İSLAM HUKUKU 3. ÜNİTE
S.1) Bey‟
akdi yapılış şekli açısından kaç çeşittir
C.1 Beş çeşittir. Bunlar 1- Mutlak Bey', 2- Selem, 3-
İstisna', 4- Sarf, 5- Trampa /Mukayada‟dır
S.2) Mutlak bey nedir
?
C.2:
bir vasıfla kayıtlı olmayan bey' demektir. Genel geçer alışveriştir. Herhangi
bir malın para ile satılmasıdır. Peşin veya veresiye olabilir. Mutlak bey',
sadece bey' deyince anlatılan normal ve herkesin bildiği alım-satımdır.
S.3) Selem’in lugat manası nedir ?
C.3)
“selem” kelimesi lügatte verme, avans verme, önceden vermek ve teslim etmek
manalarına kullanılır
S.4) Selem’in ıstılahtaki anlamı nedir ?
C.4) vadeli
satışın tam tersidir. Vadelide, mal peşin para daha sonra ödenir. Selemde ise,
semen (para) peşin mebi‟
veresiye olmak şartıyla yapılan akiddir. Mecelle ve Ali Haydar’â göre vadeliyi
peşin satmaktır
S.5) Selem akdinde Rabbu's-selem, Bayi, Ra'sü-mali's-selem, semene, müslemün-fîh terimler
hangi anlamlara gelir ?
C.5) Selem
akdinde; Müşteriye yani parayı verecek olan kişiye Rabbu's-selem (selemin
sahibi) ya da Müslim denir. Bayi' ise müslemün
ileyh'tir.Semene, Ra'sü-mali's-selem (selemin
sermayesi), Seleme konu olan mala, yani mebi'a ise müslemün-fîh
denir
S.6) Hanife ve şafilere göre bir satışın
selem olabilmesi için şartları nelerdir ?
C.6)
Hanefiler bir satışın selem olabilmesi için mebiin vadeli olmasını şart
koştukları için tarife de vadeli şartını koymuşlardır. Şafiiler ise
selemin peşin de olabileceğini düşündükleri için bu kaydı koymamışlardır.
S.7) Selemin meşrutiyeti nedir ? Fıkıhçılar
tarafından hangi ayet ve hadisi delil
olarak gösterilmiştir.?
C.7) Meşruiyeti
kıyasın hilafına olarak kitap, sünnet ve icma ile sabittir.
"Ey müminler, belirli bir zamana kadar borçlandığınız zaman onu
yazın…" (Bakara Suresi 282), "Kim bir şeyde selem
yaparsa, belli ölçüde, belli vezinde ve belli süreye kadar yapsın".
(Buhari)
S.8) Selemin hikmeti nedir ?
C.8)
Piyasa kendi doğal döngüsünde
işler. İslam piyasalarda ki bu kolaylığı sağlar.
S.9) Hanefilere göre İstihasan nedir ? Selem ile bağlantısı nedir
?
C.9) Genel kurala aykırı bir hükme istihsan derler
ve selem‟in
kıyasa rağmen, istihsanen caiz olduğunu söylerler.
S.10) Hanefilere göre selem’in rüknu nedir ?
C.10)
Hanefilere göre selem‟in
rüknü de bey' gibi birbirine uygun icap ve kabulden, yani irade beyanından
ibarettir.
S.11) Cumhura göre selemin rükünleri nelerdir ?
C.11)
Üçtür. 1- Sığa, yani icap ve kabul,2- Taraflar, yani müslim ve
müslemün ileyh, 3- Mahal, yani selem‟in
konusu. Bu da hem semen, yani ra'sulmal, hem de mebî, yani müslemün fihtir.
S.12) Malikiler, selem akdinde taraflardan
her biri için kaç güne kadar şart
muhayyerliğini kabul ederler. ?
C.12)
Üç güne kadar
S.13) Selemdeki bedelin şartı nedir ?
C.13
Şeriatın kullanılmasına izin vermekle değer verdiği maldır. Şarap gibi bir malda
selem yapılamaz. Vadeli olmaları ribaya yol açacak mallarla selem yapılması
da caiz değildir. Buna göre para sayılan şeyler arasında selem yapılamadığı
gibi, kile ile ya da kilo ile ölçülen (ölçü ve tartı ile satılan) Ģeyler, yani mekîlat
ve mavzûnat arasında da
selem yapılamaz.
S.14) Ra'su'l-mal nedir ? Şartları nelerdir?
C.14)
Selem„de verilen peşin paradır. Şartları 1- Malum olması(Diğer
akitlerde olduğu gibi selem akdinde de verilecek peĢin paranın ne olduğu
bilinmelidir) 2- ra'su'l-mal'ın, akit meclisinde
peşin verilmesidir. Eğer ra'su'l-mal verilmeden akit meclisi dağılırsa
akit fasit olur ve bozulması gerekir. Peygamberimiz borcun borçla satışını
yasaklamıştır. “Veresiye ile veresiyenin
mübadelesini yasakladı”
S.15)
Selem ile ilgili mecelledeki hüküm nasıl geçer ?
C.15) Mecelle'nin 387. maddesi Ģöyle der: "Selem’in
sahih olarak devam etmesi için semenin akit
meclisinde teslimi şarttır. Akdi yapanlar teslimden önce ayrılırlarsa selem
akdi fesholur
S.16) Selem’de Müslemün-fih'in
(Mebi’in) tanımı ve şartları nelerdir ?
C.16) Müslemün-fih (mebi‟), semene konu
olan maldır. Şartları 1- Birinci şartı, zimmette vasıfları belli
bir borç olmasıdır. Cumhura göre selem‟in
konusu olan malın misli olması gerekir. Çünkü vasıfların belirlenmesi ancak
misliyyatta olabilir. İkinci şartı,
malum bir şey olmasıdır. Üçüncü şart
müslemün-fih'in müeccel, yani vadeli
olmasıdır. selemde vadenin bulunması kaçınılmazdır. Ayrıca selem demek, selef
demektir. Selef ise ön ödemedir. Vade olmadıktan sonra buna selef denmez.
Akitlerin isimleri, mahiyetlerini belirler. Dördüncü şart, vadenin belli olmasıdır. Beşinci şart, müslemün fih'in vaktinde teslimi mümkün olmalıdır. Altıncı şart, ödeme yerinin
belirlenmesidir
S.17) Günümüzde TOKİ gibi firmaların
çalışma sistemi hangi alimin ictihadına göre selem akdini oluşturabilir ?
C.17) Malikilerden Ebu'l Velid Ġbn Rüşd
daireyi biraz daha genişleterek diyor ki, eğer nizayı ortadan kaldıracak kadar
vasıfları ve özellikleri tespit edilebilirse evlerde ve arazilerde bile selem
akdi cereyan eder (Mukaddimât)
S.18 Kime göre müslemün fih'in de
peşinde olabilir ?
C.18
Sadece ġafiîler müslemün fih'in de peşin olabileceğini söylerler
S.19 Selemde bulunması gereken vadesinin
süresi hakkında mezheplerin görüşleri nelerdir ?
C.19) Hanefilere göre yarım gün bile
selem‟in
sıhhati için yeterlidir. Ama diğer bazı mezhepler şart muhayyerliğine kıyasla
bunun en azının üç gün olduğu görüşündedirler. Malikiler ise bunun bir örf
meselesi olduğunu, örfe göre selem sayılan her sürenin geçerli olacağını
söylerler.
S.20) Seleme ait hükümler nelerdir ?
C.20)
1- Her iki bedelde mülkiyet diğer tarafa geçer. 2- Selem‟in borcunu kabzından önce satmak
caiz değildir. Çünkü elde edilmesinde henüz risk vardır. Bulunamamış olabilir.
Efendimiz de (sav): "Biriniz bir şey hakkında
selem yaparsa onu başkasına devretmesin," buyurmuştur. 3- Vakti
geldiğinde bayiin selem konusu malı vermesi gerekir 4- Ödeme zamanı geldiğinde müslemün-fîh
piyasadan çekilir ve teslimi imkânsız hale gelirse /rabbusselem
muhayyerdir, dilerse bulunacağı zamana kadar bekler, dilerse akdi feshedip
parasını alır. 5- Hanefilere ve cumhura göre selemin ikalesi caizdir. Taraflar
bunu kabul ettiklerinde müslemün ileyh, yani
bayi (satıcı) aldığı parayı, ya da mislî ise mislini, kıyemî ise kıymetini geri
vermek zorundadır 6- Müslemün-fih'in, yani
borcun tevsiki bir haktır ve alacaklı olan kişi bunu ister noterde ya da
şahitler huzurunda tescil eder, isterse buna karşılık bir rehin/ipotek alır. 7-
Taraflar selemde borcun taksit taksit ödenmesi konusunda anlaşırlarsa çoğunluğa
göre bu caizdir, ama caiz olmadığını söyleyenler de vardır
S.21) İstisna nedir ? ilgili ıstılahlar
nelerdir ?
C.21)İstisna
Türkçemizde ısmarlama, ya da sipariş
diye ifade edilir.Sâni’ : İşi yapan
sanatkâr. Mustasni : iş yaptıran Masnu’ : Yapılan iş,
sipariş verilen mal
S.22) Hanefi fukahaya göre istisna’nın caiz
olması peygamberimizin hangi uygulamasına dayanır ?
C.22)
Peygamberimizin yüzük ısmarlaması
S.23) İstisna’ın rükünleri nelerdir ?
C.23) 1- Taraflar, 2- Akdin mahalli /
konusu, 3- İcap ve kabul yani irade beyanı ya da sîğadır.
S.24) İstisna’ın şartları nelerdir ?
C.24)
1- Ismarlanan şeyin cinsinin ve miktarının malum olması,2- Halk arasında
ısmarlanması bilinen bir şey olması. Eğer bilinen bir şey değilse,
vasıfları
belirlenebildikten sonra bu istısnâ’ değil, selem
olur ve onun hükümlerini alır.3- Süre kesinlettirilmemesi. Eğer süre
belirlenirse istısnâ’ yine selem olur.
S.25 )Hanefilerinin çoğunluğunun
aksine Ebu Yusuf ve Muhammed istisna konusunda
neyi dile getirmişlerdir ?
C.25)istısnâ’da
örfün, belli bir süre tayin edilmesi şeklinde olduğunu söyleyerek bunu gerekli
görürler.Bu özellikleriyle istısnâ’ Hanefîlerin
çoğuna göre lazım/bağlayıcı olmayan bir akittir. Ama Ebu Yusuf‟a göre, üzerinde
anlaşılan vasıflarda yapılmışsa artık bağlayıcı hale gelir. Ama böyle değilse
bağlayıcı olmaz.
S.26) İstisna’ın son bulması nasıl
gerçekleşir ?
C.26)
istısnâ’ ısmarlanan şeyin yapılıp teslim edilmesi, ısmarlayanın
kabulü ve semenin kabzedilmesi ile ya da bir bakıma icareye benzediği için,
taraflardan birinin ölmesiyle son bulur.
S.27) Selem ile istısna arasındaki farklar
nelerdir?
C.27)
Selem akdinde müddet şartı vardır. Selem
de re‟sul
mal (para) peşin olarak ödenir. Selem nas ile sabittir. Bu şartlar istısna’da
yoktur
S.28) Mukayada (Trampa/takas) ne demektir ?
C.28) Malın malla satılmasıdır. Mecelle
ifadesiyle, “Nakd olmayan malın malla mübadelesidir”Malın
parayla satılması mutlak bey’, paranın
parayla satılması sarf, malın malla satılması ise mukayada/trampadır.
Buna aynî mübadele de denilmektedir
S.29) Trampanın şartları nelerdir ?
C.29)
1- Her iki bedel de para olmamalıdır. Her ikisi de para olursa akit sarf,
birisi para olursa mutlak bey’ olur.2-
Bedellerden her birisi belli bir ayn/nesne olmalıdır. Mesela belli bir arabayı
belli bir yarış atıyla değiştirmek/satmak gibi 3- Bedellerin aynı anda
kabzedilmeleri gerekir 4- Karşılıklı olarak değiştirilen malların, fazlalığı
faiz oluşturacak misli mallar olmaması gerekir. Çünkü bu durum meşhur
riba hadisi ile yasaklanmıştır.
S.30) Sarf manası ve şartları nedir ?
C.30) Fıkıh ıstılahı olarak sarf; paranın
para ile değiştirilmesi, yani satılmasıdır. sarf akdinde bedellerin mecliste peşin olarak alınması
gerekir.Şartları 1- Her iki bedelin de aynı mecliste kabzedilmesi gerekir. 2-
Sarf‟taki
kabz da vekâlet sahihtir. 3- Sarf akdinin bölünmesi durumunda elde edilen
kısımda caizdir4.- Sarfta şart muhayyerliği olmaz. Hanefiler dâhil, fukahanın
cumhuruna göre şart muhayyerliği ile beraber sarf akdi yapılmaz. 5.- Sarfta
vade şartı caiz değildir. Bu konuda da ittifak vardır. Akdi yapanların her
ikisi için de durum aynıdır. Çünkü sarfta ayrılmadan önce bedellerin
kabzedilmesi bir haktır 6.- Aynı cinslerin sarfında eşitlik şarttır
DEĞERLENDİRME SORULARI
S.1
Fıkıh ıstılahında “peşin bir para ile vasıfları belli bir şeyi vadeli
olarak satın almak” olarak tarif edilen terim aşağıdakilerden hangisidir?
C.1
Selem’dir
S.2)
Selemin kıyasa muhalif bir uygulama olmasına rağmen caiz olduğu görüşü
kime aittir?
C.2) Hanefi mezhebine
S.3)
istısna akdinde iş yaptıran için kullanılan terim aşağıdakilerden
hangisidir?
C.3) Mustasni
S.4) Trampa yada takas denilen alış-veriş
türüne fıkıhta hangi ıstılah kullanılır?
C.4) Mukayada
S.5)
Paranın para ile satılması fıkıhçılar tarafından …………….. olarak ifade
edilir, cümlesinde ki boşluğu dolduran uygun kavram hangisidir?
C.5) Sarf
Hazırlayan : Süleyman KÖKTEN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder