İSLAM
AHLAK FELSEFESİ
HAFTA 8:İBN SİNA
SORU VE CEVAPLAR
S1)İbn
Sina hangi hükümdarın hastalığına çare bulmuş ve saray hekimliğine getirilmiştir?
C1)Samani
hükümdarı Nuh b. Mansur’un ağır
hastalığına çare bulmuş ,saray hekimliğine
getirilmiş ve saray kütüphanesinden de faydalanmıştır
S2)İbn
Sina’nın tıp alanında yazdığı en meşhur kitabı hangisidir?
C2)el-kanun
fi-t Tıb
S3)İbn
Sina felsefe ve diğer ilimleri sistematik bir hale getirdiği için hangi ünvanı
almıştır?
C3)eş-
Şeyhür-Reis ünvanını almıştır.
S4)İbn
Sina’nın felsefi sisteminin en dikkat çekici özelliklerinin başında ne gelir?
C4)Birbirine
zıt gibi gelen birlikli ve tutarlı bir
şekilde ele almasıdır.
S5)İbn
Sina felsefesi açısandan en önemli konu nedir?
C5)Metafiziğin
tanımı ve içeriği meselesidir.Çünkü metafiziğe dair yaptığı tanım aynı zaman da
bütün felsefi sistemi de
belirlemektedir.
S6)İbn
Sina bir ilim dalı felsefi ilimler kapsamına girmek için kendisinde üç şeyin
bulunması gerekir demiştir bu üç şey nedir?
C6)Konu(mevzu),Meseleler,Mebadi(ilkeler)
bu üçünün bulunması gerekir.
S7)İbn
Sina konuyu(mevzuyu) nasıl tanımlar?
C7)İlimde
zati arazları inceleyen şeydir.
S8)ibn
Sina bu üç maddeyi neden önemli
görmüştür?
C8)Çünkü
sağlam temeller üzerine kurulmayan bir metafiziğin ilimleri açıklaması varlığı
anlaşılır hale getirmesi mümkün
değildir.
S9)İbn
Sina’ya göre metafiziğin konusu nedir?
C9)Varlık
olması bakımından varlıktır.(el mevcud bima hüve mevcud)
S10)İbn
Sina varlığı kaça ayırır?Bunlar nelerdir?
C10)2’ye
ayırır.Vacibu’l Vucud:varlığın bir
illeti bulunmayan.
Mümkünü’l vucud:varlığını illete borçlu olan,varlığını
başkasından alandır.
S11)İbn
Sina bütün varlıkların V.Vucud’tan yani Tanrı’dan meydana gelişini nasıl
açıklar?
C11)Farabi
gibi sudur teorisiyle açıklar.
S12)İbn
Sina’ya göre insan nasıl bir varlıktır?
C12)İnsan
beden ve nefisten oluşan düalist bir varlıktır.
S13)İbn
Sina’ya göre nefis hangi varlıklar da vardır?
C13)İnsan,bitki,hayvan
hatta gökyüzünde ki cisimlerin de nefsi vardır.Bu nefisler
Ay-altı alemdeki nefislerden daha gelişken ve
mükemmeldir.Bu sebepten yeryüzündeki varlıklar üzerin de etki etmektedirler.
S14)İbn
Sina,yeryüzünde nefis sahibi olan varlılkları ortaya koyduğu melekeler ve
kuvvetler vasıtasıyla kaç kısma ayırır?
C14)Üç
kısma ayırır.
Bitkisel nefs:En aşağı seviyede olan
Hayvani nefs:Vasat
seviyede olan
İnsani nefs:En ulvi olan
S15)İbn
Sina ‘’bitkisel nefsi ‘’ nasıl tanımlar?
C15)Beslenme,büyüme ve üreme diye üç kuvveye sahiptir.Beslenme
canlının kaynağını,üreme sonucunu,büyüme de her ikisini birbirine bağlayan bir
aracı durumundadır.Bitkisel nefsin bu üç kuvvesisadece bitki alemine has
olmayıp hayvan ve insanlar için de söz konusudur.Fakat bitkiler de daha az ve zayıf bulunurken diğer gruplar da
daha kuvvetlidir.
S16)İbn
Sina ‘’hayvani nefsi’’ nasıl tanımlar?
C16)Hayvani
nefsin melekelerini iki ana gruba ayırır:
1.Hareket melekesi: Dürtü kuvvesi ve Etkin kuvvesi diye kendi içinde ikiye ayrılır.
2.İdrak melekesi:Kastedilen duyuların kendisidir.Kendi
içinde ikiye ayrılır:Harici ve Dahili
Harici duyular:dokunma,tat alma,koklama,görme ve
işitmedir.
S17)İbn
Sina’ya göre dahili duyular kaça
ayrılır?
C17)5’e
ayrılır.1.Hissi müşterk 2.Hayal
kuvvesi 3.Tahayyül ve tefekkür 4.Vehim kuvvesi 5.Hafıza kuvvesi
S18)İbn
Sina ‘’insan nefsi’’ nasıl tanımlar?
C18)İnsan
nefsi,bölünmez ,cisimsiz ve ölümsüz’’ruhani bir cevherdir’’.
S19)İbn
Sina insan nefsine hangi adı vermiştir?
C19)Nefsi
mutmaine adını vermiştir
S20)İbn
Sina’ya göre nefsin kemale ermesi için ne gerekir?
C20)Amile
kuvvesi ve alime kuvvesibu iki melekeye ibn Sina akıl ismini verir.İnsan
nefsinin bu iki melekesi aynı zamanda
ilimlerin de nazari ve teorik diye ayrılmasının nedenidir.Ameli felsefe de gaye
hayr(iyilik) ikennazari felsefe de hakikattir.Nefsin kemale ermesi de ancak bu
iki yönün gerçekleşmesiyle mümkündür.
S21)İbn
Sina’ya göreaklın dereceleri nelerdir?
C21)Dört
tanedir:
1.Heyulani akıl:Aklın kuvve halindeki durumudur.
2.Meleke halinde akıl:Akıl soyut biçimlere karşı ‘’mümkün
kuvvu’’ halinde bulunur.
3.Fiil halinde akıl:Bu mertebe de akıl soyut biçimlere
nispetle kemal kuvvesindedir.
4.Müstefad(kazanılmış) akıl:Bu seviyede tamammen fiil
halinde olup artık kuvveden çıkmıştır.
S22)İbn
Sina’ya göre ahlaki fiillerin iyi yada kötü olarak ortaya çıkmasında üç temel
güç nedir?
C22)İstek(şehvet),nefret(öfke)
ve akıl gücüdür.
S23)İbn
Sina’ya göre gerçek mutluluğa ulaşmak için öncelikle ne yapmak gerekir?
C23)Öncelikle
teorik aklın kuvve halinden fiil hale gelmesini şart koşar.
S24)İbn
Sina teorik ve pratik açıdan yetkileşen ve mutlu olan nefisleri kaça ayrır?
C24)beş’e ayırır;
1.Yetkin ve arınmış nefs:nebevi nefislerdir.
2.Yetkin olup arımamış nefs:Yani insan hakikati bilmekle
birlikte ona uygun davranmamasıdır.
3.Eksik ve arınmış nefisler:Zahid ve abidler de olduğu
gibi teorik akıl bakımındad yetkin olmamakla birlikte pratik akıl bakımından
yetkin nefisler.
4.Yetkinleşmeyen nefisler:Bunlar fıtrattan anlayışı kıt
olanların,çocukların,akıl hastalarının ve kavrayış yeteneği olmasına rağmen öte
hayat akıllarına gelmeyen ve bu konuda herhangi bir bilgi sahibi olmayan
nefisler.
5.Yetkinleşmemiş ve arınmamış nefisler:Teorik ve pratik
akıl bakımından yetkinleşme yeteneğine
sahip olmakla birlikte yetkinleşmeyen nefisler.
S25)İbn
Sina’ya göre bu hayatın gayesi nedir?
C25)Ölümden
sonra gerçekleşecek mutluluk için insanın bu dünyada kendini hazırlamasıdır.Bu
hazırlık beden ve nefsin her iki kısmın da da yetkinleşmesini gerektirir.Zira
beden nefsin ebedi mutluluğa ulaşabilmesi içinbir vasıtadır.insan bu vasıtayı
doğru kullanırsa yani nefse venefsin güçleri olan teorik ve pratik akla itaat
ederse mutlu,aksi takdirde yani beden ve bedenin arzularına tabi olursa mutsuz
olur
ALLAH CÜMLEMİZE
ZİHİN AÇIKLIĞI VERSİN.İNŞ FAYDALI OLUR.DUALARINIZA ORTAK ETMEYİ UNUTMAYIN.
HAZIRLAYAN:ŞEYMA KOYUNCU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder