I ve II.
ÜNİTE
s. 1. Felsefe kelimesinin sözlük manası nedir?
c.1. philia ve sophia kelimelerinin
birleşiminden oluşmuştur. Philia sevgi,
sophia ise bilgi, hikmet ve bilgelik manalarına gelir.
s.2. felsefe terim olarak nedir?
C.2. asıl tanımını Aristoteles ve platon
yapmıştır. Buna göre felsefe “düşüncenin var olanı bilmek için metotlu bir
şekilde çalışması, ilkelerini araştırmasıdır.
s.3. filozof nedir? Hangi özellikleri
taşımalıdır?
c.3. filozof devrinin gerekli bütün
bilgilerini akli esaslar dahilinde birlestirerek bir
sistem meydana getiren kimsedir.
1. ilimlerin
temel prensiplerini, kanun ve sonuçlarını iyi bilmelidir,
2. Mükemmel isleyen
bir akla ve keskin bir zekaya, genis bir hayal gücüne
sahip
olmalıdır,
3. Çok güçlü bir
sezgisi olmalıdır.
s.4. felsefenin dayandığı temeller
nelerdir?
c.4. akıl, hikmet, tefekkür ve bilgi. Akıl
felsefeciler tarafından bu dayanakların en üstünü ve mükemmeli olarak kabul
edilmiştir. Tefekkür ancak aklın harekete geçmiş şeklidir. Hikmet bazen
felsefeyle eş anlamlı kullanılsa da daha geniş bir manaya sahip olduğu kabul
edilmiştir. Bilgi filozoflar için son derece öneme sahiptir. Bunu kabaca suje
ile obje arasındaki ilişki olarak tanımlamışlardır(suje bilen, obje bilinen
demektir). Ancak bilginin hangi tarafa yakın olduğu konusunda bir kesinlik
yoktur. Bu nedenle bazı felsefi akımlar doğmuştur.
s.5. felsefi düşünce nedir?
c.5. Felsefi düsünce
ise hem sistemli hem de olaylara ait birlestirici ve
bütünlestirici bir düsüncedir.
Bu düsünce insanın varlıklara iliskin
merak ve daha çok bilme, anlama ve kavrama ihtiyacının bir ürünüdür.
s.6. felsefi düşüncenin özellikleri
nelerdir?
c.6. a. felsefi düşünce geneldir.
b. felsefi düşünce birleştrici
bütünleştiricidir.
c. felsefi düşünce tutarlıdır.
d. felsefi düşünce objektif olmalıdır.
e. felsefi düşünce ferdidir.
s.7. felsefenin temel problemleri nelerdir?
c.7. varlık, bilgi, değer
s.8. bu problemlerin konusu nedir?
c.8. varlık, metafizik ve ontoloji demektir.
Fizikten sonra gelen anlamında kullanılmıştır. Bu alan genel olarak varlık
varlık olarak nedir? Varlık neden vardır? Varlığın ilk varolus sebebi
nedir? Varlık nasıl var olmustur? gibi
sorulara cevap arayarak varlığın mahiyeti özü
ile ilgili bilgi vermeye çalısır.
Bilgi problemi
bilim felsefesi ve epistemoloji diye ikiye ayrılır. Bilim felsefesi bilimlerin
kanun, metot ve sonuçlarını inceleyerek onların tutarsızlıklarını ortadan
kaldırır. Epistemoloji ise elde edilen bilginin ne olduğunu,
nereden geldiğini, nerelere varabildiğini,
bilgiyi elde etmenin mümkün olup olmadığını, hangi
bilginin gerçek, hangisinin gerçek dısı olduğunu,
bilgiye hangi yoldan ulasılacağını ele alır.
Burada bilginin kaynağı problemi ortaya çıkar
1.
Rasyonalistler;
bilginin akıldan doğduğunu ileri
sürenler.
2. Sansualistler; bilginin
duyudan doğduğunu ileri
sürenler.
3.
Ampristler/empristler;
bilginin deneyden doğduğunu ileri
sürenler.
4.
Entüisyonistler;
bilginin sezgiden doğduğunu ileri sürenler.
Bilginin
değerine gelince
1. Dogmatikler; bilgimizin doğustan
ve aklın ürünü olduğunu, ancak bu tür bilgilere
güvenilebileceğini
ileri sürerler.
2. Septikler; süpheye
dayanırlar ve her türlü bilgiden sonsuz bir sekilde süphe
ederler.
3. Rölativistler; bilgilerimizin
izafi, rölatif, göreli olduğunu, gerçeği
ancak kısmi
olarak
yansıtabileceğini ileri sürenler.
4. Pozitivistler; süphesiz
olarak bilebileceğimiz seyin ancak kendi
suurumuz olduğunu
ileri sürenler.
5. Pragmatistler; bilgiyi bilgi
yapanın, sağladığı çıkar, fayda
ve ise yaramsı olduğunu
savunanlar.
Değer problemi
ise ahlak ve sanat felsefesi olarak ikiye ayrılır. Ahlah felsefesinde bir
teorik bir de pratik yön bulunur. Teorik olan bölüm etik davranışları ortaya
koyar, pratik olan ise onların uygulanmasını sağlar. Ahlakın uygulama alanı
fert, aile, toplum ve devlettir. Sanat felsefesinde güzel ve çirkin vardır.
Sanattan sanatçıdan ve sanat çeşitlerinden bahseder. Her iyi güzel olmadığı
gibi her kötü de çirkin değildir temel sloganıdır.
s.9. felsefenin bölümleri nelerdir?
c.9. sistematik felsefe ve felsefe
tarihidir.
Sistematik
felsefe, Felsefe problemlerini sistematik bir biçimde belli ana problemler
etrafında yoğunlasarak ele alan
disiplindir. Bu bağlamda sistematik felsefe Temel Dallar ve
Özel Dallar olmak üzere ikiye ayrılır:
1.1. Temel
Dallar Felsefesi
1. Metafizik
veya Ontoloji
2. Mantık
3. Bilgi teorisi
(epistemoloji)
4. Ahlak
Felsefesi
5. Sanat
Felsefesi
1.2. Özel Dallar
Felsefesi
1.Bilim
Felsefesi
2. Matematik
Felsefesi
3. Biyoloji
Felsefesi
4. Din Felsefesi
5. Dil Felsefesi
6. Eğitim
Felsefesi
7. Tarih
Felsefesi
12
8. Toplum
Felsefesi
9. Hukuk
Felsefesi vb
Felsefe tarihi
ortaya konulmus olan felsefe sistemlerini ve çesitli
düsünceleri tarihsel bir kronolojiye göre
ele alıp tahlil ve terkipleriyle açıklamaya çalısan bir felsefe
disiplinidir.
s.10. felsefe tarihinin önemi nedir?
c.10.
a. Felsefe problemlerinin esasına nüfuz edip onları anlayabilmek için bu
problemlerin
tarihini bilmek
gerekir.
b. Felsefe tarihi aynı zamanda
felsefeye en doğru bir sekilde giris yapmayı
sağlar.
c. Felsefe tarihi bize filozofların
düsüncelerini, sistemlerini ve problemlere
nasıl
yaklastıklarını,
çözüm ürettiklerini gösterir ve bizim onları tekrarlamamızı, yeni kesfettiğimizi
sandığımız
düsüncelerin, çözümlerin geçmiste
de yapıldığını, esas olanın onların fikirlerinden
yararlanarak,
onları asmak olduğunu gösterir.
d. günümüzdeki bütün fikri akımlara ısık
tutabilmek,
onların arka
planını kavrayabilmek, bize kadar gelen bu zengin düsünce
tarihini bilmekle
mümkün olur.
e. insanlığın
geçirdiği fikir asamalarını, görüs farklılıklarını
ve bunların nedenlerini ortaya koyar.
s.11. felsefe tarihinin çeşitleri nelerdir?
c.11.
1. Filozofların hayat ve sistemlerinin tarihi
2. Düsünce tarihi
3. Felsefe problemleri tarihi
4. Tarih dönemlerine göre felsefelerin
tarihi
5. Felsefe akımları tarihi
s.12. felsefe tarihinin kaynakları nelerdir?
c.12. ilk çağ felsefesi kaynak bakımından
oldukça yetersizdir. Antik yunan dünyası yegane kaynaktır. Bu dönemden kalan
bazı metin parçaları (fragmentler) vardır. Yunanlıları oluşturan üç kabileden
felsefe konusunda en önemli olanı ionyalılardır. (diğerleri eolia ve doria dır)
Denizci ve tüccar olan bu kabile felsefenin baslatıcısı olmuslardır.
Onlar düsüncelerinin gelismesinde
Özellikle Mısır ve Mezopotamya’dan oldukça faydalanmıslardır.
Astronomi ve Aritmetikte
Mezopotamyalılara,
geometride Mısırlılara, yazıda Giritli ve Mısırlılara çok sey
borçludurlar.
s.13. yunan felsefesinin kaynakları
nelerdir?
c.13. Bunlar Biograflar ve Doxograflar olmak
üzere ikiye ayrılırlar. Biyograflar, filozofun hayatını, kisiliğini
ve çesitli eserlerini tasvir edenlerdir. Biyografi
yazarlarından bir tanesi M.S. II. Asırda yasamıs olan
Laertli Diogenestir. Diogenes “Filozofların Hayatı” isimli bir eser yazmıstır.
Doxograflar ise
felsefe problemlerini sistematik bir sekilde
inceleyenlerdir. Onlar belli felsefe problemlerini ele alır ve filozofların bu
konudaki görüslerini tasvir ederler. Doxografaların basında
Aristoteles bulunur. Diğer biri theohrastos tur.
Aristoteles’in
hem biyograf hem de doxograf olduğunu dolayısıyla ilk
Çağ felsefesinin en önemli kaynağı
durumunda bulunduğunu söylemek mümkündür.
s. 14. Sokrates öncesi yunan felsefesi kaça
ayrılır?
c.14.ikiye; Birinci Dönem Tabiat
Filozofları, ikinci Dönem Tabiat Filozofları
s.15. Birinci Dönem Tabiat Filozofları
kimlerdir?
c.15. Thales,
Anaximandros, Anaximenes
s.16. ikinci
Dönem Tabiat Filozofları kimlerdir?
c.16. Pythagoras
(Fisagor), Ksenophanes, Herakleitos, Parmanides Ve Elea Okulu, Zenon,
Empedokles
s.17. Thales
düşünceleri özet olarak nedir?
c.17. Thales’e göre her sey
sudan meydana gelmis olup yine suya dönecektir, bütün
varlıkların terkibinde bu ilke vardır, diğer cisimler
suyun sekil değistirmesinden
meydana gelmistir. Thales, suyu tanrısal görmenin
yanında Aristoteles’in belirttiğine göre “her sey
tanrılarla dolu” dermis. her seyin ana ilkesi
olan su canlı ve canlılığın gerçek sebebi olma durumundadır.
Maddenin canlı ve yaratıcı olduğu düsüncesi
Thales ve takipçileri tarafından baslatılmıs,
bu anlayısa daha sonra “Hylozoism” (canlı
madde anlayısı) denilmistir. Thales’in
önemi alemin ana maddesi nedir? sorusuna ilk defa dini ve mitolojikolmayan
deney ve gözleme dayalı bir açıklama getirmesidir.
s.18. Anaximandros un düşünceleri özet
olarak nedir?
c.18. Anaximandros’a göre evrenin ana
maddesi müsahhas ve muayyen bir sey
olmamalıdır.
Đste
bu ana madde, temel özelliği sonsuzluk ve
sınırsızlık olan “Apeiron’dur.iki temel görüşü vardır:
Tabiat görüşü: diğer
varlıkların meydana gelebilmesi için Apeiron zıtlara bölünmüstür.
Varlıkların meydana gelisinde bu bölünme ilk basamaktır. Bölünme
sürecinde Apeiron önce sıcak ve soğuğa
bölünür. Buradan hareketle ay yıldız ve
gök oluşur. Basta yeryüzü tamamen sularla kaplı idi,
bütün yaratıklarda suda yasayan hayvan
cinsinden varlıklardı. Daha yüksek türler, bunlardan yavas
yavas çıkmıs canlılardır.
Sora suların çekilmesiyle karalar tesekkül etmis ve
suda yasayan canlılar, karada yasayan
varlıklara dönüsmüstür. Đnsan
da suda yasayan balıktan türemis,
yasayacak bir olgunluğa
erisince karaya çıkmıstır.
Metafizik
görüşü: Apeiron’dan
meydana gelen her sey, bir gün yok olacaktır, bu yok olma
belirli bir Kanun çerçevesinde meydana gelecektir. Bu Kanuna göre her sey
bir Yokluk’a = Apeiron’a dönmeye mahkumdur. Anaximandros’un önemi, onun evreni
ve evrendeki hakim olan süreci, ilk defa evrensel bir kanunla ele alıp, insan
düsüncesine konu etmesidir.
s.19. Anaximenes in düşünceleri özet olarak
nedir?
c.19. O ana madde olarak kabul ettiği
ilkeyi (hava) Tanrı yahut Tanrı gücü ile dolu olarak düsünmekten,
böylece de dünyanın meydan gelisinde etkin olan
Tanrı’yı maddi bir ilkeye irca etmekten de geri kalamamıstır.
Yıldızlar ve deprem konusunda kayda değer açıklamalar getirmiştir.
Tabiat görüşü: Anaximenes’e
göre alem ve alemdeki her sey Hava’dan
meydana gelmistir. Hava hem sıkısan
hem de genisleyen seydir. Evrendeki
varlıklar da bu sıkısma ve genisleme sonucu
meydana gelmistir.
Metafizik
görüşü:
Anaximenes’e göre var olan ve var olacak olan her seyin,
tanrıların ve tanrısal seylerin kaynağı
havadır. Hava olan ruhumuz bizi bir arada tutmakta olduğu
gibi bütün alemi de
kusatmıstır.
Hava salt haliyle gözle görülmez, ancak sıcaklık, soğukluk,
nem ve hareket onu
görülür hale
getirir. Tabiat filozofları arasında Ruh kavramını, varlığı
canlı kılan manasında ilk olarak Anixemenes kullanır. Bununla o ruh vasıtasıyla
tabiatta canlı cansız ayrımını da yapmaktadır.
s.20. Pythagoras (Fisagor) un düşünceleri
özet olarak nedir?
c.20. insanın esas gayesi, kendisini bedenin
ve ruhun göçmesine esir olmaktan kurtarmaktır. Pythagoras’ın aritmetiği
Yunan dünyasına ilk getiren kisi olduğu
ileri sürülür. ruhu beden üzerinde hakim kılabilmek, ruhun bedenle iliksisi
sonucu bozulan özü, ortaya çıkan ruh kirliliğinden
kurtarabilmek için matematik ve musikiye arasında sıkı bir ilişki kurmaya
çalışmıştır.
Metafizik
görüşü: Pythagoras’cular
evrenin arkesi olarak Sayı’yı kabul etmislerdir. Her şey
sayıdan çıkmıs yine ona dönecektir, sayı seyin
içkin sebebi ve cevheridir. Ancak Pythagoras’culardaki sayı bugün anlasılan
sayılardan farklıdır. Onlar sayıları geometrik bir biçimde sembolize ederler.
Tabiat görüşü: Pythagoras’cular,
tabiat görüsünde düalist bir yol takip ederler.
Sınırlının, tekin,
mükemmelin ve
iyinin karsısında sınırsız, çift, eksik ve kötü
vardır. Pythagoras’cular on sayısını mükemmel kabul ettiklerinden, gök
cisimlerinin sayısını da on olarak belirlerler.
Ruh görüşü ve
tenasüh inancı :
Pythagoras ruhun ölümden sonraki akıbetini de ele almıs,
ruh göçü anlayısını felsefi düzeye tasımıstır.
Ruh mutluluğun kaynağı ve sonsuz olduğu için bedenden daha üstündür. Ona göre
ruh insanın bu dünyada yaptığı iyilik ve
kötülüklere göre öldükten sonra değerce daha asağı
ya da yukarı varlıkların bedenine girer.
Din anlayışı: Pythagoras’cular
değerleri daima bilginin önüne geçirmisler
ve bilgiyi değerin
hizmetinde görmüslerdir.
Onlara göre alemde ilahi bir düzen vardır. Bu sebeple ilim
öğrenmenin
altında yatan, dini ve ahlaki içeriktir.
s. 21. Ksenophanes in düşünceleri özet olarak
nedir?
c.21. Metafizik görüşü: Ksenophanes
Homeros ve Hesiodos’un tanrılara yükledikleri bütün ahlak dısılığa
karsılık, tanrı anlayısına
ahlaki bir öz kazandırmaya çalısır. Tanrı için
bir takım masallar
uydurmayı, onu
insana benzetmeyi kötü karsılar. gerçek
Tanrı, ne insan ne de hayvan seklindedir. O
birdir, her seyi bütünüyle görür ve isitir,
bütünüyle düsünür, hareket etmez, değisikliğe
uğramaz, ebedidir. Manevi güç ve
kudretiyle evrendeki bütün hareket ve değismeleri
idare eder. Bu görüş monoteizmi andırsa da panteist bir anlayıştır.
Tabiat görüşü: Ona göre alemin
ana maddesi Toprak ve Sudur, her sey; dağlar,
büyüyen ve doğanlar (insan da dahil) toprak ve sudan
meydana gelmistir yine ona dönecektir. alemdeki en
önemli unsur havadır. Ruh ise insan bedenini kaplayan canlı bir nefes (soluk),
günes her gün bir araya gelen ates parçacıklarından
olusan kor halinde bir buluttur. Tanrı ile
alakalı görüşlerini Aristoteles geliştirerek almıştır.
s.22. Herakleitos un düşünceleri özet olarak
nedir?
c.22. hayat bir nehre benzemekte olup
akmakta ve değismektedir. Bu olus nehrinde
iki defa yıkan.ılmaz. Dünkü nehirle bugünkü aynı değildir.
En önemli görüşü budur. Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir sloganı onun
için en uygun tabirdir. Varlık yokluk gibi zıtlıklar birbirine eşittir.
Varlık ve tabiat
görüşü: Ona
göre bütün evren atesten çıkmıs
yine
ona dönecektir. Her varlık bir çesit değismis atestir
ve yine ona dönecektir. kainat düzenli bir sekilde yanıp
sönen ve daimi olarak canlı bulunan bir atestir. Günes kendisini
her gün yeniden yaratmaktadır, aksamleyin söner
sabah yeniden yakılır. Herakleitos’a göre her sey ancak
zıtların kavgasından doğar. Değişmeyen tek şey kanun dur, o da
hüküm ve akıl(logos) dan meydana gelir.
Alem görüşü: iki türlü alem
vardır:
a.
Görünüs Alemi:
Duyularımızla kavradığımız alemdir. Aldatıcıdır.
b. Reel Alem: Reel alem devamlı bir akıs halinde
olup görünüs aleminin arkasındadır.
Bu alemi ancak akıl ile kavrayabiliriz.
Herakleitos
ilkçağda varlığın anlamlarıyla
uğrasmıs,
çağımıza özgü ruhi ve felsefi
unsurları içeren
görüsleri ortaya koyabilmistir.
s.23. Parmanides Ve Elea Okulu nun
düşünceleri özet olarak nedir?
c.23. Elea Okulu Güney Đtalya’nın
Elea sehrinde kurulmustur.
Kurucusu Parmenides olup
genel olarak
Herakleitos’un fikirlerine zıt görüslere sahiptir.
Parmanides’in temel önermesi “Varlık vardır yokluk yoktur” seklindedir.
Değisme diye bir sey
yoktur. Değisme olmadığı
için hareket de yoktur.
Varlık görüşü: Değismeyen
kendisiyle aynı kalan ise Tanrı’dır ve Tanrı her seydir. Yokluktan
varlığa bir şey geçmez bu yanlıştır. Varlık ancan varlıktan meydana gelir.
Varlık sürekli ve bölünmez bir bütündür.
Alem görüşü: Parmanides
Herakleitos’un tersine sahte ve görünüste alemin, değismekte
olan alem olduğunu ileri sürer. Ona göre düsünen
varlık ile düsünülen varlık aynı seydir.
Kainat, duyulara göre birbirine rakip iki aleme ayrılır. Bunlar; ısık
ve karanlıktır.
Herakleitos ve
Parmanides alemle ilgili iki noktada birlesirler:
1- ikisi de
alemi, Gerçek ve Görünüste diye ikiye ayırırlar.
2- Gerçek alemin
akıl ile görünüste alemin ise duyularla kavranacağını
kabul ederler.
Parmanides temel
mantık kavramlarını bulmus ve sonraki dönemlere örnek olmustur.
Bu bağlamda
“varlık vardır yokluk yoktur” önermesi özdeslik ilkesini
temelini teskil eder
s.24. Zenon un düşünceleri özet olarak
nedir?
c.24. O da “varlığın
birliği” ve “hareketsizliği”
fikrini savunmustur. En önemli iki önermesi
1- Çokluk ve
mekana karsı olmak
2- Değisikliğe
ve harekete karsı olmak.
Bunlar için iki
örnek verir. İlki havaya atılan bir okun aslında hareketsiz oluşu ve bir adım
önden yarışa başlayan kaplumbağanın güçlü bir atleti her zaman yeneceğidir.
Zenon un burada anlatmak istediği şey hareket değişim ve çokluk anlayışımızdaki
yanılgıdır.
s.25. Empedokles in düşünceleri özet olarak
nedir?
c.25. Empedokles Đonia’lılar
ile Elea’lılar arasında orta bir noktada yer alır. Alemin temelinde mahiyeti
gereği değismeyen,
daima sabit kalan ezeli ve ebedi bir madde vardır.
Ana madde ve
varlık görüşü: Empedokles’e
göre ilk birlik fikrinden vazgeçilmeli Su, Hava, Ates ve
Toprak olmak üzere bu dört unsur ilk ve ezeli ebedi kabul edilmelidir. Bu dört
unsurun birlesmesinde Sevgi (Birlesme
Prensibi) ayrılmasında da Nefret (Ayrılma Prensibi) rol oynar. Empedokles,
Sevgi ve Nefret’i temele koyarak tabiatı bir nevi insanlastırmıs ve
insana ait psikolojik durumları tabiata atfetmis
III.ÜNİTE
S-1 )SOKRATESÇİ OKULLARI YAZINIZ?
A-MEGARA OKULU
B-ELİS-ERATRİA OKULU
C-KYNİKLER (KÖPEKSİLER)
OKULU
D-KYRENE OKULU
S-2 )DÜŞÜNCELERİ NEDENİYLE YARGILANAN İLK FİLOZOF
KİMDİR?
C -2 ANAXAGORAS
S-3 )KİME GÖRE ‘’ madde, hava-
su- ateş gibi cisimlere dönüşebilen tek bir unsura
indirgenemez.
Ne kadar
varlık var ise o kadar da unsur (Spermata) vardır. “?
C -3 ANAXAGORAS
S-4” Ona göre
Spermata’lar ezeli ve ebedidirler , Hiçbir Şey yoktan (ex nihilo) var
olmaz ve hiçbir
ey yok
olmaz.” Sözü Söyleyen
Kimdir?
C- 4) ANAXAGORAS
S- 5) Demokritos’ un
Atom Görüşü Nedir?
C-5) madde
atomlardan meydana gelir ve maddeyi sonsuza kadar bölmek mümkün değildir.
S-6)
Demokritos’un Tabiat ve Varlık Görüşü?
C-6) atomlar
kimyevi yönden mütecanistirler, bu yüzden birbirlerini ne iterler ne de
çekerler. Bu sebeple de dünyadaki bütün varlıkların ve oluşumun gerçek nedeni
mekanizm ve zorunluluktur.
S-7) Demokritos un İnsan ve Ruh
Görüşü Nedir?
C-7) Ruh en ince
en düzgün ve en hareketli atomların toplamıdır.
S-8) Demokritos un Tanrı Görüşü
Nedir?
C-8) Alemin
kendiliğinden ve mekanik bir zorunlulukla ortaya çıktığını ileri sürer.
filozofların
en materyalistidir ve ateizmin temsilcisidir.
S-9) Demokritos un Bilgi Görüşü
Nedir?
C-9) sensualist
ve materyalist bilgi anlayışına sahiptir. Ona göre bilgi duyulardan elde
edilir, fakat duyularla elde edilen bilginin akıl ile denetlenmesi gerekir.
S-10) Demokritos un Ahlak Görüşü
Nedir?
C-10) İnsanın
mutluluğunu “Zorunluluk Kanunu”na boyun eğmekte, ona uymak ve o doğrultuda
hareket etmekte görmüştür. Ona göre tabiatın bütün varlıklara kabul ettirdiği
bu kanuna sevinçle boyun eğmeliyiz, mutluluğumuz ancak bununla mümkündür.”
Fikrini Savunmuştur.
S-11) Demokritos’a
göre tarih Ne dir?
C-11) insan
kültürü, icatlarının tarihinden ibarettir ve bu icatlar tarihi de sürekli artan
bir ilerleme gösterdiğini savunur.
S-12)Sofist kime denir?
C-12) “Sofist”
(Sophistes) Yunanca olup genel olarak Şair, hakîm, bilen, bilgili kişi anlamına
gelir. Özel
olarak M.Ö. V. Yüzyılda yaşayan bir filozof zümresine verilen isimdir.
S-13)İleri
gelen Sofistler kimlerdir?
C-13) Protagoras,
Gorgias, Hippias ve Prodikos
S-14) Protagoras ‘ın Varlık
Görüşü
Nedir?
C-14) Ona göre ana
madde sürekli bir akış halinde olup hiçbir şey, belli bir şey değildir.
S-15) Protagoras ‘ın Bilgi ve
Hakikat Görüşü
Nedir?
C-15) bilgi
duyulara dayanır, zira duyu algısı ve ondan doğan sanı (doxa) biricik
bilgimizdir. insan için doğru ancak gördüğü, duyduğu ve hissettiğidir.
S-16) Protagoras ‘ın Ahlak Görüşü Nedir.Kaça ayrılır,
yazınız?
C-16)Felsefe iyi düşünmek ve iyi söz söyleme sanatıdır.
Protagoras’a göre felsefe Pratik
Ahlak,
Diylektik (cedel) ve Hitabet olmak üzere üç bölümden ibarettir.
S-17) Georgias ‘ın
Felsefi Görüşlerini
yazınız?
C-17) a-
“Hiçbir şey
yoktur”
b-.” Bir ey olsaydı bile biz onu
bilemeyecektik.”
c- “Eğer bir
şeyi bildiğimiz farz edilse bile, bu bilgi hiçbir şekilde başkalarına
aktarılamayacaktır.”
Araştırılması
gereken ciddi meseleler olduğu halde o, sadece kelime oyunu yapmıştır.
S-18) ) “Mantık üzerine de çalışmış ve
hitabetle bir şeyin nasıl ispatlanabileceğini, çürütülebileceğini göstermiş,
tartışma (cedel) metodunu da ilk olarak o öğretmiştir.” Sözü edilen kimdir?
C-18) Protagoras
S-19)”Her
şey herkesindir, yanılma diye bir şey yoktur. Çünkü söylenen şey, düşünülen şey
olduğundan, var olan bir şeydir der” Böylece tartışma sanatı ,bir kavga tekniği
(eristik) haline gelmiştir. Bu söz kime aittir?
C-19)Euthydemos
S-20)”Adeleti
,güçsüzlerin kendilerini korumak için güçlülere karşı kurdukları tuzak olarak
kabul eder” Bu görüş kimindir?
C-20)Kallikles
S-21)”Ne
kadar parlak sözlerle anlatılırsa anlatılsın adalet, Güçlüye hükmedene
yarayan,güçsüze Zararlı olan şeydir.” Bu görüş kimindir?
C-21)Thrasmakhos
S-22)
Sokrates in Bilgi görüşü ve metodu nedir?
C-22)Derslerinde
Diyalog (karşılıklı konuşma) metodunu kullanmış. Bu metodu İroni(alay) ve
Maiotik (doğurtma) olmak üzere iki aşamadan meydana gelir.
S-23)
Sokrates in Saadet ve Fazilet Anlayışı nedir?
C-23) O
ancak kendisiyle ahenk ,uyum içerisinde olduğu zaman mutlu olduğunu ifade
eder.Ona göre kendi kendisiyle ahenkli olmayan insan mutlu olamaz.
S-24)
Sokrates in Ruh görüşü nedir?
C-24)Ruhun
ölümsüzlüğünü kabul eder, ruhun beden karşısında müstakil ve hakim olduğu
fikrini savunur.
S-25)Megara
Okulunun kurucusu kimdir. Görüşünü açıklayınız?
C-25)Megaralı
Euklides’tir. Euklides,Sokrates’in ahlak ilkeleri ile Elea Okulunun varlık
görüşünü birleştirmeyi amaçlamıştır.
S-26)Elis-Eretria
Okulu’nun kurucusu kimdir, görüşleri nedir?
C-26)
Elis’li Phaidon’dur,Megara Okuluna benzeyen bir fazilet ve ahlak anlayışına
sahiptirler
S-27)
Kynikler(Köpeksiler) Okulunun kurucusu kimdir,görüşleri nelerdir?
C-27)Antisthenes’tir.
Hiçbir adet ,gelenek ve görgü kuralına saygı göstermezler. Kynikler’e göre
insanın koyduğu her şey tabiata ve tabii olana aykırıdır. Bunların bir kısmı
gereksiz bir kısmıda soysuzlaştırıcıdır.Tabiata dönmek,tabii yaşamak ana düşünceleridir.
S-28)Kyrene
Okulu’nun kurucusu kimdir, düşünceleri ne dir?
C-28)
Kyreneli Aristippos’tur.İnsanın tek amacı hazdır,Haz veren iyi, acı veren
kötüdür.O ahlakta , hazcılık (Hedonizm) ekolünün kurucusu olmuştur.
Hatice
ÇELİK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder