HADİS
METİNLERİ 3. ÜNİTE SORU-CEVAP ÇALISMASI
1.Teşebbüh
kavramını nedir? Açıklayınız..
C: Teşebbüh kavramı Hz.peygambere şeklen
benzeme demektir.Yani onun davranışlarının amacını gözetmeden sırf peygamber
öyle yaptığı için öyle yapmaktır.
2.İktida
teessi ve ittiba kavramları ne anlama gelmektedir?
C:İktida
rehber edinmek, teessi örnek almak,ittiba ise tabi olmak anlamlarına
gelmektedir.
3.İttiba ve
iktida ile teşebbüh ve taklit arasındaki farklar kısaca nelerdir?
C:Örnek
almak bilinçli bir davranış.taklitte ise bu bilinçli davranış yoktur.
Örnek almak
öze ilişkin bir faaliyet iken taklit etmek biçimsel bir davranıştır.
Taklit
kaynağını amacını araştırmaksızın bir davranışı tekrarlamaktır; örnek almak ise
amacını kaynağını bilerek bir görüş yada davranışı benimsemektir.
Örnek almak
insanın kişilik ve davranışlarında kalıcı değişimlere yol açar.Taklit ise
sadece davranışlarda yüzeysel değişiklik meydana getirir.
4.Teessi
kavramını Hz. Peygamber fiilini hangi sebeb ve maksatla yapmışsa o amaç
doğrultusunda yapmaktır olarak açıklayan islam alimi kimdir?
C: Ebu Hüseyin el-Basri
5.Gazalinin
Peygambere benzemenin (teşebbüh)sünnet olduğu anlayışını eleştirdiği ve şöyle
açıkladığı “Bazı hadisçiler bütün fiillerinde Hz.Peygambere benzemenin sünnet
olduğunu zannetmişlerdir ki bu
yanlıştır” dediği eserinin ismi nedir?
C: Menhul
6. Müctehid Hz.
Peygamberin soyut bir fiilinin şeri bir hüküm ifade edip etmediğini bilmek için
onun kurbet (Allah’a yakınlık) özelliğinin olup olmadığı araştırılarak tespit
etmelidir diyen islam alimi kimdir?
C: Ebu Şame
el-Makdisi
7.Ebu Hanife
ve Davut ez-Zahiri’nin zekat ile ilgili görüşleri nelerdir?
C: Her türlü
tarımsal üründen zekat verilmelidir görüşünü benimserler.
8.İbn
Kuteybe sünneti bağlayıcılık açısından
kaç kısma ayırır ve bu kısımlarının özellikleri kısaca nelerdir?
C: Üç kısma
ayırır ve ilk iki bölümdeki sünnetin bağlayıcı sünnete örnek olduğunu üçüncü
bölümdeki sünnetin ise bağlayıcılık özelliğinin bulunmadığını söylemiştir.
9. 18. yy
ünlü alimlerinden Şah Veliyyullah Dehlevi meşhur eserinde Hz. Peygamberin
davranışlarını nasıl açıklamıştır?
C:Hz.Peygaberin
davranışlarını iki başlık altında toplamıştır.Bunlardan ilki nübüvvetin tebliği
kategorisini oluşturan hadislerdir.
İkinci
kategorideki hadisler ise böyle değildir.Dini bir amaç gütmeksizin yaptığı
işlerden oluşan hadislerdir.
10.Sünneti
on iki kategoriye ayıran çağdaş yazarımız kimdir?
C: Muhammed
b. Tahir b. Aşur’dur.
11.Muhammed
b. Tahir Aşur’un Hz. Peygamberin sünnetini on ikiye ayırdığı kategorileri
nelerdir?
C: Yasama, Fetva,Yargı,Devlet
Başkanlığı,İyiye Güzele Teşvik,Arabuculuk,Nasihat,İnsanları En Mükemmel Olana
Yönlendirme,Yüce Hakikatları Telkin,Tehdit ve Azarlama,Yaradılış İcabı ve Maddi
İhtiyaçlar Gereği Olarak Yaptıkları olarak ayırmıştır.
12.Köleleriniz
Allah’ın sizin emrinize verdiği birer nimettir.Her kimin hizmetinde bulunan bir
kardeşi varsa ona yediğinden
yedirsin,giydiğinden giydirsin..
Hz.
Peygamberin bu hadisi Muhammed b. Tahir
Aşur’un kategorize ettiği hangi sünnet çeşidine girer?
C: İyiye
Güzele Teşvik..
13.Muhammed
b. Tahir Aşur’a göre Hz. Peygamberin dini sorulara verdiği cevaplar hangi
sünnet kategorisine girmektedir?
C: Fetva
(el-Fetva)
14.Yasama
(Teşri ) sünnet kategorisinin önemi nedir ve özellikleri nelerdir?
C: Hz.
Peygamberin sünnetin büyük çoğunluğu bu kısma dahildir.Çünkü Hz. Peygamberin
amacı insanlara uymaları gereken hükümleri (ahkamı)bildirmektir.Ahkam konusunda
Hz. Peygambere uymak zorunludur.
15.Yaradılış
icabı ve maddi ihtiyaçlar gereği olarak yaptığı sünnetlere neleri örnek
verebiliriz?
C: Yeme içme
tarzı, giyim kuşam tarzı,yolda yürüyüşü, yolculukta hayvana binmesi,veda
haccından dönüşte muhassab vadisinde konaklaması,sabah nazmazından sonra sağ
tarafına üzerine uzanarak uyuması, hurma aşılama konusundaki tavsiyelerini örnek olarak verebiliriz.
16.Kur’an’da
Hz. Peygamberin bütün insanlığı gönderildiğini bildiren ayetler nelerdir?
C: Araf
suresi 158. Ayet
Enbiya suresi 103. Ayet
Sebe suresi 28. Ayet
17.Kur’an’da
yukarıda örneklerini verdiğimiz ve Hz. Peygamberin bütün insanlığa gönderildiğini
belirten ayetlerin mealleri nelerdir?
Deki,ey
İnsanlar: Ben sizin hepinize göklerin ve yerin sahibi olan kendisinden başka
Tanrı bulunmayan yaşatan öldüren Allah’ın elçisiyim. Araf suresi
Ey Muhammed
Biz seni ancak alemlere rahmet olarak gönderdik. Enbiya suresi
Biz seni
bütün insanlara müjdeleyici ve uyarıcı olarak gönderdik.Fakat insanlarin çoğu
bilmezler.Sebe suresi
18.Hangi
akım Hz.Peygamberin uygulamalarını bir şeyi niçin yaptığını neden söylediğini o
söz ve eylemin içinde yer aldığı geniş bağlamı dikkate almadan olduğu gibi
almaktadır?
C: Selefilik
akımı
19.Hadislerin
güncelleştirilmesi sorununa günümüzde nasıl çözümler bulunulabilir?
C: Hadisler
seçilirken onların içerisinden güncel nitelikli günümüz insanının problemlerine
ışık tutabilecek ve doğru çözüm olabilecek rivayetlerin seçilmesi esas
alınmalıdır. Günümüz insanının inanç, ibadet, ahlaki ve toplumsal değerlerle
ilgili manevi boşluğunu dolduracak hadislere öncelik vermek yerinde olacaktır,
20.Tartışmalı
hadislerin başlıca konuları nelerdir?
C: Kader,
şefaat, sırat inancı,Hz. Peygambere izafe edilen yüzlerce mucize, Hz. Peygamber
hakkındaki hakkındaki beşer üstü anlatımlar, kıyamet alametleri, ahir zaman
fitneleri, deccal mehdi inancı gibi konular tartışmalı hadis konularındandır.
DEĞERLENDİRME
SORULARI
1.Hz.
Peygambere şeklen benzemek anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
a)İktida b)Teessi
c)İttiba d)Teşebbüh e) Tevecccüh
2.Muhammed
b. Tahir b. Aşur’un Hz. Peygamberin sünnetini on iki kategoride mütalaa etmiştir.Aşağıdakilerden
hangisi bunlardan biri değildir?
a)
Arabuculuk (es-Sulh)
b)Aile
reisliği (Rabbul beyt)
c)Nasihat (
en-Nasiha)
d)Tehdit ve
Azarlama (et-Te’dib)
e)Devlet
Başkanlığı (el-İmara)
Fatıma b.
Kays Muaviye b. Ebi Süfyan ile Ebu Cehm’in kendisiyle evlenmek istediklerini
söylediğinde Hz. Peygamber “Ebu Cehm eli sobalı biridir.Muaviye ise cimri bir
adamdır.” Diyerek ona ikisiyle de evlenmenin uygun olmayacağını söylemiştir.
3.Hz.
Peygamberin bu hadisi Muhammed b. Tahir b. Aşur’un kategorize ettiği hangi
sünnet çeşidine girer?
a)Nasihat
(en-Nasiha)
b)Yargı
(el-Kada)
c)Tehdit ve
Azarlama (et-Te’dib)
d)Arabuluculuk
(es-Sulh)
e)İyiye
Güzele Teşvik (el-Hedy)
4.Aşağıdakilerden
hangisi teşebbüh/taklit ile iktda/teessi/ittiba arasındaki farklardan biri
değildir?
a) Teessi
bilinçli bir davranıştır.Teşebbüh ise kişi neyi,niçin taklit ettiğinin
bilincinde olmaz.
b)Teessi
insanın kişilik ve davranışlarında ciddi ve kalıcı değişimlere yol
açar.Teşebbüh ise kişinin sadece davranışlarında yüzeysel ve biçimsel bir
değişim doğurur.
c)Teşebbüh
kaynağını ve amacını öğrenmeksizinbir görüş ve davranışı aynen
tekrarlamaktır.Teessi ise amacını,kaynağını bilerekbir görüş ve davranış
izlemektir.
d)Teşebbüh
öze ilişkin bir ifade iken,Teess biçimsel bir eylemdir.
e)Teesside
örnek alınan davranışınbenimsenerek içselleştirilmesi amaçlanırken,Teşebbüh
etmede böyle bir amaç yoktur.
5.Aşağıdakilerden
hangisi kullanılacak hadis rivayetlerinin seçim ve yorumlanmasında,kaynakların
kullanılmasında dikkate alınması gereken hususlardan biri değildir?
a)Geçmiş
hadis bilginlerinin uydurma olarak tesbit ettikleri rivayetler,içerikleri ne
kadar doğru olursa olsun Hz.Peygamber’e atfedilmemelidir.
b)Biçimsel
ve lafızcı sünnet anlayışı yerine,amaç ve hikmeti gözetenbir sünnet anlayışı
benimsenmelidir.
c) Hz.
Peygambere atfedilen bir rivayetin sıhhatinden şüphe edildiği zaman,içeriğinin
başta Kur’an olmak üzere,akl-ı selim,Hz. Peygamberin sünneti,tarihi gerçeklere
uygunluk gibiölçüler yoluyla değerlendirilip karar verilmesi tavsiye edilebilir.
d)İslam’ın
evrenselliği ve Hz. Peygamberin örnekliliğinin sürekliliği açısından Hz.
Peygamberden gelen yerel ve tarihsel nitelikli hadis ve sünnetin olduğu gibi
günümüze taşınması gerekir. Onun arkasında yatan amacın ve verilmek istenen
mesajın önemi yoktur.
e)İlahiyat
fakültelerindeki hadisöğretimi dışında hadis ve sünnet metaryali kaynaklardan
olduğu gibi aktarılmamalı,hedef kitlenin durumu dikkate alınarak bunlar
arasından uygun bir seçim yapılmalıdır.
CEVAP ANAHTARI 1.E
2.B 3.A 4.D
5.C
HAZIRLAYAN: Hatice CAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder