ÜNİTE:10
17.YY FELSEFESİ VE DESCARTES
17.yy
felsefesi tarihi
yeniçağ
felsefesinin genel özellikleri:Modern felsefe,genelde
rönesansla başlayan yepyeni bir çağın İngiltere'de Francis
bacon'la fransa'da ise Rene descartes ile
başladığına inanılan felsefeyi tanımlar.modern felsefe,düşüncede yepyeni ve
beyaz bir sayfa açan geçmişi inkar edecek geleneği yok sayacak şekilde bir
(Tabularasa)'dan başlayan özne temelli bir felsefedir.genel bir tavır olarak
rasyonalizm,aklın,bilim ve felsefe olmak üzere bütün alanlarda yegane otorite
olması anlamına gelir.modern felsefe'de insan,'düşünen öz'olarak
tanımlanır.insanın özü matematiği model olarak kabul etmiş olan akla
indirgenir.modern düşüncede keşfedilen şey,dünyanın birliği,düşüncesi yada
evren kavramıdır.
Thomas
hobbes:oxford'ta eğitim gördükten sonra Devanshire Kontu'nun hocası
oldu.bu ona 3 şey kazandırdı:1.birinci sınıf bir kütüphaneden yararlanma imkanı
2.birçok seyahate çıkma 3.farklı ve ilgi çekici insanlarla tanışma fırsatı.
matematikçi
Gassendi ve Descartes'in yakın arkadaşı Mersenne ile tanışması Hobbes'un
felsefi görüşlerinin gelişmesinde etkili olan faktörlerdir.
felsefesi:hobbes,modern
dünyanın problemlerinin,geleneği tamamen bir kenara bıraktıktan sonra,ancak
akıl ve bilim yoluyla çözülebileceğine inanır.akıl yürütmenin
anlamıihesaplamaktır.hesaplamak ise toplama ve çıkarmadır yada ayrıştırmadır.bu
anlayış beraberinde şu sonuçları doğurur;
1)felsefe
ile bilim (doğa bilimi)özdeştir.
2)bu
dünyaya aşkın düşünülen herşeyi felsefenin konusu olmaktan çıkarır.yani
felsefe'yi doğa bilimine dönüştürür.
3)felsefenin
amacını bilimin amacıyla özdeşleştirir.hobbes,töz konusunda materyalisttir.ona
göre töz var olan demektir.o bu bağlamda descartes'in töz anlayışına şiddetle
karşı çıkar ve sadece bilimin gerçek kurucuları olarak gördüğü
kopernik,galile,kepler gibi bilim adamlarının yeni doğa bilimini kabul eder.hobbes,varlık
görüşü bakımından materyalistbilgi görüşü bakımından deneyimcidir.
ahlak
ve siyaset anlayışı:
hobbes'e
göre insanda 2 temel duyum vardır;
1)arzu/isteme
2)nefret/kaçınma
not:hobbes
modern liberalizm'in kurucu babasıdır.
RENE
DESCARTES:
EN
ÖNEMLİ ESERLERİ:yöntem üzerine
konuşmalar,meditasyonlar'dır.
felsefesi:bilimle
dini barıştırma şeklinde işe girmiştir.dünyanın matematik yapısını çok daha
güçlü bir biçimde vurgularken,felsefede özneden veya şahsın bakışından yola
çıkıp,modern dünyayı özne eliyle gerçekleştirmiştir.aristotelesçi araştırmaya
karşı çıkmıştır.descartes'in en büyük amacı;bütünüyle seküler bir araç olan
akıl aracılığıyla,sağlam bir köke apaçık ve tartışmasız ilkelere dayanan doğru
önermeler sistemi,parçaları arasında organik ilişkilerin bulunduğu yepyeni bir
sistem meydana getirmek olmuştur.descartes sisteminde en önemli husus;benliği
bilginin başlangıç noktası olarak öne süren meşhur'cogitoargümanı'ile
başlamasıdır.
yöntem
anlayışı:descartes için yapılması gereken şey;
1)aklımızın
temel yapısını,sahip olduğumuz entelektüel güçleri ortaya koymak
2)bu
güçleri,onlara gereği gibi yol gösterecek kural ve yöntemle teçhiz etmek
not:descartes
sahip olduğu tüm bilgileri 3 başlık altında toplar;
1)duyular
2)basit
doğalar
3)akıl
yürütmeye dayanan inançlar ve matematiksel doğrular'dır.
Tanrı
ispatı:
Descartes
3 ayrı tanrı argümanı ortaya koyar:
1.KANIT:tanrı
idesiyle birleşen yetkinliklerin tümüne birden sahip olan varlık tanrı'nın
kendisidir.
2.KANIT:bir
töz yada zihin olarak varoluşuna kime yada neye borçlu olduğunu sorar.
3.KANIT:ontolojik
argümandır.'bende en yetkin,en yüksek derecede bir varlık vardır
açık_seçik
bilgi:açıklık,doğrudan olarak sunulmuş olup,zihin tarafından kolayca
bilince varılan bir şeyin özelliğidir.seçiklik;tam
ve dakik olup,herşeyden farklı olan ve kendisinde yalnızca açık olanı içeren
birşeyin özelliğidir.
kartezyen_düalizm:tanrı-doğa
olduğu gibizihin-beden olarakta ortaya çıkar.ruhun özü düşünme,bedenin özü ise
yer kaplamadır.descartes,zihin ve bedenin ayrı olduğunu savunur.o zihin ve
beden arasındaki ilişki problemini 'etkileşimcilik' adı verilen yaklaşımla
tasarlamıştır.
etik
anlayışı:insanın özgür ve irade sahibi olması apaçık bir şeydir.
descartes'in bilgi ağacının en önemli dalı olan etik,sağlam ve gerçek bir
disiplin haline ancak insan doğasının kesin bir bilimi kurulup gelişince
gerçekleşebilecektir.insana mutluluk veren şeyleri,onun elinde olan ve olmayan
şeyler olarak ikiye ayıran;gerçek mutluluğun insanın elinde olan şeylerden,esas
itibariyle erdem ve bilgelikten geldiğini söyleyen descartes aslında antik
yunanlıların ihtiraslar ile erdemler arasında yaptığı ayrımın yerine iyi
ihtiraslar ile kötü ihtiraslar arasındaki ayrımı geçirir.bundan sonra da söz
konusu yeniliğin bir sonucu olarak erdemleri,gerçek erdemler ve gerçek olmayan
erdemler diye 2'ye ayırır:erdemi 'ruhun,aklın neyin gerçekten iyi olduğuna dair
yargılarıyla uyumlu seçme yeteneği yönelimi olarak tanımlayan descartes'e göre
gerçek erdemlerle gerçek olmayan erdemler arasında bir ayrım bulunduğu gibi
hakikatin tam ve gerçek bilgisiyle kazanılan erdemler ve bilgisizlik ya da
yanlışla karışmış erdemlerdir.descartes'e göre erdem insan doğasının mutlak ya
da koşulsuz olarak en iyi bir boyutunda temellenir.bu boyut da ruhun,insanı
kendi kendisinin efendisi yapmak suretiyle belli ölçüler içinde Tanrı'ya benzer
hale getiren yetkinliği olarak irade özgürlüğüdür.
HATİCE
CAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder