YAHUDİLİK II
DİNLER TARİHİ 12.ÜNİTE SORU VE CEVAPLARI
1- Musa İbn Meymun (Moses Maimonides öl. 1204) in
İslam inanç eseslarından formule ettiği 13 maddelik iman esasları
nelerdir?
1-Tam
bir imanla inanırım ki: 1.Allah, vardır; her şeyin yaratıcısıdır; ve onları O
takdir etmektedir. 2. Allah, birdir. 3. Allah ın bedeni yoktur (cisimsizdir),
tasvir edile mez. 4. Allah, ezeli ve ebedidir. 5. Allah, alim-i mutlaktır.
İnsanın bütün işlerini ve düşüncelerini bilir. 6. Yegane ibadet edilecek olan
O’dur. 7. Allah, burada ve öte tarafta mükafat ve ceza sahibidir. 8.
Peygamberlerin bütün sözleri doğrudur. 9. Musa Efendimiz, bütün peygamberlerin
en büyüğüdür. 10. Tora, Musa’ya Sina’da vahiy edilmiştir. 11. Elimizdeki Tora
(Şeriat), vahiy eseri olup, değiştirilmemiştir. 12. Mesih gelecektir. Geciktiği
halde her gün gelmesini bekleyeceğim. 13. Öldükten sonra dirilme esastır (Ruh
ölümsüzdür).
Bu on üç
maddelik iman esasları yalnızca Ortodoks yahudiler tarafından kabul görmektedir.
2-yahudilikte iman esasları nasıldır?
2-Meleklere iman, yahudi iman esasları arasında
yer almaz. Yahudilere göre Peygamberlik, Malaki ile sona ermiştir; daha
peygamber gelmeyecektir. Beklenen Mesih’in hala gelmemesi karşısında bugün,
Ortodoks yahudilerin dışındaki yahudilerin çoğu mesih inancını terketmiştir.
Tevrat'ta ahirete imanla ilgili açık bir emir yoktur. Rabbiler, bazı cümleler
üzerine yorumlar yaparak, ahirete imanın, Yahudiliğin esaslarından olduğuna
karar vermişlerdir. Ancak bir yahudi, ne kadar büyük günah işlerse işlesin,
cehennemde ancak iki ay kalacaktır. Bu durum, Talmud’da belirtilmektedir.
Kur'an-ı Kerim'de (3:24) bu anlayışa işaret edilmektedir.
3-Reformist Amerika Yahudilerine
Göre İnanç Esasları kaç tanedir?
3- 4 tanedir
,bunlar : 1. Allah
birdir. 2. İnsan onun timsalidir. 3. Ruh ölümsüzdür. 4. Mesihin gelmesi haktır.
4-ŞHEMA nedir?
4-Yahudilik, Tek "bir Tanrıya inanış ile
bu inancı insanlara ulaştırmak için Tanrı’nın İsrail Oğullarını Seçmiş olduğu
iki temel doktrine dayanmaktadır. Bu iki doktrin, Yahudilerin Kelime-i Şahadeti
olan "Shema" sözünde toplanmıştır.
Bu "Şhema" (İşit)
duası Monoteizmin (Tektanrıcılığın) en büyük duası olup iki bin yıldan beri
Yahudi geleneğinde günde iki kez okunmakta ve Yahudi çocukları konuşmayı
öğrenir öğrenmez bu duayı ezberlemektedirler.
5-yahudilikte Allah inancı nasıldır?
5- Yahudilikte dünyanın varlığı ve devamı
Tanrı'nın etkenliğine bağlanmıştır. hayrın ve şerrin Tanrı'dan olduğuna
inanırlar. Tanrı birliği yanında "Kâdir Oluş" doktrinine de
inanılmıştır. Ayrıca Tanrı her yerde hazır ve nazır, her şeyi bilen, diri ve
ebedidir.
Yahudilikte bir de "Tanrı
Devleti" düşüncesi vardır ki bütün kişisel ve sosyal haksızlıkların
ortadan kalkacağı bu yeryüzü devletini Tanrı'nın yönetimi ve insanların emeği
kuracaktır. Yahudiler, tarihsel geleneklerine dayanarak bu ideal devletin
kurucularını Tanrıyla kendilerinin olacağına inanmış ve güvenmişlerdir. Ancak
unutulmamalıdır ki sürgün öncesi Tanrı inanışında Yahve mücessem bir insan olup
sadece İsrail Oğullarının Tanrısı idi, Sürgün sonrası dönemde Yahve beşeri
vasıflardan kurtulmuş kelimenin bütün kuvvetiyle umûmî bir Tanrı olmuştur.
6- Eski Ahid,
İlâh kelimesi için hangi kavramı kullanır?
6- Eski Ahid, İlâh kavramı için îbranice
"El, Elohim, Eloah" isimleri kullanılmıştır. El kelimesi Semitik
dillerde ortak olarak îlâh için kullanılan bir kelimedir. Elohim de çoğul
olarak kullanılan bir formdur.
7- Eski
Ahid 'de Tanrı İsimleri nelerdir?
7- Yahve ,
Yah(Efendi), Elohim, Kudret (Kenanlıların tanrısı), Ha-Makom (takdis edilen
kutsal varlık ,Tanrı'ya ait en eski isim), Ribbona Shel Olam (Evrenin Ustası),
Av (Baba), King (Melekh), Ha-Rahaman (Merhamet Sahibi), Gevurah (Kudret
Sahibi),
8-allah a iman geleneksel ayet içinde kaç
teklifte bulunuyor?
8- Allah'a İman, geleneksel ayet içinde, daima
üç teklif üzerinde duruyor görünmektedir: l) Tanrı bütünüyle iyidir 2) Şeytan
gerçektir 3) Tanrı herşeyiyle güçlüdür.
9- Kabala'daki
korku ve sevgi hangi kavramlarla ifade edilir?
9- Kabala'daki korku dişi bir element olan
"Gevurah"a,
"Sevgi" ise erkek bir element olan "Hesed"e aittir
11-y ahudilikte meleklere inaç nasıldır?
11- Yahudilerde Meleklere inanç başka dinlerde
olduğu kadar köklü olmadığından Melekleri inkâr eden ve Onları göğe hapsedip
asla yeryüzüne inmediklerini iddia eden din bilginleri bile olmuştur. Daha eski
tasarımlara göre Melekler gökten inmek için merdiven kullanmaktaydılar.
Bir
adam ölürse, onu ölüm Meleğinin kılıcıyla vurduğu, bu yüzden de Talmudun
geleneğe göre, ölenin evinde bütün kaplardaki suların boşaltıldığı, çünkü ölüm
Meleğinin kılıcını bu sularda yıkadığı anlatılmaktadır. İyi Meleklerden başka
kötü melekler de bulunmaktadır ki bu kötü Meleklerin başkanlığını Şeytan
yapmaktadır. Yahudi mistisizmi Melekler ve Şeytanlar üzerinde inceden inceye
uğraşmış Tanrı katından kovulmuş ancak güçlerini kaybetmemiş Meleklere karşı
tılsım, muska yapmışlardır.
Melekler
bazende normal bir insan olarak ve bir haberci sıfatıyla gelmiştir. Melekler
ilahi bir aydınlık içindedirler. Ateş ve ışıkla donatılmışlardır. O ki
rüzgarları Melekler (haberci), Ateş alevini hizmetçi yapar. Onlar kudretliler
ekmeğini yemektedirler ve onlar İlyas Peygamberin ateşli arabaya binişi gibi
bir takdime ateşi olarak görünmüşlerdir, yine ofclar yanan çalı ateşinde orta
ya çıkmışlardır.
Melekler
aynı zamanda birer danışmandırlar. Zikredildiğine göre Tanrı insanı yaratmazdan
önce Meleklere danışmıştır. Melekler hamilik görevlerini yerine
getirmektedirler.
12- yahudi inancına göre meleklerin derecelendirmeye göre
isimleri nelerdir?
12 -en başta Mihael bulunmakta, bu meleği
Gabriel, Uriel ve Rafael melekleri takip etmektedirler.
Bu meleklerin ayrı ayrı görevleri bulunmaktadır
13-Enah a göre kaç baş-melek bulunmaktadır?
13- Enah'a göre yedi başmelek
bulunmaktadır:
1)Uriel:
Tanrı'nın ışığı olan bu Melek dünyanın ışık veren cisimleri' ay ile güneşin ve
yeraltı dünyasının mesuliyetini yüklenmiştir.
2)Raphael:
İman ruhlarının mesuliyetini üzerine almıştır.
3)Raguel:
Dehşet Meleği olup aydınlık dünyasını cezalandırmaktadır.
4)Miehael:
İsrail Halkının mesuliyetini yüklenmiştir.
5)Sariel:
Günaha sevk edici rol oynayan ruhların mesuliyetini üzerine almıştır.
6)Gabriel:
Cennetin Meleği olup yılan yüzlü ve melek yüzlüleri yönetmektedir.
7)
Jerahmeel; Kıyamet görevini üzerine almıştır.
14- Enoh Kitabı'nda Melekler kaça ayrılır?
14- Enoh Kitabı'nda Melekler yedi
sınıfa ayrılmıştır.
1)Cherubim,
2)Seraphim,
3)Ofanim,
4)Kudret
Melekleri,
5)Prensler,
6)Seçilmiş
Melek (Mesih),
7)Toprağın
ve Suyun Kudreti
15- Maimomdes a göre melekler kaça ayrılmıştır?
15- Maimomdes, en büyüğünden
başlayarak Melekleri sıralamış ve on Melek adı saymıştır:
15- 1)Hayyot
2)Ofanım
3)Arelin
4)Hashmallim
5)Seraphim
6)Malakim
("Melekler")
7)Elohim
veya Tanrısal Varlıklar
8)Tanrı'nm
Oğulları ("Bene Elohim") 10
9)Gherubim (Hag., 13b)
10)Ishim
(İnsana benzer varlıklar).
16- Kabbalistlerde bu liste nasıldır?
16- Kabbalistlerde bu liste birat
daha farklıdır:
1)Şef olan
Michael'le birlikte Arehim
2)Zephaniah
ile beraber îshim
3)Şef olan
Hofniel'le birlikte "Tanrının Oğulları"
4)Urıel'in
Şefliğinde Malakim (Melekler)
5)Hashmal'ın
başkanlığında Hashmallim
6)Tarshish'in
önderliğinde Tarshishim
7)Zadkiel’in
şefliğinde Shinannim
8)Cherub
şefliğinde Cherubim
9)Başkan
olan Rabhael birlikte Ofanim
Maseket Azilut'da da on Melek sayılmış ve
bunların ilk önce yaratılan başmelekler olduğu belirtilerek diğerlerinin et ve
kandan yalaz aleve dönüştürüldüğü ifade edilmiştir.
17-yahudilerde melekler başka nasıl
tasniflendirilmiştir?
17- Melekler, yardım eden "Yardımcı
Melekler",baştan çıkaran "Kötü Melekler", insanlara merhamet
edip, iyilik yapan "İyilik Melekleri" ve adaleti yerine getiren
"Adalet Melekleri" diye de tasnif edilmiştir.
Ölümsüz
hayatı tadan ve birinci yaratılış gününde varlığa gelen melekler "İtaatkâr
Melekler; ikinci yaratılış gününde varlığa gelen ve ateşten olan melekler
Tanrı'ya isyan etmiş meleklerdir.
18-yahudi
inancına göre melekler nelerden yaratılmıştır?
18- Melekler göğe ait elementlerden olan
merhamet, kudret, güzellik ve hakimiyetten meydana gelmiştir ki bunlar da dört
yeryüzü elementi olan Su, ateş, toprak ve havadır.
19-meleklerin en başta gelen görevleri
nelerdir ve aracı melek hangisidir?
19- Meleklerin en başta gelen temel görevi
Tanrı'ya övgü sunmak olarak kabul edilmiştir. Tanrı ile insan arasında özel bir
önemi olan arabuluculuk görevini de Melekler yüklenmiştir. Raphael dua eden
insanların Tanrı'nın huzuruna getirilmesiyle görevli meleklerden biri olarak
tasvir edilmektedir
20- Şeytan eski ahide nasıl tanıtılır?
20-Eski Ahid'de "İnsan Düşmanı" diye
isimlendirilen ve iyiliğe karşı çıkan umumi anlamda hasım rolünde olan Şeytan
İ.Ö. 520 dolaylarında Zekarya, sonra da Eyup de ilk kez görünen belirli bir
meleğin sabit bir ismidir. Şeytan (Satan) kesinlikle Tanrı'ya rakip olmayıp
Tanrı'nın izni olmaksızın hiç bir iş yapamayan, Tanrı'nin emri altında olandır.
21-özel şeytanın isimleri nelerdir?
21-Özel Şeytanlara Seirim, Lilith ve Mavet'i
gösterebiliriz.
22-yahudi Mezheplere
Göre Melek İnancı nasıldır? ( Toplu Bakış )
22-Şomronimin
itikadına göre dünyanın hislerimizle algıladığımız duyu alemi ile
algılayamadığımız ruhsal alemi vardır. Maddi alemde yaşayan insanların yanı
sıra Ruhsal alemde de sonradan yaratılmış olan Melekler yaşamaktadır ve onlar
Tur-u Sina'da Musa'ya Tevrat verilirken görünmüş Allah'ın kudretinin
göstergeleridir. Buna göre Penuel Anusa, Kabbala ve Nasi isimlerinde dört büyük
Melek ve Azazel, Belial ile Gasara isminde kötülük melekleri bulunmaktadır.
Sadukimler
ise, meleklerin
ve kötü ruhların olduğuna inanmaktaydılar.
eski bir
mezhep olan İsiyim'in Meleklere Kutsal Yaratıklar, Şerefliler, Göklerin Oğulları, Semavi
Varlıklar, Ebedi Varlıklar diye isim verdiklerini ayrıca yaptıkları işlere göre
de Işıklar Prensi, Karanlıklar Meleği, Gerçekler Meleği, Mastemah (Satan,
Şeytan) dediklerini görmekteyiz. Bütün bu meleklerin yanısıra iyilerin yanında
yer alıp kötülere karşı büyük savaş veren Gabriel, Mihael, Rafael ve Uriel
isminde Muhafız Melekleri de bulunmaktadır.
23-yahudilikte ahrete iman nasıldır?
23-Ahiret İnancı Yahudilikte daima Tanrı(Yahve)
inancıyla birlikte düşünülmelidir. Ahiret inancı ve anlayışı Yahudilikte ilâh
mefhumundan kaynaklanmaktadır. Yahudi
peygamberlerlerince(Yeremya,İşaya ve Tsefanya) Ahiret Günü, bütün
kavimleri ve bütün kainatı kapsayacak bir hüküm günü olarak görülmüş ve
"Mutlak Günü" anlatan bu ifadeler Mutlak Hakim Tanrı'yı anlatması
yanında yaratılmışların yaratıcıya olan bağımlılıklarını da anlatmaktadır
24-siyonizm nedir?
24-Siyonizm, Yahudi devleti kurma amacını
taşıyan milliyetçi Yahudi hareketine verilen addır. 25
25-siyonizm nasıl ortaya çıkmıştır, kaç
yılında hangi aşamalrdan sonra devlet olarak kurulmuştur?
25- Doğu ve Orta Avrupada ortaya
çıkmıştır. 16. ve 17. yüzyıllarda ortaya çıkan bir dizi 13
‘mesih’
Yahudileri Filistin’e dönüş için ikna etmeye çalıştı. Ama 18. yy’ın ikinci
yarısında gelişen Haskala hareketi yahudilere Batı laik kültürünü benimsetme
çabasına girişti.. Yahudilerin Filisitin’e dönmesi konusu 19. yy. başlarında
daha çok Hıristiyan çevrelerce gündeme getirildi.
Avrupada
antisemitizmin çok güçlü olması nedeniyle Yahudilerin özümsenmesini imkansız
gören Avusturyalı yahudi Theodor Herzl (öl. 1904), örgütlü bir çabayla ortak
bir yurt edinme düşüncesi, siyonizme siyasal bir nitelik kazandırdı..
İsviçre’nin Basel kentinde ilk Siyonist Kongre’de (1897), ‘yahudi halkı için
israil topraklarında açık güvenceleri bulunan bir yurt yaratma..’ Siyonist
kongreler 1901’e kadar her yıl, sonrasında iki yılda bir toplandı.. Cemiyetin
merkezi, Viyana-Köln-Berlin.. Siyonizm, çoğunluğu Rusya’da bulunan küçük bir
azınlık tarafından destekleniyordu. İngiltere konuya daha sıcak bakıyordu..
önce Uganda’da..
Filistin’de
ilk Rus yahudi yerleşmesi 1882’de kurulmuştur. Rusya’da 1905 devriminin
başarısızlığa uğraması ardından pogrom dalgası ve baskılar.. I.Dünya Savaşı ve
Balfour Bildirisi (2 Kasım 1917).. Filistin’de yahudi nüfusu artmaya başladı..
Nazizmin yükselişi.. Siyonist talepler, Arapları, İngilizlere karşı 1929 ve
1936-39 yıllarında ayaklandırdı.. II.Dünya Savaşında Nazi katliamları sonucu..
ABD ve Birleşmiş Milletler’in dahil olması.. Milletler Cemiyeti, Temmuz 1922’de
Filistin’deki İngiliz manda yönetimini onayladı ve Balfour Bildirisine de
değinen manda belgesini kabul etti. Yahudiler, ekonomik, kültürel ve toplumsal
alanlarda örgütlendiler; İngilizlerin izniyle kurulan Yahudi Ajansı’nın (1928)
yardımıyla hızla güçlendiler; siyonist hedefler doğrultusunda etkin bir
mücadeleye giriştiler. 14 Mayıs
1948’de İsrail Devleti kuruldu.
26-israil de nufus dağılımı hakkında bilgi
veriniz.
26- Nüfusun %83’ü yahudi, 17’si araptır. Dini
dağılım bakımından, % 13’ünü Müslümanlar, 2’sini Hıristiyanlar, geri kalanını
Dürziler ve ötekiler oluşturur. Hıristiyanlar, arapça konuşur. Müslümanlar,
ülkenin en büyük dini azınlık grubudur. Bahailer, Çerkesler ve Samiriyeliler,
sayıları birkaç yüzle birkaç bin arasında değişen öteki dini azınlıklardır.
İsrail Devletinin kuruluşunda yahudi nüfus 650 bir civarındadır.
27-israil de yasama organı nasıldır?
27- Yasama organı, dört yıllık bir dönem için
halk tarafından seçilen 120 üyeli Knesset’tir.
28- Hıristiyanlık Dönemi Yahudi Mezhepleri
hangileridir?
28- Samiriler
(Şomronim, Şamerim), Hasidler, Sadukiler, Ferisiler (Peruşim), Esseniler (İsiyim)
29- Samiri
inanç esasları nelerdir?
29- itikatta esasları yalnızca Tora’dır. Allah
bir ve tektir, insana mahsus sıfatları yoktur, gerçek mahiyeti idrak edilemez.
Gerizim dağı Allahın meskeni olan tek yerdir. Musa, Allahın yegane resülüdür ve
bütün devirler için de peygamberidir; vahiy onunla son bulmuştur. Tora,
mükemmel ve tamdır, sonradan bazı kimselere gelen vahiy dahi Tora’yı
değiştirmeyecektir. Gerizim dağı …. kıble bu istikamet olmalıdır. Yeniden
dirilinecek bir gün olacaktır. Bir mesihin geleceğini yine Tora’ya dayanarak
kabul ederler.
30- Hasid
mezhebi hakkında bilgi veriniz
30- Hasid, dindar anlamında, Hıristiyanlık
öncesi dönemde ortaya çıkmış, kökeni bilinmeyen Yahudi mezheplerindendir.
Yahudi şeriatına tavizsiz bağlılıklarıyla tanınırlar.
31-sadukiler
hakkında bilgi veriniz
31- Bu mezhep
mensupları, devletin asil tabakasını, komutanlarını, kohenlerini, büyük
memurlarını oluştururlar.
32-sadukilerin
görüş ve prensipleri nelerdir?
32- Asalet,
kudret ve servetin temsilcileri olarak faaliyetlerini siyasi hayatta
merkezileştirdiler. ‘istikbali Allaha terketmeyerek’ insanların kaderlerini
kendi ellerine almakla suçlandılar. Yeniden dirilme doktrinini reddettiler.
Rabbilerin aksine, şifahi Toranın geçerliliğini inkar ettiler. Bu görüşleriyle
Ortaçağdaki Karai mezhebine kaynaklık ettiler. Meleklerin, kötü ruhların
varlığını reddediyorlardı. İsiyim’in, büyü ve sihirle tedavisini reddederlerdi.
Tevrat kanunlarının zahiri anlamı ile uygulanmasını istiyorlardı. Kimilerine
göre bunlar Mabedin yıkılmasından sonra hemen ortadan kalktılar; kimilerine
göre ise tüm Tannaim ve Amoraim devirleri boyunca onlara muhalif olarak
varlıklarını sürdürdüler.
33-ferisiler
hakkında bilgi veriniz
33- Yeni Ahitte
çok kötü şekilde anılmış olmaları nedeniyle Ferisiler hakkında kesin hüküm
vermek güçleşmektedir. Üyelerine, Haverim (Kardeşler, arkadaşlar)
demektedirler. Levililer Kitabında anlatılan ‘Temizliğe’ tam riayet eden, kaba
insanlardan uzak duran; Kohen’e ve fakirlere verilmesi gereken uşr ve diğer
sadakaları titizlikle ödeyen kimseleri aralarına kabul ediyorlardı. Yazılı ve
şifahi Tora’ya tam itaati şart koşuyorlar, dini kuralları hem fert hem devlete
uygulama temayülündedirler.
34- belli
başlı görüşleri nelerdir?
34- Görüşleri:“Bana
bütün kavmlardan has kavm olacaksınız… hükmünün, İsrailoğullarından
herhangi birisi ile Kohen arasında fark bulunmadığı anlamına geldiği, farkın,
İsrailoğulları ile diğer kavimler arasında aranılması gerektiğine
inanmaktadırlar.
Sinagoglar
teşkil etmeleriyle her yerde ibadet edebildiler. Bu durum, halk arasında büyük
taraftar kazanmalarına vesile oldu. Günlük ibadette takip olunan sıra ve ‘şma
okunması = ‘Dinle ey İsrail..’’ (Yahudilerin Fatihası: Tesniye 6:4-9)
peruşi adetidir.
Mirasta,
kız ve erkek çocukları arasındaki farkı gözetmiyorlardı. Evlilik mukavelesinde
kadına, kocasını boşayabilme hakkı verdiler. Halbuki eski hukuk sadece zinanın
ispatı halinde boşanmaya cevaz veriyordu. Eski Kohenliğin yerine Rabbilik
müessesesini kurdular. Sadukilerin aksine, ölülerin diriltileceğine ve
meleklere inanıyorlardı
35- Esseniler (İsiyim)
hakkında bilgi veriniz.
35- Mistik ve
münzevi karakterde bir yahudi cemaati olup ve siyasi olaylara pek
karışmamıştır. 1947 Lut gölü yazıtları, İsiyim’in kuralları ile ‘İlk Kilise’
arasında büyük benzerlikler bulması nedeniyle Ernest Renan, “Hıristiyanlık,
bir nevi İsiyiliktir” demiştir. Yahudi yazarlar bu görüşe şüphe ile
bakarlar.
36- tarihte ilk
büyük Yahudi itizal harketi hangisidir?
36- Tarihteki
ilk büyük Yahudi itizal hareketi Şomroni’lerdir.
37- Ortaçağda Yahudi Mezhepleri hangileridir?
37-Yudganiye
-Karaim veya Ananiye -Kabala hareketi ve Sahte Mesihler; Dönmeler
38-Mabedin
son defa yıkılmasından sonra ne oldu?
38-Yahudiler,
Yavne şehrinde bir okul açtılar .. bu küçük topluluk yüzyıllarca dünya
Yahudiliğinin ruhani merkezi oldu
39-Amoraim çağı
ne zaman başladı?
39-Abba
Areka’nın, 219 yılında Irak’ta Sura akademisini kurmasıyla ‘Amoraim çağı’
başlar. Talmudların meydana gelişleri bu çağdadır.
40-iseviye
mezhebi hakkında bilgi veriniz.
40-Kurucusu,
Ebu İsa ishak b. Yakup’tur. Emevi halifesi Abdülmelik b. Mervan zamanında
(684-705) ortaya çıkmıştır. İrandaki şii isyanlarını fırsat bilerek, Mesihlik
iddiasıyla ayaklanmıştır. Ordusuyla birlikte telef olduğu rivayet edilmektedir.
Mezhebin bütün esasları kesinlikle bilinmemektedir. Müslümanların ve
Hıristiyanların peygamberlerini kabul etmiştir. Ancak her iki peygamber de
kendi ümmetlerine gönderildikleri için, Yahudilerin bunları kabul etmeleri ile
dinlerine halel gelmeyeceğini söylemiştir. Göğe uruc ettiğinde bu
peygamberlerle görüştüğünü iddia etmiştir. Rabbilerle enbiyanın aynı mertebede
olduklarını iddia etmiştir.
41-Yudganiye mezhebi hakkında bilgi
veriniz.
41-Ebu İsa’nın
ölümünden sonra yerini Yudgan veya Yahuda aldı. Onun feci sonunu gördüğü için
kendisini Rai (Çoban) olarak tanıttı, İsrail peygamberi rolüne girişti. Torayı
alegorik yorumlayarak tefsire başladı.
42-Karaim / Ananiye mezhebi hakkında bilgi
veriniz.
42-Karai
hareketinin başlatıcısı VIII. yy’da Irak’ta yaşamış olan Anan ben David’dir.
Cemaat liderliği konusundaki çekişme yaşadı. Bağdad hapishanesinde İmam A’zam
Ebu Hanife ile karşılaşmış ve onun yol göstermesiyle Rey ve Kıyas metodunu
Tora’ya uygulamıştır. (Hoşea 5:3)i gerekçe göstererek Talmudculara ve Rabbilere
karşı çıktı. Yeruşalim’e yerleşti. İsa ve Hz. Muhammed’in peygamberliklerini
kabul ile önceki mezheplerin saliklerini kendine çekti.
43-karaim
mezhebinin görüşleri nelerdir?
43-
Görüşleri: Şifahi
Torayı reddedip Tanah’ın bütününü dinin tek kaynağı olarak görmüştür.
Levililer’de sayılanların ve uzun zamandır terk edilen kurbanın diriltilmesi
hasreti içinde idi. Şomronimde olduğu gibi, son derece sert şabat yasakları
koydu. Evlilik konusunda isiyim’in ileri sürdüğü sert kaideleri kabul etti.
Sinagog’a girileceği ya da Tanah okunacağı zaman iki el ve ayağın yıkanmasını
şart koştu.
- tişri
ayının senebaşı değil, sadece bir tevbe günü.. yılbaşının Nisan başı olduğunu
..
- öşrün
yalnız ekin ve hayvanlardan değil, ele geçen her şeyden verilmesi gerektiğini
..
- günlük
ibadetlerde Mezmurlar yerine Tora dan okunması gerektiğini ..
-
hastalıkta ilaç kullanmamayı yine Tanah’a dayandırıyordu.
44-
Karailiğin iman esasları nelerdir?
44- Bütün
varlıkları yaratan, Allahtır; O, ezelidir ve muavini yoktur. Bütün alem,
hadistir. O, Musaya ve Tanahta adı geçen bütün peygamberlere hitap etmiştir.
Musanın koyduğu kanunlar haktır. Tevratın dilini bilmek dini vecibedir.
Kudüsteki Mabed, dünya idarecisinin makamıdır. Mesihin gelmesini beklemek
haktır. Hesap günü vardır; Mükafat ve ceza haktır.
Bu
mezhebin birçoğu Müslümanlığa geçtiler. Zamanımızda Rusya, Mısır ve Filistinde
cemaatler halinde yaşamaktadırlar. Yahudilerle ayrılıkları hala sürmektedir.
45- Sabetayistler (Dönmeler, Mühtediler,
Avdetiler) hakkında bilgi veriniz.
45- Osmanlı
devleti içinde doğup gelişmiş bir yahudi mesih hareketidir. Sabetay Svi
(1626-1676) tarafından.. Svi, İzmir’de (Suğla: bugün, Sığacık) doğmuş,
Arnavutuluk’un Ülgün şehrinde ölmüştur. Kabala’dan etkilenen Sabetay Svi, 1648
yılının ‘kurtuluş yılı’ olacağını ilan etmiştir. Yahudi mesihi olduğunu iddia
edince İzmir hahamlarınca bölgeden sürülmüştür. Selanik, Kahire ve Kudüs’e
gitmiş; İsrail’in yeniden kurulacağını bildirmiştir. Birçok yandaş edinmiştir.
İstanbul’da tutuklanmış bazı nedenlerden dolayı 1666 yılında Müslüman olduğunu
iddia etmiş ve yandaşlarına da bu konuda telkinde bulunmuştur. IV. Mehmet
tarafından kendisine yüksek miktarda maaş bağlanmış, Çanakkale’de zorunlu
ikamete tabi tutulmuş, orada bir kral gibi bir hayat sürmüştür. Müridleri, onun
müslüman olmasının, mesihlik görevinin gerçekleşmesinde bir adım olarak
görerek, yahudi inanç ve uygulamalarını gizlice sürdürmüşlerdir.
Cemaat, ibraniceyi ve isimlerini unutmamışlar;
Müslümanlar ile evlenmeyi yasaklamışlar; evlenme ve cenaze törenlerini gizlice
sürdürmüşlerdir. Tüccar ve esnaf kesimi içinde etkili olan Dönmeler Jön Türk
hareketine ve II. Meşrutiyet’in ilanına etkin biçimde katılmışlardır. Kurtuluş
Savaşından sonra, çoğu Selanik’te yaşayan Dönmelerin bir bölümü İstanbul’a
taşınmıştır. İnsanın kendi içinde yahudi kaldığı sürece dışa yönelik
eylemlerinin önemli olmadığını savunmuşlardır.
46- Ortaçağda
İslam dünyasında çıkan en önemli Mesih kimdir?
46- Ortaçağda
İslam dünyasında birçok mesih ortaya çıkmıştır. Bunlardan, İran Yahudileri
arasında çıkan David Alroy (1146-1160) önemlidir. Ayrıca, Yemenli mesihler
(1172’li yıllar) de önemlidir. Bunların ayırt edici özellikleri, Kabala
tarikatına mensup olmalarıdır ve bu nedenle, Kabalist Mesihler (13. yy’dan
itibaren) adını alırlar.
47- Avrupa Yahudileri Arasında Ortaya Çıkan Hasidut
hareketi (Hasidilik) hakkında bilgi veriniz.
47- Almanyada (12-13. yy) ve Polonyada (18. yy) gelişen, çilecilikle
gizemciliği birleştiren iki Yahudi dini akımın ortak adıdır. Tövbekarlar için
aşırı kefaret hükümleri ve katılığı öngörüyorlardı. Hezekiel’deki ‘Tanrının
tahtı’ (Merkava: araba) tefekkürünü uygulamaktadırlar. Hareketin dünya görüşünü
Sefer Hasidim (Dindarların Kitabı) yansıtır. Kabala (=gelenek), Batıni
mistisizmi, ancak kişisel bir klavuzun önderliği altında öğrenilebilir. Bu
nedenle kabala her zaman sözlü geleneğe dayanmıştır. Sefer Yetsira (Yaratılış
Kitabı), Sefer ha-Bahir (Aydınlık Kitabı) 12. yy. kitapları Yahudiliğe
ruh göçü kavramını sokmuşlardır.
Başlangıçtaki
özünü yitiren hasidiliği günümüzde, Martin Buber yorumlamaktadır.
48- Günümüzde Yahudi Mezhepleri Ve Dini Akımları
hangileridir?
48- Ortodoks
Yahudilik, Reformcu (Liberal / İlerlemeci) Yahudilik, Muhafazakar Yahudilik,
Yeniden Yapılanmacı Yahudilik
49-ortadoks
Yahudileri hakkında bilgi veriniz
49- Ortodoks Yahudilik, İsa dönemindeki Ferisilikle başlayan ve
Rabbinik Yahudilik ile devam eden ana bünyenin günümüze dek temsilcisidir.
İkinci Mabedin yıkılışından (M.S. 70) zamanımıza kadar gelen ve asıl Yahudiler
denilebilecek topluluktur ki dünya Yahudilerinin çoğunluğunu oluşturmaktadır.
Sayılarının 15 milyondan fazla olduğu 21
söylenebilir.
Onlara göre: Tevrat, bütün harf ve kelimeleriyle Allahın Musa’ya yazdırdığı
ilahi bir vahiydir; üstelik, onun lafızlarının dizilişi de mucizevidir.
Tora’nın yorumu olan Mişna ve Talmud da ilahi vahiy kaynaklıdır
50- Reformcu (Liberal / İlerlemeci) Yahudilik
hakkında bilgi veriniz
50- Liberal
Yahudilik (Avrupa ayağı) veya İlerlemeci Yahudilik de denilmektedir. İnanç ve
uygulamada modern düşünceyi, toplumu adaptasyoncu yaklaşımı benimserler. USA ve
Kanada’da 1 milyonun üzerinde, 100 bin kadarı da Avrupa, Latin Amerika, G.
Afrika, Avustralya ve İsrail’de reformcu yahudinin yaşadığı sanılmaktadır.
Avrupa Yahudileri arasında başlamıştır. İlk temsilcisi Moses Mendelsshon’dur . O, İlk
defa din ve dünya işlerinin birbirinden ayrılmasının zorunluluğundan
bahsetmiştir. Bunlar ibadet şeklini, kadın erkek ayrılığını, cumartesi
yasaklarının bazılarını kaldırmışlardır. Mendelsshon’a göre Yahudi olmayan
diğer halklar tabii din veya kendi gelenekleri ile kurtuluşa erebilirler;
kurtuluş, yalnızca bir din ile sınırlı değildir.
İdeologları:
Abraham Geiger (1810-74), İsaac Mayer Wise (öl. 1900).
51-reformcu
Yahudilerin inanış ve Uygulamaları nelerdir?
51- Yahudiliğin
birçok gelenekselci biçiminin aksine onlar, ne yazılı şeriatın (Tora) ne de
sözlü şeriatın (Talmud) Tanrı tarafından kelimesi kelimesine Musa’ya Sina’da
vahyedildiği görüşünde değildirler. Sosyal adalette peygamberî mesajın önemini
vurgulayarak, bunu ‘İsrailin misyonu’ olarak görürler. Birçok Reformcu dini
örgütlerde (congregations) haftanın en önemli dini ibadeti Cuma akşam
yemeğinden sonra başlar: kadın erkek bir arada oturur, bazen kippa veya
yarmulke gibi başörtüleri takılır, müzik olabilir, merkezi rolü olan dualar
ibranice diğerleri İngilizce okunur.
Sinagog
dışındaki ibadetleri Yahudiliğin ahlaki ilkelerine uygun olarak sürdürürler:
Cuma akşamları şabat kandilleri yakılır. Seder yemeği yenir. Hanuka Kutlamaları
yapılır. Din değiştirme (Proselytism) yani, ‘tercihle Yahudi olma’ evlilik
yoluyla olabilmektedir. Günümüzde, reformcu Yahudilerin siyonizme destek
vermeleri II. Dünya Savaşından sonra artmıştır. Onlar, 1948 İsrail Devletini
tanımaktadırlar
52- Muhafazakar Yahudilik hakkında bilgi verniz.
52- XIX. yy’ın ortalarında merkezi Avrupada kurulan modern
Yahudiliğin en önemli dini akımlarından biridir. Daha sonra Amerikaya
taşınmıştır. Ultraliberalism’in aşırılıklarından ve gelenekçiliğin sağ
kanadından uzak durmuşlardır. Bugünkü Muhafazakar Yahudiliğe asıl kimliğini
veren, Solomon Schechter olmuştur. İlk
ortaya çıktığı dönemlerde Ortodoksluktan ayırt edilmezdi: Sinagogda Ortodoks
dua kitabı (Siddur) okunurdu. Kadın erkek ayrı otururlardı.
Tek fark,
ibadetin ibranice yerine İngilizce yapılmasıydı. Yapısı itibariyle Ortodoksluğun
Amerikan versiyonu durumundaydı. O, USA’da Reformculuktan, İsrailde ise Ortodoksluktan sonra
ikinci sırayı almaktadır. Muhafazakarlık
Siyonist karakter taşımaktadır. Tevrat, Allah kelamı içerir fakat
detaylandırılmış emirler ve deyimler açık lafzi yapılarıyla Allah kelamı
değildir. Ancak günlük hayatta Tevrat'ın mutlak bağlayıcılığı vardır.
53- Yeniden Yapılanmacı Yahudilik hakkında bilgi
veriniz.
53- Yelpazede
Muhafazakarlığın solunda, Reformistliğin sağında yer alır. En önemli fikir
babası Mordecai Menahem Kaplan’dır. Onun
anlayışına göre, Allahın, Tevrat'ı değil, Tevrat'ın Allahı vahyettiği gerçeği
vardır. Tekvindeki Nuh’un 7 kanununa riayet konusu tüm insanlık için
geçerli görülmektedir. Bunlardan 6’sı olumsuzdur: Tanrıya küfretmeme-Putlara
tapmama – Çalmama - Öldürmeme - Cinsellikten kaçın - Canlı hayvanı etinden
yememe - Adalet sarayları kurmak.
54- Yahudilikte Dini Günler Ve Kutlamalar
hangileridir?
54-Yahudilikte
Dini Günler Ve Kutlamalar: Şabat / Sebt, Roş HaSana ve Yom Kippur, Pesah /
Fısıh / Hamursuz / Mayasız, Şavuot / Haftalar / Hasat Bayramı, Sukkot /
Haymeler / Çardaklar Bayramı, Purim / Zarlar Bayramı,Hanuka / Işıklar Bayramı
55- Şabat / Sebt hakkında bilgi veriniz
55- Her Cuma,
gün batımından başlayıp, cumartesi akşam saatlerine kadar süren kutsal tatil
günüdür. Şabat, Yahudiliğin en önemli günüdür, tarih boyunca Yahudi hayatının
temelini oluşturmuştur. Şabatın bir dinlenme günü olduğu, Tanrının dünyayı altı
günde yarattığı ve yedinci günde dinlendiği inancı vardır. Türk Yahudileri
arasında Şabat kutlamaları Perşembe akşamından başlar. Cuma akşamı ve özellikle
cumartesi sabahları dua sonrasında sinagoglarda toplu kahvaltı yapılır.
56- Roş HaSana hakkında bilgi veriniz.
56- Tişri
ayının (Eylül-Ekim) ilk ve ikinci günü kutlanır; bu gün, dini yılbaşı olarak
kabul edilir. On günlük dönemde Tanrı insanları yargılamakta, onların yeni
dönemdeki kaderlerini tayin etmektedir. Kader kitabına yazı bugünde
yazılmaktadır. Bugünde, çok önemli olayların olduğu: ilk insan o gün
yaratılmış, Musa doğmuş, Yusuf zindandan bugün kurtulmuş
57- Yom Kippur hakkında bilgi vernizi
57- Yahudiliğin
en önemli dini bayramıdır. Kameri Tişri ayının 10. günüdür. (Roş ha-sana’dan 10
gün sonrası). Günahların kefaretini ödeyerek Tanrıyla tekrar barışma günüdür.
Dua, tefekkür, muhasebe edilir. Bu günde Şabat yasaklarının tümü geçerlidir;
yıkanmak yasak; Oruç tutulması farzdır. Sağlıklı her insan oruçla mükelleftir
(Kızlar 12, erkekler 13 yaşından sonra) Arefe günü, mezarlar ziyaret edilir;
dargınlar barışır bu günün en belirgin özelliği 25 saate yakın süren
yeme-içme yasağıdır.
58- Pesah / Fısıh / Hamursuz / Mayasız bayramı
hakkında bilgi vernizi
58- Yahudi
bayramları arasında en eskisi sayılabilecek olanı Pesah’tır. Nisan ayının
15’inde 7 veya 8 gün boyunca kutlanmaktadır. İsrail de yaşayanlar için 1. ve 7.
Günleridir. Pesah, İsrailoğullarının Mısırdan Çıkış ve kurtuluşlarını
hatırlamak ve ilk defa bir millet olmanın şuurunu hissetmek için
kutlanmaktadır. Bu gün, bir tür “Bağımsızlık Bayramı”dır. Pesah,
Yahudilere, özgürlük yolunda hiçbir zaman ümitsitliğe kapılmamaları mesajını
vermektedir
59- Şavuot / Haftalar / Hasat Bayramı hakkında
bilgi veriniz
59- Pesahın
ikinci gününden itibaren, tam yedi hafta (Pentakost, Ellinci gün) sonra
kutlanır . Pesahın ardından gelen en eski Yahudi bayramlarındandır. Arpa
hasadının sonunu ve buğdayın toplanma zamanını belirler. Buğday, en son biçilen
tahıldır. Tanrıya “ilk ürün” (ilk meyve) den sunulur. Bu bayram aynı zamanda
“Toranın Yahudilere veriliş zamanı” anısına da kutlanır.
60- Sukkot / Haymeler / Çardaklar Bayramı
hakkına bilgi veriniz
60- Eski Ahitte
sözü edilen üç büyük bayramdan biridir. Mısırdan çıkışın anısını ve çölde ilk
defa yerleşik hayata geçişin simgesi olan çadırlarda kendi ürünlerini biçme
anılarını tazelemek için kutlanır. Yom kippurdan 5 gün sonra kutlanır
61- Purim / Zarlar Bayramı hakkında bilgi
veriniz.
61- Adar ayının 14 ve 15. günleri kutlanan bir
neşe bayramıdır. Purim arefesinde Ester orucu tutulur. Talmudcu din adamları bu
bayramın mutlaka kutlanmasını isterler. Ester sayesinde kurtuluş anısına kutlanır.
62- Hanuka / Işıklar Bayramı hakkında bilgi
veriniz
62- Yahudilerin Helenlere karşı savaşa girişleri
anısına, Tanrıya olan inancın neticesi olarak, ancak bir gün yetecek kandil
yağının 8 gün boyunca yanması anısına.. kutlanır. Sekiz gün sürer. Her türlü iş
yapılabilir. Sekiz mum yakılır.
63-yahudilerde ibadet hayatı nasıldır.
63- Yahudîler, ibadetlerini "sinagoglarda
(kendileri "Bet ha Kneset"derler) yaparlar. Sinagoglarda Yahudilerin
dinî ve millî sembollerinden biri olan yedi kollu şamdan bulunur. Onların diğer
sembolü, Kral David'in mührü olarak kabul edilen iki üçgenden meydana gelmiş.
Magen David denilen altı köşeli bir yıldızdır. İbadet esnasında en önemli an,
Tevrat rulolarının bohçalar içerisinden çıkarılması ve haham tarafından
okunmasıdır. Sinagog'da Yahudîler sesli bir şekilde Tevrat parçalarını okurlar.
Okunan ilâhîler İbranîce'dir. Yahudîlerde ibadet, sadece sinagogda değil,
evlerde de yapılır. Evlerde, giriş kapısının pervazında Mezuza denilen, uzun
bir boru içine rulo halinde konmuş Tevrat'tan cümleler yazılı, mahfazalar
asılıdır. Yahudîlikte ibadet, İslâm'da camideki huşu ve belirli bir disiplin
içinde yapılan ibadete benzemez. İlâhîler, Yahudî ibadetinin esasını teşkil
eder.
64- Yahudilikte dualar ve ilahiler nasıl
yapılır?
64- ilâhî ve dualara Baruh'un ilâhisi ile Şema
İsrael Duası en iyi örnektir. Yahudîler dinlerine bağlılığı ve imanlarını Şema İsrael
Duası ile açıklarlar
65-yahudilikte günlük ve haftalık ibadetler haça ayrılır?
65- Yahudilerde ibadet, günlük ve haftalık olmak üzere ikiye
ayrılır. Günlük ibadet; sabah, öğle ve akşam yapılır. Haftalık ibadet,
Cumartesi günü Singogda olur.
66-yahudilikte çocuklar nasıl eğitilir?
66- Çocuk sünnet edilince ailesi beşiğin etrafında
toplanır, beşiğe bir Tevrat tomarı (bir müddet çocuğun başı üzerinde tutulur),
mürekkep ve kalem konulur. Böylece çocuğun bir Tevrat hattatı olması dileği
gösterilmiş olur. Tevrat'ı öğrenmesi ve koruması için dua edilir.
Yahudiler,
çocuklara okula başlamadan önce en azından bir sabah, bir de akşam duası öğretirler.
Okula törenle gidilir. Haham, bu konuda bir konuşma yaparak öğretimi başlatır.
Çocuğa Sinagogda 6-7 yaşında dinî eğitim verilir.
67- Bar Mitzva nedir
67- Her erkek çocuk, oniki yaşını bir ay
geçince, şeriatın oğlu anlamında "Bar Mitzva" adını alır. O, artık
Yahudî şeriatına uymak zorundadır. Bu, bulûğ çağına erme anlamındadır.
68-yahudilikte evlenme nasıldır?
68- Yahudilikte evlenme, dinî bir
hükümdür. Evlenme kuralları Talmud'da belirtilmiştir. Evlenmek isteyen çift,
nikâh gününden önce nikâh muamelesini yerine getirecek hahamı ziyaret eder.
Haham da onlara Yahudî Dininin evlilik konusundaki esaslarını anlatır. Bu
konuda hahamlar çok geniş yetkilere sahiptir. Haham, yerine göre evliliğe izin
vermeyebilir. Yahudilerde başka din mensuplarıyla evlenmek caiz değildir. Bununla
beraber böyle bir evlenme olursa, doğacak çocuğun Yahudi Dini kurallarına göre
yetiştirilmesi şart koşulur
69 evlilik işlemi nasıl gerçekleşir?
69- Yahudilikte evlenmeyi gerçekleştiren
işlem nikâhtır. Nikâh, iki şahit önünde yapılır. Yahudi nikâhı, belirli bir
paranın veya değerli bir şeyin verilmesi, bir belgenin imzalanması ve zifafla
tamamlanır
DEĞERLENDİRME
SORULARI
1. Yahudilerde ibadetin dayandığı en
önemli unsur ilahi ve duadır; En önemli dua ve ilahi örneği aşağıdakilerden
hangisinde gösterilmiştir?
A.
Şema-Alenu
B.
Kadiş-Alel
C.
Şema-Baruh
D.
Şema-Kiduş
E. Hiç biri
2. Talmud’da kadınların lohusalıkta
ölmelerinin üç sebebi sayılır. Aşağıdakilerden hangisi bu sebeplerden biridir?
A.
Kocalarına itaatsiz olmaları
B. Sinagoga
gitmemeleri
C. İyi yemek
yapmamaları
D. Şabat
kandillerini yakmada kusur etmeleri
E.
Çocuklarına iyi anne olmamaları
3. Yahudilerde çocuklar için dini
eğitim ne zaman başlar?
A. 12 yaşına
ulaştıktan sonra
B. 6 yaşına
ulaşınca ilk dini eğitimleri verilir
C. Hiç dini
eğitim verilmez
D. Laik
eğitim esastır
E. Hiç biri
4. Mezuza nedir?
A. Bir nevi
takkedir, başa giyilir,
B. İbadet
şalıdır, omuza alınır
C. Bir nevi
muskadır, eve konur
D. Bir dua
adıdır
E. Hiç biri
5. Haftalık İbadet günü Şabat
Türkiyedeki Yahudiler için ne zaman başlar ne zaman biter?
A.Cuma
akşamı başlar, Cumartesi Akşamı son bulur
B. Perşembe
akşamı başlar, Cumartesi akşamı son bulur
C. Cumartesi
Sabahı erkenden başlar, akşam biter
D.
Türkiye’de Şabat yapılmaz
E. Hiç biri
Cevap Anahtarı: 1. C 2. D 3. B 4. C 5. B
HZRLYN: ilhan HASAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder