******************************DİNLER
TARİHİ 1.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************
1-MİLLİ
DİNLER NELRDİR?
1-
Milli Dinler Hinduizm; Budizm; Zerdüştîlik ve Maniheizm
2-EVRENSEL
DİNLER NELERDİR?
2-
Evrensel Dinler Yahudilik; Hıristiyanlık ve İslam
3-
din bilimcileri arasında dini sadece sosyal bir fenomen olarak anlaşılması
gerektiğini ifade edenlere nedenir?
3-indirgemeciler.
4-METODOLOJIİK
AGNOSTİSİZM NEDR?
4-
orta yolu izleyen içerden veya dışardan bakışın savunuculuğunu yapmaksızın
hakikatı araştırmak için her türlü çabayı önemseyen ve onları birbirleriyle
mukayese eden nötürcü bir bakış açısı daha vardır ki buna “metodolojik
agnostisizm” denilmiştir.
5-DİN
BİLİMCİLER DİNLERİ ARAŞTIRIKEN BUNU DA YAPARLARKEN DİNİN KÖKENİ,FONKSİYONU,AMACI
VE TAŞIDIGI HAKİKAT BAGLAMINDA YAPMAKTADIRLAR VE HANGİ SORULARI SORMAKTADIRLAR?
5-(1).Dinin
başlangıç noktası yani kökeni nedir?(2).Dinin işlevi nedir?3.Din, yaşayanları
için ne anlama gelir?(4).Dinin iddiaları doğru mudur?
6-DİNİ
KENDİNE ÖZGÜ BİR OLGU OLARAK KABUL EDENLER KİMLERDİR?
6-
Rudolph Otto, Gerardus van der Leeuw ve Mircea Eliade dini kendine özgü bir
olgu olarak kabul eden üç önemli din bilimcidir.
7-DİNİN
KENDİNE ÖZGÜ BİR TABİATI OLDUGUNU VURGULAYAN KİMDİR?
7-
- Rudolph Otto.
8-GERARDUS
VAN DER LEEUV DİNİ NASIL ANALİZ EDER?
8-
dört dinsel tecrübenin içeriğini dinsel özne, dinsel nesne, dinsel etki ve
dinsel ifade çerçevesinde analiz eder.
9-DİNİ;DİNİ
DEMBOLLERİN OLUŞTURDUGU DİNDAR İNSAN (HOMO RELİGİOS)VE SEMBOL YAPAN İNSAN(HOMO
SEMBOLİCUS)OLARAK İFADE EDEN KİMDRİ?
9-mircae
eliade.dir.
10-BİR
DİNLER TARİHİ DERSİNİN KONUSU OLAN DİNE YAPILAN TANIMLAR NELERDRİ?
10-**Din
insanın kutsal saydığı şeylerle olan ilişkisidir.**Din ruhsal varlıklara
inançtır.**Din mutlak itaat duygusundan ibarettir.**Din melekelerimizin serbest
olarak kullanılmasını engelleyen yasaklar bütünüdür.**Din bir inançlar
davranışlar ve sosyal hayatın muayyen şartlarına göre oluşturulmuş kurumlar
sistemidir.**Din dua, kurban ve inançla kendini gösteren bir arzudur.**Din akıl
sahiplerini kendi iradeleriyle halde salaha, ahirette felaha sevkeder.**Din,
kul ile rabbi arasındaki muameleden ibarettir.
BİLGİLEN=
Türk Dil Kurumu sözlüğünde: "Tanrı'ya, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal
varlıklara inanmayı ve tapınmayı sistemleştiren toplumsal bir kurum,
diyanet" ve "Bu nitelikteki inançları kurallar, kurumlar, töreler ve
semboller biçiminde toplayan, sağlayan düzen" şeklinde tanımlanır.
11-DİNLER
TARİHİ NASIL TANIMLANIR?
11-
Dinler tarihi, tarih ve filoloji yardımı ile dinlerin doğuşunu, gelişmesini,
inanç, ibadet ve ahlâkî değerlerini, tarihî seyir içinde inceleyen ve
fenomenolojik metoddan da yararlanarak dinî fenomenlerin yapısını ve özünü
araştıran bir ilim dalıdır diye de tarif edebiliriz.
12-KARŞILAŞTIRMALI
DİNLER TARİHİ NASIL TARİF EDİLİR?
12-
Dinlerin benzeyen ve ayrılan yönlerini, dinî kurumları, itikadî, pratik ve
sosyal yönden karşılaştırmalı olarak Tarihî ve fenomenolojik gelişme içinde
inceleyen bir bilim dalıdır.
13-DİNLER
TARİHİNİN YAKINDAN İLİŞKİ İÇERİSNDE OLDUGU BİLİM DALLARI NELERDRİ?
13-
Tarih,Filoloji,Arkeoloji,Etnoloji,Antropoloji,Sosyoloji ile de yakın işbirliği
yaparak, insanlığın dinî tarihini kendine özgü metodolojisi ile
incelemektedir.(İLGİ KURDUGU DALLAR İSE=TARİH VE COĞRAFYA)DIR.
14-DİNLER
TARİHİNİN KONUSU NEDİR?
14-
Dinler Tarihi'nin konusu, tarihin derinliklerinden, günümüze kadar gelen ve
gelmeyen bütün dinlerdir. Bunun için bütün dinler, Dînler Tarihinin konusuna
girmektedir. Dinleri ele alırken de hak,
batıl, ilkel veya muharref olup olmadığına bakmaksızın ele alır.
15-DİNLERİ
SINIFLANDIRIRKEN KURUCUSU OLAN DİNLER VE GELENEKSEL DİNLER OLARAK SINIFLANDIRAN
KİMDRİ?
15-joachim
wach.
16-
GUSTAVE MENSCHİNG DİNLERİ NASIL SINIFLANDIRMIŞTIR?
16-milli
dinler ve evrensel dinler diye ayırmaktadır.
17-ANNEMARİE
SCHİMMEL DİNLERİ NASIL SINIFLANDIRMIŞTIR?
17-dinleri ilkel kabile dinleri, milli dinler
ve evrensel dinler diye üçe ayırmaktadır.
BİLGİLEN=
Ayrıca dinler sakramental (dini ayin ve törene dayanan) din, Profetik
(peygambere dayanan) din ve Mistik (tasavvufi) din olarak da tasnif edilmiştir.
18-DİNLER
TARİHİNİN METODU NEDİR?
18-
Dinler Tarihi'nin temel metodu, tarihî-karşılaştırmalı metottur. Bu bakımdan
Dinler Tarihi'ne "Karşılaştırmalı Dinler Tarihi" de denilir.
19-DİNLER
TARİHİ HANGİ KONULARDA TARİH METODUNA BAŞVURUR?
19-
Dinler Tarihi, dinlerin doğuşu, gelişmesi, yok olması gibi konularda tarih
metoduna baş vurur. O, malzemesini daima tarihten, yaşanan, tecrübe edilen
hayattan alır.
20-İLK
DİNLER TARİHİ KÜRSÜSÜ NEREDE KAÇ YILINDA KURULMUŞTUR?
20-cenevre’de
.1873.
21-DİN
BİLİMLERİ BAŞLIGI ALTINDA TOPLANACAK BİLİM DALLARI HANGİLERİDİR?
21-Dinler
tarihi,din fenomenolojisi,din sosyolojisi,din psikolojisi ve din felsefesidir.
22-DİN
FENOMENOLOJİSİ NEYİ KONU EDİNİR?
22-
Tarihî gelişmesini dikkate almaksızın, dinî olguları, görünen yönleriyle konu
edinir.E.Husserl tarafından kurulmuş yeni bir bilim dalı ya da yöntemdir.
23-DİN
SOSYOLOJİSİ NASIL TARIF EDİLİR?
23-
dinin toplumla, toplumun dinle münasebetlerini ve bu münasebetlerden doğan
toplum olaylarını inceleyen bir bilimdir diye tarif edebiliriz.Çağımızın en
büyük iki Din sosyologu olan J. Wach ve G. Mensching…
24-DİN
FELSEFESİ HAKKINDA BİR ŞEY SÖYLEMEK GEREKİRSE NE DENİR?
24-
Tanrı inancına felsefi bir temel bulmaya çalışır. Dini hükümlerin mantığını
bulmaya çalışır; Allah'ın varlığı delillerini tenkit ve tahlile tabi tutar. Din
Felsfesi normatiftir, yani hüküm bildirir. Konuları; Allah'ın varlığı,
sıfatları, Allah-alem ilişkisi, alemin gayesi, ilim-din, din-kültür (sanat,
siyaset, dil) ilişkisidir. Dinler Tarihinin, Din felsefesi ile de ilişkisi, Din
Bilimleri arasında önem taşımaktadır. Din felsefesi, dini, felsefi açıdan ele
alır ve inceler. Din felsefesi, incelemelerinde, aklı ön plân da tutmaktadır.
Din felsefesinin gayesi, dinî emiıierdeki mantıksalhğı ortaya koymaktır. Din
felsefesi, diğer Din Bilimleri arasında normatifliği ile, yani hüküm verme
özelliği ile dikkati çekmektedir. Din felsefesi de Dinler Tarihini bir
laboratuar olarak kullanır.(UZUNCANA OLDU AMA ÖYLE OLMASI GEREKİYOR)
25-TOPLUMUN
GELİŞİMİNİ ORTAYA KOYABİLMEK İÇİN IRKLARIN ÖZELLİKLERİNİ ORTAYA KOYAN İLİM DALI
NEDİR?
25-etnoloji.
26-DİNLER
TAİRHİNİN KAYNAGINI NE OLUŞTURUR?
26-asya
kültürleri ve ilkel kabilelerin inançları oluşturur.
27-DİNLER
TARİHİYLE İLGİLİ OLARAK İLK NEŞRİYAT NEREDE KİM TARAFINDAN KURULMUŞLTUR?
27-
M. Vernes tarafından Fransa’da kurulan, Revue de l’Histoire des Religions’dur.
28-DİN
BİLİMLERİYLE İLGİLİ İLK KONGRE NEREDE VE KİMİN ÖNCÜLÜK VE KATKISIYLA
GERÇEKLEŞMİŞTRİ?
28-max
müllerin katkı ve öncülüğünde,Stockholm da gerçekleşmiştir. Bunu,Paris’te
toplanan Dinler Tarihi Kongresi adı verilen toplantı izlemiştir. IX. Uluslar
arası Dinler Tarihi Kongresi de Tokyo’da toplanmıştır.
29-BATIDA
MODERN ANLAMDA DİNLER TARİHİ ÇALIŞMALARI KİM İLE BAŞLAMIŞTIR?
29-max
müler.Müller, dilbilim, mitoloji ve din araştırmalarına geniş ilgi uyandıran
Alman Şarkiyatçısı yani doğubilimcisidir.
30-zerdüşt
ve Hindu kutsal kitaplarının isimleri nelerdri?
30-zerdüşt
dininin kutsal kitabı=avesta…Hindu kutsal kitabının adı=rigveda..
31-MÜLLERİN
EN TANINMIŞ ESERİ HANGİSİDİR?
31-dogunun
kutsal kitabları (sacred boks of the east).
32-
KARŞILAŞTIRMALI DİNLER TARİHİ ALANINDA DÜNYANIN EN ÖNDE GELEN SİMASI KİMDİR?
32-biruni.eseri
ise= Asaru’l-Bakiye ve Kitabu’t-Tahkik ma li’l-Hind adlı eserleri, mukayeseli
Dinler Tarihi açısından büyük önem taşımaktadır. Ondan sonraki en önemli iki
isim, C.P. Tiele ile Max Müllerdir.diğeride mircea eliade .
33-ÇEŞİTLİ
KAVİMLERİN DİNLERİ KONUSUNDA ARAŞTIRMA YAPAN ÖNEMLİ İSİM KİMDİR?
33-george
dumezil.dir.
34-DİNLER
TARİHİ HAKKINDA MİRCEA ELİADE NİN TÜRKÇEYE ÇEVRİLMİŞ ESERLERİ HANGİLERİDİR?
34-
--Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu--Dinler Tarihine Giriş--İmgeler ve
Simgeler--Kutsal ve Dindışı--Mitlerin Özellikleri--Dinler Tarihi Sözlüğü..
35-gerçek
anlamda ilk dinler tarihini kimlerden hangi eserlerinde görmekteyiz.?
35-
Gerçek anlamda ilk Dinler Tarihini Ebu Mansur Bağdâdî'nin (ö. 1037) “El-Fark
beyne'1-Firak” ve Ebû Nasr Mutahhir ibn Tâhir el-Makdîsî'nin (ö.l.340)
“Kitabu'l-Bed'i ve't-Tarih" adlı eserinde görmekteyiz.
36-dinlerle
ilgili çalışma yapan İslam bilginleri kimlerdri?
36-
Abdullah el-Mukaffa, İbn Kelbi, Muhammed b. Huzeyl, İbn Nedim, Ebu Bekir
Bakıllani, Abdulkadir Bağdadi, El-Biruni, İbn Hazm, Gazzali, Abdulkerim eş
Şehristani, Muhsin Keşmiri dinlerle ilgili çalışmalar yapan İslam
bilginlerindendir.
37-dinler
tarihini öğrenmek ve tanımak ne için gereklidir?
37-
Ülkemizdeki misyonerlik faaliyetleri ile girdiğine inanılan Mormonlar, Yehova
Şahitleri, Bahailik gibi yeni dini hareketlerin mensuplarının propagandalarına
karşı dik durabilmek için de dinler tarihini öğrenmek gerekmektedir.
38-diğer
dinleri bilmek hangi açılardan kişi için çok öenmlidir?
38-
**genel kültür açısından**diğer din mensuplarıyla sağlıklı bir iletişim kurma
açısından**Misyonerlik faaliyetlerini tanıma ve tedbir alma açısından**İslâm'ı
diğer din mensuplarına daha iyi anlatabilmek açısından**İslâm'a karışmış
hurafeleri tanıyıp tespit edebilmek açısından**eksikliklerimizi ve
yanlışlarımızı tanımak açısından**İslâm'ı günümüz şartlarında daha iyi
yorumlamak ve yaşanılır bir din haline getirmek açısından**Din hizmetlerini
daha verimli hale getirmek açısından önemlidir.
Bilgilen=
Dinler Tarihi, beşerî kültürün çeşitli halkalarında uzun zaman yaşamış ve daha
sonra çeşitli nedenlerle ortadan kalkmış dinler de dahil olmak üzere, bugün
yeryüzünde yaşamakta olan bütün dinleri inceleme konusu yapar.
Bilgilen=
İslam Aleminde Dinler Tarihi Çalışmalarına gelince ilk kaynak Kur’an-ı Kerim,
Hadis metinleri olup bunun dışında Milel, Nihal, Reddiye, El-Firak,
Seyahatnameler ve coğrafya kitaplarıdır.
***************************DİNLER
TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALALRI****************************
1-Din'in
kaynağının "Animizm" yani "ruhculuk" olduğunu ileri sürEN
KİMdir?
1-E.
Bûrnette Tylor.
2-dinin
kaynagının soyut bir güç olan mana ile karşılaşmanın getirdiği =mistik korku ve
hayret duygusu=oldugunu ileri süren kimdir>?
2-Marett.
3-insanlığın
ilk dinî törenlerinin büyü törenleri olduğunu söyleyen kimdri?
3-frazer.
4-spencer
dinin kaynagı hakkında ne düşünmüştür?
4-Spencer
de dinin kaynağı hakkında ilkel kabile dinlerinin kaynağının korku olduğunu ve
bunun da Atalara Tapınma şeklinde kendini gösterdiğini, atalara tapınmanın da
diğer ibadet şekillerinin gelişmesini sağladığını söylemiştir.
5-Din'in,
sosyal tecrübenin bir yansıması olduğunu savunmaktadır. Klan ise bir totem
etrafında şekillenmiştir. Totem olarak kabul edilen varlık, kutsaldır. Klan
buna saygı duymaktadır. insanlığın ilk dinî iekli de Totemizmdir demiştir.diyen
kimdir?
5-durkheim.
6-Max
Müller’e göre dinin kaynagı nedri?
6-Mülller'e
göre, insanlığın ilk dini Naturizm (tabiatçılık) yani tabiat varlıklarına
tapınmadır.
7-Andrevv
Lang ve Wilhem Schmidt dinin kaynagı neydi?
7-insanlığın
başlangıçta "Bir Yüce Tanrı'ya" inandığını ifade etmiş oluyordu.
Schmidt'e göre, ilk Din, gökte yaşadığına inanılan, iyilik sever, her şeyi
bilen, yaratıcı ve ebedî bir "Büyük Tanrı" inancından ibarettir.
Bilgilen=Sonuç
olarak, Batıda Din'in kaynağı hakkındaki görüşler, genelde ilkel kabilelerden
hareketle geliştirilmeye çalışılmıştır. Ancak bu konuda bir görüş üzerinde
herkes ittifak edememiştir. XIX. yüzyıl boyunca ve XX. Yüzyılın ilk yarısına
kadar Din'in kaynağı hakkındaki çalışmalar, Batı'da devam etmiştir. Bu konuda
kesin bir sonuç alınamayınca Etnoloji, dinin kaynağını aramaktan vazgeçmiş ve
bugün din olayı, bir kültür olayı olarak kabul edilmeye başlanmıştır. Buna göre
her din, bir kültürdür. Her din, kendi dönemi için bir değer taşımaktadır. işte
Dinler Tarihi bu kültürü incelemeye yönelen bir disiplindir. Dinler Tarihine bu
anlayışın kazandırılmasında, çağımızın büyük Din Tarihçisi Mircea Eliade'nin,
rolü çok büyük olmuştur.
8-monoteizm
nedemektir?
8-Monoteizm:
"Bir Allah'a inanmak demektir. Çok Tanrıcılık demek olan politeizmin zıddıdır.
Monoteizm, tek Allah inancını benimseyenlerin inancıdır.
9-insanlığın
ilk dinî şeklinin monoteizme benzeyen "Yüce Tanrı" inancı olduğunu,
ancak insanların daha sonra bu inancı bırakarak, putperestliğe döndüğünü,
ispata çalışanlar kimlerdir?
9-A.
Lang ve W. Schmidt.
***************************DİNLER
TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************
1-Geleneksel
kabile dinleri NEDRİ?
1-dünya
üzerinde çoğunlukla Afrika yerli halklarının geleneksel inanç ve uygulamalarını
sürdürmüş oldukları dinleridir.
2-yaşayan
gelenekesel kabile dinleri hangileridir?
2-Dinka
ve Yoruba dinleridir.
3-Geleneksel
Kabile Dinlerinin genel ortak özellikleri nelerdir?
3-
1-Geleneksel
Kabile Dinleri kabileye ait olup genelde kabile adı ile isimlendirilir.
2-Genel
yaşam ve dini hayat iç içedir, bir bütündür. Bireyselcilik yoktur.
3-Göksel
ve ruhsal bir alem algısı olup, orada ruhsal yaratıkların varlığına ve
çoğunlukla insan ruhlarının ve başka ruhsal varlıkların o alemle ilişkisi
olduğuna inanılır.
4-Ruhun
bir şekilde yaşadığına inanırlar.
5-Geleneksel
Kabile Dinlerinin bir kurucusu yoktur.
6-Yerel
özellikler taşır, yayılmacı değildir.
7-Geleneksel
Kabile Dinlerinde kutsal ile kutsal olmayanın sınırları belirgindir.
8-Kutsal
Kitapları, yazılı metinleri yoktur. Mitolojileri, sözlü gelenek üzerinden
aktarılır.
9-Kutsal
Yüce Varlık inancı vardır, çoğunlukla yaratıcı tanrı olarak telakki edilir.
Çoğunlukla göksel ve gökte olduğu algılanır.
10-Kutsal
Yüce Varlık dışında, ondan alt derecede önemi haiz başka tanrısal varlıklar ve
ruhsal varlıklar vardır.
11-Genelde
atalara dair inançlar ile ruh inancıyla ortak ilişkili olarak atalar kültü yer
alır.
12-Büyü
ve büyüyle ilişkili hususlar önemlidir.
4-Günümzde
bahsi geçen biçimlerde geleneksel din ve inançlarnı sürdüren kabileler nerede
yogunlaşmaktdır?
4-afrika.
5-Geleneksel
Asya Kabile dinlerinden varlığını devam ettirenler nelerdri?
5-a-Ainu
dini (Japonya): Ainular arasında üç husus dikkat çekicidir.
Bunlar,
ruh-enerji (ramat), tanrı-ruh (kamui) ve sunak (ınau) kavramlarıyla
özetlenebilir.
Birincisi
mana, güç diye de ifade edilebilir. Ramat, insanlar, hayvanlar, ağaçlar,
bitkiler ve hatta maddeler bozulduğunda veya öldüğünde onu terk eden ama yok
olmayan bir enerjidir. Kamui ise ramatlarla yakından ilişkili olup tesir etme
gücünü ramatlarından alan iyi veya kötü tanrılar ve ruhları anlatan bir
terimdir.
b-Chenchu
dini (Hindistan): Bunlarda iki tanrı dikkat çekmektedir. Avcılıkla ilgili
tanrıça Garelamaisama‟dır. Dişi hayvanları
avlamazlar ve avlardan tanrıçaya sunularda bulunurlar. Bir de gökyüzünde
oturan, gökgürültüsü ve yağmuru kontrol eden gök tanrısı Bhagavantaru vardır.
c-Gond
dini (Hindistan): Mitolojik tanrıları „dünya üzerinde ikamet eden‟
Bhagavan‟dır. Bunlarda tenasüh inancı vardır ve
ruhlar cevher havuzunda ikame ederler.
d-Ifugao
dini (Filipinler): Çarpıcı olan hususlardan birisi de evren algılarıdır. Beş
bölgeli evrenden ikisi sanaldır. Birincisi, Ifugaoların yaşadığı yeryüzü, bunun
yukarısı gökyüzüdür, aşağısı ise yeraltıdır. Dördüncüsü ve beşincisi ise
hayali, sanal gökyüzü ve yer altı katmanlarıdır.
6-geleneksel
Afrika dinleri nelerdir?
6-Geleneksel
Afrika Dinlerinden ayrıntılı şekilde sunulmuş olan Yoruba dinidir.
Akan
dini (Gana)
Ga
Dini (Gana):
Aşanti
dini (Gana):
Dahomey
(veya Fon) dini (Benin)
Efik
dini (Nijerya, Kamerun)
Odinani
dini (Nijerya, Kamerun)
Serer
dini (Senegal, Gambiya)
7-Doğu
Afrika‟da yer alan kabile dinlerinden birisi
ise Dinka dinidir. Diğer bazıları ise nlerdir?
7-Akamba
dini (Doğu Kenya)
Lotuko
dini (Güney Sudan)
Masai
dini (Kenya, Tanzanya)
Malagasiler
(Madagaskar)
8-Orta
Afrika‟da yer alan geleneksel kabileler ve
dinler nelerdir?
8-Buşongo
dini (Kongo)
Bambuti
(Pigme) dini (Kongo)
Lugbara
dini (Kongo)
9-Güney
Afrika‟da yer alan geleneksel kabileler ve
dinler nelerdir?
9-Khoisan
dini
Lozi
dini (Zambiya)
Tumbuka
dini
Zulu
dini (Güney Afrika)
10-dinka
dini hakkında söylenmesi gerekenler nelerdri?
10-Dinka
dininde inançla ilgili hususlarda „tek tanrı‟
ve „ruh‟ inançları; mabet ve ibadetle ilgili
hususlarda „kurban‟ ritüeli;
toplumsal, siyasal ve dini önder olarak „öncü efendi‟
denebilecek Şahıslar dikkat çekmektedir. Bunların hepsi birbirleriyle iliŞkili
olup bir bütünün, Dinka dininin tamamlayıcı unsurlarıdır. Dinka klanlarının bazısının
Jok, bazısının ise Nihailik şeklinde isimlendirdikleri tek tanrı, yüce tanrı
inançları vardır. Nihailik adı verilen bu üstün yüce varlığın her şeye gücünün
yettiği, görünmediği ve insan davranıĢlarını iyi veya kötü yönde etkileyip
şekillendirdiğine inanılır.
11-dinkalarda
ruhun ölmezliği inancı nasıldrı?
11-Dinkalar
her insanın bir tiepi olduğuna inanırlar. Tiep, kişinin hayaleti, gölgesi veya
ruhu olarak tasavvur edilir. Tiep, ölümlü değildir. Birey öldüğünde tiepinin
vücudunu terk edeceğine inanırlar. Ancak ölümlü olmayan ruhun/tiepin cesedin
başında ve etrafında görünmez şekilde dolandığını kabul ederler.
12-dinkaların
öncü efendileri kimdir ve görevleri nelerdir?
12-
Dinka mitolojisinde çeşitli varyantları bulunan anlatılara göre öncü
efendiliğin bir başlangıcı, başlangıç miti vardır. Öncü efendilerin ilki Aivel
Longar‟dır. Öncü efendiler ayinleri düzenler ve
kurban ritüellerini yönetirler.
Onların
çeşitli görevlerinden bazıları şunlardır:
-Dini
ayin ve ritüelleri, kurbanları düzenler
-Yağmur
için tanrısal güçlere dualarda bulunur
-Kabilenin,
hayvanların, toprağın bereketi ve korunması için tanrısal güçlere dualar eder
-Kabileler
arasında çıkan anlaşmazlıklar, kavgalar, çekişmelerde yatıştırıcı rol oynarlar
-Kabileler
arasında husule gelen düşmanlıkları bertaraf etmede barıştırıcı rol oynarlar.(
Dinka dininde dualar ve kurban takdimi en önemli ritüellerdir.)
13-yoruba
dininde yüce tanrı anlayışı nasıldrı_?
13-
Yorubalar Batı Afrika kabilelerinden biridir. Kendilerine has dinleri kabile
isimleriyle, Yoruba Dini şeklinde ifade edilmektedir. Geleneksel Afrika Kabile
Dini Yoruba‟da mitolojik tanrısal yaratıcı ve yüce
varlık olarak Olorun kabul edilir. Olorun, göklerin rabbi anlamına gelir.
Dolayısıyla göksel yüce varlık inancı vardır. Yorubalar reenkarnasyona
inanırlar ve yeniden doğumun belirleyicisi yine Olorun‟dur.
Yorubalar mitolojideki yaratıcı tanrılar ve göklerin hakimi olan Olorun‟dan
başka alt derecede ikincil tanrılara tapınmaktadırlar. Bunlara Orişa
denmektedir. Yorubalar arasında dini uygulamalar dua ve kurban ritüelleri
etrafında yoğunlaşmaktadır. Maskeler, çeşitli ayin elbiseleri ve ayin araçları,
danslar dikkat çekmektedir.
Önemli=
Bugün Geleneksel Kabile Dinleri müntesipleri çoğunlukla Afrika, Asya ve Amerika
kıtalarında bulunmaktadırlar. Geleneksel Kabile Dinlerinde genelde göksel yüce
varlık (Yüce Tanrı) inancı vardır.
Afrika
Kabile Dinlerinden Dinka Dini, Sudan’da yaşayan yirmi civarında klanı bulunan
bir kabilenin dinidir. Yüce Tanrıları ya Nihailik ya da Jok diye isimlendirilen
yağmur yağdıran göksel tanrıdır. Bunun yanında her insanın koruyucu ruhu gibi
bir tanrısal varlığı var olduğuna inanırlar. Buna ‘tiep’ denir ve bedenle
birlikte ölmediğine inanırlar. Onlar için ata ruhları evi anlamıyla kulübeler
yapar, takdimelerde bulunurlar. Öncü Efendi denen bir liderleri olur. Onların
dini, siyasi ve sosyal görevleri vardır. Aileden gelir. Dua ve kurban
ritüelleri çoktur. Yorubalar Nijerya’nın güneybatı bölgesinde ve Togo ile Benin
Cumhuriyeti’nde yaşayan bir kabile olup Yüce Tanrı inancı vardır ve ismi
Olorun’dur. Dinka tanrısına göre daha göğün ötesine çekilmiş bir tanrıdır.
Yaratma eylemini yürüten onun oğlu olan tanrıdır. Ayrıca, Yorubalarda ikincil
tanrılar vardır. Orişa denen bu tanrıların küçük heykelleri vardır. Tapınma
objeleri daha çok Orişalardır. Eğer bir kimse Orişasından memnun değilse
değiştirebilir. İbadet yine dua ve kurbandır
.
*****************************DİNLER TARİHİ.4.HAFTA
ÇALIŞMALARI****************************
1-Japonların
geleneksel dinleri NE DİYE İSİMLENDİRİLMİŞTİR?
1-şinto.
Japonlar kendi inançlarına daha çok aynı anlama gelen „kami no miçi‟
ismini vermişlerdir. Anlamı, ruhların/tanrıların yolu şeklinde çevrilir.
2-şinto
dininin özellikleri nelerdir?
2-Geleneksel
Japon dini şinto, Japonlara özgü, milli bir dindir.
şinto‟nun
bir kurucusu yoktur.
şinto‟da
kurtuluş ve açık bir ahiret fikri yoktur.
Kutsal
Kitap geleneği mitolojiye dayalıdır.
şinto‟da
doğallık, doğa varlıkları ve bunlara saygı önemlidir. inanç ve uygulamalar
temelde doğa ve doğa varlıklarıyla ilişkilidir.
3-şinto
ne zaman kurumsal-resmi din haline getirilmeye çalışılmıştır?
3-meici
döneminde.
4-Japon
mitolojisinin sözlü geleneği yazıya geçirilmiş eserleri nelerdir?
4-Kociki ve Nihongi ‟dir.
Kociki ve Nihongi evrenin ve insanın, Japonya‟nın
ve Japonların doğuşunu anlatan yaratılış mitoslarıdır
Bilgilen=Mitolojide
ilk Japon imparator Cimmu Tenno göksel güneş tanrıçası Amaterasu‟nun
torunudur. Meici restorasyonu ile şinto devlet kültü kabul edilmiştir.
5-japonların
kami inancı nasıldır?
5-Evreni
gök-yeryüzü ve yer altı şeklinde üçlü katman olarak algılamaktadır. Bu, göğe
ışık yer altına ise karanlık anlamının yüklenmesini doğurur. Geleneksel Japon
Dini şinto kami inancı ile çerçevelenmektedir. Kami, başka dillere tanrı veya
ruh şeklinde çevrilmiştir.
6-kamiler
kaç guruba ayrılır?
6-4
guruba ayrılırlar.bunlar:
1-Yaratılışta
etkin olan mitolojik eserlerde zikri geçen tanrısal kamiler. Mitolojideki
yaratılış sürecinde etkin olan izanagi ve kızkardeşi izanami örnek
verilebilir.ikinci olarak bu ikisinin çocuğu olan ve evrenin yürüyüzünde etkin
olan üç tanrısal kami vardır. Bunlar, güneş tanrıçası Amaterasu, gece
imparatorluğuna egemen olan ay tanrısı Tsukuyomi ve deniz ülkesine egemen olan
fırtına ve deniz tanrısı Susanowo‟dur. Bunlar
yanında ateŞ tanrısı Atago‟dan
bahsedilebilir. Kyoto‟da Atago dağında
kült yeri vardır.İnari ise gıda tanrısıdır, ancak Şimdilerde pirinç adama
dönüŞmüŞtür.İnari‟nin sembolü
tilkidir. Bu nedenle tapınaklarda ya tilki beslenir ya da porselen tilki
heykellerine yer verilir.
2-Ev
ve aile hayatında etkin olduğuna inanılan ruhsal kamiler. Japon ev hayatında
etkin olduğuna inanılan ruhsal kamilerden yaygın olanı üç tanedir. Bunlardan
birincisi mutfak kamisidir, ocak kamisi de denebilir.Diğerleri kuyu (çeşme) ve
tuvalet kamisidir.
3-Japon
tarihinde etkin olmuş umumi önder ve üstün ata kamiler.
4-Bireylerin
ailevi, kendilerine özgü ata ruhları olan kamiler.
7-şinto
yaşam alanında etkin olan tanrısal kamilerin başında hangisi gelir?
7-amaterasu.(güneş
tanrıçası).amaterasunun sembolu AYNA.DIR.
8-Matsukavalar
diye bilinen bir köy halkı yedi uğur tanrısından biri olan hangi tanrıya
ınanırlar?
8-Daykoku‟ya
inanırlar.
9-giri
ne demektir?
9-yaşayan
insanın kendisine yakın olan kamisiyle kurduğu ilişkidir.
10-japon
dini şintoda tapınak ve kült nasıldır?
10-Tapınak
ve tapınmada kurban sunma temel ritüeldir. Modern yaşamda canlı kurban sunumu
yerini tamamen cansız kurban sunumuna bırakmıştır. Tapınakların sembolleri
ayna, kılıç, mücevherli taç gibi nesnelerdir. Ancak ayna çok yaygındır. evlerde
kamidana ismi verilen minyatür tapınaklar vardır.
11-matsuri
nedir?
11-tanrı
çağırma törenlerine denir.
12-şinto
da diğer uygulamalrdan olan Doğumla ilgili uygulamalar nelerdir?
12-(oşiçiya):Doğumun
yedinci gününde komşu ve akrabaların katıldığı yemek
(miyamairi);Erkek
bebeklerin 32 kız bebeklerin 33 günlük iken ilk cinca (tapınak) ziyareti
(tabezome);
120 günlük iken bebeğin ilk pirinç yemeği
(hina-matsuri),3
Mart kızlar gününde evde oyuncak bebekler sergilenip, oyunlar ve eğlenceler
düzenlenir.
(tangonosekku)
5 Mayıs oğlanlar gününde benzer bir düzenleme yapılır.
(hakamagi)
5. yaş gününde erkekler için bebeklikten çocukluğa geçiş anlamlı hakama
entarisi giydirme töreni yapılır.
(obitoki)
7. yaş gününde kızlar için çocukluğa geçiş anlamlı obitoki kuşağının sarıldığı
tören yapılır.
Üç
yaşındaki erkek-kız bebeklerin, beş yaşındaki erkeklerin ve yedi yaşındaki
kızların ilk Cinca ziyaretidir. En yaygın ve meşhur uygulamalardan olup yaşlara
binaen şiçigosan (yedi-beş-üç) günü şeklinde isimlendirilir.
13-şinto
görünümleri hangileridir?
13-Bu
görünümleri Devlet şintosu, Mabet şintosu, Ayrılıkçı şinto Mezhepleri ve Halk
Dini şinto şeklinde ifade etmek mümkündür.
14-kim
tahta çıktıgında şintoyu Japonların milli dini ilan etmiştir?
14-meici.
15-Ortak
kabul edilmesi gereken şinto inançları nelerdir?
15-a-Japon
toprakları tanrısal kamiler tarafından yaratılmıştır,
b-imparatorlar
silsilesi güneş tanrıçası Amaterasu‟dan
türemişlerdir,
c-Japonlar
tanrısal kökenlidirler.
16-japonların
tapınagı veya ateş tanrıçası amaterasunun tapınagı olarak ünlenen tapınak
hangisidir?
16-ise
tapınagı.
17-rahiplerin
devlet memurlugundan çıkarılması ile tapınakların idaresinde etkin rol alanlar
kimler olmuştur?
17-dernekler
arasında en üstte duranı Şinto mabetler derneği (cinca honcha).
18-ayrılıkçı
Şinto mezhepleri nelerdir?
18-Saf
şinto, konfüçyüscü şinto,
Dağ şintosu, Arınmacı şinto v e
Kurtarıcı şinto.
19-Bu
şinto görünümü daha çok hurafeler,büyü ve sihir biçimli halk uygulamalarıyla
görünür hale gelmiştir hangisidir?
19-halk
şintosu.
Bilgilen=Şintonun
temel inançları Kami inancıdır. Yaratıcılıkta rol alan göksel alemin varlıkları
tanrısal kamiler, Japon ileri gelen meşhur umumi ata kamileri, aile kamileri ve
günlük işlerin kamisi olmak üzere dört çeşit kamiden bahsedilebilir.
20-Türklerin
islam dinini kabul öncesinde hangi dinleri de kabul ettikleri bi,linir?
20-Budizm,
Hinduizm, Maniheizm, Mecusilik, Musevilik ve Hıristiyanlık.
21-TARİH
BOYUNCA TÜRKLERİN KULLANMIŞ OLDUKLARI DİNLERE HANGİ İSİMLER VERİLMİŞTİR?
21-şamanizm,
Toyunizm, Gök Tanrı Dini, Eski Türk Dini gibi çeşitli isimlendirmeler
yapılmıştır. Ancak, Türkiye‟de Dinler
Tarihçiler tarafından genel kabul gören isim Geleneksel Türk Dini‟dir.
Bu isimlendirme Ü. Günay ve H.Güngör‟e aittir.
22-geleneksel
türk dininin özellikleri nelredir?
22--Geleneksel
Türk Dini‟nde Türklerin evrensel boyutta dini algı
ve inançlara (Tanrı‟nın evrensel
algılanması gibi) rastlamak mümkündür. Ancak yayılmacı bir din değildir, yani
milli bir hüviyeti de vardır.
-Gelenek
yoluyla günümüze ulaşmıştır.
–Tek
tanrılı bir algı genele hasredilebilecek boyuttadır.
-Türk
mitolojisinde yer gök ve ikisi arasında insanoğlunun yaratıldığı fikri
belirgindir.
-Tabiat
ve tabiat ruhlarına dair inançlar belirgindir.
-Tarihsel
süreç içerisinde devlet dini haline gelememiştir.
-Sistematik
bir din olup olmadığı, özellikle kaynakların eksikliğinden dolayı, henüz tespit
edilmiş değildir.
-şamanlar
Geleneksel Türk Dini‟nde önemli rol
oynamakla beraber din adamı değillerdir.
-Kurban
kültü birincil ve temel uygulamadır.
23-Geleneksel
Türk Dini‟nde tanrı inancı nasıldrı?
23-göksel
yüce varlık inancı vadır.onun en yaygın ve belirgin ismi gök tengri’dir. Zikri
geçen isimlendirmelere ilaveten Türklerin tanrıyı ifade etmek için idi, iz,
Ugan, Çalab, Bayat ve benzeri terimleri de zamanla kullandıklarını belirtmek
gerekir. Ancak bunlar daha çok farklı dil ve dinlerin etkisiyle oluşmuştur. Gök
Tanrı inancında yaratıcı tanrı fikrinin yer aldığı, bunun yanında tanrıya eş ve
çocuklar isnat edildiğini kabul edenler de vardır. Bunlar genelde yüce ve ulu
tanrıya Ülgen/Ülgön (ulu) veya Bay Ülgen (zengin ulu) adını vermiş olan Altay
Türklerinin Ülgen‟in çocuklarından
bahsetmeleri delil gösterilmektedir. Altaylarda gök-yer-yer altı evren
algısında göksel yüce varlık Ulu Tanrı Ülgen Ģeklinde kendisini göstermektedir.
Eski Türklerde Gök Tanrı, aşkın, kudretli yüce tanrıdır.
24-eski
Türklerin tabiat ile ilgili inacları nasıldır?
24-Eski
Türklerin evren algısındaki gök ve yer Ģeklindeki iki katmanlı evren algısı
tabiatla ilgili inanç ve uygulamalarında da kendisini göstermektedir. Orhun
Kitabeleri‟ndeki „mavi gök‟
ile „yağız yer‟ ifadeleri bu iki katmanlı evren
algısını ortaya koymaktadır.
25-uygurlar
tanrıyı nasıl isimlenrdirerek kullanmışlardır?
25-Uygurlar
ise Kün Tengri,Ay Tengri veya Kün-Ay Tengri şeklinde isimlendirerek tanrı
kavramını kullanmışlardır.
Bilgilen=Türkler
yıldızlar ve gezegenlere dair inançlara yer vermişlerdir. Ay ve güneşten sonra
en fazla dini anlam ve önem yüklenen yıldız Venüs (Zühre, Çoban, Çolpan, Sabah
Yıldızı) olmuştur. Gök inancı ve kültü yanında yersu inancı kendine özgü bir
isimlendirme biçimini ortaya koymaktadır. Bu ismin yeryüzündeki bütün tabiata
ve tabiat kuvvetlerine dair inançları barındıran bir isimlendirme olduğu ifade
edilebilir. Buna göre dağlar, orman ve ağaçlara; ateşe; su, ırmak, göl ve
pınarlara; kaya ve toprağa/yere dair kültler yersu inançlarıyla ilgilidir.
Yersu kültünün en belirgin örneği dağ kültüdür. Öte yandan tabiata dair
inançlardan dağ kültü Gök Tanrı inancıyla ilişkisi en yakın olanıdır. Bu ilişki
gök sıfatıyla da bağlantılıdır. Tanrı‟yı görünen
alemin en yücesiyle vasıflandıran eski Türk aklı dağları Tanrı ile insanın
ilişki kurma alanlarının başında kabul etmiştir. Bunun için dağları kutsal ve
tapınak olarak telakki etmişlerdir.
26-hunların
kutsal mekan ve makam olduguna inanılan dağlar ne ifade ederler?
26-Dağlar
Gök Tanrı‟nın makamı olarak bilinmiş ve onlara
mukaddes, kutsal, mübarek gibi anlamları içeren Buzdağata, Kuttağ, Iduk Art
gibi isimler verilmiştir.
Bilgilen=Türkler
ateşe kutsallık ve temizleyicilik anlamını yüklemiş, ona karşı saygı
beslemişlerdir. Altaylar ve Yakutlar ateşteki bu kutsal ve temizleyici güce „ot
izi‟ yani ateş sahibi veya ateş ruhu ismini
vermişlerdir.
27-Türklerde
atalar kültüne nasıl bir örnek verilebilir?
27-Hunların
her yıl mayıs ayı ortalarında atalarına kurban takdim ettiklerini, yine
Göktürkler ve Uygurların aynı mevsimde kutsal dağ üzerine çıkıp Tanrıya ve
atalara kurban sunduklarını zikretmek mümkündür.
28-Ölüm
ve Ölüm Sonrasına ilişkin inançları nasıldır?
28-Fakat
kişi ölümüne ve yaratılış fikrine paralel olarak başlangıçtaki/yaratılıştaki
yer ile gökün, madde ile mananın, görünen alemle görünmeyen alemin ayrı olması
gibi kıyamette bütün ruhlar, ruhsal varlıklar ruhsal alemde madde ise görünen
alemde kalacak olmalı. Türkler hastalığın ve ölümün kötü ruhların eseri
olduğunu kabul ederlerdi. Tanrıdan kötülüğün sadır olacağına inanmazlardı.
Türklerdeki kıyamet tasavvuru geç dönemde, düalist algının gelişmesine paralel
olarak bilgi düzeyine çıkmıştır. Bu konuda Altayların üç katmanlı evren algısı,
ışık-karanlı/ak-kara veya gök-yer altı şeklindeki düalist algı kıyamete ilişkin
bir değişimi de ortaya koymaktadır. Altaylarda yeraltı dünyasının hakimi olan
Erlik, Aldaçılar ismi verilen ve yeryüzüne can alıcı varlıkları gönderir ve
insanların ruhunu yakalatarak hayatlarına son verdirirdi. Altaylar kıyamete
„kalkançı çak‟ derlerdi. Onlara göre kıyamette önce
yer altı/cehennem tanrısı Erlik yeryüzüne yaklaĢacak, bu arada iyilik tanrısı
Ülgen unutulacak, böylece iyi ve kötü tanrılar savaşacak fakat sonunda Ülgen
tek başına kalacak ve haşri başlatacaktır. Bu kıyamet algısının sonradan
geliştiği anlaşılmaktadır. Bunun gibi kıyamete „uluğ gün‟
denmesi de geç dönemlere aittir. Göktürklerdeki balbal, yani hakan gibi ileri
gelen kişilerin mezarlarına öldürdüğü düşmanları temsilen yerleştirilen taş
heykeller ise ruhsal alemde ölene hizmetkar olduklarını anlatmaktadır.
29-türklerde
kurban kültü ve diğer uygulamalar nasıldır?
29-Eski
Türklerde, Gök Tengri olsun, yer altı dünyasının ruhları olsun, ata ruhları
olsun, yani görünmeyen alemin bütün ruhları ve ruhsal/tanrısal varlıklarına
ilişkin temel kült ve uygulama biçimi kurban kültüdür. Hatta Türklerin tek
ibadet biçimi olduğunu söylemek mümkündür. Türklerde kurbanın iki türlü
olduğunu belirtmek yerinde olur. Canlı hayvan kurbanı şeklinde ifade
edilebilecek olanına tayılgan ismi verilmektedir. Bunlar içerisinde en makbul
olanı at kurbanıdır. Bunun nedeni Türklerin yaşamındaki en önemli hayvanın at
olması olsa gerektir. Ayrıca sığır ve davar cinsinin erkek olanları ikinci
derecede makbuldur. Kansız kurban ve sunulara ise saçılgan ismi verilmektedir.
Saçılganlar arasında ise kımız, süt, şarap, darı, buğday, pirinç gibi gıda
maddeleri zikre değerdir.
30-eski
Türklerde şamanlar nasıldır?
30-Eski
Türklerde şamanlar dini ayin ve kurban merasimlerini yöneten, ruhlarla insanlar
arasında aracılık yapan kişilerdir. şamanlar ruhlarla iletişim kurma
uzmanıdırlar. Bu iletişimde ata ruhlarından aldıkları kuvvet ve ilham ile
ruhlar hakkında bilgi ve tecrübe sahibidirler. Onlar ayinlerinde bir taraftan
iyi ruhların insanlar için faydalı tesirlerini devam ettirmelerini sağlamaya,
diğer taraftan kötü ruhlarla iletişim kurarak onların zararlı faaliyetlerini
önlemeye çalışırlar.
Önemli=Geleneksel
Türk Dini, eldeki verilere göre yaklaşık MÖ 300 civarlarından tarihsel süreç
içerisinde değişime uğradığı düşünülmekle beraber bugüne kadar özünü koruyarak
gelen dini inanç ve uygulamaları ifade etmektedir. Bugün Tuva, Hakas
Cumhuriyeti gibi kuzey asya ülkelerinde geleneksel halk dini olarak yaşamaya
devam eden bu dinde şaman geleneğinin bulunduğu, ancak geç dönemlerde
şamanların toplumsal işlev ve önemlerinin arttığı anlaşılmaktadır.
*******************************DİNLER
TARİHİ.5.HAFTA ÇALIŞMALARI**********************************
1-taoculuğun
ilk filozofu ve kurucusu KİMDir?
1-lao-tzu.(diğer
isimleri=Lao Tsu, Lao Tse, Laotze,laozi.)İYİ OLACAKSIN.AHLAKLI OLACAKSIN.
2-taoculugun
kutsal metinleri nelerdir?
2-Tao
Te Ching. (Yüce Aklın Erdemi)5000 KELİMEDEN İBARETTİR.
3-
lao-tzu’nun gerçek adı nedir?
3-li
tan.
4-
Taoizm‟in evrenselliği doktrinini temsil eden
eser hangisidir?
4-
Hua Hu King adli eser.
5-
„„toplu kurtuluşu vaat eden‟‟ bu harekete ne
ad verilir?
5-mahayana
taoizmi.
6-tao
bazen nasıl adlandırlır?
6-ana
diye adlandırılır.( Çünkü her şey O‟ndan gelir. Tao‟dan
bir doğar, birden iki : Yin ve Yang; iki‟den
üç: Yin, Yang ve nefes; üçten yaratılmış evren. Tao, göğün ve yerin kaynağı,
yaratıcı aynı zamanda yaratıcı prensiptir.
7-
Tao‟nu erdemi veya onun gizli gücü olarak
bütün varlıklrda bulunan ve Tao‟nun tabiattaki
herşeyi degiştiren gücünün kendisine ne ad verilir?
7-‘’te’’ismi
verilir.(önemli=„„Tao‟‟ kaybolduktan
sonra „„Te‟‟ onun ayrılmaz vasfı olur, akı-karayı
bilir, muhafaza eder ve dünyanın şeklini vücuda getirir. Dünyanın şekli vücuda
geldikten sonra ölümsüz „„Te‟‟,
onu hatadan korur ve yükseltir. Bütün varlıkları Tao meydana getirir; „„Te‟‟ ise onları besler, büyütür ve madde
olarak ona şekil verir, kuvvetini tamamlar.
Bilgilen=Lao-Tzu,
bilginlerin Tao‟yu anlama ve
kavrama durumlarını şöyle açıklamaktadır: Yüksek bilginler, Tao‟yu
işittiklerinde hareket ederler, ona dogru giderler; orta dereceli bilginler,
Tao‟yu işittiklerinde ne yaptiklarini
bilmezler; aşagi derecedeki bilginler Tao‟yu
işittiklerinde kahkalarla gülerler. Üstün ve mükemmel bir insan ise, sadece her
şeyin ruhu kendisinde olan Tao‟yu izler.
8-Lao-Tzu
dünyadaki fenalıkların, ihtirasların hep bilinen şeylerden geldiğine kanaat
getirmiştir. Bunun için bulduğu çareye ne denir?
8-wu-wei(bir
şey yapmamak,tabii davranmaktır).(lao tzu=wu-wei yapılırsa devlet iyi yönetilir
der)
Bilgilen=Lao-Tzu‟ya
göre insanlar doğuşlarında zayıf ve yumuşaktır; öldükleri zaman kuvvetli olur,
asıllarına dönerler. Esasa dönüşe sükunet, sükunete de mukadderat denir.
Mukadderata gidişe ölümsüzlük, ölümsüzlüğü bilenlere de akıllı denir.
9-taoizm
inanç sistemi de çeşitli din ve kültürlerin etkisinde kalarak tahrife uğramıştır.
Bu tahrif beraberinde farklı ekolleri de getirmiştir bunlar nelerdri?
9-Mistik
Ekol=Temsilcileri Chuang-Tzu ve Lieh-Tzu‟dur.herşeyin
mistik bir duyguyla meditasyon yoluyla anlaşılabileceğini savunmaktadır.
Bireysel
ekol=Temsilcisi Yang-Tzu‟dur.aşırı kaderciliği
savunur.Bu ekole göre her şey kadere bağlıdır ve her şeyi yöneten kaderdir.
Legalist
ekol=Bu ekolun temsilcileri Han-Fei-Tzu, Lieh-Tzu-Ssu ve Shang-Tzu‟dur.
Bu ekole göre; dünyada her şey, yildizlarin yollari gibi, muayyen kanunlara
göre hareket etmektedir.herşeyin bir kuralı vardır.
Simyacı
ekol=Chiang Tao lin bu ekolun kurucusudur.sihirbazlıkla ilgisi olan bir
ekoldür. Sihir ve büyü büyük yer tutmaktadır. Büyücülükle ilgilendirilen
bugünkü Taoizm , bu ekole bağlanmaktadır.
10-Çin'in
resmî dini soyut hangi üzerine odaklanmıştır?
10-
Gök Tanrı (Tien).
11-çinin
üç büyük dini hangileridir?
11-
Konfüçyüsçülük, Taoizm(atalara tapınma yönü önemlidir) ve Budizm'dir. Bütün Çin
dinlerinde ortak bir özellik olarak atalar kültü dikkatimizi çekmektedir.
12-
Bütün Çin dinlerinde ortak bir özellik nedri?
12-atalar
kültü.
13-
Konfüçyanizm, kurucusu kimdir?
13-
Konfüçyüs (Kong-Fu Tseu) tarafından kurulmuştur.
14-
"insan bildiğini bilmeli, bilmediği şeyi bilmediğini de
bilmelidir."diyen kimdir?
14-konfüçyüs.(bir
başka sözü= "içimdeki erdemi gök üretti"
15-
Sayı bakımından Hıristiyanlık ve islâmdan sonra dünyanın üçüncü büyük dini
hangisidir?
15-konfüçyanizm.
Çin'deki dinlerin de en büyüğüdür.
16-
Konfüçyüsçülük, Çin‟in dışında, ilk olarak milattan az önce
nerede yayılmıştır?
16-kore.
17-konfüçyanizm
öğretisini neye dayandırmıştır?
17-
Konfüçyüsçülüğün temelini, eskinin ahlakını, öğretilerini derleyerek topluma
nizam vermek oluşturur. Öğretisini ahlâk temeline dayandırmıştı. Anahtar
kavramı Ren (erdem, sevgi, yüce gönüllülük..) olan Li ilkesi ise tören ve ayin
kurallarına titizlikle uymayı zorunlu kılıyordu.
18-
Konfüçyüs, çok net bir şekilde "iyi insanın nasıl davranması
gerektiğini" anlatmak için bazı prensip ve kurallardan bahseder bunlar
nelerdrı?
18-
1- Ren: Herkesin hak ve vazifelerine saygılı olmak
2-
Yi: Namuslu ve dürüst olmak
3-
Li: Birinci prensip olan Ren'i iyi uygulamak
4-
Hiao: oğlun bahasına, kadının kocasına, küçüklerin büyüğe, halkın hükümdarına
itaatli olmaları.
19-
Konfuçyanizm'in kutsal metinleri
nelerdir_?
19-
5 klâsik ve 4 kitaptır.
Beş
klâsik, (Wu King) şu eserlerden meydana gelir:
Değişiklikler
kitabı (Yi-king): Mistik ve metafizik olaylan anlatır.
Tarih
kitabı. (Su-King): Tarihî bilgilerden bahseder.
şiirler
kitabı. (şi-king): Muhtelif şarkıları ifade eder.
Törenler
kitabı. (Li-king): Âyinlerden ve törenlerden bahseder.
ilkbahar
ve sonbahar olayları kitabı. (Kün-kıyu): ilkbahar ve sonbahardan bahseder.
Dört
kitap (si-shu) da şunlardan oluşur:
1.
Konfüçyüs'ün konuşmaları (Lun-yü).
2.
Mensiyus'un sözleri (Mong-tse). Bu zat, Konfuçyus'un en sadık talebelerinden
birisidir. Onun sözünü ihtiva etmektedir.
3.Orta
Yol Doktrini (Tchâng Yong)
4.
Büyük Bilgi (Ta-Hia)
20-konfüçyüsün
temel hedefi ne olmuştur?
20-
toplum içinde ve kişisel faaliyetlerde orta yolu (Tao) bulmaktır.tanrı
inancında.en üstte tien
21-
Konfüçyanizm'in başlıca ahlâkî prensipleri nelerdir?
21-
1. Anne, baba ve çocuklar arasında hürmet duygusu geliştirilmelidir.
2.
Büyükler ile küçükler, birbirlerine saygı göstermelidir.
3.
Dostlar arasında sevgi bağı kurulmalıdır.
4.
Bütün insanlara karşı saygı besleme duygusu geliştirilmelidir.
5.
Namuslu bir insanın soydaşlarını sevmesi gerekir.
6.
Büyük ve üstün insan, fazileti, küçük insan ise rahatını düşünmektedir.
7.
iyi bir idareci; doğruluktan ayrılmaz ve daima yanlışlarını düzeltir.
8.
Beş temel fazilet vardır; iyilik, doğruluk, edeb, akıllılık ve güvenirlik.
9.
Beş temel sosyal ilişki Konfüçyanizm'de (mukemmel erdemler.bunlar uygulanırsa
her şey güzel olurmuş).1- Amir ve memur, 2- Ana-baba ve çocuklar, 3- Karı ile
koca, 4- Kardeşler, 5- Arkadaş ve dostlar arasındaki ilişkilerdir.
****oruç
tutularak ve kurban kesmekle konfüçyanızmde dua yerine gelmektedir.
Modem
Çin toplumunda ahlâkî yönlendirme, dinî pratikler üzerine dayanmaktadır. Bazı
aile âdetleri, "kutsal karakterini" korumaktadır. Fakat bu âdetlere,
Budist ve Taoist unsurlar da karışmıştır. Buna rağmen bu âdetler, çocukların
aileye ve atalarına karşı yapmaları gereken "Konfüçyanizm'in"
kuralları olarak kabul edilmiştir. Bu kurallar şunlardır:
1-Evlenme
töreninde çiftler, ebeveynlerine çay ikram etmelidirler.
2-
Evlenme yıl dönümlerinde çocuklar, torunlar, aile reisine saygı eğilişinde
bulunurlar.
3-
Cenaze merasimleri, ilk doğan erkek çocuk tarafından yönetilir. Büyük erkek
çocuk ve yakın akrabalar, yürüyerek cenaze kortejini takip ederler ve dini
kuralların yerine getirilmesini sağlarlar...
4-
Budist keşiş ve Taoist rahipler, "cenaze törenini daha da
zenginleştirirler.
5-
Konfüçyanizm'de bazı yıllık bayram merasimleri de günlük hayatta önemli bir yer
tutar. Yeni Ay yılı merasiminde, arefe gecesi, aile fertlerinin yedikleri
muhteşem yemek, dikkat çekicidir..
6-
Konfüçyanizm'de din adamı yoktur. Bunun için de dinî merasimler sivil bir
karaktere bürünmüştür. Bazı mabedlerde, Konfüçyüs'ün heykeli yanında, Buda'nın
ve Lao Tseu'nun heykelleri de yer almaktadır.
7-
Qufu'daki büyük Konfüçyüs mabedi, seksenli yılların baĢında tamir edilmiştir.
8- Taipei'de 28 Eylül Konfüçyüs'ün doğum
yıldönümü olarak kutlanmaktadır. Belediye Başkanı, yüksek rütbeli memurlar,
koyu mavi robun üstüne, siyah ceket giyerek merasime katılmaktadır.
Konfüçyanizm, Çin'in dıĢında da yaşamaktadır. Kore ve Japonya'da hâlâ Konfüçyanizmin
mensupları vardır. Japonya'da Konfüçyanizm'in bir kolu, Zen Budizm'le
birleşmiştir.
*****************************DİNLER
TARİHİ.6.HAFTA ÇALIŞMALARI********************************
1-hindistanın
milli dini nedir?
1-eski
vedacılıktan doğmuş olan Brahmancılık.
2-hinduizmin
geçirmiş oldgu 5 ana devre nelerdir?
2-1.Vedalar
Devri:
2.UpaniĢadlar
Devri:.
3.Klâsik
Devre:.
4.Vedanta
Devri: UpaniŞadlarm yorumunun üzerine dayanan felsefi bir hareket dönemidir.
5.Modern
Devre:
3-Hind
geleneği içinde Brahmanların da rolü ile genel üç grup dini metin oluşmuştur
BUNLARA denmiştri?
3-prastahana
traya.(bunlar=şruti,smriti=işitilen ve görülen anlamlarına gelirler).şruti
metinler içinde =vedalar yer alır.smriti metinleri içinde
=puranalar,ramayana,mahabharata ve dharma-şastralar yer alır.)
4-mukaddes
bilgi ve en üstün bilgi anlamına gelen kavram hangisidir?
4-veda.
5-vedaların
en eski bölümünü hangi derlemeler oluşturur?
5-rig
–veda……..sama-veda……..yajur-veda…..atharva-veda…..
6-hinduların
en önemli kabul ettikleri veda hangisidir?
6-rig-veda.
7-rig-veda
nüshaları nelerdir?
7-sakala…vakalhilya…bashkala.
8-Vedalar
içinde en anlaşılan ve anlamı açık olan ve Melodileri ihtiva eden Rig-Veda'daki ilahilerin söylenişine eşlik
eden melodileri oluturan veda hangisidir?
8-sama-veda.
Bilgilen=Sama-Veda'nın
metin kısmı üç kısımdan meydana gelir: Birinci kısım, melodiye eşlik edilmeyen
Rig- Veda'dan aynen alınan cümlelerdir.ikinci kısım, Arcika adı verilen ve
çeşitli Konular'daki cümlelerden meydana gelir. Üçüncü kısım, "şarkılar
Kitabı" denilen ve şarkıcı rahiplerin söylediği melodili ilahilerdir.
9-şarkıcı
rahibin (samanın) üzerine şarkı söylediği cümleye (ayete)ne denir?
9-yoni
denir.
10-Sama-
Veda ilahilerinin ithaf edildiği Tanrı kimd,ir?
10-indra.
11-Kurban
ve diğer takdimelerin sunuluşu ile ilgili merasimleri anlatan veda hangisidir?
11-yajur
-veda.
12-halk
büyücülüğünün fazlaca işlenmiş olan ve veda külliyatına kabul edilmeyen veda
hangisidr?
12-atharva-veda.
13-Vedalardan
daha sonraki dönemlerin tarihni taşıyan ve Veda'ların tefsirini oluşturan
metinlere ne ad verilir?
CEVAP=BRAHMANALAR.
13-bir
üstadın "yanına oturmak" anlamına gelen kavram nedri?
13-upanişad.
Hakim ve Mütefekkirlerin inziva'da "tefekkür"den sonra elde ettikleri
fikirler topluluğudur.
Bilgilen=Hinduizmde
smriti, iki anlamda kullanılmaktadır: Dar anlamda, DharmaĢastralar, geniş
anlamda itlıasa-puranalar olarak kullanılmaktadırlar. DharmaĢastralar, Hint
toplumundaki Kast sistemindeki insanların her birinin kendi kast sistemine göre
neleri yapıp, neleri yapmayacakları anlatılmaktadır. Bu amellerin, mükafatlan
sıralanmaktadır. Buna göre her kastın mensuplarının günlük yaşayışları
belirtildiği için, gündelik hayatta smriti çok önem taĢımaktadır. Geniş anlamda
smritiyi kullandığımızda ithasa-puranalarla karşı karşıya geliriz. Bu kelime
"Kadim Tarih" anlamına gelmektedir.iğthasa kadim metinleri olarak
kabul edilen iki büyük Hint destanı dikkat çeker: RAMAYANA ve MAHABHARATA
destanları bir grubu oluştururken, diğer grubu da ŞURANALAR oluşturmaktadır.
14-hind
kültüründe önemli destanlar nelrdir?
14-ramayana(Râmâyana
destanı, muhtelif şartlarda ViSHNU'nun nasıl prens RAMA kılığında
bedenleştiğini, Lânka adasında kurulu düzeni tehdit eden şeytan Râvana'yı nasıl
yok ettiğini anlatmaktadır.)--mahabharata(hind kültürünün en önemli destanıdır.
Mahabharata da PANDAVALAR ile KURUVALAR arasındaki savaş macerası dile
getirilir.)---bhagavat-gıta(hind kültürünün en büyük klasik destanını teşkil
eder)
15-Hinduizmde
peygamber olarak kabul edilen kimdir?
15-Yajnavalkya.
16-Tanrı
anlayışı açısından, politeist çizgide yer alan din hangisidir?
16-hinduizm.
17-Hindistan'da,
Hinduizm'in en önemli iki rakibi hangi dinlerdir?
17-islamiyet
ve hristiyanlık.
18-Kainat,
bir doğuştan, bir ölüme sürekli şekil değiştirmektedir. Buna Hinduizm'de ne
denir?
18-"Dönemler
Teorisi".Bu teoriye göre kâinat, düzenli aralıklarla tezahür ediyor,
gelişiyor sonra yeniden görünmek için ortadan kalkıyor. Bu, böyle sonsuzluğa
dek devam edip gidiyor.
Bilgilen=Hinduizm
de bilgimiz ve bilgimiz dışında olan dünya ve dünyalar bir karışıklık ifade
etmeyen çokluk görünümündedirler. Çünkü bu existansiyalist zenginlik, Dharma'nm
açık ifade ölçüsü içinde kurulmuş ve teĢkilatlanmıştır. Meselâ, insanlar
dünyasının, tanrılar dünyasından aşağıda olduğu görülmektedir. Önemli olan
küçük evrendir. Büyük evrenler, birbirlerine benzerler. Yani, aşağıdaki olan
yukandakine benzemektedir. Meselâ, otuz üç milyon Tanrı, karışmış imajı ile
ilgisi yoktur. Çünkü çoğu zaman su sembolizmi, ay çizgilerine ve burada
görünmeyen karanlıklara bağlı olarak bulunmaktadır. Bu tasavvura göre ViSHNU,
dev bir yılan üzerine uzanmış olarak, evrenin suları üzerinde yüzer ve dünya,
ondan doğan büyüleyici bir lotus gibi birden bire ortaya çıkmaktadır. Burada
söz konusu olan şey, ViSHNU'nun kainattan sorumlu olmasıdır. O'nun ikinci
Özelliği Dharma'nm muhafızı olmasıdır. Bunu yapmak için ise ViSHNU, her
defasında zaruri olarak bedenleĢmektedir. O'nun her bedenleşmesine Avatar (iniş
veya tecelli) denmektedir. Vishnu, sekiz defa Dharmayı kurtarmış ve restore
etmiştir. Burada Dharma, kozmik düzeni belirtmektedir:
1.Tufanda
Vishnu, balık olmuş, hayatta kalmış bir tek dürüst insanı taşıyan gemiye dağın
tepesine kadar rehberlik etmiş ve insanın kurtuluşunu sağlamıştır.
2.Okyanusta
sal gibi yüzen yeryüzünü, batma tehlikesinden kurtarmak için ViSHNU tümsek
haline gelmiştir.
3.Bir
başka zamanda yeryüzü akmakta iken onu yüzeye çıkarmak için ViSHNU, yaban
domuzu olmuştur.
4.Yine
o, insan-Aslan olarak yeryüzünü yıkmak isteyen dev bir şeytanı öldürmüştür.
5.Uğursuz
bir devi devirmek için sürüngen haline gelmiş ve onu, Davut'un Calut'u
devirdiği gibi devirmiştir. 6.Nihayet insan haline gelmiş ve iktidarı kendi
yararlarına işgal etmek isteyen çok sayıda ki savaşçıyı baltasıyla öldürmüştür.
7.Hind
mitolojisi içinde Vishnu, Rama haline gelmiştir.
8.Yine
Hind mitolojisi içinde Vishnu, Krishna haline gelmiştir
19-basit
bir peştemala sarılmış, buzullar ve kayalıklar arasında yüksek dalgaların
içinde bir kaplan derisinin üzerinde tayyöre oturmuş olarak ve üçlü keskin bir
çelik tuttuğu halde, boynunda da insan kafalarından bir kolye taşıdığı şekilde
tasavvur edilen nedri?
19-shiva.
Hind dini inancında Shiva bir dans Rabbi olarak da tasavvur edilmektedir.
20-shivaya
bağlı tanrılar hangileridri?
20-1-
Tanrı Ganesha: Aile Tanrısıdır.inananların yollarındaki engelleri
gidermektedir.
2-
Tanrı Skanda: Savaşın başında bulunan Tanrıdır.
3-
Tanrı Kubera: Zenginliğin yaratıcısı ve koruyucusudur.
21-hinduizmdeki
tanrıçalar nelerdir?
21-Lakshimi
=Refah, talih, mutluluk ve sıhhat tanrıçasıdır.
Durgâ=Durgâ,
"Yaklaştıniması zor olan şey" anlamına gelmektedir.Durgâ ismi, büyük
Tanrıça1 ya dehşetli görünümünden dolayı verilen isimlerden birisidir. Bakire
bir tanrıçadır.
Kâli=Yaşlı
bir zenci kadın, Vampirin kan akan buruşmuş ağzını açmaktadır.
Bilgilen=indra,
Tanrıların yeryüzündeki efendisidir.insanların ve hayvanların çoğalmasını
sağlamaktadır. Indra'nın en önemi özelliklerinden biri, onun savaşçı bir Tanrı
olmasıdır. O'nun ibadet vakti, genelde öğle vaktidir. Yaz mevsimi indra'nın
kutsal mevsimidir.
22-hinduizmdeki
tanrılar nelerdri?
22-vişnu,,,indra,,shiva,,,agni,,,varuna,,,mitra,,,
23-Hinduizm’de
Bazı Dini Kavramlar nelerdri?
23-Dharma==,
evrensel düzeni, hukuki kanunu, politik ve sosyolojik normTarı, bünyesinde
bulunduran bir kavramdır. Bu kelime'ye ebedilik anlamına gelen Sanâtana
kelimesi de ilave edilerek, Hindular bu kelimeyi dinlerine vermektedirler.
Böylece Hinduizm, SANÂTANA DHAR-MA adını almaktadır.
Avatara==Tanrılar
birçok değişik şekilde tecelli etmektedir. Buna Hinduizm de Avatara denir. Yani
Tanrı'nın yeryüzüne inerek, insan veya başka bir şeyde tecelli etmesi,
Avatara'nın gerçekleşmesi olarak düşünülebilir. işte Vishnu, Kâinatın düzeni
bozulduğunda, Avatarası ile Müdahale etmektedir.
Karman==Karman,
iş, faaliyet, hareket anlamına gelmektedir. Atman denilen ruh, bedende hapis
olarak kalacaktır. O ruha sahip olan ferd'in hareketleri, ruhun tutukluluğunu
yakinen ilgilendirmektedir.Çünkü ferdi olarak yaptığı iyi ve kötü her hareket,
görülmeyen fakat gerçek olan bir sonucun nedenidir.işte buna Karman denmiştir.
Tenasüh(Samsara)==Devamlı
yeniden doğuşları yani tenasühü belirtmektedir.Buna göre Atman(ruh)bünyeden
bünyeye durmadan göç etmektedir.
Yoga==Yoğa,insanın
eneıjilerini belli bir hedefe doğru yöneltmesidir. Bu durumda yoğa,vücudun ve
ruhun fiziki egzersizler yolu ile özel bir disipline girmesi olayıdır.
Sadhu==Toplumu
terk eden, münzevi yaşamaya karar veren insanları belirtmektedir. SâdhuTarın
yanlarında bulundurmaları gereken malzeme-ler şunlardır: Bir çift sandal
Ģeklinde ayakkabı, baston, sadaka kasesi ve tespih.
Bhakti==Hinduizm
de "Her şeyi Terk" anlamına gelmektedir.
Guru==ağırlığı
olan, önemli olan anlamına gelmektedir.Geleneksel Hinduizm de ise GURU,manevi
bir üstadı belirtmektedir. Guru'lar, müritlerine "Shiva'ya saygı" Ģeklinde
günlük okuyacakları Mantra denilen bir zikir vermektedirler.
24-Yoğa'
da ileri seviyede bir şeyler elde etmek için hangi şartlar bulunması gerekir?
24-a.Sağlam
bir zihinsel dayanıklılığa sahip olmak.
b.Yoğa
mensubunun, manevi bir yönetim yapısına ihtiyacı vardır.Bu üstad bir Guru'dur.
c.Yoğa'nın
spiritüel ve kurtarıcı hedefi olmalıdır.
25-budizmin
kurucusu kimdir?
25-Budizm'in
kurucusu Siddaharta Gautama Buddha'dır. Buda'ya sakyamuni (Sakya klanının
çilecisi...) de denmiştir. Çin'de, Moğolistan'da, Seylan'da, Tayvan'da,
Kamboçya'da, Vietnam'da, Kore'de ve Japonya'da yayılmıştır.
26-Budizm
de önemli olan nedir?
26-önemli
olan Nirvanaya ulaşmaktır.
27-
mutlak anlamda bir iç huzura erme ve gerçek Hakkı bulma olayına ne denir?
27-
Nirvana denir.
28-
Budizm'in Hindistan'da yayılmasını kendi çıkarlarına aykırı gören ve Budistlere
karşı,amansız bir mücadeleye girenler kimlerdri?
28-
Brahmanlar.
29-
Tibet Budizmi de denen Budizm hangisisdir?
29-
Lamaizm.
30-
Buda'nın dört hakikatini Dharma (dhamma) genel hatları ile nelerdir?
30-
Birinci Hakikat: Izdırabın evrenselliği üzerine dayanır: Her şey ızdıraptır.
ikinci
Hakitat: Izdırabın menşeini gösterir: Izdırabın menşei arzudur.
Üçüncü
Hakikat: Izdırabın yok oluşunu açıklar: Izdırabın yok olması için, arzunun yok
edilmesi gerekir.
Dördüncü
Hakikat: Izdırabın yok olma yolunu açıklar: Bunun yolu, NiRVANA'ya ulaşmaktır.
31-
Buda'ya göre bir Budist rahibinin ve rahibesinin pratikte uyması gereken Ģeyler
nelerdir?
31-
Traş olmak. (Saç ve sakallarını kestirmek).
Kadınlar
da saçlarını traş ettirmektedirler.
Sarı
elbise giymek.iki ayda bir defa oruç tutmak.
Oruçlu
iken günahlarını itiraf etmek
ibadeti
meditasvon ile yapmak.
32-budizmde
kaç türlü meditasyon vardır?
32-
Sükûnet yolu(samatha):Sükunet, zihnin bir yere merkezîleş- mesidir.Bu durumda
zihin, hareketsiz, sakindir.
Derin
vizyon yolu(vipassana):Derin vizyon, içerde aniden yanan bir ışık gibidir. O
ışık, bütün bedensel ve zihinsel sefaletlerin geçiciliğini hissettirir.işte
sadece bu vizyon, Nirvanaya götürür.
33-
Buda'ya göre mevcudatın kaç unsuru vardır?
33-6.
toprak, su, ateş, hava, esir ve bilgi.
34-budizmin
kutsal kitabı nedir?
34- üç sepet anlamına gelen
Tripitaka dır. Tripitaka üç bölümden meydana gelir:
Vinaya-pitaka (Disiplin
sepeti).
Sutta-pitaka (Telkin sepeti):
Abhidharma-pitaka (Felsefi ve
psikolojik yorumlar sepetini oluşturur.):
Oku= Kısaca bu üç sepeti,
disiplin sepeti, vaazlar sepeti, doktirinler sepeti olarak belirtebiliriz.
35-budizm iman ilkeleri
nelrdrı?
35- "Buda'ya sığınırım,
Dharma'ya sığınırım, Sangha'ya sığınırım" Şeklindeki üç cevher kabul
edilen ilkedir.
36- Nirvanaya ulaĢmanın yolLARI
NELERDİR?
36-dünyayı terk……Ruhtaki
pislikleri temizlemeye yönelen ruhî egzersizler…..Murakabe Tekniği
37-budist mabedlerine ne isim
verilir?
37-pagoda.(((( Budist, genelde
üç şeye önem vermelidir: Buda'nın heykellerine. Budanm hatıralarına. Buda'nın
altında ilhama kavuştuğu Bodh-Gaya'daki incir ağacını ziyaret etmeye.
38- Budizm'deki sürekli
doğuĢlar çarkına nedenir?
38-kamma(karman).denir.
Bilgilen= Başlangıçtan beri
Budizm'de, Budistler dört grupta teşkilatlanmışlardır: Bhikhu'lar: Bunlar,
Budist rahiplerini meydana getirirler. Bhikkhuni'ler: Budist rahibeler
sınıfıdır. Upasaka'lar: Bunlar, laik erkek Budist cemaatidir. Upasikalar: Bunlar
da laik kadın cemaatidir. Budist laikler, beş prensibe uymak zorundadırlar:
1-Canlıları
öldürmemek, 2. Hırsızlık yapmamak, 3.Gayr-i meşru cinsel ilişkiye girmemek, 4.
Yalan söylememek, 5. Aşırılığa neden olacak alkollü içkiler kullanmamak. Stupa
Bölümü: Bu bölümde, Buda'nın maddi olarak kalan bütün hatıraları ve büyük
azizlerinin hatıraları saklanmaktadır. Burası bir nevi "Kutsal
emanetler" bölümüdür. Budizm, Avrupa'da sadece literatürlerde tanınan bir
din olarak görülmekteyken yarım asırdan beri Budizmin ZEN Ģekli Batı'da
tanınmaya başlamıştır. Son yarım asırdan beri Amerika'da Budizm ciddi şekilde
ilgi görmüştür. Amerika'da Budizmin iki şekli dikkat çeker: Zen Budizm ve
Tantrik Budizm.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder