mantık soruları
Mantığın kurucusu” sayılan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Sokrates
B)
Platon
... C)
Aristoteles
D)
Descartes
E)
Kant
2-)
“İnformel mantık” hangi tarihsel dönemde hızlı bir gelişme kaydetmiştir?
A)
İlkçağ
B)
Ortaçağ
C)
Yeniçağ
D)
19. Yüzyıl
E)
20. Yüzyıl
3-)
Kavramlar arası ilişki türleri açısından bakıldığında, “Müslüman” ve “Hanefi” kavramları arasında ne tür bir ilişki vardır?
A)
Eşitlik
B)
Ayrıklık
C)
Tam girişimlik
D)
Eksik girişimlik
E)
Hiçbiri
4-)
“Her insan ölümlüdür” önermesinin “çelişiği” aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Hiçbir insan ölümlü değildir.
B)
Bazı insanlar ölümlüdür.
C)
Bazı insanlar ölümlü değildir.
D)
Bazı ölümlüler insan değildir.
E)
Her ölümlü insandır.
5-)
Aşağıdakilerden hangisi “tikel olumsuz” bir önermedir?
A)
Bütün insanlar ölümlüdür.
B)
Bazı insanlar ahlaklıdır.
C)
Hiçbir insan ebedi değildir.
D)
Bazı insanlar ahlaklı değildir.
E)
Ali çalışkan değildir.
6-)
Aşağıdakilerden hangisi “bitişik şartlı” bir önermedir?
A)
Dürüstlük en temel erdemdir.
B)
Bir öğrenci kopya çekerse, güvenilirliğini yitirir.
C)
Görgü tanığı ya hakikati söyler ya yalan söyler.
D)
İmanda bir yanlış bütün doğruları götürür.
E)
Allah’ın bizi doğru yoldan ayırma!
7-)
Aşağıdakilerden hangisi “informel kanıtın kısımları”ndan biri değildir?
A)
İddia
B)
Destek
C)
Garanti
D)
İspat
E)
Hiçbiri
8-)
Aşağıdakilerden hangisi “iddia çeşitleri”nden biri değildir?
A)
Olgu iddiaları
B)
Deney iddiaları
C)
Değer iddiaları
D)
Politika iddiaları
E)
Hiçbiri
9-)
Aşağıdakilerden hangisi “kanıtlamanın genel kuralları”ndan biri değildir?
A)
Öncüller ve sonucu birbirinden ayırt etmek
B)
Fikirleri doğal bir düzen içinde sunmak
C)
Güvenilir öncüllerden başlamak
D)
Açık-seçik ve somut bir dil kullanmak
E)
Muhatabın kişiliğindeki zayıf yönleri vurgulamak
10-)
“Tümdengelim”in bir başka ifadesi aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Analoji
B)
İndüksiyon
C)
Dedüksiyon
D)
Sofyaloji
E)
Argümantasyon
11-)
“Geçerlilik kurallarına uygun bir kıyas, sonucunu ............... kılar.” Bu cümledeki boşluğa uygun düşen kelime hangisidir?
A)
Zorunlu
B)
Muhtemel
C)
Mümkün
D)
Makul
E)
Olası
12-)
Aşağıdaki kıyasta bulunan “orta terim” hangisidir?
Bütün insanlar ölümlüdür.
Sokrates insandır.
O halde, Sokrates ölümlüdür.
A)
Bütün
B)
İnsan
C)
Ölümlü
D)
Sokrates
E)
Hiçbiri
13-)
Yukarıdaki (12. Sorudaki) kıyasta bulunan “büyük terim” hangisidir?
A)
Bütün
B)
İnsan
C)
Ölümlü
D)
Sokrates
E)
Hiçbiri
14-)
Basit kıyasta, öncüller ve sonuç arasındaki ilişkinin mantık kurallarına uygun olmasına ne denir?
A)
Doğruluk
B)
Sağlamlık
C)
Geçerlilik
D)
Mantıksallık
E)
Burhan
15-)
Aşağıdaki basit kıyasın sonucu, seçeneklerden hangisidir?
Bütün bitkiler canlıdır.
Bütün ağaçlar bitkidir.
Öyleyse, .............................. ...............
A)
Bütün bitkiler bitkidir.
B)
Bütün bitkiler ağaçtır.
C)
Bütün ağaçlar bitkidir.
D)
Bütün ağaçlar canlıdır.
E)
Bazı ağaçlar bitkidir.
16-)
Klasik mantıkçılar hangi kıyas türünü en önemli kıyas sayarlar?
A)
Bitişik şartlı kıyas
B)
Ayrık şartlı kıyas
C)
Yüklemli kıyas
D)
Hulfi kıyas
E)
Zincirleme kıyas
17-)
Aşağıdakilerden hangisi, yüklemli kıyasın “terimlerle ilgili” 4 kuralından biri değildir?
A)
Her kıyasta 3 terim bulunmalıdır.
B)
Orta terim sonuçta bulunmamalıdır.
C)
Orta terim öncüllerin en az birinde tümel olmalıdır.
D)
Sonuçtaki terimlerin kaplamı, öncüllerdeki kaplamlarını aşmamalıdır.
E)
Büyük öncülde hem büyük terim hem de küçük terim bulunmalıdır.
18-)
Aşağıdakilerden hangisi, yüklemli kıyasın “önermelerle ilgili” 4 kuralından biri değildir?
A)
İki olumsuz önermenin sonucu olumsuz olur.
B)
Sonuç önermesi öncüllerin zayıf olanına bağlıdır.
C)
Öncüllerden en az biri olumlu olmalıdır.
D)
Öncüllerden en az biri tümel olmalıdır.
E)
Öncüller olumlu ise sonuç da olumlu olur.
19-)
Yüklemli kıyaslara ait “4 şekil” aşağıdakilerden hangisine göre belirlenir?
A)
Önermelerin niteliğine göre
B)
Önermelerin niceliğine göre
C)
Orta terimin öncüllerde bulunduğu yere göre
D)
Orta terimin sonuçta bulunduğu yere göre
E)
Sonucun tümel veya tekil oluşuna göre
20-)
Aşağıdaki kıyasın “sonucu”, seçeneklerden hangisidir?
Bütün ahlaklılar dürüsttür.
Bütün Müslümanlar ahlaklıdır.
O halde, .............................. ...............
A)
Bütün ahlaklılar Müslümandır.
B)
Bütün dürüstler Müslümandır.
C)
Bütün Müslümanlar dürüsttür.
D)
Bütün Müslümanlar ahlaklıdır.
E)
Bütün ahlaklılar Müslümandır.
21-)
Mantık açısından en önemli olan aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Kavram
B)
Tanım
C)
Önerme
D)
Kanıt
E)
Akıl yürütme
22-)
“Konuşan” ve “gülen” kavramları arasında ne tür bir ilişki vardır?
A)
Tam girişimlik
B)
Eksik girişimlik
C)
Eşitlik
D)
Ayrıklık
E)
Farklılık
23-)
“Beş tümel” dikkate alındığında “uyumak” insanın nesi olur?
A)
Cinsi
B)
Türü
C)
Ayırımı
D)
Hassası
E)
İlintisi
24-)
“Tümel olumsuz” önermenin mantıktaki simgesi hangisidir?
A)
A
B)
I
C)
E
D)
O
E)
T
25-)
Yaygın olarak bilinen, çoğunluğun hakkında uzlaştığı veya en azından tartışmacının karşısındaki kişinin kabul ettiği görüşlere dayanan öncüllerden oluşan kıyaslara ne tür kıyaslar nedir?
A)
Burhan veya ispat
B)
Cedel veya diyalektik
C)
Hatabe veya retorik
D)
Safsata veya mugalata
E)
Hiçbiri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
C E C B D B D B E C A B C B D C E A D C D C E C B
A)
Sokrates
B)
Platon
... C)
Aristoteles
D)
Descartes
E)
Kant
2-)
“İnformel mantık” hangi tarihsel dönemde hızlı bir gelişme kaydetmiştir?
A)
İlkçağ
B)
Ortaçağ
C)
Yeniçağ
D)
19. Yüzyıl
E)
20. Yüzyıl
3-)
Kavramlar arası ilişki türleri açısından bakıldığında, “Müslüman” ve “Hanefi” kavramları arasında ne tür bir ilişki vardır?
A)
Eşitlik
B)
Ayrıklık
C)
Tam girişimlik
D)
Eksik girişimlik
E)
Hiçbiri
4-)
“Her insan ölümlüdür” önermesinin “çelişiği” aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Hiçbir insan ölümlü değildir.
B)
Bazı insanlar ölümlüdür.
C)
Bazı insanlar ölümlü değildir.
D)
Bazı ölümlüler insan değildir.
E)
Her ölümlü insandır.
5-)
Aşağıdakilerden hangisi “tikel olumsuz” bir önermedir?
A)
Bütün insanlar ölümlüdür.
B)
Bazı insanlar ahlaklıdır.
C)
Hiçbir insan ebedi değildir.
D)
Bazı insanlar ahlaklı değildir.
E)
Ali çalışkan değildir.
6-)
Aşağıdakilerden hangisi “bitişik şartlı” bir önermedir?
A)
Dürüstlük en temel erdemdir.
B)
Bir öğrenci kopya çekerse, güvenilirliğini yitirir.
C)
Görgü tanığı ya hakikati söyler ya yalan söyler.
D)
İmanda bir yanlış bütün doğruları götürür.
E)
Allah’ın bizi doğru yoldan ayırma!
7-)
Aşağıdakilerden hangisi “informel kanıtın kısımları”ndan biri değildir?
A)
İddia
B)
Destek
C)
Garanti
D)
İspat
E)
Hiçbiri
8-)
Aşağıdakilerden hangisi “iddia çeşitleri”nden biri değildir?
A)
Olgu iddiaları
B)
Deney iddiaları
C)
Değer iddiaları
D)
Politika iddiaları
E)
Hiçbiri
9-)
Aşağıdakilerden hangisi “kanıtlamanın genel kuralları”ndan biri değildir?
A)
Öncüller ve sonucu birbirinden ayırt etmek
B)
Fikirleri doğal bir düzen içinde sunmak
C)
Güvenilir öncüllerden başlamak
D)
Açık-seçik ve somut bir dil kullanmak
E)
Muhatabın kişiliğindeki zayıf yönleri vurgulamak
10-)
“Tümdengelim”in bir başka ifadesi aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Analoji
B)
İndüksiyon
C)
Dedüksiyon
D)
Sofyaloji
E)
Argümantasyon
11-)
“Geçerlilik kurallarına uygun bir kıyas, sonucunu ............... kılar.” Bu cümledeki boşluğa uygun düşen kelime hangisidir?
A)
Zorunlu
B)
Muhtemel
C)
Mümkün
D)
Makul
E)
Olası
12-)
Aşağıdaki kıyasta bulunan “orta terim” hangisidir?
Bütün insanlar ölümlüdür.
Sokrates insandır.
O halde, Sokrates ölümlüdür.
A)
Bütün
B)
İnsan
C)
Ölümlü
D)
Sokrates
E)
Hiçbiri
13-)
Yukarıdaki (12. Sorudaki) kıyasta bulunan “büyük terim” hangisidir?
A)
Bütün
B)
İnsan
C)
Ölümlü
D)
Sokrates
E)
Hiçbiri
14-)
Basit kıyasta, öncüller ve sonuç arasındaki ilişkinin mantık kurallarına uygun olmasına ne denir?
A)
Doğruluk
B)
Sağlamlık
C)
Geçerlilik
D)
Mantıksallık
E)
Burhan
15-)
Aşağıdaki basit kıyasın sonucu, seçeneklerden hangisidir?
Bütün bitkiler canlıdır.
Bütün ağaçlar bitkidir.
Öyleyse, .............................. ...............
A)
Bütün bitkiler bitkidir.
B)
Bütün bitkiler ağaçtır.
C)
Bütün ağaçlar bitkidir.
D)
Bütün ağaçlar canlıdır.
E)
Bazı ağaçlar bitkidir.
16-)
Klasik mantıkçılar hangi kıyas türünü en önemli kıyas sayarlar?
A)
Bitişik şartlı kıyas
B)
Ayrık şartlı kıyas
C)
Yüklemli kıyas
D)
Hulfi kıyas
E)
Zincirleme kıyas
17-)
Aşağıdakilerden hangisi, yüklemli kıyasın “terimlerle ilgili” 4 kuralından biri değildir?
A)
Her kıyasta 3 terim bulunmalıdır.
B)
Orta terim sonuçta bulunmamalıdır.
C)
Orta terim öncüllerin en az birinde tümel olmalıdır.
D)
Sonuçtaki terimlerin kaplamı, öncüllerdeki kaplamlarını aşmamalıdır.
E)
Büyük öncülde hem büyük terim hem de küçük terim bulunmalıdır.
18-)
Aşağıdakilerden hangisi, yüklemli kıyasın “önermelerle ilgili” 4 kuralından biri değildir?
A)
İki olumsuz önermenin sonucu olumsuz olur.
B)
Sonuç önermesi öncüllerin zayıf olanına bağlıdır.
C)
Öncüllerden en az biri olumlu olmalıdır.
D)
Öncüllerden en az biri tümel olmalıdır.
E)
Öncüller olumlu ise sonuç da olumlu olur.
19-)
Yüklemli kıyaslara ait “4 şekil” aşağıdakilerden hangisine göre belirlenir?
A)
Önermelerin niteliğine göre
B)
Önermelerin niceliğine göre
C)
Orta terimin öncüllerde bulunduğu yere göre
D)
Orta terimin sonuçta bulunduğu yere göre
E)
Sonucun tümel veya tekil oluşuna göre
20-)
Aşağıdaki kıyasın “sonucu”, seçeneklerden hangisidir?
Bütün ahlaklılar dürüsttür.
Bütün Müslümanlar ahlaklıdır.
O halde, .............................. ...............
A)
Bütün ahlaklılar Müslümandır.
B)
Bütün dürüstler Müslümandır.
C)
Bütün Müslümanlar dürüsttür.
D)
Bütün Müslümanlar ahlaklıdır.
E)
Bütün ahlaklılar Müslümandır.
21-)
Mantık açısından en önemli olan aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Kavram
B)
Tanım
C)
Önerme
D)
Kanıt
E)
Akıl yürütme
22-)
“Konuşan” ve “gülen” kavramları arasında ne tür bir ilişki vardır?
A)
Tam girişimlik
B)
Eksik girişimlik
C)
Eşitlik
D)
Ayrıklık
E)
Farklılık
23-)
“Beş tümel” dikkate alındığında “uyumak” insanın nesi olur?
A)
Cinsi
B)
Türü
C)
Ayırımı
D)
Hassası
E)
İlintisi
24-)
“Tümel olumsuz” önermenin mantıktaki simgesi hangisidir?
A)
A
B)
I
C)
E
D)
O
E)
T
25-)
Yaygın olarak bilinen, çoğunluğun hakkında uzlaştığı veya en azından tartışmacının karşısındaki kişinin kabul ettiği görüşlere dayanan öncüllerden oluşan kıyaslara ne tür kıyaslar nedir?
A)
Burhan veya ispat
B)
Cedel veya diyalektik
C)
Hatabe veya retorik
D)
Safsata veya mugalata
E)
Hiçbiri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
C E C B D B D B E C A B C B D C E A D C D C E C B
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder