SİYER
Soyu:
Fihr (Kureyş) b. Malik yoluyla hz. İbrahimin torunlarından Adnana kadar gider.
Dedesi,
Abdulmuttalip b. Haşim; büyük dedesi, Haşim b. Abdimenaf, babaannesi, Fatma
bnt. Amr'dır.
Anneannesi
Berre, dedesi vehb'dir.
Kabe
hakemliğinde yaşı 35
Habeşistana
ilk hicret peygamberliğin beşinci yılında m.615 recep ayında gerçekleşti,4
kadın 11 erkek toplam 15 veya (16) kişi vardı. Bir yıl sobra Cafer b. ebi Talib
başkanlığında 82 erkek ve 18 kadından oluşan bir grup daha hicret etti.
Haşimoğulları,
3 yıl boyunca peygamberliğin 7. yılından 10. yılına kadar (616-619 arası)
boykot edildi.
Boykottan
kısa bir süre sonra ebi talip ve hatice vefat etti, bu yıla senetül hüzün
denildi.
Hz.
hatice peygamberliğin 10. yılı 10 ramazan/ 19 nisan 620 de öldü.
haticenin
vefatında 1 ay kadar sonra şevval ayında yanında zeyd b. harise ile taife gitti
ve kanlar içinde döndü. (620)
Dönüşte
Utbe ve Şeybe'nin bağında Addas isimli köle müslüman oldu.
Taif
dönüşü Ahnes b. Şerik ve Sühey b. amrdan himaye istedi kabul etmediler. Nevfeloğullarının
lideri Mutim b. Adiy himayesinde Mekkeye girebildi.
Akabede
medinelilerle 620,621,622 yıllarında 3 defa görüştü.ilki sadece mülakat, ikinci
ve üçüncü biat şeklinde oldu.
Peygamberliğin
11. yılında (620) Hazreç kabilesinden 6 kişiyle karşılaştı. bunlar: 1.Esad b.
zürare, 2.Avf b.Haris, 3.Rafi b. malik, 4.Kutbe b. Amr, 5.Ukbe b. amir, 6.
Cabir b. Abdillah'tır. Bu altı kişiye islamı anlattı müslüman oldular. Buna
1.akabe görüşmesi denir.(Görüşme)
Bir yıl
sonra peygamberliğin 12.yılı, m. 621'de Zilhicce ayında yukardaki altı kişyle
birlikte 6 kişi daha toplamda 12 kişi geldi. 10 kişi hazreç kabilesinden 2 kişi
Evs kabilesindendi. buna birinci Akabe biatı denir. Musab b. Umeyr'i Medineye
Kuran öğretmeni olarak görevlendirdi.
Peygamberliğin
13. yılında m. 622 de hac mevsiminde 2 si kadın toplam 75 medineli bir grup
geldi. peygamberi Yesrib'e (Medine) davet ettiler.
peygamberin
isteğiyle onunla irtibatı sağlamak için 9 kişi hazreçten 3 kişi de evs
kabilesinden olmak üzere 12 tane nakib ( temsilci ) seçildi. ikinci Akabe biatı
denen bu olaydan 3 ay sonra Rebiülevvel ayında efendimiz hicret ettiler.
3 gün
sevr mağarasında kaldıktan sonra hz. peygamber, ebu bekr ve Amir b. Füheyre üçü
abdullah b. ureykıt rehberliğinde yola devam etti.
ilk cuma
namazı ranuna vadisinde beni avf yurdunda kılındı hicret esnasında.
hicretin
1. yılında cuma namazı farz kılındı.
Abdullah
b. Zeyd ezanı rüyada gördü, ilk ezan hicretin 1. (622) veya 2. (623) yılında
bilal Habeşi tarafından okundu.
önce
gerek mukim gerek seferi iken tüm namazlar 2 rekat kılınıyordu. mdineye
hicretten 1 ay sonra rebiülahir ayında mukim iken kılınan öğle,ikindi ve yatsı
4 rekata çıkarıldı.
hicretin
2. yılında Şaban ayında oruç farz kılındı. Aynı yıl ramazan ayında fıtr
sadkasını peygamberimiz bir hutbede açıkladı.
Hicretin
2. yılında ramazan ayından sonra ise zekat farz kılındı.
Gazve:
peygamberin bulunduğu savaşlara denir. Seriyye ise bizzat katılmadığı
sahabeleri görevlendirdiği birliklerdir.
tüm
savaşlarında şehit sayısı 138, ölen toplam müşrik 216 dır.
peygamber
27 gazve gerçekleştirmiştir.
ilk
seriyyeler şunlardır: 1) hicretin 1. yılı ramazan ayında m. 623 te hz. Hamza
komutasında sifulbahr seriyyesi; 2) aynı yıl şevval ayında Ubeyde b. Haris
komutasında Rabiğ seferi; 3) bundan bir ay sonra zilkade ayında Sad b. ebi
Vakkas başkanlığında Harrar seferi; 4) Çarpışma meydana gelen dördüncü seriyye
isehicretten 17 ay sonra recep ayında 624 te Abdullah b. Cahş başkanlığında
gönderilen Batn-ı Nahle seriyyesidir.
Bedir
savaşından önceki hicretin 2. yılında gerçekleşen gazveler şunlardır: Ebva,
Buvat,Bedrulula ve zuluşeyre gazveleridir.
Bedir
Savaşı (h.2/m.624)
Uhut
(3/625)
Hendek
(5/627)
Hudeybiye
Antlaşması (6/628)
Mekke
fethi (8/630)
Huneyn-Evtas
savaşları ve Taif Kuşatması (8/630)
Kaynukaoğulları
Medineden çıkarıldı( 2/624); Müslümanlarla yaptıkları anlaşmayı ilk bozan
yahudi topluluğudur.
Nadiroğulları
(4/625)'te sürüldüler. Haşr sursi indi bu topluluk hakkında.bundan dolayı bu
sureye beni nadir suresi de denir.
Kureyzaoğulları
olayı (5/627) de yaşandı.Hendek savaşı sonuna kadar medine kaldılar.bunlar,
beni nadirden huyey b. ahtabın tahrikiyle hendek savaşında müslümanları arkadan
vurmak istediler. peygamberimiz savaştan hemen sonra bunları kuşattı.
kureyzaoğulları Sad b. Muazın hakemliğini kabul etti,Sad, buluğ çağına eren
erkeklerin idam edilmesi, kadın ve çocukların esir alınmasına ve mallarının
ganimet olmasına karar verdi.sadece bir kadın ise Hallad b. Suveyd isimli bir
sahabenin üstüne kaya yuvarlayıp ölümüne sebeb olduğu için öldürüldü. cenabı
Allah Ahzab suresinde bu olaya değinmiştir.
Hayber
fethi (7/628)
Mute
savaşı (8/629), Bizans ile müslümanlar arasında yüzyıllarca sürecek savaşlar bu
savaşla başladı. kumandan Zeyd b. Harise; o şehit oluca Cafer b.ebi Talib; o da
şehid olunca Abdullah b. Revaha komutan olacaktı. Hepsi şehit olunca halid b.
velid komutran oldu.Seyfullah( Allahın kılıcı ) lakabını aldı.
Tebük
Seferi( Gazvetül Usre:Güçlük savaşı), orduya ise güçlük ordusu manasına Ceyşul
Usra denir.( 9/630)
Kab
b.Malik,Mürare b. Rebi ve Hilal b. Ümeyye mazeretsiz tebük savaşına
katılmadılar.müslümanlar Allahın emriyle bunlarla 50 gün küstü. tevbe suresi
118. ayetle allah bunları affetti.
Senetül
Vufud ( Heyetler Yılı) denilen h. 9. (630-631) yılında necranlı hristiyanlar
medineye geldiler,peygamber onlara Ali imran 59-61 ayetleri okudu ve onları
Mübaheleye (Karşılıklı lanetleşmeye ) çağırdı, düşündüler kabul etmediler.
Veda
haccı (10/632)
________________________________________________________
Ziyaret
için şu üç mescide gidilebilir: Mescidi aksa, Mescidi Haram ve Mescidi Nebevi
Ravzai
Mutahhara: Peygamberimizin minberiyle kabri arasındaki kısımdır.
Semiyyat:
Akli delillerle sabit olmayan, sadece Allahın peygamberleri vasıtasıyla
bildirdiği nakli nakli delillerle sabit olan itikadi hükümlere denir.
Diyanet
ilk defa hac organizasyonunu 1979 da yaptı.
Cumhriyet
dönemindeİlk diyanet işleri başkanı rifat börekçi
Diyanet
işleri 633 sayılı kanun 1965te yürürlüğe girdi.
İlk
mescid Kuba mescididir.
Teşrik
tekbirlerindeki teşriğin kelime manası et kurutmaktır.
Kuranı
çoğaltan grubun başkanı zeyd b. sabittir.
Sebut
tıval ( yedi uzun sure ): Bakara,Ali İmran, Nisa, Maide,Enam ve Enfal
sureleridir.
Vücuh:
Lafızları aynı, manaları farklı olan kelimelere denir.
İlhadi
tefsir: Kuran ve sünnetin açık hükümlerine aykırı tefsirlere denir.
Burhanı
Limmi: Müessirden esere ya da kanunlardan hadiselere götüren delillerdir.
Ahdi
atik:Tevrat / Ahdi Cedid: İncil
Tevrat:
Kanun,Öğreti demek; İncil : Müjde demek
Beytül
izze: Kuranın bir bütün olarak dünya semasına indirildiği yerin adıdır.
Berzah:ölümden
Mahşerdeki dirilişe kadar süren hayat kabir/Berzah hayatıdır.
Küsuf:
güneş tutulma namazı/ Husuf: ay tutulma namazı
Peygamberin
vefatından sonra sahabiler Sakifetü beni saide denilen yerde hz. ebu bekire
biat etti.
Maverdi'nin
Edebüddünya veddin isimli eseri ahlak üzerinedir.
İsar:
kendi ihtiyaç içinde olsada kardeşini nefsine tercih etmek, cömertliğin
zirvesidir.
Hz.
Aişe: Onun ahlakı Kurandı demiştir.
Suudi
Arabistanda türk hac organizasyonu başkanı diyanet işleri başkanıdır.
Kuranın 22.
suresi hac suresidir.
peygambere
süt emzirenler. 1) ebu lehebin cariyesi Suveybe 2) Halime bnt. Ebi Züeyb 3)
Amine bnt. Vehb
Zeynep,
Rukiyye ve Ümmü gülsüm Hz. Hatice annleriyle aynı anda müslüman oldular.
Hz.
peygamberin hicreti 3. akabe görüşmesi sonunda 622 yılında gerçekleşti.
İkinci
akabe biatı miladi 621 de zilhicce ayında mekkede gerçekleşti.
hz.
peygamber h. 6. yılda umre yapmak üzere 1500 kişiyle mekkeye giderken arkada
Abdullah ibn ümmü Mektum'u vekil bıraktı.
Suudi
Arabistan krallığı İslam ülkeleri dışişleri bakanları tarafından AMMAN şehrinde
1987 yılında alınan kararlar gereğince hac kotası uygulamaktadır.
bakanlıklararası
hac ve umre organizasyonunda Maliye, Sağlık ve İç işleri bakanlığı bulunur.
Diyanet
1984 ten beri Umre organizasyonu yapmaktadır.
Suudi
Arabistanda ülkemiz hac organizasyonu ile ilgili oluşturulan hac idare merkezi
başkanı hac dairesi başkanıdır.
Dehriyyun:
zaman ve maddenin ebediliğini savunanlar.
Üzeyir,
lokman ve zülkarneyn veli mi peygamber mi belli değildir.
Mezheb:
bir dinin bilginleri arasındaki yorum farklılıklarından meydana gelen görüş
farklılıklarıdır.
peygamberlerin
sıfatları; sıdk,emanet,fetanet,ismet ve tebliğdir.
sıdk:doğru
olmak;emanet:güvenilirlik;fetanet:zekilik;ismet:günahtan
korunmuşluk;tebliğ:Allahtan aldıklarını insanlara ulaştırmak
Malkilere
göre adet halindeki bir kadının kanaması bir süre durursa kadın bu sürede temiz
sayılır ve ibadetle yükümlüdür.
ebu
hanife ve imameyne göre hac aylarından önce ihrama girilebilir.
ilk
vahiy m.610, 27 ramazan,pazartesi günü geldi.
Medinede
inen son sure Nasr suresidir.
İlmel
yakin: Akıl ve naklin ifade ettiğigerçeği yansıtan ve içinde yalan bulunmayan
bilgi ve haberdir.
Ayet:Alamet,nişan,ibret,emri
acip,burhan ve delil manasına gelir.
Genel
kabule göre Kuranda 6236 ayet vardır.
Anayasa
mahkemesi üyeleri emeklilik yaşına kadar görevdedir.
Türkiyenin
en büyük üç gölü:Tuz,Van ve beyşehir gölleridir.
Kazasker:Osmanlıda
divanda büyük davalara bakar,kadı ve müderrisleri atar.
Din
İşleri yüksek kurulu üyeleri seçilmiş ve tensip edilmiş adaylar arasından
Diyanet işleri başkanının teklifi ve bakanlar kurulu kararıyla atanır.
Heyeti
temsiliye:milli mücadelenin çekirdeği,daha sonra tbmm ye dönüşen ve mustafa
kemalin başkanlık ettiği ilk fiili kuruluştur.
Diyanet
işleri başkanlığı 3 mart 1924te 429 sayılı kanunla Diyanet işleri reisliği
adıyla kuruldu.
Türkiye
diyanet vakfı 1975te kuruldu.
Aksamul
kuran: Kurandaki yeminlerdir.
İtikadi
mezhepler:selefiyye,maturidiyye ve eşariyyedir.
Zarurati
diniyye: peygamberimizin Allah tarafından tebliğ edip haber verdiği kesin
olarak bilinen hüküm ve esaslara denir.
Haberi
sıfatlar: Allahın eli,yüzü,gelmesi gibi sıfatları için kullanılır.
Cennet
bekçisi Rıdvan adlı meleğindir. Cehennem bekçisi maliktir.
Hz.
ademe 10, şit 50, idris 30 ve ibrahime 10 sahife verildi.
Vitir
namazı vakti: yatsı namazı kılındıktan sonraki vakittir.
nafile
namazlar herhangi bir özür yaokken de oturarak kınabilir.farz ve vacip namazlar
ise özür yoksa oturarak kılınmaz.
ümmül
habais(kötülüklerin anası):içkidir.
Türkiye
ile Avrupa birliği arasında müzakere 3 ekim 2005te başladı.
Suudi
arabistan başkenti: riyad
Fasit:Kendi
başına sahih ve meşruyken ğayrı meşru bir şeye yakınlığı sebebiyle meşru
olmaktan çıkan şey.
El ve
ayakları oluşmuş bir çocuğu düşürmesi sebebiyle kadının rahminden gelen kana
nifas kanı diyebiliriz.
Namaza
Allahu kebir diye başlayanın namazı sahihtir.
cemi
takdim: namazları birleştirirken öğle ve akşam namazı vaktinde ikindi ve
yatsıyı da kılmak,tam tersi ise cemi tehir adını alır.
Halkulkuran:kuranın
mahluk olup olmadığı tartışmasıdır.
Mutezilenin
kurucusu:vasıl b. Ata
Cebriyye:kurucusu,
Cehm b. Safvandır. İnsan fiillerinde hür değildir.
Kaderiye:Kurucusu,Mabed
el-Cühenidir.kaderi inkar ederler,insan fiillerinde hürdür.
tüm
dinlerde değişmeyen ilke itikattır.
Hükmü
itibarıyla hac çeşitleri:Farz,Vacip ve Nafile hac
Edası
itibarıyla hac çeşitleri:Kıran,Temettü ve İfrad haccı
Afaki;Mikat
sınırları dışında oturan kişiler için kullanılır.
Teyamun;Tavafı
kabenin sağından yapmaktır.
Izdıba:Omuzlara
alınan ridanın bir ucunu sağ koltuk altından geçirip sol omuz üzerine atarak
sağ omuzu ve sağ kolu açıkta bırakmak.
Remel:Koşmaksızın
çalımlı ve süratli yürümek
Hıll;Harem
ile mikat arasındaki bölgedir.
Eyyamı
Mina: Zilhiccenin 10,11,12 ve 13. günleridir.
Ziyaret
tavafı haccın farz olan tavafıdır.
Tehallül:İhram
yasaklarının sona ermesidir.tehallülü evvelden sonra cinsel ilişki yasağı devam
eder,bu yasak tehallülü sani ile kalkar.
İhsar:Hac
veya umre için ihrama giren kimsenin elinde olmayan bir sebeble ihramdan
çıkmasıdır.
özbekistan
başkenti:taşkent
Unesco:Birleşmiş
milletler eğitim,bilim ve kültür teşkilatıdır.
İbn sina
eseri:elkanunu fittıp
Numan b.
Sabit(Ebu Hanife) eseri: Elfıkhul ekber
UN:Birleşmiş
milletlerin simgesidir.
Hanefide
zevaid tekbiri birinci rekatta 3, şafide ise 7 tanedir.
Hayız
müddti en az hanefide 3 gün şafide ise bir gündür.en çok hanefide 10 şafide 15
gündür.
loğusalık/nifasa
gelince hanefide azami 40 gün şafide ise 60 gündür.
istihlaf:namazda
abdesti bozulan imamın yerine cemaatten birini geçirmesidir.
Cuma
namazının sıhhati için hanefide imam dahil 4, şafide ise imam dahil 40 kişi
olmalıdır.
Kerrubiyyun:Arşın
etrafında bulunan meleklere denir.
Müşkilül
kuran: Aralarında tenakuz ve ihtilaf olduğu zanndeilen ayetlere denir.
Maturidiyye.
İnsan özgür bir cüzi iradeye sahiptir der.
Maturidiye
göre husn ve kubh( iyilik ve kötüllük) akılla bilinebilir.Eşariye göre ise din
bildirmedikçe bilinemez.
Eşariye
göre dini tebliğat olmasa akıl ile Allahın varlığı bilinemez, maturidiye göre
bilinebilir.
Eşariye
göre peygamber olabilmek için erkek olmak şart değilken maturidiye göre
şarttır.
milletvekilliği
yaşı 25e düşürüldü.2006 yılında.
7 çeşit
tavaf vardır.
Nefri
evvel:Bayramın 3. günü minadan ayrılmaya denir.
Revatip:
5 vakit namaza bağlı olarak kılınan nafile namaz; regaip ise 5 vakit namaza
bağlı olmaksızın kılınan namazlara denir.
Vatanı
sükna: 15 günden az kalmak üzere gidilen yer. vatanı ikame:15 günden fazla
kalınacak yer; vatanı asli;kişinin doğup büyüdüğü,yerleştiği yer.
cenaze
namazı en az bir kişiyle kılınır.
İmam
şafiye göre ihtilafı metalia itibar edilir.yani dünyanın farklı bölgelerinde
yaşayan müslümanlar hilalin kendi bölgelerinde görülmesi ile oruca başlarlar.
Eyyamı
bid. Kameri ayların 13,14 ve 15. günleri oruçla geçirmek.
İmam
şafiye göre ramazan orucunun kazası yeni bir ramazan gelmeden tutulamazsa kaza
ile beraber bir de fidye vermek de gerekir.
Yine
İmam şafiye göre başlanan bir nafile ibadeti tamamlamak vacip değildir.onun
için bozulan bir nafile orucu kaza lazım gelmez.
Ehli
kıble: kabeye doğru namaz kılmanın farz olduğunu kabul edenler için kullanılır.
Mukarrebun-İlliyyun:
Daima Allahı tesbih eden ve anan, Allaha çok yakın ve onun katında şerefli
mevkii bulunan melekler.
İcaz:Kuranın
özlü oluşu, kelime ve cümlelerin derin ve eşsiz anlamlartaşımasıdır.
İ'caz:
Kuranın mucize oluşu.
En uzun
bakara, en kısa kevser suresi.
Din
Şurası üyeleri:a) Diyanet İşleri başkanı ve Din İşleri Yüksek Kurulu üyesi
olarak görev yapmış olanlar ile halen görevde bulunan Din İşleri Yüksek Kurulu
üyeleri, başkan yardımcıları, 1.Hukuk Müşaviri, Kurul Başkanları, ana hizmet
birimleri başkanları ve Araştırma Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanı, b)
Din İşleri Yüksek Kurulunca Belirlenecek en çok yirmi bilim ve din adamı,
c) Din
İşleri Yüksek Kurulunca belirlenecek on müftü ve beş vaiz,
ç)
Yüksek Öğretim Kurulunun kendi üyeleri arasından belirleyeceği akademik unvana
sahip bir üye,
d)
İlahiyat fakültelerinin yetkili kurullarınca belirlenen birer öğretim üyesi,
e) Milli
Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulunca kendi üyeleri arasından
belirlenecek bir üyeyle Din Öğretimi Genel Müdürü, f) Milli Eğitim Bakanlığınca
branşı meslek dersleri olan İmam-hatip lisesi müdürleri arasında belirlenecek
beş okul müdürü, g) Türkiye Diyanet Vakfı Mütevelli Heyetinin kendi üyeleri arasından
belirleyeceği bir üye.
Temsilciler:İçişleri,
Dışişleri, Sağlık ve Kültür ve Turizm Bakanlıklarıyla Genel Kurmay Başkanlığı,
Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu,
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Vakıflar Genel Müdürlüğünden birer
temsilci.
Şura 5
yılda bir toplanır.Şura, Diyanet İşleri Başkanının kararlaştıracağı tarih ve
yerde beş yılda bir toplanır.Gerektiğinde beş yıldan önce de
toplanabilir.Şurada kararlar, toplantıya katılan üyelerin oy çokluğuyla alınır.
Oylarda eşitlik halinde Başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
2010
yılı diyanet tarafından kuran yılı ilan edildi.
Diyanet
degileri: Aralık 2009:Göğe Uzanan Şehadet Parmağı ,Minare; Ocak 2010: Uzun Ömür
Güzel Hayat; Şubat 2010: Çokluta Birlik Birlikte Çokluk; Mart 2010: Ruhun
Miracı Namaz.
__İslâm
Dininin inançları, ibadet ve ahlâk esasları ile ilgili işleri
yürütmek,
din konusunda toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmek
üzere;Başbakanlığa bağlı Diyanet İşleri başkanlığı kurulmuştur.
__ Din
İşleri Yüksek Kurulu, Diyanet İşleri Başkanlığının en yüksek karar ve
danışma
organıdır.Din İşleri Yüksek Kurulu;
a) Aday
Tesbit Kurulunun seçeceği yirmi dört aday arasından Diyanet İşleri
Başkanının
belirleyeceği on iki kişi,
b)
Yükseköğretim Kurumlarında öğretim üyesi olup, İslâmî ilimler sahasında
temayüz
etmiş kişiler arasından Diyanet İşleri Başkanının belirleyeceği dört kişi,
olmak
üzere on altı üyeden meydana gelir.
Din
İşleri Yüksek Kurulu Üyeleri Bakanlar Kurulu Kararı ile atanır.
Diyanet
İşleri Başkanı Din İşleri Yüksek Kurulu çalışmalarına başkanlık yapar.Kurul
üyelerinin görev süresi yedi yıldır. Görev süresi biten üyeler yeniden
seçilebilirler.
Üye sayısı herhangi bir sebeple 3/4'ün altına düştüğü takdirde boş
üyelikler
için seçim yapılır.
Din
İşleri Yüksek Kurulu'nun görevleri şunlardır:
a) Dinî
konularda inceleme ve araştırmalar yapmak, yaptırmak ve sonuçlarını
Başkanlığa
sunmak;
b)
Başkanlığın kısa ve uzun vadeli ana hizmet politikasını ve çalışma
esaslarını
tesbit etmek, bu konuda ilgili birimlerce hazırlanan teklifleri inceleyip
görüş
bildirmek;
c) Dinî
eserleri te'lif ve tercüme etmek ve ettirmek; va'z ve hutbe örnekleri
hazırlamak;
d)
Başkanlıkça yayınlanması istenen basılı, sesli ve görüntülü eserleri
inceleyerek
yayınlanıp yayınlanamayacağına karar vermek; (Başkan tarafından
verilen
süre içinde karara bağlanamayan eserlerin yayımı için Kurul kararı aranmaz.)
e)
Tetkiki istenen basılı, sesli ve görüntülü eserler hakkında mütalaa vermek;
f) Dinî
soruları cevaplandırmak;
g) Yurtiçindeki
ve yurtdışındaki dinî, ilmî faaliyetleri, neşriyatı ve dinî
propaganda
mahiyetindeki çalışmaları takip etmek, bunları değerlendirmek ve
sonucunu
Başkanlığa sunmak;
h)
Başkanlık teşkilatının çalışmaları için gerekli olan ve ilgili birimlerce
hazırlanan
kanun tasarısı, tüzük, yönetmelik, plân ve programlar gibi metinlerden
Başkanlıkça
gerekli görülenleri inceleyerek görüş bildirmek;
ı) Din
şûrası ile ilgili hazırlık çalışmaları yapmak, şûraya sunulacak raporları
ve
Başkanlık görüşünü hazırlamak; şûra kararlarını Başkan'a sunmak;
j)
Başkan tarafından havale edilen diğer konuları tetkik etmek ve mütalaa
vermek.
Besmele
ile başlamayan sure Tevbe suresidir.
Sebul
Mesani (tekrarlanan 7 ayet) Fatiha suresidir.
Elmalılı
Hamdi Yazır: Hak dini Kuran Dili adlı tefsiri var.
Zelletülkari:
kıraat okuyuş hatalarıdır.
Seferilik
hanefide 15 gün Şafide ise 4 gündür.
Kavme:Rukudan
doğrulmaktır.
Kabenin
4 rüknü:1) Rüknü haceri esved, 2)Rüknü Yemani, 3) Rüknü Iraki, 4)Rüknü Şami.
Mültezem:Kabenin
kapısı ile haceri esved arasındaki yerdir.
Cemrelerin
mekkeden minaya doğru sıralanışı: Cemrei ula, cemrei vusta ve cemrei akabedir.
Metaf:
tavaf yapılan alan.
hacda
kıran ve temettü haccı kurbanı için parası olmayanlar kurban bayramından önce 3
gün, memleketine dönünce de 7 gün toplam 10 gün oruç tutarlar.
nefri
evvel: bayramın 3. günü minadan ayrılmaya denir.
İhcac:
hac için bedel tutmaya denir.
Farz
olan Ziyaret(İfaza) tavafının son vakti ömrün sonuna kadar devam eder.
tafsili
iman:iman edilecek şeylere ayrı ayrı iman etmek; İcmali iman ise toptan
imandır.kelimei tevhid gibi.
en
faziletli hac Şafi ve malikilere göre ifrad, Hanefilere göre kıran, Hanbelilere
göre temettu haccıdır.
Selefiye:ayet
ve hadisleri olduğu gibi kabul eder ve yoruma kaçmaz.
Burhanı
temanu:Kainatta birden fazla ilah olursa nizam bozulur delilidir.
Burhanı
inni: eserden müessire yada hadiselerden kanuna doğru götüren delildir.
İşrakiyyun:Kurucusu
Şehabeddin Sühreverdi.hakikate ancak kalb ve işrak ile ulaşılır.sezgi hakimdir.
Muattıla:
Allahu tealanın subuti sıfatlarını zatının aynı sayıp böylece dolaylı olarak
inkar ettikleri için mutezileye sıfatları ibtal edenler manasına muattıla
denmiştir.
Meşşaiyyun:
Derslerini gezerek veren ve hakikati peygamberle değilde akılla bulmaya çalışan
filozoflar.
İstidrac:küfrü
ve günahı açık olan kişde olağanüstü hal olması.
Akabe
biatları 621-622de Mina hududları içinde gerçekleşti.
Ruhul
kudus:cebraildir.
Peygamberin
en büyük kızı zeynep en küçük kızı fatımadır.büyükten küçüğe kızları
zeynep,rukiye,ümmü gülsüm ve fatımadır.
Peygamberin
mühründe sırayla Allah,rasul,muhammed yazar.
haccın
hangi yolla yapılacağına (kara,deniz, hava ) Bakanlıklararası hac ve umre
kurulu karar verir.
bakanlıklararası
hac ve umre kuruluna diyanet işleri başkanı başkanlık eder.
hac
idare merkezi başkanlığını hac dairesi başkanı yapar.
İslam
konferansı örgütünün merkezi ciddededir ve başkanı ekmeleddin ihsanoğludur.
şubat
ayı 4 yılda bir 29 çeker.
Seyahat
acenteleri 1988 den itibaren diyanet gözetiminde hac organizasyonu
düzenlemektedir.
Diyanet
başkanları 1.rifat börekçi 2. şerafettin yaltkaya 3. ahmed hamdi akseki 4.eyüp
sabri hayırlıoğlu 5.ömer nasuhi bilmen...12.Süleyman ateş 13.tayyar altıkulaç
14.m. said yazıcıoğlu 15.m. nuri yılmaz 16. ali bardakoğlu 17.mehmet görmez
Uluslararası
olimpiyat komitesi merkezi lozandadır.
dünya
haritasını ilk defa piri reis çizdi.
ülkemizde
en çok elektiriği atatürk barajı üretir.
türkler
m.9. yy.da müslüman oldu.
İngiltere
AB üyesi olduğu halde avroyu kullanmaz kendi para birimi sterlini kullanır.
Hindistandaki
taç mahal babür türk hükümdarı şah cihan tarafından eşi için yaptırıldı.
semerkant
özbekistandadır.
osmanlıda
fakirlere yemek dağıtmak için imarethaneler kuruldu.
marifetname
erzurumlu ibrahim hakkının eseridir.
Karamanoğulları
türkçeyi ilk kez resmi dil ilan eden beyliktir.
laiklik
1937de anayasaya kondu.
diyanet
başbakanlığa bağlıdır.
maturidiye
göre zorlama sonucu inkar etme kişiyi dinden çıkarmaz.
insan
hakları evrensel bildirisi 1948 de ilan edildi.
eşariye
göre:İnsan fiilleri konusunda insanda fiili yapma hürriyetinin varlığını kabul
eder. Ancak insan seçim, irade ve kudret sahibi olmasına rağmen, yaptığı
işlerde tam bir hürriyete sahip değildir. Çünkü bir işi yapmaya yönelik insan
iradesi, Allah tarafından yaratılmıştır.”
325 yılı
iznik konsilinde incil dörde indirildi.
tezkir:doğruyu
ve yanlışı hatırlatma manasına gelen vaaz kavramıdır.
bugünkü
hristiyanlığın kurucusu pavlustur.
kuran
hristiyanlar için nasrani kavramını kullanır.
haram
aylar:recep,zilkade,zilhicce ve muharrem aylarıdır.
tegib ve
terhib:teşvik ve korkutmayla ilgili hadisler.
meddi
lazım 4 kısma ayrılır hükmü vaciptir.
Kütübü
sitte:Buhari-Müslim-Ebu Davud-Tirmizi-İbn Mace- Nesai .
İsrailiyyat:Yahudilikten,
Hıristiyanlıktan ve diğer kültürlerden, İslamiyet’e giren rivayetlere denir.
tefsir
bir rivaye:Ayetlerin açıklanmasında başka ayetleri, Hz. Peygamber ve ilk nesil
Müslümanlarının açıklamalarını aktarmak suretiyle yapılan tefsire denir.
ilk fıkh
usulü kitabı şafiye ait olan er risaledir. imam şafinin eski görüşlerini ihtiva
eden eseri hucce'dir.son görüşleri ise Ümm adlı eserindedir.
muvatta,
imam malike aittir. müsned ise ahmed b. hanbele aittir.
peygamberimiz
peygamber olmadan önce hılful fudul denen bir cemiyete katıldı. zulme karşı
kuruldu. peygamber olduktan sonra böyle bir şeye çağrılsam hemen katılırım
demektedir.
mesalihi
mürsele:Hükmün kendisine bağlanması ve üzerine hüküm bina edilmesi insanlara
bir fayda sağlayan veya onlardan bir zararı gideren, fakat muteber veya
geçersiz sayıldığına dair belirli bir delil bulunmayan durumlar” olarak tarif
edilen fıkıh usulü terimidir.
günümüzde
en fazla müntesibi olan din hristiyanlıktır.
Ayetler
tevkifi olarak yani peygamber tarafından sıraya konmuştur.
Cami:İbadet,
muamelat ve ukûbata dair hadislerin yanı sıra, Kur'an-ı Kerimin fazileti,
yaratılış, menâkıb ve benzeri konuları ihtiva eden hadis mecmualarıdır.
Fıkh
usulü:Müçtehidin Şer'i ameli hükümleri tafsili delillerden çıkarabilmesine
imkân veren bilgi sistemine denir.
Kurandan
önceki kitapların geliş sıralaması:Tevrat-Zebur-İncil
Sünen:Bu
hadis mecmuaları, tahâret (temizlik)'ten vasiyete kadar olan bütün ibadet ve
İslâm hukuku ile ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplardır.
Musannef:tabiin
döneminden sonra gelen neslin hadisleri konularına göre ayırıp, belirli bir
düzen içinde yazmaya başlamaları ile yeni bir hadis kitabı türü ortaya
çıkmıştır. Bu tür eserlere 'musannaf' denir.
Müstehab:
yapılması güzel olan şey demektir.hz. peygamberin bazen yapıp bazen
yapmadığı,ashabında yapılmasını güzel gördüğü şey demektir.
Müttefekün
aleyh: Buhari ve müslimdeki ortak hadisler için kullanılır.
Cerh:Hadiste
ravinin adalet ve zabt yönünden kusurlu vasıfları sebebiyle reddedilmesidir,
ta'dil ise tam tersidir.
Müdelles
hadis:Zayıf hadîs çeşitlerinden biri; râvisi tarafından bir kusuru gizlenerek
ve bu kusurun bulunmadığını vehmettirecek şekilde rivâyet edilmiş hadîs.
Mütevâtir
hadis, Sahabeden itibaren her devirde yalan üzerinde birleşmeleri aklen
tasavvur olunamayan topluluklar tarafından rivayet edilen hadistir. Mütevatir
olmayanlar ise ahad haberdir.
Müdrec
hadis: râvisi tarafından isnadına veya metnine hadisin aslında olmayan bazı
sözler sokuşturulmuş olan hadis demektir.
Nizamiye
medreseleri selçuklu sultanı Alparslan zamanında kuruldu ve yaygınlaştı.
Mevkuf
hadis: isnadı sahabede biten hadislere denir.
Merfu hadis:
isnadı peygamberde biten hadisler
Maktu
hadis: İsnadı tabiinde biten hadisler.
Mebsut,
İmam Serahsinin eseridir.
Muvafakat,
imam şatıbinin eseridir.
İslam
Konferansı örgütü 1969 da fasın başkenti rabatta kuruldu. 57 üye ülke vardır.
medeniyetler
ittifakı girişimine öncülük yapan iki ülke ispanya ve türkiyedir.
Entegrasyon:
Bütünleşme ve uyum manasına gelir.
Müslümanların
ilk hicret yeri habeşistanın bugünkü ismi etyopya dır.
Sekülerizm:
Dinden bağımsız olan ve dini mahiyeti olmayan manasına gelir.
Nihilizm:Hiçcilik.
Oryantalizm:
Doğu bilimi, Şarkiyatçılık. Doğu kültürünü inceleyen batı merkezli çalışma
alanlarına verilen isim.
Mondros
mütarekesi 30 ekim 1918 de imzalandı.
Sivas
kongresi 4-11 eylül 1919 gerçekleşti.
Tahkiki
iman: delillere, bilgiye araştırmaya sorgulamaya dayanan imana denir.
Tefsirin
tedvini, yazılı hale getirilmesi hadis içerisinde başladı.
Tahaddi
ayetleri: Kuranın bir benzerinin getirilemeyeceğini söyleyerek meydan okuyan
ayetler.
Müteşabih:Birden
fazla manaya gelen, manası açık olmayıp manasında kapalılık bulunan,açıklamaya
ihtiyaç duyulan ayetlere denir.
Mihne
olayları Kuran mahlukmudur değilmidir tartışması etrafında gerçekleşmiştir.
mest
üzerine mesih müddeti alınan abdestin bozulmasıyla başlar.mukim için 24 saat,
seferi için 72 saattir.
namazda
niyeti dil ile söylemek müstehabtır.
Sahibi
tertip:Kazaya kalan namaz sayısı 5 i geçmeyen kimseye denir.
Ramazan
son gün itikafa girmek kifai olarak sünnettir.
teşrik
tekbirlerini ve kadei ahireyi imam yapmasada cemaat yapar.
Günümüzde
oruç keffareti sıralaması aralıksız iki ay oruç tutmak, 60 fakiri doyurmak veya
giydirmek şeklindedir.
Cenaze
namazında sela vermek vaciptir.
120
koyunu olan 1 koyun zekat verir.
Öşür:toprak
mahsulleri için verilen zekat.
Bir
kimsenin kıra gömüp hatırlamadığı mala malı dımar denir.
Seddi
zerai:İslam’da harama, kötü ve zararlı sonuçlaravasıta olan davranışların
yasaklanması,kötülüğe, mefsedete götüren yolların kapatılması.
Zevaid
sünnet:Hz. Peygamber (s.a.v.)’ in bir insan olmasıitibariyle yaptığı, Allah’ü
Teâlâ’dan bir tebliğveya Allah’ın dinini açıklama niteliği taşımayan beşeri
fiillerine denir.
mutezileye
göre mürtekibi kebira( büyük günah işleyen) imandan çıkar fakat kafir olmaz.
İhfa:Ğunnenin
bekasıyla birlikte izhar ile idğam arasında şiddetten uzak bir hal ve
keyfiyettir.
Secavend:
Ayetlerde durulması ve geçilmesini belirleyen işaretlere denir.
Taabbudi:manası
sadece Allah tarafından bilinen emirler.
Mutezileye
göre haram rızık değildir.
hadis
öğretim ve tetkiki amacıyla kurulan ilk medrese medresei nuriyyedir.
İslam
medeniyetinde sosyal yardımlaşma ve dayanışma amacına yönelik olarak
geliştirilmiş en önemli kurum vakıftır.
Selçuklular
döneminde Bağdat, Nişabur,Isfahan, Rey, Merv, Belh, Herat veMusul gibi büyük
merkezlerde kurulmuş olan medreselere genel olarak Nizamiye medresesi denir.
Ahmed
yesevi; Divanı Hikmet
Ahîlerin
el kitabı olan ve daha çok ahlaki kurallar ve psikolojik öğretiler içeren
eserlere fütüvvetname denir.
Garibul
hadis: Hadis lügati niteliğindeki eserlere verilen isimdir.
ilk
müslüman türk devleti idil (Volga) dır.
Garanik:Hz.
Peygamberin Ka’be’de sesli olarak Necm suresini okuması üzerine orada bulunan
müşriklerin dinledikleri Kur’an’ın tesiriyle secde edip sonra da “Biz
putlarımızın övüldüğünü zannederek secde ettik”dediklerini konu edinen olay.
Ridde
savaşları: Hz. ebu bekrin ilk yıllarında dinden dönen ve zekat vermeyenlerle
yaptığı savaşlar.
3.Selim:Nizamı
Cedid
Mustafa
kemal sakarya savaşı öncesi tbmm'den başkomutanlık yetkisi aldı.
türk
tarihinin ilk yazılı eseri orhun kitabeleridir.
türkiyedeki
en etkili dış kuvvet rüzgarlardır.
Medeniyetler
İttifakı Forumu’nun ikincisi 6–7 Nisan 2009 tarihlerinde İstanbul'da yapıldı.
Bir Birleşmiş Milletler Teşkilâtı projesi olan Medeniyetler İttifakı’nın
eşbaşkanlığını Türkiye-ispanya yapmıştır.
Martin
luther öncülüğündeki reform hareketi 16. yy.da başladı.
Hinduizmin
en eski en temel kaynağı Vedalar'dır.
Abadile:
İlimleri ve özellikle verdikleri fetvalarla meşhur olmuş Abdullah isimli 4
sahabi için kullanılır. bunlardan Abdullah b.abbas, Abdullah b. ömer ve
Abdullah b. Zübeyr abadiledendir.4. kişide şüphe var. Ahmed b. hanbel ve bazı
alimlere göre 4. isim Abdullah b. Amr ibn as; Hanefilere göre Abdullah b.
mesuddur.
Ayanı
sabite: Dış alemde var olan eşyanın görünür hale gelmeden önce Allahın ilminde
bilgi olarak mevcudiyeti.
Adventizm:
Hz. İsanın birkez daha yeryüzüne geleceğini savunan bir hristiyan mezhebin
adıdır.
Ahbar:
Tevratı ve hükümlerini iyi bilen yahudi alimleri.
Ahkamul
kuran: İbadet, mualemet,keffaret ve ukubat ile ilgili ayetlerin yorumunu konu
edinen bilim dalıdır.
Akıle:
Arapçada bağlayan engelleyen anlamına gelir.diyeti ödemeyi üstlenen veya diyet
ödemekle mükellef tutulan şahıslara denir.
Aksamul
kuran:Kuranda geçen yeminleri konu edinir.
Ali
İsnat: Hadisi en kısa yoldan peygambere ulaştıran sahih isnattır. nazil isnat
ise tam tersidir.
Altınoluk:
Kabenin üzerine konan ve yağmur sularının dışarı akmasını sağlayan altından
yapılmış oluktur. buna mizab-ı kabe de denir.
Arasat:
Hesap yeri, mahşer yeri, mevkif.
Aşerei
mübeşşere: Cennetle müjdelenen on sahabi: 4 halife, talha b. ubeydullah,zübeyr
b. avvam, abdurrahman ibn avf,sad b. ebi vakkas,ebu ubeyde b. cerrah,said b.
zeyddir. ibn abdilberr istiab adlı eserinde ebu ubeyde b. cerrah yerine
Abdullah b. mesudu zikreder.
anlamlı
en kısa ayet müdhemmeten:yemyeşil; en uzun ise bakara 282 borç ayeti.
Ayise:
lafzen ümidini kesmiş demek. ıstılahta belli bi yaşa gelip tamamen adetten
kesilmiş kadına kullanılır.
Aynel
yakin: duyu organlarının deney ve gözlemlerine dayanarak elde edilen bilgiye
denir.
beytülmamur.
7. semada melekler için inşa edilmiş, bir geleni bir daha gelmemek üzere 70 bin
meleğin her gün ziyaret edip ibadet ettiği bir mabettir.
diyanet
1986 da ekim ayının ilk haftasını camiler haftası ilan etti.
Celse: İki
secde arası oturuş.
İstirahat
celsesi:İkinci secdeden sonra ayağa kalkmadan yapılan oturuş,hanefi ve malikide
mekruh, şafi ve hanbelide sünnettir.
Yemame
savaşında pek çok sahabi şehit olunca hz. ömerin teşvikiyle ebu bekr kuranı
mushaf haline getirme vazifesini zeydb sabit başkanlığında bir komisyona verdi.
Hanefiler
Arafatta öğle ile ikindi ve müzdelifede akşam ile yatsı dışında cemi kabul
etmez. hanefiler şekli/suni cem yapabilir. bir namazı öteki namazın vaktine çok
yakın kılarak yapar bunu.
Cenaze namazının
rükünleri kıyam ve tekbirdir. selam ise vaciptir.
Cennetül
mualla: dedesi,amcası ve eşi hatice annemiz bu mezarda yatmaktadır.
Cerh ve
tadil bakımından raviler, metaini aşere ya da tan sebebleri denilen on konuda
incelenir. 5i adaletle 5i de zabpta ilgilidir.
adaletle
ilgili olanlar: 1) Kizburravi: Yalan, 2)ithamurravi bilkizb: yalancılıkla
suçlanması, 3) Fıskur ravi: günah işlemesi, 4) Bidatür ravi: bidatçı olması, 5)
Cehaletür ravi: tanınmaması
Zabtla
ilgili olanlar: 1)Fart-ı Gaflet: dalgın olması, 2) Kesret-i galat: çok
yanılması , 3) vehmür ravi: zanna dayalı hata yapması, 4) Muhalefetüs sikat:
Sika raviye muhalefet etmesi, 5) sui hıfz: hafızasının zayıf olması.
Cevamiul
kelim: peygamberin az sözle çok şey ifade etmesi.
Delk:
Abdest ve gusülde uzuvların ovulması.
Dirayet
tefsiri: Kuran ayetlerini ayet ve hadislerle açıklamakla yetinmeyip
dil,edebiyat vs. dayanarak akıl ve ictihadla yapılan tefsirlerdir. rey tefsiri
de denir.Örnekleri: 1) Fahreddin razi: Mefatihul gayb, 2) Beydavi'nin Envarut
tenzil ve esrarut tevil, 3) Nesefinin Medarikut tenzil ve hakaikut tevil.
ehli
salib: 11. yy.ın sonlarında Avrupanın kudüsü kurtarma sloganıyla türkleri
anadoludan atmak ve tüm ortadoğuyu ele geçirmek için başlattığı askeri harekata
katılanlara verilen bir isimdir.
Emsalul
kuran: Kuranın meselleri.
Fevat:
hac vazifesini yapan kimsenin süresi içinde arafe vakfesine yetişememesi.
Garibulhadis:
hadislerdeki anlaşılması zor ve ancak sahanın uzmanları tarafından
anlaşılabilen kelimelere denir.
Garibul
Kuran: Tefsirde anlaşılması zor olan kelimeleri konu edinir.ilmin öncüsü
Abdullah b. abbastır.
Hakkal
yakin. Yaşayarak elde edilen bilgidir. tatmayan bilmez.yakin ifade eden
bilgilerin en yüksek mertebesidir.
Hünsa:
erkekmi kadınmı olduğu belli olmayankimse.erkeklik dişilik yönünden biri ağır
basmıyor ve tercihte bulunamıyorsa buna hünsai müşkil denir.
ihtikar:karaborsacılık.
Kudsi
hadis:Hz. peygamberin Allaha nispet ettiği hadisler. manası Allahtan sözleri
peygamberdendir. bu konuda muhyiddin ibn arabinin mişkatül envar adlı eseri
var.
Kütübi
tisa: Kütübü sitteye 3 ilave eserle oluşur.bunlar Dariminin süneni, imam
malikin muvattası ve ahmed b. hanbelin müsnedi+ yukarda sayılan 6 kitap.
İslam
aleminde ilk medreseyi kuran türk emirlerinden nisabur hakimi emir nasr ibn sebuktekindir.
melaikei
hazene: Cennet ve cehennem kapılarında bekleyip müminlere müjde kafirlere kötü
haberi veren meleklerdir.
Keribiyyun:arşın
etrafında bulunan melekler.
Melaikei
muakkıp: insanları önlerinden ve arkalarından izleyen melekler.
Mişna:
Tevratın hükümlerini açıklayan şifahi beyanların yazıya geçirilmiş şeklidir.
Miun:
ayet sayısı 100 den fazla olan sureler.
Mudal
hadis: senedinde birbiri ardınca iki ravi düşen hadise denir.
Mutezilenin
5 temel prensibi: 1) Tevhid 2) adalet 3) Vad vaid 4) elmenzile
beynelmenzileteyn 5) emri bil maruf ve nehyi anil münker
Muavvizateyn:felak-nas
sureleri; muavvizat ise:ihlas,felak ve nas sureleri.
Muhadram:
hem cahiliye hem de peygamber zamanında yaşamış ancak peygamberi göremeyip
sahabe ile görüşen müslümanlara verilen isimdir.
hucurat
suresinden buruç suresine kadar olan surelere tıvalı mufassal, buruçtan leyl
suresine kadar evsatı mufassal, leyl den nas suresine kadar kısarı mufassal
denir.
Müşkilul
hadis.hadislerde anlaşılması zor olan ya da birbirine çelişkili gibi görünen
ifadeleri konu edinen hadis dalıdır.
Mutunu
erbaa:hanefi fıkhında 4 ana kaynak eser.1) nesefinin kenzüd dekaiki, 2)
Mevsılinin muhtar, 39 tacuşşeria mahmudun vikayesi ve 4 ) Saatinin Mecma adlı
eserleridir.
İmam
muhammedin tevatür veya şöhret derecesinde nakledilen eserlerine zahirur rivaye
denir.bunlar kadar sağlam olmayan bir rivayet yoluyla nakledilen eserlerine ise
nadirur rivaye denir.
Zahirur
rivaye:1) el asl(mebsut) 2) camiussağir 3) camiulkebir 4) siyerus sağir 5)
siyerül kebir 6) ziyadat ve ziyadatüz ziyadat,
Nadirur
rivaye: 1)rakiyyat 2) keysaniyyat 3) cürcaniyyat 4) haruniyyat 5) el hiyel vel
mearic .
Panteizm:
allah ile alemi bir ve aynı gören düşünce akımı.
rivayet
tefsirleri:1) taberi: camiul beyan an tevili ayıl kuran 2) ibn kesir: tefsirul
kuranil azim.
sahihan:
buhari ve üslimin iki hadis kitabına birden bu ad verilir.
selbi
sıfat: Allahın ne olmadığını ve neler yapmadığını ifade eden sıfatlar.
selefiyenin
temel prensipleri: 1) takdis: Allahı şanına layık olmayan şeylerden tenzih
etmek 2) tasdik: kitab ve sünnetin verdiği şekilde Allahı vasıflandırmak 3)
aczi itiraf: Müteşabih ayetler bilinemez. 4)sukut: müteşabih ayette susmak 5)
keff:müteşabih ile kalben dahi meşgul olmamak 6) marifet ehline teslim:
müteşabibi bazıları bilebilir. 7) imsak: müteşabihi tevil ve tefsir etmekten
kaçınmak.
Talmud:
sözlü tevratın yazıya geçirilmiş şekli olan mişna üzerine yapılmış tefsir ve
yorumlardır.
işari
tefsir:tasavvufi tefsir.
Telfik,
değişik mezheplerin görüşlerinden faydalanmak.
tevratın
bölümleri. tekvin,huruç,tevrat,sayılar ve tesniyedir.
ulul azm
peygamberler: Hz. nuh,ibrahim,musa,isa ve muhammed.
ilk
vahiy katipliğini mekkede abdullah b. sad, medine de zeyd b. sabit yaptı.
başlıca vahiy katipleri: 4 halife, muaviye, amr b. el As, muaz b. cebel, übey
b. kab, muğire b. şube, şurahbil b. hasene,halid b. velid....
yemini
lağv: bir şeyin öyle olduğu zannedilerek ya da ağız alışkanlığıyla yapılan
yeminlerdir. keffaret gerekmez.
yemini
ğamus: yalan yere, bile bile yapılan yemin.
yemini
münakid. mümkün olan ve geleceğe yönelik bir şeyi yapmak veya yapmamak üzere
yapılan yemindir. bu yeminin keffareti 10 fakiri doyurmak veya giydirmek veya
köle azat etmektir. buna gücü yetmeyen kimse 3 gün peşpeşe oruç tutar.
zelle.peygamber
hataları.
Zıhar:
erkeğin eşine onu kendine haram kılmak için sen bana anamın sırtı gibisin
demesidir.keffareti: köle azat etmesi, buna gücü yetmezse 60 gün peşpeşe oruç
tutması, buna da gücü yetmezse 60 fakiri doyurmaktır.
Zati
sıfatlar: 1) Vücud:Var olmak 2) Kıdem:Başlangıcı olmamak 3) beka:Sonu olmamak
4) Muhalefetün lil havadis: Sonradan olanlara benzememek 5) vahdaniyyet: Bir
olması, eşi ve benzeri olmaması 6) Kıyam bi nefsihi: Varlığı kendinden olmak
Subuti
sıfatlar: 1) Hayat 2)semi 3)Basar 4)İrade 5)ilim 6)kudret, 7)kelam 8)tekvin:yaratmak.
Zebur:
yazılı şey ve kitap manasına gelir.
İrhas:peygamber
olacak şahsın peygamber olmadan önce gösterdiği olağanüstü şeyler.
meunet:
yüce allahın veli olmayan bir kulunu içinde bulunduğu sıkıntıdan olağanüstü bir
şekilde kurtarmasıdır.
istidrac:kafir
ve günahkarların isteklerine uygun olarak meydana gelen olağanüstü şeyler.
İhanet:
kafir ve günahkar kişiden isteğine aykırı bir şekilde meydana gelen olağanüstü
hadiseler.
Hissi
mucize: duyu organıyla algılanabilen olağanüstü hadiseler.ayın yarılması gibi.
mizan:ilahi
terazi.
araf:
cennetle cehennem arasında bulunan yüksek kısımdır.
Kader:Allahın
ezelden ebede kadar olacak şeyleri bilip takdir etmesi, kaza ise bunların yeri
ve zamanı gelince yaratılmasıdır.
İcma:
Hz.peygamberin vefatından sonraki herhangi bir devirde şeri bir meselenin hükmü
konusunda müctehidlerin fikir birliği etmesidir. her müctehid aynı yönde
kararlarını tek tek açıklarsa sarih icma olur; bazıları görüşlerini açıklar
diğerleri sessiz kalır aksi bir görüş belirtmezse bu sukuti icma olur.
Kıyas:
Kitap ve sünnette hükmü bulunmayan fıkhi meseleye, aralarındaki illet birliği
sebebiyle naslarda düzenlenmiş meselenin hükmünü vermek.
Kıyasın
rukunleri: 1)Asl:hükmü nas tarafından belirlenmiş fıkhi olay, 2) Fer: hükmü
belirlenmemiş olay, 3) Aslın hükmü; asl hakkında sabit olan ve kıyas yoluyla
fer e uygulanacak hüküm. 4) İllet: Asla ait olan hükmün konmasına esas teşkil
eden özellik
istihsan:
müctehidin bir meselede özel bir delil sebebiyle o meselenin benzerlerinde
verdiği hükümden vazgeçip başka bir çözümü benimsemesi. genelde hanefi ve
malikiler kullanır.
İstislah(Mesalihi
mürsele) : daha çok malikiler kullanır.
istishab:
daha önce varlığı bilinen durumun aksine delil bulunmadıkça varlığını
koruduğuna hükmetmedir.
seddi
zerai: kötülüğe giden yolların kapatılması. maliki ve hanbeliler sık kullanır.
rey:
sözlükte şahsi görüş, kanaat. ıstılahta ise, hakkında açık bir nas bulunmayan
fıkhi bir meselede müctehidin belli metodlar uygulayarak ulaştığı şahsi
görüştür.
İctihad
sözlükte,zor ve meşakkatli bir işi gerçekleştirme uğrunda kişinin olanca
gayreti göstermesi, ıstılahta fakihin şeri ameli bir meselenin hükmünü ilgili
delillerden çıkarmak için olanca gayreti sarfetmesidir.
Vazi
hüküm:İki durum arasında Şariin kurduğu bağ. sebeb, şart ve mani şeklinde üçe
ayrılır. 1) Sebeb:Şariin varlığını hükmün varlığı yokluğunu da hükmün yokluğu
için alamet kıldığı durumdur. (Rukun: birşeyin varlığı kendi varlığına bağlı
olan ve onun yapısından bir parça teşkil eden şey.) 2) Şart: Bir hukuki sonucun
varlığı kendi varlığına bağlı olan ancak kendisinin varlığı onun varlığını
zaruri kılmayan ve onun yapısından bir parça teşkil etmeyen fiil veya vasıftır.
3) Mani: Varlığı sebebe hüküm bağlanamaması veya sebebin gerçekleşememesi
sonucunu doğuran durumdur.
Müfsid:
Başlanmış bir ibadeti bozan veya bir hukuki işlemi sakatlayan eksikliktir.
Teklifi
Hüküm: Şariin mükelleften bir fiili yapmasını veya yapmamasını istemesi veya
onu yapıp yapmamada serbest bırakmasıdır. Farz,vacip,mendup,mubah,tenzihen
mekruh,tahrimen mekruh,haram şeklinde yediye ayrılır.
Farz:Allahın
mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı bir tarzda istediği fiil; vacip ise
kati değil zanni bir delille yapılmasınıkesin olarak istediği fiildir. Mendup,
Yapılması teşvik edilen yapılması kesin olmayan bir tarzda istenen fiildir.
Mendubun içine sünnet ve müstehab girer. ( Sünneti müeeked: peygamberin devamlı
yaptığı nadiren terkettiğ;Sünneti ğayrı müekked: bazen yapıp bazen terkettiği
sünnettir. Zevaid: İnsan olması sebebiyle yaptığı, dini anlamı olmayan
sünnetlerdir.) ( Müstehab: Peygamberin bazen yapıp bazen terkettiği, alimlerin
ve salih kulların öteden beri yaptıkları ve tavsiye ettikleri fiil ve
davranışlara denir.)
Mübah:
Yapıp yapmamakta serbest bırakılan fiiller./ Mekruh: Şariin yapılmamasını kesin
ve bağlayıcı olmayan bir tarzda istediği fiildir. Tahrimen Mekruh: Bir şeyin
yapılmamasını kesin ve bağlayıcı bir tarzda istemekle beraber bu talep haberi
vahid gibi zanni bir delille gerçekleşmişse buna tahrimen mekruh
denir.Yukarıdaki mekru tanımı aslında tenzihen mekruh için kullanılır. Haram
ise Şariin bir fiilin yapılmasını kesin ve bağlayıcı bir ifade ile yasakladığı
fiildir.
Haram
iki türlüdür.1) Haram liaynihi: Bizzat kendisindeki kötülük sebebiyle baştan
haram olan fiildir. 2) Haram liğayrihi: Aslında meşru ve serbest olduğu halde
haram kılınmasını gerekli kılan geçici durumla ilgili fiildir.
Azimet:
herhangi bir zarurete bağlı polmaksızın ilkten konmuş olan ve her mükellefe
normal durumlarda ayrı ayrı hitab eden asli hükümdür. Ruhsat ise, herhangi bir
zaruret sebebiyle azimetin hükmünün terkedilebilmesi durumudur.
Mai
müstamel: abdest,gusul gibi hükmi temizlikte kullanılmış sudur.
eşek ve
katırın artığı şüphelidir.bunlarla abdest almak zorunda kalırsak ayrıca
teyemmüm yaparız.
Diğer üç
mezhepte abdeste başlarken niyet farzdır.hanbelide besmele farzdır.tertib yani
farzın ayette sayılan sıraya uygun yapılması şafi ve hanbelide farzdır. muvalat
yani abdest işlemlerinin ara verilmeden yapılması maliki ve hanbelide farzdır.
Caferiler ayağın yıkanması değil meshedilmesi farzdır der.
Mestle 6 km yürünebilmeli ve topuktan
aşağı kısmında üç ayak parmağı girecek delik yırtık bulunmamalıdır.
Şafiler
cünüpluk için şehvetle gelmeyi şart koşmaz.
Gusulde
delk yani ovalama ve muvalat yani ara vermeden yapma maikilere göre farzdır.
teyemmümde
niyet farzdır.
Farzlara
bağlı olmaksızın Allah rasulunun değişik zamanlarda nafile olarak kıldığı
regaib namazlar gönüllü olarak kılındığı için tatavvu namazlar olarak da
adlandırılır. Farzlara bağlı kıldıkları ise revatib adını alır.
Hanefide
isfar yani sabah namazını oralık aydınlandıktan sonra kılmak müstehaptır.
sadece kurban bayramının ilk günü müzdelifede bulunan hacıların o günün sabah
namazını tağliste yani fecri sadık doğar doğmaz karanlıkta kımak faziletlidir.
diğerlerine göre her zaman tağliste kılmak daha iyidir.
namazda
tadili erkan vaciptir.ebu hanifeye göre huruç bi sunih yani namazdan kendi
fiili ile çıkmak rukundür.
ezan
okunurken her cümle arasında biraz beklenir ve ikinci cümlede ses biraz
yükseltilir. buna teressül veya irtisal denir.kamet ise duraklama yapılmaksızın
seri okunur. buna hedir denir.
Muhazatün
nisa: kadınların erkeklerle aynı safta veya hizada bulunmasıdır.
Tek
başına namaz kılana münferid, imama uyarak kılana muktedi denir.
Müdrik:
Namazın tamamını imamla kılan kişi./ lahik: namaza imamla başlamış ama namaza
ara vermek zorunda kalmış kişi./ Mesbuk ise imama namazın 1. rekatinin
rukusundan sonra yetişen kişidir.
Kefeni
sünnet: Erkek için Kamis,izar ve lifafe;kadınlar için bunlarla birlikte baş ve
göğüs örtüsüdür.
kefeni
kifayet:erkek için izar ve lifafe ve kadın için bir de başörtüsüdür.
kefeni
zaruret ise tek parça beze sarılmak.
haram
ayların perşembe cuma ve cumartesi günleri oruç tutmak ve zilhiccenin ilk dokuz
günü oruç tutmakl tavsiye edilmiştir. Savmı davud ise bir güntutup bir gün
yemektir.en faziletli oruçtur.
ramazan
bayramı 1. gün ve kurban bayramı günleri oruç tutmak haramdır.
Nema:
Zekatın şarlarından olan nema malın artıcı nitelikte olmasıdır. havelanül havl
ise malın üzerinden bir kameri yıl geçmesidir.
Nisab:Altında
20 miskal:85 gram; Gümüşte 200 dirhem:595 gram; hayvanlarda 5 deve;30 sığır ve
40 koyundur.
Rikaz:yer
altındai maden, define hazine gibi şeyler için kullanılır.
zekat
için hayvan saime olmalı yani senenin çoğunu meralarda otlayarak
geçirmelidir.yemle beslenen hayvana ise malufe, ziraat nakliyat gibi işlerde
kullanılan hayvana ise amile denir.
devede
5ten 9a kadar 1 koyun, 10dan 14e kadar 2 koyun, 15ten 19a kadar 3 koyun
gerekir. sığırda 30dan kırka kadar 2 yaşına basmış erkek veya dişi buzağı;
40tan 60a kadar 3 yaşına basmış erkek veya dişi buzağı gerekir. koyunda 40tan
120ye kadar 1 koyun, 121den 200e kadar 2 koyun, 200den 399 kadar 3 koyun
gerekir.
Fıtr
sadakası ramazan bayramına kavuşan ve temel ihtiyaçları dışında belli bir
miktar mala sahip müslümanın kendisi ve velayeti altındaki kişiler için verdiği
bir sadakadır.
haccın
geçerlik şartları: 1) Hac niyetiyle ihrama girmek 2)özel mekan 3) özel zaman
İhramın
rukunleri: Niyet ve telbiyedir.
Mikat
yerleri: 1) Zulhuleyfe: Medine tarafından gelenlerin ihram yeri.mekkeye en uzak
burasıdır.hz. peygamber veda haccında halen Ahbarı Ali denen bu yerde ihrama
girmiştir.
2)
Cuhfe: Mısır ve Suriyeden
3)
zatuırk. ırak , 4) Karnulmenazil. necid ve kuveyt
5)
yelemlem: yemen ve hindistan yönünden gelenlerin mikat yeridir.mekkeye en yakın
mikat da budur.
Haccın
farzları ihram,arafat vakfesi ve ziyaret(ifaza) tavafıdır.
haccın
asli vacipleri. say, müzdelife vakfesi,şeytan taşlama, halk veya taksir(saçları
kısaltma) ve veda (sader) tavafı olmak üzere 5tir.
Remyi
cimar:Şeytan taşlama işlemi.
ilk
tehallül: Cinsel ilişki dışında yasaklar kalkar. saçların traş edilmesiyle
başlar. ikinci tehallülde ise cinsel ilişki dahil tüm yasaklar kalkar. ziyaret
tavafının yapılmasıyla olur.
Umrenin
farzları ihram ve tavaftır.
sahih
ilmam: Umre ile hac arasında herhangi bir sebeble memlekete dönmek.
Hedy:hac
ve umre menasikiyle ilgili kesilen kurbana denir.Kurban bayramı dolayısıyla
kesilene ise udhiyye denir.
Cinayet:İhramlıyken
harem bölgesinde yapılması yasak olan şeylerin yapılmasına denir.
Kurban
için koyu ve keçi 1 yaşını ama koyun gösterişli ise 6 aylık olabilir,sığır için
2 yaş ve deve için 5 yaş şartı aranır.
kurban
bayramın 3. günü akşama kadar kesilebilir,şafiye göre 4. gün de kesilebilir.
Akika
kurbanı hanefide mübahveya mendupken diğerlerinde sünnet, zahirilere göre
vaciptir.
Adam
öldürme keffareti, mümin bir köle azad etmek buna gücü yetmezse 2 ay peş peşe
oruç tutmaktır.
hacda
traş olma keffareti; 3 gün oruç veya 6 fakiri doyurmak yada bir koyun kurban
etmektir.
Rici
talak: kocaya yeni bir nikaha ihtiyaç olmadan boşadığı karısına dönme imkanı
veren boşama türüdür.
Bain
talak: kocaya boşadığı eşine ancak yeni bir nikahla dönme imkanı veren boşama
şeklidir.
Karşılıklı
rıza ile boşanmaya muhalea veya hul denir.
mahkemeye
boşnma için başvurmaya tefrik denir.
Lian:
karısına zina etti deyip bunu ispat edemeyen karı kocanın karşılıklı
lanetleşmesididr.
İla:
Kocanın 4 ay veya daha fazla karısına yaklaşmayacağına yemin etmesi,
adamasıdır.
Teokrasi:
Din temelli devlet türü; Bizantinizm ise siyasal otoritenin dini otoritenin
önüne geçmesi ve onu himayesine almasıdır.
Ariyet:
bir kimseye bedelsiz olarak belli bir süre kullanmak üzere bir malın verilmesi,
türkçede bu akde iğreti sözleşmesi de denir.
Karz:
geri ödenmek üzere birine verilen mal, borç.
Hibe:
bir malın bedelsiz olarak başkasına temlikidir.
havale.
borcun bir kimsenin zimmetinden başka bir kimsenin zimmetine nakledilmesidir.
Şüfa:
Sahibine, satım akdine konu olan bir akarı, müşteriye mal olduğu bedel karşılığında
mülkiyetine geçirme yetkisi vermedir.
kefalet.
Kefilin zimmetinin borçlunun zimmetine birleştirilmesidir.
vedia:
emanet mal.
lukata:buluntu
mal.
Hisbe
teşilatı: İslam toplumunda genel ahlakı ve kamu düzenini sağlardı. muhtesib
denen görevliler vardı.
diyanet
dergisi 1962 de çıkmaya başladı.
istilam:haceri
esvedi selamlamak.
TECVİD
KONULARI
Lahn:
Hata. 1) Lahnı celi: hemen herkesin anlayabileceği okuyuş hataları. 2) Lahnı
hafi: ancak işin uzmanlarınca farkedilebilecek hatalar.
sukun:
harekesizlik demektir.alameti cezmdir. 1) sukunu lazım.durulduğunda ve
geçildiğinde var olan sukuna denir. 2) sukunu arız: durulduğunda açığa çıkan
geçildiğinde ortadan kalkan sukundur.
Med,
uzatmak demektir. Asli med,med harfinden ayrılmayan meddir ki buna tabii med de
denir.Feri med ise, kendisinde asli meddin miktarını artıracak başka bir
sebebin bulunduğu meddir ki buna mezid med de denir. kasr ise kısaltmak
demektir.kelimenin herhangi bir harfini uzatmadan okumak demektir.
Feri
med, meddi muttasıl ve munfasıl olarak ikiye ayrılır: 1)Meddi muttasıl: harfi
medden sonra sebebi medden hemze gelir ve bu ikisi aynı kelimede bulunursa
meddi muttasıl olur. Mesela: Caaaae kelimesi.uzatılması vaciptir. En az bir
elif daha uzatılmalıdır. 2)Meddi Munfasıl:Harfi medden sonra sebebi medden
hemze gelir ve ikisi farklı kelimelerde bulunursa meddi munfasıl olur,
uzatılması caizdir. mesela: Ya eyyühellezine kelimesi. 3) Meddi Lazım: Harfi
medden sonra sebebi medden sukunu lazım gelirse meddi lazım olur ve 4 elif
uzatılması vaciptir.mesela fatihada veledaallin. 4 kısma ayrılır. kelimede olur
ve şeddeli olursa kelimei musakkal:veleddallin gibi. kelimede olur ve cezmli
olura kelimei muhaffef: eelene leimesi gibi; harfte olur şeddeli olursa harfi
musakkal: laaammim gibi.harfte olur cezm olursa harfi muhaffef: miiim gibi. 4)
Meddi Arız: harfi medden sonra sebebi medden sukunu arız gelirse meddi arız
olur ve 1ile 4 elif arası okumak mümkündür.mesela alemine kelimesinde
durulursa. burada son harekeye göre çeşitli vecihler vardır.son hareke fetha ise
3 vecih caiz: tul,tevassut ve kasr; son hareke kesre ise 4 vecih caizdir:
tul,tevassut,kasr ve revm. (Revm: sebebi med olan sukunun geldiği harfin
harekesini gizli bir ses ile istemeye veya belirtmeye denir.): son hareke damme
ise 7 vecih caizdir: tul,tevassut,kasr,revm,tul ile işmam, tevassut ile işmam
ve kasr ile işmam.( İşmam: harfin ötre olan harekesine dudakları yumarak işaret
etmektir.
Meddi
lin: Bir kelimede lin harfleri vav ve ye'den biri bulunur, hemen ardından da
med sebeblerinden olan sukun bulunursa meddi lin olur. mesela fil suresinin
sonları: vessayf diye durulduğunda...Meddi line sebeb olan sukun, lazım sukun
ise meddi lini tul ( 4elif) ve tevassutla ( 2elif) okumak caizdir, kasrla
okunmaz.. meddi line sebeb olan sukun, sukunu arız ise tul,tevassut ve Kasr (1
elif) ile okunabilir.
İdğam:
sakin bir harfi müteharrik bir harfe doğrudan veya çevirip katarak okumaktır.
1)
İdğamı Misleyn: mahreç ve sıfatları aynı olan iki harften birincisi saki
ikincisi harekeli olarak yan yana bulunursa olur. sakin be'nin harekeli be'ye,
te nin te ye, cimin cime uğraması.... nun ile mim de gunnede yapılır.bunlarda
idgamı misleyn maal gunne denir.
2)
idgamı mütecaniseyn.Mahreçleri aynı sıfatları farklı harflerden birincisi sakin
ikincisi harekeli gelirse olur. üç mahreçte sekiz harfte olur: a) Be ile MİM
arasında, Kuranda tek misali var. ya buneyyerkeb meane şöyle okunur: ya
buneyyerkemmeana. sakin be mime dönmüştür. b) ZI-Zel-Se( Peltek) arasında ve c)
TI-DAL-TE arasında olur
3)
İdgamı mütekaribeyn.mahreç ve sıfat bakımından birbirine yakınlığı bulunan şu
harfler arasında meydana gelir: a) LAM-RA mesela bel rafeallahu şöyle okunur:
berrafeallahu lam raya dönüştü. b) GAF-KEF arasında c) Sakin nun ve
LAM-MİM-YE-VAV-RA arasında.bu çeşit ileride sakin nun ve tenvinde de karşımıza
çıkacak.
Sakin
nun ve tenvine ait hükümler:
1) İhfa:
lügatte gizlemek demektir. izhar ile idgam arası bir olaydır. sakin nun veya
tenvinden sonra 15 ihfa harfinden biri gelirse ihfa olur.
2)
İzhar: lügatte açığa çıkarmak, ortaya koymaktır. sakin nun ve tenvinin tabii
bir şekilde okunmasına denir. sakin nun veya tenvinden sonra izhar harflerinden
biri gelirse izhar olur.
3)
İklab: lügatte çevirmek, bir halden başka bir hale döndürmek demektir. sakin
nun veya tenvinden sonra BE harfi gelirse iklab olur.sakin nun veya tenvin
halis mime çevrilir. mesela min badi şöyle okunur. mimbadi.
4)İdgam:sakin
nun veya tenvinden sonra YE-MİM-NUN-VAV-LAM-RA harflerinden biri gelirse idgam
olur.gunneli ve gunnesiz kısımları vardır: a) İdgamı meal gunne: sakin nun ve
tenvinden sonra YE-MİM-NUN-VAV harflerinden biri gelirse gunneli idgam olur. b)
İdgamı bila gunne: sakin nun ve tenvinden sonra LAM-RA harfinden biri gelirse
gunnesiz idgam olur.
SAKİN
MİME AİT HALLER.
1)İdgamı
misleyn meal gunne.sakin mimden sonra mim gelirse olur.
2)
ihfa-i şefevi(dudak ihfası). sakin mimden sonra BE harfi gelirse olur.
3)
İzhar: sakin mimden sonra MİM ve BE dışında bir harf gelirse olur.
Harfi
taife ait hükümler: 1) İdgamı şemsiyye: eşşemsu kelimesine bakalım. burdaki lam
okunmuyor. buradan çıkarabiliriz idgamı şemsiyeyi. 2) İzharı kameriye: elkameru
kelimesine bakalım.burda lam okunuyor.lam okunanlar izharı kameriye oluyor.
RA
HARFİ:
1) RA
kalın(tefhim ile) okunduğu yerler: a) harekesi fetha ve damme olursa: RA-RU
gibi. b) ra sakin kendinden önceki harfin harekesi fetha ve damme olursa:
erhame-murdifine gibi, c) ra sakin radan önceki harfin harekesi sakin ise bir
önceki harfin harekesi fetha veya damme olursa: velasr, elkadr gibi, d) Ra
sakin ve kendisinden önceki harfin harekesi arızi kesra (bir evveli ile
okununca ortadan kalkan kesra) olursa: ircii,irkeb,irteda gibi. e) ra sakin
kendinden önceki harfin harekesi kesra olur ve ra'dan sonra hurufu istila diye
adlandırılan NOKTALI HA-SAD-DAD-ĞAYN-TI-KAF-ZI harflerinden biri bulunursa: irsaden,
kırtasin,firgatin...
2) RA
ince (terkik ile) okunduğu yerler: a) harekesi kere olursa . ri gibi, b) ra
sakin ra dan önceki harf kesre olursa: fekebbirhu,mirfegan.. c) ra sakin radan
önceki harfte sakin olur ve daha önceki harfin harekesi kesre olursa ince
okunur. hicr, bikr gibi d) ra sakin olur kendinden önce lin harflerinden ye
bulunursa: seyr,hayr gibi
3) RA
hem ince hem kalın okunduğu yerler: a) ra sakin bir önceki harfin harekesi
kesreli olursa ve ra dan sonra hurufu istiladan gaf bulunursa; kullu firgın
gibi. b) ra sakin, bir önceki har hurufu istiladan SAD veya TI olur ve daha
önceki harfte kesreli olursa : misr,gıtr gibi, c) Kurandaki şu kelimelerin de
hem ince hem kalın okunabileceğine cevaz verilmiştir. en esr (sin harfiyle),
feesr (sin), ize yesr (sin).
Kalkale:
lügatte ırgalamak, sarsmak demektir.tecvidde ise kalkale sıfatına sahip olan
harflerin sukunlarının mahreçlerine çarpılarak okunmasıdır. harfleri gutbu
cedin kelimesindeki GAF-TI-BE-CİM-DAL harfleridir.
Sekte
susmak demektir. tecvidde ise tilavet sırasında belli kelimeler üzerinde vakıf
söz konusu olmadığı halde nefesi kesmemek şartıyla bir iki saniye sesi
kesmektir. 4 yerde vardır: 1) kehf suresi birinci ayet sonunda ıvecen ile
gayyimen kelimesinde var.ıvece diye bir iki saniye nefesi kesmeden bekler
geçeriz. 2) yasin 52. ayette merganine ile heze ma kelimeleri arasında 3)
kıyame suresi 27. ayetmen ile rag kelimeleri arasında 4) mutaffifin suresi 14.
ayette kelle bel ile rane arasında var.
Vasl:
bir kelimeyi kendinden sonra gelen kelimeden ayırmadan, aralarında durmadan
okumaktır. Vakf ise, kelimenin sonunda durarak onu kendinden sonra gelen
kelimeden ayırmaktır.
DİGES:Diyanet
gençlik spor klubu derneği 2007 de kuruldu.
tertil:Kıraatte,
acele etmeden, harfleri ve harekeleri açık bir şekilde, mana ve hikmeti
düşünerek, metni tane tane okumak anlamında kullanılan terimdir.
tarihselci
yaklaşım:Âyet ve sûrelerin içeriğinin, özellikle de ahkâma dair konuların,
bütünüyle Kur’an’ın indiği dönem ve şartların ürünü olup, bugüne aynı şekilde
hitap etmedikleri şeklindeki görüşlerdir.
İslam
alimleri içinde sigorta kavramını ilk ele alan alim ibn abidindir.
hilye:Hz.
Peygamber’in dış görünüşünü, güzel vasıf 53. ve sıfatlarını tasvir eden ya da
peygamberler ile dört büyük halifenin iç ve dış güzellikleri ile örnek davranış
biçimlerini anlatan eserlere denir.
tanah:yahudilikteki
yazılı dini edebiyattır.
meşşai
ekolün ilk filozofu kindi dir.
hitabet:Suhulet
ve fesahatle îrâd-ı nutk etmek hassesi”dir.
Allah’ın
Kur’ân’da kendisinden bahsederken, insanlarda bulunan bazı uzuvları ve bazı vasıfları
kendisine izafe etmesi antropomorfist bir dil kullanıldığını gösterir.
tevil:Meşru
bir sebep veya delilden ötürü âyeti zahirî manasından alıp, kendisinden önce ve
sonraki âyete mutabık, kitâb ve sünnete uygun manalardan birine hamletmeye
denir.
Kur’an’ın
herhangi bir hüküm getirmediği konuda sünnetin bir hüküm ortaya koyması
Sünnet-Kur’an ilişkisinde teşri kavramıyla ifadse edilir.
mehri
müsemma: Nikah sırasında belirlenen mehir.
velayet:Aile
hukukunda eksik ehliyetli ve ehliyetsizlerin bir yakını tarafından rızaları
alınarak veya alınmaksızın evlendirilme yetkisine denir.
riben
nesie:“vade karşılığında alacağın miktarının arttırılması.
eda
ehliyeti:Temelini akıl ve temyiz gücü teşkil eden ve kişinin dinen, hukuken
muteber olacak tarzda davranmaya ve hukukî işlem yapmaya elverişli oluşu
anlamına denir.
“Vitir
namazı, fıtır sadakası, namazda Fatiha’nın okunması” gibi meselelerin hükmünün
Hanefilere göre vacip olmasının sebebi delilin zanni olmasıdır.
mutezileye
göre amel imandan bir cüzdür.
gazali,İslam
dünyasında Meşşâiliğe bir tepki mahi yetinde ortaya çıkan, kendisine has
yapısı ve özellikleriyle tasavvuf, kelâm, hukuk, mantık, ahlâk ve felsefeyi
etkileyen düşünce ekolünün sahibidir.
islami
kaynaklarda vahye dayanan dinler için milel diğerleri için nihal kavramı
kullanılır.
agnostizm:Metafizik
hakikatler insan zihni tarafından bilinemezler. Dinin ve felsefenin izah etmeye
çalıştığı konular bilimsel yöntemlerle doğrulanmadıkça bilinemezlikleri devam
eder. Bu durumda konuşmak yerine susmak tercih edilir.
hasen
hadis:Sahih hadisin tüm niteliklerini taşımasına rağmen, ravilerden birinin ya
dabirkaçının zabt sıfatı tam olmayan hadis.
şemail:Hz.
Peygamber’in fiziki ve ruhi özellikleri, ibadet ve yaşayışı, giyim ve kuşam
tarzıgibi konuların ele alındığı kitap.
sünen:Fıkıh
bablarına göre tasnif edilmiş, merfu nitelikli ahkâm hadislerini ihtiva eden
kitaplara denir.
ruhul
beyan işari tefsirdir.
nezair:“Kur’an-ı
Kerim’de birden çok kelimenin aynı manayı ifade etmesi” anlamında kullanılan
kavram.
Kur’an
tefsirinde İsrailî rivayetler hususunda kendisine müracaat edilmekle şöhret
bulan sahâbî kabul ahbar dır.
Kur'an
ayetleri arasında zahiren çelişkili gibi görünen, aslında çelişkili olmayan
ifadelerle ilgili ilme müşkilul kuran denir."
haraci
arazi:Müslümanlar tarafından fethedilip, belirli bir vergi karşılığında eski
sahiplerinin elinde bırakılan gayr-i Müslimlere ait arazilere denir.
Muhkem
ve müteşâbih lafızlarının birlikte geçtiği ayet aşağıdaki surelerden ali imran
da geçmektedir.
Hadisleri
ilk defa tedvin eden tâbiî ibn şihab ez zührüdür.
imam
maturidi eseri kitabut tevhid.
ehli
sünnete göre “Allah'ın sıfatları zatının ne aynı ne de gayrıdır”.
İnsanın
doğuştan aşkın bir varlığa inanma duygusuyla yaratılmış olması fıtratla alakalıdır.
ganimetlerle
ilgili sorulan soruların cevabı ve taksimat şeklini bildiren ayetler enfal
suresindedir.
Mehir
belirlenmeden akdedilen nikah sahihtir. Kadın mehr-i misil alır.
usulud
din kelam ilmi ile eş anlamda kullanılır.
“Kul
kendi fiilinin yaratıcısıdır.” fikrini benimseyerek irade hürriyetine vurgu
yapan itikadî mezhep muteziledir.
Kavl-i
kadîm ve kavl-i cedîd terimleri mezhep imamlarından şafi için şöhret
kazanmıştır. onun eski ve yeni görüşlerinden dolayı.
hidane:Çocuğun
bakımı ve yetiştirilmesidir
mucemler
hadis edebiyatında aler rical olarak tasnif edilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder