ÜNİTE:9
RÖNESANS FELSEFESİ
Rönesans,genel
olarak YENİDEN DOĞUŞ anlamına gelir.dar anlamıyla 'antik çağ üzerindeki
incelemelerin yenilenmesi,yeniden doğması'demektir.bu dönemde kolomb yeni
dünyayı keşfetti,luther,katolik mezhebine başkaldırarak reformu
başlattı.kopernik güneş merkezli bir dünya tasavvuru geliştirerek bilimsel
devrime zemin hazırladı.rönesans ortaçağ ile yeniçağ düşüncesi arasında bir
geçiş dönemidir.eski ile yeni arasında bir köprüdür.Rönesans
dönemi felsefenin dinden kopuşunun hızlandığı ve ondan hızla bağımsızlaştığı
devirdir.doğu kökenli 4 önemli etkinliğin,Batı'da yaygın olarak
kullanılmasını ilave etmek gerekir.zira bu icatların batı toplumlarında
kullanılması büyük kültürel sonuçlara yol açmıştır bu 4 önemli etkinlik
şunlardır;
1)manyetik
pusula:denizdeki başarıların elde edilmesini mümkün kılmıştır.
2)barut:feodal
sistemin yıkılıp,milliyetçiliğin ortaya çıkmasına katkıda bulunmuştur.
3)mekanik
saat:insanın aman,tabiat ve işle ilgili işlerinde köklü değişikliklere
sebep olmuştur.
4)matbaa:hem
klasik hemde modern eser ve bilgilerin elde edilmesine imkan tanıyan böylece
kilise'nin tekelini kıran önemli bir icattır.
Rönesans
felsefesi'nin genel özellikleri;
1)bu
dönem düşünürleri kültürün bellialanlarında eskiye bağlı iken felsefe ve
bilimde yeni bilgi ve değerleri şiddetle savunur.
2)ortaçağ'da
felsefe dinle özdeştir.ortaçağda felsefe teolojinin bir alt branşı,ona hizmet
eden parçası durumundaydı.
3)ortaçağ
felsefesi kendi içine kapanık bir felsefedir.
4)ortaçağda
hakikat,aranan değil,hazır bulunan şeydir.
5)ortaçağ,birlik
ve bütünlük taşıyan bir yapıda iken rönesansta herhangi bir birlik ve
bütünlüklü yapı ve konudan bahsedilemez.
6)ortaçağ'da
felsefe ile dinin birleşeceğine olan inanç hakimdir.tanrı'nın yasası(lex
dei)aklın yasası (lexnatura)arasında zıtlık yoktur.
7)ortaçağ
özellikle skolastik felsefe aristoteles düşüncesinin belli başlı konularını
esas almış,rönesans ise aristotelesçi akkımdan kurtulmaya çalışmıştır.
8)rönesansın
(toritelerden bağımsız olmayı istemek) hedefi ortaçağın yerleşik yapısının
çözülmesine yol açmıştır.
9)genel
olarak ortaçağ felsefesi kapalı,monoton ve monist yapıda iken rönesanstabirlik
ve bütünlük parçalanmış,çok renkli,çok çeşitli ve çok hareketli bir felsefe'ye
dönüşmüştür.
10)ortaçağ
düşünürleri tarihi,isa'dan önce ve isa'dan
sonra şeklinde bölümlerken rönesans tarihçileri,ilk kez tarihi
eskiçağ,ortaçağ ve modernçağ şeklinde üçlü bir yapı olarak ayırmışlardır.
nominalizmin
rönesans felsefesine olan etkisi
dinle
felsefenin ayrışmasının en önemli sebebi nominalizm konusudur.rönesansın
getirdiği yeniliklerin başında gelen din bu dönemde 'reform 'ile kendini
gösterir.mistisizm ve yeni platonculuk evrende var olan herşeyin Tanrı'dan
susur ettiğini ileri sürer.mistisizm,reformun doğmasına
neden olmuştur.
REFORM:Din
hayatının yeni baştan düzenlenmesidir.onun görünen yüzü protestanlık
,hristiyanlık din anlayışına göre dönmeyi esas alan bir harekettir.rönesansın
sonlarına doğru her türlü gelenekten uzak,insanın kendi içinde yerleşik bir
dinin bulunduğunu ileri süren görüşler ortaya çıkar.bu akıma(doğal din veya
akıl dini)denir.bu görüşe göre din tanrı'dan gelen bir vahiy ürünü değil,aklın
ürünüdür.rönesans döneminde bu düşünceyi savunan(jean
bodin ve H.cherbury)dir.
Devlet
ve hukuk felsefesi
hümanizm;skolastiğin
baskısından kurtulmak dinde bağımsız bir kültür kurmak insan ve dünya merkezli
bir felsefe meydana getirmek istiyordu.bu anlayışa göre devletin
amacı,yeryüzünde tanrısal devlet düzenini gerçekleştirmektir.
rönesans
felsefesinde devlet ve siyasetle ilgili fikirleri en dikkat eden düşünürlerin
başında MAKYEVELLİ gelir.makyevelli,güçlü ulus devletinin
filozofudur.diğer öenmli bir isimde(jean bodin)dir.bodin,hükümdarlık fikrinin
filozofudur.rönesans düşüncesinde doğal hukuku,devletin temeli yapan filozof
ise(hugo grotius)tur. grotius zengin
sömürgeleri sayesinde büyük bir hızla kalkınan hollanda'da yaşamıştır.(savaş ve
barış hukuku üzerine)adlı eseriyle hukuk alanına büyük katkı sağlamıştır.
Doğa
felsefesi:rönesans felsefesinin yenilik kazandırdığı
alanlardanbirisidir.aristoteles'in fizik öğretisi,batlamyus'un astronomisi ve
kutsal kitap'ta bulunan bazı öğretiler etrafında teşekkül etmiştir.Aristo
felsefesi yeryüzü ile gökyüzü alemin kesin ayrımı üzerine kuruludur.gökyüzünün
maddesi mürekkep olmayıp basit bir maddeden yani (ether)den su,hava ve ateşten
oluşur.aristo-batlamyus evren tasarımında,dünya
evrenin ortasında hareket etmeden sabit dururken güneş ve yıldızlar onun etrafında
dönerler.aristo-batlamyus anlayışını yıkan düşünürlerin başındaKopernik
gelir.kopernik'e göre evren tasavvuru ortaçağ boyunca egemen olan
dünya merkezli(geosentrik)bir anlayış yerine güneş merkezli (helosentrik) bir
anlayış geliştirmiştir.kopernik;merkezi güneş,dünyanında dahil olduğu bütün
gezegenleri onun etrafında hareket ettiği bir modeldir.evrenin varoluş amacı
insandır.evrendeki herşey insan içindir.kopenik bu düşünceyi ortadan
kaldıran,sonsuz evren içinde dünya diğer gezegenler gibi küçük insanda
gezegenler içinde sıradan bir varlıktı.
kopernik'in
evren tasavvuru 3 anlayışı altüst etmiştir.
1)gözle
görülen görüşü
2)kilise'nin
dünya görüşünü
3)ortaçağ'ın
resmi felsefesi olan aristo felsefesidir.
rönesans
düşüncesini bilim yönünden ileri götüren diğer bir düşünürde (galileo)dur.doğanın
ancak matematikle kavranabileceğini,bilim ile pratik arasında sıkı bir bağın
olduğunu sistem halinde geliştirmiştir.rönesans'ta doğru bilgiye ulaşmanın yolu
ve yöntemini sorun eden tek kişidir.galileo modern doğa biliminin temeli olan
mekaniği bulmuştur.mekanik hareketi ile düşme teorisi,fiziğin temeli olan iki
önemli düşüncedir.kilise ile modern düşünce arasında cereyan eden savaş galileo
ile sona ermiştir.galileo'nun harfleri
üçgen,daire,kare ve diğer geometrik şekillerdir.
Galileo-kilise
ilişkisi:
kilise
incil'in dünya merkezli bir dünyayı onayladığını savunuyordu.
Francis
bacon:felsefe,edebiyat,hukuk,siyaset ve bilimde devrinin en önemli ilim
adamlarındandır.eserleri:Denemeler,yeni atlantis,bilimlerin değeri
ve büyümeleri üzerine,novum organum'dur.
bacon;doğrulukla
bilmenin tek güvenli yolunun 'bilim'olduğunu bilimsel yöntemin insana
doğayıdenetleyebileceği bilgiyi sağlayacağını ileri sürer.bacon,yeni bilim
anlayışını(bilmek egemen olmaktır.)düşüncesi üzerine inşa eder.sokrates bilgiyi
erdemle eeşitlerken bacon güçle eşitliyordu.
Bilim
ve yöntem anlayışı:bacon'a göre insanları yanlış yargılara
götüren insan zihninde bulunan kuruntu ve putlardır.(idol)doğru bilgiye ulaşmak
için bu idollerden kurtulmak gerekir.bacon'a göre insan doğasında 4 çeşit put
vardır;
1)kabile
putları:insan soyu için ortaklaşa önyargılara neden olur.bu putlardan
dolayı insan nesneleri,kendine benzetir.
2)mağara
putları:her insanın mizacı,içinde yaşadığı çevre,gördüğü eğitim ve öğretim
bazı önyargıların kaynağı olmaktadır.
3)çarşı
piyasa putları:ön yargılarımızınbir bölümü konuştuğumuz dilden,kullandığımız
kelimelerden kaynaklanır.
4)tiyatro
putları:bacon tiyatro benzetmesi ile teori,doktrin ve otoritelere karşı
doğan önyargılara işaret eder.
Ahlak
ve siyaset felsefesi:
bacon,ahlakında
doğalcıdır.yani doğrudan doğruya insan doğasından yola çıkar.doğallıkla
hazcılığı benimser.bacon,en iyi politik düzenin ancak doğaya egemen olma
yolunda birtakım ilerlemeler kaydedildikten sonra tasarlanıp hayata
geçirilebileceğini düşünür.
HATİCE CAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder