Aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır?
A)Yüce Allah yaratmanın varlığa çıkmasını ayrıntılı bir şekilde anlatmış, yaratmanın başlangıç ve süresinin bilgisini insana vermiştir.
B)Tevrat’taki yaratılış hikayesi Hıristiyanlık için de geçerlidir.
C)Yüce Allah, kainatın oluşum süreci hakkında hazır bilgiler vermemiştir.
D)Yahudi filozofu Philon ve Musa b. Meymun yoktan yaratılış inancını savunmuşlardır.
E)Ebû’l-Huzeyl, cevher ve arazın Allah tarafından yaratılmış olduklarını kabul eder.
2-)
“Allah kulların cüz’iyyât denilen fiillerini bilmez” diyen mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mu‘tezile
B)Cebriyye
C)Kaderiyye
D)Eş‘ariyye
E)Mâturîdiyye
3-)
Aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır?
A)Âlemin çok küçük parçalardan müteşekkil olduğu görüşü ilk defa Yunan filozofu Demokritos tarafından telaffuz edilmiştir.
B)Kelam ilminde Allah’ın kadîm olduğu, Allah’tan başka bütün varlıkların hâdis olduğu itikâdî bir ilkedir.
C)Ehl-i Sünnet Allah’ın âlemi şu andaki hali üzere bir defa da yaratmıştır.
D)Âlem, hepsi birbirine benzeyen cevher-i ferdlerden meydana gelmiştir.
E)Atom nazariyesine Eş‘arîler, Mâturîdîler’den daha az rağbet etmişlerdir.
4-)
Yokluğu şey olarak kabul eden fırka aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mâturîdîyye
B)Cehmiyye
C)Sufiyye
D)Mu‘tezile
E)Müşebbihe
5-)
İlk defa “Bir fiil iki failden doğar; biri Allah diğeri ise kuldur” diyerek kesb teorisini ortaya atan aşağıdakilerden hangisidir?
A)Eş‘ariyye
B)Hişam b. el-Hakem
C)Mu‘tezile
D)Dırâr b. Amr
E)Amr b. Ubeyd
6-)
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A)Emevî ve Abbâsî halifeleri Laik ve İslam dininin ilkelerine daha müsamahakar bir yönetim sergilemişlerdir.
B)Kümun nazariyesine göre cisimler içlerinde kendi imkanlarına sahiptirler. Bu durum cisimlerin Allah’ın idaresinden bağımsız olduklarını gösterir.
C)“Cüz’ün lâ yetecezza” parçalanabilen atom demektir.
D)Bir kimse sorumlu olmadığı fiilden dolayı cezalandırılamaz diyen Dırâr b. Amr Allah’ın kudretiyle adaletini uzlaştırmaya çalışmıştır.
E)Ca‘d b. Dirhem ve Cehm b. Safvân Kur’ân’ı Allah’a mecaz itibariyle nispet etmişlerdir.
7-)
Mu‘tezile kelamının doğuşunda aşağıdakilerden hangis etkindir?
A)Eşarîlerle yaptıkları mücadeleler
B)Yahya ed-Dımaşkî ve Ebû Kurra gibi Hıristiyan âlimlerle yaptıkları tartışmalar
C)Müşebbihe ve Mücessimeye karşı yaptıkları mücadeleler
D)Fetihler sonucu eski din ve kültür izleriyle karşılaşmaları
E)Felsefî eserlerin tercümesi
8-)
Aşağıdakilerden hangisi Bişr el-Merîsî’nin görüşü değildir?
A)Allah’ın varlığını ve Hz. Muhammed’in peygamberliğini tasdike devam eden günahkârın yine de imanı vardır.
B)Kur’ân yaratılmış değildir.
C)Allah ehl-i kıbleden günah işleyenleri ebediyyen cehennemde tutmaz.
D)Bir kimsenin güneşe veya puta secde etmesi küfür değil, küfür alametidir. Esas küfür, Kur’ân âyetinin ve sahih hadisin hükmünün inkârıdır.
E)Kur’ân ve Hadislerde geçen Allah’ın teşbîhi sıfatlarını yokmuş gibi tefsir etmiştir
9-)
“Bizi ancak zaman helak eder” (el-Câsiye, 45/24) âyetinde kastedilen kimlerdir?
A)Mu‘tezilîler
B)Maniheistler
C)Mecusîler
D)Filozoflar
E)Dehrîler
10-)
İslâm toplumunda her seviyedeki bütün insanlar için müşterek bir akîde oluşturan ilk İslâm âlimi aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ebû Hanife
B)İmam Zeyd b. Ali
C)Vâsıl b. Atâ
D)İmam Şâfi‘î
E)Hasan el-Basrî
11-)
Cemel ve Sıffîn savaşına katılanlar hakkındaki hükmün Allah’a havale edilmesi gerekir, diyen mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mu‘tezile
B)Hariciyye
C)Mürci’e
D)Kaderiyye
E)Şia
12-)
İslam toplumunda emr bi’l-ma‘rûf ve nehy ‘ani’l-münker yapmayan fırka aşağıdakilerden hangisidir?
A)Hâriciyye
B)Mu‘tezile
C)Cebriyye
D)Zeydiyye
E)İmâmiyye
13-)
Aşağıdakilerden hangisi hür irade fiilini savunmamıştır?
A)Ma‘bed el-Cühenî
B)Gaylân ed-Dımaşkî
C)Vâsıl b. Atâ
D)Cehm b. Safvân
E)Ata b. Yesar
14-)
Aşağıdakilerden hangisi Haricîlerin görüşlerinden biri değildir?
A)Halifenin; Kureyşli, Haşimî veya Arap olması şart değildir; köle bile halife olabilir.
B)Hilafet için aranan şart, seçilecek kişinin mümin; âdil, zâhid ve âlim olmasıdır.
C)Halife olmaya lâyık olan kişi, Müslümanların özgür iradeleriyle seçilir.
D)Doğru yoldan ayrılan halifenin yönetimden uzaklaştırılması gerekir.
E)Hilafet görevine atanmada liderin karizması esastır.
15-)
Üç kardeş meselesi hangi mezhebin kurulmasında etkin bir rol oynamış tartışmadır?
A)Kaderiyye
B)Mürci’e
C)Eş‘ariyye
D)Mu‘tezile
E)Hâriciyye
16-)
Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A)Tecsim görüşünü ortaya atan kişi Muhammed b. Kerrâm’dır.
B)Mu‘tezile mezhebinin kurucusu Hasan el-Basrî’dir.
C)İsmet, Mürcie’nin ana fikirlerinden biridir.
D)Müteşâbih âyetlerle kalben dahi meşgul olmamak ve onlar üzerinde düşünmemeye “imsâk” denir.
E)Mu‘tezile mezhebi, mantık kaideleri ile çelişir gördüğü âyet ve hadisleri başka anlamlara yorumlama yolunu benimsemez.
17-)
Aşağıdaki görüşlerden hangisi yanlıştır?
A)Eş‘arîlere göre Allah’ın fiilleri için bir sebep aranmaz ve bir hikmete bağlı değildir.
B)Mâturdiyye’ye göre, hasen ve kabîh aklen kavranabilir.
C)Ca‘d b. Dirhem’e göre, Allah’ın ezelde levh-i mahfûzda yazması hükmen değil, vasfen bir yazmadır.
D)Mu‘tezile, günah işleyip tövbe etmeden dünyadan ayrılan bir kimse için kıyamet gününde peygamberlerin şefaatini kabul etmez.
E)Ahmed b. Hanbel, inanç konularında tartışmaya ve derin açıklamalara karşı çıkmıştır.
18-)
Aşağıdakilerin hangisi İsbât-ı Vâcib konusundaki Kur’ân delillerinin özelliklerinden biri değildir.
A)Kur’ân’ın delilleri iknâ edicidir.
B)Kur’ân delillerinin hiçbir zaman devri geçmez; apaçık, bedîhî ve umumidirler.
C)İnsan fıtratına uygundurlar.
D)Kelâmcıların ve İslâm felsefecilerinin delillerinin kaynağı yabancı kültürler ve felsefî hareketlerdir.
E)Kur’ân delillerine göre, insanlar, kendi öz benliğinde ve dış dünyada Allah’ın varlığını gösteren deliller üzerinde düşünerek, Allah’ın var olduğu gerçeğine ulaşabilirler.
19-)
İnayet kavramına sisteminde en fazla ağırlık veren İslâm düşünürü kimdir?
A)Kindî
B)Fârâbî
C)Bâkıllânî
D)İbn Sînâ
E)İbn Rüşd
20-)
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A)Ehl-i Sünnet âlimleri, Allah’ın kelâmını, nefsî ve lafzî kelâm olmak üzere ikiye ayırmışlardır.
B)Teşrîî irade, istenenin meydana gelmesini gerektirir.
C)Mâturîdîler tekvîni Allah’ın zatı ile kâim müstakil bir sıfat olarak kabul ederler.
D)Kabûl-i âmme delili Mutahhar b. Tâhir el-Makdisî’nin temas ettiği bir delil türüdür.
E)Müteahhirîn (sonraki) âlimler, müteşâbih lafızlara tevil getirme yolunu benimsemişledir.
21-)
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Allah’ın varlığını ispat etmede kullanılan imkan delili için yanlıştır?
A)İslam filozoflarının delili diye meşhur olan bir delil türüdür.
B)Mümkün, varlığı ile yokluğu eşit olan demektir.
C)Sebepler ve etkin varlıkların sonsuza kadar uzayıp gitmesi batıldır.
D)İmkan delili, daha çok Mütekaddimîn kelamcıları tarafından kullanılmıştır.
E)Âlem cüzlerden meydana geldiği halde, zorunlu varlık bileşik değildir.
22-)
Aşağıdaki akıl tanımlarının hangisi Taftâzânî’ye aittir?
A)Akıl, analiz ve sentez yapma kabiliyetidir.
B)Akıl, insanın düşünmesini ve yaptığı fiillerden sorumlu tutulabilmesini mümkün kılan belli bilgilerin toplamıdır.
C)Akıl, zarûrî ve vazıtasız ilimlerin bir bölümüdür.
D)Akıl, insanı diğer varlıklardan ayıran ve nazarî bilgilerin öğrenilmesini sağlayan bir güçtür.
E)Akıl, insana mahsus bir kuvvet olup, kişi o sayede ilim öğrenme ve idrâk etme kabiliyetine sahip olur.
23-)
Aşağıdaki ifadelerden hangisi zorunlu bilgiler için yanlış bir ifadedir.
A)Allah’ın, bilenin nefsinde kulun irade ve çalışmasının tesiri olmadan meydana getirdiği bilgidir.
B)“Bütün parçalarından büyüktür” önermesi apaçık sabit olan bilgidir.
C)Zorunlu bilgi bütün canlı yaratıklarda mevcut olmayan bir bilgi türüdür.
D)İnsan, varlığından kuşku duyamayacak şekilde zorunlu bilgiyi kabule zorlanır.
E)İnsan, kendi varlığını, elem, haz, açlık, susuzluk, ateşlenme, üşüme, keder ve sevinç gibi nefsinde olan şeyleri bedîhî olarak bilir.
24-)
Aşağıdakilerden hangisi İslâm kelâmcılarının tanımlarından biri değildir?
A)Bilgi, bilen (özne) ile nesne (bilinen) arasındaki ilişkinin bir ürünüdür.
B)Bilgi, bir tür tahkik edilmiş, doğrulanmış inançtır.
C)Bilgi, aklın ve duyuların konusuna giren her şeyin tanımlanmasını sağlayan bir sıfattır.
D)Bilgi, kendisine sahip olan kişiden câhillik, şüphe ve zannı uzaklaştıran bir sıfattır.
E)Bilgi, zıddına ihtimal verilmeyecek şekilde anlamları, yani duyularla bilinenlerin dışındaki her şeyi birbirinden ayırt etme sıfatıdır.
25-)
İslâm düşüncesinde kendisine has bir bilgi kuramı oluşturan ilk kelâm âlimi kimdir?
A)Bâkıllânî
B)Bağdâdî
C)Gazzâlî
D)Cüveynî
E)Mâturîdî
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder