DİN FELSEFESİ - ÜNİTE
13
DİN,
SANAT VE AHLÂK
S1: Akıl
hangi alanlarda faaliyet göstermektedir?
C1: Din,
bilim ve sanat
S2: Din
felsefesinin en önemli görevi nedir?
C2: Dinin
topyekün beşeri tecrübe içindeki anlam ve önemini açıklamak.
S3: Sanatı
bilimden ayıran özellik nedir?
C3: -Sanatın
ilettiği mesajı başka hiçbir şey iletemez. O, başka bir tecrübeye irca
edilemez. Sanat otonomdur. Bir sanat eseri taklit edilebilir ama yeniden yapılamaz,
tamamlanamaz.
S4: Bilim
alanında gerilerde kalmasına rağmen, sanatı kıymetini artırarak günümüze kadar
ulaşan kişi kimdir?
C4: Michelangelo
S5:
Gazali’nin güzellik hakkındaki görüşü nasıl olmuştur?
C5: Güzel
olan herşey sevilir. Güzelliğin idrâki, bizatihi haz verir. Güzellik kendi
başına bir değerdir. Güzelliğin idraki ayrı şey, kaza-i şehvetin verdiği haz
ise daha ayrı bir şeydir.
S6: Gazali’ye
göre insanı hayvandan ayıran en belirgin özellik nedir?
C6: Yerin ve
göklerin melekütuna, insanın kendi öz varlığında ve dış dünyada (âfâk) görülen
hayret uyandırıcı şeylere nazar etmek ve Allah’ı bilmektir.
S7: Gazali
Allah’ın sevilmeye layık bir yaratıcı olduğu fikrine ulaşmaya çalışırken hangi
delili kullanmıştır?
C7: Estetik
delili kullanmıştır. Çünkü Allah Cemil’dir.
S8:
Filozofların ve kelamcıların ilahi güzellik konusunu işlememelerinin sebebi
nedir?
C8:
Antropomorfizm’e (insan biçimcilik)düşme tehlikesini hissetmiş olmaları.
S9: Salt
ahlâkın bencilliğe, hatta nihilizme sebep olduğunu savunanlar kimlerdir?
C9:
Din-ahlâk ilişkisini savunanlar.
S10:
Russel’in ahlâk anlayışı nasıldır?
C10: Dini
ahlâka sahip olan kişilerin bencil olduğunu, dar kafalı ve irrasyonel olduğunu,
ceza korkusu ve mükâfat ümidiyle tedbirli olduklarını, aynı zamanda dini
ahlâkın zararlı ve tehlikeli olduğunu savunmuştur.
S11: S.
Toulmin’in ahlâk anlayışı nasıldır?
C11: Ahlâk
ilkeleri doğruyu nasıl seçeceğimizi gösterir. Dini inanç da bu doğruya nasıl
bütün kalbimizle sarılmamıza yardımcı olur. Bir dine inanmayan kişinin de
ahlâklı olabileceğini savunmuştur. Aynı zamanda bu durum dine ihtiyaç duymadığımız
anlamına gelmez diyor.
S12: G. J.
Warnock’un ahlâk anlayışı nasıldır?
C12: Ona
göre dini olmayan bir ahlâk anlayışında saygı ve tazimle tapılan bir Tanrı yoktur.
Tanrı otoritesi olmasa da iyi kötü vardır ama emir ve yasaklanan bir şey
yoktur. Dini olan ahlâk anlayışında ise tam tersi ahlâki sebepler yanında emir
ve yasaklar vardır.
S13: Kant’ın
ahlâk anlayışı nasıldır?
C13: Kant
herhangi bir dini inanç söz konusu olmadan ahlâk kanununa saygı ve tazimle
bağlanılmasını savunur. Kant’ın bu görüşü birçok deontolojistlerce
benimsenmiştir.
S14:
Geach’ın ahlâk anlayışı nasıldır?
C14: Tanrıya
inanmayan bir insan, inanan bir insan gibi zinanın, yalanın kötü olduğuna
inanabilir. Ancak Tanrıya inanmayan bir kimse zinanın kötülüğüne inanmakla
beraber bazı durumlarda izin verileceğine inanırken, inanan bir kimse ise
zinayı kayıtsız şartsız kötü olarak görmektedir. Çünkü Tanrının kesin buyruğu
vardır.
S15: Aristoteles
arzularını dizginleyen insanla, erdemli insan arasındaki ayrımı nasıl
yapmıştır?
C15: Her
ikisi de davranış düzeyinde birbirine benzer ve arzularına uyarak kötü fiil
işlemekten uzak dururlar. Fakat arzularını dizginleyen insan yaptığı fiillerden
pek zevk almaz. Çünkü fiilleriyle davranışları arasında çatışma vardır. Ama
erdemli insanın arzularıyla fiilleri arasında uyum olduğu için fiillerden zevk
duyar.
S16: Kant’ın
din ve ahlâk konusunda tercih ettiği yol hangisidir?
C16:
Ahlâktan dine doğru giden yol.
S17: Mevcut
İncillerin yazarları güzellik konusu üzerinde neden pek durmamış ve sakıncalı
bulmuşlardır?
C17:
Güzellikle insanın şehevi gücü arasında daima bir münasebet gördükleri için. Bu
düşüncenin temelinde de Adem’in dünyaya atılmışlığı ve asli günah gibi inançlar
yatmaktadır.
S18: ‘’İnsanın
kendisine nasıl muamele edilmesini istiyorsa başkalarına da aynı şekilde
muamele etmesi, kendisini ne kadar seviyorsa komşusunu da o kadar sevmesi
faydacı ahlâkın ideal bir ilkesini oluşturmaktadır’’ görüşü kime aittir?
C18: Faydacı
ahlâk teorisinin öncülerinden olan Mill’e aittir.
HÜDA DURMUŞ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder