İSLAM HUKUKU
3.ÜNİTE SORU CEVAP ÇALIŞMASI
1.MÜESSİR FİİL NEDİR?
1.İnsanın hayatını sona erdirmeyecek derecede başkasının
vücuduna zarar vermeye denir örneğin,vücudun bir organını kesmek,işlemez hale
getirmek,yaralamak.tokatlamak vb.
2.KURANIN MÜESSİR FİİL KONUSUNDAKİ TUTUMU NEDİR?
2.Kuranda organ ve yaralarda kısasın uygulanacağı açıkça
belirtilmektedir:Göze karşı gözde,buruna karşı burunda,kulağa karşı
kulakta,dişe karşı dişte ve yaralarda kısas vardır.El maide 5/45
3.MÜEESİR FİİLLERDE KISAS İÇİN GEREKLİ ŞARTLAR
NELERDİR?
3. 1.Suç failinin
mükellef olması
2.Failin
zorlanmamış olması
3.Failin asıl
olmaması
4.Cinayetin
kasıtlı olması
5.Velinin malum
olması(Hanefilere göre)
6.Mağdurun masum
olması
7.Cinayetin
doğrudan olması
8.Cinayetin gayri
meşru olması
9.Maktül ile
katil arasında eşitliğin olması
4.YUKARIDAKİ ŞARTLARA EK OLARAK MÜESSİR FİLLERDE BULUNAN ÖZEL NELERDİR?ŞARTALAR
4.Organlar arasında
eşitlik ve kısasın uygulanabilir olması.
5.MÜESSİR FİLLERDE ORGANLARIN EŞTLİLİĞİ NASIL SINIFLANDIRILIR?
5.1.Çeşit bakımından
eşit olmak
a)mahiyet
bakımından aynı olmak:ele karşı el gibi
b)Sıralama
bakımından aynı olmak:sağ ele sağ el gibi
2.Vasıf
bakımından eşit olmak:denklik aranır felçli ele karşı sağlam el kesilmez,kusur
failin organlarında ise mağdur,kısası uygulamakla bedeli almak arasında
serbesttir.
3.Fonksiyon
bakımından eşit olmak:mesela tek gözü olanın sağ gözü ile iki gözü olanın sağ
gözünün fonksiyonu eşit değildir bu durumda kısasın uygulanmasında 4 görüş
vardır:
a)Hz Osman ve Hz
Ömer e göre kısas uygulanmaz
b)İmam Malike
göre saldırıya uğrayan kişi tam diyeti almakta ve kısası uygulatmakta
serbesttir.
c)Hasan Basri ve
İbrahim Nehayiye göre saldırıya uğrayan kısas yapmakla yarım diyet (tek gözün
diyeti)almak arasında serbesttir.
d)Ebu Hanife,
Şafi,Tabiin çoğunluğuna göre,tek gözlü saldırgana da iki gözlü muamelesi
yapılır
6.MÜESSİR FİLLERİN ÇEŞİTLERİ NELERDİR?
6.1.Organın
tamamen kesilmesi
2.Organın
fonksiyonunun yok edilmesi
3.Baştaki
yaralar
4.Bedenin
diğer yerlerindeki yaralar
5.Tokat,
yumruk v.b. yarasız vuruşlar
7.FIKIH LİTERATÜRÜNDE ORGAN KAPSAMINDA NELER VARDIR?
7.Genel olarak
fıkıhta bu kavram iki el ve iki ayak için kullanılır ancak bedeni tamamlayan
parmak,burun,dil,kulak dudak,göz,tırnaklar,saç,sakal,kaş,bıyık,diş v.s gibi
parçalarda organ olarak değerlendirilir.
8.MÜESSİR FİİL KAPSAMINDA KULAĞA UYGULANAN YÖNTEM NEDİR?
8.İşitmeyen
kulağa karşı işiten kulağa,delikli kulağa karşı delikli olmayan kulağa kısas
uygulanır.Çünkü işitme özelliği görüntü ile ilgili değildir.delik süs içindir
eşitliği bozmaz ama yırtık.yarık kulağa karşı sağlam kulak kesilmez çünkü
eşitlik bozulur.
9.MÜESSİR FİİL KAPSAMINDA BURUN İÇİN
UYGULANAN YÖNTEM NEDİR?
9.Burun burun
kemiği ve kıkırdaktan oluşan bir organdır.Belli bir sınırı olduğu için burnun
tümü veya kıkırdak kısmı kesildiğinde kısas uygulanır.
10.ORGANIN FONKSİYONUN YOK EDİLMESİNDE UYGULANAN YÖNTEM NEDİR?
10.Bundan kasıt
organları kesmeden işlevsiz hale getirmek örneğin;elleri ayakları felç etmek
gözleri çıkarmadan kör etmek gibi.Organı yok etmeden sadece fonksiyon kaybına
uğratmak konusunda,kısası eşit bir şekilde uygulamak çok zordur ve aynı zamanda
caninin cezasız kalması da doğru olmaz bu nedenle fukaha arasında değişik
görüşler vardır.
GÖRME FONKSİYONUNU YOK EDERSE FIKHEN NASIL BİR YOL İZLENİR
11.BİRİSİ YARALAMA YADA VURMA SONUCU BAŞKASININ GÖZÜNÜN?
11.1.Malikilere
göre kısas uygulanmaz tam diyet gerekir çünkü kısas adil olmayabilir
2.Bazi şafi
veBazı Hanbelilere göre aynısı kendine
uygulanır
3.Hanbeliler
kısasın uygulanmasında belirli bir yöntem izlememişlerdir onlara göre nerede
olursa olsun mümkünse kısas uygulanır değilse diyet ödettirilir.
4.Hanefilere
göre başka birinin görme fonksiyonunu kaybettirecek bir fiil işlendiğinde aynı
şekilde suçu işleyene kısas uygulanır.
12.FIKIHÇILAR YARALARI KAÇA AYIRIP İNCELERLER?
12.1.Baştaki
yaralar
2.Bedenin
diğer yerindeki yaralanmalar
13.BAŞTAKİ YARALARIN HAFİFTEN AĞIRA DOĞRU SIRALANIŞI NASILDIR?
13.1.Harisa:cildi
tahriş eden ama kanatmayan yara
2.Damia:akmayacak derecede kanın çıkmasına yol açan yara
3.Damiye.kanın çıkmasına yol açan yara
4.Badia:eti
kesip yaran yara
5.Mütelahine:bediadan daha derin olan yara
6.Semhak:eti
yarıp etle kemik arasına ulaşan yara
7.Müdiha:baştaki kemiğin görünmesine yol açacak yara
8.Haşime:kemiğin kırılmasına yol açan yara
9.Münakkile:kemiğin kırılıp yerinden ayrılmasına yol açan yara
10.Amme:kemiği
kırıp beyin zarına ulaşan yaradır
11.Damiğa:beyin
zarını delip bayne ulaşan yaradır
14.CERH NEDİR?
14.Bedenin kafa
dışındaki yaralanmalarına cerh denir çoğulu cüruhtur.
15.CÜRUH KARINA ULAŞIP ULAŞMAMA AÇISINDAN KAÇA AYRILIR?
15.Karına ulaşan
yara(caife) Karına ulaşmayan yara(gayri
caife)
16.YARALARDA KISASIN UYGYLANMASI İÇİN ARANAN ŞARTLAR NELERDİR?
16.1.Yaralayıcı
fiilin sırf amden(kasten)olması.Hataen yaralamalarda kısas değil diyet vardır.
2.Yaralayan ve
yaralanan arasında eşitliğin olması
3.Kısasın eşit
şekilde yapılması
17.YARALAMALAR KONUSUNDA ÖZET OLARAK HANGİ
HUSUSLARI BELİRTEBİLİRİZ?
17.1.Fakihler
müdihada kısasın uygulanmasında ittifak etimişlerdir
2.Hanefilere göre
sadece müdihada kısas uygulanır ondan önceki yaralarda hukumeti adl,ondan
sonraki yaralarda erş gerekir
3.Hanbelilere
göre başta olsun veya olmasın kemiğe ulaşan her yarada hatta kısasın
uygulanacağı bütün yaralarda kısas uygulanır
4.Şafilerde
hakim görüşe göre baş kısmında sadece müdihada,diğer bir görüşe göre harisa
hariç müdiha ve ondan önceki hafif yaralarda kısas uygulanır ayrıca bedenin
diğer bölgelerinde müdiha türünde olan yaralardada kısas uygulanır
5.Zahiriler ister
başta ister bedenin başka yerinde olsun bütün yaralarda kısasın uygulanacğını
söyler
6.Müdihadan ağır
olan yaralarda kısasın uygulanmayacağı konusunda ittifak vardır.
.YARASIZ VURUŞLARLA ALAKALI
ALİMLERİN GÖRÜŞLERİ NELERDİR?
18.1.Zahirilerin ve Hanbelilerin görüşüne göre her çeşit
vuruşta kıyas vardır
2.İmam Leyse göre
gözde kıyas yoktur çünkü göz hassas bir organdır.Diğer vuruşlarda kısas
uygulanır .
3.Hanefi ve
şafilere göre el sopa ve benzeri şeylerle yapılan vuruşlarda kısas uygulanmaz
eşitliğe riayet olmayacağı düşünülür.
4.Malikilere göre
yaralanma yada organların fonksiyonlarının kaybına yol açmadıkları sürece elle
yapılan tokat ve benzeri vuruşlarda kısas yoktur,sadece fail tedib
edilir,değnek vuruşlarında ise kısas uygulanır
19.YARASIZ VURUŞLARDA PEYGAMBERİMİZ VE SAHABE
HANGİ YÖNTEMİ İZLEMİŞTİR?
19.Hanbeli ve
Zahirilerin görüşü olan her çeşit vuruşta kısas vardır şeklinde bir yol
izlemişlerdir .Peygamberimiz(s.a) ve sahabelerin uygulamalarından bu
anlaşılmaktadır.
20.MÜESSİR FİLLERDE SİRAYET NEDİR
KAÇA AYRILIR?
20Sirayet yaranın başka bir duruma dönüşmesidir
örneğin;yaranın ölüme yol açması veya organın kesilmesine yada kaybolmasına meydan vermesi.Sirayet durumu
iki kısma ayrılır:birincisi fiilin meşru olması ikincisi ise fiilin meşru
olmaması .Fiilin meşru olmasında fail sirayetten sorumlu tutulmamakta;fiilin
meşru olmaması durumunda fail sirayetten sorumlu tutulmaktadır.
21.MÜESSİR FİİLLERDE SONUCUN
BEKLENMESİYLE ALAKALI OLARAK CEZANIN İNFAZI
KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLER NELERDİR?
21.1.
Hanefi, Maliki,Hanbelilere göre ,yaranın nihayi sonuca
ulaşmasından sonra kısasın infaz edilmesi gerekir.Hz. Peygamber yara iyileşmeden
kısasın uygulanmasını yasaklamıştır.Çünkü belirttiğimiz gibi yarada ağırlaşma
olabilir yada başka uzuvlara sıçrayabilir bu da cezanın şeklini ve seyrini değiştirebilir.
2.İmam Şafiye göre
ise kısas cinayeti müteakip uygulanabilir.Çünkü suç fiilen işlenmiş ve kısas da
vacip olmuştur kısas velisi vacip olmuş bir hakkı anında kullanmak
isteyebilir.Ancak sirayet ihtimalinden dolayı kısasın uygulanmasının geciktirilmesi
menduptur ve sirayet ihtimalinden dolayı yaranın iyileşmesinden önce bir bedel karşılığı suçluyu affetmek doğru
değildir.
22.SUÇLARIN VE CEZALARIN İCTİMAI VE
BİRLEŞTİRİLMESİ NEDEMEKTİR?
22.Suçların ictimaı birden fazla suçun bir araya gelmesi
yani suçun cezası uygulanmadan aynı kişinin aynı veya başka bir suçu işlemesi
demektir ki bu da haliyle suçlarla birlikte cezalarında ictimaı
demektir.Suçların birleşmesi ise ictimaı söz konusu olan suçların
bütünleşmesi,onlara tek cezanın uygulanması demektir.Ancak şunu da belirtmek
gerekir ki suçlarda ve cezalarda ictimaın olması mutlak surette birleşmenin de
olduğu anlamına gelmez çünkü ictimaın bir çok versiyonu vardır.Bunların bir
kısmında birleşme olurken bir kısmında her suça karşı ayrı cezanın tahakkuku
söz konusu olabilir.
.KAZİF CEZASINDA SUÇLARIN VE
CEZALARIN İCTİMAI VE BİRLEŞMESİ 23 İKONUSUNDA UYGULAMA
NASILDIR?
23.Allah veya kul hakkı olması konusunda ihtilaf olduğu için
bu cezada tedahülün (iç içe geçme) olup olmamasında ihtilaf vardır.Hanefilere
göre bu ceza ağırlıklı olarak Allah hakkı olduğu için bunda da birleşme söz
konusudur diğer had cezaları gibi(içki,zina,hırsızlık).Diğer mezheplere göre
bunda kul hakkı ağırlıklıdır dolayısıyla suçlanan kişi aynı olmadığı takdirde
bunda birleşme söz konusu olmaz.
24.BİR KİŞİ,İKİ KİŞİNİN FARKLI
OLRGANLARINI KESTİĞİ TAKDİRDE TEDAHÜL GERÇAKLEŞİRMİ?
24.Tedahül gerçekleşmez.Çünkü kısası eksiksiz uygulamak mümkündür.Örneğin A,B nin sağ,C nin
sol kolunu keserse,A nın hem sağ eli hem de sol eli kesilir.
25.KUL HAKKININ AĞIRLIKI OLDUĞU
CEZALARDA TEDAHÜL UYGULANIRMI?
25Bu tür cezalarda esas olan cezaların birleşmesi değil
herkesin hakkını tam olarak alması açısından her suça ayrı bir cezanın
uygulanmasıdır.Birleşme ise her suça ayrı bir ceza vermenin mümkün olmadığı
durumlarda olur.
26.İMAM ŞAFİNİN BİR GÖRÜŞÜNE GÖRE
ÖLDÜRME CİNAYETİNDE VELİNİN KISASALA DİYET
ARASINDAKİ MUHAYYERLİĞİ HANGİ DELİLLERE DAYANMAKTA?DIR
26.1.Allah(c.c)şöyle buyurmaktadır:Kimin için kardeşi
tarafından bir af olursa güzellikle muamele etsin.(bakara 178).Burada kim
kelimesinden kasıt katildir,Yani katil veli tarafından affedildiyse diyeti güzellikle
ödesin.
2.Hz. Peygamber
şöyle buyurmaktadır:Kimin bir yakını öldürülürse o,iki şeyden kendisi için en
iyi olanını seçmekte muhayyerdir;isterse diyet alır,isterse kısası uygular.
27.HANEFİ VE HANBELİLER GÖRE KASTEN ADAM ÖLDÜRMENİN CEZASI
NEDİR?
27.Buna göre
velinin hakkı kısas uygulamaktır.Yani veli kısası uygulamak zorundadır;kısastan
vazgeçip diyet hakkı yoktur.Bu görüşlerini şu delillere
dayandırmaktadırlar:Allah(c.c) Öldürülenler konusunda size kısas farz
kılındı.Hz peygamber(a.s) Kasten adam öldürmenin cezası kısastır buyurmaktadır.
28.KISAS HAKKINA SAHİP OLANLAR KİMLERDİR?
28.Kısası talep etme
hakkına sahip olan veli konusunda fakihler ihtilaf etmişlerdir bu konudaki
görüşleri şöyle sıralayabiliriz:
1.İmam Şafi,İmam
Hanefi,Ahmed B.Hanbel şöyle görüş bildirmişlerdir:Kısası talep etme hakkı veya
katili affetme hakkına sahip olan veliler,öldürme sırasında mirasçı olan
kişilerdir.Bu konuda erkekle kadın arsında ark yoktur.
2. İmam Malike
göre kısas hakkında bulunma suçluyu affetme hakkı sadece mirasçı olan erkeğe
aittir.Kadının velayeti için çeşitli şartlar aranmaktadır.
3.Zahirilere
göre mirasçı olun olmasın bütün akrabalar kısas hakkına sahiptir.Zahirilerin
görüşü kanın boşa gitme ihtimalini asgariye indirmekte ve hakkın kaybolmaması
için daha ihtiyatlı davranmaktadır.
29.MÜESSİR FİİLLERDE KISAS HAKKI KİME AİTTİR?
29.Ölümle
sonuçlanmayan suçlarda,kısası talep etme hakkı mağdurun kendisine aittir.Ancak
mağdur,mümeyyiz olmayan çocuk veya deli gibi kısası gerçekleştirme ehliyetine
sahip değilse İmam Şafi ve Ahmede göre deli iyileşinceye çocuk büyüyünceye
kadar beklenir ancak delinin iyileşme ümidi yoksa beklenmez.Ebu Hanife ile İmam
Malike göre onların veli ve vasileri bu
hakkı kullanır.
30.VELİNİN SAYISAL
DURUMLARINA GÖRE KISAS HAKLARI KAÇA AYRILIR?
30.1.Velini bir kişi
olması:Veli bir kişi olup kısas uygulama ehliyetine sahipse yani akıllı ve
baliğse kısas hakkı ona aittir.Şayet tek olan veli küçük veya akıl hastası ise
bazı Hanefilere
Göre velinin
büluğa ermesi yada iyileşmesi gerekir,diğer bazılarına göre beklenmez onun
yerine kısası kadı uygular.
2.Velinin bir kişiden fazla olması:Velinin bir
kişiden fazla olması durumunda ya hepsi kısası uygulayabilecek derecede
büyüktür ya da karışıktır.
31.ÖLDÜRÜLEN KİŞİNİN HİÇBİR VELİSİNİN OLMAMASI DURUMUNDA KISAS NASIL UYGULANIR?
31.Kısas
yöneticiler tarafından uygulanır.Devlet başkanı dahil yöneticilerin caniyi
affetme yetkisi yoktur.Ancak kimi alimlere göre mali bedel karşılığı katilin
affedilebileceği mali bedel almadan affetme yetkilerinin olmadığı belirtilmiş.
32.KISASTA FAİLDEN BAŞKASINA ZARAR VERMEME KAPSAMINDA SUÇLU HAMİLE BİR KADINSA UYGULAMA NE ŞEKİLDE OLUR?
32Bu durumda çocuk
dünyaya gelip,süt emme dönemi bitinceye ya da çocuğun bakımını üstlenecek biri
temin edilinceye kadar kadına kısas uygulanmaz.Hatta kadın zina ile hamile
kalmış olsa bile bu durum değişmez.
33.İNFAZIN BEKLEME
SÜRESİNDE SUÇ FAİLİNİN DURUMU NASIL OLMALIDIR?
33.Her ne sebeple
olursa olsun caninin bekletilmesi söz
konusu olduğunda,infaz yapılana kadar suç failinin hapsedilmesi gerekir.Bu
konuda fakihler ittifak halindedir.Çünkü canini kaçması ve hakkın kaybolması
söz konusudur.
34.İSLAM HUKUKUNDA
KISASIN İNFAZ YÖNTEMLERİ NELERDİR?
34.1.Kısasın kılıçla uygulanması:Hanbeli ve Hanefilerin hakim görüşüne göre kısas kılıçla
uygulanır nitekim bu konuda hadis vardır.Burada kılıçtan gaye silahtır. Katil
maktülü ister kılıçla ister başka şekilde öldürsün kısas sadece silahla
gerçekleşir.Burada önemli olan sonuçtur sonuçta öldürme olduğuna göre cezası
silahla verilir.
2.Kısasın suç
fiilinin cinsi ile yapılması:İmam Malik ve Şafiye göre,katil suçu ne ile
işlemişse kısas da aynı şekilde uygulanır. Kılıçsa kılıç,taşsa taş gibi.
3.Kısasın
yeni yöntemlerle yapılması:İslam hukukçularının kılıçla infazı çabuk ve az
ızdırap vermesi açısından seçtikleri açıktır ama günümüzde daha pratik bir
yöntemle gerçekleşmesinde İslam hukuku açısından bir sakınca yoktur.Ezher
üniversitesindeki fetva kurulu bu yönde fetva vermiştir.
35.KISASIN UYGULANMAMA SEBEPLERİ NELERDİR?
35.1.Kısasın
uygulanmasına engel bir durumun olması
2.Engel
bulunmadığı halde kısası düşürecek bir durumun olması.
36.Kısasın
uygulanmasını engelleyen genel durumlar nelerdir?
36.1.Suç failinin
akıl hastası ya da küçük olması
2.Cinayetin
hür irade ile işlenmemiş olması
3.Mağdurun masum olmaması
4.Velinin
belli olmaması
5.Cinayetin
kastın aşılmış şekilde işlenmiş olması(bu şart öldürmenin dışındaki
cinayetlerde Şafi ve Hanbeliler için geçerlidir)
6.Failin asıl
olması(Öldürme cinayetinde fürua karşı asıllara kısasın uygulanamayacağı
konusunda ittifak vardır.)
7.Cinayetin
tesebbüben olması.(Bu şart Hanefiler için geçerlidir çünkü onlar fiilin
tesebbüben değil doğrudan işlenmesini şart koşarlar.
8.Dekliğin olmaması.(denklik aranan
konular:İslam,hürriyet,cinsiyet,adet.)
9.Cinayetin
Darul Harbde gerçekleşmiş olması(Ağırlıklı görüşe göre suç İslam ülkesi dışında
da işlenmiş olsa suç suçtur kısas uygulanması gerekiyorsa uygulanmalıdır.)
10.Kısası
uygulama imkanının olmaması(Kısasın ana ilkesi eşitliktir.Eşitliğin olmadığı
durumlarda kısas uygulanmaz.)
37.KISASI ENGELLEYEN ÖZEL DURUMLAR NELERDİR?
37.Kısası
engelleyen özel durumlar öldürmenin dışındaki cinayetlerle ilgilidir ki bunlar kısasın eşitlik ve uygulanabilirlik
vasıflarıdır.kısaca bunlar:Mahiyet,sıra,vasıf,fonksiyon itibariyle eşitliğin
olmaması,cinayetin kısas uygulanamayacak yerde olması(örneğin kemik kısmında
olması).
38. KISASI DŞÜRECEK
DURUMLAR NELERDİR?
38.Kısası
engellemekle düşürmeyi birbirinden ayırmak gerekir.Çünkü birincisinde kısasın
şartlarından bir ya da bir kaçı bulunmamakta,ikincisinde ise bütün şartlar bulunup engeller de
olmadığı halde kısası düşüren bazı durumlar vardır.Buları şöyle
sıralayabiliriz:Kısas mahallinin olmaması,af,anlaşma(sulh),veraset.
39.KISAS
MAHALLİNİN OLMAMASI DURUMUNDA KISAS
NASIL DÜŞER?
39.Kısasın
öldürmek ve öldürme dışındaki suçlarda söz konusu olduğunu belirtmiştik.Öldürme
şeklindeki kısasta kısasın uygulanacağı yer caninin bizzat kendisidir .Katilin
ölmesi ya da herhangi bir sebeple öldürülmesi kısasın uygulama yerinin yok
olması demektir ki ,bu durumda kısas kendiliğinden düşer.Öldürmenin dışındaki
cinayetlerde ise kısasın uygulanacağı yer caninin organlarıdır.Kısasın uygulanacağı
organın yok olması durumunda kısas kendiliğinden düşer.Çünkü küçük suçların
kısasında eşitlik ve tekabüliyet(karşılıklı olma) şartı vardır.Dolayısıyla
kısas konusu organın yok olması du
rumunda başka organa kısas uygulanmaz.
40.KATİLİN ÖLMESİ DURUMUNDA KISASIN DÜŞÜRÜLMESİYLE İLİGİLİ MEZHEP İMAMLARININ
GÖRÜŞLERİ NELERDİR?
1.Malikilere göre:a)
katil normal bir şekilde ölmüşse yada bir kişiyi kasten öldürdüğü için
öldürülmüşse mirasçılara diyetin ödenmesi de gerekmez kısas imkanı ortadan kalkınca
ceza tamamen düşer.
b)Katil
başkası tarafından zulmen öldürüldüyse onun kanı birinci maktulün velilerine
verilir.Katilin velileri maktulun velilerini razı etmek zorundadır.Ondan sonra
kendi maktullerinin katili hakkındaki karar kendilerine ait olur.Bunu
yapmadıkları takdirde katilin katiline kısas uygulama veya onu affetme hakkı
birinci maktulün yakınlarına aittir.
2.Hanefilere
göre:Her ne durumda olursa olsun katilin ölmesi durumunda kısas tamamen düşer
diyet de gerekmez.
3.Şafi ve Hanbelilere
göre :Her ne şekilde olursa olsun katilin ölmesi ya da öldürülmesi durumunda
veliler diyet talebinde bulunabilirler.Yani kısas düşünce diyet kendiliğinden
devreye girer.
41.ORGANIN YOK OLMASI DURUMUNDA MAĞDURA BEDEL ÖDENİP ÖDENMEYECEĞİ HAKKINDA MEZHEP ALİMLERİNİN GÖRÜŞÜ NEDİR?
1.Hanefilere
göre :Caninin kısasa konu olan organı meşru bir sebepten dolayı yok olmuşsa(hırsızlıkta
uygulanan kısas gibi mesela)kısas düşer ancak mağdura mali bedel ödenir.Şayet
caninin organı tabi bir afetle ya da haksız
yere yok olmuşsa hem kısas hem mali bedel düşer.
2.İmam Şafi ve
Ahmede göre:Mağdur kısas ya da bedelin birini seçme hakkına sahip olduğuna
göre,canideki kısas mahalli her ne sebeple yok olursa olsun mağdura bedel
ödenmesi şatır.
3.İmam Malike
göre:Her ne sebeple olursa olsun kısas mahalli yok olduğu takdirde,kısas
düştüğü gibi mali bedel de düşer.
42.CANİNİN AFFEDİLMESİYLE KISAS DÜŞERMİ?
42.Kısas
velilerinin tümü ya da bir kısmı tarafındans cani affedilirse kısasın uygulanması
söz konusu olmaz.
43.KISASIN
DÜŞÜRÜLMESİNDE AFFIN ŞARTLARI NELERDİR?
43.Affın
geçerliliği için iki şart vardır.
a)Affeden
kişinin baliğ olması
b)Affın
bizzat kısas hakkına sahip olanlar tarafından yapılması
44.AFLA İLGİLİ GENEL HÜKÜMLERDE AFFIN SONUCU NEDİR?
44.Affın sonucu
caninin masum olmasıdır.Bu sonuca göre veli,caninin
affedilmesinden sonra onu öldürdüğü takdirde alimlerin ittifakıyla
amden(kasten)katil sayılır ve kendisine kısas uygulanır.
45.KATİL, VELİLERDEN
BİRİSİ TARAFINDAN AFFEDİLDİKTEN SONRA BAŞKA BİR VELİ TARAFINDAN ÖLDÜRÜLÜRSE NASIL BİR YOL İZLENİR?
45.Öldüren
velinin aftan haberi yoksa veya haberi olup da katili öldürmenin haram olduğunu
bilmiyorsa İmam Ebu Hanife,Yusuf ve Muhammede göre kendisine kısas
uygulanmaz.Çünkü her ne kadar kendi başına uygulama yetkisi yoksa da kısas onun
hakkıdır ve kendisine mübah düşüncesiyle kısası gerçekleştirmiştir.İmam
Şafi,Ahmed ve Züfere göre velin aftan
haberi olduğu takdirde katili öldürürse kendisine kısas uygulanır.Çünkü
katil,affedilince masumiyeti geri gelmiş ve katil olmadan önceki haline
geri dönmüştür.Dolayısıyla onu öldürmek
kısası gerekmektedir.
46.AMDEN(KASTEN)ÖLDÜRÜLMEK İSTENEN KİŞİ YARALANIP ÖLMEDEN ÖNCE KATİLİ AFFEDERSE NE OLUR?
46.Amden öldürülmek istenen biri ölmeden önce katili
affettiği takdirde,Hanefi Şafi ve Hanbelilere göre katile kusas uygulanmaz ve
maktulün velilerine diyet de ödenmez.Çünkü kısas maktulün hakkıdır,kendisi ise
hakkından vazgeçmiştir.
47.YARALANAN YA DA
BİR ORGANI KESİLEN KİŞİ,CANİYİ AFFETTSONRİKTEN A SİRAYET GERÇEKLEŞİRSE SONUÇ NE OLUR?
47.Ebu Hanifeye
göre af geçerlidir.İmam Şafi ve Ahmede göre,yaralının affetmesi sadece doğrudan
meydana gelen yara ile ilgili olduğu takdirde,yaranın sıçradığı diğer organları
kapsamaz,ancak caniye kısas da uygulanmaz;afta kullanılan ifade,meydana gelen -yara
ve sonuçlarını-kapsayacak şekilde genel ise af geçerlidir.
48. İSLAM DİNİNİN ANLAŞMAYLA İLGİLİ GÖRÜŞERİ NELERDİR?
48.İslam dini
anlaşmaya büyük önem vermiş ve ne şekilde olursa olsun,genelde anlaşmanın
sonuçlarını geçerli saymıştır.Allah(c.c),insanın hür iradesine dayanan hüküm ve
kararları,İslamın genel prensiplerine aykırı olmamak kaydıyla,bizzat kendisinin
verdiği hükümler gibi geçerli saymış ve insanları anlaşmaya teşvik etmiştir.
49.ANLAŞMA İLE İLGİLİ GENEL HÜKÜMLER NELERDİR?
49.Konumuzla
ilgili anlaşma,maktulün velileri ile katil tarafı arasında kısastan vazgeçme
mukabilinde belli bir bedel üzerinde yapılan uzlaşmadır.
1.Affetme
yetkisine sahip olanlar,anlaşma yetkisine de sahiptirler.
2.Velilerden
birisi anlaşma yaptığı takdirde kısas düşer ve geri kalanlar hisselerine düşen
diyeti alabilirler.
3.Katil anlaşma ile masum hale gelir.Dolayısıyla
anlaşmadan sonra ve velilerden birisi katili öldürdüğü takdirde,amden katil
sayılır ve kendisine kısas uygulanır .
4.Anlaşma ölümden önce veya sonra veli tarafından yapılabileceği
gibi,mağdur tarafından da yapılabilir.
5.Katil birden fazla kişi olup
veli,katillerden bir kısmı ile anlaştığı takdirde diğer katil veya katillere
kısas uygulanabilir.Nitekim afta da durum aynıdır.
50.KISAS HAKKININ MİRAS KALMASI NE
DEMEKTİR?
50.Kısas hakkının, caniye uygulayamayacak
birine veya caninin kendisine,kısmen veya tamamen miras kalması durumunda kısas
düşer.Bu konuda kısasın düşmesi iki şekilde olur:
1.Kısas hakkının,faile kısası
uygulayamayacak birine kalması.Örneğin,kız veya erkek çocukları olan ebeveynden
birinin diğerini öldürmesi durumunda kısas düşer.Çünkü kısas hakkına sahip olan
kişi katilin çocuğudur ki,daha önce belirttiğimiz gibi fer(çocuk)aslına kısas
uygulayamaz.Zira çocuğunu bile öldüren kişiye kısas uygulanmaz.
2.Kısas hakkının failin kendisine ait olması:kısas hakkı kısmen ya da
tamamen caninin kendisine ait olması
durumunda da kısas düşer.Örneğin sadece iki oğlu olan bir babayı,oğullarından
biri öldürüp kısas uygulanmadan katilin kardeşi öldüğü takdirde kısas yine düşer.Çünkü katil olan oğla,kısası
uygulayacak kişi kendi kardeşidir.O da
öldüğü takdirde katile yani kendisine kısası uygulama hakkının tamamı,miras
yoluyla bizzat kendisine geçer.Haliyle kendi, kendisine kısas uygulayamaz doğal
olarak kısas düşer.
(BÜTÜN ARKADAŞLARIMA BAŞARILAR DİLİYORUM)
KÜBRA YURTOĞLU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder