S.1.MEZHEBİN
TANIMINI YAPINIZ
C.1Sözlükte “gitmek” anlamındaki zehâb kökünden hem masdar hem de
“gidecek yer ve
yol” manasında ism-i mekân olan mezheb kelimesi, terim olarak
“dinin aslî veya ferî
hükümlerinin dayandığı delilleri bulmakta ve bunlardan hüküm çıkarıp yorumlamakta
otorite sayılan âlimlerin ortaya koyduğu görüslerin tamamı veya belirledikleri sistem”
seklinde tanımlanabilir.
S.2..
İslâm mezhepleri, temel ihtilaf
alanları bakımından kaç grupta mütalaa edilmistir
C.2.slâm mezhepleri, temel ihtilaf
alanları bakımından itikadî, siyasî ve amelî olmak üzere
üç
grupta mütalaa edilmistir
S.3
İtikadî mezhepler nedir
c.3
itikadî
mezhepler dinin inanca yönelik esaslarıyla ilgili farklı görüsler ortaya koyan
gruplardır. Bu grupların
üzerinde durduğu konular aynı zamanda kelâm
ilminin alanına
girdiği için bunlar kelâm mezhepleri
olarak da adlandırılırlar
S.4 Siyasî mezhepler NEDİR
C.4 Siyasî mezhepler yönetimle ilgili ihtilaflara bağlı olarak olusmustur. Tarihî gelisimleri
İslâm tarihi
ve İslâm
mezhepleri tarihinde ele alınmıstır.
S.5 fıkhî mezhepler nedir
C.5 fıkhî mezhepler İslâm’ın ibadet ve muamelat alanlarına yönelik
ortaya çıkan ekollerdir. Bundan sonra “mezhep” kavramını fıkhî
mezhepler anlamında
kullanacağız.
S.6 II. (VIII.) yüzyılın ortalarından itibaren fıkıh kavramları ve
meseleleri hakkında
kapsamlı çalısmalar yürüten aynı zamanda kendi görüs
ve çalısmalarını düzenli biçimde takip ve kaydeden
ilk ders halkalarına sahip olan âlimler kimlerdir
C.6 Ebu Hanîfe, Süfyan es-Sevrî, Leys b. Sa’d, Abdurrahman b.
Amr el-Evzâî, Mâlik b. Enes, Muhammed b. Đdrîs es-Sâfiî, Ahmed b. Hanbel, Dâvûd ez-
Zâhirî, Ebu Sevr ve Muhammed b. Cerîr
et-Taberî gibi fakihlerdir.
S.7 Mezheplerin
Ortaya Çıkıs Sebepleri nelerdir
C.7.
1. Kurucu imam etrafında olusan ilim
halkasında yer alan öğrencilerin,
hocalarının
görüslerini sistematik bir sekilde ele alan eserler yazmaya baslamaları.
2. Mezhep imamlarının eserleri üzerine kapsamlı serhlerin
yazılması, küllî kaidelerin
tespit edilmesi.
3. Hukuk
güvenliğinin sağlanmak istenmesi
4. Mezheplerin
ortaya çıkıp yayılmalarında etkili olan bir diğer faktör de coğrafî etkidir.
5. Bir mezhebin belirli dönemlerde devletin
desteğini almıs olması, bir
mezhebin eğilim
ve ilkeleriyle belirli bir bölgenin kültürünün ve sosyal yapısının
uygunluk arz etmesi gibi
sebepler de mezheplerin tutunması ve
yayılmasında önemli faktörlerdendir.
S.8. Sünnî Fıkıh
EkolleriNİ sırasına göre sayınız
c.8.hanefi maliki Şafii Hanbeli
s.9 Endülüs ve
Kuzey Afrika’ya hâkim devletler hangi mezhebi desteklemişlerdir
c.9.
Mâlikî mezhebini
s.10. Mâverâüünnehir’e hâkim devletler Hangi
mezhebini desteklemislerdir
c.10.hanefi mezhebini desteklemişlerdir
s.11 imam-ı Âzam’ın tam adı, nedir
c.11 Hanîfe Numan b. Sâbit b. Zûtâ b. Mâh’tır
s.12 kaç yılında Nerde doğmus ve Aslen nerelidir
c.12 (80/150-700/768).
700 yılında Kûfe’de doğmustur. Aslen Arap olmayan dedelerinin Fars menseli
olduğu kabul edilmektedir
s.13. hangi sebebten dolayı Kendisine Ebu
Hanîfe (Hanîfe’nin babası) denilmiştir
c.13. Kendisine Ebu
Hanîfe (Hanîfe’nin babası) denilmesi Hanîfe adında bir kızının olusuyla değil, Iraklılar
arasında “hanîfe” denilen bir tür divit veya yazı hokkasını
devamlı yanında tasıması veya
“hanîf” kelimesinin sözlük anlamından hareketle haktan ve
istikametten ayrılmayan bir
kimse olmasıyla izah edilmistir.
S.14. Kurulusu ve Yayılması nasıl olmuştur
c.14. a.Hanefî mezhebinin doğusunun Ebu Hanîfe’den önce Irak bölgesinde ortaya çıkan rey
ekolüyle (ehl-i rey) sıkı bir bağlantısı vardır.
b. Ebu Hanîfe ve öğrencilerinin temsil ettiği rey fıkhı, geleneksel dinî öğretiyi makul bir
yorumla gelistirip naslarla rey arasında dengeyi kurması ve serbest rey
hareketini de belirli
bir çizgiye oturtması sebebiyle döneminde ilgi odağı olmus, sonraki dönemin âlim ve
müçtehitleri arasında rağbet görmüs, fıkhın bu metot ve çerçevede gelistirilmesi fikri
ağırlık kazanmıstır.
c. Hanefî mezhebinin yayılmasında etkili olan en önemli
faktörlerden biri hiç kuskusuz
“Kadılık ve Resmî Mezhep Uygulaması”dır.
d. hukukî istikrar
ve güveni sağlamanın en
kolay yolunun, uygulamada bir mezhebin esas alınması olduğunu
fark eden devlet adamları Abbâsîlerin yolundan giderek “sehirli
karakterinden dolayı”
tercihlerini daha ziyade Hanefî mezhebinden yana kullanmıslar, bu
durum da Hanefî
mezhebinin daha genis bir coğrafyada yayılmasına olanak sağlamıstır
s.15. Hocaları
kimlerdir
c.15. Ebu Hanîfe, Kûfe fıkıh birikiminin içinde
yetismistir.
Kendisinden istifade ettiği pek
çok hoca arasından Hammâd b. Ebu Süleyman ön
plana çıkmaktadır.
s.16. Öğrencileri kimlerdir
c.16. öğrencileri arasında Ebu Yûsuf, Muhammed b.
Hasan es-Seybânî ve Züfer b. Hüzeyl bulunmaktadır
s.17. Ebu Hanîfe’nin gerekse Ebu Yûsuf, Đmam Muhammed ve Đmam Züfer gibi
müçtehitlerin yetistirdiği öğrenciler özellikle hangi bölgelere giderek hocalarının görüslerinin
tanınmasında, benimsenmesinde ve yayılmasında
etkin rol oynamıslardır.
c.17. Hârizm, Batı Türkistan, Horasan ve
Maverâünnehir gibi halkı yeni Müslüman olmus bölgeler
s.18 Muhammed
b. Hasan es-Seybânî’nin
derlediği ve kendisinden tevâtür ve söhret yoluyla nakledildikleri eserler
nelerdir
c.18. zâhirü’r-rivâye”
olarak anılan el-Asl (el-Mebsût), ez-Ziyâdât, el-Câmiu’l-kebîr,
el-Câmiu’s-sağîr, es-
Siyerü’l-kebîr ve es-Siyerü’s-sağîr adlı eserlerdir
s.19. Seybânî’nin âhâd yolla rivayet edildikleri
için “nevâdirü’rrivâye”
olarak anılan Hanefî
literatürünün
olusmasında
önemli katkısı bulunan eserler hangileridir
c.19 el-Hüccealâehli’l-medine ve el-Âsâr ile diğer bazı eserleri yanında
Ebu Yûsuf’un basta Kitâbü’l-Harâc olmak üzere bugüne ulasan birkaç kitabı da Hanefî
literatürünün olusmasında
önemli katkısı bulunan eserlerdir.
s.20. Hanefî mezhebinde el kitabı mahiyetinde
ilk eserinin ismi ve yazarı
c.20. Ebu Cafer et-Tahâvî’nin el-
Muhtasar’ıdır.
s.21. Hanefî fıkhının temellendirildiği,
bu mezhebe ait görüslerin delillerinin açıklandığı ve sistemli bir tahlilinin yapıldığı ilk ve
en hacimli esernedir
c.21 el-Mebsûttur
s.22 Semsü’l-eimme es-
Serahsî
hangi eseri el-Mebsût adıyla serhetmistir.
c.22. el-Kâfî
s.23 Hanefî mezhebinin en meshur el
kitabının ismi
c.23 Kudûrî’ye ait el-
Muhtasar’dır
s.24. Müteahhirîn dönemi Hanefî âlimleri
arasında söhret bulan iki önemli eser vardır. Bunlar nelerdir
c.24. Birincisi; Abdullah b. Mahmud el-Mevsılî’nin el-Muhtâr’ıdır.
Bu eser Ebu Hanîfe’nin
görüsleri esas alınarak yazılmıs bir muhtasardır ve yine müellifi tarafından
el-Đhtiyâr li
talili’l-muhtâr adıyla serhedilmistir. Đkincisi ise, Muzafferüddin Đbnü’s-Saâtî’nin
Mecmau’l-Bahreyn adlı eseridir. Bu eser Kudûrî’nin el-Muhtasar’ı
ile Ebu Hafs
Necmeddin en-Nesefî’nin el-Manzûmetü’n-nesefiyyesi
esas alınarak telif edilmistir
s.25 “mütûn-i erbaa” eserleri nelerdir
c..25 Kudûrî’nin el-Muhtasar’ı, Nesefî’nin Kenzü’d-dekâik’i ve
Tâcü’s-serîa’nın
el-Vikâyesi
Hanefî uleması arasında “mütûn-i selâse”, Kenzü’d-dekâik ve
el-Vikâye ile birlikte
Mevsılî’nin el-Muhtâr ve Đbnü’s-Sââtî’nin Mecma’u’l-Bahreyn’i “mütûn-i erbaa” olarak
bilinir.
s.26. XV. ve XVI. yüzyıllarda kaleme alınan iki metin, Osmanlı
Devleti’nin bir nevi yarı
resmi hukuk külliyâtı olarak rağbet görmüs, asırlarca kadı, müftü ve müderrislerin
müracaat kitapları olmustu bunlar
nelerdir
c.26. Bunlar Molla Hüsrev’in Dürerü’l-Hükkâm’ı ile Đbrahim el-
Halebî’nin Mülteka’l-ebhur’udur
s.27. Mâlikî mezhebinin kurucusu kimdir ve
kaç yılında doğmuştur
c.27. Mâlikî mezhebinin kurucu imamı Ebu Abdullah Mâlik b. Enes b.
Mâlik b. Ebu Âmir el-
Asbahî el-Yemenî’dir
imam Mâlik 93/712 yılında Medine yakınlarında bir yer olan
Vâdiülkurâ’da doğmustur.
s.28. Soy bakımından nerelidir
c.28. Soy bakımından Arapların iki ana kolu olan Kahtânîler’e
mensup olduğundan bu
kabilenin
bazı alt kollarına nisbetle Asbahî, Medine’ye yerlesen
dedelerinin Yemen’den gelmeleri
sebebiyle Yemenî nisbeleriyle anılmıstır
S.29. imam Mâlik nerde yetismistir
c.29.
devrin
önemli ilim merkezlerinden biri olan Medine’de yetismistir
s.30.
imam
Mâlik ile tanısma ve bilgi alısverisinde bulunma fırsatını yakalan
alimler kimlerdir
c.30. Ebu Hanîfe, Leys b. Sa’d, Evzâî, Ebu Yûsuf ve Muhammed b. Hasan
es-Seybânî
s.31. imam Mâlik, nerde vefat etmistir.
c.31.imam Mâlik, geçirdiği kısa süreli bir
rahatsızlıktan sonra 14 Rebîülevvel 179 (7 Haziran
795)
tarihinde Medine’de vefat etmistir.
s.32 istikrar dönemi
veya “klasik dönem”nedir
c.32. VII. (XIII.) yüzyılın basıyla, bir diğer ifadeyle Đbü’l-Hâcib’in
fıkıh ve fıkıh usulü
sahasındaki iki muhtasarı ile baslayarak günümüze kadar süren dönem, istikrar
dönemi
veya “klasik dönem” olarak
adlandırılmaktadır.
S.33 Hem hadis hem de fıkıh eseri özellikleri
tasıyan
eser nedir
C.33. imam Mâlik’in el-Muvatta sıdır
S.34.
ilk
dönem metinlerinden sonra Mâlikî fıkhının diğer önemli bir kaynağı kendisine
“Küçük
Mâlik” lakabı verilen kişi ve eser nedir
c.34.
ibn Ebu
Zeyd el-Kayrevânî’ye ait er-Risâle’dir.
S.35
ibn Ebu
Zeyd’den sonra Mâlikî fıkhının diğer önemli bir el kitabı, eserlerinde Mısır
Mâlikîleri ile Kuzey Afrika
Mâlikîlerinin doktrinlerini mezceden Cemâlüddin ibn’ül-
Hâcib’e
ait eser nedir
C.35 Câmiü’l-Ümmehât’tır
s.36. Mâlikî
mezhebinin görüsleri yanında Safiî ve Hanefî mezhepleriyle sahâbe ve tâbiînden itibaren
birçok müçtehidin görüslerinin yer
aldığı önemli
kaynak olan eser
c.36 Mâlikî fakihi ve filozof ibn Rüsd
el-Hafîd’in Bidayetü’l-müctehid adlı eseridir
s.37. Mâlikî usul
sistematiğini ele alan ve mezhebin temel doktrinini belirleyen kitaplara ne
isim verilir
c.37. nevâzil, vâkıât ve fetâvâ kitaplarıdır
s.38. Safiî mezhebinin kurucusu kim
nerde doğmuştur
c.38
Safiî
mezhebinin kurucu imamı Ebu Abdullah Muhammed b. Đdrîs es-Safiî 150/767
yılında
Gazze’de doğmustur.
s.39.soyu
kime dayanıyor
c.39. Baba tarafından soyu Hz. Peygamber’in dördüncü kusaktan
dedesi Abdümenâf ile birlesmektedir
s.40 Mısır’da sakin bir atmosferde eski yazmıs olduğu kitapları yeniden inceleyen Đmam
Safiî, bazı
görüslerini
yeni bastan gözden geçirmis
ve bir kısım görüslerinde değisikliğe
gitmistir. Bu değisikliğin sonucu
olarak Đmam Safiî’nin
eski ve yeni görüslerine ne isim verilmiştir
c.40 imam Safiî’nin eski görüslerine “kadîm” yeni
görüslerine “cedîd” veya “Mısrî”
denilmistir.
s.41
imam Safiî kaç yaşında nerde vefat
etmistir
c.41.
imam Safiî 204/820 tarihinde 54 yasında iken Mısır’da vefat etmistir
s.42
imam Safiî hangi iki eğilim arasında özgün bir sentez
gelistirmistir
C.42
imam Safiî Medine merkezli Hicâz
fıkhı ile Kûfe merkezli Irak fıkhını yakından tanıma
imkânını
bulmus ve bu
iki eğilim arasında özgün bir sentez
gelistirmistir.
S.43 Safiî mezhebinin de yayılmasında
önde
gelen
talebeleri kimlerdir
c.43. Ebu Sevr, Ahmed b.
Hanbel, Kerâbâsî ve Zaferânî Kavl-i Kadîm dediğimiz Đmam Safiî’nin
Mısır’dan önceki
dönemi kapsayan ilminin aktarılmasında önemli rol oynamıslardır.
Mısır dönemi diye ifade
edebileceğimiz Kavl-i
Cedîd döneminde ise Büveytî, Müzenî ve Rebî b. Süleyman el-
Murâdî merkezî bir yere sahiptir.
s.44 muhammed b. Hasan es-Seybânî’nin modelini esas alarak Safiî’nin
fıkhî
birikimini sistematik bütünlüğe kavusturup bir mezhep yapısına büründürmüs ve mezhebe
katkıları sebebiyle “Küçük Safiî”
lakabını alan kişi kimdir
c.44 Ebu’l-Abbâs ibnSüreyctir
S.45 mezhep reisi olarak tanımlanan ilk Safiî fakih
kimdir
c.45 ibn Süreyc
s.46 Safiî mezhebinin gelismesine ve yayılmasına önemli
katkısı olan bir diğer husus nedir
c.46Selçuklu Sultanları Alparslan ve Meliksâh’a uzun
yıllar vezirlik yapan Nizâmü’l-mülk’ün
kurmus olduğu medreselerde Safiî
fıkhının tedris edilmis olmasıdır.
s.47
Safiî
mezhebinin gelisimine önemli bir diğer katkı nedir
c.47. Selahaddîn-i Eyyûbî’den
gelmistir. Eyyûbî coğrafyasındaki medreselerde Safiî fıkhının okunmasıyla mezhep
gelisimi yeni bir ivme kazanmıstır.
s.48. imam Safiî’nin görüslerinin ve bunların dayandığı delillerin yer aldığı en hacimli eseri
c.48 el-Ümm’dür
s.49 Gazzâlî’nin hocası imamü’l-Haremeyn el-Cüveynî imam Safiî ve
talebelerinin
görüslerini hangi eserinde derlemistir.
c.49. Nihâyetü’l-matlab fî dirâyeti’l-mezheb
s.50 Müteahhirin dönemi âlimleri arasında söhret bulan
iki metin; nedir
c.51 Rafii’nin Ravzâtü’ttâlibîn’i
ile Nevevî’nin Minhâcü’t-tâlibîn’idir. Eser üzerine yapılan pek
çok serh
ve hasiye
içinde söhret bulanlar; Celaleddin el-Mahallî’nin Serhu’l-Minhâc’ı,
Đbn Hacer el
Heytemî’nin Tuhfetü’l-muhtâc’ı, Hatîb es-Sirbinî’nin Muğni’l-muhtâc’ı ve Semseddin er-
Remlî’nin Nihâyetü’l-muhtâc’ıdır.
s.51 Hanbelî Mezhebi kurucusu kimdir
c.51 Hanbelî mezhebinin kurucu imamı Ahmed b.
Muhammed b. Hanbel b. Hilâl’dir (164-
241/781-855)
s.52 nerde doğmuş soyu kime dayanır
c.52 164/781 yılında Bağdat’ta doğmustur. Soyu
Hz. Peygamber’in dedelerinden Nizâr’la
birleserek Hz. ismail’e kadar uzanır.
S,53 hocaları kimlerdir
c.53 Hüseym b. Besîr olup diğer hocaları
arasında Süfyân
b. Uyeyne, Yahya b. Saîd el-Kattân, Abdurrahman b. Mehdî, Đmam Safiî ve Abdürrezzak
b. Hemmâm gibi âlimler bulunmaktadır. En çok hadis yazdığı hocası Vekî’ b. Cerrâh’tır.
imam Safiî’den ise fıkıh ve usul-i fıkıh okumustur.
s.54 nerde vefat etmiştir
c.54 Züht ve takvasıyla örnek bir âlim profili çizen Ahmed b. Hanbel,
12 Rebiülevvel 241
Cuma günü (31 Temmuz 855) Bağdat’ta vefât etmistir.
s.55 mezhebin fikrî ve tarihi malzemesini, Ahmed
b. Hanbel’in oğullarının da aralarında bulunduğu ilk öğrenciler
tarafından hangi eser adı
altında telif edilen eserler olusturur.
c.55“Mesâil”
s.56Hanbelî doktrinin olusumuna en büyük katkıyı yapanlardan biri de
Ebü’l-Kâsım el-
Hırakî’dir.hangi esri, mezhebin el kitabı
mahiyetindeki ilk örneğidir.
c.56 el-Muhtasar
s.57 V. (XI.) yüzyılda geleneksel Sünnî anlayısın canlanmasında
ve Hanbelî usulünün
sekillenmesinde kimin önemli payı vardır.
c.57 Ebü’l-Hattâb el-Kelvezânî’
s.58 XII. yüzyılın en verimli Hanbelî müellifi kimdir
c.58 Ebü’l-Ferec ibnü’l-Cevzî’dir.
s.59 ibn Teymiyye’yi Hanbelî mezhebinde ve islam tarihinde önemli
kılan husus nedir
c.59
islam’ın
doğusunu takip eden yıllardan beri
mevcut olan ve tartısılan bu
fikirlerden ziyade onun inandığı değerler uğrunda verdiği samimi mücadelesi olmalıdır
s.60 Hanbelî mezhebinin tanınıp
yaygınlasmasında ve mezhep doktrininin gelismesinde etkin bir role sahip olan kimdir
c.60 ibn Kayyim,
s.61 Yasamayan Fıkıh Ekolleri nelerdir
Hasan-ı Basrî ibn Sübrüme ibn Ebu Leylâ Evzâîi
Servî Leys b. Sa’d ibn Râhûye
Ebu Sevr
Zâhiriye Taberî mezhepleridir
s.62 Sünnî Olmayan Fıkıh Ekolleri nelerdir
c.62 ibâzî Mezhebi Zeydiyye
Mezhebi Caferiyye Mezhebi
63 Hasan-ı Basrî Mezhebini kısaca anlatınız
c.63 Ebu Saîd el-Hasan b. Yesâr el-Basrî’ye
(21-110/642-728) izafe edilen mezheptir.
Medine’de doğmus,
sahâbî’den ilim elde etmistir. Hz. Ali’nin hilafet merkezini Kûfe’ye
nakletmesiyle O da Medine’den ayrılarak Irak’a gitmis, Basra’ya
yerlesmis ve burada
vefat
etmistir.
s.64 ibn Sübrüme Mezhebini kısaca anlatınız
c.64 Ebu Sübrüme Abdullah b. Sübrüme b. Et-Tufeyl ed-Dabbî’ye
(72-144/691-761) nispet
edilen mezheptir.
s.65 ibn Ebu Leylâ Mezhebini kısaca anlatınız
c.65 Ebu Abdurrahman Muhammed b. Abdurrahman b. Ebu Leyla
el-Ensârî el-Kûfî’ye (74-
148/693-765) izafe edilen bir mezheptir.
s.66 Evzâîi
Mezhebini kısaca
anlatınız
c.66 EbuAmr Abdurrahman b. Amr b. Yuhmîd el-Evzâî’ye
(88-157/707-774) izafe edilen
mezheptir.
s.67 Sevrî
Mezhebini kısaca
anlatınız
c.67 Ebu Abdullah Süfyan b. Said es-Sevrî’nin
(161/778) kurucusu olduğu
mezheptir.
s.68 Leys b. Sa’d
Mezhebini kısaca anlatınız
c.68 Ebu’l-Hâris el-Leys b. Sa’d el-Fehmî’ye (175/791) nispet
edilen mezheptir. Mısır’da
Hicâz ekolünü en güçlü sekilde temsil eden fıkıh imamlarındandır. Đbn Teymiyye, tâbiîn
asrının dört imamından birinin Leys b. Sa’d
olduğunu söylemistir.
s.69 ibn Râhûye Mezhebini kısaca anlatınız
c69 Ebu Yakub Đshâk b. Đbrâhîm b.
Hâlid et-Temîmî el-Hanzâlî el-Mervezî’ye (238/853)
nispet edilen mezheptir. Zamanında “Horasan’ın fakih ve muhaddisi”
gibi unvanlarla
anılan Đbn Râhûye,
tefsir ve akaid ilimlerinde de söz sahibi bir kimseydi. Đbn Hacer O’nun
hakkında, “Fıkıh ve hadiste müminlerin emîridir, Safiî ile
bazı meselelerin münakasasını
yapmıstır” seklinde övgü dolu ifadeler kullanmıstır.
s.70 Ebu Sevr
Mezhebini i kısaca
anlatınız
c.70 Ebu Abdullah Đbrahim b. Hâlid b. Ebü’l-Yemân el-Kelbî el-Bağdâdî’ye (240/854)
nispet edilen mezheptir.
s.71 Zâhiriyye
Mezhebini kısaca anlatınız
c.72 Zâhiriyye Mezhebi’nin kurucu imamı Ebu Süleyman Dâvûd b. Ali
b. Halef el-Đsfehânî
(202-270/817-884)’dir.
s.73 Taberî
Mezhebini kısaca anlatınız
c.73Ebu Cafer Muhammed b. Cerîr et-Taberî
(310/922) ye izafe edilen mezheptir.
s.74 ibâzî Mezhebini kısaca anlatınız
c.74 Bilindiği üzere Hz. Ali zamanında tahkîm olayını kabul etmeyenler Hz.
Ali’den
ayrılarak Hâricîler adında bir grubu olusturmuslardı.
Saman alevi gibi güçlü ama etkisi çok
kısa bir süre devam eden Hâricî düsünce özellikle Emevîler zamanında gördüğü yoğun
baskı ve siddet sonucunda etkisini kaybetmistir. Zaman içinde çok çesitli
fırkalara ayrılan
bu hareket, daha mutedil bir görüsü savunan Abdullah b. Đbâz önderliğinde
hayatiyetini
sürdürmüstür.
s.75 Zeydiyye
Mezhebini kısaca anlatınız
c.76Kurucusu, Zeyd b. Ali Zeynelâbidîn b. Hüseyin b. Ali’dir
(80-122/699-740) Hz.
Hüseyin’in torunudur. Siyasî olarak karısık bir
dönemde yasamıs ve Hicrî 122’de Emevî
ordularınca sehit edilmistir.
s.77 Caferiyye
Mezhebini kısaca anlatınız
c.77Kurucu imamı Ebu Abdullah Cafer b. Muhammed el-Bâkır b. Ali
Zeynelabidîn’dir (80-
148/699-765). Günümüzde Đran Đslam
Cumhuriyeti’nin resmi mezhebi olan Caferiliğin veya diğer
adıyla Đmamiyyenin,
memleketimizde Kars, Iğdır,
Ardahan gibi Đran’a coğrafi açıdan yakın
olan bölgelerde müntesipleri bulunmaktadır.
s.78ibnSüreyc’ten sonra Safiî mezhebinin gelisimi âlimden hangisi ile
sürmüstür?
c.78Ebu Đshak el-Mervezî
s.79Hanefî mezhebinde el kitabı mahiyetinde
ilk eser hangisidir?
c.79 el-Muhtasar
s.80el-inâye” adlı eser hangi müellife aittir?
c.80Ekmeleddîn el-Bâbertî
s.81 hangisi Osmanlı Devleti’nin yarı resmi
önemli hukuk kodudur?
c.81Mülteka’l-ebhur
HAZIRLAYAN TUBA OKUR
İçten edilen bir dua bazen çok imkansız şeyleri değiştirir.
Derslerde başarı için dularınızda bulunmak ümidiyle…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder