ÜNITE 6
ABBASILER-II - ( SAMERRA, BÜVEYHIILER VE SELÇUKLULAR DÖNEMLERI)
24 Mart 2013 Pazar
10:56
İÇİNDEKİLER
1. Türk Askeri
Bürokrasisinin Etkisi Altındaki
Halifeler
1.1. Mütevekkil 1.2.Muntasır 1.3. Müstein 1.4.Mu’tezz
1.5.Mühtedi 1.6.Mu’temid
1.7. Mu’tezid 1.8. Müktefi 1.9. Muktedir 1.10. Kahir 2.Büveyhiler Devri Halifeleri
3. Selçuklular Devrindeki Bazı Halifeler 3.1.Nasır Li Dinillah 3.2.Mustansır 3.3.Muta’sım ve Abbasi Halifeli ği’nin Sonu
ABBASİLER
-II-
TÜRK
ASKERİ BÜROKRASİSİNİN ETKİSİ ALTINDAKİ HAİFELER
1)MÜTEVEKKİL(847-861)
*cafer
el mütevekkil 822 yılında Türk asıllı bir cariyeden dünyaya geldi..
*kardeşi
el-vasıl yerine veliaht tayin etmeden vefat edince Abbasî tarihinde ilk defa
devlet erkanı yeni halifeyi seçmek için toplandı.
*Türk
kumandanların destekleriyle Cafer. Mütevekkil Alellah lakabıyla halife ilan
edildi.
*ilk
olarak,eskiden halifeyi kendisine karşı kışkırtan vezir ibnü'z Zeyyat'ı
azletti.
*yolsuzlukla
suçlanan devlet görevlilerinin işlerine son verdi.
*850
yılında Türk asıllı ebul hasan ibn hakan ı vezir tayin etti.
*halife
Me'mun dan beri gelen siyasi,dini ve fikri
politikalarda değişikliğe gitti.
*halkı
memnun eden bir politika takip etti.
*Mutezili
siyasete karşı çıkarak,gündemdeki HALKUL KUR'AN ile ilgili tartışmaları
yasakladı ve mihne dönemini ortadan kaldırdı.
MİHNE:
Mutezili görüşü benimsemeyenler üzerine uygulanan baskı dönemi demektir.
*mihne
sebebiyle tutuklu bulunanları serbest bıraktı.
*Sünniliğin
yaygınlaşması için çalışmalar yaptı.
*mihne
döneminde muhalefetin adeta öncülüğünü yapmış olan AHMED B. HANBEL'e yakınlık
gösterdi,hanefi alimlerini önemli yerlere getirdi.
*Türk
kumandanlardan rahatsızlık duyduğu için inak et-Türki yi hac dönüşü Bağdatta
öldürttü(849).
*aynı
yıl üç oğlu Muntasır,Mu'tez,Müeyyed'i veliaht tayin etti.
*diğer
abbasi halifeleri gibi Ali evladına karşı şiddet politikası
izledi,Fedek arazisini Ali evladından alıp kendi yakınlarına verdi,Ali evladına
yakınlığı ile bilinen İbnü-s Sikkit'i işkenceyle öldürttü.
*bu
hilafet dönemi barış içinde geçmekle
beraber zaman zaman sınır eyaletlerinde ayaklanmalar meydana geldi. En önemli
ayaklanma 852 de İrmiyede ermeni beylerinin vali ve beraberlerindekileri
öldürmesiyle başlamış.Boğa el-Kebir in komutasında büyük bir orduyla 4 yıl
içinde bu karışıklıklar tamamen bastırılmıştır.
*bizansa
karşı seferler düzenlendi.
*Türk
kumandanların nüfuzunu kırmakiçin,başşehrini Semerradan , Arapların yoğun
olduğu Dımaşk'a nakletti.buranın iklimine ayak uyduramadı ve ordunun baskısı
ile tekrar Semerraya taşındı.
*büyük
oğlu müntasıra veliaht tayininde ilk sırayı verdiği halde .daha sonra
müntasırla olan görüş ayrılığından dolayı sırayı ikinci oğlu Muteze
verdi.veliahtlıktan ayrılmak istemeyen müntasır
Türk kumandanlarıyla işbirlği yaparak
mütevekkiili öldürttü.ve yerine kendisi geçti.
Mütevekkil
in katli İslam tarihinde bir halifeye karşı
muhafız birlikleri tarafından işlenen ilk cinayettir. Onun katliyle
halifelerin siyasi nüfuzları yanında manevi nüfuzları da zayıflamaya ba şladı.
Bu olay bir asırdan fazla bir süredir iktidarda bulunan güçlü Abbasi
Devleti’nde gerilemenin başlangıcını teşkil etmi ştir.
2.MÜNTASIR -BİLLAH(861-862)
*halife
mütevekkilin en büyük oğludur.
*babasının
kendi veliahtlık sırasını kardeşi muteze vermesinden dolayı rahatsızlık
duyup,babasına karşı suikast düzenletip halife olmuştur.
*hilafetine
karşı başlatılan ayaklanmaları kısa sürede bastırdı.
*Türk
kumandanlarından Vasif b. Süvar'i Bizans
topraklarına gazaya göndermeye karar verdi ve 12.000 kişilik bir orduyu emrine
vererek Sugur ve Avasımda 4 yıl kalarak akımlarını sürdürmesini söyledi.böylece
hem bizans sınırlarına karşı tedbir almış oldu hemde vezirleriyle kumandanlar
arasındaki olası bir çatışmayı önlemiş oldu.
*Türk
kumandanları ve Ahmet b. Hasib in baskılarıyla iki kardeşini veliahtlıktan
azletti. Bunun üzerine çıkan isyanlar
Sıma et-Türki kumandasındaki birlik tarafından bastırıldı.
*halife
müntasır ,6 ay halifelik yaptıktan sonra vefat etti.
*Devlet
erkanı ve Türk kumandanlarından Bo ğa es Sa ğir, Bo ğa el- Kabir ve Otamı ş’ın
deste ği ile Halife Mu’tasım Billah’ın torunu Müstain Billah’ı hilafet makamına
geçirdiler.
3. MÜSTAİN BİLLAH (862-866)
*Türk komutanların desteğiyle halife
seçildi.
*bazı
gruplar mu'tez lehine eylemler yaptılar.babullameyi yağmaladılar.
*böylece
öteden beri Türk askerlerini iktidarı ellerinde tutmalarından rahatsız olan
Bağdat halkı ilk defa Türklere karşı başlatılan bir eylemin içerisinde yer almı
ş oluyordu. Boğa el Kebir olaya müdahale ederek birçok kişinin ölümüne sebep
olan karı şıklıklara son verdi.
*vezir ahmed b. Hasib ile Türklerin arası açılınca, Otamış vezir olarak tayin
edildi.
*Türk
askerlerinin nüfusunun kırılmasını isteyen Bağdat halkı, Abbasi kuvvetlerinin
Bizans karşısında yenilmesini bahane ederek halifeye karşı isyan ettiler. Bu
eylemler Boğa es-sağir ve Vasif e bağlı kuvvetler tarafından bastırıldı.
*boğa
es-sağir ve vasife bağlı türkler mali ve siyasi durumların kötüleştiğini iddia
ederek vezir otamışa karşı ayaklandılar. Halife olup bitenler kar şısında bir
tepki gösteremedi. Otamı ş’ın yerine Ahmet b. Salih b. Şirzad’ı vezir tayin
etti ve nüfuzlu kumandanlardan Ba ğir et-Türkî’yi ba şkomutanlı ğa getirmek
istedi. Ancak bu durum Bo ğa es-Sa ğir ve Vasif’i endi şelendirdi. Bo ğa es-Sa
ğir ile Vasif’in kendisine kar şı bir eylem gerçekle ştirece ğini haber alan Ba
ğir, adamları ile görü şerek halifenin ve bu iki Türk kumandanın katledilmesini
kararla ştırdı. Bunu duyan Halife Müstain, Bo ğa es-Sa ğir ve Vasif ile anla
şarak Ba ğir’i hapsetti. Bu sırada Ba ğir’in askerleri ve mevali ayaklandı.
Tehlikenin giderek büyümesi üzerine Ba ğir hapiste öldürüldü. Fakat bu durum
karı şıklıkları daha da artırdı.
*boğa
es-sağir ve vasif isyanları bastrmaya çalıştılar ama başarılı olamadılar.
*halife
boğa es-sağir ve vasif ile birlikte Semerrayı terk edip Bağdat'a
yerleştiler.bazıı kumandan ve devlet erkanıda Bağdata yerleşti.bu durumdan
rahatsız olan Türk askerleri, Ferganalılar ve di ğer mevali Müstain Billah’a
elçi gönderip hataları itiraf ettiler ve geri dönmesini istediler. Fakat halife
onların tekliflerini kabul etmedi. Bunun üzerine Türk askerleri siyasi
otoritelerinin sarsılmasından endi şe edip Müstein Billah’ın yerine Mutez
Billah’ı halife ilan ettiler. Böylece bir anda biri Ba ğdat’ta, di ğeri
Samerra’da olmak üzere iki Abbasi halifesi ortaya çıkmı ş oldu. Mu’tez Billâh
bu ikili ğe son vermek amacıyla Ba ğdat valisi Muhammed b. Abdullah b. Tahir’e
haber göndererek onu kendi safına ça ğırdıysa da teklifi kabul görmedi. Ancak
Bo ğa el Kebir’in Humus’ta bulunan o ğlu Musa, Mu’tez Billâh tarafına geçince
dengeler de ğişti. Bu geli şmeden cesaret alan Mu’tez Billâh karde şi Ebu
Ahmed’i Ba ğdat’a gönderdi ve Ba ğdat muhasara edildi. Muhasaradan dolayı peri
şan olan halk validen Mu’tez Billah’ın safına katılmasını ve halife Müstain
Billah’tan halifelikten çekilmesini istedi. Bu görü şmeler neticesinde Müstain
Billâh halifelikten çekildi ve Mu’tez’e biat etti.
4.MU'TEZ BİLLAH(866-869)
*Halife
mutevekkilin oğludur.
*bir
önceki halife müstainin Semerrayı
terkedip Bağdata yerleşmesi üzerine Türk komutanların desteğiyle
Semerrada halife ilan edilmiştir.
*mu'tez
halifeliğini Türkler yardımyla ele
geçirmiş olmasına rağmen Türk komutanlarını tasfiye etmiş ve boğa
es-sağiri öldürtüştür.bir süre sonra Türk askerleri Me ğaribe ile de anla şarak
isyan etmi şler ve ele geçirdikleri Mu’tez’e i şkence yaparak onu halifelikten
çekilmek zorunda bırakmı şlardır. Hapsedilen Mu’tez kısa bir süre sonra hapiste
öldü. Yerine Vasık Billah’ın o ğlu Mühtedi Billah halife ilan edildi.
*
Mu’tez zamanında Hariciler de etkinliklerini artırdılar.
*
Mu’tez devri Abbasi tarihinde Türklerin etkilerini en fazla hissettirdikleri,
aynı zamanda kar şıtlarının yava ş yava ş toparlanmaya ba şladı ğı bir dönem
olarak dikkat çekmektedir.
5.MÜHTEDİ-BİLLAH(869-870)
*muhtedi
billahin halife ilan edilişi halk ve askerler arasında tepkiyle karşılandı.
*
Taberistan’da isyan eden Ali evladından Hasan b. Zeyd bozguna u ğratıldı. Bu
dönemde Rey valisi Musa b. Bo ğa Ali evladıyla mücadeleyle görevlendirildi.
Aynı yıl Müsavir b. Abdülhamit e ş-Şari el-Harici kalabalık bir taraftar
kitlesiyle isyan edip Musul’a girdi. Vali Abdullah b. Süleyman direnemeyip
kaçmak zorunda kaldı. Hasan b. Eyyüp el Adevi kumandasında gönderilen Abbasi
ordusu asiler kar şısında tutunamadı. Müsavir, ba şkent Samerra’yı tehdit eder
vaziyete geldi.
*aynı
yıl Ali evladından olduğu iddia edilen Ali b. Muhammed doğu Afrika
sahillerinden getirilen zencilerin desteğini sağlayıp Abbasilere karşı isyan
etti. Basra yı yıktı ve birçok kişi yi esir aldı.
*halife
devleti düştüğü bu durumdan kurtarmak istedi ama hilafet makamına gelmesinde
önemli rol oynayan salih b.vasif et Türki
ve Bayık Beyin nüfüzünu kurmakta zorlandı. Bunun üzerine o sırada
İran'da bulunan Bo ğa’ya mektup yazarak kendisini Samerra’ya davet etti. Bo ğa
ile i şbirli ği yapan halife, Salih b. Vasif’i ortadan kaldırdı. Halife bu
olayın ardından Musa ve Bayık Bey’i de bertaraf etmek için çareler aramaya ba
şladı ve onları karı şıklıkları önlemek üzere Musul’a görevlendirdi. Mühtedi
Billâh, görünürde Türk askerleriyle iyi geçinmeye çalı şırken bir yandan da
Mısır’ın yerli halkından te şkil edilen ücretli askerleri (Megaribe) devletin
önemli mevkilerine getirmek istiyordu. Samerra’ya davet etti ği Bayık Bey’i
katlettirdi. Bunun üzerine Bayık Bey’e ba ğlı birliklerle meydana gelen çatı
şmalarda çok sayıda ki şi hayatını kaybetti. Devam eden karı şıklıklar üzerine
Bayık Bey’e ba ğlı birlikler halifeyi istifaya zorladı. Halife buna kar şı
direndiyse de i şkence edilerek öldürüldü.
6.MU'TEMİD ALELLAH(870-892)
*mütevekkil alellahın oğludur..
*tahta
çıkınca babasının veziri ubeydullah b. Yahya b.hakanı tekrar bu makama getirdi
ve daha sonra devletin yönetimini kardeşi muvaffak a bırakıp vaktii av ve
eğlence partilerinde geçirmeye başladı.
*halife
muhtedi zamanında zencileri etrafında toplayan Ali b. Muhammed ez zenci,isyan
çıkartıp Basra ya hakim olmuştur.mutemit önce kardeşi sonra musa b.boğayı onların
üzerine gönderdiyse de başarılı olamadı.15 yıla yakın devleti oyalayan bu ZENC
İSYANI 883 yılında bastırıldı ve Ali b. Muhammed öldürüldü.
*bu
dönemdeki diğer önemli mesele ise Abbasi
sınırları içeresinde Saffarilerin bağımsızlıkları ilan etmesidir.
*mutemit
döneminde Bizanslarla mücadele sürdürülmüş. Tarsus emiri Yazman bir gecede
bütün bizans ordusunu imha etmiştir. Ancak bir kuşatma sırasında Yazman
öldürülünce bizansa yapılan akınlar zayıflamıştır..
*Mu’temid
döneminde Karmatiler de uzun süre halifeli ği me şgul etmi şlerdir . Samerra’da
oturan Abbasi halifelerinin sonuncusu olan Mu’temid 892 yılında o ğlu Cafer’i
veliahtlıktan azledip yerine karde şi Muvaffak’ın o ğlu Ebu Abbas’ı
(Mu’tazıd-Billâh) getirdi. Bundan altı ay sonra da öldü.
7.MUTAZID-BİLLAH (892-902)
*merkezi
idarenin zayıfladığı bir dönemde halife
olmuştur ve babasının yardımcılığını yapmış olan Ubeydullah B.Süleyman
B.Vehbi vezir tayin etti.
*saffarilerden
amr b.leys horasan valiliğine getirildi.fakat bununla yetinmeyip
maverahunnehiride istedi.halife mutazıd bu toprakları samani emiri
ismail.b.ahmedden alıp ona verdi.fakat samaniler amr ı mağlup edip ondan daha
güçlü olduklarını gösterdiler.bunun üzerine Mutazıd bu toprakların hepsini tekrar
İsmail. b. Ahmede verdi.
*bu
yıllarda iranda hüküm süren dülefilerin isyanı bastırıldı ve dülefilerin
varlığına son verildi.
*899
yılında Amid yani Diyarbakır alındı..
*Türk
kumandanlarıyla birlikte iki defa kuşatılan mardin ele geçirildi.
*Merkezi
idarenin duyarsızlı ğı, mahalli menfaatler ve kırsal bölgelerdeki
memnuniyetsizlikler yeni bir şii ayaklanması için elveri şli zemin hazırlamı
ştı. Karmatilerin güçlü lideri Ebu Said el Cennabi, birçok kimseyi etrafında
toplayarak kısa zamanda Bahreyn ve çevresinde hâkimiyet kurdu.
8.MÜKTEFİ BİLLAH(902-908)
*halife mutazıd ın oğludur.
*mutazıdın
vefatı sonrasında vezir kasım b.ubeydullah Rakka da bulunan vliaht müktefi
Billah için Bağdatta biat yapıldı.
*rey
bölgesi saffarilerin eline geçmiş.halife bölgeye 4 ay sonra asker
sevkedebildi.daha sonra rey şehri samani
emiri ismail b. Ahmed tarafından ele geçirildi.
*ertesi
yıl fars bölgesi halife tarafından saffarilerin eline bırakıldı.karmatilerin
suriyedeki birçok şehri yağma ve tahrip etmesi üzerine Müktefi Billah onlara ciddi şekilde mücadele
etmeye karar verdi.halifenin emriyle tuğç b. Cuf,karmatiler üzerinebir ordu
sevketti.ancak ordunun kumandanı öldürüldü.aynı yıl karmatiler dımaşkı muhasara
ettiler.karmati lideri yahya b. Zikreveyh katledildi yerine kardeşi hüseyin
getirildi.hüseyin etrafına büyük bir
kalabalık toplayıp tekrar dımaşk üzerine
yürüdü.haraç ödemeleri konusunda halk ile anlaşma yaparak humusa geçen
hüseyin 'El Mehdi Emirul Müminin' lakabıyla kendi adına hutbe okuttu.ardından
hama ,selemiye ve diğer şehirleri zaptederk halkı kılıçtan geçirdi.
*Müktefi
Billâh, Karmati meselesini hallettikten sonra Mısır ve Suriye’de hüküm süren
Toluno ğulları hanedanını ortadan kaldırdı (906).
*
Müktefi döneminde, Bizansla mücadeleler devam etti. Anadolu üzerine akınlar
yapıldı. Müktefi Billâh 908 yılında ölmeden önce yerine karde şi Cafer el
Muktedr’i veliaht tayin etti.
9.MUKTEDİR BİLLAH (908-932)
*Muktedir Billâh döneminde Deylem ve
Taberistan, Ali evladının faaliyetlerine sahne oldu. Zeydilerden Hasan el Utru
ş, bölgede hükümdarlı ğını ilan edip halktan biat aldı (914)
*Bu
dönemde hallacı mansur .922 de vezir hamid b. Abbasın ısrarıyla yargılanıp idam
edildi.
*karmatiler
basrayı istila ederek birçok kişiyi öldürdü.
*ertesi
yıl hacdan dönen bir kafileyi kılıçtan geçirdi.
*925
yılında çıkan bazı ayaklanmalardan dolayı hacca gidilmedi.
*928
yılında Karkisiya ve Rakka’ya yürüyen Karmatiler 930’da Kâbe’ye baskın
düzenleyip binlerce hacıyı katlettiler ve Hacerü’l-esved’i yerinden söküp
Hecer’e götürdüler. Hacerü’l-esved 930 yılına kadar Karmetilerin elinde kaldı .
Karmatilerin reisi Ebu Tahir El Cennabi 930’da Uman’ı ele geçirdi.
*Bu
dönemde Bizans imparatorlu ğu ile mücadele devem etti. Bizans kuvvetleri
Lazkiye’yi işgal ederek çok sayıda Müslüman’ı esir aldı (918). Yine Malatya i
şgal edildi. Aynı yıl irminiye’deki bazı İslam şehirleri i şgal edildi (927).
*tarsus
valisi kumandasındaki abbasi kuvvetleri bizansa akınlarda
bulundu.ammuriye(amoryun)yi ele geçirip Ankara'ya kadar ulaştı. Birçok
ganimetle geri döndü.
*bu
dönemde halifeile arası bozulan nüfuzlu kumandanlarından el-muzaffer munis
bağdatı terkedip musulu ele geçirdi.
*hamdanilerin
hazinesine ve topraklarına el koydu.ardından bağdat üzerine yürürdü. Halifeye
ba ğlı kuvvetlerle Munis’in ordusu Şemmasiye’de kar şı kar şıya geldi. Daha
sava şın ba şında halifenin birlikleri bozguna u ğradı Muktedir Billâh, Ma
ğribli ve Berberi askerler tarafından öldürüldü. Yerine karde şi Kahir Billâh geçti.
Büveyhilerin
Ba ğdat’ı i şgaline kadar halifelik
yapan Muktedir Billâh sık sık vezir de ğiştirmi ştir. Onun devrinde hazinenin
gelirlerinde büyük bir azalma oldu ğu görülmekle birlikte saray harcamalarının
da arttı ğı kayıtlarda yer almaktadır. Sarayında 1.1000 Rum (Bizanslı) ve
Sudanlı hizmetçinin oldu ğu ve onun döneminde haremin nüfuzunun arttı ğı
söylenmektedir.
Muktedir
Billah, Ba ğdat’ta kendi adıyla anılan bir bimaristan (hastahane) yaptırmı ş, Diyarbakır surlarını yeniden in
şa ettirmi ş, bazı üst düzey devlet memurlarına verilen iktalar için Divanu
iktai’l-vüzera’yı kurmu ş ve idil Bulgar Hanlı ğı’na içinde me şhur seyyah ibn
Fadlan’ın bulundu ğu bir heyet göndermi
ştir.
10.KAHİR BİLLAH(932-934)
*kahir billah merhametsizliği ile
tanınır.
*bu
dönemde birçok cinayetin işlenmesine zemin hazırlamıştır. Ehl-i kitap dı şında
mütalaa edilen Sâbiîler için verilen idam fetvası uygulanmamı ştır . Kâhir-
Billâh (933)’de şarap İçmeyi, teganni
ile u ğra şmayı ve şarkıcı cariyelerin yüksek fiyatla alınıp satılmasını
yasaklamı ş, bu i şleri meslek edinenleri Basra ve Kûfe'ye sürerek oyun ve
eğlence aletlerini imha ettirmi ştir.
*Bu
dönemde Abbasî Devleti, ba şta Horasan ve Fars bölgesi olmak üzere bazı
eyaletlerde hâkimiyetini yitirmi ş, Büveyhîler gibi mahallî hanedanlar ba ğımsızlıklarını kazanmı ştı. Ayrı- ca Ba
ğdat'ta Şiîler ile Hanbelîler arasında zaman zaman çatı şmalar oluyordu. Kâhir
Billâh sert politikalarla bunları sindirmeye çalı ştı.
EMİRÜ'L ÜMERALIK SÜRECİNDE ABBASİ
HALİFELİĞİ
*Abbasîler
döneminde Mütevekkil-Alellah'ın öldürülmesinden (232/847) sonra halifelerle
Türk kumandanları arasındaki siyasî mücadele, halifelerin otoritesinin
zayıflamasına yol açmı ş ve bundan sonra
yönetime fiilen hâkim olan askerî liderler Irak'ta kontrolü ele geçirmi
şlerdir. Bu andan itibaren emîrü'l-ümerâ tabiri daha yaygın olarak kullanılmaya
ba ş- landı.
*Türk
asıllı kumandan Munis, Halife Muktedir-Billâh ve Kâhir-Billâh dönemlerinde
kendili ğinden emîrü'l-ümerâ unvanını kullanmaya ba şladı. Daha sonra onun
halefi hazinedar Tarif es-Sübkerî de aynı unvanı aldı. Halifelerle kumandanlar
arasındaki nüfuz mücadelesinin kıyasıya devam etti ği bir ortamda zorla halife
yapılan Râdî Billâh hilâfet makamına geçtikten iki yıl sonra (324/936) Basra ve
Vâsıt’ın güçlü valisi İbn Râik'i Ba ğdat'a davet ederek ken- disine
emîrü'l-ümerâ unvanını verdi ve geni ş yetkilerle donattı. Ba şkumandanlık,
Dîvânü'l- harâc, Dîvânü'd-diyâ', Dîvânü'l-meâvin 'in reisli ği ve berîd te
şkilâtının yönetiminin yanı sıra valilerin ve yüksek dereceli memurların hatta
vezirin tayini bile onun salâhiyeti dâhilindeydi.
Devletin
idarî, askerî ve malî işlerinin yönetimi konusunda halifeye danı şmadan karar
alma ve uygulama yetkisine sahip olan Emîrü'l-ümerâ ibn Râik'in protokolde yeri
halifeden sonra geliyordu.
*hutbelerde
halifeden sonra onun adıda zikredilmeye başlandı.
*Vezirlik,
hâciblik, valilik gibi bir müessese olarak ilk defa Halife Râdî-Billâh
tarafından 324 (936) yılında kurulan ve ibn Râik ile ba şlayan emîrü'l-ümerâlık
müessesesi, kısa bir müddet sonra devlet adamları arasında bir rekabet ve
mücadele unsuru oldu. Kumandanlardan Beckem et-Türkî, iki yıl sonra ibn Râik'i
görevinden uzakla ştırarak kendisini bu makama tayin ettirdi (938). Daha sonra
945 yılına kadar Tüzün bu görevde bulundu. Di ğer taraftan yine siyasî
sebeplerle 942 yılında Hamdânîler'den Nâsırüddevle Hasan'a da emîrü'l-ümerâlık
payesi verildi.
*945'te davet üzerine karı şıklıklar içindeki
Ba ğdat'a giren Büveyhîler'den Ahmed, Halife Müstekfı-Billâh tarafından
Muizzüddevle unvanı ile emîrü'l-ümerâ tayin edildi. Muizzüddevle de o ğlu Bahtiyâr'ı veliaht
tayin etmi ş ve ona da emîrü'l-ümerâ unvanını vermi ştir. Bu unvanın sa ğladı
ğı itibar Büveyhîler'in iran'da hüküm süren kollarını rahatsız etti ğinden
Muizzüddevle'nin ölümü üzerine Halife Muti-Lillâh onun Rey ve Cibâl hâkimi olan
karde şi Rüknüddevle'ye de emîrü'l-ümerâ unvanını vermek zorunda kaldı.
Büveyhiler Devri Abbasi Halifeleri
•
Razi- Billah (934-940)
•Mütteki
-Lillah (940-944)
•
Müstekfi-Billah (944-946)
•
Muti-Lillah (946-974)
•
Tai’-Lillah (974-991)
•
Kadir Billah (991-1031)
•
Kaim-Biemrillah (1031-1075) . Bunun son
20 senesi Selçuklu döneminde geçmi ştir.
*büveyhoğulları
932-1062 yılları arasında ıran ve ırakta hüküm süren deylem assıllı bir
hanedandır.
*bu
dönemde abbasi halifeliğin etkisi zayıfladığından,büveyoğulları bunu fısat
bilerek devlet haline gelebilmeyi başarmışlardır.
*güney
hazar ve irandan sonra ırak'ada göz diken ebul hüseyin ahmet b. Büveyh 945 de bağdata
girdi.
*kısa
sürede dönemin abbasi halifesi müstkfi billah,ahmedi emirül ümera tayin
ettti.kendisine Muizzüddevle, a ğabeyleri Ali’ye imaduddevle, Hasan’a da
Ruknüddevle lakaplarını verdi. .kendisi ve kardeşleri adınada para bastırıldı.
*fazla
vakit geçmeden büveyhi emiri muizzüddevle halife müstekfiyi aledip yerine
Muti-lillahı halife ilan etti.
*
Büveyhilerin Ba ğdat’ı i şgali Abbasi tarihinde yeni bir devir ba şlıyordu.
Artık Abbasi halifeleri, bir devlet başkanı olmaktan çıkıyor ve dini lider olarak
kalıyorlardı. Bir asırdan fazla devam eden Büveyhi i şgali sırasında siyasi ve
askeri faaliyetler tamamen Büveyhi emirlerinin kontrolünde götürülmü ştür.
*şii
büveyhiler,sünni abbasi halifesinin başkentine girmeleri,asırlardır
düşündükleri şii hilafet/imamet tesis
etmek için frsat olmuştur.fakat büveyhiler
abbasilerin halifeliğinin devam etmesine izin vermiş. Bu şekilde Şii
Büveyhi hanedanı ile Sünni Abbasi hilafeti arasında bir uzla şma ve siyasi bir
entegrasyon ortaya çıkmı ş görünmektedir. Böylece Abbasi-Büveyhi topraklarında
islam inancının iki farklı yorumuna mensup güçler, islam tarihinde olmak üzere
bir arada bulunmu ş ve devleti birlikte yürütme konusunda ittifak etmi şlerdir.
Büveyhilerin Ba ğdat hakimiyeti ve Abbasi halifeleri üzerindeki nüfuzu 1055
tarihine kadar 110 yıl devam etmi ştir.
*halifelerin
göreve gelmeleri tamamen büveyhilerin kontrolu altında olmuştur.
*
Son Büveyhi Emirü’l-Ümerası Melikü’r- Rahim,
1055 senesinde Ba ğdad’a giren
Büyük Selçuklu Sultanı Tu ğrul Bey tarafından tutuklanmı ştır. Böylece Büveyhilerin bir asrı a şkın bir süre Ba ğdat
ve Abbasi halifeleri üzerinde hakimiyetleri son bulmu ş oluyordu
*bu
dönem abbasi halifelerinin adeta bir devlet memuru konumuna düşmesiine
rağmen,halifelikte nisbi istikrara
vesile olmuş..bu tarihten itibaren abbasi dönemindekikadar sık sık halife
değişikliği yapılmamış.hilafet için türlü türlü entriklara,suikastlara şahit
olunmamıştır.
Selçuklular
Devrindeki Bazı Abbasi Halifeleri
•
Kaim-Biemrilah (1031-1075)
•
Muktedi-Biemrillah (1075-1094)
•
Müstazhir-Billah (1094-1118)
•
Müster şid-Billah (1118-1135)
•
Ra şid-Billah (1135-1136)
•
Muktefi-Liemrillah (1136-1160)
•
Müstencid-Billah (1160-1170)
•
Müstadi-Biemrillah (1170-1180)
•
Nasır-Lidinillah (1180-1225)
*abbasi
iler ile selçuklular arasındaki ilk irtibat
nişaburun 1038 de ele geçirilmesiyle başladı.
*halife
,tuğrul ve cağrı beylerden yağma katil ve tahripten kaçınarak ele geçirdikleri
şehirlerde imar faaliyetlerine girişmelerini istedi.tuğrul bey Müslüman
memleketleri koruma konusunda halifenin hizmetinde olduklarını belirtmiştir.
*selçuklu
sultanı tuğrul bey, abbasi halifesiyle diplamatik ilişki kurarak islam
dünyasında itibar kazanmayı düşünürken, halife kaim-biemrillahta selçuklularla
yakın siyaset geliştirip onlardan büveyhlilere karşı kendilerine yardımcı
olmalarını isteyecekti
*selçuklu
ve abbasi ilişkilerinin gelişmesi üzerine halife tuğrulbeye hizmetlerinden
dolayı rükneddin lakabını verdi.
*15.12.1055
de Cuma günü tuğrrul bey adına utbe okundu.tuğrul bey bağdatta 13 ay kaldıktan
sonra ayrıldı.
*
Bunu fırsat bilen Büveyhi komutanlarından Aslan Besasiri Ba ğdat’ı i şgal etti
ve halife Kaim Biemrillah’ı tutuklattı. Mısır’daki Şii Fatımi halifeli ğinin hakimiyetini kurdu
ve Şiili ğin yerle şmesi için
faaliyetlerde bulundu . Bunun üzerine Tu ğrul Bey harekete geçerek tekrar
Bağdat’ı ele geçirdi ve ardından Aslan Besasiri’yi bertaraf etti, halife Kaim
Biemrillah’ı hapisten kurtardı. Halife kendisini ikinci defa Şiilerin
baskısından kurtaran Tu ğrul Bey’i “Do ğunun ve Batının Sultanı”(Melikü’l Me
şrık ve’l Ma ğrib) ünvanıyla taltif etti.
*tuğrul
beyin ölümünden sonra sultan alparslan döneminde abbasi ile ilişkiler aynı
düzeyde devam etti.
*halife
kaim billah,alparslan adınada hutbe okuttu.
*1071
malazgirt zaferi sonucu halife sultana ebul feth unvannını vererek onu taltif
etti.
*melikşah saltanatı döneminde ise.islam dünyasını
etkisi altına almaya çalışan batinilere karşı mücadele etti.
*selçuklu
sultanları sünni islam dünyasının koruyucusu haline geldi
*sünniliği
geliştirmek ve batiniliği ortadan kaldırmak için birçok yere medreseler
yapıldı.
*Büyük
Selçuklu devletinin parçalanmasından sonra
bölgede güçlenen Irak Selçukluları döneminde de Abbasi halifeleri ile
olan ili şkiler aynı şekilde devam etmi ştir. Son Irak Selçuklu hükümdarı III.
Tu ğrul, Harezm şah ve Teki ş ile giri şti ği mücadelede hayatını kaybetti
(1194). Bundan sonra Abbasiler, Harezm
şahlar ile kar şı kar şıya geldi. iş te bu dönemde (1180) hilafet makamında
bulunan Nasır Li dinillah, geli şen hadiselerden de faydalanarak Abbasi
hilafetine yeniden dünyevi gücünü kazandırmak için harekete geçti.
NASIR-LİDİNİLLAH(1180-1225)
*halife nasr bu iki türk
hanedan,harzemşahlar ve ırak selçukluları arasında rekabeti körükleyerek selçuklulardan
kurtulmak isteyerek planlar kurdu ama harzemşahlar karşsında tutunamadı.ve
ırak-ı acem elden çıktı.
*halife
nasırın abbasi devletini yeniden eski gücüne kazandırma girişimleri sonuç
vermedi. Çünkü artık bölgede dengeler değişmi ş, do ğuda Mo ğollar ve Harezm
şahlar güçlenmeye ba şlamı ştı. Üstelik halifelik co ğrafyasının üzerine birçok
ba ğımsız devlet kurulmu ş ve güçlenmi şti.
.
*Nasır-Lidinillah
önce Büveyhilerin, sonra Selçukluların hâkimiyeti kar şısında dünyevi gücünü
büyük ölçüde kaybetmi ş olan Abbasi hilafetinin hâkimiyetini yeniden tesis
etmeye çalı ştı. 1187’de hilafet merkezi Ba ğdat’taki eski Selçuklu sarayını
yabancı bir idarenin vesayetinin sembolü oldu ğu gerekçesiyle yıktırdı .
*
Akka 1189-1191 yıllarında Haçlıların muhasarası altındayken şehri savunan
Selahaddin-i Eyyübi’nin yardımına gitmek yerine sınırlarını kuzeye do ğru geni
şletti ve Selahaddin’in do ğum yeri olan Tikrit’i ele geçirdi.
*Fırat kıyısındaki yerle şim merkezlerini
hâkimiyeti altına aldı. Halifenin Selahaddin’e kar şı bu olumsuz tavrının
sebebi muhtemelen 1187’de Kudüs’ü Haçlılar’dan geri almasından sonra
Selahaddin’in kendi topraklarına da saldıraca ğı endi şesiydi. En çekindi ği
rakibi Irak Selçuklu Sultanı II. Tu ğrul’un, müttefiki Harezmşah Alâeddin Teki
ş’le yaptı ğı sava şta öldürülmesiyle birlikte Irak Selçuklularının tarihe karı
şması (1194) halifeyi rahatlattı.
*selçuklulara
karşı işbirliği yapan nasır ile harzemşah alaaddin tekiş,selçukluların mirası
konusunda anlaşmazlığa düştüler.halife hakimiyet sahasını genişletmeye
başladı.selçukluların bütün mirasına sahip olmak isteyen harzemşah ertesi yıl
halifenin zapt ettiği yerleri geri aldı. Sadece huzistanı nasıra baktı.taraflar
arasında ki mücadele askeri alandan hukuk alanınada yayıldı.hukuk sahasındaki
çekişmeler tekişin olu alaaddin muhammed
zamanındada doruk noktasına ulaştı.
*
Kar şılıklı tahriklerden sonra Muhammed b. Teki ş, ülkesindeki ulemadan Nasır
Lidinillah’ın hilafete layık olmadı ğına dair bir fetva alıp onun yerine Hz Ali
soyundan Alaülmülk-i Tirmizi’yi halife tayin etti ğini duyurdu . Kendi adına
hutbe okuttu. Sikke kestirdi.
*Kırk
be ş yıl hilafet makamında kalarak en uzun süre halifelik yapan Abbasi halifesi
olan Nasır Lidinillah 1225 yılında öldü . Yerine o ğlu Zahir-Billah geçti
(1225-1226).
*Müslümanların
Abbasi halifeli ğini dünyevi ve ruhani tek merkez olarak tanımaları idealine
kendini adayan Nasır, bu idealini gerçekle ştirmek için siyasi ve itikadi
açıdan farklı görü şlere sahip çe şitli mezhepleri yakınla ştırmaya, hatta
birle ştirmeye çalı şmı ştı. Müslüman ve gayrimüslim hükümdarlarla ittifak olu
şturma politikası, idari alanda yaptı ğı reformlar, fütüvvet te şkilatını
yeniden düzenleyip kendi kontrolü altına alması ve fermanlarının İslam
dünyasında sistematik olarak da ğıtılması bu hedefe yönelik faaliyetlerdir.
Nasır bu faaliyetleri neticesinde hilafet kurumuna eski itibarını kazandırmayı
ba şarmı ştır.
MÜNTASIR-BİLLAH(1226-1242)
*babası zahir-biemrillahın vefatı
üzerine halife olmuştur.
*harzmşah
deletini ortadan kaldırıp azerbeycanı ele geçirdi.
*moğollar
1231 de erbil,amid,mardin ve nusaybin de çok büyük yağma ve katliam yaptılar.
*moğollar
1237 de erbili aldılar.bunun üzerine halifenin gönderdiği prduyu duyuncaya geri
çekildiler.ordunun geri dönüşünü takip eden moğollar erbile tekrar
saldırdı.kendisine tabi olan müslüman hükümdarlardan yarım istedi.fakat yardıma
gelen birliklerinde katıldığı abbasi ordusu bağdatın 40 km uzağında moğollar
karşısında ağır yenilgiye uğradı.müntasır bu olay karşısında moğol
kumandanlarıyla zorla yapmayı başardığı ateşkesle moğol tehlikesinedn
kurtulabildi.
*Do
ğu İslam dünyasının Mo ğol tehdidine maruz kaldı ğı bu dönemde halifelik yapan
Müstansır kendisine tabi Müslüman hükümdarlarla iyi ili şkiler kurdu. Birbirine
dü şen Mısır ve Suriye Eyyübi meliklerini barı ştırmaya çalı ştı. 1231 yılında
Mısır Eyyübi sultanı el Melikü’l-Kamil Muhammed’in elçisini ve Erbil hükümdarı
Kökböri’yi ağırladı. Müstansır 1242 senesinde öldü ve Rusafe’de defnedildi. Yerine o ğlu
Müstasım Billah geçti.
MÜSTASIM-BİLLAH(1242-1258)
*babasının
ölümü üzerine hailfe makamına geçtiğinde doğuda islam topraklarının büyük bir
kısmı moğollarca işgal edilmişi. Daha batı dakilerde bağdat dahil yine
moğolların tehtiti altındaydı..
*7
yıllık bir kesintinin ardından ilk hac kafilesi gönderildi.
*moğollar
bağdat yakınlarında hilafet odusuyla çarpıştı.
*moğollar
harran ve urfayıda yağmaladılar..
*moğol
kumandanlarından hülagu .halifeye bölge devletlerinden gelecek bütün
yardımların kapılarını kapatarak 27 mart 1257 de bğdata doğru hareket ettiler
ve şehri kuşattılar.kaçması mümkün olduğu halde kendisine bişey yapılmayacağını
düşünen mustasım bağdatta kaldı ve üç oğluyla birlikte teslim oldu.
*hülagu
önce mustasımı hoş karşıladı ve halkına,askerlere karşı direnmemeleri
çağrısında bulunmasını istedi.halifenin emriyle tellallarla yapılan bir çağrı
üzerine çatışmalar sona erdi.fakat bu defa moğollar katliama başladı ve
şehirdeki herkes öldürüüldü.Şehir tamamen ya ğma ve tahrip edildi. Kaynaklarda,
daha sonra şehre giren Hülagu’nun ceset kokusu yüzünden şehirde fazla kalamadı
ğı, nehrin önce kan, ardından atılan kitaplar sebebiyle mürekkep renginde aktı
ğı gibi rivayetler yer almaktadır.
*
Müstasım- Billâh i şkenceyle hazinesinin yerini söyletildikten sonra öldürüldü.
Onun ölümüyle Ba ğdat merkezli Abbasi
halifeli ği tarihe karı ştı.
ÖZET:
Halife Mutasım’ın ölümünden (842) sonra ba şa geçen halifeler zamanında
merkezi otorite zayıflamı ş ve bunun sonucunda Abbasi Devleti’ne ba
ğlı çe şitli bölgelerinde mahalli
devletler ortaya çıkmı ştır. Bunlar, çe şitli bölgelere gönderilen valilerin devletin zayıflamasından
yararlanarak kurdukları devletlerdir. Bu devletlerin isimleri ve kuruldukları
yerler şunlardır: Toluno ğulları ve
ihşidiler (Mısır) , idrisiler (Fas), Aglebiler (Tunus, Cezayir) ,
Fatımiler (Mısır), Tahiriler ( İran, Horasan), Saffariler ( İran'ın Sistan
bölgesi-
18
Maveraünnehir),
Samaniler (Horasan, Maverünnehir ), Büveyhiler ( İran ve Irak). İdrisiler, ve
Fatımiler dı şındaki devletler Abbasi Devleti’nin dini liderli ğini tanımı
şlardır.
945
yılında Ba ğdat’ı ele geçiren Büveyhiler Abbasi halifeli ğin kontrollerine
aldılar.1055 yılında Büyük Selçuklu Sultanı Tu ğrul Bey Ba ğdat’a gelerek
Halife’yi Büveyhiler’in baskısından
kurtardı. Abbasiler kısa bir süre Irak ve çevresine hakim olmu şlardır. Büyük
Selçuklu Devleti 1157’de yıkılınca
Abbasiler de en önemli destekçilerini kaybettiler. Eskiden sahip oldukları
nüfuzlarına kavu şmak için Irak Selçuklu sultanları ile mücadele etmeye ba şlamı şlardır.Irak
Selçuklu Devleti’nin 1194’te yıkılmasından sonra Harezm şahlar’la muhatap olmu
şlardır.
1258
yılında Mo ğol Hükümdarı Hülagu, Ba
ğdat’ı ele geçirip son Abbasi halifesi Musta’sım’ı öldürterek Abbasi Halifeli
ği’ne son verdi.
Mo
ğolların elinden kurtulan Abbasi ailesine mensup ki şiler Mısır’a kaçtılar ve
orada Memlukların egemenli ğinde halifeliklerini sürdürdüler. Ancak bunlar
tamamen sembolik bir konumda kalmı şlardır. 1517 yılında Yavuz Sultan Selim
Mısır’ı alınca buradaki Abbasi halifeli ği de sona erdi.
SELAM VE DUA
İLE…..
----------------------------------------SON------------------------------------
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder