ünite :14 İBN ARABİ
SORULAR:
SORU1)Yeni
eflatuncular'ın 'ilk akıl,külli nefis ve külli cismine'karşılık İbnu'l-arabi
hangi tabirleri kullanır?
CEVAP:)İbnul
arabi yukarıdaki tabirlere karşı 'kalem,levh-i mahvuz ve arş'tabirlerini
kullanır.
SORU2)İbnul
arabi müslümanları kendi içinde nasıl bir değerlendirmeye tabi tutmuştur?
CEVAP:Ona
göre müslümanlar kendi içinde havas ve havassın havassı olarak
değerlendirilmiş,ve ümmetin genelini
avam(halk),özelini(havas)fakihler,kelamcılar ve
filozoflar,seçkinlerini(havassül-havas)ise muhakkik sufiler oluşturur.
SORU3)İbnul
arabi'ye göre vücud-u mahz nedir?
CEVAP:Ademi,ebedi
ve ezeli olarak kabul etmeyen demektir.
SORU4)İbnul
arabi'ye göre ademi-mahz ne demektir?
CEVAP:Vücudu
ebedi ve ezeli olarak kabul etmeyen
demektir.
SORU5)İbnul
arabi'ye göre imkan-ı mahz ne demektir?
CEVAP:Ezeli
ve ebedi olarak bir sebeple vücudu bir sebeple deademi kabul edendir.ademi mahz
vücud imakansız olan,imkan-ı mahz ise mertebesi vücud-u mahz ile adem-i mahz
arasında bulunan alemdir.
SORU6)İbnul
arabi'ye göre varlık zincirinin başlangıcı nedir?
CEVAP:Ona
göre varlık zincirinin başlangıcı 'LA TAAYYÜN' mertebesidir.
SORU7)İbnul
arabi'ye göre vücudun mertebeleri kaçkısımdır?açıklayınız?
CEVAP:Vücudu
en genel anlamıyla 3'e ayırır;
1)bizatihi
aynında mevcud olan(vücud li zatihi):bu ancak vücud-ı mutlaktır.o hiç birşeyden
hasıl olmadığından ona tekaddüm eden bir şey bulumaz.
o
hay,kayyum,alim,mürid ve kadir olan Allah'tır
2:Allah
ile mevcud olan:bu arş,kürsi,semavat-ı ula ve içindekile,arz ve onda
bulunanlardır.
3)Bu
vücud veya ademle,hudüs veya kıdemle mevsuf olmayan şeydir.o Hakkın ezeliliği
ile ezelden ibarettir.alem bu 3.şeyden zahir olmuştur.o alemin hakikatlerinin
hakikatidir.
SORU8)İbnul
arabi vücudun batından zahire çıkma sürecini kaça ayırır?açıklayınız?
CEVAP:
1)vücud-u
mutlak:Allah'tır.
2)maddeden
soyutlanmış mevcud:şekil ve suret kabul eden ruhani mufarık akıllardır.
3)mekan
ve hayyiz kabul eden mevcud:bu da cisimlerdir.
4)bizatihi
değil bittabia hayyiz kabul eden mevcud:arazlardır.
SORU9)İbnul
arabi bi başka açıdan vücudu yine kaça ayırır?
CEVAP:Bir
diğer açıdan başka isimler kullanarak vücudu yine 4'e ayırır;
1)zatü'l-vücud:saf,mahza,bizzat,vücud
2)hadiyyet:henüz
bir taayyün göstermemiş vücud
3)vahidiyyet:kesretin
toplu olarak bulunduğu mertebedir.
4)vücudu
zuhuru
CEVAP:
SORU10)İbnul
arabi vücudu nasıl bir örnekle açıklar?
CEVAP:Ona
göre vücud bir dairedir.bu dairenin ilk başlangıcı alk aklın
varlığıdır.yaratılış insan cinsiyle son bulmuş ve vücud dairesi
tamamlanmıştır.dairenin sonunun başlangıca ulaşması gibi insanda abu ilk akla
ittisal etmiştir.Allah'ın yarattığı bütün şeyler bu dairenin çevresindeki
noktalar gibidir.Allah'ın bütün varlıklara nisbeti tek bir nisbettir.
SORU11)İbnul
arabiye göre ilahi isimlerin önemini açıklayınız?
CEVAP:Ona
göre ilahi isimler alemin var oluşunun sebebidirler.bütün eşyanın nesnenin
başlangıcı olan vücud (ALLAH)'TIR.o hayatın 'ayn'ıdır.onda asla sükun
yoktur.ister Allah diye çağrılsın ister rahman diye bütün güzel isimler
onundur.Allah denildiği zaman ismin manası,Rahman denildiği zamanismin 2 sureti
vardır.1.bizim nefesimizden çıkan veya harflerle onu oluşturduğumuz zamanki
surettir.bizim onuçağırdığımız esma-i hüsna ilahi isimlerin isimleridir.
SORU12)İbnul
arabi'yegöre 7 imam isim vardır bunlar nelerdir?
CEVAP:Bunlar
hay,alim,mürid,kail,kadir,cevad,muksit olup hay ismi bu imamların başı,muksit
ise sonudur.
SORU13)İbnul
arabi'ye göre alemde hüküm ancak 4 ilahi isimle zahir olmuştur bu ilahi isimler
hangileridir?
CEVAP:İlahi
sıfatlar diye tabir edilen dört isim şunlardır;evvel,ahir,zahir ve batın'dır.bu
sebeple alemde hüküm ancak bu 4 isimden sadır olur.alem-i ecsam'ın zuhurundan
evvel erkan-ı erbaa,ateş,hava,su,toprak ve ahlat-ı
erbaa,çekim,itim,tutum,özümleme zahir olmuştur.vücud bu 4 rüknün üzerine 'beyt'yapmıştır.
SORU15)Ayan-ı
sabite kavramını açıklayınız?
CEVAP:İbnul
arabi 'ayn'terimini 'hakikat,zat,,cevher ve mahiyet'sübutu ise 'vücud-i
akli,vücud-i zihni'manasında kullanılır.ibnul arabi 'ayan-ı sabite'tabiriyle
eşyanın hakikatlerinin ve akledilir 'ayn'larının bulunduğu alem-imakulün hariç
canibine mevcudatın eçhasının bulunduğu alem-i mahsus tarafına geçmesini
kasteder.ona göre Allah eşyayı yaratır,yani ademden vücuda getirir.
SORU16)İbnul
arabi ye göre ilahi tecelliyatın en yüce makamı nedir?
CEVAP:ilahi
tecelliyatın en yücesi Adem-i kelime diğer bir ifadeyle 'insan-ı
hakiki'yani'HAKİKAT-I MUHAMMEDİYE'dir.
SORU17)Mahlukat
içerisinde asıl olarak insan-ı kamil rütbesi kime aittir?
CEVAP:İnsan-ı
kamil rütbesi HZ.MUHAMMED'e aittir.
SORU18:İbnul
arabi ilimleri usulleri açısından kaça ayırır?
CEVAP:İlimleri
usulleri açısından 3'e ayırır.
1)akli
ilimler:sadece nazar,delil,5 duyu organlarıyla elde edilen birtakım malumata
sahip olandır.
2)ahval
ilimleri:zevk yoluyla ulaşılabileceğini,bunların tarifnin ise mümkün olmadığını
söyler.
3)sırlar
ilimleridir:Ruhu2l kudüs'ün üflediği bir ilimdir.ve ancak peygamberlerle
velilere mahsustur.
SORU19)İbnul
arabi'ye yöneltilen eleştiriler nelerdir?
CEVAP:Tenkitleri
2 grupta değerlendirilir.1.grupta alaüddevle-i simmani,abulkerim cili,imam
rabbani gibi kimseler 2 gruptaki tenkitler ise daha çokj kelma ve fıkıh
merkezlidir.ibn teymiyye,ibnu'l-ehdel,bikai,ali el-kari,muhammed el-halebi gibi
isimler de bunlar arasında zikredilir.
not:ibnul
arabi islam düşünce tarihinde en fazla tartışılan kişiolmuştur.bu da onun
anahtar bir şahsiyet olduğunu gösterir.
SORU20)İbnul
arabi'nin görüşlerini yorumlayan ilk şarih kimdir?
CEVAP:ibnul
arabini görüşlerini yorumlayan ilk şarih 'SADRETTİN KONEVİ'dir.
SORU:21)İbnul
arabi fisesü'l -hikem adlı eserini kime tercüme ettirmiştir?
CEVAP:Bu
eserini osmanlı döneminde bizzet 3.murad'a tercüme ettirmiştir.
EN KALBİ DİLEKLERİMLE BAŞARILAR DİLERİM
Ç. E.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder