19 Mart 2015 Perşembe

DİN FELSEFESİ/ 2. ÜNİTE /ÖZET NİTELİĞİNDE SORU- CEVAP ÇALIŞMASI

DİN FELSEFESİ/ 2. ÜNİTE /ÖZET NİTELİĞİNDE SORU- CEVAP ÇALIŞMASI

Soru 1: Hegel Din Felsefesini nasıl tanımlamaktadır ?

Cevap 1: Dinin düşünen, anlayan bilgisidir.Engel olmayan özgür inanç, duygu ve sezgi olarak din, vasıtasız bir bilgi, bir şuura dayanır. Din felsefesi, şümullü bilgi olarak aklî şekilde Allah'ın bilgisidir. Dinin felsefede felsefî olarak incelenmesidir. Din felsefesi, şümullü bilgi olarak aklî şekilde Tanrının bilgisidir

Soru 2: Hegel’e göre din felsefesinin konusu nedir ?

Cevap 2:  Din felsefesi, herhangi bir dinin, yani belirli bir dinin değil de, genel olarak dinin, şekil ve içerik olarak felsefede felsefî, yani aklî olarak incelenmesidir.

Soru 3: Din felsefesinin amacı nedir ?

Cevap 3: Hegel, din felsefesinin en temel amacını, dinin din olarak ne olduğunun, yani onun tabiatının bilinmesi olarak anlamaktadır. Dinî-dinî olmayan gibi bir ikilemle bilimde, hukukta, sanatta, ahlâkta, duyguda ve düşüncede yarattığı zıtlıkları, karşıtlıkları ortadan kaldırma gibi bir amacı vardır

Soru 4: Hegel’e göre Din felsefesinin önemi nedir ?

Cevap 4: Batı düşüncesinde Rönesans ve Reform hareketinden sonra sistematik bir tarzda var olagelen din-bilim çatışmasını ortadan kaldırmaya yönelik bir tavır içerisinde yatmaktadır. Dinin felsefede felsefî tarzda ele alınması, yani Hegel'in kendi felsefesi veya onun anladığı bir din felsefesi bu çatışmayı gidermeye yöneliktir

Soru 5: Hegel’e göre din felsefesini zorunlu kılan şey nedir ?

Cevap 5: Batı insanının iman tefekkürüyle, dünyalık tefekkürünü, birini diğerine alternatif olacak şekilde ayırmasıdır. "Din felsefesi iki tarafın, sonsuzun sonluda, sonlunun sonsuzda birleştirilmesini, ruhun bilgiyle, dini duygunun ve mutlak sağlamlığın (imanın) akılla barıştırılmasını temsil eder." Hegel'e göre, bu barıştırma ihtiyacı diğer dinlerden daha çok kendisini Hıristiyanlıkta hissettirir; zira öğretisinde imanı akıldan, dini bilimden ayırdığından bu din, mutlak bir ayırımla işe başlar.' Hegel’in bu görüşleri özelde Hristiyanlık dini için referans kabul ettiği görüşlerdir

Soru 6: Hegel’e göre Din Felsefesinde yöntem nedir ?

Cevap 6: Hegel'e göre yöntem, ele alınan fikir, düşünce veya doktrinin kendisidir. Yöntem ve bilgi aynı şeydir, din felsefesinin, din felsefesi fikri veya kavramından başka, hiç bir yöntemi yoktur. Başka bir deyişle, din felsefesi, hem fikir, hem doktrindir, hem yöntemdir.

Soru 7: Hegel’in Fikir ve bilgi ilişkisi konusunda verdiği ağaç örneği nasıldır ?

Cevap 7: Bir ağacın tohumunda, o ağacın bütün tabiatı, belirgin özellikleri, türünün esası, dallanıp budaklanması kendiliğinden vardır. Tohum bunları içerir. Fakat bütün bunlar, dalları ve yaprakları küçük olarak mikroskop vasıtasıyla ayırt edilecek şekilde tohumda bulunmazlar, ancak maddi olmayan bir şekilde toplanmışlardır. Aynı şekilde, Hegel fikir konunun bütün tabiatını içerir ve bilgi, fikrin gelişiminden başka şey değildir der

Soru 8 : Hegel’in Allah anlayışı nasıldır ve  din felsefesinin metafizikten ayrıldığı nokta nedir ?

Cevap 8: Hegel'in Allah anlayışına göre, Allah ruh, düşünce ve akıl olarak, hem Kendisinde, hem insanda ve hem de toplumda yaşayan obje ve süjedir. İşte din felsefesinin metafizikten, aklî teolojiden ayrıldığı noktalardan birisi budur. Metafizik sadece Allah kavramı ile ilgilenir. Din felsefesi, Allah meselesini, din meselesi gibi alır; Allah'ı, bilmek için, önce din meselesinin bilinmesinden başlamak gerekir.

Soru 9 : Hegel’e göre Akli teoloji nedir ve nasıl ortaya çıkmıştır ?

Cevap 9 Hegel'e göre aklî teoloji, dogmatik teolojinin genel olarak felsefeyi ve özel olarak da metafiziği bir alet olarak kullanması ve hatta onunla birleştirilmesi sonucu ortaya çıkan bir teolojidir: böyle bir teoloji, skolâstik devirde din savunuculuğu yapan teologların genel felsefeyi ve özellikle metafiziği bu teolojinin hizmetinde bir alet olarak teolojiye yamamalarıyla aklî teoloji ortaya çıkmıştır

Soru 10 : Hegel’in dogmatik teolojiyi nasıl tasvir etmiştir ?

Cevap 10: Bir tabloya bakarak sadece onun çerçevesi, rengi, fiyatı, resim tarihindeki yeriyle ilgilenip de, bir bütün olarak bizzat tablonun ne olduğuyla ilgilenmeyen bakar-körün durumuyla açıklar

Soru 11: Aklî teolojinin doğuşunda kimler büyük rol oynamıştır ?

Cevap 11: St. Anselme, Abelard, St. Thomas gibi kimseler büyük rol oynamışlardır

Soru 12: Hegel’e göre dini belirleyen nedir ?

Cevap 12 Hegel'e göre Allah bilgisi dini belirlediği için, din felsefesi de bu rolü üstleneceği için, Allah bilgisini felsefeyle temellendirmek gerekir. Hegel şöyle der : “Felsefî anlayışı takiple, Allah, ruhtur (soyuttur) ve somuttur; Allah'ın ne olduğu daha kesin bir biçimde sorulursa, biz esas ruh kavramının, gelişmesi bütün din doktrini olan kavram olduğunu diyeceğiz.”

Soru 13 : Hegel’e göre din felsefesinin,  teoloji ile felsefe arasında nasıl bir işlev görür ?

Cevap 13:  Hegel'e göre din felsefesi, yeniden Allah hakkındaki aklî bilgiyle özdeş bir din anlayışı oluşturmak için, teolojiyi felsefeye bağlama, onu felsefede uzlaştırma vazifesini üstlenmektedir. Daha doğru bir ifadeyle din felsefesi, teolojilerden faydalanabilir; kendi amacı için onları malzeme olarak kullanabilir.

Soru 14 : Teoloji ile din felsefesi arasındaki fark nedir ?

Cevap 14: Teoloji, ister dogmatik olsun, ister aklî olsun, neticede dini bir disiplindir. Teologlar, tarih içinde vahyedilmiş belirli bir dini konu alırlar. O din hakkında geliştirdikleri belirli bir disiplin, teoloji olur. Halbuki din felsefesi bütün dinleri içine alacak şekildeki din kavramı veya fikriyle, onun içeriğini konu alır. Hegel'e göre din felsefesi, belirli bir dinin felsefesi değil, genel din fikrinin felsefesidir.

Soru 15: Felsefe ve din felsefesi hangi konuda birleşir ?

Cevap 15 Hegel’e göre, din, felsefe ve din felsefesinin konusu, objesi, aynı objedir. Hepsinin objesi, ezeli hakikattir. Bu da, Allah'dır; Allah'ın açıklanmasıdır. Böylece din, din felsefesi ve felsefe aynı konuda birleşirler. Hegel şöyle der : "Felsefe (veya din felsefesi) dini açıklarken, aynı zamanda sadece kendisini açıklar ve kendisini açıklarken, dini açıklar."

Soru 16 : Genel Felsefe ile Din felsefesinin Allah’a bakışları nasıldır ?

Cevap 16  Genel felsefede Allah, soyut, fikrî bir Allah olarak, yani mantık seviyesinde görülürken, din felsefesi, Allah'ı evrende ve insanda yaşayan olgusal ve tecrübî bir Allah olarak inceler. Bu açıdan Allah, sadece düşünce olarak değil olgusal ve somut olarak da her şeyin varlık ve özüyle aynıdır. Genel felsefenin veya diğer felsefî disiplinlerin bittiği yerde, din felsefesi başlar. Genel felsefede Allah, saf düşünce olarak kavranır, din felsefesiyle Allah her yerde, şurada-burada görünen mutlak evrensel hakikat olarak bilinir.

Soru 17 : Hegel din felsefesini veya din kavramını oluşturmak için neyi dikkate almıştır ?

Cevap 17 Hegel din felsefesi yaparken, din kavramına tarihte vuku bulmuş bütün dinleri dahil etmektedir. Başka bir deyişle din kavramını oluşturmak için, bütün dinlerin dikkate alınmasının gerekliliğine inanmaktadır. Tarihte ortaya çıkan dinler, en basit çeşitlerinden, Hıristiyanlığa kadar sürekli diyalektik bir gelişim göstermişlerdir.

Soru 18: Hegel’in formel dinlerin sonuncusu dediği din hangi dindir ?

Cevap 18 : Hristiyanlıktır

Soru 19: Hegel dinleri nasıl sınıflandırmaktadı ?

 Cevap 19:

1. Doğal Dinler
a. Kendiliğinden Oluşan Dinler (Maji)
b. Cevher Dinleri (Şuurun Kendisinde İkiye Katlanması)
1. a. Ölçülük Dini (Çin)
2. Fantasi Dini (Brahmanizm)
3.Derûnî Tefekkür Dini (Budizm)
c. Doğal Dinden Özgürlük Dinine Geçiş: Sübjektiflik Kavgası
1. İyilik veya Işık Dini (Pers)
2. Açıklık Dini (Suriye)
3. Sır Dini (Mısır)

2. Manevî Bireysellik Dini
1. Müteâllik, Yücelik Dini (Yahudilik)
2. Güzellik Dini (Yunanlılar)

3. Fayda veya Akıl Dini (Romalılar)
   Mutlak Pozitif Din (Hıristiyanlık)

Soru 20: Hegel’in dinlerden bahsederken  İslam’dan söz etmemesinin sebebi nedir ?

Cevap 20 Dinler ile bu kadar ilgilenen bir filozofun İslam'dan haberi olmadığı söylenemez. Bu onun, ancak İslam'a karşı olan önyargılılığıyla açıklanabilir.

Soru 21:  Hegel’e göre panmantıkçılık nedir ?

Cevap 21: Hegel'in din felsefesi anlayışını teşkil eden ikinci temel prensip, Hegel'in panmantıkçılığıdir. Hegel'e göre, düşünce ve varlık ayniyeti vardır ve her ikisi de gerçektir. Gerçeğin kanunu, zihnin kanunuyla uygunluk arz etmektedir.

Soru 22 Hegel’e göre saf fikir nasıl gelişir ?

Cevap 22 Saf fikir, paralel iki düzende gerçekleşir: Doğanın düzeni (veya şuursuzluktaki yabancılaşmış fikir) ve ruh'un düzeni (veya şuurda birleştirilmiş Fikir).

Soru 23 : Subjektif ruh, objektif ruh ve mutlak ruh arasındaki ilişkiyi açıklayınız ?

Cevap 23: Bizzat ruhta, özsel olarak özgürlük olan sübjektif ruh ile, hukukta, ahlâkta v.b. şeylerde birincisinin ifadesi ve anlatımı olan objektif ruh ayırımı vardır. Objektif ruh'un ve sübjektif ruh'un sentezi, mutlak ruh'tur. Bu mutlak ruh, kendisini din, sanat ve felsefede ifade eder, gösterir.

Soru 24  Hegel’e göre gerçek ile akli olan, metafizik ile mantık arasında nasıl bir ilişki vardır ?

Cevap 24 gerçekle aklî olan, metafizikle mantık arasında tam bir ayniyet vardır. Mantığın, düşüncenin, doğanın ve tarihin diyalektiği, aynı gerçeğin yüzleridir

Soru 25 Hegel’e göre kaç tür şuursal tecrübe vardır, tanımları nelerdir ?

Cevap 25: İki türk şuursal tecrübe vardır. Birinci şuur, doğal şuurdur; İkincisi, felsefî şuurdur. Doğal şuur, sadece niyetsel veya kasıtsaldır; dolayısıyla objenin şuurudur. Felsefî şuur, felsefi veya tefekkürsel olduğu için, şuurun bizzat kendisinin şuurudur.. Doğal şuur, Hegel’e göre tarihtir: diyalektik bir harekettir; fakat bu şuur bunun farkında olmaz;. Buna karşılık felsefî şuur, niyetsel değildir, tefekküridir; diyalektiğin anlamını kavrar; şuurun bizzat kendisinin şuurudur. Böyle olunca tecrübesinin konusu olduğu objeyi süje olarak kendisiyle beraber anlar.

Soru 26 : Hegel’in din felsefesi anlayışını hangi iki unsur belirler

Cevap 26  : Hegel'in din felsefesi anlayışı, felsefî ve tenkitçi bir din savunuculuğu olarak belirlenebilir.

Soru 27: Hegel’e göre asli Hristiyanlıkta teslis inancı var mıdır ?

Cevap 27:   Hegel'e göre asli Hıristiyanlıkta bu teslis inancı zaten yoktur.

Soru 28: Hegel’in çağdaşı Scheiremache  tarifi için yaptığı köpek örneğini açıklayınız ?

Cevap 28: Scheiremacher'in din tarifi doğruysa, bir köpeğin birçok kimseden daha iyi Hıristiyan olması gerekir; çünkü köpekler, bizden daha mutlak itaatkâr bir duyguya sahiptirler. Çünkü Scheiremacher, dini, ahlâkî boyuttan bir ölçüde soyutlayarak sadece sadakat duygusuna indirgemeye girmiştir. Ahlâkî davranışlar ve hatta gayrî ahlâkî davranışlar bile, insanın dindarlığından kaynaklanmaktadır; o halde doğrudan dinin öz olarak ahlâkla bir ilişkisi yoktur. Hegel, bunun doğru olmadığını savunur.

Soru 29 : Hegel’e göre sadece felsefe ismine layık olmak. Hangi soruya cevap vermek ile mümkündür ?

Cevap 29:  "Allah'a yaklaşmak nedir? sorusuna cevap verebilen bir felsefe sadece felsefe, ismine lâyıktır."

Soru 30: Hegel’e göre kaç çeşit din kavramından söz edilebilir ? Kavramları açıklayınız

Cevap 30 : Birbirini tamamlayan iki çeşit din kavramından söz edebiliriz  Birincisi, tarihî veya formel bir din kavramıdır; ikincisi ise mutlak veya felsefî bir din kavramıdır. Tarihi din kavramı, vahyedilmiş bilgidir, Allah'ın insanlığa doğrudan doğruya kendisinin insana verdiği bilgidir.

Soru 31: Bütün dinlerin, din kavramı,  tarih ve insanlık açısından önemi nedir ?

Cevap 31: Bütün dinler, her birisi kendine has bir inanç sistemi, duygu, sezgi ve temsil özelliğine sahip olarak, bir bilgi ve bir şuurdan meydana gelirler. Bunun için onların hepsi, din kavramının bir üyesidirler. İnsanlığın ve tarihin evrimi içerisinde, her bir din bu evrime cevap olarak kendine has özelliklerini öne çıkarmıştır.

Soru 32: Mutlak Din kavramını açıklayınız

Cevap 32: Mutlak din, tarihî din kavramının felsefe yoluyla genelleştirilmesi ve Bütün'ü içerik olarak alacak şekilde onun transformasyonudur. Mutlak din kavramı, tarihî din kavramını ortadan kaldırmıyor; onun felsefî olarak genelleştirilmesi ve ona yeni bir şekil verilmesi oluyor. Hegel'in mutlak din kavramıyla işaret etmek istediği şey, her şeyin nihaî olarak dinî olması veya dinin her şey olmasıdır. mutlak din, bu anlamda sürekli dinamiktir; hâlbuki tarihî dinler, bu dinamikliğin belirli zamanlardaki aşamalarıdır

Soru 33: Hegel’in Allah anlayışı kaç yönlüdür açıklayınız ?

Cevap 33 Hegel'in Allah'ı iki yönlüdür. Birinci yönü, kendinde mutlak zat, olan sonsuz Allah'tır; ikinci yönü olgusal ve olgunun içeriği olan, Olgu-Allah'dır. Mutlaklık yönüyle Allah, imanın konusudur; şuurun konusudur; çünkü insanda ancak onlarla Allah temsil edilebilir. Olgusallık yönüyle, doğanın ve tarihin konusudur; dolayısıyla bilginin, bilimin, sanatın, felsefenin konusudur.

Soru 34: Hegel, Allah fikrinden dolayı  hangi atıflarla suçlanmıştır ?

Cevap 34: Panteist, dinsiz, tanrı tanımaz (ateist), materyalist, hatta bunların aksine koyu bir Hıristiyan olarak suçlanmıştır.

Soru 35: Hegel’e gerçekte panteist diyebilir miyiz ? 

Cevap 35:  Bu mümkün değildir. Hegel'in felsefesi, bir bakıma, İbnü'l-Arabî ve öğrencilerinin "Vahdet-i Vücüd" nazariyesine çok benzemektedir. Allah, zat (öz) olma bakımından hiç bir şeyde ortak değildir. O, Tek'dir, fakat her şey O'ndan varlık bulduğu için, her şey O'nun varlığıdır; bu hem düşüncede, hem de gerçekte böyledir. Allah zat olarak, aşkındır; vücud olarak içkindir. Hegel bunu kendi cümlesiyle, "Dünyasız Allah, Allah değildir” şeklinde ifade etmiştir 

Soru: 36.: Bizde din felsefesi alanında, ilk din felsefesi dersi veren ve kitap yazan kimdir ?

Cevap : Bugünkü İstanbul Üniversitesi'nin temelini teşkil eden Darülfünuna bağlı 1926 yılında kurulan İlahiyat Fakültesinde aynı yıl açılan Din Felsefesi (Felsefe-i Din) kürsüsünde, ilk dersi Edebiyat Fakültesi'nin psikoloji profesörü olan Mustafa Sekip Tunç'tur.  vermiştir. Ders notlarından oluşan eserin ismi Felsefe-i Din ve ölümünden sonra karısı Raca hanımın olduğu gibi neşrettiği eser Bir Din Felsefesine Doğru’dur

Soru 37. Mustafa Sekip Tunç’a göre din felsefesi nedir ?

Cevap 37: Din felsefesi, dinin kendisini bir mesele yaparak ele alır ve onu objektif olarak inceler

Soru 38. Mustafa Sekip Tunç’un din felsefesi için tanımladığı objektiflik yani tarafsızlık nedir ?

Cevap 38: Tarafsızlıktan kasıt, din felsefesi yaparken dinin duygusallık yönünü işin içerisine katmamaktır. Din felsefesi, kısaca dinin duygusal boyutunu konu almamalıdır

Soru 39: Tunç’a göre din felsefesi neyi amaç edinir ?

Cevap 39: Din felsefesi, din denince, onun tarihle değişmeyen özünü ve değerini incelemeyi amaç edinir. Amacı da bütün değişmelere karşı, değişmeyeni göstermektir; bu gösterildiği takdirde, din ile din dışı bilgilerin düşünüldüğü kadar birbiriyle çatışır şeyler olmadığını ortaya koymaktır. Tunç'a göre dinin önem ve değerini yeniden ele almak, din ile bilimin ve felsefenin uyum içerisinde olabileceğini göstermektir

Soru 40 :  Tunç “Her hangi bir ideolojinin yok edebileceği bir din yoktur” sözüyle neyi kasteder ?

Cevap 40 Dinin esası, bir kıymetler âlemidir. Bu âlemin, üzerine titrer. Her varlıkta bir Tanrı tecellisi olduktan sonra; din, dünya çapında bir kıymetler âlemi yaratmış bulunuyor demektir... Netice olarak belirtelim ki: Her hangi bir ideolojinin yok edebileceği bir din yoktur."

Soru 41: Tunç’a göre din felsefesi neye dayanmalıdır ve hangi yöntemi kullanır?

Cevap 41: Bilgi nazariyesi, psikoloji, ahlak ve sosyolojiye dayanmalıdır. Yani din, bu dört disiplin açısından din felsefesinde mesele edilmesi gerekir. Genel Felsefi yöntemi kullanır

Soru 42: Tunç’ın din felsefesinin dayanması gereken ilimler ile ilgili çelişkili ifadelerinin sebebi nedir ?

Cevap 42: Tunç'u bu şekilde çelişkili ifadelere sevk eden husus, onun Kant'ın tesiriyle dini sadece bir kıymetler, yani değerler hiyerarşisi görmemesidir.

Soru 43: Tunç, din felsefesiyle felsefe arasındaki ilişkiyi nasıl açıklar?

Cevap 43: Tunç, din felsefesiyle felsefe arasındaki ilişkiyi şöyle açıklar: "Felsefenin ana meselesiyle din felsefesinin ana meselesi arasında umum, husus farkı vardır. Evvelkinin ana meselesi, realiteden bir parça olan insanın bütün bir realite ile olan münasebetlerini incelemektir. Din felsefesi de insanın mevcudatla olan münasebetlerini incelerse de bu incelemeyi insanın sadece dini kişiliği açısından olan münasebetlerine ayırmıştır

Soru 44: Tunç’a göre din yolunda düşünmek nasıl olur ?

Cevap 44: Tunç şöyle der: "Din yolunda düşünmek, şimdiye kadar iki yoldan kabil olmuştur. 1. İlahiyat yahut ilmi kelam yolundan, 2. Din felsefesi yolundan. Birinci yolda dinin sunduğu öğütler, ilham ettiği fikirler konu yapılır ve bu konu üzerinde düşünülür. İkinci yolda dinin kendisi konu olur ve bu konu üzerinde düşünülür. Dinin birinci yoldan incelenmesini, ilmi kelamcılar denen din bilginleri yapar. İkincisini yapmak, din filozoflarına düşer. Din felsefesinin inceleyeceği maddelerin bir kısmı kelamcıların konusuna girer. Fakat kelam ilmine bundan ötürü din felsefesi denemez."

Soru 45: Tunç’a göre dinin esasını ne oluşturur ?

Cevap 45: Tunç'a göre dinin esası, kıymet yani değerdir; din değerden ibarettir. Bu konuda Tunç, tamamen Kant'ın etkisi altındadır. Ona göre din, realiteyi anlama ve onun bilgisiyle uğraşmaz, sadece değeriyle uğraşır; realitenin değerini bilmekle veya bildirmekle mükelleftir. Bu bakımdan, kâinatın sırlarının çözümünü dinden değil, bilimden beklemeliyiz diyor Tunç. Konusu değerler olan dini duygu en geniş manasıyla ideale bağlı olma duygusudur. Dinin esasını, işte bu deruni dini duygular oluşturur. Bu anlamda Gazalinin filozoflara yaptığı eleştirileri haklı bulmuş ve Gazaliyi övmüştür

DEĞERLENDİRME SORULARI

S.1. Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in din felsefesi tanımıdır?
a) Din felsefesi, şümullü bilgi olarak aklî şekilde Tanrının bilgisidir
b) Din felsefesi, din ile felsefe arasında ilişki kurmaktır
c) Din felsefesi, bireyler arasındaki dini duyarlılığı ortaya koyan ilimdir
d) Din felsefesi, dinin ahlaki boyutunu ön plana alarak inceleyen ilimdir
e) Din felsefesi, hakitati araştıran ilimdir
S.2. Hegel’e göre din felsefesinin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
a) Dinin din olarak ne olduğunun, yani onun tabiatının bilinmesini sağlamaya çalışmak
b) İnsan inancını temellendirmeye çalışmak
c) Dinin temel ilkelerini savunmayı hedeflemek
d) Kelam ile iş birliği yaparak Allah’ın sıfatlarının anlaşılmasını sağlamaya çalışmak
e) Semavi olmayan dinlerin geçersizliğini ortaya koymaya çalışmak
S.3. Hegel’e göre din felsefesini zorunlu kılan şey nedir?
a) Dini anlamaya çabası
b) Felsefeyi anlama zorunluluğu
c) Batı insanının iman tefekkürüyle, dünyalık tefekkürünü, birini diğerine alternatif olacak şekilde ayırması
d) Düşünsel faaliyetlerinde insanın özgür olma isteği
e) Din adamlarının felsefe karşısındaki tutumları
S.4. Aşağıdakilerden hangisi din felsefesi ile genel felsefe arasındaki farklardan biri değildir?
a) Genel felsefe, felsefenin genel konularıyla ilgilenirken, din felsefesi, bu genel konuları din meselesine bağlı olarak özel bir şekilde inceler.
b) Allah, soyut, fikrî bir Allah olarak, yani mantık seviyesinde görülürken, din felsefesi, Allah'ı evrende ve insanda yaşayan olgusal ve tecrübî bir Allah olarak inceler.
c) Genel felsefede Allah, saf düşünce olarak kavranır, din felsefesiyle Allah her yerde, şurada-burada görünen mutlak evrensel hakikat olarak bilinir.
d) Genel felsefe bütün felsefe alanlarını kapsarken, din felsefesi genel felsefeni konuların din bağlantılı olarak ele alır
e) Din felsefesi ezeli hakikati konu edinirken, genel felsefe filozofların her konu ile ilgili görüşlerini inceler
S.5. Aşağıdaki önermelerden hangisi Hegel’in din felsefesi anlayışını özetler?
a) Hegel’in din felsefesi anlayışı, felsefî ve tenkitçi bir din savunuculuğudur
b) Hegel’in din felsefesi anlayışı duyusaldır
c) Hegel’in din felsefesi anlayışı rasyoneldir
d) Hegel’in din felsefesi anlayışı soyut tanrı kavramına dayanmaktadır
e) Hegel’in din felsefesi anlayışı filozofların din hakkındaki görüşlerine dayanır
S.6. Ders notlarını öğrencilerin kullanımı için 1927 yılında Felsefe-i Din adıyla neşret eden ilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
a) Mustafa Sekip Tunç
b) Memdûh Süleyman
c) Eşrefzâde Muhammed Şevketî
d) Celâl Nûrî
e) Süleyman Sırrı
S.7. Aşağıdakilerden hangisi M Ş. Tunç’a göre din felsefesinin tanımıdır?
a) Din felsefesi dinin felsefi incelemesidir.
b) Din felsefesi din ile felsefe arasında ilişki kurarak bir değerlendirme yapmaktır.
c) Din felsefesi dinin mayiyetini göz önünde bulundurarak dini sorunlara felsefi çözüm bulmaktır.
d) Din felsefesi, tarafsız bir biçimde, dinin esas mahiyeti ve değeri üzerine felsefî bir incelemedir.
e) Din felsefesi, din ve felsefe hakkında tarafsız değerledirme yapmak demektir.
S.8. M. Şekip Tunç’a göre aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin ortaya çıkmasının temel sebeplerinendir?
a) Din-bilim ayrılığının oluşması
b) Din ile bilimin uzlaşması
c) Metafizik sorunlara dini bir takım cevapların aranması
d) Dindarlar sayısının artması
e) Dinin duygusal boyutunun ele alınmasına ihtiyaç duyuması
S.9. M. Ş. Tunç’a göre din felsefesinin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
a) Din ile felsefe arasındaki çatışmayı gidermek
b) Dinin önem ve değerini yeniden ele almak, din ile bilimin ve felsefenin uyum içerisinde olabileceğini göstermek
c) Felsefenin dine olan olumsuz bakış açısını olumluya dönüştürmek
d) Felsefenin temel sorunlarına dini bakış açısıyla çözümler aramak
e) Felsefenin temel sorunlarına ilahi dinlerden çözümler önermek
S. 10. M. Ş. Tunç’a göre genel felsefe ile din felsefesinin ana konusu aşağıdakilerden hangisidir?
a) Bilgi ve varlık
b) Bilgi ve felsefe
c) Bilgi ve değer
d) Din ve felsefe
e) Varlık ve değer
S. 11. M. Ş. Tunç’a göre din yolunda düşünmek aşağıdaki yollardan hangisi ile mümkündür?
a) Sosyoloji yoluyla
b) Din felsefesi yoluyla
c) Psikoloji yolu ile
d) Ahlak yolu ile
e) Felsefe yoluyla

1.A; 2. A; 3.C; 4.E; 5.A; 6.A; 7.D; 8.A; 9.B; 10.A, 11.B

                                                                                                                                                                                                        Hazırlayan : Süleyman Kökten


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder