DİNLER TARİHİ 13. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR
1-günümüz
hıristiyanlığı hakkında bilgi verir misiniz?
1-Hıristiyanlık, bugün dünyanın en
fazla nüfusa sahip dinidir. Yedi milyarlık dünya nüfusunun yaklaşık iki milyar
üç yüz milyonu Hıristiyan olarak bilinir.
2-mesih yanlısı
anlamına gelen Hıristiyan kavramı ilk hangi cemaat için kullanılmıştır?
2- Elçilerin İşleri’nde geçen Mesih
yanlısı anlamındaki kelimenin ilk olarak Antakya cemaati için kullanıldığı
tahmin edilmektedir. Grekçe metinlerde aynı anlamla Christianos şeklinde
geçmektedir.
3- kilise ne anlama
gelmektedir?
3- Birinci yüzyıldan sonra yaygınlık
kazanmıştır. Cemaat anlamına gelmektedir. Hıristiyan toplumunun bütününü
anlatan bir kelimedir. Bu kelime Yeni Ahit’in Grekçe metninde ekklesia şeklinde
geçmektedir.
4- Hıristiyanlık
öğretisinin temelinde hangi fikir vardır?
4- Hıristiyanlık öğretisinin temelinde
İsa Mesih fikri vardır. Buna göre İsa Mesih hem tanrıdır (Oğul) hem de tanrının
bedenlenmiş insan halidir. O, kurtarıcıdır.
5- Hıristiyanlıkta
kurtuluş fikri ne anlama gelmektedir?
5- Hıristiyanlıkta kurtuluş fikri
vardır. Kurtuluş, tanrı katından kovulan insan için ceza anlamı taşıyan
dünyadan kurtulup tanrı katına yeniden yükselme anlamına gelmektedir. Tanrı
biricik oğlu İsa Mesih’i yeryüzüne göndererek asli günahı çarmıhta ölümüyle
ortadan kaldırmış, dirilerek tanrılığını ortaya koymuş ve göğe yükselmiş,
yeryüzünde kendisinden sonrakilerin kurtuluşu için Mesih Kilisesini kurmuştur.
Bütün bunlar tanrının planı dahilinde olmaktadır. Hıristiyan düşüncesinde
kurtuluş ruh için söz konusudur. Ancak kiliseye dahil olanlar, yani
Hıristiyanlar kurtulabilir
6- Hıristiyanlıkta
önemli şahsiyetlerin başında kim gelmektedir?
6- Hıristiyanlıkta önemli şahsiyetlerin
başında Pavlus gelir. Onu
Hıristiyanlığın kurucu peygamberi olarak görenler vardır.
7- İsa
Mesih fikrini formülüze eden kimdir?
7-pavlus
8-hıristiyanlığın
geçmişi kaç yıla dayanmaktadır?
8- Hıristiyanlık yaklaşık iki bin
yıllık tarihsel sürece sahiptir.
9- Bugünün kadim kiliseleri arasında nüfus bakımından en kalabalık olanları
ve en bilinenleri hangileridir?
9- Katolik Kilise, Ortodoks Kilise ve
Protestanlıktır. Ancak kadim geleneklerini sürdürmede ısrarlı olan Nasturi,
Süryani, Ermeni, Kıpti ve Habeş kiliselerini de belirtmek yerinde olur
10-Hıristiyanlığın tarihsel süreci hangi dönemde başlar? Süreci başlatan en
önemli unsur hangisidir?
10-Hıristiyanlığın tarihsel süreci İsa
Mesih ve havarilerin yaşadığı Miladın ilk yüzyılında Kudüs’teki ortamı
hazırlayan evvelki zaman dilimini kapsamaktadır. Kudüs’te Hıristiyanlığın
doğmasına yol açan temel unsurun Yahudiler olduğunu söylemek mümkündür. Bu
süreç içerisinde şu dört husus Hıristiyanlığın biçimlenmesinde etken olmuştur:
Kutsal Kitap, öncekilerin uyguladığı gelenek, Kilise Babaları ve kilise
konsilleri.
11-Hıristiyan düşüncesinin biçimlenmesinde hangi kültürler etkili olmuştur
11-Grek, Roma, Pagan ve Helenistik
kültürler
12-hz. İsa ile ilgili iki temel yaklaşım
hakkına bilgi veriniz.
12-İsa ile ilgili iki temel yaklaşımdan
bahsedilebilir. Bunlar tarihsel İsa ve inanılan İsa şeklinde ifadesini bulur.
13- İnciller hz. İsa
yı nasıl tanıtır?
13-İnciller İsa’nın Yahudi soyundan
geldiğini şecere vererek ortaya koyarlar. Meryem’in oğlu olduğunu belirtir.
İsa, şecerede Meryem’in kocası Yusuf’la Yahudi soyuna bağlanır. Nasıralı olarak
isimlendirilir. Yuhanna İncili’nin tanımlamasını bu ve başka isimler yanında
şöyle özetlemek mümkündür: Aziz Bakire Meryem’den ve Ruh’tan doğan, Davutoğlu,
Tanrı’nın Biricik Oğlu Rab İsa Mesih’tir
14-İsa’nın mesajında ağırlıklı olarak hangi iki konu dikkat çekmektedir?
14- İsa’nın
mesajında ağırlıklı iki konu dikkat çekmektedir:
Birincisi
ansızın gelecek kıyameti hatırlatma ve buna tövbe ederek hazır olmaya davettir.
Buradaki kıyameti daha çok dünyanın sonunda kurulacak ‘İlahi Mesih Devleti’
(Tanrı Krallığı) gibi tanımlamalar anlatmaktadır.
İkincisi ise, “Musa Şeriatı”dır. İsa, sinagoglara gitmiş,
şeriatı yıkmaya değil tamamlamaya geldiğini söylemiş ve hahamların elinde
oyuncak haline gelmiş şeriatı düzeltmek için mücadele etmiştir
15-İncillerde bazı farklarla havarilerin isimleri nelerdir?
15-Petrus ve kardeşi Andreas, Zebede’nin
oğulları Yakup ve Yuhanna, Filipus, Bartolomeus, Matta, Tomas, Alfeus’un oğlu
Yakup, Taddeus, Gayur Simun, Yahuda İskaryot. Sonuncusu İsa’yı ihbar ederek
çarmıha gerilmesine neden olur. Onun yerine sonradan İsa’nın öğrencilerinden
Mattias (Matiya) seçilir.
16-İnciller İsa’nın çarmıha gerilmesi olayını nasıl aktartır?
16-İnciller İsa’nın Yahudilerin
çoğunluğunca benimsenmeyip hatta İsa’ya karşı Roma valisini ve yetkililerini
tahrik edip kışkırttıklarını göstermektedir. Onun havarileriyle Kudüs’e yürüdüğünü,
son akşam yemeğini yediklerini, o akşam (Perşembe gündüzünü Cuma gecesine
bağlayan akşam) tutuklandığını, Cuma günü öğle çarmıha gerildiğini, üç gün
sonra Pazar sabahı dirildiğini, elçilere ve kadınlara göründüğünü, kırkıncı gün
göğe yükseldiğini anlatmaktadırlar.
17-Hıristiyanlığın temel teolojik meseleleri nelerdir?
17-Tanrı (Kutsal Üçlü Birlik/teslis),
asli günah, kefaret, kurtuluş, ahiret, sakramentler
18-Kudüs merkezli Yahudi-Hıristiyan cemaatini diğer Yahudilerden ayıran
temel özellik nedir?
18-İsa-Mesih inancıdır.
19-Ebiyonitler kime denir?
19-ilk cemaat(Yahudi-Hıristiyanlık)
Kudüs’ün M. 70 yılında tahrip edilmesinden kısa bir süre önce şehri terk
ederler ve Pella’ya yerleşirler. Bunlara Ebiyonitler denir ve VI. Yüzyıla kadar
yaşadıkları ileri sürülür.
20-pavlus kimdir?
20-Pavlus, Tarsuslu bir Yahudi olup
hahamdır. Roma vatandaşıdır. Azılı bir İsa taraftarlığı düşmanıdır. Kudüs
merkezli ilk cemaate büyük eziyetler vermektedir. Bu ilk cemaati takibat için
gittiği bir Şam yolculuğunda İsa Mesih bir görümde ona görünür ve uyarıda
bulunur. Gözleri görmez bir şekilde Şam’a ulaştırılan Pavlus, orada vaftiz
olarak İsa taraftarı olur. Üç yıl kadar buralarda kaldığına dair bilgi vardır.
Sonra Kudüs cemaati arasında görülür. Nasıl katıldığı bilinmez.
21-pavlus a niçin“Yabancıların
Havarisi” deniliyordu?
21-Pavlus Antakya’dan ayrıldıktan sonra bugünkü
Hıristiyanlığın oluşumunun temelini attığı seyahatlerini gerçekleştirir. Bu
seyahatlerinde Pavlus, mesajlarını daha çok Gentileler (Yahudiler dışındaki yabancılar)
arasında yayar. Bu sebeple O, “Yabancıların Havarisi” olarak isimlendirilir.
22-pavlus un yaydığı mesajların
temeli neye dayanıyordu?
22-Yaydığı bu mesajların temelini Yahudi geleneğinin
ilgası ve İsa’nın evrensel kurtarıcı olduğu inancı oluşturur. Putperestlerin
ilgisini çeken noktalar da bunlardır.
23-Hıristiyanlığın asıl gelişimi kim
tarafından nerde sağlnmıştır?
23-Pavlus ile birlikte yayılan Hıristiyanlığın asıl
gelişimi Avrupa’da olmuştur. Gentileler
arasında sürdürmesi temel etkendir. Hıristiyanlıktaki kurtuluş doktrininin
Pagan-Putperest anlayıştaki Avrupa’nın ezilen köylü ve köleleri arasında hemen
benimsenmesi de diğer bir etkendir. Hıristiyanlığı kabul eden üst sınıf
insanlar ise Roma vatandaşı olma özelliklerini kullanarak bu dinin yayılmasında
öncü rolünü üstlenmişlerdir.
24-hıristiyanlık ne zaman
kurumsallaşmaya başlamıştır?
24-Hıristiyanlığın ortaya çıkışından bağımsız kiliselerin
belirmeye başladığı V. Yüzyıla kadarki dönem yayılma ve kurumsallaşma süreci
olarak değerlendirilebilir. Dört asırlık bu dönemde Roma İmparatorluğu’nun
Hıristiyanlığa bakış açısı üç devre geçirmiştir. V. Yüzyılda ise ana kiliseden
kopmalarla bağımsız kiliselerin oluşum dönemi başlamıştır.
25- Hıristiyanlığa
bakış açısı kaç devre geçirmiştir, bilgi veriniz
25- Hıristiyanlığa bakış açısı üç devre geçirmiştir.
İlk dönemin birinci devresinde, yani I. Yüzyılda Roma
İmparatorluğu Hıristiyanlığı bir Yahudi mezhebi olarak görmüş, milli bir din
olduğundan zarar getirmeyeceğini düşünerek müsamaha göstermiştir.
İkinci devre ise; Hıristiyanlık için ölüm kalım savaşının
olduğu bir dönemdir. Trajan (M. 98-117)’dan Diocletian (M. 284-305)’a kadarki
Roma imparatorlarının çoğu Hıristiyanlara işkence yapmış, bazısı ordudaki
Hıristiyanları Ermenistan bölgesine sürmüş; bazıları da Hıristiyanlığa
girilmesini yasaklayan fermanlar yayınlamışlardır. Bu devre Hıristiyanların
yoğun olarak takip edilmelerinden dolayı gizli ibadet ettikleri bir dönem
olmuştur
Üçüncü devre ise, M. 306 tarihinde Roma İmparatorluğunun
başına geçen Konstantin’in iç barışı temin gayesine matuf, bütün dinlere
müsamaha gösteren ve tarihe Milano Fermanı diye geçen bir ferman
yayınlatmasıyla başlar (M. 313). Böylece Hıristiyanlık serbestlik kazanır ve
Hıristiyanların önceki imparatorlar tarafından alınan malları ve bütün hakları
iade edilir. Bununla Hıristiyanlık devlet himayesi altına girmiş olur.
26 Hıristiyan inanç
ve doktrinleri ne zaman sisemleştirlmiştir?
26- “Havarilerin inanç esasları” denilen metin, İznik ve
İstanbul konsillerinde sistemleştirilmiş ve tarihe İznik-İstanbul Kredosu olarak
geçmiştir.
27-geleneksel izaha göre
Hıristiyanlıkta tanrı anlayışı hangi doktrine dayanmaktadır?
27- Hıristiyanlıkta Tanrı anlayışı, teslis doktrinine
dayanmaktadır. Baba-Oğul-Ruhulkudüs unsurlarından müteşekkil teslisin birinci
unsuru olan Baba’nın görevi, sevgisi dolayısıyla insanlığı yaratmak; Oğul’un
görevi‚ insanlığı kurtarmak; Ruhulkudüs’ün görevi ise insanlara inayet
bahşetmektir. Birbiriyle bağlantılı çalışan bu üç unsur tek bir Tanrı’yı
oluşturmaktadır.
28- Hıristiyanlıkta,
genellikle kiliselerde icra edilen ibadet, batı dillerinde kangi kelime
ile ifade edilir?
28- Liturgy (Türkçe’de Litürji) kelimesiyle ifade
edilir. Bu kelime Grekçe umuma ait faaliyet anlamına gelen Litourgiadan
türetilmiştir.
29- Hıristiyanlıkta kabul edilen Sakramentler
(Kilise Sırları)nelerdir?
29- Vaftiz, Evharistiya, Konfirmasyon, Evlilik Töreni,
Ruhbanlık Sırrı, Günah İtirafı ve Son Yağlama genel olarak kabul edilen
Sakramentlerdir.
30- Hıristiyanlıktaki
kilise hiyerarşisinin kiminle birlikte atılmya başlanmışıtr?
30- Hıristiyanlıktaki kilise
hiyerarşisinin temeli, havarilerle birlikte atılmıştır. İlk cemaatin
başkanı olan Yakub ilerde piskopos olarak isimlendirilecek bir konuma sahipti
ve onun cemaat oluşan her bölgeye gönderdiği adamları ise piskopos’un altındaki
derecelerin temelini
oluşturmuşlardı.
31- Genel olarak bütün kiliselerde
sakramentlerden Ruhbanlık Gizemi ile ilişkilendirilen kaç hiyerarşik kademe
oluşmuştur?
31- Genel olarak bütün kiliselerde sakramentlerden
Ruhbanlık Gizemi ile ilişkilendirilen üç hiyerarşik kademe oluşmuştur. Bunlar
Piskopos, Rahip ve Diyakos’dur. İlk kilise hiyerarşisinin oluşumunda‚ Roma
İmparatorluğunun eyaletleri idare sisteminin, yani Roma senatosunun büyük
etkisi vardır.
32- IV. Yüzyılın
sonuna kadar kaç kilise merkezi vardı?
32- IV. Yüzyılın sonuna kadar üç kilise merkezi, yani
metropolitlik vardır.
33- İsa Mesih’in
Tanrı olup olmadığı konusundaki tartışmalar hangi konsilde ortaya çıkmıştır?
33- IV.-V. Yüzyıllarda toplanan konsillerde tartışılan ve
karara bağlanan meseleler bağımsız kiliselerin oluşmasında önemli bir yere
sahiptir. Bu konsillerin ilki İsa Mesih’in Tanrı olup olmadığı konusundaki
tartışmaların doğurduğu 325 İznik Konsili’dir.
34-325 İznik Konsilinde hangi karar alınmıştır?
34-İmparator gözetimindeki İznik piskoposlar meclisinde
Arius ve fikri(Arius ,Oğul’un sonradan
olduğu ve Baba ile benzer öze sahip olduğu görüşünü savunuyordu) aforoz
edilerek Oğul’un mahiyetinin Baba ile aynı cevherden (homoousios)
olduğu, yani Athanasius’un fikri kabul edildi. Böylece İsa Mesih’in ezelden
beri Tanrı olduğu, Baba ile aynı öze sahip olduğu karara bağlanmıştı
35-İstanbul Konsili’nin toplanmasının
önemli nedeni nedir?
35-İstanbul piskoposu Macedonius’un Kutsal Ruh’u Oğul’un
bir yaratığı konumuna getiren görüşü İstanbul Konsili’nin toplanmasının önemli
bir nedenidir.
36-İstanbul Konsilinde hangi kararlar
alınmıştır?
36-Konsilde Macedonius ve görüşü aforoz edilir. Kutsal Ruh’un
da Baba ve Oğul gibi tanrısal cevhere (üç uknumda yalnız bir tanrısal cevher)
sahip olduğu kararı alınır. Böylece Teslis’in Tanrılığı ifade etmesi
imparatorluk inancı haline gelmiş olur.
Bu inanç tarihe ‘İznik-İstanbul inanç ilkesi’ diye geçer.
37-Tabiatlar meselesi kim tarafından
ortaya atılmıştır ?
37-Tabiatlar meselesi, 381 konsilinde mahkum edilen
Suriye Piskoposu Apollinaire’in fikrinden çıkmıştır. O, filozof Platon’un ruhu,
akli ve hayvani şeklinde ikiye ayırmasından etkilenerek Kelam’ın, yani Oğul’un
akli ruhla aynı olduğu fikrini geliştirir.
Bu, İsa Mesih’te de biri insani diğeri ilahi iki tabiat
olduğu fikrini, dolayısıyla Meryem’in insan taşıyan/doğuran (Antropokos)
mı yoksa Tanrı taşıyan/doğuran (Teotokos) mı olduğu sorusunu gündeme
getirir. Böylece tabiatlar konusu bir meseleye dönüşür.
38-Nasturi Kilisesi’nin oluşmasının
sebebi nedir?
38-Efes Konsili (431)’nde aforoz edilen Nestorius ve
fikirleri, İran topraklarında etkili olarak günümüzdeki Nasturi Kilisesi’ni
doğurmuştur. Nestorius’un fikirleri doğuda, Efes(431)’te aforoz edilmeyerek
unutulan hocası Mopsuestia’lı Theodore’un eserleri üzerinden yürüyerek taraftar
kazanmıştır.
39-Efes Konsili(431)niçin
toplanmıştır ve hangi karar alınmıştır?
39-İmparator II. Thedosius (408–450)’un tabiatlar
meselesini halletmek üzere topladığı Efes Konsili(431)’nde “insani ve ilahi
tabiatların birleşmiş” olduğu fikri, başka bir ifadeyle “biricik
kişilikli iki tabiatlı İsa” fikri hakim olmuştur. Ayrıca Bakire Meryem’in
‘Tanrı annesi’ (teotokos) olduğu kararı alınmıştır.
40-431 Efes Konsili nde hangi karar
ve iman esasları belirlenmiştir?
40-451’de Kadıköy’de toplanan konsilde İsa Mesih’in
tabiatları meselesindeki tartışmalar dondurularak 431 Efes Konsili kararları
yinelenmiştir. Ancak bu sefer “birleşmiş iki ayrı tabiatın” birbirine
karışmadan, birbirinden ayrılmadan birleştikleri şeklinde açıklamalı bir karar
alınmıştır. Neticede belirlenen iman formülünün metni şöyle idi: “Hepimiz
ittifakla bir tek ve biricik Oğul İsa’yı kabul ediyoruz. Ve yine onun bir tek şahısta
birleşmiş iki tabiatını kabul ediyoruz. Bu tabiatlar, kendi arasında
birleşmemiş, bölünmemiş, ayrılmamış ve değişikliğe uğramamıştır.”
41-431 Efes Konsili sonrasında neler
olmuştur?
41-Kadıköy konsilinde aforoz edilen monofizit görüş
taraftarları, konsil sonrası çeşitli tarihlerde konsili ve kararlarını kabul
etmediklerini yerel konsillerinde ilan etmişlerdir. Böylece Süryani, Ermeni,
Kıbti ve Habeş Kiliselerinin bağımsızlıklarını ilan etme süreci başlamıştır.
Daha sonraki gelişmelerde birlikte hareket eden Roma ve
İstanbul kiliselerindeki siyasi
ayrılıklar/tartışmalar
Katolik ve Ortodoks Kiliselerin ayrılmış/bağımsız kiliseler olmasını
sağlamıştır. İstanbul’un Roma’dan sonra ikinci merkez durumuna gelmesi, Roma
İmparatorluğu'nun ikiye ayrılması (M. 395) ve Doğu Roma’nın yıkılması ile
ekümeniklik tartışmalarının zemini hazırlanmıştır.
42-Batı Kilisesi’nde ayrılan son
mezheb hangisidir?
42- Batı Kilisesi’ndeki son büyük ayrılma ise XVI.
Yüzyılda gelişen Protestanlıktır. Kilise içinde reformu amaçlayan, protesto
mahiyeti taşıyan bu akım, Almanya’da Martin Luther’in (Ö. 1546) Kutsal Kitabı
ve kişisel imanı ön planda tutan bildirilerini ilan etmesiyle başlamıştır.
Neticede Protestan Kiliseler ortaya çıkmıştır. Katolik Kilise’nin de ciddi
manada kendisini yenilemesini sağlayarak Modern çağa hazırlamıştır.
43-Doğu menşeli Hıristiyanlık
kurumsallaşma sürecini ne zaman tamamlamıştır?
43-Doğu menşeli Hıristiyanlık ilk beş yüzyılda Roma
hakimiyeti altındaki topraklarda kurumsallaşma sürecini tamamlamıştır.
44-bağımsız kiliselerin oluşumunun
nedenleri nelerdir?
44-İsa Mesih’in tanrılığı gibi inançla ilgili ayrılıklar;
beş patrikliğin (Roma, İstanbul, Antakya, İskenderiye ve Kudüs) önceliği
meselesi gibi dini siyasi anlaşmazlıklar; Hıristiyanlığın devlet dini haline
gelerek imparatorların dini kararları etkileyebilecek şekilde hareket etmeleri
gibi siyasi çıkarlar; ve Roma’nın ikiye ayrılması gibi coğrafi ve siyasi
değişiklerin kiliselerin farklı bölgelerde kurumsallaşmasını desteklemesi.
45-Roma İmparatorluğunun ikiye
ayrılma sürecinde hangi Kilislere oluşmuştur?
45-Roma merkezli Katolik Kilise ve İstanbul merkezli
Ortodoks Kilise ile Antakya ve İskenderun merkezli Doğu Kiliseleri oluşmuştur.
46-Doğu Kiliseleri inanç bağlamında kaça
ayrılmıştır?
46-Doğu Kiliseleri inanç bağlamında ikiye ayrılmıştır.
İsa’nın tabiatı konusunda, beşeri ve insani olarak ayrılmış iki tabiat kabul
eden Diyofizit Nasturiler ve tabiatların birleşik ve tek olduğunu kabul eden
Monofizit Kiliseler şeklindedir
47-katolik kelimesinin anlamı nedir?katolikler
dünya Hıristiyan nüfsunun kaçta kaçını oluşturur?
47-Katolik kelimesi, birlik içinde evrensellik,
yani her yerde, her zamanda aynı hakikatlara inananların cemiyeti anlamında
kullanılmaktadır. …Dünya Hıristiyan nüfusunun yaklaşık üçte ikisini
oluşturmaktadır
48-katolik kelimesini ilk defa
kullanan kimdir?
48-Bu kelimeyi ilk defa II. Yüzyılın başında Antakyalı
İgnatius bir mektubunda kullanmıştır. Burada vurgulanan anlamı sadece Yahudiler
değil bütün insanları kapsayandır.
49-katolik kilisesine göre papa
kimdir?
49-Papa, Petrus’un halefi, İsa’nın vekili olan tek ruhani
liderdir. Hiyerarşideki diğer ruhanilerin idari ataması Papa tarafından
yapılmakta ve onaylanmaktadır. Papa’yı ise Kardinaller seçmektedir.
50- Katolik hıyerarşisi nasıldır?
50-Katolik hiyerarşi; Papa, Kardinaller, Başpiskoposlar,
Piskoposlar, rahipler şeklinde en küçük mahalle rahiplerine kadar uzanmaktadır.
51- Katolik kilisesinde konsiller kaç
tanedir?
51-Katolik Kilise yirmi bir genel konsil kabul
etmektedir. İlk yedi konsil ve kararlarını Ortodoks Kilise de kabul etmektedir.
52- 9 maddeden oluşan konsiller
hangileridir?
52--Papa’nın yanılmazlığı
ilkesini kabul eder.
-Kutsal Ruh’un hem baba hem de
oğuldan (filioque) çıktığını,
-İsa’da ilahi ve insani iki
tabiat olduğunu kabul etmektedirler.
-Ayin dili Latincedir fakat II.
Vatikan Konsili’nde (1962-5) değişik dillerde yapılmasına
karar
verilmiştir.
-İsa gibi
Meryem de günahsızdır, asli suçtan uzaktır. Meryem, Tanrı yanında şefaatta
bulunabilir. O, göğe yükselmiştir.
-Azizler de Tanrı katında sözcü
olur, şefaatte bulunabilir. Onların resimleri ve kutsal emanetlerine saygı
gösterilir. Yılın hemen her günü bir azize adanmıştır.
-Tövbe ritüeli itiraf ve
bağışlama ayini olup günah çıkarma hücresinde papaza itiraf ve papazın bağışlandığını
belirtmesi şeklinde olur. Ergenlik çağma giren her Hıristiyan’ın yılda en az
bir defa günah çıkartması 1215 Lateran Konsili’nde karara bağlanmıştır.
-Yedi Sakramenti
dogmalaştırmıştır. Vaftiz, su dökülerek yapılır. Vaftiz olmadan ölenin
kurtuluşunu kabul etmez. Evharistiya’da ekmeğe maya katılmaz.
-Son yargı
gününü, cenneti, cehennemi ve a'rafı kabul ederler.
53-katolik kilisesinin merkezi
neresidir?kim idare edtmektedir?
53-Roma Piskoposluğu Katolik Kilisesi’nin menşeidir.
Bugün Kilise merkezi hala Roma’da, bir site devleti olan Vatikan Ruhani
Devletidir. Roma piskoposu olan Papa tarafından idare edilmektedir
54-protestan kilisesi nasıl ortaya
çıkmıştır? İlk öncüsü kimdir?
54-XVI. Yüzyılda Batı Hıristiyanlığı bünyesinde gelişip,
onu bir reforma tabi tutma yönünde ortaya çıkmış, protesto hareketlerinden
oluşmuş belli ana noktalarda birleşen kurumsallaşmış bağımsız kiliselerdir. Sosyal
adaletsizliğe karşı yapılan tepkisel bir harekettir. Bu hareketin ilk öncüsü
Martin Luther’dir (1483-1546).
55-Luther’in 95 maddelik bir
bildiriyi Almanya’da Wittenberg Kilisesi’nin kapısına astığı maddeler arasında
hangi konulara değinilmiştir?
55- Bildirisinde kurtuluşa ancak imanla erişilebileceği,
Hıristiyan inancında tek otoritenin Kutsal Kitap olduğu, evharistiya
sakramentinin kurbanlık özelliği olmadığı, laiklere ibadette ve yönetimde daha
geniş imkanlar tanınması gerektiği yönünde maddeler bulunmaktaydı. Sonuçta
Katolik Kilise tarafından aforoz edilmiştir.
56-Protestanlığın diğer ülkelerdeki
öncüleri kimlerdir?
56- İsviçre’de Zwingli ,Fransa’da John Calven,
İngiltere’de VIII. Henri
57-protestanlık hareketi sonucunda
hangi kiliseler meydana gelmiştir?
57- Almanya ve İskandinav ülkelerinde Lutherci kiliseler;
Fransa, İsviçre, Hollanda’da Kalvinist kiliseler; İngiltere’de Anglikan kilise;
İskoçya’da Presbiteryen kilise bağımsız olarak oluşmuşlardır.
58-dünyanın farklı yerinde ki
diğer Protestan kiliseler hangileridir?
58- Adventistler, Metodistler, Baptistler, Anabaptistler,
Evanjelikler, Yahova Şahitleri, Mormonlar, Mennonitler, Pentekostallar,
Üniteryanlar vb.
59- Protestan Kiliselerin genel özllikleri nelerdir?
59
-Cemaatin olduğu yerde mutlaka
kilisenin de olması gerektiğini kabul ederler.
-Ruhban sınıfına imtiyaz
vermezler. Her Protestanın bir rahip olabileceğini belirtirler.
-Protestan kileselerin
çoğunluğu sadece iki sakrament (vaftiz ve evharistiya) kabul ederler. Ancak
diğer sakramentlerin uygulamasına bir şekilde yer verirler.
-Kilise görevlilerinin günah
çıkarma yetkisini kabul etmezler.
-Vatikan’ın yani Papa’nın
otoritesini kabul etmezler.
-İncilleri anlamak için
rahiplere ihtiyaç olmadığını söylerler. Böylece Kutsal Kitap dini olmak
istemektedirler.
-Kadınların da ruhani lider
olabileceğini kabul etmektedirler.
-Genelde ayinlerini bulundukları
çevrenin konuşma dilinde yaparlar.
-Arafa ve ebedi cezaya
inanmazlar.
-Katoliklerin Meryem
inançlarına katılmazlar.
-Teslis
bütün Protestanlarda vardır. Ana konularda diğer kiliselerden farkları yoktur.
60-Ortodoksluk terimi ne anlama
gelmektedir?
60-Ortodoksluk terimi, doğru inanç, doğru doktrin
anlamına gelmektedir. Kilisede ise terim anlamından çok, doğru ibadet, doğru
iman ikrarı ve papalık kilisesinde vücut bulup zamanımıza kadar kesintisiz
devam eden hiyerarşi ile mukaddes ayin iştirakinin tümünü ifade eder.
61-ortodoks kilisesi ne zaman
gelişmeye başlamıştır?
61-Ortodoks Kilise Roma İmparatorluğu’nun Batı-Doğu diye
ikiye ayrılmasından sonra Doğu Roma’nın başkenti İstanbul’da gelişmiştir.
62-ortodoks kilisesinin dört önemli
merkezi hangileridir?
62-Ortodoks dünyasında dört
büyük tarihi patriklik vardır:
1-İstanbul Fener Rum Patrikliği
2-İskenderiye Apostolik
Patrikliği
3-Antakya Patrikliği
4-Kudüs
Patrikliği.
63-Ortodoks Kilisenin en yüksek
organı kimdir?
63-ekümenik konsillerdir.
64-Ortodoksların genel özellikleri
nelerdir?
64-
-Papanın yanılmazlığını kabul
etmezler.
-Kutsal Ruh’un Babadan ve
Oğuldan çıktığını değil de Oğul yoluyla Baba’dan çıktığını kabul ederler.
-İlk yedi konsili ve
kararlarını Katolik Kilise ile ortaklaşa kabul ederler.
-İkonlara geniş yer vererek
saygı gösterirler. N . Boşanmaya bazı
şartlarla izin verilir.
65-Nasturi Kilisesi adını nereden almaktadır?
65-Nasturi Kilisesi adını, diyofizit görüşün sahibi
Nestorius’tan almaktadır.
66-nasturiler için başka hangi
isimler kullanılır?
66-Nasturiler için Doğu Süryani Kilisesi, Doğu Asur
Kilisesi, Asuri Kilise de denmektedir. Tarihte Keldani (Gildani)
ismini kullananlar da olmuş fakat bu isim, aslında XVI. Yüzyılda Nasturiler
arasında meydana gelen ayrılma sonucunda oluşmuş Katolik cemaate verilen
isimdir.
67-Nasturiler Hıristiyanlığı
kimlerden öğrenmişlerdir?
67-Nasturiler, Süryaniler ve Ermeniler gibi
Hıristiyanlığı Havari Aziz Thomas ve şakirtleri Aday, Agay ve Mari’den
öğrenmişlerdir.
68-Nasturilerin başında kim
bulunmaktadır?hıyerarşi nasıldır?
68-Nasturi Kilisesi’nin başında Patrik makamında
Katolikos bulunmaktadır. Kilise Hiyerarşisi Patrik, Metropolit (Başpiskopos),
Piskopos (Abuna), Başdiyakon, Papaz, Diyakonlar, Diyakon Çömezi ve Papaz
Çırağından oluşmaktadır.
69-Nasturilerin kabul ettiği
sakramentler nelerdir?
69-Nasturiler yedi sakrament
kabul ederler: Qurbana (Komünyon-Kurban, Assay Rabbani de derler), Vaftiz,
Papaz Atama ve Kutsama Ayini, Günahların Affı Ayini, Haç, Kutsal Yağ İle
Yağlama ve Malka (Kutsal ekmek Hamuru veya Hamur Mayası: Bu hamur İsa’dan beri
her
Perşembe
mayalanan hamura katılarak günümüze kadar getirilmiş hamur mayasıdır)dır.
70-nasturilerin genel özellikleri
nelerdir?
70-Nasturi Kilisesi’nde
Katolikos, piskoposlar ve rahipler dışında papazlar evlenebilirler (Eşleri ölse
yine evlenebilirler). Nasturiler, İsa’da çift tabiatın varlığını kabul ederler,
ikon kullanmazlar ve kiliseleri sadedir.
71- Antakya Süryani Ortodoks
Kilisesi hangi isimle anılmaktadır?
71 Nasturiler gibi
kendilerini havarilere dayandıran bu Doğu Kilisesi’ne Yakubi ve Batı
Süryani Kilisesi de denmektedir. Şimdi Antakya Kadim Süryani Ortodoks
Kilisesi kullanılmaktadır..
72-süryanilerin genel özellikleri nelerdir?
72- İlk üç genel Konsili kabul
eder, Süryani Kilisesi’ patrik tarafından idare edilmektedir. Patriğin unvanı, Antakya
ve Bütün Doğu’nun Elçisel Kürsüsü Patriği ve Bütün Dünyadaki Süryani Ortodoks
Kilisesi’nin Reisidir. Süryaniler yedi sakramenti kabul ederler. Bunlar
Vaftiz, Murun (konfirmasyon-mühürleme), Kurbano (Evharistiya), Kehnüt
(ruhanilik), Tövbe, Hasta Yağı ve Evliliktir.merkezi şam dadır
73-süryanilerde hiyerarşi nasıldır?
73- Kilise hiyerarşisinde
ruhaniler üç dereceye ayrılmıştır: Diyakosluk, Keşişlik ve Episkoposluk.
Diyakosluk beş rütbeye
ayrılmıştır: Okuyucu, Mürennim, Mürettip, Başdiyakos ve Arkediyakon
(Başdiyakosların başkanı).
Keşişlik iki rütbeye
ayrılmıştır: Keşiş (Papaz-Bekarsa Rahip denir.), Horepiskopos (Başpapaz).
Episkoposluk ise dört rütbeye ayrılmıştır: Episkopos, Metropolit, Mafiryan
(Patrik Mülhakı) ve Patrik.
74-ermeni kilisesi nsıl isimlendirilir?
74- Ermeni Kilisesi, Ermeni
Ortodoks Kilise, Gregoryanlar şeklinde de isimlendirilirler. Ancak Ermeni
Kilisesi, kilise öğretisine göre tek, katolik (evrensel), ortodoks ve elçisel
(apostolik) kilisedir.
75-ermeni kilisesini kim Hıristiyanlaştırmıştır?
75- Aziz Grigor, 301’de
Ermenilerin kral ve karaliçeleriyle birlikte toplu olarak Hıristiyan olmalarını
ve Hıristiyanlığın devlet dini olmasını sağlamıştır.
76- Ermeni Kilisesi’nin ruhani lideri kimdir?
76- Ermeni Kilisesi’nin
ruhani lideri katoğikos diye isimlendirilir. Aziz Grigor’un ilk katoğikos
olduğu kabul edilir.
77-ermeni kilisesinin merkezleri neresidir?
77- birinci dünya
Savaşından sonra Ahtamar ortadan
kalkmıştır. iki de patriklik merkezi olmuştur. Bunlar Kudüs ve İstanbul Ermeni
Patriklikleridir.
78-ermeni kilisesinin hiyerarşisi nasıldır?
78- Ermeni kilise hiyerarşi
kadim kiliselerin kabul ettiği üç temel hiyerarşiye bağlıdır. Bunlar, diyakos,
papaz ve piskopos olup ruhbanlık hiyerarşisi anlamına gelir.
İdari anlamdaki diğer hiyerarşik rütbelerle birlikte Ermeni Kilise hiyerarşisi
şöyledir: kat’oğikos, patrik, piskopos, vardapet (başrahip veya doktor),
başpapaz (avagerets), papaz (k’ahana veya yerets), diyakos
(sarkavag), diyakos yardımcıları kisasarkavag ve dpir.
79-ermeni kilisesinin belirgin özellikleri nelerdir?
79- Ermeni Kilisesi yedi
sakramenti kabul ederler, ancak Hasta Yağı’nın uygulaması sakramental anlamı
konusunda kilise kararı alınmış değildir. Yedi sakrament Vaftiz, Mühürleme
(konfirmasyon), Tövbe, Evharistiya (Surp Badarak), Evlilik, Ruhbanlık ve Hasta
Yağı şeklindedir.
-Ermeni Kilisesi, İsa’da ilahi ve insani
tabiatın birleştiğini, tek tabiat olduğunu kabul ederler.
-Evharistiya’da ekmek ve
şarabın İsa'nın etine ve kanına dönüştüğünü kabul ederler.
-Zina dışında boşanmaya izin
vermezler.
-İkonaları, eski putperest
adeti sayarak reddederler.
-Arafı kabul etmezler.
80- Kıbti Kilisesi adını
nereden almıştır?
80- Bu kilise, ismini
İskenderiye ve Nil çevresinde yaşayan Mısır halkı Kıptilerden almıştır. Şimdi
Kıbti deyince Mısır Hıristiyanları anlaşılmaktadır.
81-kıptilerin ilk merkezlerini kım kurmuştur?
81- Kıbtiler ilk Hıristiyan
merkezlerinden İskenderiye Piskoposluğunu Aziz Markos’un kurduğunu kabul
ederler.
82-kıptilerin belirgin özellikleri nelerdir?
82- Kıbti Kilisesi’nin
müstakil ve bağımsız bir patrikliği vardır. Patrik Kahire’de oturur. Alt ruhban
sınıfı başpapaz, papaz ve papaz yardımcılarından oluşmaktadır. Kıbti Kilisesi 7
sakramenti kabul etmektedir. Bunlar Vaftiz, Evharistiya, Tövbe, Rahip Takdisi,
Evlilik ve Hasta Yağı’dır. Kıbtilerin ibadetlerinde zahitlik ön plandadır.
Bundan kaynaklanan ibadetlerinde kendilerine has uygulamaları vardır. Arapça
konuşurlar fakat, liturji dili Kıpticedir.
Kıbtıler sünnet olurlar.
Kadınları tesettür ederler, uzun süre Kıbtiler için mecburi olan koyu renkli
elbise ve sarık yalnız Kıpti papazlarında kalmıştır
83- Habeş Kilisesi ismini
nereden almaktadır?
83- Habeş Kilisesi
Habeşistan’da (Etiyopya) yaylalarda yaşayan belli bir halkın ismi olan Habeş
kelimesinden ismini almaktadır. Bu kiliseye Habeşistan Kilisesi ya da Etiyopya
Ortodoks Kilisesi de denmektedir.
84-etiyopyaya ilk Hıristiyanlık kaç tarihinde girmişitr?
84- Etiyopya’ya Hıristiyanlık
ilk olarak IV. Yüzyılda girmiştir.
85-habeş kilisesinin belirgin özellikleri nelerdir?
85- Habeş Kilisesi Abuna
denilen Patrikle idare edilmektedir. 1950’ye kadar kısmen Kıpti Kilisesine tabi
olmuştur. 16 milyon üyesi vardır. Adet ve ibadetlerinde Yahudi etkisi vardır.
Kilise sakramentlerinden vaftiz uygulamasında sünnet de vardır ve aday
vaftizden önce sünnet edilir. Yahudi perhiz kurallarına uyulur.
86- Hıristiyan Kutsal Metinleri
hakkında bilgi veriniz.
86- Hıristiyan Kutsal
Metinleri genel kabul gören boyutuyla ele alındığında iki kutsal kitap
geleneğinin bir araya getirildiği anlaşılmaktadır. Birincisi Yahudi kutsal
kitap geleneğinin ilk
yarısıdır ve Eski Antlaşma (Eski
Ahit, Yahudilerde Tanah) şeklinde isimlendirilen koleksiyonu
içermektedir. Diğeri ise İsa, Havariler ve onların öğrencileri ile ilişkili
şekilde oluşmuş olan öz Hıristiyan geleneğinin tüm kutsal metinleridir ve Yeni
Antlaşma (Yeni Ahit) şeklinde isimlendirilmektedir.
87 -Eski Antlaşma ne demektir?
87- Eski Antlaşma denmesinin
sebebi Tanrı’nın İsrailoğullarıyla yaptığı kabul edilen
antlaşmayla/antlaşmalarla ilgilidir. Bu vurgulu isimlendirme Hıristiyanlara
aittir. Çünkü Tanrı’nın Biricik Oğlu İsa Mesih’i çarmıhta insanlık için
kendisini feda/kurban etsin diye onu antlaşma işareti olarak gönderdiğinde
bütün insanlıkla bir ‘yeni antlaşma’ yapmıştır.
88- Eski Antlaşma Hıristiyanlar arasında daha çok hangi tercüme
kullanılmıştır?
88- Eski Antlaşma
Hıristiyanlar arasında daha çok Septuaginta ismi verilen Yunanca
tercümesi kullanılmıştır.
89- Katolik Kilise kilise kanunlarını hangi çeviriyi esas alarak
belirlemiştir?
89- Katolik Kilise Aziz
Jerome tarafından Latince çeviri Vulgate’ı kilise kanunuyla Kutsal Kitap
olarak belirlemiştir.
90- Kutsal Kitap konusunda Protestanlığın esas aldığı çeviri
hangisidir?
90- Kutsal Kitap konusunda
Protestanlık XVI. Yüzyıl itibariyle ciddi tartışmaların ortaya çıkmasına yol
açmıştır. Tartışmalı kitaplardan olup Aziz Jerome’un kilise emirleri açısından
önemli görüp çevirdiği kitapları daha sonra Katolik Kilise (1546 Trent
Konsili’nde bütün Vulgate çevirisini Kanonik ilan etmiştir) Deuteronomik,
Portestanlar ise Apokrif olarak nitelemişlerdir.
91- Ortodoks Kilise kutsal kitap konusunda ki durumu nedir
91- Ortodoks Kilise ise 1672
Kudüs Sinodu’nda Septuagint’in bütün kitaplarını mantık olarak belirlemiştir.
92-bugün Türkiye de kutsal kitap olarak esas aldıkları çeviriler
hangileridir?
92- Bugün Kutsal Kitap
Türkiye’de Kitabı Mukaddes Şirketi’nin son çevirisinde Eski Antlaşma,
Deuterokanonik Kitaplar ve Yeni Antlaşma’nın tamamı birlikte yayınlanmıştır.
93- İsa, hayatı ve onun sözleri ve yaşadıkları hakkında bilgiler ne zaman
kaleme alınmıştır?
93- İsa, hayatı ve onun
sözleri ve yaşadıkları hakkında bilgiler içeren metinlerin kendisinden sonra
rivayete dayalı olarak kaleme alınmıştır. Bunlar çoğunlukla İncil (Müjde)
şeklinde isimlendirilmiştir.
94- Yeni Antlaşma metinleri hangi başlıklardan oluşur?
94- Yeni Antlaşma
metinlerinin geri kalan kısmında Elçilerin İşleri kitabı, mektuplar ve Vahiy
kitabı yer almaktadır. Bunlardan Elçilerin İşleri rivayet ve hatırat
biçimindedir. Mektuplar birine/birilerine yazılmışlardır. Vahiy ise tanrısal
görüme dayalı kitaplardır.
95- Yeni Antlaşma
Metinlerinin İsimleri nelerdir?
95- Yeni Antlaşma 27 kitap
olup 4 İncil, Elçilerin İşleri, 21 mektup ve Vahiy kitabından oluşmaktadır:
1.
-Matta İncili
2.
-Markos İncili
3.
-Luka İncili
4.
-Yuhanna İncili
5.
-Elçilerin İşleri
6.
-Pavlus’tan Romalılara Mektup
7.
-Pavlus’tan Korintlilere Birinci Mektup
8.
-Pavlus’tan Korintlilere İkinci Mektup
9.
-Pavlus’tan Galatyalılara Mektup
10.
-Pavlus’tan Efeslilere Mektup
11.
-Pavlus’tan Filipililere Mektup
12.
-Pavlus’tan Koleselilere Mektup
13.
-Pavlus’tan Selaniklilere Birinci Mektup
14.
-Pavlus’tan Selaniklilere İkinci Mektup
15.
-Pavlus’tan Timoteos’a Birinci Mektup
16.
-Pavlus’tan Timoteos’a İkinci Mektup
17. -Pavlus’tan Titus’a Mektup
18.
-Pavlus’tan Filimon’a Mektup
19.
-İbranilere Mektup
20.
-Yakup’un Mektubu
21.
-Petrus’un Birinci Mektubu
22.
-Petrus’un İkinci Mektubu
23.
-Yuhanna’nın Birinci Mektubu
24.
-Yuhanna’nın İkinci Mektubu
25.
-Yuhanna’nın Üçüncü Mektubu
26.
-Yahuda’nın Mektubu
27. -Vahiy
96 -yeni anlaşma metinlerinde yazılan ilk ve son yazılar hangileridir?
96- Bu kitaplar içinde ilk
yazılanların Pavlus’un mektupları‚ son yazılanların ise Yuhanna’ya ait olan
mektuplar olduğu genel kabul gören bir husustur.
97- en eski İncil hangisidir?
97- Markos İncili’nin en eski
İncil olduğu kabul edilmektedir.
98- Elçilerin İşleri kime aittir?
98- Elçilerin İşleri Luka’ya
ait olup İncil’den sonra yazıldığı ilk sözlerinden anlaşılmaktadır.
99 -Üç mektup ile Vahiy
kitabı kime aittir?
99- Üç mektup ile Vahiy
kitabının İncil yazarı Yuhanna’ya ait olduğu düşünülmektedir. En son
yazılanların bu mektuplar olduğu tahmin edilmektedir. Genel kanaat bu yöndedir.
DEĞERLENDİRME SORULARI
1.
Hıristiyanlara göre İsa ile ilgili
tanımlamalardan hangisi yanlıştır?
a.
İsa, ‘mesih’tir.
b.
İsa kurtarıcıdır.
c.
İsa Tanrıdır.
d.
İsa peygamberdir.
e.
İsa insan değildir.
2.
Hıristiyanlığın kurucusu olarak
düşünülen elçi kimdir?
a.
Petrus
b.
Yakup
c.
Yuhanna
d.
Pavlus
e.
İsa
3.
Aşağıdakilerden hangisi İsa’nın
havarilerinden biri değildir?
a.
Petrus
b.
Mattias
c.
Yahuda İskariyot
d.
Zebede’nin oğlu Yakup
e.
Yuhanna
4.
Papa’nın yanılmazlığını Kabul eden
kilise aşağıdakilerden hangisidir?
a.
Ermeni Kilisesi
b.
Ortodoks Kilise
c.
Katolik Kilise
d.
Süryani Kilisesi
e.
Kıbti Kilisesi
5.
Hıristiyan Kutsal Kitapları kime
vahyedilmemiştir?
a.
İsa’ya
b.
Havarilere
c.
Elçilere
d.
İsa’nın öğrencilerine
e. Havarilerin öğrencilerine
Cevap Anahtarı: 1. E 2. D 3.
E 4. C 5. A
Hzrlayn : ilhan HASAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder