19 Mart 2015 Perşembe

dinler tarihi 1-6

******************************DİNLER TARİHİ 1.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************
1-MİLLİ DİNLER NELRDİR?
1- Milli Dinler Hinduizm; Budizm; Zerdüştîlik ve Maniheizm
2-EVRENSEL DİNLER NELERDİR?
2- Evrensel Dinler Yahudilik; Hıristiyanlık ve İslam
3- din bilimcileri arasında dini sadece sosyal bir fenomen olarak anlaşılması gerektiğini ifade edenlere nedenir?
3-indirgemeciler.
4-METODOLOJIİK AGNOSTİSİZM NEDR?                                                                                                                                                    
4- orta yolu izleyen içerden veya dışardan bakışın savunuculuğunu yapmaksızın hakikatı araştırmak için her türlü çabayı önemseyen ve onları birbirleriyle mukayese eden nötürcü bir bakış açısı daha vardır ki buna “metodolojik agnostisizm” denilmiştir.
5-DİN BİLİMCİLER DİNLERİ ARAŞTIRIKEN BUNU DA YAPARLARKEN DİNİN KÖKENİ,FONKSİYONU,AMACI VE TAŞIDIGI HAKİKAT BAGLAMINDA YAPMAKTADIRLAR VE HANGİ SORULARI SORMAKTADIRLAR?
5-(1).Dinin başlangıç noktası yani kökeni nedir?(2).Dinin işlevi nedir?3.Din, yaşayanları için ne anlama gelir?(4).Dinin iddiaları doğru mudur?
6-DİNİ KENDİNE ÖZGÜ BİR OLGU OLARAK KABUL EDENLER KİMLERDİR?
6- Rudolph Otto, Gerardus van der Leeuw ve Mircea Eliade dini kendine özgü bir olgu olarak kabul eden üç önemli din bilimcidir.
7-DİNİN KENDİNE ÖZGÜ BİR TABİATI OLDUGUNU VURGULAYAN KİMDİR?
7- - Rudolph Otto.
8-GERARDUS VAN DER LEEUV DİNİ NASIL ANALİZ EDER?
8- dört dinsel tecrübenin içeriğini dinsel özne, dinsel nesne, dinsel etki ve dinsel ifade çerçevesinde analiz eder.
9-DİNİ;DİNİ DEMBOLLERİN OLUŞTURDUGU DİNDAR İNSAN (HOMO RELİGİOS)VE SEMBOL YAPAN İNSAN(HOMO SEMBOLİCUS)OLARAK İFADE EDEN KİMDRİ?
9-mircae eliade.dir.
10-BİR DİNLER TARİHİ DERSİNİN KONUSU OLAN DİNE YAPILAN TANIMLAR NELERDRİ?
10-**Din insanın kutsal saydığı şeylerle olan ilişkisidir.**Din ruhsal varlıklara inançtır.**Din mutlak itaat duygusundan ibarettir.**Din melekelerimizin serbest olarak kullanılmasını engelleyen yasaklar bütünüdür.**Din bir inançlar davranışlar ve sosyal hayatın muayyen şartlarına göre oluşturulmuş kurumlar sistemidir.**Din dua, kurban ve inançla kendini gösteren bir arzudur.**Din akıl sahiplerini kendi iradeleriyle halde salaha, ahirette felaha sevkeder.**Din, kul ile rabbi arasındaki muameleden ibarettir.
BİLGİLEN= Türk Dil Kurumu sözlüğünde: "Tanrı'ya, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal varlıklara inanmayı ve tapınmayı sistemleştiren toplumsal bir kurum, diyanet" ve "Bu nitelikteki inançları kurallar, kurumlar, töreler ve semboller biçiminde toplayan, sağlayan düzen" şeklinde tanımlanır.
11-DİNLER TARİHİ NASIL TANIMLANIR?
11- Dinler tarihi, tarih ve filoloji yardımı ile dinlerin doğuşunu, gelişmesini, inanç, ibadet ve ahlâkî değerlerini, tarihî seyir içinde inceleyen ve fenomenolojik metoddan da yararlanarak dinî fenomenlerin yapısını ve özünü araştıran bir ilim dalıdır diye de tarif edebiliriz.
12-KARŞILAŞTIRMALI DİNLER TARİHİ NASIL TARİF EDİLİR?
12- Dinlerin benzeyen ve ayrılan yönlerini, dinî kurumları, itikadî, pratik ve sosyal yönden karşılaştırmalı olarak Tarihî ve fenomenolojik gelişme içinde inceleyen bir bilim dalıdır.
13-DİNLER TARİHİNİN YAKINDAN İLİŞKİ İÇERİSNDE OLDUGU BİLİM DALLARI NELERDRİ?
13- Tarih,Filoloji,Arkeoloji,Etnoloji,Antropoloji,Sosyoloji ile de yakın işbirliği yaparak, insanlığın dinî tarihini kendine özgü metodolojisi ile incelemektedir.(İLGİ KURDUGU DALLAR İSE=TARİH VE COĞRAFYA)DIR.
14-DİNLER TARİHİNİN KONUSU NEDİR?
14- Dinler Tarihi'nin konusu, tarihin derinliklerinden, günümüze kadar gelen ve gelmeyen bütün dinlerdir. Bunun için bütün dinler, Dînler Tarihinin konusuna girmektedir. Dinleri ele alırken de  hak, batıl, ilkel veya muharref olup olmadığına bakmaksızın ele alır.
15-DİNLERİ SINIFLANDIRIRKEN KURUCUSU OLAN DİNLER VE GELENEKSEL DİNLER OLARAK SINIFLANDIRAN KİMDRİ?
15-joachim wach.
16- GUSTAVE MENSCHİNG DİNLERİ NASIL SINIFLANDIRMIŞTIR?
16-milli dinler ve evrensel dinler diye ayırmaktadır.
17-ANNEMARİE SCHİMMEL DİNLERİ NASIL SINIFLANDIRMIŞTIR?
 17-dinleri ilkel kabile dinleri, milli dinler ve evrensel dinler diye üçe ayırmaktadır.
BİLGİLEN= Ayrıca dinler sakramental (dini ayin ve törene dayanan) din, Profetik (peygambere dayanan) din ve Mistik (tasavvufi) din olarak da tasnif edilmiştir.
18-DİNLER TARİHİNİN METODU NEDİR?
18- Dinler Tarihi'nin temel metodu, tarihî-karşılaştırmalı metottur. Bu bakımdan Dinler Tarihi'ne "Karşılaştırmalı Dinler Tarihi" de denilir.
19-DİNLER TARİHİ HANGİ KONULARDA TARİH METODUNA BAŞVURUR?
19- Dinler Tarihi, dinlerin doğuşu, gelişmesi, yok olması gibi konularda tarih metoduna baş vurur. O, malzemesini daima tarihten, yaşanan, tecrübe edilen hayattan alır.
20-İLK DİNLER TARİHİ KÜRSÜSÜ NEREDE KAÇ YILINDA KURULMUŞTUR?
20-cenevre’de .1873.
21-DİN BİLİMLERİ BAŞLIGI ALTINDA TOPLANACAK BİLİM DALLARI HANGİLERİDİR?
21-Dinler tarihi,din fenomenolojisi,din sosyolojisi,din psikolojisi ve din felsefesidir.
22-DİN FENOMENOLOJİSİ NEYİ KONU EDİNİR?
22- Tarihî gelişmesini dikkate almaksızın, dinî olguları, görünen yönleriyle konu edinir.E.Husserl tarafından kurulmuş yeni bir bilim dalı ya da yöntemdir.
23-DİN SOSYOLOJİSİ NASIL TARIF EDİLİR?
23- dinin toplumla, toplumun dinle münasebetlerini ve bu münasebetlerden doğan toplum olaylarını inceleyen bir bilimdir diye tarif edebiliriz.Çağımızın en büyük iki Din sosyologu olan J. Wach ve G. Mensching…
24-DİN FELSEFESİ HAKKINDA BİR ŞEY SÖYLEMEK GEREKİRSE NE DENİR?
24- Tanrı inancına felsefi bir temel bulmaya çalışır. Dini hükümlerin mantığını bulmaya çalışır; Allah'ın varlığı delillerini tenkit ve tahlile tabi tutar. Din Felsfesi normatiftir, yani hüküm bildirir. Konuları; Allah'ın varlığı, sıfatları, Allah-alem ilişkisi, alemin gayesi, ilim-din, din-kültür (sanat, siyaset, dil) ilişkisidir. Dinler Tarihinin, Din felsefesi ile de ilişkisi, Din Bilimleri arasında önem taşımaktadır. Din felsefesi, dini, felsefi açıdan ele alır ve inceler. Din felsefesi, incelemelerinde, aklı ön plân da tutmaktadır. Din felsefesinin gayesi, dinî emiıierdeki mantıksalhğı ortaya koymaktır. Din felsefesi, diğer Din Bilimleri arasında normatifliği ile, yani hüküm verme özelliği ile dikkati çekmektedir. Din felsefesi de Dinler Tarihini bir laboratuar olarak kullanır.(UZUNCANA OLDU AMA ÖYLE OLMASI GEREKİYOR)
25-TOPLUMUN GELİŞİMİNİ ORTAYA KOYABİLMEK İÇİN IRKLARIN ÖZELLİKLERİNİ ORTAYA KOYAN İLİM DALI NEDİR?
25-etnoloji.
26-DİNLER TAİRHİNİN KAYNAGINI NE OLUŞTURUR?
26-asya kültürleri ve ilkel kabilelerin inançları oluşturur.
27-DİNLER TARİHİYLE İLGİLİ OLARAK İLK NEŞRİYAT NEREDE KİM TARAFINDAN KURULMUŞLTUR?
27- M. Vernes tarafından Fransa’da kurulan, Revue de l’Histoire des Religions’dur.
28-DİN BİLİMLERİYLE İLGİLİ İLK KONGRE NEREDE VE KİMİN ÖNCÜLÜK VE KATKISIYLA GERÇEKLEŞMİŞTRİ?
28-max müllerin katkı ve öncülüğünde,Stockholm da gerçekleşmiştir. Bunu,Paris’te toplanan Dinler Tarihi Kongresi adı verilen toplantı izlemiştir. IX. Uluslar arası Dinler Tarihi Kongresi de Tokyo’da toplanmıştır.
29-BATIDA MODERN ANLAMDA DİNLER TARİHİ ÇALIŞMALARI KİM İLE BAŞLAMIŞTIR?
29-max müler.Müller, dilbilim, mitoloji ve din araştırmalarına geniş ilgi uyandıran Alman Şarkiyatçısı yani doğubilimcisidir.
30-zerdüşt ve Hindu kutsal kitaplarının isimleri nelerdri?
30-zerdüşt dininin kutsal kitabı=avesta…Hindu kutsal kitabının adı=rigveda..
31-MÜLLERİN EN TANINMIŞ ESERİ HANGİSİDİR?
31-dogunun kutsal kitabları (sacred boks of the east).
32- KARŞILAŞTIRMALI DİNLER TARİHİ ALANINDA DÜNYANIN EN ÖNDE GELEN SİMASI KİMDİR?
32-biruni.eseri ise= Asaru’l-Bakiye ve Kitabu’t-Tahkik ma li’l-Hind adlı eserleri, mukayeseli Dinler Tarihi açısından büyük önem taşımaktadır. Ondan sonraki en önemli iki isim, C.P. Tiele ile Max Müllerdir.diğeride mircea eliade . 
33-ÇEŞİTLİ KAVİMLERİN DİNLERİ KONUSUNDA ARAŞTIRMA YAPAN ÖNEMLİ İSİM KİMDİR?
33-george dumezil.dir.
34-DİNLER TARİHİ HAKKINDA MİRCEA ELİADE NİN TÜRKÇEYE ÇEVRİLMİŞ ESERLERİ HANGİLERİDİR?
34- --Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu--Dinler Tarihine Giriş--İmgeler ve Simgeler--Kutsal ve Dindışı--Mitlerin Özellikleri--Dinler Tarihi Sözlüğü..
35-gerçek anlamda ilk dinler tarihini kimlerden hangi eserlerinde görmekteyiz.?
35- Gerçek anlamda ilk Dinler Tarihini Ebu Mansur Bağdâdî'nin (ö. 1037) “El-Fark beyne'1-Firak” ve Ebû Nasr Mutahhir ibn Tâhir el-Makdîsî'nin (ö.l.340) “Kitabu'l-Bed'i ve't-Tarih" adlı eserinde görmekteyiz.
36-dinlerle ilgili çalışma yapan İslam bilginleri kimlerdri?
36- Abdullah el-Mukaffa, İbn Kelbi, Muhammed b. Huzeyl, İbn Nedim, Ebu Bekir Bakıllani, Abdulkadir Bağdadi, El-Biruni, İbn Hazm, Gazzali, Abdulkerim eş Şehristani, Muhsin Keşmiri dinlerle ilgili çalışmalar yapan İslam bilginlerindendir.
37-dinler tarihini öğrenmek ve tanımak ne için gereklidir?
37- Ülkemizdeki misyonerlik faaliyetleri ile girdiğine inanılan Mormonlar, Yehova Şahitleri, Bahailik gibi yeni dini hareketlerin mensuplarının propagandalarına karşı dik durabilmek için de dinler tarihini öğrenmek gerekmektedir.
38-diğer dinleri bilmek hangi açılardan kişi için çok öenmlidir?
38- **genel kültür açısından**diğer din mensuplarıyla sağlıklı bir iletişim kurma açısından**Misyonerlik faaliyetlerini tanıma ve tedbir alma açısından**İslâm'ı diğer din mensuplarına daha iyi anlatabilmek açısından**İslâm'a karışmış hurafeleri tanıyıp tespit edebilmek açısından**eksikliklerimizi ve yanlışlarımızı tanımak açısından**İslâm'ı günümüz şartlarında daha iyi yorumlamak ve yaşanılır bir din haline getirmek açısından**Din hizmetlerini daha verimli hale getirmek açısından önemlidir.
Bilgilen= Dinler Tarihi, beşerî kültürün çeşitli halkalarında uzun zaman yaşamış ve daha sonra çeşitli nedenlerle ortadan kalkmış dinler de dahil olmak üzere, bugün yeryüzünde yaşamakta olan bütün dinleri inceleme konusu yapar.
Bilgilen= İslam Aleminde Dinler Tarihi Çalışmalarına gelince ilk kaynak Kur’an-ı Kerim, Hadis metinleri olup bunun dışında Milel, Nihal, Reddiye, El-Firak, Seyahatnameler ve coğrafya kitaplarıdır.

***************************DİNLER TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALALRI****************************
1-Din'in kaynağının "Animizm" yani "ruhculuk" olduğunu ileri sürEN KİMdir?
1-E. Bûrnette Tylor.
2-dinin kaynagının soyut bir güç olan mana ile karşılaşmanın getirdiği =mistik korku ve hayret duygusu=oldugunu ileri süren kimdir>?
2-Marett.
3-insanlığın ilk dinî törenlerinin büyü törenleri olduğunu söyleyen kimdri?
3-frazer.
4-spencer dinin kaynagı hakkında ne düşünmüştür?
4-Spencer de dinin kaynağı hakkında ilkel kabile dinlerinin kaynağının korku olduğunu ve bunun da Atalara Tapınma şeklinde kendini gösterdiğini, atalara tapınmanın da diğer ibadet şekillerinin gelişmesini sağladığını söylemiştir.
5-Din'in, sosyal tecrübenin bir yansıması olduğunu savunmaktadır. Klan ise bir totem etrafında şekillenmiştir. Totem olarak kabul edilen varlık, kutsaldır. Klan buna saygı duymaktadır. insanlığın ilk dinî iekli de Totemizmdir demiştir.diyen kimdir?
5-durkheim.
6-Max Müller’e göre dinin kaynagı nedri?
6-Mülller'e göre, insanlığın ilk dini Naturizm (tabiatçılık) yani tabiat varlıklarına tapınmadır.
7-Andrevv Lang ve Wilhem Schmidt dinin kaynagı neydi?
7-insanlığın başlangıçta "Bir Yüce Tanrı'ya" inandığını ifade etmiş oluyordu. Schmidt'e göre, ilk Din, gökte yaşadığına inanılan, iyilik sever, her şeyi bilen, yaratıcı ve ebedî bir "Büyük Tanrı" inancından ibarettir.
Bilgilen=Sonuç olarak, Batıda Din'in kaynağı hakkındaki görüşler, genelde ilkel kabilelerden hareketle geliştirilmeye çalışılmıştır. Ancak bu konuda bir görüş üzerinde herkes ittifak edememiştir. XIX. yüzyıl boyunca ve XX. Yüzyılın ilk yarısına kadar Din'in kaynağı hakkındaki çalışmalar, Batı'da devam etmiştir. Bu konuda kesin bir sonuç alınamayınca Etnoloji, dinin kaynağını aramaktan vazgeçmiş ve bugün din olayı, bir kültür olayı olarak kabul edilmeye başlanmıştır. Buna göre her din, bir kültürdür. Her din, kendi dönemi için bir değer taşımaktadır. işte Dinler Tarihi bu kültürü incelemeye yönelen bir disiplindir. Dinler Tarihine bu anlayışın kazandırılmasında, çağımızın büyük Din Tarihçisi Mircea Eliade'nin, rolü çok büyük olmuştur.
8-monoteizm nedemektir?
8-Monoteizm: "Bir Allah'a inanmak demektir. Çok Tanrıcılık demek olan politeizmin zıddıdır. Monoteizm, tek Allah inancını benimseyenlerin inancıdır.
9-insanlığın ilk dinî şeklinin monoteizme benzeyen "Yüce Tanrı" inancı olduğunu, ancak insanların daha sonra bu inancı bırakarak, putperestliğe döndüğünü, ispata çalışanlar kimlerdir?
9-A. Lang ve W. Schmidt.

***************************DİNLER TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************

1-Geleneksel kabile dinleri NEDRİ?
1-dünya üzerinde çoğunlukla Afrika yerli halklarının geleneksel inanç ve uygulamalarını sürdürmüş oldukları dinleridir.
2-yaşayan gelenekesel kabile dinleri hangileridir?
2-Dinka ve Yoruba dinleridir.
3-Geleneksel Kabile Dinlerinin genel ortak özellikleri nelerdir?
3-
1-Geleneksel Kabile Dinleri kabileye ait olup genelde kabile adı ile isimlendirilir.
2-Genel yaşam ve dini hayat iç içedir, bir bütündür. Bireyselcilik yoktur.
3-Göksel ve ruhsal bir alem algısı olup, orada ruhsal yaratıkların varlığına ve çoğunlukla insan ruhlarının ve başka ruhsal varlıkların o alemle ilişkisi olduğuna inanılır.
4-Ruhun bir şekilde yaşadığına inanırlar.
5-Geleneksel Kabile Dinlerinin bir kurucusu yoktur.
6-Yerel özellikler taşır, yayılmacı değildir.
7-Geleneksel Kabile Dinlerinde kutsal ile kutsal olmayanın sınırları belirgindir.
8-Kutsal Kitapları, yazılı metinleri yoktur. Mitolojileri, sözlü gelenek üzerinden aktarılır.
9-Kutsal Yüce Varlık inancı vardır, çoğunlukla yaratıcı tanrı olarak telakki edilir. Çoğunlukla göksel ve gökte olduğu algılanır.
10-Kutsal Yüce Varlık dışında, ondan alt derecede önemi haiz başka tanrısal varlıklar ve ruhsal varlıklar vardır.
11-Genelde atalara dair inançlar ile ruh inancıyla ortak ilişkili olarak atalar kültü yer alır.
12-Büyü ve büyüyle ilişkili hususlar önemlidir.
4-Günümzde bahsi geçen biçimlerde geleneksel din ve inançlarnı sürdüren kabileler nerede yogunlaşmaktdır?
4-afrika.
5-Geleneksel Asya Kabile dinlerinden varlığını devam ettirenler nelerdri?
5-a-Ainu dini (Japonya): Ainular arasında üç husus dikkat çekicidir.
Bunlar, ruh-enerji (ramat), tanrı-ruh (kamui) ve sunak (ınau) kavramlarıyla özetlenebilir.
Birincisi mana, güç diye de ifade edilebilir. Ramat, insanlar, hayvanlar, ağaçlar, bitkiler ve hatta maddeler bozulduğunda veya öldüğünde onu terk eden ama yok olmayan bir enerjidir. Kamui ise ramatlarla yakından ilişkili olup tesir etme gücünü ramatlarından alan iyi veya kötü tanrılar ve ruhları anlatan bir terimdir.
b-Chenchu dini (Hindistan): Bunlarda iki tanrı dikkat çekmektedir. Avcılıkla ilgili tanrıça Garelamaisamadır. Dişi hayvanları avlamazlar ve avlardan tanrıçaya sunularda bulunurlar. Bir de gökyüzünde oturan, gökgürültüsü ve yağmuru kontrol eden gök tanrısı Bhagavantaru vardır.
c-Gond dini (Hindistan): Mitolojik tanrıları „dünya üzerinde ikamet eden Bhagavandır. Bunlarda tenasüh inancı vardır ve ruhlar cevher havuzunda ikame ederler.
d-Ifugao dini (Filipinler): Çarpıcı olan hususlardan birisi de evren algılarıdır. Beş bölgeli evrenden ikisi sanaldır. Birincisi, Ifugaoların yaşadığı yeryüzü, bunun yukarısı gökyüzüdür, aşağısı ise yeraltıdır. Dördüncüsü ve beşincisi ise hayali, sanal gökyüzü ve yer altı katmanlarıdır.
6-geleneksel Afrika dinleri nelerdir?
6-Geleneksel Afrika Dinlerinden ayrıntılı şekilde sunulmuş olan  Yoruba dinidir.
Akan dini (Gana)
Ga Dini (Gana):
Aşanti dini (Gana):
Dahomey (veya Fon) dini (Benin)
Efik dini (Nijerya, Kamerun)
Odinani dini (Nijerya, Kamerun)
Serer dini (Senegal, Gambiya)
7-Doğu Afrikada yer alan kabile dinlerinden birisi ise Dinka dinidir. Diğer bazıları ise nlerdir?
7-Akamba dini (Doğu Kenya)
Lotuko dini (Güney Sudan)
Masai dini (Kenya, Tanzanya)
Malagasiler (Madagaskar)
8-Orta Afrikada yer alan geleneksel kabileler ve dinler nelerdir?
8-Buşongo dini (Kongo)
Bambuti (Pigme) dini (Kongo)
Lugbara dini (Kongo)
9-Güney Afrikada yer alan geleneksel kabileler ve dinler nelerdir?
9-Khoisan dini
Lozi dini (Zambiya)
Tumbuka dini
Zulu dini (Güney Afrika)
10-dinka dini hakkında söylenmesi gerekenler nelerdri?
10-Dinka dininde inançla ilgili hususlarda „tek tanrı ve „ruh inançları; mabet ve ibadetle ilgili hususlarda „kurban ritüeli; toplumsal, siyasal ve dini önder olarak „öncü efendi denebilecek Şahıslar dikkat çekmektedir. Bunların hepsi birbirleriyle iliŞkili olup bir bütünün, Dinka dininin tamamlayıcı unsurlarıdır. Dinka klanlarının bazısının Jok, bazısının ise Nihailik şeklinde isimlendirdikleri tek tanrı, yüce tanrı inançları vardır. Nihailik adı verilen bu üstün yüce varlığın her şeye gücünün yettiği, görünmediği ve insan davranıĢlarını iyi veya kötü yönde etkileyip şekillendirdiğine inanılır.
11-dinkalarda ruhun ölmezliği inancı nasıldrı?
11-Dinkalar her insanın bir tiepi olduğuna inanırlar. Tiep, kişinin hayaleti, gölgesi veya ruhu olarak tasavvur edilir. Tiep, ölümlü değildir. Birey öldüğünde tiepinin vücudunu terk edeceğine inanırlar. Ancak ölümlü olmayan ruhun/tiepin cesedin başında ve etrafında görünmez şekilde dolandığını kabul ederler.
12-dinkaların öncü efendileri kimdir ve görevleri nelerdir?
12- Dinka mitolojisinde çeşitli varyantları bulunan anlatılara göre öncü efendiliğin bir başlangıcı, başlangıç miti vardır. Öncü efendilerin ilki Aivel Longardır. Öncü efendiler ayinleri düzenler ve kurban ritüellerini yönetirler.
Onların çeşitli görevlerinden bazıları şunlardır:
-Dini ayin ve ritüelleri, kurbanları düzenler
-Yağmur için tanrısal güçlere dualarda bulunur
-Kabilenin, hayvanların, toprağın bereketi ve korunması için tanrısal güçlere dualar eder
-Kabileler arasında çıkan anlaşmazlıklar, kavgalar, çekişmelerde yatıştırıcı rol oynarlar
-Kabileler arasında husule gelen düşmanlıkları bertaraf etmede barıştırıcı rol oynarlar.( Dinka dininde dualar ve kurban takdimi en önemli ritüellerdir.)
13-yoruba dininde yüce tanrı anlayışı nasıldrı_?
13- Yorubalar Batı Afrika kabilelerinden biridir. Kendilerine has dinleri kabile isimleriyle, Yoruba Dini şeklinde ifade edilmektedir. Geleneksel Afrika Kabile Dini Yorubada mitolojik tanrısal yaratıcı ve yüce varlık olarak Olorun kabul edilir. Olorun, göklerin rabbi anlamına gelir. Dolayısıyla göksel yüce varlık inancı vardır. Yorubalar reenkarnasyona inanırlar ve yeniden doğumun belirleyicisi yine Olorundur. Yorubalar mitolojideki yaratıcı tanrılar ve göklerin hakimi olan Olorundan başka alt derecede ikincil tanrılara tapınmaktadırlar. Bunlara Orişa denmektedir. Yorubalar arasında dini uygulamalar dua ve kurban ritüelleri etrafında yoğunlaşmaktadır. Maskeler, çeşitli ayin elbiseleri ve ayin araçları, danslar dikkat çekmektedir.
Önemli= Bugün Geleneksel Kabile Dinleri müntesipleri çoğunlukla Afrika, Asya ve Amerika kıtalarında bulunmaktadırlar. Geleneksel Kabile Dinlerinde genelde göksel yüce varlık (Yüce Tanrı) inancı vardır.
Afrika Kabile Dinlerinden Dinka Dini, Sudan’da yaşayan yirmi civarında klanı bulunan bir kabilenin dinidir. Yüce Tanrıları ya Nihailik ya da Jok diye isimlendirilen yağmur yağdıran göksel tanrıdır. Bunun yanında her insanın koruyucu ruhu gibi bir tanrısal varlığı var olduğuna inanırlar. Buna ‘tiep’ denir ve bedenle birlikte ölmediğine inanırlar. Onlar için ata ruhları evi anlamıyla kulübeler yapar, takdimelerde bulunurlar. Öncü Efendi denen bir liderleri olur. Onların dini, siyasi ve sosyal görevleri vardır. Aileden gelir. Dua ve kurban ritüelleri çoktur. Yorubalar Nijerya’nın güneybatı bölgesinde ve Togo ile Benin Cumhuriyeti’nde yaşayan bir kabile olup Yüce Tanrı inancı vardır ve ismi Olorun’dur. Dinka tanrısına göre daha göğün ötesine çekilmiş bir tanrıdır. Yaratma eylemini yürüten onun oğlu olan tanrıdır. Ayrıca, Yorubalarda ikincil tanrılar vardır. Orişa denen bu tanrıların küçük heykelleri vardır. Tapınma objeleri daha çok Orişalardır. Eğer bir kimse Orişasından memnun değilse değiştirebilir. İbadet yine dua ve kurbandır

. *****************************DİNLER TARİHİ.4.HAFTA ÇALIŞMALARI****************************

1-Japonların geleneksel dinleri NE DİYE İSİMLENDİRİLMİŞTİR?
1-şinto. Japonlar kendi inançlarına daha çok aynı anlama gelen „kami no miçi ismini vermişlerdir. Anlamı, ruhların/tanrıların yolu şeklinde çevrilir.
2-şinto dininin özellikleri nelerdir?
2-Geleneksel Japon dini şinto, Japonlara özgü, milli bir dindir.
şintonun bir kurucusu yoktur.
şintoda kurtuluş ve açık bir ahiret fikri yoktur.
Kutsal Kitap geleneği mitolojiye dayalıdır.
şintoda doğallık, doğa varlıkları ve bunlara saygı önemlidir. inanç ve uygulamalar temelde doğa ve doğa varlıklarıyla ilişkilidir.
3-şinto ne zaman kurumsal-resmi din haline getirilmeye çalışılmıştır?
3-meici döneminde.
4-Japon mitolojisinin sözlü geleneği yazıya geçirilmiş eserleri nelerdir?
4-Kociki  ve Nihongi dir. Kociki ve Nihongi evrenin ve insanın, Japonyanın ve Japonların doğuşunu anlatan yaratılış mitoslarıdır
Bilgilen=Mitolojide ilk Japon imparator Cimmu Tenno göksel güneş tanrıçası Amaterasunun torunudur. Meici restorasyonu ile şinto devlet kültü kabul edilmiştir.
5-japonların kami inancı nasıldır?
5-Evreni gök-yeryüzü ve yer altı şeklinde üçlü katman olarak algılamaktadır. Bu, göğe ışık yer altına ise karanlık anlamının yüklenmesini doğurur. Geleneksel Japon Dini şinto kami inancı ile çerçevelenmektedir. Kami, başka dillere tanrı veya ruh şeklinde çevrilmiştir.
6-kamiler kaç guruba ayrılır?
6-4 guruba ayrılırlar.bunlar:
1-Yaratılışta etkin olan mitolojik eserlerde zikri geçen tanrısal kamiler. Mitolojideki yaratılış sürecinde etkin olan izanagi ve kızkardeşi izanami örnek verilebilir.ikinci olarak bu ikisinin çocuğu olan ve evrenin yürüyüzünde etkin olan üç tanrısal kami vardır. Bunlar, güneş tanrıçası Amaterasu, gece imparatorluğuna egemen olan ay tanrısı Tsukuyomi ve deniz ülkesine egemen olan fırtına ve deniz tanrısı Susanowodur. Bunlar yanında ateŞ tanrısı Atagodan bahsedilebilir. Kyotoda Atago dağında kült yeri vardır.İnari ise gıda tanrısıdır, ancak Şimdilerde pirinç adama dönüŞmüŞtür.İnarinin sembolü tilkidir. Bu nedenle tapınaklarda ya tilki beslenir ya da porselen tilki heykellerine yer verilir.
2-Ev ve aile hayatında etkin olduğuna inanılan ruhsal kamiler. Japon ev hayatında etkin olduğuna inanılan ruhsal kamilerden yaygın olanı üç tanedir. Bunlardan birincisi mutfak kamisidir, ocak kamisi de denebilir.Diğerleri kuyu (çeşme) ve tuvalet kamisidir.
3-Japon tarihinde etkin olmuş umumi önder ve üstün ata kamiler.
4-Bireylerin ailevi, kendilerine özgü ata ruhları olan kamiler.
7-şinto yaşam alanında etkin olan tanrısal kamilerin başında hangisi gelir?
7-amaterasu.(güneş tanrıçası).amaterasunun sembolu AYNA.DIR.
8-Matsukavalar diye bilinen bir köy halkı yedi uğur tanrısından biri olan hangi tanrıya ınanırlar?
8-Daykokuya inanırlar.
9-giri ne demektir?
9-yaşayan insanın kendisine yakın olan kamisiyle kurduğu ilişkidir.
10-japon dini şintoda tapınak ve kült nasıldır?
10-Tapınak ve tapınmada kurban sunma temel ritüeldir. Modern yaşamda canlı kurban sunumu yerini tamamen cansız kurban sunumuna bırakmıştır. Tapınakların sembolleri ayna, kılıç, mücevherli taç gibi nesnelerdir. Ancak ayna çok yaygındır. evlerde kamidana ismi verilen minyatür tapınaklar vardır.
11-matsuri nedir?
11-tanrı çağırma törenlerine denir.
12-şinto da diğer uygulamalrdan olan Doğumla ilgili uygulamalar nelerdir?
12-(oşiçiya):Doğumun yedinci gününde komşu ve akrabaların katıldığı yemek
(miyamairi);Erkek bebeklerin 32 kız bebeklerin 33 günlük iken ilk cinca (tapınak) ziyareti
(tabezome); 120 günlük iken bebeğin ilk pirinç yemeği
(hina-matsuri),3 Mart kızlar gününde evde oyuncak bebekler sergilenip, oyunlar ve eğlenceler düzenlenir.
(tangonosekku) 5 Mayıs oğlanlar gününde benzer bir düzenleme yapılır.
(hakamagi) 5. yaş gününde erkekler için bebeklikten çocukluğa geçiş anlamlı hakama entarisi giydirme töreni yapılır.
(obitoki) 7. yaş gününde kızlar için çocukluğa geçiş anlamlı obitoki kuşağının sarıldığı tören yapılır.
Üç yaşındaki erkek-kız bebeklerin, beş yaşındaki erkeklerin ve yedi yaşındaki kızların ilk Cinca ziyaretidir. En yaygın ve meşhur uygulamalardan olup yaşlara binaen şiçigosan (yedi-beş-üç) günü şeklinde isimlendirilir.
13-şinto görünümleri hangileridir?
13-Bu görünümleri Devlet şintosu, Mabet şintosu, Ayrılıkçı şinto Mezhepleri ve Halk Dini şinto şeklinde ifade etmek mümkündür.
14-kim tahta çıktıgında şintoyu Japonların milli dini ilan etmiştir?
14-meici.
15-Ortak kabul edilmesi gereken şinto inançları nelerdir?
15-a-Japon toprakları tanrısal kamiler tarafından yaratılmıştır,
b-imparatorlar silsilesi güneş tanrıçası Amaterasudan türemişlerdir,
c-Japonlar tanrısal kökenlidirler.
16-japonların tapınagı veya ateş tanrıçası amaterasunun tapınagı olarak ünlenen tapınak hangisidir?
16-ise tapınagı.
17-rahiplerin devlet memurlugundan çıkarılması ile tapınakların idaresinde etkin rol alanlar kimler olmuştur?
17-dernekler arasında en üstte duranı Şinto mabetler derneği (cinca honcha).
18-ayrılıkçı Şinto mezhepleri nelerdir?
18-Saf şinto,       konfüçyüscü  şinto,      Dağ şintosu,       Arınmacı şinto    v e       Kurtarıcı şinto.
19-Bu şinto görünümü daha çok hurafeler,büyü ve sihir biçimli halk uygulamalarıyla görünür hale gelmiştir hangisidir?
19-halk şintosu.
Bilgilen=Şintonun temel inançları Kami inancıdır. Yaratıcılıkta rol alan göksel alemin varlıkları tanrısal kamiler, Japon ileri gelen meşhur umumi ata kamileri, aile kamileri ve günlük işlerin kamisi olmak üzere dört çeşit kamiden bahsedilebilir.
20-Türklerin islam dinini kabul öncesinde hangi dinleri de kabul ettikleri bi,linir?
20-Budizm, Hinduizm, Maniheizm, Mecusilik, Musevilik ve Hıristiyanlık.
21-TARİH BOYUNCA TÜRKLERİN KULLANMIŞ OLDUKLARI DİNLERE HANGİ  İSİMLER VERİLMİŞTİR?
21-şamanizm, Toyunizm, Gök Tanrı Dini, Eski Türk Dini gibi çeşitli isimlendirmeler yapılmıştır. Ancak, Türkiyede Dinler Tarihçiler tarafından genel kabul gören isim Geleneksel Türk Dinidir. Bu isimlendirme Ü. Günay ve H.Güngöre aittir.
22-geleneksel türk dininin özellikleri nelredir?
22--Geleneksel Türk Dininde Türklerin evrensel boyutta dini algı ve inançlara (Tanrının evrensel algılanması gibi) rastlamak mümkündür. Ancak yayılmacı bir din değildir, yani milli bir hüviyeti de vardır.
-Gelenek yoluyla günümüze ulaşmıştır.
–Tek tanrılı bir algı genele hasredilebilecek boyuttadır.
-Türk mitolojisinde yer gök ve ikisi arasında insanoğlunun yaratıldığı fikri belirgindir.
-Tabiat ve tabiat ruhlarına dair inançlar belirgindir.
-Tarihsel süreç içerisinde devlet dini haline gelememiştir.
-Sistematik bir din olup olmadığı, özellikle kaynakların eksikliğinden dolayı, henüz tespit edilmiş değildir.
-şamanlar Geleneksel Türk Dininde önemli rol oynamakla beraber din adamı değillerdir.
-Kurban kültü birincil ve temel uygulamadır.
23-Geleneksel Türk Dininde tanrı inancı nasıldrı?
23-göksel yüce varlık inancı vadır.onun en yaygın ve belirgin ismi gök tengri’dir. Zikri geçen isimlendirmelere ilaveten Türklerin tanrıyı ifade etmek için idi, iz, Ugan, Çalab, Bayat ve benzeri terimleri de zamanla kullandıklarını belirtmek gerekir. Ancak bunlar daha çok farklı dil ve dinlerin etkisiyle oluşmuştur. Gök Tanrı inancında yaratıcı tanrı fikrinin yer aldığı, bunun yanında tanrıya eş ve çocuklar isnat edildiğini kabul edenler de vardır. Bunlar genelde yüce ve ulu tanrıya Ülgen/Ülgön (ulu) veya Bay Ülgen (zengin ulu) adını vermiş olan Altay Türklerinin Ülgenin çocuklarından bahsetmeleri delil gösterilmektedir. Altaylarda gök-yer-yer altı evren algısında göksel yüce varlık Ulu Tanrı Ülgen Ģeklinde kendisini göstermektedir. Eski Türklerde Gök Tanrı, aşkın, kudretli yüce tanrıdır.
24-eski Türklerin tabiat ile ilgili inacları nasıldır?
24-Eski Türklerin evren algısındaki gök ve yer Ģeklindeki iki katmanlı evren algısı tabiatla ilgili inanç ve uygulamalarında da kendisini göstermektedir. Orhun Kitabelerindeki „mavi gök ile „yağız yer ifadeleri bu iki katmanlı evren algısını ortaya koymaktadır.
25-uygurlar tanrıyı nasıl isimlenrdirerek kullanmışlardır?
25-Uygurlar ise Kün Tengri,Ay Tengri veya Kün-Ay Tengri şeklinde isimlendirerek tanrı kavramını kullanmışlardır.
Bilgilen=Türkler yıldızlar ve gezegenlere dair inançlara yer vermişlerdir. Ay ve güneşten sonra en fazla dini anlam ve önem yüklenen yıldız Venüs (Zühre, Çoban, Çolpan, Sabah Yıldızı) olmuştur. Gök inancı ve kültü yanında yersu inancı kendine özgü bir isimlendirme biçimini ortaya koymaktadır. Bu ismin yeryüzündeki bütün tabiata ve tabiat kuvvetlerine dair inançları barındıran bir isimlendirme olduğu ifade edilebilir. Buna göre dağlar, orman ve ağaçlara; ateşe; su, ırmak, göl ve pınarlara; kaya ve toprağa/yere dair kültler yersu inançlarıyla ilgilidir. Yersu kültünün en belirgin örneği dağ kültüdür. Öte yandan tabiata dair inançlardan dağ kültü Gök Tanrı inancıyla ilişkisi en yakın olanıdır. Bu ilişki gök sıfatıyla da bağlantılıdır. Tanrıyı görünen alemin en yücesiyle vasıflandıran eski Türk aklı dağları Tanrı ile insanın ilişki kurma alanlarının başında kabul etmiştir. Bunun için dağları kutsal ve tapınak olarak telakki etmişlerdir.
26-hunların kutsal mekan ve makam olduguna inanılan dağlar ne ifade ederler?
26-Dağlar Gök Tanrının makamı olarak bilinmiş ve onlara mukaddes, kutsal, mübarek gibi anlamları içeren Buzdağata, Kuttağ, Iduk Art gibi isimler verilmiştir.
Bilgilen=Türkler ateşe kutsallık ve temizleyicilik anlamını yüklemiş, ona karşı saygı beslemişlerdir. Altaylar ve Yakutlar ateşteki bu kutsal ve temizleyici güce „ot izi yani ateş sahibi veya ateş ruhu ismini vermişlerdir.
27-Türklerde atalar kültüne nasıl bir örnek verilebilir?
27-Hunların her yıl mayıs ayı ortalarında atalarına kurban takdim ettiklerini, yine Göktürkler ve Uygurların aynı mevsimde kutsal dağ üzerine çıkıp Tanrıya ve atalara kurban sunduklarını zikretmek mümkündür.
28-Ölüm ve Ölüm Sonrasına ilişkin inançları nasıldır?
28-Fakat kişi ölümüne ve yaratılış fikrine paralel olarak başlangıçtaki/yaratılıştaki yer ile gökün, madde ile mananın, görünen alemle görünmeyen alemin ayrı olması gibi kıyamette bütün ruhlar, ruhsal varlıklar ruhsal alemde madde ise görünen alemde kalacak olmalı. Türkler hastalığın ve ölümün kötü ruhların eseri olduğunu kabul ederlerdi. Tanrıdan kötülüğün sadır olacağına inanmazlardı. Türklerdeki kıyamet tasavvuru geç dönemde, düalist algının gelişmesine paralel olarak bilgi düzeyine çıkmıştır. Bu konuda Altayların üç katmanlı evren algısı, ışık-karanlı/ak-kara veya gök-yer altı şeklindeki düalist algı kıyamete ilişkin bir değişimi de ortaya koymaktadır. Altaylarda yeraltı dünyasının hakimi olan Erlik, Aldaçılar ismi verilen ve yeryüzüne can alıcı varlıkları gönderir ve insanların ruhunu yakalatarak hayatlarına son verdirirdi. Altaylar kıyamete „kalkançı çak derlerdi. Onlara göre kıyamette önce yer altı/cehennem tanrısı Erlik yeryüzüne yaklaĢacak, bu arada iyilik tanrısı Ülgen unutulacak, böylece iyi ve kötü tanrılar savaşacak fakat sonunda Ülgen tek başına kalacak ve haşri başlatacaktır. Bu kıyamet algısının sonradan geliştiği anlaşılmaktadır. Bunun gibi kıyamete „uluğ gün denmesi de geç dönemlere aittir. Göktürklerdeki balbal, yani hakan gibi ileri gelen kişilerin mezarlarına öldürdüğü düşmanları temsilen yerleştirilen taş heykeller ise ruhsal alemde ölene hizmetkar olduklarını anlatmaktadır.
29-türklerde kurban kültü ve diğer uygulamalar nasıldır?
29-Eski Türklerde, Gök Tengri olsun, yer altı dünyasının ruhları olsun, ata ruhları olsun, yani görünmeyen alemin bütün ruhları ve ruhsal/tanrısal varlıklarına ilişkin temel kült ve uygulama biçimi kurban kültüdür. Hatta Türklerin tek ibadet biçimi olduğunu söylemek mümkündür. Türklerde kurbanın iki türlü olduğunu belirtmek yerinde olur. Canlı hayvan kurbanı şeklinde ifade edilebilecek olanına tayılgan ismi verilmektedir. Bunlar içerisinde en makbul olanı at kurbanıdır. Bunun nedeni Türklerin yaşamındaki en önemli hayvanın at olması olsa gerektir. Ayrıca sığır ve davar cinsinin erkek olanları ikinci derecede makbuldur. Kansız kurban ve sunulara ise saçılgan ismi verilmektedir. Saçılganlar arasında ise kımız, süt, şarap, darı, buğday, pirinç gibi gıda maddeleri zikre değerdir.
30-eski Türklerde şamanlar nasıldır?
30-Eski Türklerde şamanlar dini ayin ve kurban merasimlerini yöneten, ruhlarla insanlar arasında aracılık yapan kişilerdir. şamanlar ruhlarla iletişim kurma uzmanıdırlar. Bu iletişimde ata ruhlarından aldıkları kuvvet ve ilham ile ruhlar hakkında bilgi ve tecrübe sahibidirler. Onlar ayinlerinde bir taraftan iyi ruhların insanlar için faydalı tesirlerini devam ettirmelerini sağlamaya, diğer taraftan kötü ruhlarla iletişim kurarak onların zararlı faaliyetlerini önlemeye çalışırlar.
Önemli=Geleneksel Türk Dini, eldeki verilere göre yaklaşık MÖ 300 civarlarından tarihsel süreç içerisinde değişime uğradığı düşünülmekle beraber bugüne kadar özünü koruyarak gelen dini inanç ve uygulamaları ifade etmektedir. Bugün Tuva, Hakas Cumhuriyeti gibi kuzey asya ülkelerinde geleneksel halk dini olarak yaşamaya devam eden bu dinde şaman geleneğinin bulunduğu, ancak geç dönemlerde şamanların toplumsal işlev ve önemlerinin arttığı anlaşılmaktadır.


*******************************DİNLER TARİHİ.5.HAFTA ÇALIŞMALARI**********************************

1-taoculuğun ilk filozofu ve kurucusu KİMDir?
1-lao-tzu.(diğer isimleri=Lao Tsu, Lao Tse, Laotze,laozi.)İYİ OLACAKSIN.AHLAKLI OLACAKSIN.
2-taoculugun kutsal metinleri nelerdir?
2-Tao Te Ching. (Yüce Aklın Erdemi)5000 KELİMEDEN İBARETTİR.
3- lao-tzu’nun gerçek adı nedir?
3-li tan.
4- Taoizmin evrenselliği doktrinini temsil eden eser hangisidir?
4- Hua Hu King adli eser.
5- „„toplu kurtuluşu vaat eden‟‟ bu harekete ne ad verilir?
5-mahayana taoizmi.
6-tao bazen nasıl adlandırlır?
6-ana diye adlandırılır.( Çünkü her şey Ondan gelir. Taodan bir doğar, birden iki : Yin ve Yang; ikiden üç: Yin, Yang ve nefes; üçten yaratılmış evren. Tao, göğün ve yerin kaynağı, yaratıcı aynı zamanda yaratıcı prensiptir.
7- Taonu erdemi veya onun gizli gücü olarak bütün varlıklrda bulunan ve Taonun tabiattaki herşeyi degiştiren gücünün kendisine ne ad verilir?
7-‘’te’’ismi verilir.(önemli=„„Tao‟‟ kaybolduktan sonra „„Te‟‟ onun ayrılmaz vasfı olur, akı-karayı bilir, muhafaza eder ve dünyanın şeklini vücuda getirir. Dünyanın şekli vücuda geldikten sonra ölümsüz „„Te, onu hatadan korur ve yükseltir. Bütün varlıkları Tao meydana getirir; „„Te ise onları besler, büyütür ve madde olarak ona şekil verir, kuvvetini tamamlar.
Bilgilen=Lao-Tzu, bilginlerin Taoyu anlama ve kavrama durumlarını şöyle açıklamaktadır: Yüksek bilginler, Taoyu işittiklerinde hareket ederler, ona dogru giderler; orta dereceli bilginler, Taoyu işittiklerinde ne yaptiklarini bilmezler; aşagi derecedeki bilginler Taoyu işittiklerinde kahkalarla gülerler. Üstün ve mükemmel bir insan ise, sadece her şeyin ruhu kendisinde olan Taoyu izler.
8-Lao-Tzu dünyadaki fenalıkların, ihtirasların hep bilinen şeylerden geldiğine kanaat getirmiştir. Bunun için bulduğu çareye ne denir?
8-wu-wei(bir şey yapmamak,tabii davranmaktır).(lao tzu=wu-wei yapılırsa devlet iyi yönetilir der)
Bilgilen=Lao-Tzuya göre insanlar doğuşlarında zayıf ve yumuşaktır; öldükleri zaman kuvvetli olur, asıllarına dönerler. Esasa dönüşe sükunet, sükunete de mukadderat denir. Mukadderata gidişe ölümsüzlük, ölümsüzlüğü bilenlere de akıllı denir.
9-taoizm inanç sistemi de çeşitli din ve kültürlerin etkisinde kalarak tahrife uğramıştır. Bu tahrif beraberinde farklı ekolleri de getirmiştir bunlar nelerdri?
9-Mistik Ekol=Temsilcileri Chuang-Tzu ve Lieh-Tzudur.herşeyin mistik bir duyguyla meditasyon yoluyla anlaşılabileceğini savunmaktadır.
Bireysel ekol=Temsilcisi Yang-Tzudur.aşırı kaderciliği savunur.Bu ekole göre her şey kadere bağlıdır ve her şeyi yöneten kaderdir.
Legalist ekol=Bu ekolun temsilcileri Han-Fei-Tzu, Lieh-Tzu-Ssu ve Shang-Tzudur. Bu ekole göre; dünyada her şey, yildizlarin yollari gibi, muayyen kanunlara göre hareket etmektedir.herşeyin bir kuralı vardır.
Simyacı ekol=Chiang Tao lin bu ekolun kurucusudur.sihirbazlıkla ilgisi olan bir ekoldür. Sihir ve büyü büyük yer tutmaktadır. Büyücülükle ilgilendirilen bugünkü Taoizm , bu ekole bağlanmaktadır.
10-Çin'in resmî dini soyut hangi üzerine odaklanmıştır?
10- Gök Tanrı (Tien).
11-çinin üç büyük dini hangileridir?
11- Konfüçyüsçülük, Taoizm(atalara tapınma yönü önemlidir) ve Budizm'dir. Bütün Çin dinlerinde ortak bir özellik olarak atalar kültü dikkatimizi çekmektedir.
12- Bütün Çin dinlerinde ortak bir özellik nedri?
12-atalar kültü.
13- Konfüçyanizm, kurucusu kimdir?
13- Konfüçyüs (Kong-Fu Tseu) tarafından kurulmuştur.
14- "insan bildiğini bilmeli, bilmediği şeyi bilmediğini de bilmelidir."diyen kimdir?
14-konfüçyüs.(bir başka sözü= "içimdeki erdemi gök üretti"
15- Sayı bakımından Hıristiyanlık ve islâmdan sonra dünyanın üçüncü büyük dini hangisidir?
15-konfüçyanizm. Çin'deki dinlerin de en büyüğüdür.
16- Konfüçyüsçülük, Çinin dışında, ilk olarak milattan az önce nerede yayılmıştır?
16-kore.
17-konfüçyanizm öğretisini neye dayandırmıştır?
17- Konfüçyüsçülüğün temelini, eskinin ahlakını, öğretilerini derleyerek topluma nizam vermek oluşturur. Öğretisini ahlâk temeline dayandırmıştı. Anahtar kavramı Ren (erdem, sevgi, yüce gönüllülük..) olan Li ilkesi ise tören ve ayin kurallarına titizlikle uymayı zorunlu kılıyordu.
18- Konfüçyüs, çok net bir şekilde "iyi insanın nasıl davranması gerektiğini" anlatmak için bazı prensip ve kurallardan bahseder bunlar nelerdrı?
18- 1- Ren: Herkesin hak ve vazifelerine saygılı olmak
2- Yi: Namuslu ve dürüst olmak                                                                                                                                                              
3- Li: Birinci prensip olan Ren'i iyi uygulamak                                                                                                                               
4- Hiao: oğlun bahasına, kadının kocasına, küçüklerin büyüğe, halkın hükümdarına itaatli olmaları.
19- Konfuçyanizm'in kutsal metinleri  nelerdir_?
19- 5 klâsik ve 4 kitaptır.
Beş klâsik, (Wu King) şu eserlerden meydana gelir:
Değişiklikler kitabı (Yi-king): Mistik ve metafizik olaylan anlatır.
Tarih kitabı. (Su-King): Tarihî bilgilerden bahseder.
şiirler kitabı. (şi-king): Muhtelif şarkıları ifade eder.
Törenler kitabı. (Li-king): Âyinlerden ve törenlerden bahseder.
ilkbahar ve sonbahar olayları kitabı. (Kün-kıyu): ilkbahar ve sonbahardan bahseder.
Dört kitap (si-shu) da şunlardan oluşur:
1. Konfüçyüs'ün konuşmaları (Lun-yü).
2. Mensiyus'un sözleri (Mong-tse). Bu zat, Konfuçyus'un en sadık talebelerinden birisidir. Onun sözünü ihtiva etmektedir.
3.Orta Yol Doktrini (Tchâng Yong)
4. Büyük Bilgi (Ta-Hia)
20-konfüçyüsün temel hedefi ne olmuştur?
20- toplum içinde ve kişisel faaliyetlerde orta yolu (Tao) bulmaktır.tanrı inancında.en üstte tien
21- Konfüçyanizm'in başlıca ahlâkî prensipleri nelerdir?
21- 1. Anne, baba ve çocuklar arasında hürmet duygusu geliştirilmelidir.
2. Büyükler ile küçükler, birbirlerine saygı göstermelidir.
3. Dostlar arasında sevgi bağı kurulmalıdır.
4. Bütün insanlara karşı saygı besleme duygusu geliştirilmelidir.
5. Namuslu bir insanın soydaşlarını sevmesi gerekir.
6. Büyük ve üstün insan, fazileti, küçük insan ise rahatını düşünmektedir.
7. iyi bir idareci; doğruluktan ayrılmaz ve daima yanlışlarını düzeltir.
8. Beş temel fazilet vardır; iyilik, doğruluk, edeb, akıllılık ve güvenirlik.
9. Beş temel sosyal ilişki Konfüçyanizm'de (mukemmel erdemler.bunlar uygulanırsa her şey güzel olurmuş).1- Amir ve memur, 2- Ana-baba ve çocuklar, 3- Karı ile koca, 4- Kardeşler, 5- Arkadaş ve dostlar arasındaki ilişkilerdir.
****oruç tutularak ve kurban kesmekle konfüçyanızmde dua yerine  gelmektedir.
Modem Çin toplumunda ahlâkî yönlendirme, dinî pratikler üzerine dayanmaktadır. Bazı aile âdetleri, "kutsal karakterini" korumaktadır. Fakat bu âdetlere, Budist ve Taoist unsurlar da karışmıştır. Buna rağmen bu âdetler, çocukların aileye ve atalarına karşı yapmaları gereken "Konfüçyanizm'in" kuralları olarak kabul edilmiştir. Bu kurallar şunlardır:
1-Evlenme töreninde çiftler, ebeveynlerine çay ikram etmelidirler.
2- Evlenme yıl dönümlerinde çocuklar, torunlar, aile reisine saygı eğilişinde bulunurlar.
3- Cenaze merasimleri, ilk doğan erkek çocuk tarafından yönetilir. Büyük erkek çocuk ve yakın akrabalar, yürüyerek cenaze kortejini takip ederler ve dini kuralların yerine getirilmesini sağlarlar...
4- Budist keşiş ve Taoist rahipler, "cenaze törenini daha da zenginleştirirler.
5- Konfüçyanizm'de bazı yıllık bayram merasimleri de günlük hayatta önemli bir yer tutar. Yeni Ay yılı merasiminde, arefe gecesi, aile fertlerinin yedikleri muhteşem yemek, dikkat çekicidir..
6- Konfüçyanizm'de din adamı yoktur. Bunun için de dinî merasimler sivil bir karaktere bürünmüştür. Bazı mabedlerde, Konfüçyüs'ün heykeli yanında, Buda'nın ve Lao Tseu'nun heykelleri de yer almaktadır.
7- Qufu'daki büyük Konfüçyüs mabedi, seksenli yılların baĢında tamir edilmiştir.
 8- Taipei'de 28 Eylül Konfüçyüs'ün doğum yıldönümü olarak kutlanmaktadır. Belediye Başkanı, yüksek rütbeli memurlar, koyu mavi robun üstüne, siyah ceket giyerek merasime katılmaktadır. Konfüçyanizm, Çin'in dıĢında da yaşamaktadır. Kore ve Japonya'da hâlâ Konfüçyanizmin mensupları vardır. Japonya'da Konfüçyanizm'in bir kolu, Zen Budizm'le birleşmiştir.


*****************************DİNLER TARİHİ.6.HAFTA ÇALIŞMALARI********************************

1-hindistanın milli dini nedir?
1-eski vedacılıktan doğmuş olan Brahmancılık.
2-hinduizmin geçirmiş oldgu 5 ana devre nelerdir?
2-1.Vedalar Devri:
2.UpaniĢadlar Devri:.
3.Klâsik Devre:.
4.Vedanta Devri: UpaniŞadlarm yorumunun üzerine dayanan felsefi bir hareket dönemidir.
5.Modern Devre:
3-Hind geleneği içinde Brahmanların da rolü ile genel üç grup dini metin oluşmuştur BUNLARA denmiştri?
3-prastahana traya.(bunlar=şruti,smriti=işitilen ve görülen anlamlarına gelirler).şruti metinler içinde =vedalar yer alır.smriti metinleri içinde =puranalar,ramayana,mahabharata ve dharma-şastralar yer alır.)
4-mukaddes bilgi ve en üstün bilgi anlamına gelen kavram hangisidir?
4-veda.
5-vedaların en eski bölümünü hangi derlemeler oluşturur?
5-rig –veda……..sama-veda……..yajur-veda…..atharva-veda…..
6-hinduların en önemli kabul ettikleri veda hangisidir?
6-rig-veda.
7-rig-veda nüshaları nelerdir?
7-sakala…vakalhilya…bashkala.
8-Vedalar içinde en anlaşılan ve anlamı açık olan ve Melodileri ihtiva eden  Rig-Veda'daki ilahilerin söylenişine eşlik eden melodileri oluturan  veda hangisidir?
8-sama-veda.
Bilgilen=Sama-Veda'nın metin kısmı üç kısımdan meydana gelir: Birinci kısım, melodiye eşlik edilmeyen Rig- Veda'dan aynen alınan cümlelerdir.ikinci kısım, Arcika adı verilen ve çeşitli Konular'daki cümlelerden meydana gelir. Üçüncü kısım, "şarkılar Kitabı" denilen ve şarkıcı rahiplerin söylediği melodili ilahilerdir.
9-şarkıcı rahibin (samanın) üzerine şarkı söylediği cümleye (ayete)ne denir?
9-yoni denir.
10-Sama- Veda ilahilerinin ithaf edildiği Tanrı kimd,ir?
10-indra.
11-Kurban ve diğer takdimelerin sunuluşu ile ilgili merasimleri anlatan veda hangisidir?
11-yajur -veda.
12-halk büyücülüğünün fazlaca işlenmiş olan ve veda külliyatına kabul edilmeyen veda hangisidr?
12-atharva-veda.
13-Vedalardan daha sonraki dönemlerin tarihni taşıyan ve Veda'ların tefsirini oluşturan metinlere ne ad verilir?
CEVAP=BRAHMANALAR.
13-bir üstadın "yanına oturmak" anlamına gelen kavram nedri?
13-upanişad. Hakim ve Mütefekkirlerin inziva'da "tefekkür"den sonra elde ettikleri fikirler topluluğudur.
Bilgilen=Hinduizmde smriti, iki anlamda kullanılmaktadır: Dar anlamda, DharmaĢastralar, geniş anlamda itlıasa-puranalar olarak kullanılmaktadırlar. DharmaĢastralar, Hint toplumundaki Kast sistemindeki insanların her birinin kendi kast sistemine göre neleri yapıp, neleri yapmayacakları anlatılmaktadır. Bu amellerin, mükafatlan sıralanmaktadır. Buna göre her kastın mensuplarının günlük yaşayışları belirtildiği için, gündelik hayatta smriti çok önem taĢımaktadır. Geniş anlamda smritiyi kullandığımızda ithasa-puranalarla karşı karşıya geliriz. Bu kelime "Kadim Tarih" anlamına gelmektedir.iğthasa kadim metinleri olarak kabul edilen iki büyük Hint destanı dikkat çeker: RAMAYANA ve MAHABHARATA destanları bir grubu oluştururken, diğer grubu da ŞURANALAR oluşturmaktadır.
14-hind kültüründe önemli destanlar nelrdir?
14-ramayana(Râmâyana destanı, muhtelif şartlarda ViSHNU'nun nasıl prens RAMA kılığında bedenleştiğini, Lânka adasında kurulu düzeni tehdit eden şeytan Râvana'yı nasıl yok ettiğini anlatmaktadır.)--mahabharata(hind kültürünün en önemli destanıdır. Mahabharata da PANDAVALAR ile KURUVALAR arasındaki savaş macerası dile getirilir.)---bhagavat-gıta(hind kültürünün en büyük klasik destanını teşkil eder)
15-Hinduizmde peygamber olarak kabul edilen kimdir?
15-Yajnavalkya.
16-Tanrı anlayışı açısından, politeist çizgide yer alan din hangisidir?
16-hinduizm.
17-Hindistan'da, Hinduizm'in en önemli iki rakibi hangi dinlerdir?
17-islamiyet ve hristiyanlık.
18-Kainat, bir doğuştan, bir ölüme sürekli şekil değiştirmektedir. Buna Hinduizm'de ne denir?
18-"Dönemler Teorisi".Bu teoriye göre kâinat, düzenli aralıklarla tezahür ediyor, gelişiyor sonra yeniden görünmek için ortadan kalkıyor. Bu, böyle sonsuzluğa dek devam edip gidiyor.
Bilgilen=Hinduizm de bilgimiz ve bilgimiz dışında olan dünya ve dünyalar bir karışıklık ifade etmeyen çokluk görünümündedirler. Çünkü bu existansiyalist zenginlik, Dharma'nm açık ifade ölçüsü içinde kurulmuş ve teĢkilatlanmıştır. Meselâ, insanlar dünyasının, tanrılar dünyasından aşağıda olduğu görülmektedir. Önemli olan küçük evrendir. Büyük evrenler, birbirlerine benzerler. Yani, aşağıdaki olan yukandakine benzemektedir. Meselâ, otuz üç milyon Tanrı, karışmış imajı ile ilgisi yoktur. Çünkü çoğu zaman su sembolizmi, ay çizgilerine ve burada görünmeyen karanlıklara bağlı olarak bulunmaktadır. Bu tasavvura göre ViSHNU, dev bir yılan üzerine uzanmış olarak, evrenin suları üzerinde yüzer ve dünya, ondan doğan büyüleyici bir lotus gibi birden bire ortaya çıkmaktadır. Burada söz konusu olan şey, ViSHNU'nun kainattan sorumlu olmasıdır. O'nun ikinci Özelliği Dharma'nm muhafızı olmasıdır. Bunu yapmak için ise ViSHNU, her defasında zaruri olarak bedenleĢmektedir. O'nun her bedenleşmesine Avatar (iniş veya tecelli) denmektedir. Vishnu, sekiz defa Dharmayı kurtarmış ve restore etmiştir. Burada Dharma, kozmik düzeni belirtmektedir:
1.Tufanda Vishnu, balık olmuş, hayatta kalmış bir tek dürüst insanı taşıyan gemiye dağın tepesine kadar rehberlik etmiş ve insanın kurtuluşunu sağlamıştır.
2.Okyanusta sal gibi yüzen yeryüzünü, batma tehlikesinden kurtarmak için ViSHNU tümsek haline gelmiştir.
3.Bir başka zamanda yeryüzü akmakta iken onu yüzeye çıkarmak için ViSHNU, yaban domuzu olmuştur.
4.Yine o, insan-Aslan olarak yeryüzünü yıkmak isteyen dev bir şeytanı öldürmüştür.
5.Uğursuz bir devi devirmek için sürüngen haline gelmiş ve onu, Davut'un Calut'u devirdiği gibi devirmiştir. 6.Nihayet insan haline gelmiş ve iktidarı kendi yararlarına işgal etmek isteyen çok sayıda ki savaşçıyı baltasıyla öldürmüştür.
7.Hind mitolojisi içinde Vishnu, Rama haline gelmiştir.
8.Yine Hind mitolojisi içinde Vishnu, Krishna haline gelmiştir
19-basit bir peştemala sarılmış, buzullar ve kayalıklar arasında yüksek dalgaların içinde bir kaplan derisinin üzerinde tayyöre oturmuş olarak ve üçlü keskin bir çelik tuttuğu halde, boynunda da insan kafalarından bir kolye taşıdığı şekilde tasavvur edilen nedri?
19-shiva. Hind dini inancında Shiva bir dans Rabbi olarak da tasavvur edilmektedir.
20-shivaya bağlı tanrılar hangileridri?
20-1- Tanrı Ganesha: Aile Tanrısıdır.inananların yollarındaki engelleri gidermektedir.
2- Tanrı Skanda: Savaşın başında bulunan Tanrıdır.
3- Tanrı Kubera: Zenginliğin yaratıcısı ve koruyucusudur.
21-hinduizmdeki tanrıçalar nelerdir?
21-Lakshimi =Refah, talih, mutluluk ve sıhhat tanrıçasıdır.
Durgâ=Durgâ, "Yaklaştıniması zor olan şey" anlamına gelmektedir.Durgâ ismi, büyük Tanrıça1 ya dehşetli görünümünden dolayı verilen isimlerden birisidir. Bakire bir tanrıçadır.
Kâli=Yaşlı bir zenci kadın, Vampirin kan akan buruşmuş ağzını açmaktadır.
Bilgilen=indra, Tanrıların yeryüzündeki efendisidir.insanların ve hayvanların çoğalmasını sağlamaktadır. Indra'nın en önemi özelliklerinden biri, onun savaşçı bir Tanrı olmasıdır. O'nun ibadet vakti, genelde öğle vaktidir. Yaz mevsimi indra'nın kutsal mevsimidir.
22-hinduizmdeki tanrılar nelerdri?
22-vişnu,,,indra,,shiva,,,agni,,,varuna,,,mitra,,,
23-Hinduizm’de Bazı Dini Kavramlar nelerdri?
23-Dharma==, evrensel düzeni, hukuki kanunu, politik ve sosyolojik normTarı, bünyesinde bulunduran bir kavramdır. Bu kelime'ye ebedilik anlamına gelen Sanâtana kelimesi de ilave edilerek, Hindular bu kelimeyi dinlerine vermektedirler. Böylece Hinduizm, SANÂTANA DHAR-MA adını almaktadır.
Avatara==Tanrılar birçok değişik şekilde tecelli etmektedir. Buna Hinduizm de Avatara denir. Yani Tanrı'nın yeryüzüne inerek, insan veya başka bir şeyde tecelli etmesi, Avatara'nın gerçekleşmesi olarak düşünülebilir. işte Vishnu, Kâinatın düzeni bozulduğunda, Avatarası ile Müdahale etmektedir.
Karman==Karman, iş, faaliyet, hareket anlamına gelmektedir. Atman denilen ruh, bedende hapis olarak kalacaktır. O ruha sahip olan ferd'in hareketleri, ruhun tutukluluğunu yakinen ilgilendirmektedir.Çünkü ferdi olarak yaptığı iyi ve kötü her hareket, görülmeyen fakat gerçek olan bir sonucun nedenidir.işte buna Karman denmiştir.
Tenasüh(Samsara)==Devamlı yeniden doğuşları yani tenasühü belirtmektedir.Buna göre Atman(ruh)bünyeden bünyeye durmadan göç etmektedir.
Yoga==Yoğa,insanın eneıjilerini belli bir hedefe doğru yöneltmesidir. Bu durumda yoğa,vücudun ve ruhun fiziki egzersizler yolu ile özel bir disipline girmesi olayıdır.
Sadhu==Toplumu terk eden, münzevi yaşamaya karar veren insanları belirtmektedir. SâdhuTarın yanlarında bulundurmaları gereken malzeme-ler şunlardır: Bir çift sandal Ģeklinde ayakkabı, baston, sadaka kasesi ve tespih.
Bhakti==Hinduizm de "Her şeyi Terk" anlamına gelmektedir.
Guru==ağırlığı olan, önemli olan anlamına gelmektedir.Geleneksel Hinduizm de ise GURU,manevi bir üstadı belirtmektedir. Guru'lar, müritlerine "Shiva'ya saygı" Ģeklinde günlük okuyacakları Mantra denilen bir zikir vermektedirler.
24-Yoğa' da ileri seviyede bir şeyler elde etmek için hangi şartlar bulunması gerekir?
24-a.Sağlam bir zihinsel dayanıklılığa sahip olmak.
b.Yoğa mensubunun, manevi bir yönetim yapısına ihtiyacı vardır.Bu üstad bir Guru'dur.
c.Yoğa'nın spiritüel ve kurtarıcı hedefi olmalıdır.
25-budizmin kurucusu kimdir?
25-Budizm'in kurucusu Siddaharta Gautama Buddha'dır. Buda'ya sakyamuni (Sakya klanının çilecisi...) de denmiştir. Çin'de, Moğolistan'da, Seylan'da, Tayvan'da, Kamboçya'da, Vietnam'da, Kore'de ve Japonya'da yayılmıştır.
26-Budizm de önemli olan nedir?
26-önemli olan Nirvanaya ulaşmaktır.
27- mutlak anlamda bir iç huzura erme ve gerçek Hakkı bulma olayına ne denir?
27- Nirvana denir.
28- Budizm'in Hindistan'da yayılmasını kendi çıkarlarına aykırı gören ve Budistlere karşı,amansız bir mücadeleye girenler kimlerdri?
28- Brahmanlar.
29- Tibet Budizmi de denen Budizm hangisisdir?
29- Lamaizm.
30- Buda'nın dört hakikatini Dharma (dhamma) genel hatları ile nelerdir?
30- Birinci Hakikat: Izdırabın evrenselliği üzerine dayanır: Her şey ızdıraptır.
ikinci Hakitat: Izdırabın menşeini gösterir: Izdırabın menşei arzudur.
Üçüncü Hakikat: Izdırabın yok oluşunu açıklar: Izdırabın yok olması için, arzunun yok edilmesi gerekir.
Dördüncü Hakikat: Izdırabın yok olma yolunu açıklar: Bunun yolu, NiRVANA'ya ulaşmaktır.
31- Buda'ya göre bir Budist rahibinin ve rahibesinin pratikte uyması gereken Ģeyler nelerdir?
31- Traş olmak. (Saç ve sakallarını kestirmek).
Kadınlar da saçlarını traş ettirmektedirler.
Sarı elbise giymek.iki ayda bir defa oruç tutmak.
Oruçlu iken günahlarını itiraf etmek
ibadeti meditasvon ile yapmak.
32-budizmde kaç türlü meditasyon vardır?
32- Sükûnet yolu(samatha):Sükunet, zihnin bir yere merkezîleş- mesidir.Bu durumda zihin, hareketsiz, sakindir.
Derin vizyon yolu(vipassana):Derin vizyon, içerde aniden yanan bir ışık gibidir. O ışık, bütün bedensel ve zihinsel sefaletlerin geçiciliğini hissettirir.işte sadece bu vizyon, Nirvanaya götürür.
33- Buda'ya göre mevcudatın kaç unsuru vardır?
33-6. toprak, su, ateş, hava, esir ve bilgi.
34-budizmin kutsal kitabı nedir?
34- üç sepet anlamına gelen Tripitaka dır. Tripitaka üç bölümden meydana gelir:
Vinaya-pitaka (Disiplin sepeti).
Sutta-pitaka (Telkin sepeti):
Abhidharma-pitaka (Felsefi ve psikolojik yorumlar sepetini oluşturur.):
Oku= Kısaca bu üç sepeti, disiplin sepeti, vaazlar sepeti, doktirinler sepeti olarak belirtebiliriz.
35-budizm iman ilkeleri nelrdrı?
35- "Buda'ya sığınırım, Dharma'ya sığınırım, Sangha'ya sığınırım" Şeklindeki üç cevher kabul edilen ilkedir.
36- Nirvanaya ulaĢmanın yolLARI NELERDİR?
36-dünyayı terk……Ruhtaki pislikleri temizlemeye yönelen ruhî egzersizler…..Murakabe Tekniği
37-budist mabedlerine ne isim verilir?
37-pagoda.(((( Budist, genelde üç şeye önem vermelidir: Buda'nın heykellerine. Budanm hatıralarına. Buda'nın altında ilhama kavuştuğu Bodh-Gaya'daki incir ağacını ziyaret etmeye.
38- Budizm'deki sürekli doğuĢlar çarkına nedenir?
38-kamma(karman).denir.
Bilgilen= Başlangıçtan beri Budizm'de, Budistler dört grupta teşkilatlanmışlardır: Bhikhu'lar: Bunlar, Budist rahiplerini meydana getirirler. Bhikkhuni'ler: Budist rahibeler sınıfıdır. Upasaka'lar: Bunlar, laik erkek Budist cemaatidir. Upasikalar: Bunlar da laik kadın cemaatidir. Budist laikler, beş prensibe uymak zorundadırlar:

1-Canlıları öldürmemek, 2. Hırsızlık yapmamak, 3.Gayr-i meşru cinsel ilişkiye girmemek, 4. Yalan söylememek, 5. Aşırılığa neden olacak alkollü içkiler kullanmamak. Stupa Bölümü: Bu bölümde, Buda'nın maddi olarak kalan bütün hatıraları ve büyük azizlerinin hatıraları saklanmaktadır. Burası bir nevi "Kutsal emanetler" bölümüdür. Budizm, Avrupa'da sadece literatürlerde tanınan bir din olarak görülmekteyken yarım asırdan beri Budizmin ZEN Ģekli Batı'da tanınmaya başlamıştır. Son yarım asırdan beri Amerika'da Budizm ciddi şekilde ilgi görmüştür. Amerika'da Budizmin iki şekli dikkat çeker: Zen Budizm ve Tantrik Budizm.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder