Aslında Pavlusun mektuplarındaki „Mesih Sırrı fikrinin tarihsel süreç içerisinde genişlemesiyle oluşmuş inanç ve ayinlerdir. Yani bu ayinler uygulandığında gizli, beş duyuyla algılanması güç olan anlamlar ortaya çıkar.
20-vaftiz neleri ihtiva eder?
20-Vaftizin temel şartları su, din adamı, aday ve kutsal sözleri ihtiva eden formüldür.
21-hristiyanlıga giriş ve kabul ayini hangisidir?
21-vaftiz.
22-vaftiz ne kazandırmaktadır?
22-Vaftizin kazandırdıkları asli günahtan kurtularak kaybettiği kutsallığı, tanrıyla barışıklığı elde etmedir. Bütün günahlardan arındırır. Vaftiz diğer sakramentleri alma ve ayinleri katılma gibi haklar kazandırır.
23-vaftizin anlamı nedir?
23-Vaftizin anlamı günahlardan arınıp Tanrının kutsamasını elde etme, böylece Kiliseye,isa Mesihin bedenine, cemaate dahil olmadır.isanın Göksel Kilisesine katılma hakkını elde etmedir.
24-su ve ruh vaftizi olarak bir bütün olan ayin sonradan hangi ayine dönüşmüştür?
24-güçlendirme/mühürleme adı verilen ayrı bir ayine dönüşmüştür. Kutsal Ruh vaftizi olan bu sakramentte su yerini „kutsanmış yağ (miron= murun) almaktadır. Çünkü yağ Kutsal Ruhu simgeler. Mühürleme sakramentini alan kimse komünyonu almayı hak etmiş olur.
25-isanın havarilerle yediği son akşam yemeği hatırasına uygulanan bir toplum/birlik ayin nedir?
25-Evharistiya (Rab’bin Sofrası).
Not=En eski ve temel amacı birlik olmak ve şükretmektir. Evharistiyanın kelime anlamı da şükretmektir. Evharistiya ayini tekrarlanan bir ayindir. Evharistiya ayini temelde iki bölümden birincisi sunu/kurban ayinidir ikincisi ise komünyondur.
26-Kişinin vaftizden sonra kazandığı, işlediği günahların ne olacağı konusu ve Kutsal Kitapta tövbe ve itirafa, bağışlamaya yer verilmesi hangi ritüeli doğurmuştur?
26-tövbe(itiraf ve bağışlama).Günahlarla Kutsal Ruhun icrasını yavaşlatan bireyin tövbeyle arınmasıyla canlılığını, diriliğini koruması anlamına gelmektedir. Ayrıca evharistiya ritüelinde komünyonu almak için temiz, günahlardan arınmış olmak gerekmektedir. Zaten tövbenin sonunda kefaret ameli olan uygulamalardan en çetin olanı toplumdan uzaklaştırma anlamına gelen komünyondan/kiliseden uzaklaştırmadır. Bu ceza, ömür boyu uzaklaştırmaysa adı aforoz olur.
27-hristiyanlıkta evlilik ayinin nasıldır?
27-Evlilik, yaratılışta Adem ile Havvanın göksel evlilikleri hatırasına ve isanın incilde düğünü kutsamasına matuf olan sakramental ayin kabul edilir. Evlilik ayini çoğunlukla kiliselerde uygulanır. Evlilik bir defalığına bir kişiyle yapılır. Ancak eşlerin ölümü durumunda tekrarlanabilir. Ermeni Kilisesi, üçüncü evliliğe iyi bakmaz, dördüncüye izin vermez. Boşanmaya ve tekrar evlenmeye de izin vermez.eşler hayatta olduğu sürece, boĢanma ve tekrar evlenme özellikle Katoliklerde kabul edilmez.
28-ruhban takdisi hangi rütbeler için geçerlidir?
28-diyakos, papaz ve piskopos rütbeleridir. Ruhban taktisi ile bu üç rütbeyi alan aday bir takım kazanımlar elde eder. papazlık rütbesini alan vaftiz, güçlendirme, ekmek-şarap, nikah, tövbe, hasta yağı sakramentlerinde ve bazı başka ayinlerde kutsama yetkilerini almış demektir, piskoposluk rütbesini alan ise ruhban takdisi yetkisini almış demektir. Diyakosluk rütbesini alan ise bazı el koyma ritüellerini icra yetkisi ile evharistiya ayininde hizmetkarlık görevi (buhurdanla buhur yapma gibi) almıştır. Ruhban Takdisi ile kişi kendisini kiliseye, Hıristiyan topluluğuna adamayı vaat etmiş demektir.
29-hasta yağı ritüeli nasıl olmaktadır?
29-Hasta yağı ritüeli hastalara ve ölümü yakın olduğu düşünülenler uygulanan bir ritüeldir. Hasta din adamı tarafından okunarak kutsanmış yağ ile meshetme biçiminde icra edilir.şifa ve günahların affı için uygulanır. Bu uygulama toplu halde veya özel olarak yapılabilir.
30-hristiyanlar ibadetleri için nereye giderler?
30-havralara.
Not=Bilinen en eski kilisenin Suriyede Dura Europosda bulunmuştur.
31-kilisede en kutsal yer neresidir?
31-ekmek şarap sunulan mezbah,atlar/kurban masasıdır.
32-hristiyanlarda günlük ibadetler nasıldır?
32-Günün belirli saatlerinde yapılan dua ve okumaların Yeni Antlaşma metinlerinden hareketle üç vakit olduğu tahmin edilmektedir. Buna göre, sabah gündoğumundan sonra (güneş vakti=terce), öğle vakti (sext) ve ikindi vakti (none=öğleden sonra) şeklindedir. Günlük duaların yapılış biçimi erken dönemde ayakta veya diz çökerek yapılırdı. Başın öne eğilmesi ve ellerin yükseğe kaldırılması biçimi de yaygın olan yüceltme biçimidir. Günlük dualar veya bütün ayinler ve uygulamalarda, hayatın hemen her yerinde bulunan dua nitelikli uygulamalar vardır. Bunlardan birisi haç çıkarmadır. Haç çıkarma Ermenilerde ve Süryanilerde (Katoliklerde de benzerdir) sağ elin üç parmağı birleşik biçimde önce alna, ardından sırasıyla göğse, sol omza ve sağ omza götürülmesi, ardından kalbin üstüne konması şeklinde yapılır. Bu esnada “Baba, Oğul ve Kutsal Ruh adıyla. Amin” sözleri söylenir. Hıristiyanlıktaki en yaygın dualardan birisi “Göklerdeki Babamız” duasıdır. Evharistiya, Evlilik gibi ayinlerde ve birçok yerde okunur.şöyledir: “Göklerdeki Babamız, adın kutsal kılınsın. Egemenliğin gelsin. Gökte olduğu gibi, yeryüzünde de senin isteğin olsun. Günlük ekmeğimizi bize bugün de ver. Bize karşı suç işleyenleri bağışladığımız gibi, sen de suçlarımızı bağışla. Ayartılmamıza izin verme. Kötü olandan bizi kurtar.”
33-hristiyanlarda haftalık hangi ayin ne zaman icra edilir?
33-Hıristiyanlıkta haftalık ibadet Pazar günlerinde toplu olarak icra edilen Evharistiya ayinidir. Uzun ritüelleri içeren Pazar ayini isa Mesihin çarmıhta ölümü sonrasında Pazar günü dirilmesi hatırasına yapılan bir ayindir. Sabah ayinidir.
34-hristiyanlıkta yılın hergününü kapsayan günler nelerdir?
34-Rabbani günler (yortular/bayramlar, Pazarlar gibi ), azizlere vakfedilmiş günler ve oruç günleridir. Bu günler yılın her gününü kapsamaktadır.
35-yortular kimler anısına yapılır?
35-isa mesihin hatırasına ve Meryem adına yapılır.
36-yortulardan kiliseler arası genel kabul görenleri nelerdir?
36-noel ve paskalya.
37-noel niçin ve nezaman kutlanır?
37-isanın doğum günü kutlamasıdır. Ortodoks, Katolik ve Protestan kiliseler 25 Aralıkta kutlamaktadırlar. Ermeni Kilisesi ise 6 Ocakta kutlar. Noel kutlamaları kilisede Evharistiya ayiniyle icra edilir.
38-Yahudi geleneğindeki Pesah (Fısıh)ın dönüşmesi ile oluşmuş ve isa Mesihin çarmıhta ölümü ve dirilişi hatırasına düzenlenen bir yortuya ne ad verilir?
38-paskalya.Paskalya isa Mesihin ölümden dirilişi hatırasına kutlanan bir ayindir. Ancak öncesinde elli günlük (yedi hafta kadar) Büyük Oruç vardır.
Not=-Pentekost: Paskalyadan elli gün sonra Havarilerin üzerine Kutsal Ruhun ateĢten dillere benzer şekilde inmesi hatırasına uygulanan bir yortudur. Bunlar dışında bir çok kutlama vardır. 15 Ağustosta Meryemin Göğe Alınışı anısına kutlanan bir yortu vardır. 14 Eylülde Haç Yortusu vardır. -Oruç, Noel ve Paskalya öncesi oruçları dıĢında Çarşamba ve Cuma oruçları vardır. Bu günlerin acı olması hatırasınadır. Çarşamba,isa Mesihin Yahudilerce ele verilmesi Cuma ise çarmıha gerilmesinin acı hatırasına tutulmaktadır.

OKTAY SİRAM.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder