5 Mart 2015 Perşembe

Dicle İlitam Felsefe Tarihi DEĞERLENDiRME SORULARI

DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Düsünce tarihinde Philosophos terimini kim kullanmıstır?
a- Thales
b- Anaximenes
c- Phythagoras
d- Sokrates
e- Gorgias
S.2. Asağıdakilerden hangisi felsefi düsüncenin özelliklerinden değildir?
a- Felsefi düsünce geneldir
b- Felsefi düsünce zihnidir
c- Felsefi düsünce birlestirici bütünlestiricidir
d- Felsefi düsünce objektif olmalıdır
e- Felsefi düsünce ferdidir
S.3. Asağıdakilerden hangisi felsefenin özel dallarındandır?
a- Metafizik veya Ontoloji
b- Mantık
c- Bilgi teorisi (epistemoloji)
d- Ahlak Felsefesi
e- Din Felsefesi
S.4.Asağıdaki ifadelerden hangisi felsefe tarihinin önemini göstermez?
a- Felsefe tarihinin konularını bizzat felsefe problemleri teskil eder.
b- Felsefe tarihi felsefeye doğru bir sekilde giris yapmayı sağlar.
c- Felsefe problemleri düsünce tarihidir.
d- Felsefe tarihi insanlığın geçirdiği fikir asamalarını ortaya koyar.
e- Felsefe tarihini bilmemek insanlık tarihini bilmemektir.
S.5. Asağıdakilerden hangisi Biograf veya Doxograf değildir?
a- Laertli Diogenes
b- Theohrastos
c- Aristoteles
d- Zenon
e- Heredotos
CEVAP ANAHTARI
  1. C; 2. B; 3. E; 4. E; 5. D

DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Hylozoism kelimesi hangi anlayısı temsil eder.
a-Politesit
b- Bircilik
c- Canlı madde
d- Cansız madde
e- Atom
S.2. Đlk defa gök cisimlerini ve depremi fiziki olarak açıklayan kimdir?
a- Thales
b- Anaximandros
c- Anaximenes
d- Parmanides
e- Gorgias
S.3. Kopernikus’un astronomi teorisine benzer görüsleri ilk defa dile getiren filozof kimdir?
a- Parmanides
b- Anaximenes
c- Aristoteles
d- Phytogoras
e- Epiküros
S.4. “Her sey bir değisme halindedir. Bu olus nehrinde iki defa yıkanılmaz. Dünkü nehirle
bugünkü aynı değildir.” Görüsü kime aittir?
a-Herakleitos
b- Parmanides
c- Demokritos
d- Diogenes
e- Empedokles
S.5. “Varlık vardır yokluk yoktur” sözü kime aittir?
a- Sokrates
b- Parmanides
c- Aristoteles
d- Thales
e- Epiküros
CEVAP ANAHTARI
  1. C; 2. B; 3. D; 4. A; 5. B



DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. “Spermatalar pasif olduğu halde Nous kendiliğinden dinamik ve hürdür. Nous gelmis
gelecek her seyi bilir ve belli bir maksat ve amaca göre düzenler. O kainatın ezeli ve ebedi
düzenleyicisidir. Alem Nous sayesinde kaostan kurtulmustur. Nous düsünen alem ruhudur,
Tanrı’dır.” Bu görüs kime aittir?
a- Platon
b- Empedokles
c- Zenon
d- Phyrron
e- Anaxagoras
S.2. “Ona göre insanlar basta bir kültüre sahip değillerdir, toplayıcılık ve avcılık ile
geçiniyorlar, mağaralarda yasıyorlardı. Đlk devirlerde zaruret ve korku hakimdi. Zaruretler
insanı icat yapmaya zorladı ve bu konuda hayvanlardan çok sey öğrendiler.” Bu görüs kime
aittir?
a-Demokritos
b- Anaxagoras
c- Empedokles
d- Parmanides
e- Herakleitos
S.3. “Đnsan her seyin ölçüsüdür; var olanın da, var olmayanın da, var olmayanın var
olmadıklarının da.” Sözü kime aittir?
a- Demokritos
b- Gorgias
c- Protagoras
d- Hippias
e- Prodikos
S.4. Asağıdakilerden hangisi Avrupa aydınlanmasında yoktur
a- Hem sofistlerin hem de Avrupa aydınlanmasının temel gayesi bütün geleneklerin insan
eseri olduğu görüsünü hakim kılmaktı.
b- Aydınlanma düsüncesi, insanın yaptığı her seyin yine insan eliyle değisebileceğini prensip
olarak kabul etmek anlamına gelir.
c- Đkisine göre de bir takım değismez ve mutlak değerlerden bahsedilemez.
d- Her ikisi de dine karsıdır
e- Her ikisi de dil çalısmaları yapmıslardır.
S.5. “Bilgi erdemdir, hiç kimse bilerek kötülük yapmaz.” Görüsü kime aittir?
a- Platon
b- Aristoteles
c- Sokrates
d- Zenon
e- Platinos
CEVAP ANAHTARI
  1. E; 2. A; 3. C; 4. E; 5. C

DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Platon’a göre gerçek bilgi asağıdakilerden hangisidir?
a- Akıl bilgisi
b- Sezgi bilgisi
c- Duyu bilgisi
d- Tecrübi bilgi
e- Hissi bilgi
S.2. “Çünkü duyu dünyası mekan içinde meydana gelmistir. Mekan ise ne düsünce ne de
duyularla bilinebilir, bu nedenle o ne bir kavram ne de algıdır, … ne de duyu nesnesidir. Fakat
mekan olmasaydı gerçek varlık görünemezdi, … Dolayısı ile mekan, dünyada her tür cisimsel
forma bürünen bir seydir.” Görüsünü kim ileri sürmüstür?
a- Platon
b- Aristoteles
c- Sokrates
d- Parmanides
e- Demokritos
S.3. Platon, kendi zamanındaki devlet sekillerini hangi gerekçe ile doğru bulmaz?
a- Mevcut devlet sekilleri sadece belli değerlere ağırlık vermektedirler
b- Fert içinde yasadığı devletin karakter ve tabiatını tasır.
c- Mükemmel devletler mükemmel fertler meydana getirirler,
d- Eksik ve sahte devletler de eksik ve sahte vatandaslar meydana getirirler.
e- Hiçbiri
S.4. Platon’un yaslılık döneminde benimsediği devlet seklinde asağıdakilerden hangisi
yoktur?
a- Herkes kanunlara bağlıdır
b- Genis bir orta sınıf olmalıdır
c- Ticareti yalnız devlet yapar
d- Devleti yönetecek kisi ciddi bir din eğitimi almalıdır
e- Devleti filozoflar yönetmelidir
S.5. Platon’ göre sanat nedir?
a- Taklittir
b- Taklidin taklididir
c- Doğanın eksiğini tamamlamadır
d- Zihindekileri yansıtmadır
e- Duyguları açığa vurmadır
CEVAP ANAHTARI
  1. A; 2. A; 3. E; 4. C; 5. B

DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. “Bilgi, bir taraftan objelerin müsahedesi, diğer taraftan da bu objelerin tümel kavramlar
altında toplanmasıdır.” Görüsü, kime aittir?
a- Platon
b- Sokrates
c- Demokritos
d- Aristoteles
e- Platinos
S.2. Aristoteles’e göre, “varlığın dısında kendi basına mevcut olan bir tümel yoktur.” Bu
görüs Aristoteles’in hangi tümel kavram anlayısını benimsediğini gösteriri?
a- Konseptüalizm
b- Nominalizm
c- Realizm
d- Rasyonalizm
e- Hiçbiri
S.3. Asağıdakilerden hangisi Aristoteles’e göre alemdeki olusu meydana getiren sebeplerden
değildir?
a- Maddi sebep
b- Formel sebep
c- Evrensel sebep
d- Gai sebep
e- Etken sebep
S.4. Kilise, Aristoteles’in asağıdaki hangi görüsünü temel dogma olarak kabul etmistir?
a- Mantık
b- Metafizik
c- Bilgi
d- Tabiat
e- Astronomi
S.5. Aristoteles’e göre sanatın amacı nedir?
a- Arınmak
b- Haz almak
c- Yeniden yaratmak
d- Tabiatın eksiklerini tamamlamak
e- Hepsi
CEVAP ANAHTARI
  1. D; 2. A; 3. C; 4. E; 5. A

DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Asağıdakilerden hangisi, Timon’a göre, mutluluğa ulasmak isteyen bir kimsenin göz
önünde bulundurmak zorunda olduğu hususlardan değildir?
a- Nesnelerin gerçek yapısı nedir?
b- Nesnelerin karsısındaki durumumuz ne olmalıdır?
c- Nesneler karsısında doğru bir durustan ne kazanırız.
d- Epokhe
e- Ataraxtepia
S.2. Asağıdakilerden hangisi septiklerin delillerinden değildir?
a- Aynı seyler farklı insanlarda farklı etki yaparlar.
b- Duyu bakımından her insan farklı yaratılmıstır.
c- Algılar, içinde bulunduğumuz duruma göre değisir.
d- Akıl her seyi tasavvur edebilir
e- Hepsi
S.3. “Ona göre haz ”hedone” maddi ve manevi hazların bilesiminden meydana gelir. Esas
olan maddi hazdır. Manevi hazlar da bedenden bağımsız değildir. Bu haz “acıdan kaçma,
kurtulma” anlamındadır.” Bu görüs kimindir?
a- Epicuros
b- Pyrron
c- Demokritos
d- Zenon
e- Karneades
S.4. Đslam dünyasında “Revakiyyun” hangi felsefe okuluna denir?
a- Aristoteles’çilik
b- Yeni Platonculuk
c- Epiküros’çuluk
d- Stoa’cılık
e- Demokritos’çuluk
S.5. “Kendi kendine yeten bilgenin ne topluma ne de devlete ihtiyacı vardır. Bütün tarihi ve
ırka dayalı ayrılıklar aklın gücü önünde ortadan kalkar. Çünkü akıl (tabiat, Tanrı) aynı kanuna
göre aynı hakları her insana vermistir.” Bu görüs kime aittir?
a- Zenon
b- Pyrron
c- Epiküros
d- Gorgias
e- Parmanides

CEVAP ANAHTARI
  1. E; 2. D; 3. A; 4. D; 5. A

DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. “O Platon’un Đdeler Nazariyesini ilginç bir sekilde yorumlayarak, Đdelerin Tanrı’nın
ruhunda, düsüncesinde saklı olan fikirler olarak kabul etmis ve Đdelerin, Tanrı’nın onları
sünmesiyle varlığa geldiğini ileri sürmüstür.” Bu filozof kimdir?
Aaa- Philon
b- Plotinos
c- Pyrron
d- Zenon
e- Alkıbyades
S.2. Yeni Platon’culuğun kurucusu kimdir?
a- Platon
b- Pyyron
c- Zenon
ddd- Plotinos
e- Porphyrios
S.3. Plotinos’un eserinin adı nedir?
Aaa- Enneadlar
b- Tabiata dair
c- Olus
d- Kevn ve fesat
e- Metafizik
S.4. Felsefe tarihinde “sudur” teorisini ilk defa kim olusturmustur?
a- Platon
b- Aristoteles
ccc- Plotinos
d- Parmanides
e- Porphyrios

CEVAP ANAHTARI
  1. A; 2. D; 3. A; 4. C

DEĞERLENDĐRME SORULARI
1. Yunanlı filozoflara göre taslar, bitkiler, insanlar ve tanrılar bu evrenin içindeyken;
Hıristiyan düsüncede birinci derecede var olan seyler asağıdakilerden hangisidir?
a. Melekler ve seytanlar
b. Đnsanlar ve bitkiler
c. Hayvanlar ve insanlar
d. Tanrı ve insan
e. Tanrı ve gökyüzü
2. Asağıdakilerden hangisi ortaçağ süncesinin özelliklerinden biri değildir?
a. Ortaçağ felsefesi, dini bir topluluğun felsefesidir.
b. Ortaçağ felsefesi, bütünüyle dünyevi bir felsefedir.
c. Ortaçağ felsefesinde öte dünyaya ilgi hâkimdir.
d. Ortaçağ felsefesi, teolojik bir anlayısa sahiptir.
e. Maddi dünya, tanrısal gerçekliğin çok soluk bir göstergesinden baska hiçbir sey
değildir.
3. Asağıdakilerden hangisi ortaçağ sünürleri arasında yer almaz?
a. Agistunus
b. Ockhamlı William
c. Thomas Aquinas
d. Anselmus
e. Platon
4. Ortaçağ felsefesi dönemlere ayrılarak ele alındığında asağıdaki sıklardan hangisi bu
tasnifin içinde yer almaz?
a. Hellenistik felsefe
b. Patristik Felsefe
c. Ön skolastik
d. Erken Skolastik
e. Yüksek Skolastik
5. Ortaçağ felsefesinde tümeller tartısmasını baslatan düsünür kimdir?
a. Agustinus
b. Ockhamlı William
c. Boethıus
d. Anselmus
e. Platon
KAYNAKLAR
A.Baudart ve diğerleri, Felsefe Tarihi I, Đstanbul 2011
A.Kadir Çüçen-M.Zeynep Zafer-Adnan Esenyel, Varlık Felsefesi, Bursa 2009
Afsar Timuçin, Düsünce Tarihi 2, Đstanbul 2005
Bekir Karlığa, Đslam Düsüncesinin Batı Düsüncesine Etkileri, 2004
G.Skırbekk-N.Gılje, Antik Yunan’dan Modern Döneme Felsefe Tarihi, Đstanbul 2006
Kasım Küçükalp-Ahmet Cevizci, Batı Düsünce Tarihi, Đstanbul 2009
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Đstanbul 1999
Tarnas, Batı Düsünce Tarihi II, Đstanbul 2012
Cevap Anahtarı: 1. D 2. B 3. E 4. A 5. C

Değerlendirme Soruları:
1. Rönesansın kelime anlamı asağıdakilerden hangisidir?
a. Yeniden doğus
b. Siyasi düsünceyi akılla tanzim etme
c. Pratik konulara kesfetme
d. Bilimsel felsefe
e. Empirik yöntemle düsünme
2. Rönesans düsüncesinin özelliklerini yansıtmayan düsünce asağıdakilerden
hangisidir?
a. Eski ile yeninin yan yana hatta uyumlu olduğu bir dönemdir.
b. Felsefe dinle özdestir.
c. Çok renkli, çok çesitli ve çok hareketli bir felsefedir.
d. Her türlü otoriteden kendini kurtarmaya çalısan bir felsefedir.
e. Felsefe her ulusun kendi diliyle yapılmaktadır.
3. Rönesans dönemi yeni bilim ve düsüncenin gelismesine etkide bulunan doğu
kökenli buluslar hangi sıkta doğru bir sekilde verilmistir?
a. Pusula/ Elektrik/ Saat /Barut
b. Pusula/ Buharlı makine/ Lamba/Barut
c. Pusula/ Kağıt/ Saat /Barut
d. Pusula/ Teleskop/ Saat /Barut
e. Pusula/ Matbaa/ Saat /Barut
4. Bacon, insan tabiatında dört çesit putun olduğunu ileri sürmektedir.
Asağıdakilerden hangisi onun saydığı putlardan biri değildir?
a. Kabile
b. Mağara
c. Çarsı
d. Siyasi
e. Tiyatro
5. Galileo ile Kilise arasındaki ihtilaf hangi teorilerden kaynaklanmaktadır?
a. Đntibak ve uzlastırma teorisi
b. Đdea ve uyum teorisi
c. Akıl ve nefis teorisi
d. Ahlak ve siyasi teorisi
e. Kozmoloji ve metafizik teorisi
KAYNAKLAR
A.Baudart ve diğerleri, Felsefe Tarihi I, Đstanbul 2011
A.Kadir Çüçen-M.Zeynep Zafer-Adnan Esenyel, Varlık Felsefesi, Bursa 2009
Afsar Timuçin, Düsünce Tarihi 2, Đstanbul 2005
Bekir Karlığa, Đslam Düsüncesinin Batı Düsüncesine Etkileri, 2004
Ernst Von Aster, Đlkçağ ve Ortaçağ Felsefe Tarihi, Đstanbul 2005
G.Skırbekk-N.Gılje, Antik Yunan’dan Modern Döneme Felsefe Tarihi, Đstanbul 2006
Kasım Küçükalp-Ahmet Cevizci, Batı Düsünce Tarihi, Đstanbul 2009
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Đstanbul 1999
Tarnas, Batı Düsünce Tarihi II, Đstanbul 2012
Cevap Anahtarı: 1. A 2. B 3.E 4.D 5. A

Değerlendirme Soruları:
1. 17. yüzyıl felsefesinin temel özelliği nedir?
a. Din ağırlıklı bir felsefedir.
b. Ahlak düsüncesinin egemen olduğu bir düsüncedir.
c. Süphe çağıdır.
d. Metafiziğin dıslandığı bir felsefedir.
e. Descartesciliğin egemen olduğu bir dönemdir.
2. Occasio (vesileci) düsüncesi ile ne kastedilmektedir?
a. Ruh ve maddenin birbirleriyle olan iliskisi Tanrı’nın
aracılığıyladır.
b. Ruh, maddi töze etki edemez.
c. Ruhi töz asıl değil maddi tözün vesilesidir.
d. Maddi töz asıl değil, ruhi tözün vesiledir.
e. Töz, sıfatların vesilesidir.
3. Hangisi 17. yüzyıl filozofları arasında yer almaz?
a. Descartes
b. Malebranche
c. Spinoza
d. Roger Bacon
e. Arnold Geulincx
4. Descartes düsüncesine göre töz kabul edilen ruh ve beden, Spinoza
süncesinde nasıl değerlendirilir?
a. Ruh asıl beden niteliğidir.
b. Beden asıl ruh onun sıfatıdır.
c. Her ikisi de sonsuz tözün niteliğidir.
d. Beden ruhun modusudur.
e. Ruh, maddenin modusudur.
5. Asağıdakilerden Spinoza düsüncesinin özelliklerinden biridir?
a. Teolojik bir felsefedir.
b. Naturalist-mekanist bir düsünceye sahiptir.
c. Teleolojik bir evren anlayısına sahiptir.
d. Metafizikten uzak pratik felsefe ağırlık bir düsüncedir.
e. En önem verdiği konu toplum ve siyasettir.
Cevap Anahtarı: 1. E 2. A 3.D 4. C 5. B



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder