18 Mart 2015 Çarşamba

dinler tarihi 3-4. üniteler soru cevap

DİNLER TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALALRI****************************
1-Din'in kaynağının "Animizm" yani "ruhculuk" olduğunu ileri sürEN KİMdir?
1-E. Bûrnette Tylor.
2-dinin kaynagının soyut bir güç olan mana ile karşılaşmanın getirdiği =mistik korku ve hayret duygusu=oldugunu ileri süren kimdir>?
2-Marett.
3-insanlığın ilk dinî törenlerinin büyü törenleri olduğunu söyleyen kimdri?
3-frazer.
4-spencer dinin kaynagı hakkında ne düşünmüştür?
4-Spencer de dinin kaynağı hakkında ilkel kabile dinlerinin kaynağının korku olduğunu ve bunun da Atalara Tapınma şeklinde kendini gösterdiğini, atalara tapınmanın da diğer ibadet şekillerinin gelişmesini sağladığını söylemiştir.
5-Din'in, sosyal tecrübenin bir yansıması olduğunu savunmaktadır. Klan ise bir totem etrafında şekillenmiştir. Totem olarak kabul edilen varlık, kutsaldır. Klan buna saygı duymaktadır. insanlığın ilk dinî iekli de Totemizmdir demiştir.diyen kimdir?
5-durkheim.
6-Max Müller’e göre dinin kaynagı nedri?
6-Mülller'e göre, insanlığın ilk dini Naturizm (tabiatçılık) yani tabiat varlıklarına tapınmadır.
7-Andrevv Lang ve Wilhem Schmidt dinin kaynagı neydi?
7-insanlığın başlangıçta "Bir Yüce Tanrı'ya" inandığını ifade etmiş oluyordu. Schmidt'e göre, ilk Din, gökte yaşadığına inanılan, iyilik sever, her şeyi bilen, yaratıcı ve ebedî bir "Büyük Tanrı" inancından ibarettir.
Bilgilen=Sonuç olarak, Batıda Din'in kaynağı hakkındaki görüşler, genelde ilkel kabilelerden hareketle geliştirilmeye çalışılmıştır. Ancak bu konuda bir görüş üzerinde herkes ittifak edememiştir. XIX. yüzyıl boyunca ve XX. Yüzyılın ilk yarısına kadar Din'in kaynağı hakkındaki çalışmalar, Batı'da devam etmiştir. Bu konuda kesin bir sonuç alınamayınca Etnoloji, dinin kaynağını aramaktan vazgeçmiş ve bugün din olayı, bir kültür olayı olarak kabul edilmeye başlanmıştır. Buna göre her din, bir kültürdür. Her din, kendi dönemi için bir değer taşımaktadır. işte Dinler Tarihi bu kültürü incelemeye yönelen bir disiplindir. Dinler Tarihine bu anlayışın kazandırılmasında, çağımızın büyük Din Tarihçisi Mircea Eliade'nin, rolü çok büyük olmuştur.
8-monoteizm nedemektir?
8-Monoteizm: "Bir Allah'a inanmak demektir. Çok Tanrıcılık demek olan politeizmin zıddıdır. Monoteizm, tek Allah inancını benimseyenlerin inancıdır.
9-insanlığın ilk dinî şeklinin monoteizme benzeyen "Yüce Tanrı" inancı olduğunu, ancak insanların daha sonra bu inancı bırakarak, putperestliğe döndüğünü, ispata çalışanlar kimlerdir?
9-A. Lang ve W. Schmidt.

***************************DİNLER TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************

1-Geleneksel kabile dinleri NEDRİ?
1-dünya üzerinde çoğunlukla Afrika yerli halklarının geleneksel inanç ve uygulamalarını sürdürmüş oldukları dinleridir.
2-yaşayan gelenekesel kabile dinleri hangileridir?
2-Dinka ve Yoruba dinleridir.
3-Geleneksel Kabile Dinlerinin genel ortak özellikleri nelerdir?
3-
1-Geleneksel Kabile Dinleri kabileye ait olup genelde kabile adı ile isimlendirilir.
2-Genel yaşam ve dini hayat iç içedir, bir bütündür. Bireyselcilik yoktur.
3-Göksel ve ruhsal bir alem algısı olup, orada ruhsal yaratıkların varlığına ve çoğunlukla insan ruhlarının ve başka ruhsal varlıkların o alemle ilişkisi olduğuna inanılır.
4-Ruhun bir şekilde yaşadığına inanırlar.
5-Geleneksel Kabile Dinlerinin bir kurucusu yoktur.
6-Yerel özellikler taşır, yayılmacı değildir.
7-Geleneksel Kabile Dinlerinde kutsal ile kutsal olmayanın sınırları belirgindir.
8-Kutsal Kitapları, yazılı metinleri yoktur. Mitolojileri, sözlü gelenek üzerinden aktarılır.
9-Kutsal Yüce Varlık inancı vardır, çoğunlukla yaratıcı tanrı olarak telakki edilir. Çoğunlukla göksel ve gökte olduğu algılanır.
10-Kutsal Yüce Varlık dışında, ondan alt derecede önemi haiz başka tanrısal varlıklar ve ruhsal varlıklar vardır.
11-Genelde atalara dair inançlar ile ruh inancıyla ortak ilişkili olarak atalar kültü yer alır.
12-Büyü ve büyüyle ilişkili hususlar önemlidir.
4-Günümzde bahsi geçen biçimlerde geleneksel din ve inançlarnı sürdüren kabileler nerede yogunlaşmaktdır?
4-afrika.
5-Geleneksel Asya Kabile dinlerinden varlığını devam ettirenler nelerdri?
5-a-Ainu dini (Japonya): Ainular arasında üç husus dikkat çekicidir.
Bunlar, ruh-enerji (ramat), tanrı-ruh (kamui) ve sunak (ınau) kavramlarıyla özetlenebilir.
Birincisi mana, güç diye de ifade edilebilir. Ramat, insanlar, hayvanlar, ağaçlar, bitkiler ve hatta maddeler bozulduğunda veya öldüğünde onu terk eden ama yok olmayan bir enerjidir. Kamui ise ramatlarla yakından ilişkili olup tesir etme gücünü ramatlarından alan iyi veya kötü tanrılar ve ruhları anlatan bir terimdir.
b-Chenchu dini (Hindistan): Bunlarda iki tanrı dikkat çekmektedir. Avcılıkla ilgili tanrıça Garelamaisamadır. Dişi hayvanları avlamazlar ve avlardan tanrıçaya sunularda bulunurlar. Bir de gökyüzünde oturan, gökgürültüsü ve yağmuru kontrol eden gök tanrısı Bhagavantaru vardır.
c-Gond dini (Hindistan): Mitolojik tanrıları „dünya üzerinde ikamet eden Bhagavandır. Bunlarda tenasüh inancı vardır ve ruhlar cevher havuzunda ikame ederler.
d-Ifugao dini (Filipinler): Çarpıcı olan hususlardan birisi de evren algılarıdır. Beş bölgeli evrenden ikisi sanaldır. Birincisi, Ifugaoların yaşadığı yeryüzü, bunun yukarısı gökyüzüdür, aşağısı ise yeraltıdır. Dördüncüsü ve beşincisi ise hayali, sanal gökyüzü ve yer altı katmanlarıdır.
6-geleneksel Afrika dinleri nelerdir?
6-Geleneksel Afrika Dinlerinden ayrıntılı şekilde sunulmuş olan  Yoruba dinidir.
Akan dini (Gana)
Ga Dini (Gana):
Aşanti dini (Gana):
Dahomey (veya Fon) dini (Benin)
Efik dini (Nijerya, Kamerun)
Odinani dini (Nijerya, Kamerun)
Serer dini (Senegal, Gambiya)
7-Doğu Afrikada yer alan kabile dinlerinden birisi ise Dinka dinidir. Diğer bazıları ise nlerdir?
7-Akamba dini (Doğu Kenya)
Lotuko dini (Güney Sudan)
Masai dini (Kenya, Tanzanya)
Malagasiler (Madagaskar)
8-Orta Afrikada yer alan geleneksel kabileler ve dinler nelerdir?
8-Buşongo dini (Kongo)
Bambuti (Pigme) dini (Kongo)
Lugbara dini (Kongo)
9-Güney Afrikada yer alan geleneksel kabileler ve dinler nelerdir?
9-Khoisan dini
Lozi dini (Zambiya)
Tumbuka dini
Zulu dini (Güney Afrika)
10-dinka dini hakkında söylenmesi gerekenler nelerdri?
10-Dinka dininde inançla ilgili hususlarda „tek tanrı ve „ruh inançları; mabet ve ibadetle ilgili hususlarda „kurban ritüeli; toplumsal, siyasal ve dini önder olarak „öncü efendi denebilecek Şahıslar dikkat çekmektedir. Bunların hepsi birbirleriyle iliŞkili olup bir bütünün, Dinka dininin tamamlayıcı unsurlarıdır. Dinka klanlarının bazısının Jok, bazısının ise Nihailik şeklinde isimlendirdikleri tek tanrı, yüce tanrı inançları vardır. Nihailik adı verilen bu üstün yüce varlığın her şeye gücünün yettiği, görünmediği ve insan davranıĢlarını iyi veya kötü yönde etkileyip şekillendirdiğine inanılır.
11-dinkalarda ruhun ölmezliği inancı nasıldrı?
11-Dinkalar her insanın bir tiepi olduğuna inanırlar. Tiep, kişinin hayaleti, gölgesi veya ruhu olarak tasavvur edilir. Tiep, ölümlü değildir. Birey öldüğünde tiepinin vücudunu terk edeceğine inanırlar. Ancak ölümlü olmayan ruhun/tiepin cesedin başında ve etrafında görünmez şekilde dolandığını kabul ederler.
12-dinkaların öncü efendileri kimdir ve görevleri nelerdir?
12- Dinka mitolojisinde çeşitli varyantları bulunan anlatılara göre öncü efendiliğin bir başlangıcı, başlangıç miti vardır. Öncü efendilerin ilki Aivel Longardır. Öncü efendiler ayinleri düzenler ve kurban ritüellerini yönetirler.
Onların çeşitli görevlerinden bazıları şunlardır:
-Dini ayin ve ritüelleri, kurbanları düzenler
-Yağmur için tanrısal güçlere dualarda bulunur
-Kabilenin, hayvanların, toprağın bereketi ve korunması için tanrısal güçlere dualar eder
-Kabileler arasında çıkan anlaşmazlıklar, kavgalar, çekişmelerde yatıştırıcı rol oynarlar
-Kabileler arasında husule gelen düşmanlıkları bertaraf etmede barıştırıcı rol oynarlar.( Dinka dininde dualar ve kurban takdimi en önemli ritüellerdir.)
13-yoruba dininde yüce tanrı anlayışı nasıldrı_?
13- Yorubalar Batı Afrika kabilelerinden biridir. Kendilerine has dinleri kabile isimleriyle, Yoruba Dini şeklinde ifade edilmektedir. Geleneksel Afrika Kabile Dini Yorubada mitolojik tanrısal yaratıcı ve yüce varlık olarak Olorun kabul edilir. Olorun, göklerin rabbi anlamına gelir. Dolayısıyla göksel yüce varlık inancı vardır. Yorubalar reenkarnasyona inanırlar ve yeniden doğumun belirleyicisi yine Olorundur. Yorubalar mitolojideki yaratıcı tanrılar ve göklerin hakimi olan Olorundan başka alt derecede ikincil tanrılara tapınmaktadırlar. Bunlara Orişa denmektedir. Yorubalar arasında dini uygulamalar dua ve kurban ritüelleri etrafında yoğunlaşmaktadır. Maskeler, çeşitli ayin elbiseleri ve ayin araçları, danslar dikkat çekmektedir.
Önemli= Bugün Geleneksel Kabile Dinleri müntesipleri çoğunlukla Afrika, Asya ve Amerika kıtalarında bulunmaktadırlar. Geleneksel Kabile Dinlerinde genelde göksel yüce varlık (Yüce Tanrı) inancı vardır.

Afrika Kabile Dinlerinden Dinka Dini, Sudan’da yaşayan yirmi civarında klanı bulunan bir kabilenin dinidir. Yüce Tanrıları ya Nihailik ya da Jok diye isimlendirilen yağmur yağdıran göksel tanrıdır. Bunun yanında her insanın koruyucu ruhu gibi bir tanrısal varlığı var olduğuna inanırlar. Buna ‘tiep’ denir ve bedenle birlikte ölmediğine inanırlar. Onlar için ata ruhları evi anlamıyla kulübeler yapar, takdimelerde bulunurlar. Öncü Efendi denen bir liderleri olur. Onların dini, siyasi ve sosyal görevleri vardır. Aileden gelir. Dua ve kurban ritüelleri çoktur. Yorubalar Nijerya’nın güneybatı bölgesinde ve Togo ile Benin Cumhuriyeti’nde yaşayan bir kabile olup Yüce Tanrı inancı vardır ve ismi Olorun’dur. Dinka tanrısına göre daha göğün ötesine çekilmiş bir tanrıdır. Yaratma eylemini yürüten onun oğlu olan tanrıdır. Ayrıca, Yorubalarda ikincil tanrılar vardır. Orişa denen bu tanrıların küçük heykelleri vardır. Tapınma objeleri daha çok Orişalardır. Eğer bir kimse Orişasından memnun değilse değiştirebilir. İbadet yine dua ve kurbandır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder