DİNLER
TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALALRI****************************
1-Din'in
kaynağının "Animizm" yani "ruhculuk" olduğunu ileri sürEN
KİMdir?
1-E.
Bûrnette Tylor.
2-dinin
kaynagının soyut bir güç olan mana ile karşılaşmanın getirdiği =mistik korku ve
hayret duygusu=oldugunu ileri süren kimdir>?
2-Marett.
3-insanlığın
ilk dinî törenlerinin büyü törenleri olduğunu söyleyen kimdri?
3-frazer.
4-spencer
dinin kaynagı hakkında ne düşünmüştür?
4-Spencer
de dinin kaynağı hakkında ilkel kabile dinlerinin kaynağının korku olduğunu ve
bunun da Atalara Tapınma şeklinde kendini gösterdiğini, atalara tapınmanın da
diğer ibadet şekillerinin gelişmesini sağladığını söylemiştir.
5-Din'in,
sosyal tecrübenin bir yansıması olduğunu savunmaktadır. Klan ise bir totem
etrafında şekillenmiştir. Totem olarak kabul edilen varlık, kutsaldır. Klan
buna saygı duymaktadır. insanlığın ilk dinî iekli de Totemizmdir demiştir.diyen
kimdir?
5-durkheim.
6-Max
Müller’e göre dinin kaynagı nedri?
6-Mülller'e
göre, insanlığın ilk dini Naturizm (tabiatçılık) yani tabiat varlıklarına
tapınmadır.
7-Andrevv
Lang ve Wilhem Schmidt dinin kaynagı neydi?
7-insanlığın
başlangıçta "Bir Yüce Tanrı'ya" inandığını ifade etmiş oluyordu.
Schmidt'e göre, ilk Din, gökte yaşadığına inanılan, iyilik sever, her şeyi
bilen, yaratıcı ve ebedî bir "Büyük Tanrı" inancından ibarettir.
Bilgilen=Sonuç
olarak, Batıda Din'in kaynağı hakkındaki görüşler, genelde ilkel kabilelerden
hareketle geliştirilmeye çalışılmıştır. Ancak bu konuda bir görüş üzerinde
herkes ittifak edememiştir. XIX. yüzyıl boyunca ve XX. Yüzyılın ilk yarısına
kadar Din'in kaynağı hakkındaki çalışmalar, Batı'da devam etmiştir. Bu konuda
kesin bir sonuç alınamayınca Etnoloji, dinin kaynağını aramaktan vazgeçmiş ve
bugün din olayı, bir kültür olayı olarak kabul edilmeye başlanmıştır. Buna göre
her din, bir kültürdür. Her din, kendi dönemi için bir değer taşımaktadır. işte
Dinler Tarihi bu kültürü incelemeye yönelen bir disiplindir. Dinler Tarihine bu
anlayışın kazandırılmasında, çağımızın büyük Din Tarihçisi Mircea Eliade'nin,
rolü çok büyük olmuştur.
8-monoteizm
nedemektir?
8-Monoteizm:
"Bir Allah'a inanmak demektir. Çok Tanrıcılık demek olan politeizmin zıddıdır.
Monoteizm, tek Allah inancını benimseyenlerin inancıdır.
9-insanlığın
ilk dinî şeklinin monoteizme benzeyen "Yüce Tanrı" inancı olduğunu,
ancak insanların daha sonra bu inancı bırakarak, putperestliğe döndüğünü,
ispata çalışanlar kimlerdir?
9-A.
Lang ve W. Schmidt.
***************************DİNLER
TARİHİ.2.HAFTA ÇALIŞMALARI*****************************
1-Geleneksel
kabile dinleri NEDRİ?
1-dünya
üzerinde çoğunlukla Afrika yerli halklarının geleneksel inanç ve uygulamalarını
sürdürmüş oldukları dinleridir.
2-yaşayan
gelenekesel kabile dinleri hangileridir?
2-Dinka
ve Yoruba dinleridir.
3-Geleneksel
Kabile Dinlerinin genel ortak özellikleri nelerdir?
3-
1-Geleneksel
Kabile Dinleri kabileye ait olup genelde kabile adı ile isimlendirilir.
2-Genel
yaşam ve dini hayat iç içedir, bir bütündür. Bireyselcilik yoktur.
3-Göksel
ve ruhsal bir alem algısı olup, orada ruhsal yaratıkların varlığına ve
çoğunlukla insan ruhlarının ve başka ruhsal varlıkların o alemle ilişkisi
olduğuna inanılır.
4-Ruhun
bir şekilde yaşadığına inanırlar.
5-Geleneksel
Kabile Dinlerinin bir kurucusu yoktur.
6-Yerel
özellikler taşır, yayılmacı değildir.
7-Geleneksel
Kabile Dinlerinde kutsal ile kutsal olmayanın sınırları belirgindir.
8-Kutsal
Kitapları, yazılı metinleri yoktur. Mitolojileri, sözlü gelenek üzerinden
aktarılır.
9-Kutsal
Yüce Varlık inancı vardır, çoğunlukla yaratıcı tanrı olarak telakki edilir.
Çoğunlukla göksel ve gökte olduğu algılanır.
10-Kutsal
Yüce Varlık dışında, ondan alt derecede önemi haiz başka tanrısal varlıklar ve
ruhsal varlıklar vardır.
11-Genelde
atalara dair inançlar ile ruh inancıyla ortak ilişkili olarak atalar kültü yer
alır.
12-Büyü
ve büyüyle ilişkili hususlar önemlidir.
4-Günümzde
bahsi geçen biçimlerde geleneksel din ve inançlarnı sürdüren kabileler nerede
yogunlaşmaktdır?
4-afrika.
5-Geleneksel
Asya Kabile dinlerinden varlığını devam ettirenler nelerdri?
5-a-Ainu
dini (Japonya): Ainular arasında üç husus dikkat çekicidir.
Bunlar,
ruh-enerji (ramat), tanrı-ruh (kamui) ve sunak (ınau) kavramlarıyla
özetlenebilir.
Birincisi
mana, güç diye de ifade edilebilir. Ramat, insanlar, hayvanlar, ağaçlar,
bitkiler ve hatta maddeler bozulduğunda veya öldüğünde onu terk eden ama yok
olmayan bir enerjidir. Kamui ise ramatlarla yakından ilişkili olup tesir etme
gücünü ramatlarından alan iyi veya kötü tanrılar ve ruhları anlatan bir
terimdir.
b-Chenchu
dini (Hindistan): Bunlarda iki tanrı dikkat çekmektedir. Avcılıkla ilgili
tanrıça Garelamaisama‟dır. Dişi hayvanları
avlamazlar ve avlardan tanrıçaya sunularda bulunurlar. Bir de gökyüzünde
oturan, gökgürültüsü ve yağmuru kontrol eden gök tanrısı Bhagavantaru vardır.
c-Gond
dini (Hindistan): Mitolojik tanrıları „dünya üzerinde ikamet eden‟
Bhagavan‟dır. Bunlarda tenasüh inancı vardır ve
ruhlar cevher havuzunda ikame ederler.
d-Ifugao
dini (Filipinler): Çarpıcı olan hususlardan birisi de evren algılarıdır. Beş
bölgeli evrenden ikisi sanaldır. Birincisi, Ifugaoların yaşadığı yeryüzü, bunun
yukarısı gökyüzüdür, aşağısı ise yeraltıdır. Dördüncüsü ve beşincisi ise
hayali, sanal gökyüzü ve yer altı katmanlarıdır.
6-geleneksel
Afrika dinleri nelerdir?
6-Geleneksel
Afrika Dinlerinden ayrıntılı şekilde sunulmuş olan Yoruba dinidir.
Akan
dini (Gana)
Ga
Dini (Gana):
Aşanti
dini (Gana):
Dahomey
(veya Fon) dini (Benin)
Efik
dini (Nijerya, Kamerun)
Odinani
dini (Nijerya, Kamerun)
Serer
dini (Senegal, Gambiya)
7-Doğu
Afrika‟da yer alan kabile dinlerinden birisi
ise Dinka dinidir. Diğer bazıları ise nlerdir?
7-Akamba
dini (Doğu Kenya)
Lotuko
dini (Güney Sudan)
Masai
dini (Kenya, Tanzanya)
Malagasiler
(Madagaskar)
8-Orta
Afrika‟da yer alan geleneksel kabileler ve
dinler nelerdir?
8-Buşongo
dini (Kongo)
Bambuti
(Pigme) dini (Kongo)
Lugbara
dini (Kongo)
9-Güney
Afrika‟da yer alan geleneksel kabileler ve
dinler nelerdir?
9-Khoisan
dini
Lozi
dini (Zambiya)
Tumbuka
dini
Zulu
dini (Güney Afrika)
10-dinka
dini hakkında söylenmesi gerekenler nelerdri?
10-Dinka
dininde inançla ilgili hususlarda „tek tanrı‟
ve „ruh‟ inançları; mabet ve ibadetle ilgili
hususlarda „kurban‟ ritüeli;
toplumsal, siyasal ve dini önder olarak „öncü efendi‟
denebilecek Şahıslar dikkat çekmektedir. Bunların hepsi birbirleriyle iliŞkili
olup bir bütünün, Dinka dininin tamamlayıcı unsurlarıdır. Dinka klanlarının bazısının
Jok, bazısının ise Nihailik şeklinde isimlendirdikleri tek tanrı, yüce tanrı
inançları vardır. Nihailik adı verilen bu üstün yüce varlığın her şeye gücünün
yettiği, görünmediği ve insan davranıĢlarını iyi veya kötü yönde etkileyip
şekillendirdiğine inanılır.
11-dinkalarda
ruhun ölmezliği inancı nasıldrı?
11-Dinkalar
her insanın bir tiepi olduğuna inanırlar. Tiep, kişinin hayaleti, gölgesi veya
ruhu olarak tasavvur edilir. Tiep, ölümlü değildir. Birey öldüğünde tiepinin
vücudunu terk edeceğine inanırlar. Ancak ölümlü olmayan ruhun/tiepin cesedin
başında ve etrafında görünmez şekilde dolandığını kabul ederler.
12-dinkaların
öncü efendileri kimdir ve görevleri nelerdir?
12-
Dinka mitolojisinde çeşitli varyantları bulunan anlatılara göre öncü
efendiliğin bir başlangıcı, başlangıç miti vardır. Öncü efendilerin ilki Aivel
Longar‟dır. Öncü efendiler ayinleri düzenler ve
kurban ritüellerini yönetirler.
Onların
çeşitli görevlerinden bazıları şunlardır:
-Dini
ayin ve ritüelleri, kurbanları düzenler
-Yağmur
için tanrısal güçlere dualarda bulunur
-Kabilenin,
hayvanların, toprağın bereketi ve korunması için tanrısal güçlere dualar eder
-Kabileler
arasında çıkan anlaşmazlıklar, kavgalar, çekişmelerde yatıştırıcı rol oynarlar
-Kabileler
arasında husule gelen düşmanlıkları bertaraf etmede barıştırıcı rol oynarlar.(
Dinka dininde dualar ve kurban takdimi en önemli ritüellerdir.)
13-yoruba
dininde yüce tanrı anlayışı nasıldrı_?
13-
Yorubalar Batı Afrika kabilelerinden biridir. Kendilerine has dinleri kabile
isimleriyle, Yoruba Dini şeklinde ifade edilmektedir. Geleneksel Afrika Kabile
Dini Yoruba‟da mitolojik tanrısal yaratıcı ve yüce
varlık olarak Olorun kabul edilir. Olorun, göklerin rabbi anlamına gelir.
Dolayısıyla göksel yüce varlık inancı vardır. Yorubalar reenkarnasyona
inanırlar ve yeniden doğumun belirleyicisi yine Olorun‟dur.
Yorubalar mitolojideki yaratıcı tanrılar ve göklerin hakimi olan Olorun‟dan
başka alt derecede ikincil tanrılara tapınmaktadırlar. Bunlara Orişa
denmektedir. Yorubalar arasında dini uygulamalar dua ve kurban ritüelleri
etrafında yoğunlaşmaktadır. Maskeler, çeşitli ayin elbiseleri ve ayin araçları,
danslar dikkat çekmektedir.
Önemli=
Bugün Geleneksel Kabile Dinleri müntesipleri çoğunlukla Afrika, Asya ve Amerika
kıtalarında bulunmaktadırlar. Geleneksel Kabile Dinlerinde genelde göksel yüce
varlık (Yüce Tanrı) inancı vardır.
Afrika
Kabile Dinlerinden Dinka Dini, Sudan’da yaşayan yirmi civarında klanı bulunan
bir kabilenin dinidir. Yüce Tanrıları ya Nihailik ya da Jok diye isimlendirilen
yağmur yağdıran göksel tanrıdır. Bunun yanında her insanın koruyucu ruhu gibi
bir tanrısal varlığı var olduğuna inanırlar. Buna ‘tiep’ denir ve bedenle
birlikte ölmediğine inanırlar. Onlar için ata ruhları evi anlamıyla kulübeler
yapar, takdimelerde bulunurlar. Öncü Efendi denen bir liderleri olur. Onların
dini, siyasi ve sosyal görevleri vardır. Aileden gelir. Dua ve kurban
ritüelleri çoktur. Yorubalar Nijerya’nın güneybatı bölgesinde ve Togo ile Benin
Cumhuriyeti’nde yaşayan bir kabile olup Yüce Tanrı inancı vardır ve ismi
Olorun’dur. Dinka tanrısına göre daha göğün ötesine çekilmiş bir tanrıdır.
Yaratma eylemini yürüten onun oğlu olan tanrıdır. Ayrıca, Yorubalarda ikincil
tanrılar vardır. Orişa denen bu tanrıların küçük heykelleri vardır. Tapınma
objeleri daha çok Orişalardır. Eğer bir kimse Orişasından memnun değilse
değiştirebilir. İbadet yine dua ve kurbandır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder