DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Düsünce tarihinde Philosophos terimini kim
kullanmıstır?
a- Thales
b- Anaximenes
c- Phythagoras
d- Sokrates
e- Gorgias
S.2. Asağıdakilerden
hangisi felsefi düsüncenin özelliklerinden değildir?
a- Felsefi düsünce geneldir
b- Felsefi düsünce zihnidir
c- Felsefi düsünce birlestirici bütünlestiricidir
d- Felsefi düsünce objektif olmalıdır
e- Felsefi düsünce ferdidir
S.3. Asağıdakilerden
hangisi felsefenin özel dallarındandır?
a- Metafizik veya Ontoloji
b- Mantık
c- Bilgi teorisi (epistemoloji)
d- Ahlak Felsefesi
e- Din Felsefesi
S.4.Asağıdaki
ifadelerden hangisi felsefe tarihinin önemini göstermez?
a- Felsefe tarihinin konularını bizzat felsefe problemleri teskil eder.
b- Felsefe tarihi felsefeye doğru bir sekilde giris yapmayı sağlar.
c- Felsefe problemleri düsünce tarihidir.
d- Felsefe tarihi insanlığın geçirdiği fikir asamalarını
ortaya koyar.
e- Felsefe tarihini bilmemek insanlık tarihini bilmemektir.
S.5. Asağıdakilerden
hangisi Biograf veya Doxograf değildir?
a- Laertli Diogenes
b- Theohrastos
c- Aristoteles
d- Zenon
e- Heredotos
CEVAP ANAHTARI
- C; 2. B; 3. E; 4. E; 5. D
DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Hylozoism kelimesi hangi anlayısı temsil eder.
a-Politesit
b- Bircilik
c- Canlı madde
d- Cansız madde
e- Atom
S.2. Đlk defa gök
cisimlerini ve depremi fiziki olarak açıklayan kimdir?
a- Thales
b- Anaximandros
c- Anaximenes
d- Parmanides
e- Gorgias
S.3. Kopernikus’un astronomi teorisine benzer görüsleri ilk
defa dile getiren filozof kimdir?
a- Parmanides
b- Anaximenes
c- Aristoteles
d- Phytogoras
e- Epiküros
S.4. “Her sey bir değisme
halindedir. Bu olus nehrinde iki defa yıkanılmaz. Dünkü nehirle
bugünkü aynı değildir.” Görüsü kime aittir?
a-Herakleitos
b- Parmanides
c- Demokritos
d- Diogenes
e- Empedokles
S.5. “Varlık vardır yokluk yoktur” sözü kime aittir?
a- Sokrates
b- Parmanides
c- Aristoteles
d- Thales
e- Epiküros
CEVAP ANAHTARI
- C; 2. B; 3. D; 4. A; 5. B
DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. “Spermatalar pasif olduğu halde Nous kendiliğinden dinamik ve hürdür. Nous gelmis
gelecek her seyi bilir ve belli bir maksat ve amaca göre düzenler. O kainatın
ezeli ve ebedi
düzenleyicisidir. Alem Nous sayesinde kaostan kurtulmustur. Nous
düsünen
alem ruhudur,
Tanrı’dır.” Bu görüs kime aittir?
a- Platon
b- Empedokles
c- Zenon
d- Phyrron
e- Anaxagoras
S.2. “Ona göre insanlar basta bir kültüre sahip değillerdir, toplayıcılık ve avcılık ile
geçiniyorlar, mağaralarda yasıyorlardı. Đlk
devirlerde zaruret ve korku hakimdi. Zaruretler
insanı icat yapmaya zorladı ve bu konuda hayvanlardan çok sey öğrendiler.” Bu görüs
kime
aittir?
a-Demokritos
b- Anaxagoras
c- Empedokles
d- Parmanides
e- Herakleitos
S.3. “Đnsan her seyin
ölçüsüdür; var olanın da, var olmayanın da, var olmayanın var
olmadıklarının da.” Sözü kime aittir?
a- Demokritos
b- Gorgias
c- Protagoras
d- Hippias
e- Prodikos
S.4. Asağıdakilerden
hangisi Avrupa aydınlanmasında yoktur
a- Hem sofistlerin hem de Avrupa aydınlanmasının temel gayesi
bütün geleneklerin insan
eseri olduğu görüsünü hakim
kılmaktı.
b- Aydınlanma düsüncesi, insanın yaptığı her seyin yine insan eliyle değisebileceğini prensip
olarak kabul etmek anlamına gelir.
c- Đkisine göre
de bir takım değismez ve
mutlak değerlerden
bahsedilemez.
d- Her ikisi de dine karsıdır
e- Her ikisi de dil çalısmaları yapmıslardır.
S.5. “Bilgi erdemdir, hiç kimse bilerek kötülük yapmaz.” Görüsü kime
aittir?
a- Platon
b- Aristoteles
c- Sokrates
d- Zenon
e- Platinos
CEVAP ANAHTARI
- E; 2. A; 3. C; 4. E; 5. C
DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Platon’a göre gerçek bilgi asağıdakilerden hangisidir?
a- Akıl bilgisi
b- Sezgi bilgisi
c- Duyu bilgisi
d- Tecrübi bilgi
e- Hissi bilgi
S.2. “Çünkü duyu dünyası mekan içinde meydana gelmistir. Mekan
ise ne düsünce ne de
duyularla bilinebilir, bu nedenle o ne bir kavram ne de algıdır, …
ne de duyu nesnesidir. Fakat
mekan olmasaydı gerçek varlık görünemezdi, … Dolayısı ile mekan,
dünyada her tür cisimsel
forma bürünen bir seydir.” Görüsünü kim ileri sürmüstür?
a- Platon
b- Aristoteles
c- Sokrates
d- Parmanides
e- Demokritos
S.3. Platon, kendi zamanındaki devlet sekillerini
hangi gerekçe ile doğru bulmaz?
a- Mevcut devlet sekilleri sadece belli değerlere ağırlık
vermektedirler
b- Fert içinde yasadığı devletin
karakter ve tabiatını tasır.
c- Mükemmel devletler mükemmel fertler meydana getirirler,
d- Eksik ve sahte devletler de eksik ve sahte vatandaslar meydana
getirirler.
e- Hiçbiri
S.4. Platon’un yaslılık döneminde benimsediği devlet seklinde asağıdakilerden
hangisi
yoktur?
a- Herkes kanunlara bağlıdır
b- Genis bir orta sınıf olmalıdır
c- Ticareti yalnız devlet yapar
d- Devleti yönetecek kisi ciddi bir din eğitimi almalıdır
e- Devleti filozoflar yönetmelidir
S.5. Platon’ göre sanat nedir?
a- Taklittir
b- Taklidin taklididir
c- Doğanın eksiğini tamamlamadır
d- Zihindekileri yansıtmadır
e- Duyguları açığa vurmadır
CEVAP ANAHTARI
- A; 2. A; 3. E; 4. C; 5. B
DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. “Bilgi, bir taraftan objelerin müsahedesi, diğer taraftan da bu objelerin tümel kavramlar
altında toplanmasıdır.” Görüsü, kime aittir?
a- Platon
b- Sokrates
c- Demokritos
d- Aristoteles
e- Platinos
S.2. Aristoteles’e göre, “varlığın dısında kendi basına mevcut olan bir tümel yoktur.” Bu
görüs Aristoteles’in hangi tümel kavram anlayısını
benimsediğini
gösteriri?
a- Konseptüalizm
b- Nominalizm
c- Realizm
d- Rasyonalizm
e- Hiçbiri
S.3. Asağıdakilerden
hangisi Aristoteles’e göre alemdeki olusu meydana getiren sebeplerden
değildir?
a- Maddi sebep
b- Formel sebep
c- Evrensel sebep
d- Gai sebep
e- Etken sebep
S.4. Kilise, Aristoteles’in asağıdaki hangi görüsünü temel dogma olarak kabul etmistir?
a- Mantık
b- Metafizik
c- Bilgi
d- Tabiat
e- Astronomi
S.5. Aristoteles’e göre sanatın amacı nedir?
a- Arınmak
b- Haz almak
c- Yeniden yaratmak
d- Tabiatın eksiklerini tamamlamak
e- Hepsi
CEVAP ANAHTARI
- D; 2. A; 3. C; 4. E; 5. A
DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. Asağıdakilerden
hangisi, Timon’a göre, mutluluğa ulasmak isteyen bir kimsenin göz
önünde bulundurmak zorunda olduğu hususlardan değildir?
a- Nesnelerin gerçek yapısı nedir?
b- Nesnelerin karsısındaki durumumuz ne olmalıdır?
c- Nesneler karsısında doğru bir durustan ne
kazanırız.
d- Epokhe
e- Ataraxtepia
S.2. Asağıdakilerden
hangisi septiklerin delillerinden değildir?
a- Aynı seyler farklı insanlarda farklı etki yaparlar.
b- Duyu bakımından her insan farklı yaratılmıstır.
c- Algılar, içinde bulunduğumuz duruma göre değisir.
d- Akıl her seyi tasavvur edebilir
e- Hepsi
S.3. “Ona göre haz ”hedone” maddi ve manevi hazların bilesiminden
meydana gelir. Esas
olan maddi hazdır. Manevi hazlar da bedenden bağımsız değildir. Bu
haz “acıdan kaçma,
kurtulma” anlamındadır.” Bu görüs kimindir?
a- Epicuros
b- Pyrron
c- Demokritos
d- Zenon
e- Karneades
S.4. Đslam
dünyasında “Revakiyyun” hangi felsefe okuluna denir?
a- Aristoteles’çilik
b- Yeni Platonculuk
c- Epiküros’çuluk
d- Stoa’cılık
e- Demokritos’çuluk
S.5. “Kendi kendine yeten bilgenin ne topluma ne de devlete
ihtiyacı vardır. Bütün tarihi ve
ırka dayalı ayrılıklar aklın gücü önünde ortadan kalkar. Çünkü
akıl (tabiat, Tanrı) aynı kanuna
göre aynı hakları her insana vermistir.” Bu görüs kime aittir?
a- Zenon
b- Pyrron
c- Epiküros
d- Gorgias
e- Parmanides
CEVAP ANAHTARI
- E; 2. D; 3. A; 4. D; 5. A
DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1. “O Platon’un Đdeler Nazariyesini ilginç bir sekilde yorumlayarak, Đdelerin Tanrı’nın
ruhunda, düsüncesinde saklı olan fikirler olarak kabul etmis ve Đdelerin, Tanrı’nın onları
düsünmesiyle varlığa geldiğini ileri
sürmüstür.”
Bu filozof kimdir?
Aaa- Philon
b- Plotinos
c- Pyrron
d- Zenon
e- Alkıbyades
S.2. Yeni Platon’culuğun kurucusu kimdir?
a- Platon
b- Pyyron
c- Zenon
ddd- Plotinos
e- Porphyrios
S.3. Plotinos’un eserinin adı nedir?
Aaa- Enneadlar
b- Tabiata dair
c- Olus
d- Kevn ve fesat
e- Metafizik
S.4. Felsefe tarihinde “sudur” teorisini ilk defa kim olusturmustur?
a- Platon
b- Aristoteles
ccc- Plotinos
d- Parmanides
e- Porphyrios
CEVAP ANAHTARI
- A; 2. D; 3. A; 4. C
DEĞERLENDĐRME SORULARI
1. Yunanlı filozoflara göre taslar,
bitkiler, insanlar ve tanrılar bu evrenin içindeyken;
Hıristiyan düsüncede birinci derecede var olan seyler asağıdakilerden hangisidir?
a. Melekler ve seytanlar
b. Đnsanlar ve
bitkiler
c. Hayvanlar ve insanlar
d. Tanrı ve insan
e. Tanrı ve gökyüzü
2. Asağıdakilerden hangisi ortaçağ düsüncesinin
özelliklerinden biri değildir?
a. Ortaçağ felsefesi, dini bir topluluğun felsefesidir.
b. Ortaçağ felsefesi, bütünüyle dünyevi bir felsefedir.
c. Ortaçağ felsefesinde öte dünyaya ilgi hâkimdir.
d. Ortaçağ felsefesi, teolojik bir anlayısa sahiptir.
e. Maddi dünya, tanrısal gerçekliğin çok soluk bir göstergesinden baska hiçbir sey
değildir.
3. Asağıdakilerden hangisi ortaçağ düsünürleri
arasında yer almaz?
a. Agistunus
b. Ockhamlı William
c. Thomas Aquinas
d. Anselmus
e. Platon
4. Ortaçağ felsefesi
dönemlere ayrılarak ele alındığında asağıdaki sıklardan
hangisi bu
tasnifin içinde yer almaz?
a. Hellenistik felsefe
b. Patristik Felsefe
c. Ön skolastik
d. Erken Skolastik
e. Yüksek Skolastik
5. Ortaçağ felsefesinde
tümeller tartısmasını baslatan düsünür kimdir?
a. Agustinus
b. Ockhamlı William
c. Boethıus
d. Anselmus
e. Platon
KAYNAKLAR
A.Baudart ve diğerleri, Felsefe Tarihi I, Đstanbul 2011
A.Kadir Çüçen-M.Zeynep Zafer-Adnan Esenyel, Varlık Felsefesi,
Bursa 2009
Afsar Timuçin, Düsünce Tarihi 2, Đstanbul 2005
Bekir Karlığa, Đslam Düsüncesinin Batı Düsüncesine Etkileri, 2004
G.Skırbekk-N.Gılje, Antik Yunan’dan Modern Döneme Felsefe Tarihi, Đstanbul 2006
Kasım Küçükalp-Ahmet Cevizci, Batı Düsünce
Tarihi, Đstanbul
2009
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Đstanbul 1999
Tarnas, Batı Düsünce Tarihi II, Đstanbul 2012
Cevap Anahtarı: 1. D 2. B 3. E 4. A 5. C
Değerlendirme
Soruları:
1.
Rönesansın kelime anlamı asağıdakilerden
hangisidir?
a. Yeniden doğus
b. Siyasi düsünceyi
akılla tanzim etme
c. Pratik konulara kesfetme
d. Bilimsel felsefe
e. Empirik yöntemle düsünme
2.
Rönesans düsüncesinin özelliklerini
yansıtmayan düsünce asağıdakilerden
hangisidir?
a.
Eski ile yeninin yan yana hatta uyumlu olduğu
bir dönemdir.
b.
Felsefe dinle özdestir.
c.
Çok renkli, çok çesitli ve çok hareketli
bir felsefedir.
d.
Her türlü otoriteden kendini kurtarmaya çalısan
bir felsefedir.
e.
Felsefe her ulusun kendi diliyle yapılmaktadır.
3.
Rönesans dönemi yeni bilim ve düsüncenin
gelismesine etkide bulunan doğu
kökenli
buluslar hangi sıkta
doğru
bir sekilde verilmistir?
a.
Pusula/ Elektrik/ Saat /Barut
b.
Pusula/ Buharlı makine/ Lamba/Barut
c.
Pusula/ Kağıt/
Saat /Barut
d.
Pusula/ Teleskop/ Saat /Barut
e. Pusula/ Matbaa/ Saat /Barut
4.
Bacon, insan tabiatında dört çesit
putun olduğunu
ileri sürmektedir.
Asağıdakilerden hangisi onun saydığı
putlardan biri değildir?
a.
Kabile
b.
Mağara
c.
Çarsı
d.
Siyasi
e.
Tiyatro
5.
Galileo ile Kilise arasındaki ihtilaf hangi teorilerden kaynaklanmaktadır?
a. Đntibak
ve uzlastırma teorisi
b. Đdea
ve uyum teorisi
c.
Akıl ve nefis teorisi
d.
Ahlak ve siyasi teorisi
e.
Kozmoloji ve metafizik teorisi
KAYNAKLAR
A.Baudart ve diğerleri, Felsefe Tarihi I, Đstanbul 2011
A.Kadir Çüçen-M.Zeynep Zafer-Adnan Esenyel, Varlık Felsefesi,
Bursa 2009
Afsar Timuçin, Düsünce Tarihi 2, Đstanbul 2005
Bekir Karlığa, Đslam Düsüncesinin Batı Düsüncesine Etkileri, 2004
Ernst Von Aster, Đlkçağ ve Ortaçağ Felsefe
Tarihi, Đstanbul
2005
G.Skırbekk-N.Gılje, Antik Yunan’dan Modern Döneme Felsefe Tarihi, Đstanbul 2006
Kasım Küçükalp-Ahmet Cevizci, Batı Düsünce
Tarihi, Đstanbul
2009
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Đstanbul 1999
Tarnas, Batı Düsünce Tarihi II, Đstanbul 2012
Cevap Anahtarı: 1. A 2. B 3.E 4.D 5. A
Değerlendirme Soruları:
1.
17. yüzyıl felsefesinin temel özelliği nedir?
a.
Din ağırlıklı
bir felsefedir.
b.
Ahlak düsüncesinin egemen olduğu
bir düsüncedir.
c. Süphe çağıdır.
d.
Metafiziğin
dıslandığı bir felsefedir.
e.
Descartesciliğin
egemen olduğu
bir dönemdir.
2. Occasio (vesileci) düsüncesi
ile ne kastedilmektedir?
a.
Ruh ve maddenin birbirleriyle olan iliskisi
Tanrı’nın
aracılığıyladır.
b.
Ruh, maddi töze etki edemez.
c.
Ruhi töz asıl değil maddi tözün vesilesidir.
d.
Maddi töz asıl değil, ruhi tözün vesiledir.
e.
Töz, sıfatların vesilesidir.
3.
Hangisi 17. yüzyıl filozofları arasında yer almaz?
a.
Descartes
b.
Malebranche
c.
Spinoza
d.
Roger Bacon
e.
Arnold Geulincx
4.
Descartes düsüncesine göre töz kabul
edilen ruh ve beden, Spinoza
düsüncesinde nasıl değerlendirilir?
a.
Ruh asıl beden niteliğidir.
b.
Beden asıl ruh onun sıfatıdır.
c.
Her ikisi de sonsuz tözün niteliğidir.
d.
Beden ruhun modusudur.
e.
Ruh, maddenin modusudur.
5. Asağıdakilerden Spinoza düsüncesinin özelliklerinden biridir?
a.
Teolojik bir felsefedir.
b.
Naturalist-mekanist bir düsünceye
sahiptir.
c.
Teleolojik bir evren anlayısına
sahiptir.
d.
Metafizikten uzak pratik felsefe ağırlık bir düsüncedir.
e. En önem verdiği konu toplum ve siyasettir.
Cevap Anahtarı: 1. E 2. A 3.D 4. C 5. B
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder